رهبر انقلاب در آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه؛

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به هوشیاری عمیق و تحسینبرانگیز مردم در مقابل توطئههای دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیتهای داخلی دانستند و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکاییها، هدف آنها از ترفند مذاکره را تحمیل خواستههای خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خواندند و تأکید کردند: سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یکصدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه، مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله علیهالسلام در محرم امسال را پر رونقتر از هر سال دانستند و خاطرنشان کردند: این حقیقت پر معنا نشان میدهد که پیوند مردم با اهلبیت علیهمالسلام یک پیوند مستحکم است و برغم انبوه تبلیغات دشمنان علیه مقدسات و با وجود انواع سرگرمیها و جاذبههای گوناگون برای جوانان، با فرا رسیدن محرم، امواج عظیم مردمی که اغلب نیز جوانان هستند به سمت خیمه حسینبنعلی علیهالسلام حرکت میکند و ملت ما در زیر خمیه حضرت اباعبدالله به راه خود ادامه میدهد.

حضرت آیت الله خامنهای در ادامه با اشاره به برخی مسائل مهم روز، گفتند: ملت ایران در مواجهه با موج تبلیغاتی گسترده، عظیم و عمیق دشمن علیه کشور و مقدسات در حال تصمیمگیری است، البته در مقابل این امواج غالباً پنهان و زیرزمینی که گاهی در گوشهای از کشور نیز خود را نشان میدهد، دستگاههای مختلف هوشیار هستند، اما مهم، نقش مردم است.

ایشان با تأکید بر اینکه زمام بهبود امور کشور به دست مردم و بویژه جوانان است، افزودند: عزم، تصمیم، بصیرت و ایمان مردم میتواند کشور را به نقطه مطلوب برساند و بر همین اساس است که مکرراً بر جدی گرفتن ظرفیتهای داخلی در همه بخشهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تأکید و تکیه میکنیم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای کشور در علم و فناوری و همچنین خبرهای خوب از بخش تولید، گفتند: در بخش تولید، غفلتها و کوتاهیهایی وجود داشته است اما حرکتهای خوبی به سمت اهداف مطلوب در جریان است که انشاءالله مردم آثار آن را خواهند دید.

ایشان با تأکید بر اینکه علاج مشکلات گوناگون در دست مردم است، افزودند: به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با دیگران نباید اتکال کرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این حرف به معنای بستن باب مراوده با دولتهای عالم نیست، ما اهل مراوده و گفتوگو و نشست و برخاست هستیم اما نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد. هر چه میتوانید از امکانات دنیا استفاده کنید اما علاج در داخل کشور، و حل مشکلات به دست مردم است.

ایشان با اشاره به حرف نو و راه جدیدی که جمهوری اسلامی ایران در دنیا پیش گرفته است، استقبال بیگانگان و عوامل نظام پوسیده سرمایهداری غربی از این راه پر افتخار را ناممکن دانستند و افزودند: آنها هر چه بتوانند دشمنی کرده و میکنند اما بحول و قوه الهی این کارها به جایی نرسیده و نخواهد رسید و ملت بر دشمنان خود بویژه آمریکا پیروز خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنهای در خصوص هدف آمریکاییها از مطرح کردن مجدد موضوع مذاکره با ایران گفتند: همه باید بدانند و توجه کنند که این یک ترفند است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع متفاوت مقامهای آمریکایی در خصوص مذاکره افزودند: گاهی میگویند مذاکره بدون پیششرط، گاهی نیز میگویند مذاکره با ۱۲ شرط. اینگونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمیشود، چرا که راه ما روشن است و میدانیم چه میکنیم.

ایشان هدف آمریکاییها از مذاکره را نه یافتن راهحل عادلانه، بلکه تحمیل خواستههای گستاخانه دانستند و گفتند: این حرف را که هدف آمریکا از مذاکره، تحمیل است قبلاً بنده میگفتم اما آنها اینقدر گستاخ شدهاند که امروز این واقعیت را خودشان هم به زبان میآورند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان اخیر یک مقام آمریکایی که گفته بود باید با ایران سر میز مذاکره بنشینیم و ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول کند، خاطرنشان کردند: برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که بهعنوان گاو شیرده آنها عمل میکنند. جمهوری اسلامی، جمهوریِ مؤمنین، جمهوری مسلمینلله و جمهوری عزت است.

حضرت آیت الله خامنهای در ادامه به تبیین اهداف آمریکا از سیاست فشار حداکثری و در عین حال، تلاش برای کشاندن ایران پای میز مذاکره پرداختند و گفتند: سیاست دولت آمریکا، فشار حداکثری به ایران در قالب تحریمهای گوناگون، تهدید و یاوهگوییهای مختلف است، چرا که دولت کنونی آمریکا معتقد است با رودربایستی و تعارف نمیتوان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تواضع و قبول کرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: رژیم ایالات متحده به دنبال آن است که هم برای رقبای داخلی خود و هم برای اروپاییها این را بهعنوان یک سیاست قطعی جا بیندازد که تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است.

ایشان با اشاره به اذعان آمریکاییها و متحدان آنها به ناکام ماندن سیاست فشار حداکثری در به زانو درآوردن ایران، گفتند: هدف آنها از مذاکره این است که به همه ثابت کنند فشار حداکثری جواب داد و مسئولان جمهوری اسلامی بر خلاف آنکه میگفتند مذاکره نمیکنیم مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند، بنابراین تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است.

حضرت آیت الله خامنهای تأکید کردند: اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری علاج کار ایران و مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت و از این به بعد، هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند، اگر به آنها «چَشم» گفتیم، مسئله تمام است اما اگر «نه» گفتیم دوباره فشار حداکثری آغاز خواهد شد.

ایشان، علت اصرار آمریکاییها و واسطه کردن برخی اروپاییها برای مذاکره و دیدار را در همین چارچوب دانستند و افزودند: البته من راجع به اروپاییها در یک وقت دیگر صحبت خواهم کرد اما علت اصرار آنها به اینکه اگر با رئیسجمهور آمریکا یک جلسه بگذارید همه مشکلات شما حل خواهد شد، این است که اثبات کنند فشار حداکثری در مقابل ایران یک سیاست موفق است و باید همین سیاست را به کار بست.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ما در مقابل باید ثابت کنیم که سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.

حضرت آیت الله خامنهای سخنان خود در خصوص مذاکره با آمریکا را در دو نکته جمعبندی کردند: ۱) مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواستههای آنان بر جمهوری اسلامی، ۲) مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا.

ایشان افزودند: برای همین است که مسئولان کشور از رئیسجمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یکصدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هستهای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آنوقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت میکنند، آمریکا هم میتواند شرکت کند، اما در غیر اینصورت هیچ مذاکرهای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکاییها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

حضرت آیت الله خامنهای با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی در مواجهه با انواع ترفندها قرار داشته است و دشمنان نتوانستهاند ایران عزیز را مغلوب کنند، خاطرنشان کردند: سیاستهای آنان یکی پس از دیگری مغلوب سیاستهای جمهوری اسلامی شده است و بعد از این نیز جمهوری اسلامی بحول قوه الهی آنها را مغلوب خواهد کرد و پیروز و سربلند از میدان خارج خواهد شد.

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد؛

 

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه در دهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در روزهای اخیر در راستای برنامههای تحولی قوه قضاییه شاهد اجرای برنامههایی بودیم که با استقبال مردم و نخبگان مواجه شدند.

او افزود: ابلاغ بخشنامه نحوه احضار مدیران و فعالان اقتصادی و ابلاغ بخشنامه کاهش جمعیت کیفری با ۱۲ نوآوری از مواردی بود که مورد استقبال قرار گرفت و لایحه صیانت و حفظ امنیت بانوان تکمیل شد.

اسماعیلی در رابطه با صدور حکم جرائم دادگاههای مفاسد اقتصادی بیان کرد: با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه در حوزه فرار مالیاتی در ۵ ماهه نخست امسال، با شناسایی افرادی که فرار مالیاتی داشتند، ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال مالیات وصول نشده، وصول شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در پرونده دیگر که هنوز به دادگاه نرفته، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از اموال یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی به دولت بازگردانده شد.

اسماعیلی گفت: در پرونده بیمارستان رضوی بیش از ۵۰ ملک از زمین خواران پس گرفته شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است.

او در رابطه با تصرف اموال ایران توسط کانادا گفت: اقدام کانادا در مورد فروش اموال ایران مغایر حقوق بین الملل است. این اقدام تروریسم دولتی اقتصادی است. به محض این اقدام کشور کانادا، ما هم اقداماتی را انجام دادیم و در وهله اول به دنبال آن هستیم که جلوی این کار را بگیریم که اگر در این زمینه موفق نشدیم، قوه قضاییه با همکاری وزارت امور خارجه مقابله به مثل خواهد کرد. اسماعیلی در رابطه با بازداشت سه استرالیایی در ایران گفت: اصل خبر صحت دارد و دو پرونده تشکیل و کیفرخواست آنها نیز صادر شده است. یکی از پروندهها دایر بر عکسبرداری از مراکز نظامی توسط هلی شات مجهز به دوربین است و پرونده دوم که امنیتی است دایر بر جاسوسی این افراد برای یک کشور دیگر است و دادگاه رأی نهایی آن را صادر میکند. اسماعیلی در رابطه با پرونده سیف و عراقچی گفت: دادگاه از دولت خواسته تا با توجه به صحبتهای متهمان اسنادی را ارائه دهند و هنوز از ارسال پاسخ دولت اطلاع ندارم.

جهانگیری خبر داد؛

گروه سیاسی: نخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رییسجمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری با اشاره به برنامهریزی و سیاستگذاری جدی دولت برای توسعه سواحل مکران اظهار داشت: باید در روند توسعه، با استفاده از تجربیات گذشته، همه ملاحظات و جوانب نظیر ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم تا برنامه های توسعه ای در مناطق ساحلی مکران با تبعات و آثار منفی همراه نباشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه به دنبال اجرا و تکمیل پروژه های زیربنایی در مناطق ساحلی مکران هستیم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه مقام معظم رهبری با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان موافقت کردند که وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را با جدیت پیگیری کند.

وی همچنین با بیان اینکه بخش زیادی از مساحت سواحل مکران را اراضی ملی تشکیل می دهد، تصریح کرد: باید از این اراضی با جدیت صیانت شود چرا که ممکن است برخی افراد سودجو با آگاهی از برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران، به دنبال تملک غیرقانونی این اراضی باشند.

جهانگیری با قدردانی از مطالعات انجام شده و تدوین برنامه ها و پروژه های متعدد برای اجرا در سواحل مکران، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها نیازمند سرمایه گذاری های وسیعی است که منابع بودجه نمی تواند پاسخگوی آن باشد بنابراین لازم است کارگروهی با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با عضویت دبیرخانه شورا، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مرتبط تشکیل شود و برای تامین مالی اجرای پروژه های سواحل مکران برنامه ریزی و راهکارهای لازم را تهیه و ارائه کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از دبیرخانه شورا خواست طرح جامع توسعه سواحل مکران را در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار دهد تا هر یک از دستگاه ها در جریان وظایف و ماموریت های خود قرار گیرد و بر اساس برنامه زمانبندی تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: توسعه مناطق ساحلی مکران یکی از مهترین موضوعات و اولویت های در دست اجرای دولت است اما باید توجه داشته باشیم که این سواحل نباید به صورت افراطگونه توسط صنایع، دستگاه های دولتی و سایر نهادها اشغال شوند بلکه بیشتر این مناطق باید در اختیار مردم باشد و برنامه های توسعه ای از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی دنبال شود.

رییس اتاق تهران خواستار شد؛

 

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در نشست شهریور ماه خود، به طور قاطع با آنچه به عنوان لایحه اصلاح قانون تجارت در مجلس شورای اسلامی در روند تصویب قرار گرفته است، مخالفت کرده و خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس شدند. اعضای هیات نمایندگان بخش خصوصی، محتوای لایحه در دست تصویب را برای اقتصاد کشور زیانبار دانسته و اعلام کردند برای توقف روند تصویب آن با نهادهای ذیربط مکاتبه میکنند.

ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، صبح سهشنبه 26 شهریور ماه 98، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اسداله عسگراولادی آغاز شد. در ابتدای این نشست، کلیپی از عکسها و تصاویر، این چهره باسابقه اتاق بازرگانی تهران پخش شد که اشارهای به حضور او در نشستها و جلسات مختلف اتاق داشت. سپس فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه و محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران به عنوان دو سخنران پیش از دستور، در مورد دو موضوع کانال مالی اینستکس و بیتوجهی نهادهای دولتی به قانون بهبود محیط کسبوکار، سخن گفتند.

  • اینستکس چگونه کار میکند؟

    رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، به عنوان اولین سخنران پیش از دستور این نشست، گزارشی درباره ابزار حمایتی مبادلات تجاری ایران و اروپا، اینستکس، ارائه کرد. فریال مستوفی با اشاره به اینکه آمریکا با خروجش از برجام قواعد بینالمللی را نقض کرده است، گفت: با خروج آمریکا از برجام ضررها و خسارات غیرقابل جبرانی از منظر اقتصادی و حتی بشردوستانه به ایران وارد شده و اعضای ۱+ ۵ (به غیر آمریکا) برای حفظ برجام و پایبندی به تعهدات اقتصادیشان راهکارهایی نظیر ایجاد نهاد واسط مالی اسپیوی (SPV) را معرفی کردند. مستوفی افزود: نحوه عملکرد اسپیوی همانند یک بورس ویژه است؛ به این معنا که اروپا پول نفتی که از ایران خریداری میکند را در اختیار این نهاد گذاشته و همزمان پرداخت کالاهای مورد نیاز ایران از این منبع پرداخت میشود. حال آنکه امکان جانشین کردن دلار با یورو برای انجام مبادلات مالی از طریق این ابزار نیز وجود دارد.

  • تردید در مورد یک خبر شبههدار

    رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در بخش پایانی سخنانش به اخباری مبنی بر انعقاد یک قرارداد 400 میلیارد دلاری بین ایران و چین اشاره کرد و گفت: از شرکتهای چینی شنیده میشود که چنین قراردادی امضا شده و براساس قرارداد مذکور، شرکتهای چینی بدون ورود در مناقصات میتوانند کار را برعهده بگیرند. البته در مورد واقعی بودن این خبر تردیدهایی وجود دارد اما اگر این قرارداد واقعیت داشته باشد، فاجعه رخ داده است. چون به این ترتیب نفت را بین رقم 20 تا 30 درصد ارزانتر به چین میفروشیم. لازم است هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران پیگیر صحت و سقم این ماجرا باشد. انتقاد از عدم اجرای قانون بهبود فضای کسبوکار

    رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز دومین سخنران پیش از دستور این نشست بود که با اشاره به مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار، گفت: بهرغم وجود این قانون و تاکید معاون اول رییسجمهوری در پاسخ به نامهنگاریهای اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اجرای کامل این قانون از سوی دستگاههای اجرایی، اما تاکنون نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفته و در جلسات مشورتی، گوش شنوایی برای راهکارها و تذکرات نمایندگان بخشخصوصی وجود ندارد.محمد لاهوتی سپس به لایحه قانون تجارت اشاره کرد که این روزها بررسی و تصویب آن در مجلس به سرعت در حال انجام است و افزود: حضور بخش خصوصی در جلسات بررسی این لایحه، نمادین است و نمایندگان مجلس هیچ وقعی به نقدها و نگرانیهای بخش خصوصی در ارتباط با مفاد این لایحه نگذاشتهاند.لاهوتی سپس این خواسته را مطرح کرد که مطالبه قانونی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در ارتباط با اجرای کامل مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار به طور جدی از سوی اتاق بازرگانی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.بخش خصوصی با لایحه اصلاح قانون تجارت مخالف است در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تسلیت عاشورا و تاسوعای حسینی، به سالگرد آغاز جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: در آستانه 31 شهریورماه سالگرد آغاز جنگ تحمیلی هستیم و یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و ایثارگری رزمندگان، جانبازان و مدافعان مرز و بوم کشور را در دوره دفاع مقدس گرامی میداریم. رئیس اتاق تهران در ادامه به موضوع بررسی لایحه تجارت در مجلس پرداخت و گفت: لایحه تجارت سابقه طولانی 85 ساله دارد و به عنوان یک قانون مادر و مدنی شناخته میشود و همه کسانی که در کسب و کار دستی دارند با این قانون سر و کار داشته و حتی تکتک مواد آن را حفظ هستند و با آن کار میکنند. به نظر میرسد تغییر چنین قانونی به سرعت و در یک بازه زمانی کوتاه منطقی نباشد و نیاز است نظر اقتصاددانان، حقوقدانان، کارشناسان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به خصوص فعالان کسب و کار در مورد قانون اخذ شود. متاسفانه شاهد بودیم که بسیار عجولانه و ظرف چند ساعت 109 ماده این لایحه تصویب شد؛ قطعا از مجلس میخواهیم ادامه رسیدگی به این لایحه را متوقف کند چون این نحوه رسیدگی به چنین لایحه مهمی به صلاح کشور نیست.

  • گلریزان بیمارستان بازرگانان، آبان ماه برگزار میشود

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، بخش پایانی سخنان خود را به مساله بازسازی و بهبود خدماترسانی بیمارستان بازرگانان اتاق تهران اختصاص داد که از چند سال قبل آغاز شده و پیشرفت مهمی داشته است. مسعود خوانساری گفت: روز گذشته (دوشنبه 25 شهریور 98) با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و هیات امنای بیمارستان، جلسهای در بیمارستان بازرگانان برگزار شد؛ در حال حاضر پیشرفت پروژه توسعه بیمارستان نسبتاً خوب است. اتاق تهران در نظر دارد در آبان ماه سال جاری برای جلب حمایت فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق یک جلسه گلریزان برگزار کند تا این مرکز درمانی را به بهترین نحو توسعه دهد و تجهیز کند.

 

 

بیژن زنگنه مطرح کرد:

وزیر نفت گفت: با تکمیل فازهای پارس جنوبی برای نخستین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه اظهار داشت: تکمیل طرحهای پارس جنوبی، توسعه میادین مشترک غرب کارون، تمرکز بر ادامه طرحهای گازرسانی به شهرها و روستاها، اتمام طرحهای نیمه تمام پتروشیمی و تامین خوراک واحدهای پایین دستی، افزایش ظرفیت پالایشی و بهبود کیفیت فرآوردههای نفتی تولیدی و ادامه آنها، تمرکز بر ادامه اجرای طرح های نگهداشت توان تولید، پیگیری عقد و اجرای قراردادهای توسعه میادین در چارچوب مدل جدید IPC، تقویت حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر ۱۰ قلم خانواده کالایی تعریف شده، به ویژه در اجرای طرح های EPC/EPD بالادستی نفت، طرح جمع آوری گازهای مشعل و حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در صنعت نفت رئوس طرحهای راهبردی وزارت نفت در سال رونق تولید ملی هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال تلاشهای مجدانه توانسته با دست یافتن به افزایش بیش از ۵ برابری تولید نفت خام از میدانهای مشترک غرب کارون، تولید روزانه نفت در این میدان را از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار بشکه در سال ۹۷ برساند، افزود: همچنین دستیابی به تولید ۶۰ هزار بشکه نفتخام در روز از میدان مشترک آذر تا پایان سال ۱۳۹۸ و آغاز تولید از لایه نفتی میدان پارس جنوبی از فروردین ماه ۱۳۹۶ از دیگر دستاوردها در این قسمت است. زنگنه تصریح کرد: ادامه اجرای طرحهای نگهداشت تـوان تولیـد با هدف ایجاد اشتغال و رونق برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و مهم تر از همه این موارد، ایجاد امید و اعلام این نکته بسیار مهم که تحریمها نمیتواند تولید نفت کشور را متوقف کند، با سرمایهگذاری بالغ بر ۶ میلیارد دلار و با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۸۱ هزار بشکه در روز طی سه سال تعریف شده و در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۰ فقره قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان با پیمانکاران داخلی برای اجرای آن منعقد شده است. وی ادامه داد: بر این اساس پیمانکاران ملزم شدهاند که اقلام پرمصرف پروژه های خود را که در قراردادهای منعقد شده با آنها ضمیمه شده است از سازندگان ایرانی خریداری کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حوزه تکمیل میدان گازی پارس جنوبی با اتمام طرحهای دردست اقدام، دستیابی به تولید ۷۵۰میلیون مترمکعب گاز مقدور شده است. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۸، فازهای ۲۲ تا ۲۴ و ۱۳ به طور کامل تکمیل خواهند شد و بخش دریای فاز ۱۴ نیز تکمیل می شود که بدین ترتیب تولید از این فازها ۷۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد

زنگنه با بیان اینکه به این ترتیب برای اولین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت، گفت: بر این اساس تولید گاز روزانه ایران از این میدان به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب در برابر تولید ۶۲۰ میلیون مترمکعبی قطر خواهد رسید. وی اضافه کرد: وزارت نفت در زمینه احداث تاسیسات جمعآوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل نیز اقدامات قابل توجهی داشته که با بهرهبرداری از تاسیسات بید بلند ۲ با سرمایه گذاری حدود ۳ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۹ میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۲۰۰ با سرمایه گذاری حدود ۱.۲۵ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۳میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۱۰۰ دهلران با سرمایه گذاری حدود ۹۰۰ میلیون دلار و NGL خارک، مشکل سوزاندن گازهای همراه نفت در مجتمعهای پالایشگاهی حل شده و علاوه بر استفاده از این گاز برای تولید محصول، مشکلات زیست محیطی ناشی از سوزاندن این گازها نیز مرتفع میشود. وزیر نفت تاکید کرد: به این ترتیب سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن محصولات با ارزش افزوده بالای پتروشیمی با ارزش حدود ۲.۵ میلیارد دلار به تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. به گفته زنگنه در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، وزارت نفت، سهم سوخت مایع نیروگاهها را از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷ کاهش داده و از سوی دیگر پوشش کلی گازرسانی کشور را از ۸۵درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۳.۵ درصد در خرداد ۱۳۹۸ رسانده است و در حالیکه از ابتدای شروع گازرسانی در کشور تا پایان تیرماه سال ١٣٩٢، ١٤ هزار و ٤١٩ روستا از نعمت گاز برخوردار شده بودند، از مرداد ٩٢ تا مرداد ٩٨، ١٤ هزار و ٤٩٧ روستای جدید، یعنی بیش از کل اقدامات تا پیش از دولت یازدهم به شبکه سراسری گاز متصل شدهاند. وی اظهار داشت: این اقدام با صرف هزینهای بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان انجام شده که عمدتا از محل منابع جدید ناشی از صرفهجویی در مصرف سوخت های مایع تامین شده و لذا در این عملیات بزرگ از حداقل منابع بودجه عمومی دولت استفاده شده است. وزیر نفت هزینه سرمایهگذاری پروژههای گازرسانی در دست اجرا را بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: تقریبا همه لوازم و تجهیزات شبکههای توزیع گاز در داخل کشور تولید میشود و در عمل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه فقط توسط شرکت گاز به پیمانکاران و سازندگان ایرانی ارجاع شده است. زنگنه تصریح کرد: در بخش صادرات گاز طبیعی نیز با اتمام بخش عمـده خط ششم سراسری، صادرات گاز به کشور عــراق تا میــزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با سرمایهگذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلار آغاز شده است. صادرات گاز کشور در تیر ماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون متر مکعب در روز مربوط به کشور عراق بودهاست.

رییس نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد؛

گروه اصناف: اگرچه تا مرز خودکفایی تولید شکر پیش رفتیم، اما اتخاذ تصمیم های خلاف وعده مسئولان و نقض قانون خرید تضمینی تیر خلاصی به این محصول استراتژیک زد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل کاهش سطح زیر کشت چغندر قند و تیر خلاص به خودکفایی شکر، اظهار کرد: مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای اقتصاد مقصران اصلی این اتفاق هستند چرا که بدعهدی مسئولان دولتی در قیمت گذاری و بی توجهی به قانون خرید تضمینی منجر به کاهش سطح زیر کشت چغندر قند و تولید شکر شده است.

او افزود: علی رغم آنکه بعد از گذشت سالها توانستیم در سال ۹۶ بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر تولید کنیم، اما سیاست گذاری نادرست مسئولان دولتی در نرخ گذاری و اعلام نرخ در زمان مقرر موجب شد کشاورزان از کشت این محصول استراتژیک خودداری کنند. هر چند ما در سال گذشته هشدارهای لازم را در این زمینه داده بودیم که خودکفایی و خوداتکایی محصولاتی همچون کلزا، گندم و شکر در معرض خطر است.

ملک زاده با اشاره به اینکه بی تدبیری دولت در اجرای قانون خرید تضمینی و عدم حمایت از کشاورزان خودکفایی شکر را در معرض خطر قرار داد، بیان کرد: شعارهای مسئولان با عمل یکسان نیست و تنها روی کاغذ برنامههای خوبی درخصوص حمایت از کشاورزان دارند که متاسفانه هیچ یک از آنها عملیاتی نمیشود و همین موضوع کار را به جایی رسانده که پایداری تولید شکر با کاهش سطح زیر کشت از بین رود و در شرایط فعلی تحریم برای تامین نیاز کشور دستمان به سوی کشورهای بیگانه دراز باشد.

به گفته او، علی رغم آنکه در تولید شکر تا مرز خودکفایی پیش رفته بودیم، اما امسال با وجود بارندگیهای خوب نتوانستیم چغندر بکاریم که این بحث باید آسیب شناسی شود چرا که به نفع کشور نیست.

ملک زاده با انتقاد از این مسئله که همه ساله مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای اقتصاد نسبت به نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بی اعتنا هستند، بیان کرد: با وجود تولید بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در سال ۹۶، اما سیاست گذاری نادرست دولت در قیمت گذاری موجب شد تولید شکر سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یابد، از آن جا که حمایت کافی از کشاورزان صورت نگرفت و به عبارت دیگر سرخوردگی ایجاد شد، از این رو کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات رفتند که این امر الگوی کشت را بر هم زد.

همچنین عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بی تدبیری دولت دستاورد خودکفایی شکر را بر باد داد، اظهار کرد: با توجه به آنکه مسئولان دولتی و تصمیم گیران دولت افراد فعالی نیستند و حوصله موضوع تنظیم بازار را ندارند تا با اجرای کارهای زیربنایی و پایدار به تولید داخل توجه کنند، از این رو ترجیح میدهند یک شبه اقدام به واردات کنند.او افزود: تصمیمات یک شبه دولت برای تنظیم بازار از طریق واردات نتیجهای جز زیان ملی و آسیب کشاورزان را در بر نخواهد داشت چرا که علی رغم کسب ارز با مشقتهای فراوان، اتخاذ برخی سیاستهای تنظیم بازار و نبود برنامه ریزی مناسب برای تولید موجب شده ارز حاصل از صادرات را صرف واردات محصولات استراتژیکی همچون شکر و گندم کنیم.

کارشناسان در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پیش بینی کردند؛

گروه اقتصاد کلان: پس از حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو که مهمترین شرکت نفتی عربستان است، تولید و توزیع نفت عربستان با اختلال جدی مواجه شده است.

در این رابطه گاردین در گزارشی نوشت: حمله به تاسیسات نفتی عربستان بزرگترین جهش قیمت نفت را در ۳۰ سال گذشته رقم زده است.

بر اساس این گزارش این حمله منجر به افزایش ۱۲ دلاری قیمت نفت در یک جهش شده است. این حمله ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز را از چرخه توزیع حذف کرده و این یعنی ۵ درصد کل توزیع نفت جهانی در حال حاضر کسر شده است.

به گفته منایع آگاه در حملات اخیر به تاسیسات آرامکو عربستان، ۱۸ درصد از تولید گاز طبیعی و ۵۰ درصد از تولید اتان و میعانات گازی این کشور متوقف شده است. برخی تحلیل گران معتقدند در صورتی که عربستان سعودی نتواند سریعا صادرات نفت خود را احیا کند، قیمت هر بشکه نفت میتواند به ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

  • نوسانات شدید در بازار جهانی نفت

    در این ارتباط عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد بمباران تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص در عربستان سعودی و تاثیر آن بر قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: این موضوع باعث کاهش تولید نفت عربستان میشود و با انفجار تاسیسات نفتی عربستان از سوی یمنیها، بازار نفت دنیا دچار نوسانات شدید خواهد شد. به نقل از رویداد 24 قاسم ساعدی با بیان اینکه عربستان روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید میکند گفت: این حمله غافلگیرانه میزان تولید این کشور را کاهش داده و باعث رشد قیمتها خواهد شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمال افزایش بهای نفت حتی بیش از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد گفت: با این خسارتی که به عربستان وارد شده بعید به نظر میرسد تولید این کشور به سرعت از سر گرفته شود. طبق نظر کارشناسان تعمیر و بازسازی این تاسیسات نیاز به زمان زیادی دارد؛ ضمن اینکه مخازن نفتی همجوار تاسیسات مادر عربستان که دچار اختلال شده نیز قابل بهره برداری نیستند. ساعدی در ادامه به تبعات اختلال در تولید و توزیع نفت عربستان بر بازارهای جهانی گفت: نفت عربستان شریان حیاتی صنایع دنیاست، به گونهای که خلاء نفت این کشور کلیه صنایع اروپا و امریکا و حتی آسیا را نیز دچار بحران میکند؛ همین موضوع باعث شده آمریکا بخواهد از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند تا کاهش تولید عربستان را به سرعت جبران کرده باشد. او نسبت به احتمال بیرون کشیدن نفت استراتژیک آمریکا در شرایط کنونی ابراز تردید کرد و گفت: به نظر میرسد امریکا نیز این ریسک را نکند. عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تاثیر حادثه تخریب تاسیسات نفتی عربستان بر فروش نفت ایران گفت: با توجه به فشارهای موجود بر صنایع دنیا، ممکن است در این ماجرا سهمی برای فروش نفت ایران در نظر گرفته شود. او با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه ایران و کاهش تولید عربستان و تاثیر آن بر بازار های جهانی گفت: ممکن است با اتفاقی که رخ داده، نظر رئیس جمهور آمریکا هم در این خصوص (تحریمهای نفتی علیه ایران) تغییر کند.

  • پیامدهای حمله پهپادهای یمنیها به تاسیسات نفتی آرامکو

    از سوی دیگر یک کارشناس نفت گفت: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. به گزارش رکنا، محمدعلی خطیبی در این باره میگوید: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. وی با بیان اینکه احیای خسارتهایی که به صنعت نفت عربستان وارد شده زمان میبرد تصریح کرد: صدماتی که به میدان نفتی عربستان وارد شده بعید است طی چند روز دوباره به ساختار قبلی برگردد و این موضوع نشاندهنده این است که بازار نفت در جهان ممکن است با تغییراتی همراه باشد. خطیبی افزود: تلفاتی که به صنعت نفت وارد میشود اگر کمتر از دو تا سه ماه جبران شود کوتاهمدت تلقی میشود، اما اگر خسارتها بنیادی باشد و بیش از شش ماه و یک سال زمان نیاز داشته باشد بلندمدت نامیده خواهد شد که در این صورت بازار با التهاب بیشتری روبهرو میشود. مسئول فروش نفت ایران در دولت دهم ادامه داد: آنچه اکنون اتفاق افتاده، بیاعتمادی مشتریان عربستان با وجود وعدههای ترمیم زیرساختهای شرکت آرامکو است. به این دلیل که ریسک صادرات نفت عربستان را افزایش میدهد و متقاضیان زمانی که سفارش خود را اعلام میکنند معلوم نیست که در تاریخ مقرر نفت خود را تحویل میگیرند یا خیر. از این رو مشکلاتی در تأمین نفت عربستان به وجود میآید.

    این کارشناس نفت با تاکید بر اینکه اگر یمنیها یکبار دیگر به تاسیسات نفتی عربستان حمله کنند قیمت نفت افزایش زیادی خواهد داشت گفت: اکنون امنیت نفت عربستان با مشکل مواجه شده و معلوم نیست که حملات یمنیها ادامه داشته باشد یا خیر. اگر حتی یکبار دیگر یمن به تاسیسات نفتی

  • ادامه از صفحه 3

    ... عربستان آسیب برساند و این موضوع تداوم داشته باشد مشتریان نفت شرکت آرامکو از دست میروند و قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

    وی افزود: اگر این شرایط پیش برود و حمله حوثیهای یمن ادامه داشته باشد ممکن است مشتریان عربستان نسبت به دریافت نفت از این کشور بیاعتماد شوند و حکومت نفتی عربستان در جهان نفسهای آخر خود را بکشد.

    به گفته این کارشناس نفت، آسیب به بخش پالایش و انتقال در زمان کوتاهی قابل جبران است، اما جبران خسارت در بخش چاهی و ترمینال و بارگیری زمانبر خواهد بود.

    • احتمال کاهش درآمدهای نفتی عربستان

      همچنین یک کارشناس نفت درباره آینده بازار نفت پس از نصف شدن تولید عربستان توضیح داد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا برای هر کالایی اهمیت دارد و امنیت تأمین آن را به خطر میاندازد حمله یمن به عربستان باعث برهم خوردن قیمت نفت در بازار جهانی میشود و احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دلیل کاهش درآمدهای خارجی سعودیها وجود دارد.

      وی با بیان اینکه حمله یمن به عربستان باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است تصریح کرد: آنطور که در اخبار شنیده میشود به طور متوسط تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت به خطر افتاده است.

      علیخانی به حساسیت بازار نفت اشاره کرد و افزود: هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه این حملات چقدر در لایههای تاسیسات نفتی عربستان خسارت وارد کرده منتشر نشده و مقامات سعودی نیز ترجیح میدهند در این زمینه سکوت کنند.

      وی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: ایالات متحده آمریکا اجازه نمیدهد حتی یک روز قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد به این دلیل که احتمال دارد با افزایش قیمت بنزین رأی مردم این کشور با تغییراتی همراه باشد که به نفع رئیسجمهور فعلی نیست. از این رو حتی اگر عربستان نتواند این کار را جبران کند آمریکا زحمت این کشور را کم خواهد کرد تا از این موضوع به نفع خودش استفاده کند.این کارشناس نفت با بیان اینکه آمریکا ذخایر استراتژیک نفت در اختیار دارد تصریح کرد: هرچند یمن و عربستان با هم در جنگ هستند، اما پشت پرده این موضوع به آمریکا برمیگردد که این اقدام آنها با برهم زدن تعادل در بازار نفت امنیت تأمین انرژی جهان را به خطر انداخته است. آمریکا به جای فرافکنی بهتر است مانع بروز تنش در منطقه شود.علیخانی با اشاره به تحریمهای فروش نفت ایران توسط آمریکا گفت: کشورهای زیادی نیازمند نفت ایران هستند، اما به دلیل تحریمهای سختگیرانه آمریکا علیه ایران حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که آمریکا به منظور از دست نرفتن ذخایر استراتژیک کشورش به ایران در قالب یک امتیاز اجازه فروش نفت را به مدت کوتاهی بدهد تا عربستان بتواند تاسیسات نفتی خود را بازسازی کند که در این صورت هم قصد دارد تعهدات ایران را نسبت به برجام افزایش دهد و هم تاسیسات نفتی عربستان بازسازی شده و دوباره تحریم فروش نفت ایران اجرایی خواهد شد.

    • آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمیکند

      رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: شاید آمریکا ناچار شود تحریم های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.

      فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه «اقدام ترامپ در آزاد سازی ذخایر نفت این کشور جهت کنترل افزایش قیمت ناشی از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان، تا چه اندازه در مهار قیمت ها موثر خواهد بود»، گفت: امریکا ذخایر استراتژیک یا SPR برای مصرف ۱۲۰ روز خود در اختیار دارد. ایجاد این ذخایر استراتژیک به سال ۱۹۷۳ میلادی بر می گردد که کشورهای عربی، عرضه نفت به امریکا، انگلیس و هلند را تحریم کردند.

سرمقاله

محمد شکرچی زاده

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

... هر 10 سال یک بار در کشورمان شاهد وقوع زلزله با بزرگای بیش از 7 ریشتر هستیم. خوشبختانه تمام زلزلههای بزرگ در ایران در شهرهای کمتر از صد هزار نفر رخ داده است. اگر زلزله آبان ماه 96 به جای سرپل ذهاب در کرمانشاه رخ میداد به طور قطع شاهد خسارات جانی و ......مالی بیشتری میبودیم و باید موضوع تابآوری در کشور را مورد توجه قرار دهیم چرا که جان میلیونها نفر را تهدید میکند. متاسفانه شاهد آن بودیم بیمارستانهای قدیمی و جدید کرمانشاه در وقوع بحران زلزله به خوبی عمل نکردند و به همین دلیل میزان خسارتها افزایش یافت از این رو باید مقاومسازی مراکز حیاتی از جمله بیمارستانها را در اولویت قرار دهیم. اگر بیمارستانهای کرمانشاه علمکرد به موقعی داشتند تعداد کشتهها کمتر میشد. در سال 2019، 95 درصد بیمارستانهای ژاپن برای شتاب مبنای شهرهای زلزله خیز این کشور مقاوم هستند و در ایران هم بیمارستانها همه باید حداقل AO را داشته باشند تا در مواقع زلزله بتواند علاوه بر حفظ جان بیماران به مجروحان هم خدمات بدهند. ما توانستیم در دوره برجام 500 دستگاه شتابنگار خریداری کنیم . در حال حاضر 100 دستگاه از این شتابنگارها نصب شده است و طبق قانون برنامه ششم باید هزار دستگاه دیگر خریداری شود. کشور ژاپن با مساحت کمتر از ایران 10 برابر کشورمان شتاب نگار دارد و ایران هم با توجه به شرایطی که دارد باید نسبت به افزایش شتابنگارها اقدام کند تا بتوانیم وضعیت لحظهای را رصد کنیم. با اشاره به پیوست 6 استاندارد 2800 باید گفت در حال حاضر هر چند 80 درصد این قانون رعایت میشود اما باید به صورت جدیتر در کل کشور به اجرا برسد و قطعا اجرای این قوانین هزینه ساخت و ساز را افزایش نمیدهد بلکه باعث افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله میشود. در زلزله بم 30 هزار نفر کشته شدند اما در زلزله کرمانشاه شاهد کاهش تعداد کشتهها بودیم چرا که در این مدت مقررات ساخت و ساز جدیتر به اجرا رسیدند البته نکته مهم در زلزله کرمانشاه افزایش تعداد بیخانمانها بود چرا که شاهد تخریب دیوارها در ساختمانها بودیم که یکی از دلایل عدم اجرای پیوست 6 استاندارد 2800 بوده است. خردادماه امسال شاهد وقوع زلزله با بزرگای هفت ریشتر در کالیفرنیا بودیم اما تنها یک نفر در این زلزله کشته شد ایران هم در ساخت و سازها باید به همین سمت حرکت کند. درباره لایحه جدید مدیریت بحران نیز باید گفت این لایحه در سال 86 تصویب شد که در زمان خود توانست باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز شود و در حال حاضر رویکرد آن کاهش خطرپذیری و افزایش تابآوری است که این واژهها برای اولین بار در قانون میآید. در سه سال گذشته شاهد سه بحران بسیار جدی بودیم . آتش سوزی ساختمان پلاسکو زلزله کرمانشاه و سیل اخیر از مهمترین وقایع بحرانی کشور بودند و این نشان میدهد که کشورمان تابآوری ندارد. برای حفظ مال و جان شهروندانمان باید تلاش جدی برای ارتقای استانداردها جهت افزایش تابآوری داشته باشیم تا در این رویدادها شاهد کمترین تلفات و خسارات باشیم.

منبع: ایلنا

عباس جبالبارزی

عضو اتاق ایران

بانک مرکزی طی بخشنامه شماره 98.158848 مورخ 98.5.12 تمدید ضمانتنامههای بانکی برای بنگاههای اقتصادی را مستلزم اخذ گواهی تبصره 1 ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم نموده است که عملا از نظر فعالان اقصادی نه تنها کمکی به رونق تولید نمیکند بلکه باعث افزایش ......معوقات بانکی، کاهش اشتغال، مانع تولید و عدم وصول مالیات نیز میشود. طبق تبصره 1 ماده 186 بانکها در زمان ارائه هرگونه تسهیلات با توجه به سقف تعیین شده برای اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف به دریافت گواهینامه ماده 186 از سازمان امور مالیاتی هستند، بنابر این اگر بنگاهی شرایط لازم را برای اخذ گواهینامه فوق نداشته باشد بطور طبیعی امکان دریافت هرگونه تسهیلات بانکی را نخواهد داشته و درعمل نیز نمیتواند در مناقصهای شرکت و جذب کار نماید. فارغ از مشکلات این قانون با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و مشکلات عدیده بنگاههای تولیدی تا اینجای کار طبق قانون عمل شده و تعهدی نیز برای بنگاههای اقتصادی بوجود نیامده است اما همینکه با رعایت این ماده برای فعال اقتصادی ضمانتنامه صادر شده و منجر به عقد قرارداد با کارفرما میشود، برای وی تعهد ایجاد شده و بنگاه اقتصادی با انجام هزینههای متفاوت نسبت به تولید موضوع قرارداد اقدام میکند. حال چنانچه در طی مراحل انجام پروژه نیاز به تمدید ضمانتنامه بانکی باشد و از طرفی در این فاصله بنگاه اقتصادی دارای بدهی قطعی (ازنظر سازمان مالیاتی) شده، نسبت به ان اعتراض داشته و به هیات ماده 251 شکایت کرده باشد امکان تمدید ضمانتنامه وجود نداشته و عملا تبعات زیر را در برخواهد داشت. 1.ضمانتنامه بنگاه اقتصادی ضبط شده و بانک مکلف است نسبت به واریز وجه ضمانتنامه به حساب ذینفع اقدام و عینا مبلغ واریزی را به حساب بدهکار متعهد (بنگاه اقتصادی فعال) منظور و طلب نماید و عملا بدلیل عدم توانایی متعهد در تامین وجه، بنگاه اقتصادی فعال به بنگاه اقتصادی بدهکار تبدیل میشود. 2.با این اقدام پروژه متوقف شده و عملا باعث بیکاری شاغلین پروژه و از دست رفتن اشتغال که از اصلیترین نیازهای کشور در شرایط فعلی است، میشود. 3.کارفرما مجدا بایستی نسبت به برگزاری مناقصه اقدام نموده و در عمل محصول تولیدی در جریان ساخت بنگاه که برای آن منابع مالی و انسانی هزینه شده و سرمایه ملی است به ضایعات تبدیل شده و پروژه مجدا با هزینه و زمان بیشتری اجرا شود. 4.بانکی که تا دیروز از محل تمدید ضمانتنامه کارمزد دریافت و از وجه بلوکه شده سود کسب میکرده، معوقاتش افزایش یافته و تبعات بعدی را به دنبال دارد. حال سوال اساسی اینجاست چرا مدیران محترم صادر کننده این بخشنامه در بانک مرکزی بدون کسب نظر ریاست محترم این بانک و برخلاف مواد 2و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار، بخشنامه معاون اول محترم ریاست جمهوری و معاونت محترم حقوقی ریاست جمهور بدون نظرخواهی از اتاقها و تشکلهای بخش خصوصی این بخشنامه را صادر و ابلاغ کردند؟ آیا با تحمل اندکی صبر و اخذ نظرات کارشناسی تصمیم بهتری گرفته نمیشد؟ تقاضای فعالان بخش خصوصی ابطال سریع این بخشنامه و عمل به قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار است.

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛
 

گروه اجتماعی: رییس شورای شهر تهران نسبت به حذف نام شهدا از تابلوهای شهر تهران واکنش نشان داد. محسن هاشمی درخصوص حاشیه های حذف نام شهدا از تابلوهای شهری به خبرنگاران گفت: شهرداری اطلاعیه ای داد که بسیار جامع بود و پاسخ تمام سوالات در آن بود، اطلاعیه را به عنوان پاسخ بنده منتشر کنید. از این به بعد این حرفها را تخریبی فرض می کنم و شما را مدافع شهدا نمی دانم.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در پایان یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای جلسه در صحن نبودم و در جلسه ای که درباره مصلی تهران با حضور شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد حضور داشتم.

وی در ادامه افزود: پروژه مصلی تهران از پروژههای بزرگ فرهنگی شهر است که چهارصدهزار متر وسعت دارد و مردم انتظار دارند هرچه زودتر به اتمام برسد.

هاشمی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این پروژه به برخی از املاک در این طرح اشاره کرد و گفت: بحث امروز حل مشکل مردم به ویژه ساکنین بین خیابان پاکستان و اتوبان مدرس است و آنها اجازه ساخت و ساز ندارند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئولان مصلی درباره تعیین تکلیف این پروژه از ما نیز کمک خواستند تصریح کرد: مسئولین مصلی برای روشن شدن تکلیف تملک کمک می خواستند که در این جلسه مطرح شد. وی افزود: این پروژه نیاز به منابعی دارد که وزارت مسکن از طریق دولت در تلاش است بودجه ای برای آن تخصیص دهد. او در خصوص به تعویق افتادن نصب فیلتر دوده نیز گفت: دو نظر در این باره وجود دارد، برخی معتقدند اگر در طراحی خودرو فیلتر دوده عمل نشده باشد می تواند راندمان را پایین آورد، اما بعضی می گویند فیلترها باعث می شود جلوی ذرات معلق گرفته شود و آلودگی هوا کمتر شود. رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: من مطالعه کارشناسی در این باره ندارم، اما معقول است که اگر فیلتری برای خودرویی طراحی نشده باشد، راندمان را پایین آورد و به نظرم باید به سمت برقی شدن حمل و نقل عمومی پیش برویم، تا نیاز به فیلتر دوده نباشد. هاشمی در ادامه درباره افزایش تذکرات در صحن شورا گفت: تعداد تذکرات در آیین نامه مشخص است که براساس آن سه نطق قبل از دستور و سه تذکر در صحن مجاز است و با توجه به اینکه نطق پیش از دستور زمان زیادی می برد، اعضا مطالب خود را به صورت تذکر می گویند و سعی می کنم آن را بالانس کنم. وی درخصوص اینکه اعضا به غیر از شهردار تهران و مقامات کشوری نیز تذکر می دهند اظهار داشت: قبول کنید که قانون شورا چون درست احراز نشده، دچار تداخل جدی در اجرا هستیم که باعث می شود اعضای شورا در صحن به مقامات تذکر دهند.

همتی خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد ارتباط بانکی ایران و روسیه ازطریق پیام رسان روسی و سپام بانک مرکزی بدون نیاز به سوئیفت برقرار شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با اشاره عضویت اخیر ایران در اتحادیه اورآسیا،گفت: امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه کمک شایانی کند.

وی گفت: در جریان دیدار روسای جمهور ایران و روسیه، ضمن انجام مذاکرات بانکی، توسعه و ارتقای روابط بانکی دوکشور از موضوعات مهم دیدار بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان بخاطر سیاست های آمریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تاکید کردند.

  • ارتقا ارزش پول ملی با برقراری ارتباط بانکی میان ایران و روسیه

    در همین ارتباط عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید از آنجایی که در ارتباط بانکی میان ایران و روسیه از پول ملی دو کشور استفاده میشود، ارزش پول ملی ایران افزایش مییابد.

    علی اکبر کریمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره برقراری ارتباط بانکی میان ایران و روسیه بدون سوئیفت، گفت: این اقدام گام بزرگی در راستای گسترش مبادلات تجاری است و میتواند با رفع بسیاری از مشکلات، زمینه واردات مواد اولیه و.. را فراهم کند. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که در ارتباط بانکی میان ایران و روسیه از پول ملی دو کشور استفاده میشود، ارزش پول ملی ایران افزایش مییابد؛ در واقع هرچه میزان مبادلات بین المللی با پول ملی بیشتر شود پول ملی تقویت میشود.

    از آنجایی که در ارتباط بانکی میان ایران و روسیه از پول ملی دو کشور استفاده میشود، ارزش پول ملی ایران افزایش مییابد؛ در واقع هرچه میزان مبادلات بین المللی با پول ملی بیشتر شود پول ملی تقویت میشود

    وی با اشاره به ضرورت گسترش پیمانهای پولی، اظهار کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت ملزم به انعقاد پیمانهای پولی دو جانبه و چند جانبه است، با اجرایی شدن این قانون میتوان مبادلات تجاری با کشورهایی که با ایران منافع مشترک داشته و تمایل دارند سلطه دلار در عرصه اقتصادی کاهش یابد را افزایش داد. این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: بسیاری از کشورها تمایل دارند از سلطه نظام نظارتی مالی و بانکی سوئیت خارج شوند چراکه این سیستم هرگونه مبادله پولی و بانکی که براساس دلار در جهان انجام میگیرد را رصد و کنترل می کند که این عملکرد موجب ایجاد محدودیت برای کشورها می شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برقراری پیمانهای دوجانبه و چندجانبه به منظور کاهش سلطه آمریکا بر مبادلات تجاری را یکی از الزامات دانست و ادامه داد: آمریکا از سلطه دلار در جهان سوءاستفاده میکند به همین دلیل دلار ارز مطمئنی برای مبادلات جهانی نیست و بسیاری از کشورها در تلاش هستند میزان استفاده از این ارز را در مبادلات تجاری خود کاهش دهند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد؛
 

گروه اجتماعی: سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات از ابتدای امسال تاکنون متخلفان جرایم مختلف را به پرداخت ۲۳ هزار میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده است.

سید یاسر رایگانی در نشست خبری افزود: از ابتدای امسال تا ۲۵ شهریور ماه، ۲۶۵ هزار و ۷۲ پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی وارد و ۲۵۶ هزار و ۲۳۴ پرونده مختومه شده و مجموع پرونده های در حال رسیدگی ۵۱ هزار و ۵۵۹ پرونده است. وی ادامه داد: در بخش اجرای احکام، ۱۹۰ هزار و ۱۱ پرونده وارد و تعداد ۱۸۱ هزار و ۷۶۵ پرونده مختومه شده است و متخلفان به پرداخت ۱۴ هزار میلیارد و ۳۴۵ میلیون ریال در حق صندوق دولت و پرداخت ۴۸۵ میلیارد ریال اعاده حق شاکی محکوم شده اند که در مجموع ۳ هزار میلیارد و ۱۳۳ میلیون ریال وصول شده است. رایگانی درباره طرح نظارت تعزیرات در آستانه شروع سال تحصیلی جدید گفت: در این مدت ٩۴٧ اکیپ گشت مشترک تشکیل و پنج هزار و ۴٢٢ بازرسی انجام شده است که هزار و ٩٣٢ واحد دارای تخلف، هزار و ٨٧٢ واحد بدون تخلف و هزار و ۶١٨ واحد تذکر دریافت کردند. وی اضافه کرد: در این خصوص هزار و ٧۵۵ مورد پرونده تشکیل شده است و متخلفان جمعا به پرداخت ۲۷ میلیارد ریال محکوم شده اند. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره پرونده های ارزی افزود: هزار و ٢٣۶ فقره پرونده در خصوص عدم ایفای تعهدات واردکنندگان در قبال ارز و خدمات دولتی از ابتدای امسال تاکنون وارد شده است و ۱۰۵۰ مورد از متخلفان به پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال محکوم شده اند. همچنین ۱۵۲ پرونده با ارائه مدارک برائت گرفته اند و ۲۸ پرونده به دلیل عدم صلاحیت به مراجع ذیصلاح ارسال شده است. وی درباره اجرای احکام تعزیرات در تهران گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۰ فقره پرونده درخواست تجدیدنظر، ۵۳۰ مورد مسدودالحسابی، ۵۳۰ مورد توقیف اموال در گمرکات، ۴۱۰ مورد اعمال توقیف اسناد و املاک و ۴۸۵ مورد تعلیق کارت بازرگانی انجام شده است. رایگانی اضافه کرد: همچنین ۲۱ پرونده با عودت کالا یا ارز به کشور شامل ۲ میلیون و ۵۳۱ هزار یورو، یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون روبل، ۴۳۰ میلیون روپیه، ۱۶۰ هزار فرانک، ۲۵ میلیون کرون و ۵۸ هزار یوان مختومه شده است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به اظهارات روز گذشته متهم شبنم نعمت زاده در دادگاه گفت: وی اعلام کرده است که در کرج هیچ موسسه ای ندارد و به حوزه دارو بدون چشم داشت کمک کرده است که این اظهارات قطعا خلاف واقع است؛ ایشان در کرج فعالیت داشته و دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:
 

گروه صنعت و معدن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است نصب قیمت بر کالاها موجب کاهش فشار به مصرفکننده و ایجاد آرامش در بازار میشود.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت درج قیمت روی کالاها، گفت: از آنجایی که یکی از مهم ترین مولفهها برای ثبات بازار و جلوگیری از کم فروشی و گران فروشی درج قیمت روی کالاها است، تعزیرات باید با فروشندگانی که از نصب قیمت خودداری میکنند، برخورد کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی صدور فاکتور در همه مراحل توزیع، از عمدهفروشی تا رسیدن به دست مصرفکننده را الزامی دانست و افزود: مردم باید از مراکز و مغازه هایی خرید کنند که قیمت بر روی کالاها درج شده باشد چراکه با تحقق این مهم، دستگاه های نظارتی به راحتی با فرد خاطی برخورد می کنند.

مردم باید از مراکز و مغازه هایی خرید کنند که قیمت روی کالاها درج شده باشد چراکه با تحقق این مهم، دستگاه های نظارتی به راحتی با فرد خاطی برخورد می کنند

  • ارائه فاکتور از کم فروشی جلوگیری می کند

    وی با بیان اینکه نصب قیمت بر کالاها موجب کاهش فشار به مصرفکننده و ایجاد آرامش در بازار میشود، اظهار کرد: ارائه فاکتور از کم فروشی جلوگیری می کند چراکه فروشنده می داند در صورت تخلف امکان ردیابی و اثبات خطا فراهم است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: درج قیمت یکی از عناصر مهم در روابط بین عرضهکننده و خریدار است و شاید به همین دلیل، یکی از مواردی که قانون در صورت ارتکاب آن، برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و خدمات، مجازات تعیین کرده «درج نکردن قیمت روی کالا و خدمات است».

    این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در کنار درج قیمت، صدور فاکتور از ضروریات مهمی است که باید واحدهای صنفی رعایت کنند، تاکید کرد: در همه مراحل باید صدور فاکتور صورت گیرد تا امکان نظارت بر بازار بیش از پیش تسهیل شود.

  • ضرورت برخورد با فروشندگانی که از درج قیمت بر کالا خودداری می کنند

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید با فروشندگانی که از درج قیمت خودداری می کنند، برخورد قانونی شود، گفت: واحدهای صنفی حق ندارند کالایی که قیمت مصرف کننده بر روی آن درج شده را به بهایی بالاتر از قیمت درج شده به فروش برسانند و هرگونه بهانه جویی برای افزایش قیمت پذیرفته نبوده و تخلف گرانفروشی محسوب میشود که در این صورت سازمان های نظارتی باید به موضوع ورود کرده و بازار را سامان دهند.پایان پیام

گروه بین الملل: پلیس افغانستان از وقوع انفجاری مهیب در شمال کابل خبر داد که ۲۴ کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت. طالبان مسؤولیت انفجار را برعهده گرفت.

سخنگوی طالبان اعلام کرد، دو حمله انتحاری نیروهای امنیتی افغان را هدف گرفتند.عبدالقاسم سانجین، رئیس بیمارستان منطقهای گفت: در بین قربانیان زنان و کودکان دیده میشوند و به نظر بیشتر غیرنظامی هستند و احتمال افزایش قربانیان نیز وجود دارد.وحیده شاهکار، سخنگوی فرماندار ولایت پروان نیز به اسپوتنیک تاکید کرد: انفجار در ایست بازرسی اول تجمع انتخاباتی وابسته به تیم دولتی رخ داد. وی افزود، نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کردند در حالیکه رئیس جمهوری در میان مردم بود. او در سلامت است و انفجار در ورودی دیدهبانی رخ داد که از اشرف غنی فاصله داشت. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز تاکید کرد، عامل انتحاری سوار با موتورسیکلت خود را در مقابل دیدهبان مرکز آموزشی حوزه اول منفجر کرد.