نیاز قانون تجارت به کار کارشناسی بیشتر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قانون جدید تجارت چندان محکم نیست و جزئیات آن به کار کارشناسی بیشتری احتیاج دارد، گفت: با کار تخصصی و کارشناسی میتوانستیم نقاط ضعف و نارساییهای موجود در قوانین سابق را برطرف کنیم و دیگر نیازی به تدوین قانون جدید نبود.

شکور پورحسین درباره لایحه تجارت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس گفت: بحث تجارت به ویژه در حوزه قراردادهای بین­المللی و امور پولی و بانکی نیازمند قوانین بهروز است. آن طور که من دیدم قانون اخیر چندان محکم نیست و جزئیات آن به کار کارشناسی بیشتری احتیاج دارد.

 

بررسی لایحه آزادسازی سهام عدالت

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت که در کمیسیون اصلی تصویب شده، به زودی در جلسه علنی مجلس بررسی میشود. حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با فارس افزود: این لایحه پس از تصویب در کمیسیون اصل 44 برای ادامه بررسی در جلسه علنی صحن مجلس به هیأت رئیسه مجلس فرستادیم که تشریفات اداری آن انجام میشود و برای بررسی در جلسه علنی صحن اصلی مجلس آماده میشود. وی گفت: دو هفته پیش گزارش نهایی کمیسیون اصل 44 در مورد لایحه آزادسازی سهام عدالت را برای هیأت رئیسه فرستادیم، اما در نوبت بررسی، لوایح و طرحهای زیادی در نوبت هستند، اما چون لایحه از سوی ارسال شده، مجلس میخواهد سرنوشت این لایحه امسال تعیینتکلیف شود.

 

اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان به آموزش عالی

رییس سازمان برنامه بودجه از سرمایه گذاری ۷۳۰۰ میلیارد تومانی برای آموزش عالی در سال جاری خبر داد و گفت: تلاش میکنیم این تخصیصهای برای آموزش عالی به ۱۰۰ درصد برسد. به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز روابط عمومی، اطلاعرسانی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر نوبخت در دومین روز اجلاس سراسری روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی توجه به دانشگاهها و مراکز علم و فناوری را از اولویتهای دولت دانسته و نقش دانشگاهها در توسعه کشور را بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: نگاه به توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یکی از اصلی ترین هدف دولت به شمار میرود.

۱۵ شغل جدید مشمول نصب سامانه صندوق فروش

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی و تصمیمگیری در سازمان، با حضور نمایندگان اتاق اصناف و وزارت صمت و سایر مراجع و تشکل های صنفی و حرفه ای ذیربط، از تعیین فهرست نهایی صاحبان مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا، با اشاره به مفاد ماده (3) آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم مبنی بر تعیین مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش عنوان کرد: براساس مصوبه اخیر، مشاغل و حرف زیر مشمول نصب سامانه فروش میباشند:

1-وکلا;

2-مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده;

3-دفاتر اسناد رسمی;

4-مشاورین املاک;

5-تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها، کبابی ها، اغذیه فروشی ها و فست فودی ها، سفره خانه های سنتی و کافی شاپ ها، کترینگ ها و تهیه غذاها، قهوه خانه ها، سالن های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی ها، کته کبابی ها، بریانی فروشی ها و مشاغل مشابه;

6-مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه ها، مسافرخانه ها، باغ ویلاها، اقامتگاههای بین راهی و متل ها;

7-نمایشگاه ها و فروشگاه های وسایط نقلیه موتوری( به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی);

8-آرایشگاه‎های مردانه و زنانه;

9-آجیل و خشکبار فروشی‎ها(به استثنای مشمولین ماده (81) قانون مالیات های مستقیم و واردکنندگان);

10-قنادی‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی ها;

11-میوه و تره بار فروش‎های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی های میوه و تره بار، میوه فروشی‎ها;

12-مجموعه های فرهنگی و ورزشی;

13-لوازم تحریر و نوشت افزار فروشیها( به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان);

14-بازی‎های رایانه ای(گیم نت ها) و کافی‎نت ها;

15-دفاتر خدمات ارتباطی(دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی( از جمله دفاتر پلیس+10 ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی).

دکتر پارسا یادآور شد: صاحبان مشاغل مذکور، از ابتدای سال 1399 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق مقررات می باشند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان به ارزش ۵.۰۰۰ میلیارد ریال و با هدف تامین مالی طرحهای توسعهای شرکت مزبور در روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ خبر داد.سید روحاله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفتوگو با پایگاه خبری بازار سرمایه با اعلام این خبر گفت: افزایش حجم تامین مالی از بازار سرمایه موجب افزایش راههای جذب سرمایه در نظام مالی کشور شده و در حال حاضر صنایع و شرکتهای بزرگ آشنایی بیشتری با ابزارها و ظرفیتهای بازار سرمایه دارند.حسینی مقدم افزود: این اوراق یکساله، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات بوده و هر ورقه سلف معرف ارزش ریالی یک بشکه میعانات گازی در روز عرضه اولیه اوراق سلف خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور در بسیاری از پایه های اقتصادی به جایگاهی رسیده که می تواند محدودیت ها و تحریم ها را دفع کند و امروز شاهدیم که شرکت های اقتصادی حاضر در بورس و فرابورس تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده اند.به گزارش سنا، علی آقا محمدی گفت: شرکت های بورسی و فرابورسی در شرایط مطلوبی قرار دارند و عملکرد آنها نشان می دهد تولید داخلی رشد داشته و آمار ها روند افزایشی حجم صادرات را نشان می دهد. وی به تلاش شرکت ها برای کاهش هزینه های تمام شده اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه ما روند بسیار خوبی را طی می کند و البته به نظر من به جهش بیشتری نیاز دارد. طبیعتا با تلاش شرکت ها و بهبود فروش و درآمد ناشران بورسی این جهش محقق می شود.

بورس های آسیایی نوسانی شدند

سهام آسیایی در معاملات روز سه شنبه 26 شهریور ماه، پس از این که با افزایش قیمتهای انرژی و تشدید تنشهای ژئوپولیتیکی حالوهوای محتاطانهای به سرمایهگذاران حاکم شد،روز سه شنبه هم دچار نوسان شد.به گزارش «کالاخبر» به نقل از سیانبیسی، روز سهشنبه، پس از این که با افزایش قیمتهای انرژی و تشدید تنشهای ژئوپولیتیکی حالوهوای محتاطانهای به سرمایهگذاران حاکم شد، سهام آسیایی دچار نوسان شدند.گستردهترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی در خارج از ژاپن ۰.۶ درصد افت کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۴ درصد افزایش یافت.کامپوزیت شانگهای ۱.۰۵ درصد سقوط کرد و هانگسنگ هنگکنگ ۱.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.ایاساکس استرالیا و کوسپی کرهجنوبی، به ترتیب به سود اندک ۰.۰۵ درصدی و ۰.۱۵ درصدی دست یافتند. در بازار ارز، با آرام شدن وحشت اولیه بازارها نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپت ۰.۰۶ درصد تقویت شد و به ۱۰۸.۱۸ واحد رسید.

6 نماد بازار پایهای بازگشایی شدند

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به اینکه روز گذشته وضعیت تعداد نمادها از نظر نوسانات مثبت یا منفی در ‏حالت تعادلی خوبی قرار داشت، افزود: مجموع ارزش سفارشها در صفهای خریدوفروش تقریبا برابر بود و ارزش معاملات انجام ‏شده نیز در نمادهایی که صف خرید بودند، بیشتر از نمادهایی بود که صف فروش بودند.‏بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران از بازگشایی نمادهای وجامی، ثزاگرس، ثعتما، تفیرو، آرمان و کباده طی امروز ۲۶ شهریورماه خبر داد.به گفته محسنی همچنین نمادهای خفناور، دحاوی، شساخت، سایرا و وحکمت به زودی بازگشایی میشوند و شاهد گشایش نماد نمادهای وهنر و خبازرس نیز خواهیم بود.وی در خصوص عملکرد بازار پایه پس از تغییرات قانونی اخیر نیز گفت: تعداد معاملات نمادهای بازار پایهای روز بازگشایی این نمادها ۹۵۰۰ دفعه دادوستدی بود که در این میان بیش از ۴۵۰۰ نفر خریدار و حدود ۲۴۰۰ نفر فروشنده بودند.

با افت ۳۸۰۰ واحدی رقم خورد؛
 

گروه بورس: پس از رشد فزاینده نماگر اصلی بورس در روز دوشنبه این شاخص روز سه شنبه ۳۸۴۳ واحد افت کرد و به کانال ۳۰۲ هزار واحدی بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سهشنبه 26 شهریور 98 با ریزش 3 هزار و 834 واحدی به رقم 302 هزار و 82 واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 489 واحدی به رقم 86 هزار و 369 واحد رسید.

ارزش روز بازار برای شرکتهای حاضر در بورس تهران به بیش از یک میلیون و 104 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین روز سه شنبه 26 شهریور ماه، معاملهگران بورس بیش از 10 میلیارد و 559 میلیون سهم اوراق مالی و حقتقدم در قالب 655 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 594 میلیارد تومان دادو ستد کردند. که این حجم از معاملات در نوع خود رکوردی به شمار میرود. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با کاهش 1030 واحد به رقم 81 هزار و 191 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن 327 واحد افت کرده و به رقم 57 هزار و 816 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش 4 هزار و 200 واحدی به رقم 346 هزار و 738 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افت 3 هزار و 21 واحد به رقم 220 هزار و 27 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام میشود با کاهش 6 هزار و 747 واحد به رقم 612 هزار و 146 واحد رسید. عمده نمادهای بورسی قرمزرنگ بوده و نشان از کاهش قیمت داشتهاند، از جمله میتوان به نماد فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، معدنی و صنعتی گلگهر و سرمایهگذاری غدیر اشاره کرد و نماد فولاد خراسان بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشته است.

نمادهای پربیننده دربورس شامل بانک تجارت به قیمت نهایی هر سهم 486 ریال، بانک صادرات 528 ریال و همچنین شرکتهای سایپا، ایرانخودرو، پالایش نفت تهران، حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس و فولاد مبارکه بودهاند.

همچنین در فرابورس ایران نیز شاخص کل 21 واحد ریزش داشته و به رقم 3 هزار و 990 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 222 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران در فرابورس بیش از 1.6 میلیارد سهام حقتقدم و اوراق مالی در قالب 218 هزار معامله و به ارزش 1096 میلیارد تومان داد وستدکردند. نمادهای مهم فرابورس در کاهش شاخص کل اثرگذار بودند که از مهمترین این نمادها میتوان به پتروشیمی مارون، تولیدنیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و فولاد هرمزگان جنوب اشاره کرد.

همچنین شرکت قاسم ایران بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته است. نمادهای پربیننده فرابورس ایران شامل ذوبآهن اصفهان، بانک دی، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، بیمه دی، سیمان لار سبزوار و ریلپرداز سیر بودهاند. همچنین با پیام ناظر بازار، روز سه شنبه 26 شهریور ماه، نماد ماسه ریخته گری ایران متوقف شد. همچنین توقف نماد بیسکوئیت گرجی به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب روی داد. بازگشایی نماد معاملاتی حقتقدم شرکت پارس دارو اتفاق افتاد. بازگشایی نماد معاملاتی شرکت شیر پگاه خراسان روی داد.بازگشایی نماد معاملاتی شرکت الکتریک خودروی شرق اتفاق افتاد. بازگشایی نماد شرکت لعابایران اتفاق افتاد. بازگشایی نماد روزدارو، سیمان غرب و حقتقدم صنایع سیمان غرب اتفاق افتاد. بازگشایی نماد دادهگستر عصر نوین، هایوب اتفاق افتاد.

همچنین با پیام ناظر بازار، توقف نماد سرمایهگذاری صنعت نفت به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف روی داد.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشار به شرایط رو به رشد و صعودی شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها گفت: ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه دلیل اصلی این موضوع است که در پی رکود حاکم بر سایر بازارها این اتفاق رقم خورده است.

رضا رحمتی در گفتگو با ایبِنا در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود رشد چند ده هزار واحدی شاخص بورس، اصلاح و استراحت چشمگیری در شاخص و قیمت سهام شرکتهای مختلف به چشم نمیخورد، اذعان داشت: زمانی که حجم نقدینگی وارد شده به بازار سهام زیاد باشد، این نقدینگی پیاپی موجب ایجاد تقاضا در بازار شده و همین عامل موجب میشود تا اصلاح و استراحت خاصی را در بازار شاهد نباشیم.وی در ادامه با اشاره به بازگشایی نماد معاملاتی شرکتهای حاضر در بازار پایه فرابورس از روز دوشنبه گذشته گفت: بازگشایی این دسته از نمادهای در جو مثبت بازار اتفاق افتاد، ضمن این که پیش از توقف این نمادها شاهد ریزش هیجانی قیمتها در این بازار بودیم که پس از این اتفاق، در زمان بازگشایی بیبشتر نمادهای حاضر در بازار پایه با اقبال سهامداران و رشد قیمت همراه بودند.این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه هیجان نیز در این بازار کاهش پیدا کرده و با توجه به دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس پیشبینی میشود از این پس معاملات این بازار بدون نوسان و در مدار تعادل انجام شود.وی با بیان این که در حال حاضر شرایط برای تداوم روند رو به رشد بازار سهام آماده است، گفت: علاوه بر ورود نقدینگی جدید به بازار و بهبود بازار جهانی نفت، بازار کالاهای جهانی نیز در مدار متعادل قرار دارد و آرامش در مناسبات سیاسی ایالات متحده و چین هم به این موضوع کمک کرده است.

 

کارشناسان در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پیش بینی کردند؛

گروه اقتصاد کلان: پس از حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو که مهمترین شرکت نفتی عربستان است، تولید و توزیع نفت عربستان با اختلال جدی مواجه شده است.

در این رابطه گاردین در گزارشی نوشت: حمله به تاسیسات نفتی عربستان بزرگترین جهش قیمت نفت را در ۳۰ سال گذشته رقم زده است.

بر اساس این گزارش این حمله منجر به افزایش ۱۲ دلاری قیمت نفت در یک جهش شده است. این حمله ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز را از چرخه توزیع حذف کرده و این یعنی ۵ درصد کل توزیع نفت جهانی در حال حاضر کسر شده است.

به گفته منایع آگاه در حملات اخیر به تاسیسات آرامکو عربستان، ۱۸ درصد از تولید گاز طبیعی و ۵۰ درصد از تولید اتان و میعانات گازی این کشور متوقف شده است. برخی تحلیل گران معتقدند در صورتی که عربستان سعودی نتواند سریعا صادرات نفت خود را احیا کند، قیمت هر بشکه نفت میتواند به ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

  • نوسانات شدید در بازار جهانی نفت

    در این ارتباط عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد بمباران تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص در عربستان سعودی و تاثیر آن بر قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: این موضوع باعث کاهش تولید نفت عربستان میشود و با انفجار تاسیسات نفتی عربستان از سوی یمنیها، بازار نفت دنیا دچار نوسانات شدید خواهد شد. به نقل از رویداد 24 قاسم ساعدی با بیان اینکه عربستان روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید میکند گفت: این حمله غافلگیرانه میزان تولید این کشور را کاهش داده و باعث رشد قیمتها خواهد شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمال افزایش بهای نفت حتی بیش از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد گفت: با این خسارتی که به عربستان وارد شده بعید به نظر میرسد تولید این کشور به سرعت از سر گرفته شود. طبق نظر کارشناسان تعمیر و بازسازی این تاسیسات نیاز به زمان زیادی دارد؛ ضمن اینکه مخازن نفتی همجوار تاسیسات مادر عربستان که دچار اختلال شده نیز قابل بهره برداری نیستند. ساعدی در ادامه به تبعات اختلال در تولید و توزیع نفت عربستان بر بازارهای جهانی گفت: نفت عربستان شریان حیاتی صنایع دنیاست، به گونهای که خلاء نفت این کشور کلیه صنایع اروپا و امریکا و حتی آسیا را نیز دچار بحران میکند؛ همین موضوع باعث شده آمریکا بخواهد از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند تا کاهش تولید عربستان را به سرعت جبران کرده باشد. او نسبت به احتمال بیرون کشیدن نفت استراتژیک آمریکا در شرایط کنونی ابراز تردید کرد و گفت: به نظر میرسد امریکا نیز این ریسک را نکند. عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تاثیر حادثه تخریب تاسیسات نفتی عربستان بر فروش نفت ایران گفت: با توجه به فشارهای موجود بر صنایع دنیا، ممکن است در این ماجرا سهمی برای فروش نفت ایران در نظر گرفته شود. او با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه ایران و کاهش تولید عربستان و تاثیر آن بر بازار های جهانی گفت: ممکن است با اتفاقی که رخ داده، نظر رئیس جمهور آمریکا هم در این خصوص (تحریمهای نفتی علیه ایران) تغییر کند.

  • پیامدهای حمله پهپادهای یمنیها به تاسیسات نفتی آرامکو

    از سوی دیگر یک کارشناس نفت گفت: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. به گزارش رکنا، محمدعلی خطیبی در این باره میگوید: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. وی با بیان اینکه احیای خسارتهایی که به صنعت نفت عربستان وارد شده زمان میبرد تصریح کرد: صدماتی که به میدان نفتی عربستان وارد شده بعید است طی چند روز دوباره به ساختار قبلی برگردد و این موضوع نشاندهنده این است که بازار نفت در جهان ممکن است با تغییراتی همراه باشد. خطیبی افزود: تلفاتی که به صنعت نفت وارد میشود اگر کمتر از دو تا سه ماه جبران شود کوتاهمدت تلقی میشود، اما اگر خسارتها بنیادی باشد و بیش از شش ماه و یک سال زمان نیاز داشته باشد بلندمدت نامیده خواهد شد که در این صورت بازار با التهاب بیشتری روبهرو میشود. مسئول فروش نفت ایران در دولت دهم ادامه داد: آنچه اکنون اتفاق افتاده، بیاعتمادی مشتریان عربستان با وجود وعدههای ترمیم زیرساختهای شرکت آرامکو است. به این دلیل که ریسک صادرات نفت عربستان را افزایش میدهد و متقاضیان زمانی که سفارش خود را اعلام میکنند معلوم نیست که در تاریخ مقرر نفت خود را تحویل میگیرند یا خیر. از این رو مشکلاتی در تأمین نفت عربستان به وجود میآید.

    این کارشناس نفت با تاکید بر اینکه اگر یمنیها یکبار دیگر به تاسیسات نفتی عربستان حمله کنند قیمت نفت افزایش زیادی خواهد داشت گفت: اکنون امنیت نفت عربستان با مشکل مواجه شده و معلوم نیست که حملات یمنیها ادامه داشته باشد یا خیر. اگر حتی یکبار دیگر یمن به تاسیسات نفتی

  • ادامه از صفحه 3

    ... عربستان آسیب برساند و این موضوع تداوم داشته باشد مشتریان نفت شرکت آرامکو از دست میروند و قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

    وی افزود: اگر این شرایط پیش برود و حمله حوثیهای یمن ادامه داشته باشد ممکن است مشتریان عربستان نسبت به دریافت نفت از این کشور بیاعتماد شوند و حکومت نفتی عربستان در جهان نفسهای آخر خود را بکشد.

    به گفته این کارشناس نفت، آسیب به بخش پالایش و انتقال در زمان کوتاهی قابل جبران است، اما جبران خسارت در بخش چاهی و ترمینال و بارگیری زمانبر خواهد بود.

    • احتمال کاهش درآمدهای نفتی عربستان

      همچنین یک کارشناس نفت درباره آینده بازار نفت پس از نصف شدن تولید عربستان توضیح داد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا برای هر کالایی اهمیت دارد و امنیت تأمین آن را به خطر میاندازد حمله یمن به عربستان باعث برهم خوردن قیمت نفت در بازار جهانی میشود و احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دلیل کاهش درآمدهای خارجی سعودیها وجود دارد.

      وی با بیان اینکه حمله یمن به عربستان باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است تصریح کرد: آنطور که در اخبار شنیده میشود به طور متوسط تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت به خطر افتاده است.

      علیخانی به حساسیت بازار نفت اشاره کرد و افزود: هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه این حملات چقدر در لایههای تاسیسات نفتی عربستان خسارت وارد کرده منتشر نشده و مقامات سعودی نیز ترجیح میدهند در این زمینه سکوت کنند.

      وی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: ایالات متحده آمریکا اجازه نمیدهد حتی یک روز قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد به این دلیل که احتمال دارد با افزایش قیمت بنزین رأی مردم این کشور با تغییراتی همراه باشد که به نفع رئیسجمهور فعلی نیست. از این رو حتی اگر عربستان نتواند این کار را جبران کند آمریکا زحمت این کشور را کم خواهد کرد تا از این موضوع به نفع خودش استفاده کند.این کارشناس نفت با بیان اینکه آمریکا ذخایر استراتژیک نفت در اختیار دارد تصریح کرد: هرچند یمن و عربستان با هم در جنگ هستند، اما پشت پرده این موضوع به آمریکا برمیگردد که این اقدام آنها با برهم زدن تعادل در بازار نفت امنیت تأمین انرژی جهان را به خطر انداخته است. آمریکا به جای فرافکنی بهتر است مانع بروز تنش در منطقه شود.علیخانی با اشاره به تحریمهای فروش نفت ایران توسط آمریکا گفت: کشورهای زیادی نیازمند نفت ایران هستند، اما به دلیل تحریمهای سختگیرانه آمریکا علیه ایران حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که آمریکا به منظور از دست نرفتن ذخایر استراتژیک کشورش به ایران در قالب یک امتیاز اجازه فروش نفت را به مدت کوتاهی بدهد تا عربستان بتواند تاسیسات نفتی خود را بازسازی کند که در این صورت هم قصد دارد تعهدات ایران را نسبت به برجام افزایش دهد و هم تاسیسات نفتی عربستان بازسازی شده و دوباره تحریم فروش نفت ایران اجرایی خواهد شد.

    • آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمیکند

      رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: شاید آمریکا ناچار شود تحریم های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.

      فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه «اقدام ترامپ در آزاد سازی ذخایر نفت این کشور جهت کنترل افزایش قیمت ناشی از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان، تا چه اندازه در مهار قیمت ها موثر خواهد بود»، گفت: امریکا ذخایر استراتژیک یا SPR برای مصرف ۱۲۰ روز خود در اختیار دارد. ایجاد این ذخایر استراتژیک به سال ۱۹۷۳ میلادی بر می گردد که کشورهای عربی، عرضه نفت به امریکا، انگلیس و هلند را تحریم کردند.