نمایشگاه کتاب تخصصی دریانوردی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر در آستانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس، برنامه های این سازمان به همین مناسبت را تشریح کرد و از برگزاری نمایشگاه کتاب با ارائه ۱۸۰۰ عنوان کتاب متنوع از جمله کتابهای تخصصی دریانوردی خبر داد. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سید سعید سیدعلایی با بیان اینکه برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این سازمان و در ادارات کل بنادر و دریانوردی در استانهای ساحلی و ۱۲ بندر تجاری و بازرگانی کشور گفت: در هفته دفاع مقدس علاوه بر برگزاری مراسمی با حضور مقامات ارشد، کارکنان و ایثارگران سازمان در ستاد مرکزی و بنادر، سرکشی به خانواده شهدا و ایثارگران در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 

بخش خصوصی کارش را بلد است

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: در بحث بنادر کوچک و اینکه بتوانیم با واگذاری آنها به بخش خصوصی تصدیگری دولت را کم کنیم قطعاً یک نمودار خوب را برجا خواهد گذاشت.

محمدامین صباغی زاده در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه اظهار داشت: در بحث بنادر کوچک و اینکه بتوانیم با واگذاری آنها به بخش خصوصی تصدیگری دولت را کم کنیم قطعاً یک نمودار خوب را برجا خواهد گذاشت. مسئلهای که در آینده میتوان به آن بهعنوان نگاه به اصل ۴۴ قانون اساسی توجه کرد، تا به این شکل بخش خصوصی بتواند بار مالی روی دوش دولت را کم کند که در این زمینه رونق بنادر کوچک با واگذاریهایی که قرار است انجام گیرد این نگاه را پررنگتر خواهد کرد.

 

تلاش برای توسعه هوانوردی عمومی

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از اراده این شرکت برای توسعه هوانوردی عمومی خبر داد و گفت: فراهم کردن زيرساختها، امکانات و شرايط تسهيل کننده برای توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاههای کشور در حال پيگيری و انجام است. به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ سیاوش امیرمکری در هجدهمین جلسه کمیته توسعه هوانوردی عمومی، با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها مطابق با برنامه ریزی از پیش تعیین شده در این مسیر با قوت پیش می رود، موضوع مهم تعیین تکلیف امنیت پروازها و سوختگیری هواپیماها در بخش هوانوردی عمومی را مورد تاکید قرار داد و خواستار فراهم شدن زمینه های لازم برای آن از سوی مرجع مربوطه شد.

۲۴مهرماه تردد از مرز مهران

دو سفره خواهد شد

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه امسال تردد از مرز مهران دو سفره انجام میشود و زائران اربعین حسینی ابتدا به شهرهای معین اعزام خواهند شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان، داریوش باقر جوان در حاشیه جلسه هماهنگی معاونان حمل و نقل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای معین ستاد اربعین حسینی استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای شرکتهای مسافربری که قصد فعالیت در اربعین حسینی را داشته و میخواهند در جابهجایی مسافران به کشور عراق فعالیت کنند، ملاحظاتی در نظر گرفته شده است. مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیان کرد: طبق طرح ویژه اربعین در مرز مهران، از ۲۴الی۲۹مهرماه خروج از این مرز دو سفره خواهد بود، زائران برگشتی ابتدا به شهرهای اندیمشک، کرمانشاه و همدان اعزام می شوند و از آنجا به استان های خود اعزام خواهند شد.

قیمت بلیط قطار اربعین گران نمیشود

معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مذاکرات لازم برای هماهنگکردن دستگاههای متولی مختلف در راستای فراهم سازی بستر لازم برای سفر زائران اربعین انجام شده و در این راستا نه تنها قیمت بلیط قطار افزایش نخواهد یافت بلکه با گرانفروشان احتمالی برخود قاطع خواهیم کرد. میر حسن موسوی در گفتوگو با ایسنا، اظهارکرد: طی هفتهها و روزهای گذشته مذاکرات و جلسات متعددی با زیرمجموعههای مختلف راهآهن برای هماهنگکردن همه در راستای قطار اربعین کردهایم تا همه بتوانیم به خوبی در خدمت زائران حسینی در این روز باشیم. مذاکرات هنوز به مرحله نهایی نرسیده و قطعی نشده است اما بر اساس جلسات برگزار شده قیمت بلیت قطار افزایشی برای اربعین نخواهد داشت. وی افزود: شرکتهای ریلی نمیتوانند قیمت بلیت خود برای سفرهای اربعین را افزایش دهند و اگر در این زمینه آژانس مسافرتی مرتکب تخلف شد مردم شرکت راهاهن را در جریان قرار دهند تا با متخلف یا متخلفان برخورد جدی کنیم.

معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مقرر شده تا مسافران را به مرزهای عراق برسانیم و نهایتا از طریق اتوبوس آنها را به عراق ببریم د راین راستا شلمچه، کرمانشاه و همدان به عنوان مقاصد اصلی تعیین شده اند.

وزير راه و شهرسازي مطرح کرد؛

گروه راه و مسکن: دهمين جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري در سال 98 محمد اسلاميضمن اعلام تصويب کليات ضوابط مکان يابي شرکتهاي دانشبنيان در محدوده، حريم و خارج از حريم، بر حمايت دولت از شرکتهاي دانش بنياني که از طريق علم و دانش توليد ثروت ميکنند خبر داد و گفت: در تدوين طرح جامع شهرهايي که در مسير اماکن زيارتي هستند بايد به موضوع ارايه خدمات به زائران توجه ويژه شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مهندس محمد اسلاميوزير راه و شهرسازي در دهمين جلسه شورايعالي شهرسازي و معماري ايران که به بررسي موضوعات مکان يابي و استقرار کانونها، محوطهها، شرکتها و موسسات دانشبنيان مناطق ويژه علم و فنآوري کشور در محدوده، حريم و خارج از حريم و همچنين طرح جامع شهر شاهرود اختصاص داشت، ضمن اعلام تصويب کليات ضوابط مکانيابي استقرار شرکتهاي دانشبنيان در محدوده، حريم و خارج از حريم، گفت: ترويج اقتصاد دانشبنيان و توليد ثروت از طريق علم و دانش يکي از اهداف کلاني است که دنبال ميکنيم.

رييس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران با اشاره به اين مطلب که شرکتهاي دانشبنيان يا توليدي و صنعتي و يا تحقيقاتي به شمار ميروند، افزود: ضوابط و مقرراتي در خصوص مکانيابي شرکتهاي دانشبنيان تعيين و تعريف خواهند شد تا بتوان از طريق شرکتهاي دانش بنيان و ترويج و تشويق آنها به توليد ثروت در جامعه کمک کرد.

اسلاميدر عين حال در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه حفظ باغات در محدوده و حريم شهرها از سياستهاي کلاني است که مدنظر شورايعالي شهرسازي و معماري ايران قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تهيه طرحهاي جامع شهرها، بايد تلاش شود تا سرانههاي مسکوني کاهش نيابد زيرا با اين روش از افزايش بيرويه قيمت زمين در شهرها جلوگيري خواهد شد.

عضو کابينه دولت دوازدهم همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در بررسي طرح جامع شهر شاهرود با اشاره و تاکيد بر اينکه باغ-شهر بودن اين شهر بايد صيانت و حفاظت شود و در توسعه آتي شهر مدنظر قرار بگيرد، اعلام کرد: در تهيه طرحهاي جامع براي شهرهايي که در مسير تردد شهرهاي زيارتي هستند حتما بايد امکانات توقف و خدماتي که براي مسافر و زائر مدنظر است يکي از ضروريات تهيه طرحها شود و ملاکعمل قرار بگيرد.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در تدوين طرح جامع شهرهايي که در مسير اماکن زيارتي هستند بايد به موضوع ارايه خدمات به زائران توجه ويژه شود.

اسلامييادآور شد: بيش از ۸۴ درصد تصادفات رانندگي در جادههاي کشور عامل انساني دارد و ناشي از خطاي رانندگان است. به همين دليل تعبيه مکانهايي براي توقف در پيرامون شهرهايي که در مسير اماکن زيارتي هستند همچون شاهرود از مواردي است که بايد ملاکعمل قرار بگيرد. وي تاکيد کرد: ايجاد مکانهاي توقف و استراحتگاهها و مدنظر قرار دادن آن در تهيه طرح جامع شهرها هم براي استان مزيت اقتصادي ايجاد ميکند و هم موجب رفاه حال مسافران و زائران خواهد شد.

عباس جبالبارزی

عضو اتاق ایران

بانک مرکزی طی بخشنامه شماره 98.158848 مورخ 98.5.12 تمدید ضمانتنامههای بانکی برای بنگاههای اقتصادی را مستلزم اخذ گواهی تبصره 1 ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم نموده است که عملا از نظر فعالان اقصادی نه تنها کمکی به رونق تولید نمیکند بلکه باعث افزایش ......معوقات بانکی، کاهش اشتغال، مانع تولید و عدم وصول مالیات نیز میشود. طبق تبصره 1 ماده 186 بانکها در زمان ارائه هرگونه تسهیلات با توجه به سقف تعیین شده برای اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف به دریافت گواهینامه ماده 186 از سازمان امور مالیاتی هستند، بنابر این اگر بنگاهی شرایط لازم را برای اخذ گواهینامه فوق نداشته باشد بطور طبیعی امکان دریافت هرگونه تسهیلات بانکی را نخواهد داشته و درعمل نیز نمیتواند در مناقصهای شرکت و جذب کار نماید. فارغ از مشکلات این قانون با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و مشکلات عدیده بنگاههای تولیدی تا اینجای کار طبق قانون عمل شده و تعهدی نیز برای بنگاههای اقتصادی بوجود نیامده است اما همینکه با رعایت این ماده برای فعال اقتصادی ضمانتنامه صادر شده و منجر به عقد قرارداد با کارفرما میشود، برای وی تعهد ایجاد شده و بنگاه اقتصادی با انجام هزینههای متفاوت نسبت به تولید موضوع قرارداد اقدام میکند. حال چنانچه در طی مراحل انجام پروژه نیاز به تمدید ضمانتنامه بانکی باشد و از طرفی در این فاصله بنگاه اقتصادی دارای بدهی قطعی (ازنظر سازمان مالیاتی) شده، نسبت به ان اعتراض داشته و به هیات ماده 251 شکایت کرده باشد امکان تمدید ضمانتنامه وجود نداشته و عملا تبعات زیر را در برخواهد داشت. 1.ضمانتنامه بنگاه اقتصادی ضبط شده و بانک مکلف است نسبت به واریز وجه ضمانتنامه به حساب ذینفع اقدام و عینا مبلغ واریزی را به حساب بدهکار متعهد (بنگاه اقتصادی فعال) منظور و طلب نماید و عملا بدلیل عدم توانایی متعهد در تامین وجه، بنگاه اقتصادی فعال به بنگاه اقتصادی بدهکار تبدیل میشود. 2.با این اقدام پروژه متوقف شده و عملا باعث بیکاری شاغلین پروژه و از دست رفتن اشتغال که از اصلیترین نیازهای کشور در شرایط فعلی است، میشود. 3.کارفرما مجدا بایستی نسبت به برگزاری مناقصه اقدام نموده و در عمل محصول تولیدی در جریان ساخت بنگاه که برای آن منابع مالی و انسانی هزینه شده و سرمایه ملی است به ضایعات تبدیل شده و پروژه مجدا با هزینه و زمان بیشتری اجرا شود. 4.بانکی که تا دیروز از محل تمدید ضمانتنامه کارمزد دریافت و از وجه بلوکه شده سود کسب میکرده، معوقاتش افزایش یافته و تبعات بعدی را به دنبال دارد. حال سوال اساسی اینجاست چرا مدیران محترم صادر کننده این بخشنامه در بانک مرکزی بدون کسب نظر ریاست محترم این بانک و برخلاف مواد 2و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار، بخشنامه معاون اول محترم ریاست جمهوری و معاونت محترم حقوقی ریاست جمهور بدون نظرخواهی از اتاقها و تشکلهای بخش خصوصی این بخشنامه را صادر و ابلاغ کردند؟ آیا با تحمل اندکی صبر و اخذ نظرات کارشناسی تصمیم بهتری گرفته نمیشد؟ تقاضای فعالان بخش خصوصی ابطال سریع این بخشنامه و عمل به قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار است.