کارشناسان در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پیش بینی کردند؛

گروه اقتصاد کلان: پس از حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو که مهمترین شرکت نفتی عربستان است، تولید و توزیع نفت عربستان با اختلال جدی مواجه شده است.

در این رابطه گاردین در گزارشی نوشت: حمله به تاسیسات نفتی عربستان بزرگترین جهش قیمت نفت را در ۳۰ سال گذشته رقم زده است.

بر اساس این گزارش این حمله منجر به افزایش ۱۲ دلاری قیمت نفت در یک جهش شده است. این حمله ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز را از چرخه توزیع حذف کرده و این یعنی ۵ درصد کل توزیع نفت جهانی در حال حاضر کسر شده است.

به گفته منایع آگاه در حملات اخیر به تاسیسات آرامکو عربستان، ۱۸ درصد از تولید گاز طبیعی و ۵۰ درصد از تولید اتان و میعانات گازی این کشور متوقف شده است. برخی تحلیل گران معتقدند در صورتی که عربستان سعودی نتواند سریعا صادرات نفت خود را احیا کند، قیمت هر بشکه نفت میتواند به ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

  • نوسانات شدید در بازار جهانی نفت

    در این ارتباط عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد بمباران تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص در عربستان سعودی و تاثیر آن بر قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: این موضوع باعث کاهش تولید نفت عربستان میشود و با انفجار تاسیسات نفتی عربستان از سوی یمنیها، بازار نفت دنیا دچار نوسانات شدید خواهد شد. به نقل از رویداد 24 قاسم ساعدی با بیان اینکه عربستان روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید میکند گفت: این حمله غافلگیرانه میزان تولید این کشور را کاهش داده و باعث رشد قیمتها خواهد شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمال افزایش بهای نفت حتی بیش از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد گفت: با این خسارتی که به عربستان وارد شده بعید به نظر میرسد تولید این کشور به سرعت از سر گرفته شود. طبق نظر کارشناسان تعمیر و بازسازی این تاسیسات نیاز به زمان زیادی دارد؛ ضمن اینکه مخازن نفتی همجوار تاسیسات مادر عربستان که دچار اختلال شده نیز قابل بهره برداری نیستند. ساعدی در ادامه به تبعات اختلال در تولید و توزیع نفت عربستان بر بازارهای جهانی گفت: نفت عربستان شریان حیاتی صنایع دنیاست، به گونهای که خلاء نفت این کشور کلیه صنایع اروپا و امریکا و حتی آسیا را نیز دچار بحران میکند؛ همین موضوع باعث شده آمریکا بخواهد از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند تا کاهش تولید عربستان را به سرعت جبران کرده باشد. او نسبت به احتمال بیرون کشیدن نفت استراتژیک آمریکا در شرایط کنونی ابراز تردید کرد و گفت: به نظر میرسد امریکا نیز این ریسک را نکند. عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تاثیر حادثه تخریب تاسیسات نفتی عربستان بر فروش نفت ایران گفت: با توجه به فشارهای موجود بر صنایع دنیا، ممکن است در این ماجرا سهمی برای فروش نفت ایران در نظر گرفته شود. او با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه ایران و کاهش تولید عربستان و تاثیر آن بر بازار های جهانی گفت: ممکن است با اتفاقی که رخ داده، نظر رئیس جمهور آمریکا هم در این خصوص (تحریمهای نفتی علیه ایران) تغییر کند.

  • پیامدهای حمله پهپادهای یمنیها به تاسیسات نفتی آرامکو

    از سوی دیگر یک کارشناس نفت گفت: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. به گزارش رکنا، محمدعلی خطیبی در این باره میگوید: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و مشکل در صادرات نفت این کشور بازار نفت دنیا را تحتالشعاع قرار میدهد. وی با بیان اینکه احیای خسارتهایی که به صنعت نفت عربستان وارد شده زمان میبرد تصریح کرد: صدماتی که به میدان نفتی عربستان وارد شده بعید است طی چند روز دوباره به ساختار قبلی برگردد و این موضوع نشاندهنده این است که بازار نفت در جهان ممکن است با تغییراتی همراه باشد. خطیبی افزود: تلفاتی که به صنعت نفت وارد میشود اگر کمتر از دو تا سه ماه جبران شود کوتاهمدت تلقی میشود، اما اگر خسارتها بنیادی باشد و بیش از شش ماه و یک سال زمان نیاز داشته باشد بلندمدت نامیده خواهد شد که در این صورت بازار با التهاب بیشتری روبهرو میشود. مسئول فروش نفت ایران در دولت دهم ادامه داد: آنچه اکنون اتفاق افتاده، بیاعتمادی مشتریان عربستان با وجود وعدههای ترمیم زیرساختهای شرکت آرامکو است. به این دلیل که ریسک صادرات نفت عربستان را افزایش میدهد و متقاضیان زمانی که سفارش خود را اعلام میکنند معلوم نیست که در تاریخ مقرر نفت خود را تحویل میگیرند یا خیر. از این رو مشکلاتی در تأمین نفت عربستان به وجود میآید.

    این کارشناس نفت با تاکید بر اینکه اگر یمنیها یکبار دیگر به تاسیسات نفتی عربستان حمله کنند قیمت نفت افزایش زیادی خواهد داشت گفت: اکنون امنیت نفت عربستان با مشکل مواجه شده و معلوم نیست که حملات یمنیها ادامه داشته باشد یا خیر. اگر حتی یکبار دیگر یمن به تاسیسات نفتی

  • ادامه از صفحه 3

    ... عربستان آسیب برساند و این موضوع تداوم داشته باشد مشتریان نفت شرکت آرامکو از دست میروند و قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

    وی افزود: اگر این شرایط پیش برود و حمله حوثیهای یمن ادامه داشته باشد ممکن است مشتریان عربستان نسبت به دریافت نفت از این کشور بیاعتماد شوند و حکومت نفتی عربستان در جهان نفسهای آخر خود را بکشد.

    به گفته این کارشناس نفت، آسیب به بخش پالایش و انتقال در زمان کوتاهی قابل جبران است، اما جبران خسارت در بخش چاهی و ترمینال و بارگیری زمانبر خواهد بود.

    • احتمال کاهش درآمدهای نفتی عربستان

      همچنین یک کارشناس نفت درباره آینده بازار نفت پس از نصف شدن تولید عربستان توضیح داد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا برای هر کالایی اهمیت دارد و امنیت تأمین آن را به خطر میاندازد حمله یمن به عربستان باعث برهم خوردن قیمت نفت در بازار جهانی میشود و احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دلیل کاهش درآمدهای خارجی سعودیها وجود دارد.

      وی با بیان اینکه حمله یمن به عربستان باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است تصریح کرد: آنطور که در اخبار شنیده میشود به طور متوسط تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت به خطر افتاده است.

      علیخانی به حساسیت بازار نفت اشاره کرد و افزود: هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه این حملات چقدر در لایههای تاسیسات نفتی عربستان خسارت وارد کرده منتشر نشده و مقامات سعودی نیز ترجیح میدهند در این زمینه سکوت کنند.

      وی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: ایالات متحده آمریکا اجازه نمیدهد حتی یک روز قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد به این دلیل که احتمال دارد با افزایش قیمت بنزین رأی مردم این کشور با تغییراتی همراه باشد که به نفع رئیسجمهور فعلی نیست. از این رو حتی اگر عربستان نتواند این کار را جبران کند آمریکا زحمت این کشور را کم خواهد کرد تا از این موضوع به نفع خودش استفاده کند.این کارشناس نفت با بیان اینکه آمریکا ذخایر استراتژیک نفت در اختیار دارد تصریح کرد: هرچند یمن و عربستان با هم در جنگ هستند، اما پشت پرده این موضوع به آمریکا برمیگردد که این اقدام آنها با برهم زدن تعادل در بازار نفت امنیت تأمین انرژی جهان را به خطر انداخته است. آمریکا به جای فرافکنی بهتر است مانع بروز تنش در منطقه شود.علیخانی با اشاره به تحریمهای فروش نفت ایران توسط آمریکا گفت: کشورهای زیادی نیازمند نفت ایران هستند، اما به دلیل تحریمهای سختگیرانه آمریکا علیه ایران حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که آمریکا به منظور از دست نرفتن ذخایر استراتژیک کشورش به ایران در قالب یک امتیاز اجازه فروش نفت را به مدت کوتاهی بدهد تا عربستان بتواند تاسیسات نفتی خود را بازسازی کند که در این صورت هم قصد دارد تعهدات ایران را نسبت به برجام افزایش دهد و هم تاسیسات نفتی عربستان بازسازی شده و دوباره تحریم فروش نفت ایران اجرایی خواهد شد.

    • آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمیکند

      رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: شاید آمریکا ناچار شود تحریم های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.

      فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه «اقدام ترامپ در آزاد سازی ذخایر نفت این کشور جهت کنترل افزایش قیمت ناشی از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان، تا چه اندازه در مهار قیمت ها موثر خواهد بود»، گفت: امریکا ذخایر استراتژیک یا SPR برای مصرف ۱۲۰ روز خود در اختیار دارد. ایجاد این ذخایر استراتژیک به سال ۱۹۷۳ میلادی بر می گردد که کشورهای عربی، عرضه نفت به امریکا، انگلیس و هلند را تحریم کردند.

آزادی این بار پسر سرخ را قربانی کرد؛

گروه اجتماعی:دوشنبه شب بعد از بازی پرسپولیس و نفت در یک حادثه تلخ که ناشی از اهمال کاری بود، پسر بچه هشت ساله جانش را از دست داد. بر اساس خبرهای منتشر شده عماد صفییاری پس از دیدار دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت آبادان قصد عبور از گیتهای بلیتفروشی الکترونیک ورزشگاه را داشته، بر اثر تماس صورتش با میلههای فلزی دچار برقگرفتگی میشود و متاسفانه جان خود را از دست میدهد. گفته می شود پیمانکار برای محکم کردن پایههای داربست فلزی، نرده آن را با سیم برق بسته است.

در همین رابطه قدرتالله سیف، مدیر مجموعه ورزشی آزادی، درباره درگذشت کودک هشت ساله در ورزشگاه آزادی به برنامه تهران ورزشی گفت: به خانواده داغدار تسلیت میگویم و برای آنها آرزوی صبر میکنم. به هر حال این اتفاق باعث شد شیرینی نظم و انضباط بعد از دو هفته در ورزشگاه آزادی به کام همه تلخ شود. بعد از پایان بازی در فاصلهای حدود ۵۰ متری از گیتها، پیمانکار نصب داربستها به واسطه خطای انسانی از یکی از تیرهای برق به عنوان ستون استفاده کرده بود و اتصالی باعث شد فرزند یکی از زحمت کشانی که در غرفهها مشغول بود و از این راه کسب روزی حلال برای خانوادهاش میکرد به خاطر دست زدن دچار این حادثه شود. سیف درباره اینکه گفته میشود پیمانکار مربوطه بازداشت شده است، گفت: مسئولان قضایی به همراه ضابطین قضایی در ورزشگاه حاضر شدند، آن پیمانکار احضار و بعد از ارائه اطلاعاتی در این مورد بازداشت شد و این پرونده در حال رسیدگی است.

مدیر مجموعه ورزشی آزادی درمورد اینکه این داربستها به چه منظور نصب شدهاند، گفت: در سالن ۱۲ هزار نفری که مسابقات والیبال برگزار میشود این داربستها به درخواست نهادهای امنیتی و نیروی انتظامی و توسط فدراسیون والیبال نصب شده که بتوانند نظم بهتری را برقرار کنند. او درباره اینکه گفته میشود این حادثه به علت اشکال در گیتها به وقوع پیوسته گفت: گیتها به منظور ورود هستند و این اتفاق بعد از خروج رخ داده است، در حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از خروج هواداران گذشته بود و هیچ ارتباطی به گیتها ندارد. فاصله گیتها تا این داربستها در حدود ۵۰ متر است. همانطور که گفتم متاسفانه شیرینی نظم و انضباطی که بعد از دو هفته برقرار شده بود به کام همه ما تلخ شد.

مدیر مجموعه ورزشی آزادی درمورد اینکه چرا پیمانکار دچار چنین خطایی شده است، گفت: ما در مجموعه چند پیمانکار داریم، پیمانکار برق جدا است و پیمانکار داربست هم جدا. این پیمانکار با صحبتی که با دوستان قضایی داشتند از جانب کسی که متولی داربست است دچار خطا شده بود. این موضوع پیگیری میشود و ما هم همکاری با مراجع ذیربط را وظیفه خودمان میدانیم.

خانواده ال اکس برای سال ها بخشی از مهمترین و محبوب ترین تولیدات کمپانی لکسس را به خود اختصاص داده است. محصولاتی عظیم الجثه، قدرتمند و البته گران قیمت که بخش خاصی از بازار را همواره به سوی خود جلب کرده اند.

ال اکس 570 مدل 2019 یکی از جدیدترین و شاخص ترین خودروهایی است که در کاتالوگ فروش لکسس قرار گرفته و اکنون نمونه اسپرت ال اکس 570 با نام اختصاصی ال اکس570 اس نیز معرفی شده که در ادامه نگاهی به تفات های آن با مدل استاندارد خواهیم داشت.

پس از معرفی مدل اسپرت ال اکس570 بسیاری از منتقدان آنرا یک محصول "بی دلیل" نام نهادند زیرا به عنوان یک مدل اسپرت عملا تغییرات خاصی در بخش پیشرانه ندارد و اگر یادتان باشد در بررسی ال اکس570 نیز از موتور 383 اسب بخاری تنفس طبیعی به عنوان یک نقطه ضعف برای این ساختمان سنگین نام بردیم(اینجا بخوانید). در رابطه با نمونه اسپرت، لکسس حداقل می توانست با افزودن توربوشارژر و تغییرات جزیی خروجی را به 450 اسب بخار برساند تا مفهوم نام اسپرت برای این محصول جدید بیشتر قابل درک باشد.

مهمترین تغییراتی که در ال اکس570 اسپرت شاهد آن هستیم: استفاده از یک بافت جدید و دارای جزئیات بیشتر برای گریل(جلوپنجره) با طرحی جذاب که به سمت لوگوی لکسس حرکت دارد. در نمونه اسپرت قاب کرومی اطراف گریل نیز در گوشه های پایینی تغییر کرده تا با کیت اسپرت بامپرها(سپر) و رکاب هماهنگی بیشتری داشته باشد.

در کابین و امکانات هوشمند نیز تغییر خاصی مشاهده نمی شود و تمامی امکانات مدل لوکس لکسس اینجا نیز حضور دارند. مواردی مانند: گرم کن و سرد کن صندلی ردیف اول و دوم، کروز کنترل تطبیقی، نور بالای اتوماتیک، سیستم صوتی مارک لوینسون با 19 اسپیکر استریو، سیستم تهویه مطبوع هوشمند، نمایشگر هدآپ، سیستم تشخیص عابر، هشدار خروج از خط، رینگ 21 اینچی آلومینیومی، شارژر بی سیم، گرم کن فرمان و ...

قیمت مدل پایه لکسس ال اکس570(با دو ردیف صندلی) 86380 دلار شروع می شود و در مدل سه ردیفه 91380 دلار و برای مدل اسپرت قیمت پایه از 99300 دلار شروع می شود. گفتنی است که مدل اسپرت فقط در نمونه سه ردیف صندلی عرضه می شود.

مراسم بهره برداری از 120 مدرسه برکت با 704 کلاس درس جدید و آغاز توزیع 250هزار بسته نوشت افزار اهدایی بین دانش آموزان مناطق کم برخوردار برگزار شد.مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام دراین مراسم گفت: ۸۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال درکشور باسواد بوده و ۱۰۰ درصد دانش آموزانی که به سن تحصیل رسیدهاند در مدارس ثبت نام کردهاند.مخبر با اشاره به این مطلب که راه اندازی قرارگاه جهادی و طراحی و ساماندهی شبکههای مردمی یکی از مهمترین توفیقات ستاد اجرایی فرمان امام است گفت: با شعاری که امسال از سوی مقام معظم رهبری در راستای رونق تولید مطرح شد ستاد با قوت بیشتر توسعه شبکههای مردمی تولید را در پیش گرفته و تاکنون توانستیم ۷ هزار روستا را به کارگاه تبدیل کنیم.رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: این ستاد در راستای توسعه اشتغالزایی و توسعه شبکه مردمی روزانه ۱۰۰ بنگاه کوچک و خرد با اشتغال ۳۰۰ نفر در مناطق کمبرخوردار ایجاد میکند.وی در ارتباط با محوریت برنامههای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در سه سال آینده نیز گفت: محوریت فعالیتهای ما تولید و اشتغال توسط مردم در راستای جلوگیری از واردات کالاهای استراتژیک و همچنین صرفهجویی ارزی و توسعه صادرات است.مخبر از افتتاح همزمان ۱۲۰ مدرسه در ۲۵ استان با ۷۰۴ کلاس درس به همت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خبر داد و افزود: این مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش استانها شناسایی و صرفاً در روستاها احداث شده است.مخبر همچنین با اشاره به پویش مشق احسان گفت: ۲۵۰ هزار بسته نوشت افزار با همت گروههای جهادی بستهبندی و به مناطق کمبرخوردار ارسال میشوند که امیدواریم با حمایت مردم این تعداد از بستهها به ۵۰۰ هزار نفر برسد.جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم گفت:امروز همزمان ۱۲۰ مدرسه با ۷۰۴ کلاس درس در مناطق محروم کشور افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.وی با بیان اینکه در عمر ۱۲ ساله بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۹۵ هزار میلیارد ریال در ۵۱ هزار و ۶۵۰ پروژه صرف شده است، گفت: ازاین میان ۲۸هزار و ۳۰۰ پروژه به ثمر رسیده و ۲۳ هزار و ۳۵۰ پروژه نیز در حال کار است و تا سال ۱۴۰۰ این پروژهها نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.جعفری با بیان اینکه مبلغ ۹۵۰ هزار میلیارد ریال صرف شده در پروژههای صرفاً در بخش عمرانی نبوده، گفت: ۷۶ درصد هزینهها در حوزه اقتصاد و توانمند سازی و اشتغال بوده و ۲۴ درصد آن صرف فعالیتهای عمرانی و زیربنایی شده است.وی افزود:علاوه بر 120 مدرسه ای که امروز افتتاح شد ، ۳۰ مدرسه دیگر تا آبان ماه تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.مدنی مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم از اهدای 4000 بسته نوشت افزار ایرانی ازطرف رهبرمعظم انقلاب به فرزندان شهدای مدافع حرم خبر داد و گفت:این هدایا در روزهای آینده توسط ستاد اجرایی فرمان امام توزیع خواهد شد.وی درخصوص پویش مشق احسان نیز گفت:امروز ۲۵۰ هزار بسته لوازمالتحریر ایرانی اسلامی به مناطق کمبرخوردار ارسال میشودکه از ۱۰۰ تولیدکننده داخلی خریداری شده و برای تهیه آنها ۲۱۰ شغل ایجاد شده است.مدنی بااعلام این مطلب که این پویش از اول مردادماه تا پانزدهم مهرماه ادامه دارد، افزود: ۵ هزار جهادگر در استانهای تهران، خراسان، سیستان، کرمان و هرمزگان این اقلام لوازمالتحریر را بستهبندی و برای ارسال به تمامی نقاط کم برخوردار کشور آماده می کنند.مدنی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان این طرح میزان بستههای لوازمالتحریر برای ارسال به مناطق کم برخوردار به۵۰۰هزار برسد.وی با اشاره به اینکه پویش مشق احسان توسط قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام انجام میشود، افزود: این گروهها از طریق ثبت اطلاعات محلات، بخشها و همچنین کد ملی دانشآموزان در سامانه دنیای احسان شرایط را برای برقراری عدالت در برخورداری از بستههای لوازمالتحریر فراهم میکنند.

تحلیلگر ارشد محصولات اپل برآورد کرده است که آیفون ۱۱ پرو نسبت به سایر مدلهای ارائه شده مورد استقبال بیشتری واقع خواهد شد.

مینگ چی کو، کارشناس و تحلیلگر ارشد محصولات اپل با بررسی آمار و ارقام مربوط به پیش سفارش گوشیهای جدید آیفون، به تازگی برآورد و اعلام کرده است که آیفون ۱۱ پرو در ایالات متحده آمریکا با استقبال بسیار بیشتری در مقایسه با سایر مدلهای ارائه شده توسط اپل مواجه خواهد شد.

وی همچنین از میزان پیش سفارشهای ثبت شده دریافته و اعلام کرده است که گوشیهای هوشمند جدید آیفون حتی در چین نیز که تحت تاثیر جنگ تجاری با آمریکا میزان فروش محصولات شرکت آمریکایی اپل کاهش یافته بود، با استقبال مواجه شده است.

از طرفی دیگر، وی پیشبینی کرده است که میزان فروش گوشیهای آیفون ۱۱ در چین بسیار بیشتر از سایر مدلهای تولید شده توسط اپل خواهد بود این در حالیست که آیفون ۱۱ پرو در ایالات متحده آمریکا بیشتر خواهد فروخت.

بر اساس گزارش CNBC، پیش سفارش گوشیهای جدید آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از هفته گذشته آغاز شده است و قیمت این گوشیهای هوشمند به ترتیب ۶۹۹ دلار، ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار گزارش و اعلام شده است.

کارشناسان فعال در حوزه فناوری با بررسی این آمارها بر این باورند که مشتریان و مصرف کنندگان آمریکایی تمایل بیشتری برای خریداری و استفاده از نسخه گرانقیمتتر آیفون دارند در حالی که مشتریان چینی تمایل به خریداری نسخه ارزانقیمت و مقرونبه صرفه آن دارند.