رهبر انقلاب در مراسم تقدیر از موکبداران راهپیمایی اربعین:

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تکریم و تقدیر از مهماننوازی موکبداران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین، ضمن تشکر صمیمانه از رفتار کریمانه ملت بزرگ عراق، راهپیمایی اربعین را موضوعی بی نظیر و جهانی و زمینه ساز گسترش معرفت حسینی و تشکیل تمدن نوین اسلامی خواندند و گفتند: راهپیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه اراده پروردگار بر نصرت امت اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی رفتار و کرامت اسلامی و عربی مردم عراق در میهمان نوازی از زائران اربعین را بی نظیر و بر مبنای عشق حسینی دانستند و افزودند: از صمیم قلب و از طرف ملت ایران از همه شما موکبداران که در ایام اربعین، کرامت و مودت را در بالاترین حد بروز میدهید و از همه ملت بزرگ عراق و از مسئولان دولت آن که با تأمین امنیت، زمینههای این حرکت عظیم را فراهم میکنند، و از علما و مراجع عظام عراق، تشکر میکنم.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه توفیق میهمان نوازی از زائران حسینی یک نعمت و رحمت الهی است که باید قدر آن دانسته شود، خاطرنشان کردند: عشق به امام حسین(ع) موضوعی استثنایی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق بخصوص در مسیر نجف به کربلا شکل می گیرد، اکنون ابعاد بین المللی پیدا کرده و امام حسین(ع) و معرفت حسینی جهانی شده است.

ایشان افزودند: دنیای امروز که گرفتار ظلم و فساد و پَستی شده است، بهشدت نیازمند معرفتِ آزادگی حسینی است و اگر امام حسین(ع) به درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه منطق و پیام امام حسین(ع) نجاتبخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار خواهد بود، گفتند: منطق امام حسین(ع)، منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملتهای بی غرض، امروز تشنه و نیازمند این منطق هستند و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین روز به روز جهانی تر خواهد شد، این راهپیمایی بزرگ را تجلی جوشش خون امام حسین(ع) و تجلی پیام عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسین(ع) فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم.

ایشان افزودند: در شرایطی که دشمنان اسلام از همه ابزارها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می کنند، خداوند متعال راهپیمایی اربعین را ناگهان اینگونه عظمت و جلوه می دهد و در واقع آن را به عنوان یک آیت عظما و نشانه ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار به نمایش می گذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم غنای روزافزون معنوی و فرهنگی راهپیمایی اربعین، اهل فکر و فرهنگ را به برنامه ریزی برای این حرکت عظیم دعوت کردند و گفتند: راهپیمایی اربعین می تواند زمینه ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیت ها و اقوام مختلف، در این راهپیمایی بیشتر شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر ظرفیت های بیشمار ملتهای اسلامی در غرب آسیا و شمال افریقا، به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.

ایشان با اشاره به بیداری ملتهای اسلامی، ملت بزرگ عراق را برخوردار از عزت، فرهنگ و عزم و اراده والا خواندند و افزودند: جوانان عراقی در قضایای سالهای اخیر قدرت خود را نشان دادند و با فتوای مرجعیت معظم عراق توانستند توطئه بزرگ داعش و تکفیری ها را خنثی و از ملت و کشورشان در مقابل توطئه جهانی ایجاد جنگ داخلی، محافظت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی دو ملت ایران و عراق را، دو ملتی توصیف کردند که جان و دل آنها به یکدیگر متصل است و گفتند: دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه میان دو ملت انجام دادند اما به لطف الهی نتوانستند و از این پس هم نخواهند توانست، زیرا عامل اصلی پیوند دهنده دو ملت ایران و عراق، ایمان به خداوند متعال و محبت اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام حسین (ع) است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به چهل سال توطئه و تهدید و تحریم امریکا و دنباله ها و مزدورانش بر ضد ملت ایران، خاطرنشان کردند: برغم همه این توطئه ها و به کوری چشم آنها، جمهوری اسلامی ایران از یک نهال نحیف، اکنون به یک درخت تناوری تبدیل شده که ثمرات و میوه های آن روز به روز در حال گسترش است.

ایشان در پایان با اشاره به شعارهای حضار برای نابودی امریکا و رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: با لطف و فضل الهی، این شعارها در آینده نه چندان دور محقق، و امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی، صاحبان موکبهای اربعین حسینی(ع) را مشعلداران با شکوهترین اجتماع بشری خواند و افزود: مراسم شکوهمند اربعین حسینی(ع) تجلیگاه مرزبندی اسلام ناب محمدی با اسلامِ بدلیِ اموی و آمریکایی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری همایش موکبداران عراقی در مشهد مقدس، گفت: در این همایش، علاوه بر موکبداران و فعالان فرهنگی عراق، موکبداران اهل سنت، مسیحی، صوفی و کُرد حضور داشتند.

در این دیدار همچنین تعدادی از موکبداران عراقی و خطبا و شاعران و مداحان به ایراد سخن، قرائت شعر و مرثیه و ذکر مصیبت پرداختند.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

گروه سیاسی: رئیس جمهور، مقاومت ملتهای بیدار و هوشیار منطقه را شعله خاموشناشدنی دانست و با تاکید بر اینکه "به جای اتهام زنی، قدرت ملتها را باور کنید و هیچ دولتی در کار نیست بلکه ملتها به پا خاستهاند"، تاکید کرد: دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.

حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه امروز در مسایل منطقه شاهد دو نقطه متضاد، یکدیگر هستیم، گفت: از طرفی برخی کشورهای منطقه قرار دارند که تلاش میکنند، صلح و امنیت را مستقر و با ناآرامیها و تحرکات تروریستها مبارزه کنند و از سویی در گوشهای دیگر از منطقه شاهد آتشافروزی و جنگافروزی هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه و آتشبس در سوریه در آنکارا، گفت: هدف از برگزاری این جلسات و تلاشهایی که در چارچوب روند آستانه انجام میشود ایجاد صلح و ثبات در منطقه بویژه در سوریه، بازگشت آوارگان و زندگی عادی مردم و مبارزه با باقیمانده تروریستهای منطقه است که نشان میدهد یک تلاش جمعی در راستای صلح و آرامش منطقه شکل میگیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: از طرفی در گوشه دیگری از منطقه عدهای به دنبال آتشافروزی هستند و این در حالی است که با گذشت سالیان زیاد باید برای همگان روشن شده باشد که مقاومت ملتهای بیدار و هوشیار منطقه، شعله خاموشناشدنی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امکانپذیر نیست ملتهایی را که خود را برای مقاومت آماده کرده و سالها از کشور خود حراست و حفاظت کردهاند ، از مقاومت بازداریم، خاطر نشان کرد: عجیب این است که دشمنان منطقه هنوز قدرت این مقاومت را درک نکردهاند.

رئیس جمهور افزود: آنها به جای اینکه اعتراف کنند حزبالله لبنان دارای توانمندیها و قدرتهای بالایی هم از لحاظ دانش علمی و نظامی و هم از نظر شهامت در میدان است و یا قبول کنند بخشی از جوانان و ملت رشید عراق تحت عنوان حشدالشعبی به میدان آمده و تروریستها را بیرون رانده و شهرهای شمالی عراق مانند موصل، الرمادی، فلوجه و کرکوک را آزاد کردند و به جای اعتراف به رشد و بزرگی ملتهای بزرگی نظیر سوریه و یمن؛ به دنبال این هستند که با اتهامزنی اعلام کنند، پشت این ملتها چه کسانی هستند.

  • ناامنی، رهاورد حضور بیگانگان در منطقه

    رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگافروزی بوده است و از 19 سال گذشته تاکنون هر جا در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج فارس آمدید ، ناامنی را با خود آوردهاید.

    رئیس جمهور با بیان اینکه واقعیت این است که بدخواهان باید قدرت ملی ملتهای منطقه را پذیرا بوده و به سمت صلح و آرامش بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که با همه همسایگان خود در شمال، شرق و غرب، روابطی دوستانه، برادرانه و صمیمی دارد، خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی خود نیز است.

    دکتر روحانی اظهارداشت: ایران هیچگاه آغازگر قطع روابط و برهم زدنها نبوده و همانهایی که پا را پس گذاشتهاند، بیایند و پا پیش بگذارند، چرا که ما علاقمندیم با همه ملتهای منطقه و همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم.

    رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر به ترکیه و در حاشیه اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه مذاکرات بسیار خوبی با روسای جمهور روسیه و ترکیه انجام شد که در آن، روند پیشرفت روابط و همکاریها در ماههای اخیر مرور شد.

    دکتر روحانی ادامه داد: امروز خوشحالیم روابط بانکی ایران با برخی کشورها بدون استفاده از سوئیفت انجام میشود؛ زمانی غربیها تصور میکردند بانک و روابط بانکی به معنای سوئیفت است و اگر زمانی کشوری را از این محروم کنند، روابط و تسهیلات بانکی برای آنها از بین خواهد رفت اما امروز جایگزین سوئیفت پیدا شده و روابط ما با روسیه و ترکیه و در آینده با کشورهای اورآسیا و دیگر کشورها میتوانیم از این طریق، همکاری ها را تقویت کنیم.

    دکتر روحانی تأکید کرد: امروز در سطح جهان یک مبارزه جدی با دلار در حال شکلگیری است و با ادامه این روند، سلطه آمریکا بر بازارهای پولی و مالی جهانی و سیستمهای بانکی تضعیف شده و از بین خواهد رفت.

    دکتر روحانی با اشاره به اینکه آمریکایها باید بدانند آثار فشار حداکثری آنها علیه ملت ایران رو به پایان است، گفت: البته این اعمال فشار بر زندگی مردم زحمت وارد کرده اما این فشار حداکثری به نقطه اوج خود رسیده و آماده سرنگونی است.

    رئیس جمهور افزود: در ماههای اخیر علیرغم آنکه آمریکاییها سنگینترین فشارها را علیه ایران اعمال کردند، اما شرایط اقتصادی کشور و حرکت آن رو به بهبود است؛ این به معنای حل مشکلات مردم نیست، اما شاخصها نشان میدهد که ملت، دولت و مسئولان کشور قادر هستند تا شرایط را در مسیری قرار دهند که منجر به کاهش مشکلات شود.

    دکتر روحانی با بیان اینکه ملت ایران ملت صلح، دیپلماسی و مذاکره است، افزود: آن کسی که میخواهد از طریق فشار روانی، سیاسی و اقتصاد به ملت ایران زور بگوید باید این فشار را متوقف کند.

    وی در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک فرا رسیدن بهار علم و دانش و روزهای پرنشاط دانشآموزی در کشور، گفت: فرا گرفتن علم و دانش و ایجاد فرصت جدید برای همه معلمین و اندیشمندان در راستای تحول علمی در کشور بویژه در شرایطی که در فشار دشمنان قرار داریم، اهمیت ویژهای دارد.

4روز تا زمان نهایی ارائه اطلاعات باقی مانده است؛

گروه اقتصاد کلان: با پایان یافتن مهلت دستگاه ها در 31 شهریور، انتظار می رود اطلاعات مربوط به حقوق مدیران در سامانه مربوطه درج و در دسترس همگان قرار بگیرد تا با مشاهده این اطلاعات مردم در جریان دریافتی مدیران قرار بگیرد. این اتفاق شاید باعث شود دست درازی تعدادی از مدیران به بیت المال که در قالب حقوق، پاداش و دریافتی صورت می گیرد متوقف شود. اما تا آن زمان باید منتظر ماند و دید که تمهیدات و اقدامات دستگاه ها و مراجع ذیربط تا چه اندازه قادر خواهد بود عدالت اجتماعی در این حوزه برقرار کند و حکایت تاسف بار حقوق های نجومی که اعتماد عمومی را به طور جدی خدشه دار کرده بود پایان یابد.

  • عدم تمایل دستگاه ها به ارائه اطلاعات

    با توجه به گذشت یک و نیم سال از راه اندازی سامانه حقوق و مزایا و کم کاری دستگاه ها در ثبت حقوق ها در این سامانه، طبق مصوبه دولت تنها 4 روز تا زمان نهایی شفاف سازی باقی مانده است.

    پس از مطرح شدن حقوقهای نجومی و انتشار فیشهای حقوقی غیرمتعارف برخی مدیران دولتی همچون رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بیمه مرکزی ایران، بانک رفاه کارگران و چند سازمان دیگر و خروج آنها از بدنه اجرایی کشور در سال ۹۵، قانون گذار در خلال تدوین برنامه ششم توسعه در بند ۲۹، دولت را مکلف به ایجاد سامانه حقوق و مزایا کرد تا از این طریق تمامی اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا کارکنان دستگاههای اجرایی دولتی و سایر قوا مورد رصد قرار گیرد. به گزارش تجارت به نقل از مهر، پس از دو سال کش و قوس و در نهایت راه اندازی سامانه حقوق و مزایا توسط سازمان اداری و استخدامی، سال گذشته رئیس جمهوری تمامی دستگاهها را ملزم به ارائه اطلاعات مورد نظر قانون گذار به سامانه مذکور کرد. در همین راستا نیز طبق آمار، دستگاههای زیرمجموعه قوه مجریه و مقننه اقدام به وارد کردن اطلاعات خود به سامانه کردند اما آنطور که متولیان سازمان اداری و استخدامی و وزیر امور اقتصادی و دارایی میگویند هنوز بسیاری از دستگاهها تمایلی به ارائه اطلاعات ندارند.

  • دژپسند در بهارستان

    یازدهم شهریور ماه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برای توضیح در خصوص علت عدم تکمیل سامانه حقوق و مزایا در مجلس حاضر شد. دژپسند در توضیح علت بی توجهی قوه قضاییه به این سامانه، اینطور گفته است که «تشخیص مدیریت قبلی این بود که این اقدام به پس از نقل و انتقال و تحول مدیریتی موکول شود؛ البته در سال جاری و طبق گفته وزیر دادگستری، رئیس جدید قوه قضائیه دستور داده است که در این زمینه اقدام شود اما هنوز این بارگذاری صورت نگرفته است.» در کنار قوه قضاییه، نام سازمان صدا و سیما به عنوان نهاد عریض و طویل دیگری که هنوز در این سامانه وارد نشده است بیش از هر دستگاه دیگری به چشم می آید، چراکه این دستگاه علاوه بر درآمدهایی که خود کسب می کند بیشترین بودجه را نیز در بخش شرکت های زیان ده دریافت می کند؛ به گونه ای که رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در سال ۹۸، یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است؛ این رقم در سال۹۷، یک هزارو ۶۴۶ میلیارد تومان و در سال۹۶، یک هزارو ۵۹۸ میلیارد تومان بوده است.

  • انتقاد نمایندگان

    در همین راستا حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس، با استناد به بند (11) ماده 22 آییننامه داخلی مجلس، مبنی بر رعایت حفظ شأن قوهمقننه، گفت: از پاسخهای وزیر امور اقتصادی و دارایی متشکریم، اما واقعیت این است که دو سال و نیم از زمان لازمالاجرا شدن قانون شفافسازی حقوق مقامات گذشته و حق مردم در این راستا ضایع شده است. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر نماینده مردم شاهینشهر، با تأکید بر اینکه شخصاً این موضوع را پیگیری کرده است، گفت: قوای مجریه و مقننه اطلاعات خود را بر روی سایتی که دولت مقرر کرده، قرار دادهاند اما برخی از بخشها اقدام به این کار نکردهاند که باید پیگیری شود.

  • همه دستگاه ها موظفند ثبت اطلاعات حقوق کارکنان خود را انجام دهند

    همچنین یک عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: ثبت اطلاعات حقوق کارکنان دستگاه های دولتی در سامانه حقوق و مزایا، مصوبه مجلس است و همه دستگاه ها موظف هستند آن را اجرا کنند. هر بخشی که مقاومت کند در نهایت نیز مجبور به تسلیم شدن است. به گزارش شفقنا، محمد خالدی سردشتی درباره ضرورت شفاف سازی حقوق مدیران برای جلوگیری از فساد اظهار داشت: راهاندازی سامانه ای برای ثبت اطلاعات حقوق مدیران و کارکنان دستگاه های دولتی اقدام خوبی بود که صورت گرفت و گامی مثبت در جهت شفاف سازی است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ما شاهد بودیم چندی پیش اسنادی در خصوص حقوق های نجومی تعداد کمی از مدیران منتشر شد که بار منفی آن در جامعه بالا بود و به هر حال اثرات روانی را در جامعه برجای گذاشت. اما آنچه که در دنیا معمول و مرسوم است شفافیت حداکثری در حقوق کارکنان دستگاه ها در رده های مختلف است.

باریزش 7 هزار واحدی رقم خورد ؛

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 27 شهریورماه ، با ریزش بیسابقه 7 هزار و 915 واحد همراه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 27 شهریور 98 بعد از رکورد شکنیهای روزهای قبل با ریزش بیسابقهای مواجه شد و با کاهش 7 هزار و 915 واحد به رقم 294 هزار و 166 واحد رسید.دلیل این ریزش بیسابقه بورس را میتوان در مباحثات سیاسی منطقه به ویژه بعد از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان دانست که باعث افت شدید قیمت نفت در بازار و مناقشات سیاسی شده است.همچنین شاخص کل با معیار هم وزن در بورس تهران 2121 واحد کاهش یافته و به رقم 84 هزار و247 واحد رسید.ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 1 میلیون و75 هزار میلیارد تومان رسید.

روز چهارشنبه 27 شهریورماه ، معاملهگران بورس تهران بیش از 5.3 میلیارد برگه بهادار، سهام ، اوراق مالی و حق تقدم در قالب 493 هزار نوبت معامله و به ارزش 1715 میلیارد تومان داد وستد کردند.عمده نمادهای مهم بورسی قرمز پوش و کاهشی بوده و بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل را نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران، تاپیکو، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت بندرعباس داشتهاند.همچنین شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با کاهش 2هزار و 127 واحد به رقم 79 هزار و 63 واحد رسید.شاخص قیمت با میعار هم وزن با کاهش 1419 واحد به رقم 56 هزار و 395 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با کاهش 8892 واحد به رقم 337 هزار و 845 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش 5801 واحد به رقم 214 هزار و 224 واحد رسید و شاخص بازار دوم با کاهش 15876 واحد به رقم 596 هزار و 269 واحد رسید.نمادهای پربیننده بورسی شامل بانک تجارت به قیمت هر سهم 471 ریال، بانک صادرات 518 ریال و نمادهای سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت تهران، بانک پارسیان، حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس و پالایش نفت اصفهان بودهاند.در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل با 103 واحد عقب نشینی به 3866 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابور ایران به بیش از 216 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران فرابورس بیش از یک میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 178 هزار نوبت معامله و به ارزش 900 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

عمده نمادهای فرابورسی در کاهش شاخص کل مؤثر بودند که از مهمترین این نمادها میتوان به نماد پتروشیمی مارون، سنگ آهن گوهرزمین، ذوبآهن اصفهان، میدکو، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت شیراز و فولاد ارفع اشاره کرد.

همچنین نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوبآهن اصفهان، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، صنایع کاغذ پارس و بیمه دی بودهاند. همچنین با پیام ناظر بازار نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس و حق تقدم شرکت سایپا آذین متوقف شدند.در پیام دیگری نماد معاملاتی محور سازان ایران خودرو بازگشایی شد. همچنین نماد سرمایهگذاری صنعت نفت بازگشایی شد.توقف نماد تولید محور خودرو به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت روی داد.بازگشایی نماد معاملاتی بیسکوئیت گرجی اتفاق افتاد.همچنین نماد معاملاتی شرکت پارس سوئیچ مشمول دستور العمل رفع گره معاملاتی شد.

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت تشریح کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت گفت: استخراج از میادین گازی کشور تا پایان امسال تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برای اولین بار است که برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی بیشتر از قطر بوده آیا این روند ادامه خواهد داشت؟، گفت: بله خوشبختانه از سال ۹۷ برداشت ما روزانه بیشتر شده است و این روند ادامه هم پیدا خواهد کرد چون واحدهای دیگر ما هم تثبیت میشوند و تولید بیشتری از دریا خواهیم داشت درنتیجه تولید ما در حد ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا اواخر سال خواهد رسید.

وی درباره تلاش آمریکا برای جایگزینی نفت عربستان به جای ایران ادامه داد: آمریکا از خیلی وقت پیش دنبال این موضوع بوده است و همچنین استفاده از نفت شیل است و شاید یکی از دلایلی که نفت ایران را تحریم کرد همین موضوع باشد که آن را در ذهن خود می پروراندند.

روسها بهتر عمل کردند، چینیها فعال نیستند

وزیر نفت درباره حضور روسیه و چین در قراردادهای نفتی کشورمان هم گفت: فعلا روس ها بهتر عمل کرده اند ولی چینی ها خیلی فعال نیستند.

زنگنه ادامه داد: البته آنها نگران امنیت عرضه هستند موضوعی که همواره از سوی ایران مطرح شده و حرف ما این است که برای امنیت عرضه و منافع مصرفکننده و تولیدکننده از نفت نباید به عنوان سلاح استفاده کرد. نفت سلاح نیست، بلکه نفت یک کالای عمومی مورد نیاز همه بشریت است و باید جریانش به صورت آزاد در بازارها انجام شود.

وی در باره تداوم افزایش برداشت ایران از میدان گازی مشترک با قطر که برای نخستین بار سهم ایران پیشی گرفته است افزود: برداشت ایران از این میدان نفتی مدتی است که افزایش یافته به گونه ای که از سال ۹۷ میزان برداشت روزانه ما از این میدان مشترک هموراه افزایشی بوده است.

زنگنه ادامه داد: این موضوع به دلیل تلاش برای تثبیت واحدهای دیگر و افزایش تولید از دریا تداوم خواهد داشت و تلاش می شود تا پایان امسال میزان برداشت روزانهمان به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب برسد.

آثار حادثه آرامکو کوتاهمدت است

وزیر نفت در باره حادثه آرامکو هم گفت: این یک موضوع کوتاه مدتی است و آثار کوتاه مدتی خواهد داشت و همه درگیر این آثار خواهند بود.

وی درباره چگونگی فروش نفت کشورمان هم افزود: به راحتی نمی توانیم نفت خود را به فروش برسانیم اما دست از تلاش هم برنخواهیم داشت.

در جستجوی پاسخ یک سوال؛

 

گروه بین الملل: گوردن داف یکی از تفنگداران اسبق نیروی دریایی آمریکایی در مقاله ای برای وترنزتودی به حملات اخیر پهپادهای یمن به تاسیسات نفتی عربستان پرداخته است. او که در مقاله خود رفرنس ها را متوجه به منابع اطلاعاتی و نظامی کرده است، معتقد است که اصولا چنین حمله ای از طرف یمنی نیست بلکه از سوی اسرائیل است و حتی ایران نیز بی تقصیر است.

او می نویسد: حملات سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان که تولید نفت در این کشور را تا 60 درصد کاهش داد و جهان را به آشوب کشاند، عجیب نبود. ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات نیز عجیب نیست.

اینکه یمن بزرگترین پالایشگاه جهان که دارای بهترین پدافند هوایی در دنیاست را نابود می کند عجیب است. بسیار محتمل است که بازیگر دیگری در منطقه مسئول این حملات باشد.

با دانستن چند نکته پاسخ به این سوال که آیا اسراییل در حمله به آرامکو نقش داشته آسان می شود. اسراییل به انتهای مسیر دوستی با عربستان رسیده است. داعش شکست خورده و همکاری عربستان و اسراییل در کمک به داعش در سوریه و عراق به رسوایی کشیده شده است. عربستان الان دنبال صلح با یمنی هاست و این برای اسراییلی که می خواهد همه به جان هم بیفتند فاجعه است.

وی تاکید می کند: ایران که از حمله به تاسیسات نفتی عربستان نفعی نمی برد. ایران نه تنها برنده جنگ سیاسی با روسیه و امارات شده بلکه در نبرد سیاسی با اتحادیه اروپا هم پیروز شده است. بنابراین دلیلی ندارد که ایران به عربستان حمله کند. به اعتقاد این کارشناس یمن در حال جنگ با عربستان است و البته قابلیت هایی هم دارد اما توانمندی اش آنقدر نیست که بزرگترین منبع پولساز عربستان (آرامکو) را این گونه با خاک یکسان کند. فقط یکی است که در منطقه اف 35 دارد و اف 35 هم برای حمله به اهدافی مانند تاسیسات نفتی طراحی شده است.

او می نویسد: می دانید که اف 35 به رغم رادارگریزی، قابلیت های محدودی دارد. اف 35 باید با جنگنده هایی چون اف 15 عملیات کند وگرنه خود اف 35 توانایی حمله مهمات زیادی را ندارد و به درد این میخورد که برای اهداف آسیب پذیری چون پالایشگاه ها که با یک بمب کوچک هم می توان در آن خرابی زیادی درست کرد، استفاده شود.

فکرمی کنم دلایلی زیادی هستند که نشان می دهد اسراییل به خاطر مقطع زمانی ای که در آن قرار داریم و پیشتر شرح دادم، انگیزه زیادی برای حمله به آرامکو داشته باشد. البته می توانید همچنان ادعا کنید که حمله به آرامکو کار یمنی ها بوده و البته یمنی ها هم از اینکه افتخار این کار نصیب شان شده خوشحال باشند اما هیچ کارشناس نظامی ای که از دور ناظر قضایا بوده نمی پذیرد که این حمله کار یمن باشد.

جیم دین خبرنگار معروف وترنزتودی، نیز در تایید این ادعاها به قلم این تفنگدار سابق دریایی نوشته است:

تمام منابع اطلاعاتی وترنزتودی بر این سوال اتفاق نظر دارند که چگونه پهپادها و موشکها توانستند از پدافند موشکی عربستان که برایش هزینه زیادی هم شده عبور کنند. آمریکا ادعا می کند که موشکهایی که برای حمله به آرامکو استفاده شده را رهگیری کرده اما هنوز سندی دال بر این رهگیری منتشر نکرده است. زمانی که ایرانی ها پهپاد آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کردند، برای اثبات ادعایشان سند رو کردند و البته خیلی از آمریکایی ها هم به خاطر سانسور خبری در این باره نه چیزی خواندند و نه شنیدند.

حوثی ها شتابزده مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستان را به عهده گرفتند و حتی به اتباع خارجی هشدار دادند که ازتاسیسات آرامکو فاصله بگیرند چرا که وعده ی حملات بیشتری به تاسیسات عربستان را داده بودند که البته همین گواه این است که عربستان توان دفع حملات را ندارد.

البته این احتمال وجود دارد که حوثی ها حمله اولیه را ترتیب داده باشند و طرف ثالثی از این فرصت بهره برده تا خسارات واراده بر آرامکو را به حداکثر برساند و به این ترتیب اتهام را متوجه ایران، و آمریکا را برای حمله تلافی جویانه علیه ایران تحریک کند.

عجب! مگر کسی هم هست که در خاورمیانه بتواند از این کارها بکند؟ اسراییل در فهرست گوردن داف قرار دارد و البته این نه به خاطر بدجنسی گوردن است بلکه اسراییل اف 35 دارد و به خاطر قابلیت های رادارگریزانه این جنگنده، این امکان هست که حملات توسط اف 35 انجام شده باشند و آن را به گردن پهپادهای یمنی انداخته باشند. همانطوری که گوردن قبلا درباره اف 35 صحبت کرده، این جنگنده قابلیت حمل مهمات زیادی را ندارد اما کارهایی می تواند بکند که نمونه اش را در حمله به چهار انبار مهمات واقع در البوکمال سوریه دیدیم. سوال این است که چه کسی پیش از برگزاری انتخابات اسراییل از برپا کردن آتش جنگ بهره می برد؟

سرمقاله

حسین خدنگ

روزنامه نگار

تنها چند روز دیگر به انتهای شهریور و پایان مهلت دستگاه های اجرایی و ارگان های دولتی برای انتشار فیش های حقوقی مدیران و مسئولان دولت باقی مانده است تا بعد از زخمی که به واسطه انتشار فیش های نجومی به اعتماد عمومی جامعه زده شد حالا این اقدام مرهمی ......بر آن زخم ناسور باشد.

ثبت و انتشار فیش های حقوقی و میزان دریافتی مدیران و مسئولان اتفاقی است که می تواند یکبار برای همیشه معضل ویژه خواری و دریافتهای های غیرقانونی و فیشهای نجومی را از بین ببرد و گامی مهم در تبیین و اجرای کامل پروسه سلامت اداری باشد.

هر چند در این میان متاسفانه از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر تعلل برخی از شرکت ها و نهادهای دولتی برای پیوستن به این سامانه شنیده می شود که نگرانی هایی در زمینه وجود عزمی برای مقابله با این شفاف سازی را به ذهن متبادر می کند.

این تعلل و خودداری از انتشار فیش ها به هر بهانه نشان می دهد ممکن است برخی از ویژه خواران از شفاف سازی میزان دریافتی های خود از بیت المال وحشت داشته و در صدد باشند به هر صورت که شده از زیر بار این اقدام شانه خالی کنند.

متاسفانه ماجرای افشای فیش های نجومی نشان داد در سالهای گذشته با وجود تاکیدهای مکرر مسئولان بر پاکدستی و نظارت های دستگاه های خاص اما معدودی از مدیران موفق شده بودند به هر شیوه که شده با ورود انواع و اقسام بندها به فیش های حقوقی خود از پست و مقام برای پر کردن جیبشان استفاده کنند و در شرایطی که حقوق کارمندان از 500 هزار تومان فراتر نمی رفت آنان مدام بر صفرهای حقوق خود بیفزایند و 200 برابر کارمندان دریافتی داشته باشند.

هر چند هنوز برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص موفقیت و یا عدم موفقیت انتشار سامانه شفاف سازی فیش های حقوقی زود است اما به نظر می رسد مقاومت سازمان امور اداری و استخدامی در اجرای کامل این سامانه و خودداری از ایجاد حاشیه امن برای برخی از نهادها یا مدیران خاص به ویژه در حوزه خصولتی ها و شرکت های نیمه دولتی می تواند امیدوار کننده باشد و همه استفاده کنندگان از بیت المال را به شفاف کردن دریافتی های خود در راستای صیانت از حق مردم ملزم کند.

یادداشت

ولی الله نانواکناری

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس

ایران جزء 10 کشور اول دنیا به لحاظ برخورداری از جاذبههای گردشگری است. آثار باستانی، آثار تاریخی، مردم شناسی، تمدن و موقعیت جغرافیایی ایران جاذبههای گردشگری بوده و دارای تمام فصول است به طوریکه در یک زمان در خوزستان گرمای تابستان احساس میشود و...... همان زمان در اردبیل سرمای زمستان وجود دارد، در مازندران بهار و در استان مرکزی پاییز است و این جاذبه بسیار زیبا است. فراوانی سنتها در مناطق مختلف باعث جاذبههای گردشگری است همچنین در رشتههای ورزشی، تنوع رشتههای ورزشی بومی وجود دارد که از طریق آن میتوان در جاذبه گردشگری موفقتر بود. علت اینکه نتوانستیم با تمام امکانات و پتانسیلهای موجود در جذب گردشگر موفق باشیم، این است که از لحاظ بافت فرهنگی حاکم بر جامعه و با نگاههای مختلفی که وجود دارد نتوانستیم جذب گردشگر داشته باشیم. زیرساختهای جذب گردشگر در داخل کشور فراهم نیست. در حال حاضر با دغدغههایی که میتواند قطب گردشگری باشد، هتلهای 5 ستاره در کشور به تعداد انگشتان دست نمیرسد بنابراین زیرساختها باید فراهم شود. همچنین استانهایی وجود دارد که قابلیت جذب گردشگر را دارد اما فرودگاه مناسبی ندارد تا گردشگران خارجی بتوانند به راحتی عبور و مرور کنند بنابراین بیفایده است.

از سوی دیگر، تسهیل در ورود و خروج گردشگران با مشکل مواجه است، تمام این موارد دست به دست هم داده تا نتوان از تمام ظرفیتها و پتانسیلها استفاده کرد و از صنعت تولید بهرهبرداری کرد. چنانچه بتوان از لحاظ زیرساختها این امکانات را فراهم کرد، یقینا ایران جزء کشورهایی خواهد بود که از طریق درآمد حاصل از صنعت توریست، درآمد کشور را از صنعت نفت معاف خواهد کرد و دیگر از طریق تولید نفت کشور اداره نخواهد شد.

بسیاری از کشورها از طریق صنعت توریست کشور را اداره میکنند اما در ایران از طریق پتانسیلهایی که دارد، میتوان این امکان را فراهم کرد تا رونق اقتصادی ایجاد شود؛ زیرساختها این امکان را برای گردشگران فراهم نکرده و این معضل برای گردشگران ایجاد شده و چنانچه این مشکل یک یا دو بار ایجاد شود، اعتماد گردشگران کاهش خواهد یافت و بیاعتمادی برای گردشگران ایجاد میشود.

لازم است راههای مناسب، تسهیل در موارد قانونی، تسهیل در امکاناتی که باید در اختیار گردشگران قرار گیرد و برخی از خدمات رایگان مثل نگرفتن ویزا، پاسپورت و تسهیل در دادن ویزا میتواند در رونق گردشگری در کشور موثر باشد.

منبع: خانه ملت

ظریف در حاشیه سالگرد تأسیس اتحادیه آ .س. آن:
 

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متجاوزان به یمن که دیدند بعد از چهار سال و نیم حتی سیستمهای پیشرفته دفاعی آنها قدرت رهگیری موشکها و پهپادهای یمنی را ندارد، برای جبران شرمساری خود به دیگران تهمت میزنند.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه پنجاه و دومین سالگرد تاسیس اتحادیه آ.سه.آن در جمع خبرنگاران در ارزیابیاش از کنار رفتن سایر اعضای «تیم بی» گفت: واقعیت این است که سیاستهای تندروانه و افراطی آمریکا و رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و ما این شکستها را یکی پس از دیگری مشاهده میکنیم.

وی بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران ثابت است و این سیاست را ادامه میدهیم. ما متعهد به تعهدات بینالمللی خودمان هستیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این تعهد ما نشانگر این است که اگر دیگران میخواهند با ما تعامل کنند آنها هم باید به تعهدات بینالمللی خود متعهد باشند.

ظریف خاطرنشان کرد: آمریکا باید به تعهداتش برگردد و نشان دهد کشوری قابل اعتماد است و اگر نمیتوان به آن اعتماد کرد، میشود با آن توافق کرد.

وی افزود: الان آمریکا نشان داده که برای توافقش ارزشی قائل نیست، حتی برای امضایش ارزشی قائل نیست. امروز تصمیم میگیرد گروهی را به کاخ سفید دعوت کند و فردا جلسه را به هم میزند یا همانها را تحریم میکند. این نشانگر سیاست غلط آمریکاست و باید این سیاست را اصلاح کنند وگرنه هر روز بیش از گذشته در دنیا منزوی میشوند.

وزیر امور خارجه درباره پاسخ ایران به اتهامات اخیر آمریکاییها در خصوص دخالت تهران در حمله یمنیها به تأسیسات آرامکو گفت: ما به صراحت گفتیم که آمریکا به جای اینکه دنبال فرافکنی باشد، دنبال نگاه کردن به واقعیات باشد. من احساس میکنم دولت آمریکا میخواهد واقعیات منطقه ما را به فراموشی بسپرد که الان چهار سال و نیم است مردم یمن تحت شدیدترین جنایات علیه بشریت قرار دارند. این جنایات را همه سازمانهای بینالمللی تأیید کردند، در یمن بچهها و نوزادان در این چند ساله به خاطر بمبارانهایی که هدف آنها بچهها بودند کشته شدند. مردم یمن از خودشان دفاع کردند.

وی گفت: دیروز و پریروز آمریکاییها ثابت کردند در برابر یک پالایشگاه نفت از کشته شدن بچهها بیشتر حساسیت نشان میدهند، این نشانگر دیدگاه غلط آمریکا نسبت به مقام و شخصیت انسانی است و نیاز دارند در این دیدگاه یک تغییر اساسی ایجاد کنند.

ظریف بیان کرد: ایران از ابتدا گفته راهحل بحران یمن نظامی نیست، کسانی که فکر میکردند با قدرت نظامی و خریدهای تسلیحاتی از آمریکا میتوانند مردم تقریبا بی دفاع یمن را در چند روز شکست دهند، الان دیدند که بعد از چهار سال و نیم حتی سیستمهای پیشرفته دفاعی آنها قدرت رهگیری موشکها و پهپادهای یمنی را ندارد و برای جبران این شرمساری، به دیگران تهمت میزنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: راهحل بحران یمن، پایان دادن به این جنایات، جنگ، درگیری و گفتگو بین یمنیهاست. جمهوری اسلامی ایران از فروردین 94 و از ابتدای بحران یمن طرح چهار مادهای خود را برای راهحل سیاسی یمن اعلام کرد. آنهایی که به قدرت نظامی خود آنقدر مینازیدند که حاضر نشدند طرح سیاسی را بپذیرند باید پاسخ دهند چرا در شرایط کنونی گرفتار شدیم.

ظریف گفت: هنوز هم دیر نیست و این امکان است با راهحل صلحآمیز و مذاکره بحران یمن پایان دهیم و این جنایت انسانی را تمام کنیم.

وزیر خارجه ایران در پیامی به کشورهای منطقه عنوان کرد: پیام ما به کشورهای منطقه این است که ما همواره خواهان گفتگو و تعامل و رفع سوء تفاهمات از طریق گفتگو و تعامل بودیم و این خواسته ماست. ما همه در این منطقه هستیم و در این منطقه خواهیم بود. دیگران میآیند و میروند و از دیگران نمیشود امنیت خرید. دیدند هر مقدار هزینه تسلیحاتی کنند برایشان امنیت ایجاد نمیکند ولذا بهتر است به منطقه برگردند و به خودشان و همسایگانشان نگاه کنند و امنیت را با هم تولید کنیم و حتما بهتر میتوانیم زندگی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد؛
 

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخشی از کاهش تعداد دانشجویان طبیعی است و بخشی از آن به نوع نگاه غلطی که برخی دوستان به دانشگاه داشتند، باز میگردد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی طهرانچی، در نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد که
(چهارشنبه 27 شهریور) در سالن اجتماعات کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد طی سخنانی گفت: امروز دانشگاه در شرایط ویژهای قرار دارد و از یک میلیون و هفتصد هزار نفر به یک میلیون و صد هزار دانشجو رسیده که البته بخشی از این کاهش دانشجو طبیعی است و بخشی از آن به نوع نگاه غلطی که برخی دوستان به دانشگاه داشتند، باز میگردد.

وی افزود: بین توسعه و پیشرفت و آموزش عالی در همه مکاتب یک همبستگی وجود دارد در حالی که در کشور ما افتراقی بین این اصول ایجاد شده که علت آن شعار غلطی بوده که برخی دوستان از آموزش عالی داشتند؛ شعار آنکه آموزش عالی تنها مسئول ارتقا فرهنگی آنهم از نوع خاص آن است و کاری به آینده شغلی دانشجویان ندارد. طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه فراگیر در غرب کارگزار اصلی در جامعه برای ساخت و تحول اجتماع به محوریت نظامات شغلی است ولی قرار نیست در ایران هم دانشگاهی فراگیر و گسترده مانند دانشگاه آزاد صرفا چنین کارکردی داشته باشد و قرار نیست که ما خانواده و دین را از مسیر اجتماعی جدا کنیم. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروز در حوزه آموزش عالی از منظر تولید محتوا و جهت دهی علمی که از سوی رهبر انقلاب برای دانشگاه معین شده، مشکلی وجود ندارد و گزارههای حکمت آمیزی که بر گرفته از بنیان فکری عمیقی که از ایشان داریم در طول تاریخ ایران در حوزه علم سراغ نداریم. ما کشوری نیستیم که در حوزه علم غریبه باشیم و از دوران باستان دستاوردهای علمی زیادی داشتهایم اما به جرئت عرض میکنم هیچگاه رهبری در این سطح نداشتیم که تا این حد به گزارههای علمی و فرهنگی توجه داشته باشد. بنابراین برای ما کارگزاران راه مشخص است و اگر کاهلی در کارها باشد مقصر ما هستیم.

وی با بیان اینکه معاونان فرهنگی دانشگاه صدای بلند دانشجویان در دانشگاه هستید، گفت: قرار نیست شما توجیه کننده کاستیهای موجود در دانشگاه باشید و باید در هیئت رئیسه دانشگاه به دنبال ایجاد خدمات دانشجویی بهتر برای دانشجویان باشید.

طهرانچی با تاکید بر اینکه توجه به کرامت دانشجویان باید اولین دستور کار معاونان فرهنگی دانشگاه باشد، یادآور شد: در بودجه امسال برای این منظور قدری فضا دقیقتر و روشن تر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه گفت: شما هماهنگکننده و تنظیمکننده حوزه فرهنگی دانشگاه هستید و نباید جای تشکل ها و بسیج کار کنید و تنها باید ناظر و پشتیبان خوبی برای تشکل ها باشید.