اتمام طرح فاضلاب تهران تا پنج سال آینده

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تاکنون حدود ۷۶ درصد شبکه فاضلاب مناطق ۲۲ گانه تهران اجرایی شده و ظرف پنج سال آینده این طرح به اتمام خواهد رسید.محمدرضا بختیاری در گفتگو با وزارت نیرو ، با اشاره به اینکه اجرای جدی طرح فاضلاب تهران از حدود ۱۰ سال قبل در پایتخت آغاز شده است، ادامه داد: برای تکمیل این طرح بایستی ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر تهران اجرایی شود که تاکنون ۶۸۰۰ کیلومتر از شبکه یاد شده به اتمام رسیده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۷۶ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرا شده است، عنوان کرد: بر اساس برنامهریزی صورت گرفته ظرف پنج سال آینده شبکه فاضلاب تهران به اتمام خواهد رسید.

 

صدور ۱.۲ میلیون قبض پیامکی برق در پایتخت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ: تاکنون بیش از ۹۵ درصد مشترکان تهرانی، شماره تلفن همراه خود را به منظور ارسال قبوض پیامکی در سامانه ثبت کردهاند گفت:حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون صورتحساب برق بهصورت پیامکی برای مشترکان ارسال میشود.به گزارش خبرگزاری صداو سیما، حسین صبوری افزود: در جهت اجرای سیاستهای دولت الکترونیک مقرر شده است تا از ابتدای مهر امسال قبوض کاغذی برق حذف شده و صورت حساب بهای برق مصرفی تنها از طریق پیامک برای مشترکان ارسال شود.وی ادامه داد: مشترکان پس از دریافت اولین صورتحساب پیامکی شناسه قبض خود را بررسی و در صورتی که مغایرتی در خصوص اطلاعات دریافتی وجود نداشت نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام کنند.

 

معامله ۱ میلیون و۷۰ هزار بشکه نفت در بورس انرژی

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: تاکنون یک میلیون بشکه نفت سبک و ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین در بورس انرژی معامله شده است.امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بورس انرژی در مقررات خود جریمه ۵ درصد را در نظر دارد، افزود: کمترین میزان خرید از مسیر صادرات دریایی ۳۵ هزار بشکه و مسیر صادراتی زمینی هزار بشکه است و این میزان حداقل رقمی است که صادرات آن با توجه به هزینه های حمل و نقل و بیمه ای برای خریداران منطقی است. چرا که به هر حال خریداران نفت خام مقصد پالایشگاهی را در نظر دارند.وی همچنین ادامه داد تاکنون هیچ معامله ای برای میعانات گازی از زمان عرضه نداشته ایم.

دسترسی بیش از 7/6 میلیون نفر

به شبکه آب سالم

وزیر نیرو گفت: پیش از دولت تدبیر و امید تنها ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آب سالم دسترسی داشتند، اما این رقم اکنون به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.به گزارش وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" در آئین افتتاح فاز اول و کلنگزنی فاز دوم پروژه مجتمع آبرسانی روستایی خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری گفت: هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آب آشامیدنی سالم متصل میشوند و پیشبینی میشود حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تا سال ۱۴۰۰ به شبکه آب سالم متصل شوند.وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم همپای پروژههای آبرسانی در روستاها، شبکههای جمعآوری فاضلاب را نیز اجرا کنیم.

افت فشار تولید گاز

در سمت قطری پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطریها از افت فشار گاز در گنبد شمالی خبر دادند و به دنبال راهکارهای فشارافزایی تولید گاز هستند.محمد مشکینفام در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه برنامهریزی برای جلوگیری از افت فشار گاز در ایران نیز آغاز شده است، گفت: در حال حاضر هر سکوی تولیدکننده گاز پارس جنوبی به طور میانگین 7 بار با افت فشار مواجه میشود که برای جلوگیری از این موضوع در کوتاهمدت به دنبال توسعه بلوکهای همجوار این مخزن مشترک مانند میدان گازی بلال در شرق و یلدا در شمال آن هستیم.

نصف تولید نفت عربستان

از دست رفته بازگشت

وزیر نفت عربستان اعلام کرد نیمی از تولید از دست رفته عربستان بازگشته و کار تعمیرات تا پایان همین ماه تکمیل خواهد شد.به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، وزیر نفت عربستان سعودی در روز سهشنبه یک کنفرانس خبری تشکیل داد و خسارات وارد شده به تاسیسات بقیق را اعلام کرد. وی قاطعانه اعلام کرد نیمی از تولید از دست رفته عربستان بازگشته و کار تعمیرات تا پایان همین ماه تکمیل خواهد شد. در این بین، عربستان از ذخایر خود برای ادامه جریان صادرات طبق روال گذشته استفاده می کند.

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت تشریح کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت گفت: استخراج از میادین گازی کشور تا پایان امسال تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برای اولین بار است که برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی بیشتر از قطر بوده آیا این روند ادامه خواهد داشت؟، گفت: بله خوشبختانه از سال ۹۷ برداشت ما روزانه بیشتر شده است و این روند ادامه هم پیدا خواهد کرد چون واحدهای دیگر ما هم تثبیت میشوند و تولید بیشتری از دریا خواهیم داشت درنتیجه تولید ما در حد ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا اواخر سال خواهد رسید.

وی درباره تلاش آمریکا برای جایگزینی نفت عربستان به جای ایران ادامه داد: آمریکا از خیلی وقت پیش دنبال این موضوع بوده است و همچنین استفاده از نفت شیل است و شاید یکی از دلایلی که نفت ایران را تحریم کرد همین موضوع باشد که آن را در ذهن خود می پروراندند.

روسها بهتر عمل کردند، چینیها فعال نیستند

وزیر نفت درباره حضور روسیه و چین در قراردادهای نفتی کشورمان هم گفت: فعلا روس ها بهتر عمل کرده اند ولی چینی ها خیلی فعال نیستند.

زنگنه ادامه داد: البته آنها نگران امنیت عرضه هستند موضوعی که همواره از سوی ایران مطرح شده و حرف ما این است که برای امنیت عرضه و منافع مصرفکننده و تولیدکننده از نفت نباید به عنوان سلاح استفاده کرد. نفت سلاح نیست، بلکه نفت یک کالای عمومی مورد نیاز همه بشریت است و باید جریانش به صورت آزاد در بازارها انجام شود.

وی در باره تداوم افزایش برداشت ایران از میدان گازی مشترک با قطر که برای نخستین بار سهم ایران پیشی گرفته است افزود: برداشت ایران از این میدان نفتی مدتی است که افزایش یافته به گونه ای که از سال ۹۷ میزان برداشت روزانه ما از این میدان مشترک هموراه افزایشی بوده است.

زنگنه ادامه داد: این موضوع به دلیل تلاش برای تثبیت واحدهای دیگر و افزایش تولید از دریا تداوم خواهد داشت و تلاش می شود تا پایان امسال میزان برداشت روزانهمان به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب برسد.

آثار حادثه آرامکو کوتاهمدت است

وزیر نفت در باره حادثه آرامکو هم گفت: این یک موضوع کوتاه مدتی است و آثار کوتاه مدتی خواهد داشت و همه درگیر این آثار خواهند بود.

وی درباره چگونگی فروش نفت کشورمان هم افزود: به راحتی نمی توانیم نفت خود را به فروش برسانیم اما دست از تلاش هم برنخواهیم داشت.

نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به این که عربستان و ذخایر استراتژیک دو سوپاپ اطمینان بازار نفت بودند گفت: عربستان که به این بلا دچار شده و با باز کردن ذخایر استراتژیک نیز سوپاپ اطمینان دوم از دست می رود که در این صورت قیمت ها به شدت رشد می کند.

محمد علی خطیبی در مصاحبه با رادیو با اشاره به اینکه عربستان هفت تا هشت میلیون بشکه در روز نفت صادر می کرد و اکنون در اثر حملات یمنی ها 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید این کشور کاسته شده است گفت: حجم بالا را حتی مجموع کشورهای صادرکننده نفت هم جمع شوند ظرفیت های مازاد خود را کنار هم بگذارند نمی توانند جبران کنند چون خیلی از این کشورها با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و ظرفیت مازادی ندارند.

.خطیبی افزود: تنها کشوری که در دنیا طی دهه های گذشته ظرفیت مازاد داشت و هرگونه کمبودی را می توانست با ظرفیت مازاد خودجبران کند کشور عربستان بود.خطیبی بیان داشت: همیشه عربستان 20 درصد زیر ظرفیت خود نفت تولید می کرد و این 20 درصد را برای مواقع ضروری نگه می داشت و در واقع نمی گذاشت کمبودی در بازار ایجاد شود و به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می کرد اکنون این سوپاپ اطمینان خوددچار مشکل شده است.به گزارش تسنیم وی گفت: واقع قضیه اینکه در اثرحمله پهپادی به قلب صنعت نفت عربستان 5,7 میلیون بشکه نفت این کشور از بازار خارج شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور گفت: قیمت خرید حمایتی هر کیلوگرم تخم مرغ مازاد از تولیدکنندگان به ۶ هزارتومان رسید که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجرایی میشود.رضا ترکاشوند در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون خرید تخم مرغ مازاد در استان های قم، قزوین، تهران، البرز و خراسان رضوی در حال انجام است و به تدریج به دیگر استان های تولیدکننده تعمیم داده می شود.به گفته وی، خرید تخم مرغ مازاد به منظور حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان و ایجاد تعادل در بازار است.وی تصریح کرد: در ۱۰ روز اخیر از زمان شروع خرید حمایتی، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ مازاد قرار بود پنج هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود اما به دلیل پایین بودن قیمت، شرکت پشتیبانی امور دام نرخ را برای هر کیلوگرم تخممرغ به ۶ هزارتومان رساند تا تولیدکنندگان کمتر متضرر شوند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار تاکستان و با تولید ۳.۲ میلیون تن انگور در سال، نمایشگاهی از پایه ها و ارقام انگور است.به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدعلی طهماسبی در اولین آیین شکرگذاری برداشت انگور در شهرستان کوار، فقدان زنجیره تولید در تاکداران و انگورکاران را ضعف اساسی دانست و افزود: استراتژی وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تشکیل زنجیره تولید است.طهماسبی از دیگر حمایت ها در حوزه باغبانی را اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت توسعه سایبان ها، آبیاری تحت فشار و صنایع تبدیلی برشمرد.وی با بیان این که به جای توسعه سطح زیر کشت، افزایش عملکرد دنبال شود، تاکید کرد: تغذیه مناسب، رعایت فاصله مناسب درختان، اجرای طرح فراز (داربستی کردن انگور) کنترل آفات و بیماری ها و استفاده از پوشش سایبان از راهکارهای افزایش عملکرد است.

استقبال مردمی از نمایشگاه لوازم التحریر تهران

رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و نوشت افزار با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه لوازم التحریر تهران از احتمال برپایی این نمایشگاه در ۲ نقطه در جنوب تهران خبر داد.موسی فرزانیان در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به استقبال بسیار خوب شهروندان تهرانی از برپایی نمایشگاه مهر اظهار کرد: خوشبختانه در نمایشگاه بوستان گفتگو و حکیمیه تهران که تحت عنوان نمایشگاه مهر برگزار شد و لوازم التحریر با قیمتهای پایینتر از نرخ بازار در اختیار مصرفکنندگان قرار گرفت، شاهد استقبال بسیار خوب شهروندان تهرانی بودیم.وی با بیان اینکه این استقبال مردمی از نمایشگاه مهر پیش بینی نشده بود گفت: با توجه به این استقبال مردم و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه در برخی مناطق دیگر شهر، این پیشنهاد ارائه شده که در 2 محل بوستان ولایت و منطقه خاوران نیز این نمایشگاه برگزار شود.

قیمت دام زنده روی گوشت قرمز تاثیر مستقیم دارد

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت گوشت قرمز همواره تابع قیمت دام زنده بوده و بررسی روند تغییرات قیمت دام زنده و گوشت این موضوع را تایید می کند و میزان گوشت دام سنگین ۴۲ درصد وزن زنده آن است.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدداود موسوی با اشاره به این که میزان استحصال لاشه در دام سنگین در حدود ۵۰ درصد وزن دام است، افزود : علاوه بر آن ضایعات و استخوان ،خس گیری ( جدا سازی استخوان از گوشت) و غیره حدود ۱۵ درصد از وزن لاشه است که بر این اساس و با توجه به نوع دام، میزان گوشت حاصل از کشتار دام سنگین میانگین حدود ۴۲ درصد وزن دام زنده خواهد بود.معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهارداشت: براساس اطلاعات موجود، قیمت این محصول در سامانه قیمت سازمان حمایت، متوسط کشوری قیمت دام زنده سنگین در ۱۵ مرداد ماه امسال معادل هرکیلو گرم۳۴ هزار و ۵۲۰ تومان است که با فرض وزن یک راس دام زنده سنگین حدود ۵۰۰ کیلوگرم، میزان گوشت حاصله بصورت تقریبی ۲۱۵ کیلوگرم بوده که بر اساس موارد مزبور، قیمت گوشت مخلوط حاصله درکشتارگاه در حدود ۸۰ هزار تومان خواهد شد که پس از کسر درآمد حاصل از آلایش باید هزینه های کشتار، حمل تا محل توزیع،درصد ضرایب سود عمده فروشی وخرده فروشی، افت و ضایعات و... را به قیمت اضافه کرد تا قیمت گوشت قرمز مخلوط درب واحد صنفی لحاظ شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مطرح کرد؛

گروه اصناف: رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با توجه به فراوانی عرضه در برابر تقاضا به سبب تعطیلی مراسم و جشنهای عروسی در ایام محرم و صفر، قیمت میوه در بازار کاهش یافته است.

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار میوه و صیفی اظهار کرد: با توجه به فراوانی عرضه در برابر تقاضا به سبب تعطیلی مراسم و جشنهای عروسی در ایام محرم و صفر، قیمت میوه در بازار کاهش یافته است.

وی قیمت میوههای نوبرانه پاییز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید مرکبات، میوههای نوبرانه از قیمت و کیفیت مناسبی در بازار برخوردار است به طوریکه هم اکنون هر کیلو نارنگی نوبرانه با قیمت ۴ تا ۷ هزار و انار ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و با احتساب ۳۰ تا ۳۵ درصد سود در خرده فروشیها عرضه میشود.

کارگر با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب زمینی نداریم، تصریح کرد: اگرچه در ماههای اخیر، قیمت سیب زمینی به سبب کمبود بار در میدان با نوساناتی در بازار روبرو شد، اما هم اکنون با برداشت انبوه محصول از مناطق تولیدی، قیمت متعادل شده است.

او افزود: براساس پیش بینیهای قبلی قیمت میوه به سبب فراوانی بار نسبت به هفتههای اخیر افت داشته است، پیش بینی میشود این روند تا پایان ایام محرم در بازار استمرار داشته باشد.

روند افزایشی قیمت رب گوجه فرنگی

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، فروش یک بسته رب گوجهفرنگی ۸۰۰ گرمی به قیمت ۲۲ هزار تومان در حالیکه قیمت گوجهفرنگی ربی کیلویی ۱۰۰۰ تومان است، نشان از سودجویی کارخانههای تولیدکننده دارد.

به گزارش ایسنا، قیمت گوجهفرنگی در روزهای اول مهر ماه سال گذشته (۱۳۹۷) با بیش از ۴۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبلش به حدود ۷,۰۰۰ تومان رسید که به دنبال آن قیمت رب گوجهفرنگی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد، بهطوریکه قیمت هر قوطی در برخی برندها و مغازهها تا ۲۰ هزار تومان و در سایتهای فروش نیز به بیش از ۲۴ هزار تومان رسید؛ اما در سه ماهه اول امسال (۱۳۹۸) طبق گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت گوجهفرنگی به حدود ۲۲۰۰ تومان رسیده است. این وضعیت و ادامه گرانی رب گوجهفرنگی در حالی است که در چند ماه اخیر قیمت گوجهفرنگی در حد قابل توجهی کاهش یافته و به دنبال آن سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد با توجه به کاهش نرخ گوجهفرنگی نسبت به اصلاح نرخ رب گوجهفرنگی اقدام کند و قیمت اصلاحی در سامانه ۱۲۴ اطلاعرسانی شود، اما کاهش قیمت رب گوجهفرنگی با مقاومت تولیدکنندگان این محصول روبهرو شد و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفتوگویی با ایسنا، خواستار افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت این محصول در سامانه ۱۲۴ نیز شد، که علت آن را افزایش قیمت سایر ملزومات تولید رب گوجهفرنگی همچون قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و شیرینگ عنوان کرد. در چنین شرایطی در جدیدترین واکنش به این وضعیت، اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - به ایسنا میگوید: سال گذشته کارخانههای تولیدی رب گوجه به بهانه افزایش قیمت لحظهای گوجهفرنگی، قیمت رب را افزایش دادند.

وی افزود: اما در سال جاری و در شرایط فعلی که قیمت هر کیلو گوجهفرنگی ربی به ۱۰۰۰ تومان رسیده است، یک بسته رب ۸۰۰ گرمی به قیمت ۲۲ هزار تومان فروخته میشود که این موضوع نشان از سودجویی برخی کارخانههای تولیدی دارد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه اظهار کرد: شرایط تعادلی بازار در پی ورود کالای قاچاق دستخوش تغییر شده است.مهدی میرمهدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت محصولات صنف فناوران رایانه در بازار با توجه به نرخ ارز و هزینه قابل توجه کارمزد جابهجایی و تبدیل ارز، تعیین میشود که در چند وقت گذشته هزینه قابل توجهی از سوی بانکها برای تبدیل و جابهجایی ارز از صاحبان کالا دریافت شده است.وی مدعی شد: در ماههای اخیر میزان قابل توجهی ثبت سفارش از سوی تجار و فعالان این صنف ثبت شده، اما تعداد ثبت سفارشهای تاییدی به شدت اندک بوده و این موضوع منجر به کاهش عرضه کالا در بازار شده است که در نهایت افزایش قیمت را به همراه داشته است و از سوی دیگر در پی کاهش عرضه قانونی کالا، قاچاقچیان به این بازار ورود کرده و قیمتگذاری و عرضه کالا را در دست گرفتهاند.

معاون بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی گفت: از ابتدای سال تا پایان دهه اول محرم، ۱۰۴ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که از این تعداد، ۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند.کریم امیری در گفتگو با میزان درخصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: پیش از ایام محرم این نگرانی وجود داشت که با افزایش خرید و فروش دام و ذبح آنها در معابر عمومی، بیماری تب کریمه کنگو نیز در بین مردم شیوع پیدا کند.وی در ادامه افزود: خوشبختانه با سردتر شدن هوا در نیمه دوم شهریور و اطلاع رسانی به موقع و دقیق نهادهای مختلف، افزایش شیوع بیماری تب کریمه کنگو در هیجچ نقطهای از کشور اتفاق نیوفتاد همچنین از سرعت شیوع این بیماری نیز کاسته شده است.