وجود ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان در کشور فرار مالیاتی داریم و در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز معافیتهای مالیاتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید علی پارسا عصر چهارشنبه در دیدار با آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید با ارائه گزارشی از فعالیتهای سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: یکی از آرزوهای دیرینه کشور و همچنین از تأکیدات مقام معظم رهبری، عدم وابستگی درآمد کشور به منابع نفتی است.

وی بیان داشت: در برخی از کشورها سهم مالیات در هزینههای جاری تا ۸۵ درصد است اما این مبلغ در کشور ما به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

 

شکل واگذاری ها تغییر میکند

وزیر اقتصاد گفت: سعی میکنیم در هیئت واگذاری روشهای واگذاری و قیمتگذاری را متنوع کنیم و از روشهایی مثل واگذاری مدیریت و اجاره به شرط تملیک استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد دژپسند در حاشیه مراسم معارفه علیرضا صالح به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصیسازی در جمع خبرنگاران گفت: رشد اقتصادی در بخش غیر نفتی در سه ماهه نخست امسال به مثبت چهار دهم درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین بر اساس آماری که امروز رئیس کل بانک مرکزی در هیئت دولت ارائه کرد رشد بخش کشاورزی نیز در سه ماهه نخست سال ۹۸، بیش از ۶ درصد بوده است.

 

پیامد مثبت حذف سود مرکب

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:با حذف سود مرکب حجم وسیعی از مطالبات نظام بانکی پرداخت میشود چراکه انتفاع ناشی از حذف سود مرکب از هزینههای آن بیشتر است، امیدواریم با نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مصوبه، شاهد آثار و پیامد آن در اقتصاد باشیم. محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره مصوبه الزام بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: اگرچه نحوه محاسبات سود و جرائم بانکی، ضوابط و مقررات کاملاً مشخصی دارد اما برخی بانکها به دلایل مختلف از این مقررات عدول میکنند.

تداوم قاچاق با واردات مسافری تلفن همراه

مدیرکل نظارت برسامانههای هوشمند ستادمبارزه با قاچاق گفت:باگذشت سه ماه از اتصال سامانه ناجا به سامانه مسافری گمرک،قاچاق تلفن همراه با سوءاستفاده از«رویه ثبت مسافری»همچنان صرفه اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خرداد ماه امسال بود که سرانجام سامانههای «گذرنامه نیروی انتظامی» و «ثبت تلفن همراه مسافری گمرک ایران» به یکدیگر متصل شدند که با رویه جدید هر مسافر واقعی در سال میتواند تنها یک دستگاه تلفن همراه از خارج کشور وارد کند. اگرچه با این اقدام تا حدود زیادی بساط واردات گوشی مسافری که در واقع تطهیری برای قاچاق بود، برچیده شد اما انجام آن با تاخیر و وعده و وعیدهای مکرر متولیان امر (گمرک ایران، وزارت ارتباطات و وزارت صمت) صورت پذیرفت. متاسفانه به تعویق افتادنهای مکرر اتصال سامانه مسافری گمرک به سامانه گذرنامه ناجا باعث شد که شرکتهای واردکننده هیچ انگیزهای برای ورود به بازار تلفن همراه نداشته باشند و واردات تجاری تلفن همراه در سال ۹۷ مختل شود و عملاً بیش از یک سال، بازار موبایل از شرایط تعادلی خارج شد. اخیرا نیز پس از ۴ ماه که از پایان چالش گوشیهای مسافری میگذرد، انتشار دو اطلاعیه جدید سامانه همتا (متعلق به ستاد مبارزه با قاچاق کالا) مبنی بر «شکسته شدن رکورد واردات تجاری تلفن همراه» و «سوء استفاده از اطلاعات هویتی حجاج برای ثبت گوشیهای مسافری قاچاق» ما را بر آن داشت که به سراغ حمیدرضا دهقانینیا مدیرکل نظارت بر سامانههای الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برویم تا اطلاعات بیشتری درباره این موضوعات و نتایج اتصال سامانه ناجا و گمرک کسب کنیم.

لیست اقلام مجاز کالای مسافری

مناطق آزاد هنوز تعیین نشده است

گمرک طی نامه ای به وزارت صنعت، معدن وتجارت خواهان ابلاغ سهمیه ارزی و لیست کالاهای مسافری سال ۹۸ قابل ورود و خروج به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شد.

به گزارش مهر، علی وکیلی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک طی نامه ای به عباسپور مدیر کل صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن وتجارت، درخواست کرده است تا وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ابلاغ سهمیه ارزی کالای مسافری سال ۹۸ به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به عدم ابلاغ فهرست اقلام قابل ورود و پیگیری های مکرر فعالان اقتصادی مناطق آزاد، اقدام کند.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: شرایط و موقعیت خاص و ممتاز ایران در منطقه خاورمیانه به این کشور این امکان را می دهد تا با در پیش گرفتن یک سیاست اقتصادی صادرات محور، اقتصاد آشفته و بیمار کشور را سامان بخشد و مداوا کند اما آنچه که در حال حاضر مشاهده می شود حاکی از محدودیت های دست و پاگیر فراوان است که انتقاد و گلایه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و تولید کنندگان را در پی داشته است.

  • روند ضد توسعه متوقف شود

    در همین راستا استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی کشور باید بر روندهای مخرب و ضدتوسعه ترمز کند، اضافه کرد: براساس گزارش رسمی که در سال ۹۵ منتشر شده است، ایران بزرگترین صادرکننده نفت کوره شد. جنبه نمادین این موضوع آن است که قیمت نفت کوره در بازارهای جهانی از قیمت نفت خام هم پایینتر است، یعنی در اثر دورشدن از موازین توسعهگرا که سنگ بنای مستحکم آن در دوران دفاع مقدس گذاشته شده بود با سیستم شبه مافیایی روبهرو هستیم که نتیجه آن تخلیه منابع مادی کشور، تحمیل فشارهای خردکننده به تولیدکننده و عامه مردم و تشدید وابستگیهای ذلتآور به دنیای خارج است. بنابراین عمیقاً نیازمند آن هستیم که الگوی تجارت و توسعه رایج در سی سال اخیر مورد بازبینی قرار بگیرد.

    به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی افزود: طرز نگاه به بازرگانی داخلی و خارجی را معجزهآسا دانست و افزود: رانتخواران و دلالها موجی را راه انداختهاند که چون در دوران دفاع مقدس سیستم کوپنی وجود داشت بنابراین دولت هم تمایل به کمونیسم داشت، در حالی که دولت آن دوران حتی یک واحد توزیع کننده جدید هم ایجاد نکرد بلکه از همان سیستم سنتی توزیعی موجود کشور برای توزیع اقلام بهره برد. اما به دلیل نظارت کارآمد، راه بر زیاده خواهی دلالها بست و نیازهای اساسی کشور بدون اینکه بار اجرایی برای دولت داشته باشد، توزیع و با یک قیمت در اختیار شهروندان قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر یک کار پژوهشی منتشر شده که در آن قیمت تمام شده ارزی ۱۰ قلم کالای اساسی وارداتی مردم با قیمت فروش به مصرفکننده را مقایسه کرده است. براساس این گزارش قیمتی که مصرف کننده برای این کالاها میپردازد بین ۵ تا ۱۰ برابر قیمت وارداتی آن است یعنی این چنین میدانی را برای مفتخوارگی و واسطهگری ایجاد کردهاند. این اقتصاددان با اشاره به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور گفت: در ۳۲امین جلسه این شورا مصوب شد که بدهی واحدهای تولیدی به عنوان کمک به رونق تولید تقسیط شود اما در بخش عملیاتی آن، سازمان امور مالیاتی بخشنامهای صادر کرد که امتیاز تقسیط بدهیها نصیب کسانی میشود که بدهیهای گذشته خود را تا پایان مهر ماه تسویه کنند. در حالیکه همه میدانند در ۲۰ سال گذشته همواره واحدهای تولیدی با بحران تامین سرمایه در گردش روبهرو بودهاند یعنی میگویند در این شرایط بحرانی، اگر چیزی هم دارید در اختیار ما قرار دهید و نام آن را کمک به تولید میگذارند.

    وی ادامه داد: بارها و بارها گفتهایم که ما بنا را بر حسن نیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی میگذاریم اما تصمیمات گرفته شده آنها فاقد صلاحیتهای کارشناسی بایسته است و بنابراین تصمیماتشان بطور فاجعهآمیزی ضعیف است.

  • ضرورت هماهنگی بیشتر بین بخش خصوصی و دولت

    در این خصوص رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز گفت: وقتی فروش نفت به کمترین میزان خود در دهههای اخیر رسیده، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نقش حساسی پیدا میکند و خوشبختانه طی این مدت صادرکنندگان بخصوص بخش خصوصی نشان دادند که به تعهدات خود پایبند هستند و ریاست بانک مرکزی نیز در دو نوبت از سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی تشکر و قدردانی کرده است. حال اینکه برخی به دنبال این هستند که صادرکنندگان را در مقابل مردم و یا مدیران دولتی قرار دهند خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنند و نتیجه آن چیزی جز ایجاد جو بیاعتمادی در بین مردم نخواهد بود. به نقل از ایلنا، محمد لاهوتی اضافه کرد: ما به این امر واقف هستیم که منابع ارزی دولت محدود است و باید کشور به گونهای مدیریت شود که حداکثر استفاده را از منابع ارزی صورت بگیرد ما در کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران بارها اعلام کردیم که لیست ممنوعیتها با فدراسیون واردات و مجمع واردات مورد بازنگری قرار بگیرند و کالاهایی که تولید داخل کفاف مصرف بازار را نمیدهد و یا کیفیت لازم را ندارند از لیست خارج شود. اما تاکنون این همگرایی بین تشکلهای وارداتی و دولت اتفاق نیفتاده است. ما بر این عقیده هستیم که تنها راه برونرفت از این معضل برگزاری جلسات هماهنگی بین بخش خصوصی و دولت است.

  • استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه

    همچنین سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت چندی پیش بیان کرد: ایران باید تلاش کند با برقراری پیمانها و قراردادهای جدید، به سمت تعرفه ترجیحی حرکت کند و از این طریق نفوذ خود در منطقه را بالا ببرد. به گزارش خبرگزاری ها، محمد رضا مودودی ادامه داد: سهم کالاهای ایرانی از بازار منطقه، فقط معادل ۳ درصد از کل واردات کالا توسط همسایگان است و باید با برقراری پیمانهای جدید این سهم را افزایش داد. وی متذکر شد: امروز آمارهای تجارت جهانی نشان میدهد که با وجود عضویت ۱۶۴ کشور در سازمان تجارت جهانی، همچنان بالغبر ۸۰ درصد از تجارت جهان در سطح منطقهای انجام میشود و این در حالی است که سهم کالاهای ایرانی در بازار منطقه، تنها سه درصد از کل واردات همسایهها را تشکیل میدهد.

مدیرعامل فولاد کویر گفت: بورس کالای ایران مرجع مناسب و خوبی است که می تواند صنعت فولاد را در جهت صحیح واقعی کردن قیمت ها یاری رساند.احمد خوروش در گفت و گو با کالاخبر به فراهم شدن زیرساخت ها در بورس اشاره کرد و گفت: در سال های ابتدایی فعالیت بورس تنها چند شرکت فولادی در بورس کالا فعال بودند و محصولات خود را ارایه می کردند اما طی چند سال اخیر شرکت های فولادی در این زمینه بسیار فعال شده اند که این امر به دلیل فراهم شدن زیرساخت ها در بورس بوده تا آنجا که در حال حاضر گستردگی عرضه محصولات فولادی را بیش از گذشته در بورس کالای ایران شاهد هستیم. وی ادامه داد: با حضور شرکت های فولادی در بورس کالا مصرف کنندگان نهایی این محصول می توانند از قیمت های واقعی اطلاع حاصل کنند.

شاخص بورس بعد از چند روز رشد چشمگیر و ورود به کانال ۳۰۵ هزار واحد، از روز سه شنبه در مسیر نزولی قرار گرفت و در آخرین روز معاملات هفته جاری با توجه به کاهش هفت هزار و ۹۱۵ واحدی، شاخص دوباره به کانال ۲۹۴ هزار و ۱۶۶ واحد بازگشت. در همین رابطه مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه به علت کاهش شاخص بورس اشاره و بیان کرد: شاخص بورس به صورت مداوم به رشد ۴۰ درصدی دست یافت و طبیعی است که تا حدودی بازار به دلیل شناسایی سود و افزایش عرضه از سوی سهامداران روند منفی را در پیش گیرد.به گزارش ایرنا، طحانی شهریور را ماه پایانی سال مالی برخی از شرکتهای کارگزاری و سرمایه گذاری دانست و گفت: بخشی از روند منفی بازار به تسویه معاملات و کاهش اعتبار کارگزاریها بر میگردد که به نظر میرسد بازار تا چند روز آینده به روند عادی خود باز گردد.

مدیر عامل بورس انرژی

گروه بورس: مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان این که تامین مالی پروژههای صنایع نفت و انرژی از طریق بورس انرژی انجام میشود، گفت: ایران به قطب انرژی منطقه غرب آسیا تبدیل میشود.

سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران در گفتوگو با فارس با اشاره به عرضه اولیه 500 میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی در روز چهارشنبه هفته جاری ، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا کنگان که از مجموعه شرکت های فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب میشود، به ارزش 5000 میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد «سمیعا 991» طی روز چهارشنبه عرضه و با موفقیت پذیره نویسی شد.

وی با اشاره به حجم و قیمت این اوراق افزود:حجم این اوراق در مجموع 760 هزار و 132 قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان بود که با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فازهای 11 الی 24 پارس جنوبی و به قیمت عرضه شش میلیون و 577 هزار و 800 ریال برای هر قرارداد با موفقیت پذیره نویسی شد.

حسینی با بیان اینکه این عرضه اولیه بخشی از تامین مالی 15 هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام می شود، یاد آور شد: مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار 17.5 درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکتهای کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه می شود.

مدیر عامل بورس انرژی از ظرفیت تبدیل شدن بازار انرژی ایران به قطب انرژی غرب آسیا سخن گفت و افزود: اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه تامین مالی اسلامی محسوب میشود که از آن میتوان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت،گاز و برق بهره برد. حسینی پیرامون سهم بورس انرژی در فرایند تامین مالی صنعت نفت و گاز و همچنین صنعت برق ایران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران به رقم 143 هزار و 655 میلیارد و 393 میلیون و 216 هزار و 84 ریال رسیده است.

وی این را هم گفت: تا کنون ارزش عرضه اولیه انواع اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران بالغ بر101 هزار و 644 میلیارد و 280 میلیون و 238 هزار و 954 ریال شده است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز بالغ بر 42هزار و 11 میلیارد و 112 میلیون و 977 هزار و 130 ریال است.

به گفته حسینی از این رقم می توان به بزرگ ترین تامین مالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نفت خام به ارزش 25 هزار میلیارد ریال و بزرگترین تامین مالی صنعت برق کشور برای گروه مپنا از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش 2 هزار میلیارد ریال در بورس انرژی اشاره کرد.مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: از سال 1394 تا کنون ، صنعت برق کشور توانسته است از طریق بورس انرژی ایران با انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد، بالغ بر 9 هزار و 150 میلیارد ریال منابع مالی را جذب نماید.

همچنین با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه نیروگاه پرند میلغ یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای گروه مپنا در بورس انرژی فراهم و انجام شده است.حسینی در ادامه افزود:صنعت نفت و گاز ایران نیز تا کنون توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی فرآوردههای مختلفی همچون نفت خام ، نفت کوره ، گاز مایع و بنزین در بازار مشتقه بورس انرژی اقدام به تامین مالی 92 هزار میلیارد ریالی نماید.

هر چند که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران در ابتدای هفته جاری توانسته بود قله ۳۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد اما در نهایت در پنج روز کاری این هفته نسبت به هفته گذشته با ۱.۹۲ درصد کاهش رو به رو شد و در کانال ۲۹۴ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش ایسنا در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۷ شهریور ۹۸، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با ۵۷۶۴ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۲۹۴ هزار و ۱۶۷ واحد رسید‪.‬در عین حال شاخص کل هم وزن با ۷۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۹ درصد رقم ۸۴۲۴۷ واحد را به نمایش گذاشت.شاخص بازار اول با ۴۱۲۴ واحد کاهش رقم ۲۱۴ هزار و ۲۲۵ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار دوم با ۱۲ هزار و ۱۳ واحد کاهش عدد ۵۹۶ هزار و ۲۷۰ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۱.۸۹ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۱.۹۷ درصد کاهش نسبت به هفته قبل همراه شدند‪.‬در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۱۷ هزار و ۲۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۲۶ درصد افزایش یافت‪.‬همچنین تعداد ۳۷۶۶۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۳ میلیون و ۷۰ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۱۳ درصد و ۱۲۹ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند‪.‬این درحالی است که تعداد ۹۸۶ میلیون واحد از صندوق های سرمایهگذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۰۲۴۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۴۰ درصد و ۱۳۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۵۳۹۸ میلیارد ریال معامله شد.