حزب لیکود در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونستی شکست خورد؛

گروه بین الملل: نخستوزیر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی اخیر در انتخابات این رژیم نه تنها با وضعیتی نامطلوب در محافل سیاسی داخل مواجه شده، بلکه مهمترین همپیمان خارجی او یعنی دونالد ترامپ نیز اکنون برخورد سردی با وی دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص در گزارشی تحلیلی به موضوع شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات اخیر پرداخته و به این موضوع اشاره کرده است که در پی ناکامیهای اخیر، برخورد دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا که پیش از این بارها نتانیاهو را دوست نزدیک خود قلمداد کرده بود، اکنون بسیار سرد شده است. وضعیت پیچیدهای که پس از انتخابات برای نتانیاهو پیش آمد، باعث شد که او از شرکت در یکی از محبوبترین رویدادهای بینالمللی خود صرف نظر کند. دفتر نخستوزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو امسال به نیویورک نخواهد رفت و در نتیجه سخنرانی او در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد لغو شده است. لغو این سفر البته نتیجه دیگری هم داشت و آن لغو دیدار برنامهریزی شده نتانیاهو با ترامپ بود. قرار بود در این دیدار دو طرف درباره یک «توافق دفاعی» مشترک صحبت کنند اما بدین ترتیب به نظر میرسد ترامپ ترجیح خواهد داد که صبر کند تا قبل از هر گونه صحبتی، وضعیت ثبات سیاسی اسرائیل و سرنوشت نتانیاهو در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی مشخص شود. روزنامه هاآرتص واکنش سرد روز چهارشنبه ترامپ به نتیجه انتخابات رژیم صهیونیستی و وضعیت نتانیاهو را یک وضعیت دراماتیک قلمداد کرده است. ترامپ در واکنش خود نه تنها به نام نتانیاهو اشارهای نکرد بلکه گفت که روابط ویژه ایالات متحده با اسرائیل است (نه با شخص نتانیاهو). در گزارشی که هاآرتص منتشر کرده، آمده است، خواندن ذهن نه چندان پیچیده ترامپ، کار چندان پیچیدهای نیست. او دو بار به نتانیاهو یاری رسانده است؛ ترامپ درباره تصمیمهای مربوط به بلندیهای جولان و انتقال سفارت به قدس و نیز صحبت از «توافق دفاعی» جایگاه نخستوزیر رژیم صهیونیستی را بهبود بخشیده است. در مقابل اما نتانیاهو چیزی جز «ناامیدی بزرگ» برای ترامپ به بار نیاورده است. در مرحله اول نتانیاهو از تشکیل ائتلاف برای معرفی کابینه بازماند و در مرحله دوم نیز نتوانست اکثریت را در کنست به دست آورد. واقعیت این است که ترامپ از «بازندهها» خوشش نمیآید و برخوردش با آنها اغلب تحقیرآمیز است. به دنبال ناکامیهای پیاپی سیاسی و انتخاباتی نتانیاهو به رغم تمامی کمکهای راهبردی ترامپ، احساس فعلی رئیسجمهوری آمریکا این است که نتانیاهو دیگر گزینه برنده در اسرائیل نیست. بر اساس آخرین نتایج رای گیری در فلسطین اشغالی نتانیاهو شکست سختی خورده است و از بنی گانتس، رقیب اصلی خود در انتخابات پارلمانی خواسته تا برای تشکیل دولت وحدت فراگیر به او بپیوندد. اما حزب آبی سفید گانتس اعلام داشت اگر قرار باشد نتانیاهو نخست وزیر بماند ائتلاف نمیکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد پس از انتخاباتی که در اسرائیل به بن بست رسید، شانسی برای وی جهت تشکیل دولت راستگرا وجود ندارد. نتانیاهو از بنی گانتس، رئیس حزب "آبی سفید" و رقیب اصلیاش در انتخابات پارلمانی خواست تا برای تشکیل دولت وحدت فراگیر به او بپیوندد. بنیامین نتانیاهو همچنین به احتمال توافق "نخستوزیری گردشی" با بنی گانتس اشاره کرده است.

  • واکنش جبهه آزادی فلسطین به انتخابات اسرائیل

    به گزارش فارس، سازمان «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» به نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

    این سازمان فلسطینی با انتشار بیانیهای تأکید کرد که «برنامههای بنیامین نتانیاهوی جنایتکار با سران جنایتکار [صهیونیست] و کسانی که دستشان به خون ملت ما آغشته شده است مانند بنی گانتس، ایهود باراک یا آویگدور لیبرمان هیچ تفاوتی ندارد».

    روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» ضمن نقل این بیانیه گزارش داد که حتی حزب «میرتس» نیز با نتانیاهو تفاوتی ندارد، بلکه در یهودیسازی قدس و پایان بخشیدن به مسئله آوارگان فلسطینی، با راستگرایان صهیونیست همنظر است.

    جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با بیان اینکه در داخل احزاب صهیونیست، «برای از بین بردن حقوق ملت ما، اجماع وجود دارد»، از اینکه احزاب عربی از تجارب تلخ گذشته درس عبرت نمیگیرند و نتوانستند واقعیت معیشتی مردم فلسطین را تغییر دهند ابراز تأسف کرد.

    در این بیانیه، علت این مسئله، افزایش سیاستها و اقدامات نژادپرستانه علیه کشورهای عربی عنوان شده است.

    در بیانیه مذکور، از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته شده است که «توهماتی را درباره تغییر در ساختار سیاسی رژیم [صهیونیستی] یا امکان وجود طرف اسرائیلیِ آماده برای مذاکرات یا سازش منتشر نکنند؛ زیرا بین [احزاب] لیکود، آبی سفید و حزب کار [رژیم صهیونیستی] هیچ تفاوتی وجود ندارد». این سازمان خاطر نشان کرد، روند ۲۵ ساله حرکت «در مسیر توافقنامه فاجعهبار اوسلو ثابت کرده است که احزاب صهیونیست، از سازش، برای تحمیل سیاستهای خصمانه خود بهره بردهاند». جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در پایان تأکید کرد، جایگزین عملی و واقعی حساب باز کردن بر روی توافقات با رژیم صهیونیستی و سازش، «تدوین راهبرد مقابله ملیگرایانهای است که لغو معاهده اوسلو از برنامه ملی را در صدر اولویتهای خود قرار دهد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد، هر گونه هماهنگی امنیتی و روابط با رژیم را متوقف سازد و از توانمندی ملت ما در آغاز انتفاضه فراگیر در برابر اشغالگر [اسرائیلی] استفاده کند.

هرساله با قرار گرفتن در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس همواره یکی از دغدغههای خانوادهها انتخاب کیف و کفش مناسب برای فرزندشان است و به دنبال انتخاب کیف و کفشی هستند که آسیبی را به بدن فرزندشان وارد نکند.

دکتر فتانه اکبری _ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به قرار گرفتن دانشآموزان در سن رشد، گفت: به همین دلیل باید جنس کیف مدرسه و لوازمالتحریر دانشآموزان تا حد ممکن از انواع سبک انتخاب شوند تا حجم زیاد و وزن سنگین آن آزار دهنده نبوده و کمترین وزن را به بدن دانشآموز وارد کند؛ چراکه دانشآموزان در سن رشد هستند و تحمیل وزن سنگین به بدن در این سن آسیبهای اسکلتی را به دنبال دارد. به همین دلیل وزن کوله پشتی مناسب برای کودکان حداکثر معادل حدود ۱۵ درصد وزنشان است. وی استفاده از کیفهای کوله پشتی را مناسبتر از انواع دستی و بندی آن عنوان کرد و گفت: نحوه تنظیم دو بند کوله پشتی باید طوری باشد که وزن کیف در ناحیه پشت و میان دو کتف قرار گیرد. همچنین بندهای کولهپشتیها نباید آنقدر بلند باشند که روی ناحیه لگن و کمر قرار گیرند. از طرف دیگر کوله پشتیهای یک طرفه مناسب نبوده و غیراستاندارد هستند؛ چرا که برای حمل آن، فرد ناچار است به یک طرف متمایل میشود. این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: توصیه میکنم کیفهای بنددار یا کیفهای دستی به طور متناوب با دست یا شانه چپ و راست حمل شوند تا وزن کیف به طور متناسب در هر دو طرف بدن تقسیم شود. عادت کردن به حمل کیف با یک دست یا یک طرف بدن، میتواند زوایای کمی از کج شدن ستون فقرات، افتادگی شانه و عوارضی از این قبیل را در دانشآموزان به دنبال داشته باشد.

یک فیلمنامهنویس درباره نقدهایی که به پایان برخی سریالها از جمله «هیولا» میشود، چنین میگوید: «اصولا جمعبندی کردن یک کار سختتر از شروع کردن آن است؛ زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن میکنید مشکلی ایجاد نمیشود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان میخواهد و اگر این طور نباشد فکر میکنید که کار پایان خوبی نداشته است.»

علی خودسیانی که نگارش سریالهایی چون «فصل زرد» (مجید زهتابی)، «نیمکت» (به کارگردانی محمد رحمانیان، «خواستگاران» (کارگردان گلاب آدینه)، «همچون سرو» (بیژن بیرنگ)، «هیئت مدیره» (مازیار میری) و «مرز خوشبختی» (حسین سهیلیزاده) را بر عهده داشته است، دربارهی کاهش سریالهای کمدی هم به ایسنا گفت: تولید کار کمدی و نوشتن فیلمنامهای که بتواند مخاطب را با خود همسو کند و در عین حال ارزش هنری خودش را از دست ندهد، بسیار سخت است.

او درخصوص کمبود نیروی متخصص در ژانر کمدی چنین بیان کرد: ما تا دلتان بخواهد نویسنده ملودرام داریم که یا قصهای را با همفکری هم میسازند یا از داستانهای واقعی که در جامعه اتفاق میافتد قصهشان را مینویسند اما نویسندگان کارهای کمدی معمولا کم هستند؛ چون قصهسازی در این ژانر ساده نیست.

کارگردان مجموعه نمایشی «بازخوانی یک پرونده» ادامه داد: در ژانر ملودرام چون میتوانند به موضوعات بیشتری بپردازند، هر کسی که کمی علم نوشتن داشته باشد میتواند کار کند؛ یعنی احتیاج به خلاقیت زیاد ندارد اما نوشتن کار طنز تخصصی است و به تبع آن، دستمزدی که یک نویسنده طنز میگیرد بیشتر از نویسنده کار ملودرام است. وقتی قدیمیهای این حرفه در حال حاضر کار نمیکنند به دلایل مختلف مثل این که فیلمنامهای را نوشتهاند اما خریداری نشده یا پولش را ندادند یا این که فیلم اصلا اکران نشده نمیتوانیم از نیروهای جوان توقع حضور در این عرصه را داشته باشیم. من خودم دو سال است که نصف دستمزد سریالم را طلبکارم؛ آن وقت یک هنرجو با چه انگیزهای بخواهد وارد این عرصه شود!

او یکی از نکاتی که میتواند کارهای کمدی را افزایش دهد تربیت نیروهای متخصص دانست و تحقق این امر را مستلزم حضور نیروهای قبلی در این عرصه خواند تا بتوانند نیروهای جدید را پرورش دهند. خودسیانی ادامه داد: کسانی که کمدی مینویسند به طور مثال پنج نفر هستند آنها هم هر کدام حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند. آدم جدیدی وارد این حوزه نشده است. این افراد هم اگر به کارنامه کاریشان نگاه کنید چندین سال آیتمنویس بودند بعد پرورش پیدا کردند تا وارد حیطه سریالسازی شدند. این نویسنده در رابطه با افزایش سریالهای شبکه نمایش خانگی و محدودیت قصهگویی در تلویزیون گفت: تماشاگر تلویزیون مردم عام هستند و مخاطب میلیونی دارد اما در شبکه نمایش خانگی این حجم از مخاطب وجود ندارد، در نتیجه برای قصهپردازی دست عوامل بازتر است. اما در تلویزیون اینطور نیست و یک محدودیتهایی خود سازمان صداو سیما دارد؛ البته این موضوع فقط در حوزه سریالهای طنز نیست؛ مثلا «گاندو» ازشبکه سه سیما پخش شد اما نقدهای بسیاری به آن شد این سریال اگر در نمایش خانگی پخش میشد این اتفاق نمیافتاد. کلا در تلویزیون هر نقدی اتفاق بیفتد صداوسیما مسوول است پس اجازه قصهسازی را محدودتر میکند.

خودسیانی درباره نقدهایی که به سریال «هیولا» وارد شد، گفت: این موضوع که میگویند این سریال پایان خوبی نداشته فقط دامنگیر سریالهای ایرانی نیست. شما در نمونههای خارجی هم که نگاه کنید مخاطب چند فصل از یک سریال را دنبال کرده اما قسمت آخرش را دوست نداشته است. اصولا جمعبندی کردن یک کار سختتر از شروع کردن آن است. زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن میکنید مشکلی ایجاد نمیشود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان میخواهد و اگر این طور نباشد فکر میکنید که کار پایان خوبی نداشته است؟

پس از برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی، موضوع دستمزدهای میلیاردی وکلای متهمان مفاسد اقتصادی تبدیل به موضوعی داغ شد.

قانون برای وکیلان دستمزد مشخصی را مقرر کرده است که بر اساس آن در دعاوی مالی اعم از مدنی یا کیفری، میزان حق‎الوکاله در مواردی که حکم دادگاه بدوی از حیث بهای خواسته قطعی است، ۱۰ درصد بهای خواسته و در مواردی که حکم از حیث بهای خواسته قطعی نیست، به ترتیب ذیل تعیین می‎شود:

الف: تا مبلغ ۳۰ میلیون ریال ۱۱ درصد از بهای خواسته.

ب: نسبت به مازاد مبلغ ۳۰ میلیون ریال ۷ درصد از بهای خواسته. با وجود آن که این مبلغ به صورت قانونی ذکر شده است، اما گاهی اوقات میبینیم که وکیلان اصلا به این موضوع توجهی ندارند و چندین برابر میزان مشخص حق الوکاله خود را دریافت میکنند و حتی در برخی پروندهها بیش از صدها میلیون تومان به عنوان دستمزد میگیرند.

اما نکته قابل توجه این است که متهمان پروندههای مفاسد اقتصادی که خود را مبری از هر گونه اتهام اقتصادی میدانند و از عجز پرداخت مال صحبت میکنند، چگونه میتوانند وکلایی با حق الوکالههای بالا را برای خود بگیرند و پول پرداخت را چگونه تأمین میکنند.غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نسبت به حق الوکاله بالای وکلا برای برخی از متهمان مفاسد اقتصادی واکنش نشان داد.اسماعیلی گفت: برخی از وکلا ارقام درشتی در پروندههای اقتصادی میگیرند و به قوه قضاییه ارتباط ندارد و بیش از یک هزار وکیل برای کار روی پروندههای مفاسد اقتصادی تأیید شدهاند و به اصحاب پرونده توصیه میکنیم و مبالغ بیشتر از تعرفه پرداخت نکنند.موضوع دریافت حق الوکالههای بالا از سوی وکلای تعیینی در حالی مطرح میشود که آنها خود این موضوع را تکذیب میکنند.سید اکبر حسینی وکیل پایه یک دادگستری و وکیل تعیینی یکی از متهمان بانک سرمایه درباره میزان حق الوکاله خود بیان کرد: مبلغ دریافتی من در پرونده مفاسد اقتصادی آنقدر کم است که برخی آن را در اندازه میزان پرداخت پول به موسسات خیریه میدانند.این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: میزان دریافتی پولی که من از متهمان مفاسد اقتصادی گرفتهام از حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون است و از سقف ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر نشده است. او تصریح کرد: من به عنوان وکیل پایدار حرکت میکنم و هیچ وقت میزان پولی که در فضای مجازی ذکر شده را دریافت نکردم.رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی هم اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون استقلال کانون وکلا و ماده ۱۰ قانون مدنی دو فرد میتوانند قرارداد حق الوکاله را منعقد کنند.او ادامه داد: در یک پرونده چند صد میلیارد تومانی وکیل میتواند حق الوکاله میلیاردی دریافت کند که این موضوع از نظر قانونگذار هیچ مشکلی ندارد، اما وکیل موظف است در صورت قانونی بودن قرارداد مالیات حق الوکاله خود را پرداخت کند و اگر حتی دستمزد میلیاردی هم گرفته باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند.