حذف قبوض کاغذی نیازمند زیرساخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بسیاری از افراد در روستاها دسترسی کامل به تلفن و اینترنت به دلیل عدم تکمیل زیرساختها ندارند لذا تصمیم حذف یکباره قبوض کاغذی به صلاح کشور نیست

محمد حسینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف کامل قبوض کاغذی از ابتدای مهر ماه سال جاری، گفت: حذف قبوض کاغذی با توجه به پیشرفت تکنولوژی امری طبیعی است و باید در جهت صرفه اقتصادی و رفاه جامعه حرکت کرد البته قبل از اتخاذ هر تصمیمی باید زوایای مختلف آن سنجیده شود چراکه تنها در این صورت میتوان از توفیقات بیشتری برخوردار شد.

 

فرار سرمایه به کشورهای منطقه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی به دلیل نبود زمینه جذب سرمایه شرکت های داخلی، سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در کشورهای منطقه از جمله ترکیه می کنند. سیدهادی بهادری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی جهت توسعه بنادر کشور، گفت: به نظر من اولویت اصلی در حوزه توسعه بنادر، جذب سرمایه های داخلی است. در شرایط کنونی به دلیل نبود زمینه جذب سرمایه شرکت های داخلی، سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در کشورهای منطقه از جمله ترکیه می کنند، حال می توان از ظرفیت های بنادر برای جذب سرمایه ها استفاده کرد.

 

پیشنهاد جدید مالیاتی نمایندگان مجلس

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را تدوین و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده اند، که بر اساس این پیشنهاد تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. احمد انارکی محمدی گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع حذف معافیت مالیاتی از تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی در لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: به نظر من این مصوبه نتیجه ای جزء افزایش فشار اقتصادی بر مردم ندارد، زیرا با تصویب این مصوبه، خریداران باید در دو مرحله مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

مجلس مخالف قطع یارانه مردم است

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس می گوید قوه مقننه مخالف قطع یارانه مردم است، چرا که میزان یارانه پنهان حدود ٢٠ برابر یارانه پرداختی به مردم بوده و دولت باید بخش یارانههای پنهان را ساماندهی کند. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه موضوع ساماندهی یارانه ها به معنای حذف یارانه مردم نیست، گفت: مجلس هیچگاه به دنبال قطع یارانه مردم نبوده است، چراکه رقم یارانه پنهان ٢٠ برابر یارانه پرداختی به مردم بوده و دولت باید بخش یارانههای پنهان را ساماندهی کند. وی با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهک ها در روزهای اخیر یارانه اقشار ضعیف که حتی باید یارانه آنها اضافه شود، را قطع کرده است.

شناسایی پولشویان از طریق

حسابهای اجارهای کارتن خوابها

معاون وزیر اقتصاد با اشاره شناسایی حسابهای بانکی اجارهای گفت: عدهای برای انجام سوء استفادههای مورد نظر خود از افرادی که معمولا از اقشار ضعیف جامعه مانند کارتن خواب ها استفاده میکنند و با سوء استفاده از هویت آنها نسبت به افتتاح حساب اقدام میکنند. محمدعلی دهقان دهنوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره شناسایی حسابهای بانکی بیهویت اظهار داشت: عنوان بیهویت برای این دسته از حسابها درست نیست و به این حسابها اصطلاحا حسابهای اجارهای گفته میشود چراکه بانکها براساس قوانین و مقررات برای بازگشایی هر حسابی مراحل احراز هویت را انجام میدهند. وی افزود: عدهای برای انجام سوء استفادههای مورد نظر خود از افرادی که معمولا از اقشار ضعیف جامعه مانند کارتن خوابها استفاده میکنند و با سوء استفاده از هویت آنها نسبت به افتتاح حساب اقدام میکنند. این افراد یک بار در بانک حضور پیدا میکند و پس از احراز هویت، حساب بانکی به نام شخص افتتاح میشود و این روال کاملا قانونی به انجام میرسد. معاون امور اقتصادی وزارت اقتصادی ادامه داد: پس از آن اختیار حساب را به فردی که قصد سوء استفاده از این حساب را دارد میدهد و مبلغی هم به ازای آن دریافت میکند.

بررسیهای تجارت از اقدامات اخیر آمریکا نشان میدهد؛

گروه اقتصاد کلان: رییس جمهور آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه خود بر علیه کشورمان به تازگی دستور تحریم بانک مرکزی ایران را صادر کرد تا به گفته خودش فشارها را بر تهران بیشتر کرده باشد. استیو منوچین وزیر دفاع آمریکا هم در اظهار نظری بی اساس در این باره گفته است: « بانک مرکزی ایران به دلیل تامین منابع مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه قدس و حزب الله لبنان در فهرست تحریمها قرار گرفته است». رفتار دون کیشوت وار ترامپ بر علیه ایران و تعدادی دیگر از کشورهای دنیا هرچند زحمت ها و دردسرهایی را به نوبه خود برای این کشورها ایجاد کرده است با این حال از یک سو به انزوای روز افزون آمریکا انجامیده است به طوری که این کشور نمی تواند هیچ گونه اجماعی حتی با هم پیمانان خود در جهت مقابله با سایر کشورها به وجود بیاورد و از سوی دیگر به همگرایی هرچه بیشتر کشورهای مورد تهدید و تحریم واشنگتن انجامیده است.

  • آخرین تیر ترکش آمریکا

    با توجه به اینکه نظام بانکی ایران در ماههای اخیر به شدت از طرف آمریکا تحت فشار بوده و نهادهای مالی سایر کشورها نسبت به این موضوع آشنایی داشته و تکلیف خود را با این مساله مشخص کردهاند، تحریمهای جدید بانک مرکزی نمیتواند، تاثیر چندانی بر مناسبات بانکی خارجی ایران داشته باشد.

    به گزارش ایرنا، در عین حال شاید بتوان گفت که مهمترین تاثیر تحریمهای جدید بانک مرکزی مربوط به تامین دارو، غذا و خریدهای بینالمللی باشد که آمریکا با وضع آن تلاش دارد که فشارهای مستقیم روی مردم را بیش از پیش افزایش دهد.

    محمدجواد ظریف با اشاره به تحریم جدید بانک مرکزی با خطرناک و ناپذیرفتنی خواندن این اقدام آمریکا گفت: این اقدامشان نشان دهنده تلاششان برای مانع شدن از خریدهای بینالمللی و رسیدن غذا و دارو به مردم ایران است. این اقدام، نقض تمام تعهدات بینالمللی نه تنها برجام بلکه نقض اصول شناخته شده بینالمللی در مصونیت بانک های مرکزی است.

  • دستهای خالی واشنگتن

    به نظر میرسد آمریکا که در سیاست های فشار حداکثری خود ناکام مانده تلاش میکند از آخرین ابزارهای در اختیار خود استفاده کرده تا شاید نتیجهای را کسب کند. رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تحریم مجدد بانک مرکزی گفت: تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت آمریکا نشان میدهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است. به گزارش خبرگزاری ها، «عبدالناصر همتی» جمعه شب در این باره افزود: اگر این گونه اقدامها میتوانست در پیشبرد خواستههای ظالمانه آن دولت موثر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار متفاوت با وضعیت فعلی بود. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ناکامیهای مکرر دولت آمریکا در یک سال و اند گذشته نشان می دهد که این تحریمها بی اثرتر از هر زمان دیگری شده اند و اقتصاد ایران، تاب آوری خود را در مقابل تحریمها به همگان اثبات کرده است.

    وی افزود: موفقیتهای اخیر بانک مرکزی و ثبات بازارنشان میدهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راههایی انجام میشود که از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است.

  • استیصال آمریکا در برابر ایران

    از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم بانکی ایران موضوع تازهای نبوده و فقط یک جنگ روانی است گفت: آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران به استیصال رسیده است. محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با تسنیم، با بیان اینکه اقدامات آمریکا برای تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران روزهای پایانی خود را میگذراند اظهار داشت: آمریکا از این تحریمها ناکام مانده است.

  • اقدام آمریکا، نمادین است

    اینکه با این اقدام ارتباط بانک مرکزی ایران با سایر نهادهای مالی قطع شود امکانناپذیر است و به نظر می رسد این تحریمها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی، از همین رو نمیتواند زیاد تاثیر اقتصادی داشته باشد. استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ضمن بیان مطلب بالا، اظهار داشت: بانک مرکزی ایران در دور گذشته مورد تحریم قرار گرفته بود و بر اساس آن تحریمها، برچسب SDN خورده بود یعنی این تحریمها به شهروندان آمریکا و بنگاههای این کشور اجازه مبادلات مالی و پولی را نمیداد بنابراین در دور گذشته عملا بانک مرکزی ایران از چرخه دلاری آمریکا حذف شده بود. وحید شقاقی شهری در گفتوگو با ایلنا در مورد تحریمهای جدید آمریکا بر بانک مرکزی ایران ادامه داد: اما در تحریمهای جدید تحریمها، عملا اعلام حمایت مالی بانک مرکزی ایران از تروریسم است به عبارت دیگر بانک مرکزی را در لیست حامیان مالی تروریسم قرار میدهد و برچسب SDGT میخورد. وقتی کشوری در این لیست قرار میگیرد مبادله هر شهروند یا شرکتی از کشور دیگر موجب میشود آن شهروند یا شرکت در لیست SDN قرار بگیرد. برای مثال اگر یک بانک عراقی مبادله پولی و مالی با بانک مرکزی ایران داشته باشد عملا از چرخه دلاری آمریکا حذف خواهد شد. در مجموع میتوان گفت در تحریمهای گذشته فقط شهروندان آمریکایی حق مبادله با بانک مرکزی ایران را نداشتند اما در تحریمهای جدید چون بانک مرکزی نهاد مشمول حمایت از تروریسم قرار گرفته است هر شهروندی از هر کشور دیگر در صورت مبادله با بانک مرکزی ایران نیز مشمول تحریم میشود.

رییس سازمان خصوصیسازی گفت: قانون مداری، انضباط، شفافیت و تصمیم گیری در امور واگذاری از محورهای اصلی فعالیت ما است که به طور حتم آنها را رعایت خواهیم کرد.علیرضا صالح با بیان اینکه در زمینه تحقق اهداف سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی چند بحث اصلی وجود دارد که باید در مسیر اجرایی قرار گیرد، گفت: نخستین بحث مساله شفافیت در قیمتگذاری و واگذاریها است، بر این اساس ابزارهای موجود برای معرفی سیاستهای اصل ۴۴ نشان میدهد که قیمتگذاری و واگذاری سهام باید از طریق بورس و فرابورس و داخل یک اتاق شیشهای کاملا شفاف انجام شود.رییس سازمان خصوصیسازی اعلام کرد: یکی از بحثهایی که انتظار داریم به طور حتم در دستور کار قرار گیرد دو شرط اصلی میباشد که عبارتند از وجود شفافیت در قیمتگذاری، واگذاری و فرآیندها و همچنین اطلاع رسانی در راستای ایجاد رقابت.

مشاور سازمان خصوصی سازی گفت: بدون شک میزان سود سال ۹۷ در مقایسه با سال های ۹۵ و ۹۶ بیشتر خواهد بود. سبحانی گفت: سال ۹۵ مشمولی که سهم کامل یک میلیون تومانی داشت یا جزء دهک ها تخفیف دار بود به ازای هر فرد ۱۵۰ هزار تومان سود تعلق گرفت که این رقم برای سال ۹۶ به میزان ۱۷۵ هزار تومان بود.به گزارش ایبنا، مشاور سازمان خصوصی سازی گفت: میزان سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۷ احتمالا از ۱۷۵ هزار تومان بیشتر خواهد بود و انتظار می رود این رقم بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان باشد.سبحانی گفت: واریز سود یک فرآیندی دارد که باید دید ابتدا کدام گروه ها مشمول خواهند بود اما تصور می شود برمبنای سال گذشته از اواخر آذر یا اوائل دی ماه سال جاری بتوان عملیات واریز سود سهام عدالت را انجام داد.

نهمین عرضه نفتخام سنگین

در بورس انرژی

نهمین عرضه نفتخام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بینالملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۴ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه انجام میشود.به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، این نهمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بینالملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است، دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.خریداران میتوانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران امکانپذیر است.بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت و استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی بهمنظور صادرات نفتخام در دستور کار قرار گرفته است.

صعود بورسهای اروپا و آسیا

در شب تلخ بورس آمریکا

روند معاملات آخرین روز هفتگی بازارهای بورس جهانی تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری بین آمریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که پیشرفتهای زیادی در مذاکرات تجاری حاصل شده است اما هیات کشاورزی چینی اعلام کرد که برنامه دیدار با کشاورزان آمریکایی را در شهر مونتانا لغو کرده است. ویلی دلویچ، استراتژیست بازارهای سهام در موسسه " بیرد" گفت: در این مورد، اتفاقات بیشتر نگران کننده است چرا که این بار به جای ترامپ، طرف چینی چنین تصمیمی گرفته است.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۶ درصد کاهش تا ۷۳۴۴.۹۹ واحد پایین رفت، شاخص " کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۵۶ درصدی در سطح ۵۶۹۰.۷۸ واحد بسته شد و شاخص " دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۰۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۴۶۸.۰۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص " ایبکس ۳۵" معادل ۰.۴۷ درصد بالا رفت و به ۹۱۷۹ واحد رسید.همچنین در معاملات آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۱۶ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۷۹.۰۹ واحدی بالا رفت اما شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۱۳ درصدی به ۲۶ هزار و ۴۳۵.۶۷ واحد رسید.

بازگشت تدپیکس به کانال ۲۹۷ هزار واحدی:
 

گروه بورس: شاخص کل در بازار بورس روز شنبه 30 شهریورماه، سه هزار و ۵۴۵ واحد افزایش داشت و در نهایت این شاخص به رقم ۲۹۷ هزار و ۷۱۲ واحد رسید.

در معاملات روز شنبه 30 شهریورماه، بیش از چهار میلیارد و ۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال در ۳۷۲ هزار نوبت داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۵۱۹ واحد افزایش به ۸۵ هزار و ۷۶۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۷ واحد رشد به ۵۷ هزار و ۴۱۲ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز چهار هزار و ۸۲۸ واحد افزایش به رقم ۳۴۲ هزار و ۶۷۳ واحد رسید، شاخص بازار اول دو هزار و ۸۰۷ واحد و شاخص بازار دوم ۶ هزار و ۱۷۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۳۴۹ واحد، گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا) با ۲۹۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۶۸ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۶۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۴۳ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۳۶ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۱۹ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل فولاد خراسان (فخاس) با ۸۷ واحد، بانک اقتصاد نوین (ونوین) با ۷۱ واحد و بانک پارسیان (وپارس) با ۴۴ واحد از جمله گروههایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

برپایه این گزارش، در بین نمادهای روز شنبه نماد بانک تجارت، بانک صادرات ایران، سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران و بانک پارسیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه بانک ها در معاملات صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۵۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

همچنین شاخص فرابورس نیز روز شنبه 30 شهریورماه، بیش از ۶۶ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ۹۵۲ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۱۳ هزار برگه سهم به ارزش بیش از هشت هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بین تمامی نمادها، پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، قاسم ایران (قاسم)، س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و گروه کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

 

مدیرعامل بورس انرژی گفت: ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی حسینی مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی در روز چهارشنبه هفته گذشته، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا کنگان که از مجموعه شرکتهای فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب میشود، به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی در نماد «سمیعا ۹۹۱» طی روز چهارشنبه هفته گذشته عرضه و با موفقیت پذیره نویسی شد.

وی با اشاره به حجم و قیمت این اوراق افزود:حجم این اوراق در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان بود که با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فازهای ۱۱ الی ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه شش میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ریال برای هر قرارداد با موفقیت پذیره نویسی شد.

حسینی با بیان اینکه این عرضه اولیه بخشی از تامین مالی ۱۵ هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام میشود، بیان کرد: مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار ۱۷.۵ درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکتهای کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه میشود.

مدیر عامل بورس انرژی از ظرفیت تبدیل شدن بازار انرژی ایران به قطب انرژی غرب آسیا سخن گفت و افزود: اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه تامین مالی اسلامی محسوب میشود که از آن میتوان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت، گاز و برق بهره برد.

حسینی پیرامون سهم بورس انرژی در فرایند تامین مالی صنعت نفت و گاز و همچنین صنعت برق ایران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی به رقم ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال رسیده است.