تکميل تونل انزاب در تاجیکستان

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای از تکمیل طرح تونل ۶ کیلومتری انزاب در تاجیکستان از جانب متخصصان داخلی خبر داد.به گزارش صداوسیما، قاسم تقیزاده خامسی در حاشیه نشست قائم مقام وزیر نقلیات تاجیکستان با وزیر نیروی ایران افزود: هزینه اجرای این طرح حدود ۱۰.۵ میلیون دلار است که نیمی از آن را ایران و مابقی را کشور تاجیکستان تامین خواهد کرد، درصددیم با تکمیل این طرح فعالیتهای بسیار بیشتری را با این کشور آغاز کنیم و امیدواریم تا پیش از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور بتوانیم به نتایج مثبتی در جهت توسعه همکاریهای میان دو کشور دست پیدا کنیم.تقیزاده خامسی گفت: این سفر بر اساس تمایل دو کشور برای فعالیت بیشتر شرکتهای پیمانکار و مشاور ایرانی در کشور تاجیکستان صورت گرفته است.

 

زیرساختهای تبدیل خودروهای موجود به برقی فراهم شد

مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه برقیسازی خودروها کاملا اقتصادی است، افزود: این شرکت کلیه طراحیهای لازم را برای ایجاد زیرساخت برای تبدیل خودروهای موجود به خودروهای برقی انجام داده است.به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی اظهار کرد: در جلسهای که با وزیر نفت داشتیم قرار شد در چند زمینه مشخص مطالعات جدی را آغاز کنیم. برای برخی مسائل هم قرار شد بررسی صورت گیرد.مدیرعامل مپنا ادامه داد: مپنا زیرساختهای لازم برای تکنولوژی هایتک را در اختیار داشته و معتقدیم که نیازهای صنعت برق را در همه زمینهها تامین خواهد کرد.علی آبادی با اشاره به موتورهای دور متغیر گفت: از جمله تواناییهای مپنا موتورهای دور متغیر است که میتواند جانشین خوبی برای ماشینهای با راندمان پایین باشد.

 

استفاده محدود از آب شرب برای آبیاری فضای سبز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از برنامه پلمپ چاههای آب دراختیار شهرداری تهران در 5 سال آینده با هدف کمک به منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت: شهرداری تهران در حال حاضر به میزان بسیار محدود از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده میکند.محمدرضا بختیاری در گفتوگو با فارس، گفت:به هر حال بحث استفاده از پساب تا سالها پیش چندان مطرح نبود، اما حال که وضعیت مناسبتری در این بخش پیدا کردهایم، با شهرداری تهران به این توافق رسیدهایم که مناطقی که در دسترس عموم مردم به آن شکل نیست مثل کمربندیها، جنگل سرخه حصار و چیتگر با پساب آبیاری شود و برای آبیاری فضای سبز پارکها از منابع زیرزمینی استفاده شود.

بهرهبرداری از 3800 مگاوات نیروگاه جدید

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: براساس برنامهریزی صورت گرفته تا پیک تابستان سال آینده سه هزار و 864 مگاوات نیروگاه جدید به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد.به گزارش وزارت نیرو، محسن طرزطلب با اشاره به اینکه تا سال 1400 درصدد دستیابی به راندمان 40 درصدی در نیروگاههای حرارتی هستیم، عنوان کرد: در تلاشیم تا با احداث بخش بخار، نیروگاههای گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل و این مهم را محقق کنیم.طرزطلب با تاکید بر اینکه ضریب آمادگی نیروگاهها نسبت به چندسال گذشته از وضعیت مناسبتری برخوردار بوده است، اضافه کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته توانستهایم در نیمه ابتدایی امسال 99 درصد ضریب آمادگی نیروگاههای حرارتی را حفظ کنیم.

صادرات فرآوردههای نفتی

منوط به ارائه گواهی معتبر

با تصمیم دولت، صادرات کلیه فرآوردههای نفتی، انواع مشتقات نفتی و محصولات نهایی آنها که تحت شماره تعرفههای مربوط به فصل (۲۷) کتاب مقررات صادرات و واردات، صورت میگیرد، منوط به ارائه گواهی معتبر از منشاء تولید آنها شد.به گزارش دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صادرات کلیه فرآوردههای نفتی، انواع مشتقات نفتی و محصولات نهایی آنها که تحت شماره تعرفههای مربوط به فصل (۲۷) کتاب مقررات صادرات و واردات، صورت میگیرد (جز تعرفههای شماره ۲۷۰۱ الی ۲۷۰۶۰۰۰۰ و ۲۷۱۶۰۰۰۰ و نیز تعرفههای ۲۷۰۷۴۰۰۰-۲۷۰۸۲۰۰۰- ۲۷۱۰۱۹۲۰- ۲۷۱۲۱۰۱۰-۲۷۱۲۱۰۹۰-۲۷۱۳۱۱۰۰ و ۲۷۱۳۱۲۰۰) را منوط به ارائه گواهی معتبر از منشاء تولید آنها حسب مورد نمود.

جنگ تجاری تقاضا برای نفت آمریکا را

کاهش داد

خط لوله های جدید نفت خام حوزه پرمین صادرات نفت خام آمریکا را تقویت نمی کنند چون جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر تقاضا از طرف آسیا تاثیر گذاشته است.به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، جان کولمن، تحلیلگر شرکت مشاوره ورود مکنزی گفت:««ظرفیت بالای این دو خط لوله بالاخره مورد استفاده قرار می گیرد ولی یک مدت طول میکشد. نباید انتظار داشته باشیم تمام ظرفیت آنها یک ماهه نشان داده شود».همچنین جنگ تجاری آمریکا و چین که قیمت جهانی نفت را پایین آورده، بر تقاضا هم به اندازه تولید تاثیر می گذارد. کل تولید نفت خام آمریکا در ماه جولای به پایینترین حد از فوریه سال جاری رسید. خریداران چینی قبل از اعمال عوارض 5 درصدی بر نفت آمریکا، خرید نفت این کشور را در ماه اوت کاهش داده بودند.

زنگنه در دیدار از کارخانجات گروه صنعتی مپنا خبر داد؛

وزیر نفت اظهار داشت: میتوان دوسوم کاری که در نفت انجام میشود به لحاظ ارزی به داخلیها سپرده شود.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه بازدید از کارخانجات گروه صنعتی مپنا اظهار داشت: مپنا پیشرفت بزرگی داشته و در این شرایط تمام کارگاهها فعال و با ظرفیت خوبی کار میکنند. مهمتر از میزان تولید، یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی ما است. اگر بخواهیم یکی از دستاوردهای فناوری ملی کشور را بیان کنیم قطعا از مپنا نمیتوان صرفنظر کرد.

وی افزود: در اواخر دهه 60 که مپنا تاسیس شد بحث دانشبنیان مطرح نبود اما مپنا شرکتی بود که به سرمایه انسانی و ظرفیتهای تجربی تکیه کرد و توانست در زمینه نیروگاهسازی کار بزرگی انجام دهد. امروز در حوزه نفت هم وارد شده و ما از حضور مپنا در صنعت نفت استقبال میکنیم. وی با بیان اینکه مپنا نهالی بود که به دشواری غرس شده و اکنون تبدیل به نهال تنومندی شده است، خاطرنشان کرد: بنده در سال 67 که وارد وزارت نیرو شدم به این فکر کردم که نیروگاهها ساخت داخل باشند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حلقه اصلی، ساخت نیست بلکه مدیریت پروژههای نیروگاهی است و به همین دلیل شرکت مپنا تاسیس شد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: انتظار من این بود که مپنا در بخشهای هایتک و خدمات فنی که امروز در انحصار دو شرکت بینالمللی است و ما زمان تحریم در این حوزه دچار ضعف میشویم، وارد شود. وی ادامه داد: در کارتهای ماشینهای دوار که قلب صنعت نفت است، مپنا پیشرفت خوبی داشته و ادامه خواهد داد. تقاضای ما این است که در O&M و بهرهبرداری و تعمیرات ماشینهای دوار به ما کمک کند. آینده مپنا روشن است. امیدواریم به قلههای جدیدی در بخشهای توسعه فناوری ملی برسد و باعث افتخار جمهوری اسلامی باشد. زنگنه در ادامه گفت: ما وقتی بتوانیم نفت بفروشیم میتوانیم توسعه را تسریع و تقویت کنیم. به هر حال ما یک سازمان برونگرا هستیم، باید درونزا هم باشیم یعنی باید بیشتر کار را به داخلیها بسپاریم و از این فرصت برای توسعه صنایع داخلی و دانشبنیان استفاده کنیم که کاملا عملی است.

وی یادآور شد: میتوان دوسوم کاری که در نفت انجام میشود به لحاظ ارزی به داخلیها سپرده شود.

  • هیچکس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم

    زنگنه درباره دیدار با وزیر جدید نفت عربستان در حاشیه اجلاس GECF گفت: بنده هیچ مشکلی با ایشان ندارم و بیش از 22 سال است که با او دوست هستم. در فراز و نشیبهایی که در روابط ایران و عربستان بوده این دوستی همچنان ادامه داشته است. علاوه بر این ما نبودیم که با عربستان ایجاد اختلاف کردیم. ما میخواهیم با همه کشورها دوست باشیم و هیچکس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم. کشورها نباید ما را دشمن خود بدانند. دشمن همه ما بیرون از منطقه است.

  • اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود

    وی در پاسخ به اینکه برخی شما را وزیر علاقهمند به چشمآبیها میدانند، گفت: بنده خودم هم چشمآبی هستم و نمیتوانم در این مورد چیزی بگویم اما این ایدههایی است که توسط کسانی گفته شده که اتهام میزنند و اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود. وزیر نفت درباره مذاکرات با وزراء در حاشیه GECF گفت: با همه وزراء صحبت کردیم و بیشتر در خصوص روابط دوجانبه و بازارهای جهانی مذاکره کردیم. با روسها نیز مذاکرات خوبی داشتیم و امیدواریم ادامه یابد. وی در ادامه اظهار داشت: یکی از بحثهای ما این است که مپنا با نفت و گاز پارس در بخش کمپرسورها و توربینها جهت فشارافزایی به ما کمک کند. فقط فاز 11 مد نظر نیست. برای 27 فاز پارس جنوبی این تکنولوژی را نیاز داریم. وی خاطرنشان کرد: حتی اگر توتال هم فاز 11 را اجرا میکرد ما قصد داشتیم برای اجرای پروژه تقویت فشار در دیگر فازها این تکنولوژی را یاد بگیریم.

  • شرکت ملی حفاری در لیست واگذاری است

    زنگنه درباره واگذاری شرکت ملی حفاری نیز گفت: این شرکت در لیست واگذاری هست ولی فعلا برنامهای برای واگذاری نداریم. وی درباره تعیین تکلیف فاز 11 اظهار داشت: پتروپارس به تنهایی و با 100درصد سهام این پروژه را اجرا خواهد کرد تا آخر سال اولین جکت را نصب و سپس حفاری را آغاز کنیم. ابتدا با 500 میلیون فوت مکعب کار را آغاز میکنیم و بعد ادامه خواهد یافت. وی با اعلام اینکه پروژه فشارافزایی فاز 11 به مپنا واگذار خواهد شد، درباره اینکه چرا از همان ابتدا این پروژه به شرکتهای ایرانی داده نشد، توضیح داد: ما معتقد بودیم منابع خارجی وارد پروژه شود. بحث فشارافزایی هم مطرح بود. بنا داشتیم که پتروپارس کار یاد بگیرد. بنده معتقد نیستم که در همه کارها از همان ابتدا میتوانیم دکترا بگیریم.وی در ادامه یادآور شد: CNPC از پروژه فاز 11 کنار رفته است.

  • آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد

    وی در ادامه درباره بحث تهاتر نفت با بخش خصوصی اظهار داشت: آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه در قانون نوشته شده پس از اینکه درآمدهای نفت به طور کامل تامین شد میتوان برای بدهیها 5000 میلیارد تومان در نظر گرفت اما هنوز این درآمد تامین نشده پس این اتفاق نخواهد افتاد اما اگر بخواهیم انجام شود باید برنامه و بودجه ترتیب کار را بدهد و به ما هم مشتری معرفی شود تا پول را بگیریم و به خزانه واریز کنیم.وی درباره در اولویت قرار گرفتن سیراف گفت: فاز 4 ستاره اجرا شده و لزومی ندارد کاری را که با 100 میلیون دلار انجام میشود یک میلیارد دلار خرج شود. فاز 4 ستاره با رفع تنگنا اجرا شده و تا چند ماه آینده به 480 هزار بشکه خواهد رسید. با اجرای پروژه سیراف 360 هزار بشکه دیگر نیز اضافه میشود که از این میزان 120 هزار بشکه به ستاره خواهد رفت. بنا داریم که منابع مالی از طریق بانک مرکزی تامین شود. این پروژه کار بزرگ و یک زنجیره پتروپالایشی است. زنگنه درباره اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

  • با هندیها مذاکره کردیم که اگر نیامدند گلهمند نشوند

    وی درباره توسعه فرزاد B اظهار داشت: ما کارهای این پروژه را انجام میدهیم و همزمان با هندیها نیز مذاکره میکنیم که اگر نیامدند گلهمند نشوند.وی درباره بحث آلودگی بنزین و امکان اثرگذاری روی صادرات این فرآورده گفت: ما در حال حاضر بنزین باکیفیت خوب صادر میکنیم. هر از چندگاهی عدهای حرفهایی میزنند که نمیخواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.وی یادآور شد: در حال حاضر در تمامی کلانشهرها و مناطقی که تراکم زیاد و مصرف بنزین بالاست کیفیت بنزین یورو 4 و 5 است.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون گفت: دولت در سال جاری اقدام به واردات بیش از یک میلیون تن شکر برای تنظیم بازار کرده است اما در صورتی که نیمی از یارانه واردات شکر را به حمایت از تولید داخلی و کشاورزان اختصاص میداد از واردات بینیاز بودیم.محسن علیحسینی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به کاهش ورود چغندرقند به کارخانههای قند و شکر اظهار کرد: سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد برای تعیین نرخ خرید تضمینی چغندرقند، باعث شد که کشاورزان در سال زراعی گذشته به جای کشت این محصول اقدام به کشت گوجه و سایر صیفی جات کنند تا در سال جاری با کمبود چغندر قند و تولید بیش از اندازه گوجهفرنگی روبهرو باشیم.وی ادامه داد: اگر نصف یارانه واردات شکر با ارز 4200 تومان به تولید این محصول اختصاص مییافت برای کنترل قیمت نیازی به واردات بیش از یک میلیون تن شکر نداشتهایم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: از ۲۴۰ هزار تن نزدیک به ۱۵۰ هزار تن گوجه فرنگی به شکل حمایتی و ۹۰ هزار تن به شکل توافقی از کشاورزان خریداری شده است؛ در حالیکه میزان گوجه فرنگی خریداری شده بوسیله تعاون روستایی از کشاورزان در طول ۶۰ سال گذشته فقط ۳۰ هزار تن بوده است.به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد گفت: خوشبختانه امسال ۲۴۰ هزار تن گوجه فرنگی به ازای هرکیلوگرم با قیمت متوسط ۹۵۰ تومان در قالب توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شده که یک رکورد بزرگی در طول تاریخ فعالیت این سازمان محسوب میشود.به گفته شیرزاد، این موضوع سیگنالهای اشتباهی به تولید کنندگان داد که امسال هم میتوانند همچنان با کشت گوجه فرنگی و حتی افزایش سطح زیر کشت با افزایش قیمتی رو به رو شوند.

گفتگوی «تجارت » با پدر علم نوین دامپزشکی؛

گروه اصناف و کشاورزی - محمد خادمی: در جوامع امروز هر شغلی نقشی دارد، اما برخی از شغل ها از ویژگی های مهمی برخوردارند، شغل دامپزشکی یکی از این شغل هاست،به طوری که دامپزشکان برای سه وزارت خانه شامل جهاد کشاورزی، بهداشت ودرمان، علوم و تحقیقات فعالیت می کند؛ دامپزشکان تنها به معنای درمان یک بیماری درحیوانات نیست، بلکه نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد، چرا که این افراد هستند که بیماری های واگیر دار بین حیوان با انسان را کنترل می کند و از سوی دیگر در پرورش دام، طیور و آبزیان فعالیت می کنند تا غذای میلیون ها انسان را تامین کنند.

چه کسی روزدامپزشکی را نام گذاری کرد

برای اینکه بدانیم چه کسی تصمیم گرفت تا از خادمان خاموش به نحوی قدردانی کند و روزی برای آنها در تقویم نامگذاری کند به سراغ دکتر «حسن تاج‎بخش» از چهره ماندگار و مؤلف کتاب تاريخ دامپزشكي و پزشكي ايران دوران اسلامي رفته ایم تا علت نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی را برایمان بازگو کند، او می گوید:«در سال 1368 مشغول نوشتن تاریخ دامپزشکی ایران در دو بخش ایران باستان و همچنین دوره دامپزشکی در ایران اسلامی بودم و به مدت 10 سال شبانهروزی کار میکردم. در سال 68 عدهای از دانشجویان آن موقع دانشکده برای گرامیداشت این حرفه پیشنهاد کردند روزی از سال را به عنوان روز دامپزشکی انتخاب و به جامعه معرفی کنیم.»

آن طور که این استاد دانشگاه می گوید:« آن موقع آنقدر دانشکدههای دامپزشکی قارچگونه سبز نشده بودند و حرفه دامپزشکی قدر و اهمیت داشت.»

وی ادامه می دهد:« مشغول نوشتن کتاب بودم که متوجه شدم هر یک از روزهای ماه نام مخصوصی دارد به عنوان مثال 16 هر ماه «مهرروز» یا روز فرشته مهر نام داشت که وقتی روز 16 ماه با ماه مهر مصادف میشد، روز مهرگان یا روز مهر و ماه نامیده میشد و در این روز در ایران باستان جشن و سرور برگزار میشد.»

«تاج بخش» خاطرنشان می کند:« روز 14 هر ماه گئوسروس یا گائوسروس یا گوشروز مربوط به فرشته گائوس یا فرشته دروازهها یا فرشته نگاهدارنده حیوانات و سلامت حیوانات و کودکان نام داشت. 14 هر ماه چنین روزی بود و 14 روز مهر روز مبارکی بود که در فرهنگ ایران اسلامی نیز عدد 14 به خاطر 14 معصوم مورد علاقه مردم و همچنین با آغاز سال تحصیلی جدید و آغاز سال زراعی جدید مقارن است.»

وی که پدر علم دامپزشکی کشوراست، خاطرنشان می شود:« در یادداشتهای مرحوم دکتر معین صاحب لغتنامه معین در مقالهای در انجمن فرانسه به سال 1325 منتشر شده که به نقل از رساله علامه فیض کاشانی حدیثی از قول حضرت امام صادق (ع) نقل شده بود که در اهمیت روز 14 ماه مهر سخنانی آورده بود.»

چهره ماندگار کشورمان می افزاید:« برای نوشتن کتاب تاریخ دامپزشکی ایران بیش از دو هزار فیش تهیه کرده و هر مسالهای در مورد حیوان وبیولوژی حیوانات یافتم یادداشت کردم که سه سال فیشبرداری انجام شد که در حین فیشبرداری به کتاب بستانالعارفین عبید جعفر محدث در قرن پنجم رسیدم که عین حدیث را علامه فیض کاشانی در قرن 11 آورده بود که فردی نزد امام جعفر صادق آمده و سوال میشود که آیا میدانی روز چیست ، وی گفته بود نمیدانم، اما پارسیان روز 14 مهر را برای روز نگهداری از حیوانات و دیدار دوستان مبارک میدانند.»

  • مشکلات پیش روی دامپزشکی

    دکتر تاج‎بخش در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه در حال حاضر چه مشکلات سر راه توسعه دامپزشکی کشور قرار دارد؟ می گوید:« انبوه دانشجو و مشکلات اقتصادی دو مشکل اساسی است که در حال حاضر سد راه توسعه علم دامپزشکی در کشور است، به طور نمونه راه اندازی بیش از حد رشته دامپزشکی در دانشگاه ها موجب می شود تا هنرجویان بعد از فارغ التحصیل شدن کار مناسب نداشته باشند و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی اعتبار مناسبی برای تحقیقات و پژوهش ها در نظر گرفته نمی شود.»

    او درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه جایگاه سازمان دامپزشکی ایران در بین سایر کشورها چه رتبه ای قرار دارد؟ پاسخ می دهد:« دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طور مثال این سازمان برای سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و علوم و تحقیقات فعالیت دارد، اما اینکه بگویم رتبه ما با دیگر کشورها به چه شکل است باید بگویم این سوال باید از مسئولان اجرایی این سازمان پرسیده شود و تنها به این نکته اشاره می کنم که خوشبختانه در چند دهه اخیر بیماری احساسی در جامعه ما که منشا آن حیوانات باشند رخ نداده است.»

    او درپایان صحبت هایش می افزاید:«گرچه رادیو و تلویزیون آن طور که باید روز دامپزشکی را گرامی نمی دارد، اما این روز 30 سال است که در تقویم نامگذاری شده است.»

 

 

آرامش حاکم بر بازار میوه های نوبرانه پاییزی

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: قیمت تمامی اقلام میوه های نوبرانه پاییز به سبب فراوانی تولید نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.اسداله کارگر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از آرامش حاکم بر بازار میوه و صیفی خبر داد و گفت: قیمت تمامی اقلام نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است و همواره تداخل میوههای تابستانه و ورود میوههای نوبرانه موجب شده بازار از آرامش نسبی برخوردار باشد.وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه وجود ندارد، افزود: تنوع میوه و فراوانی عرضه منجر به ارزانی قیمت شده است که پایان محرم و صفر باید مدیریت دقیقی در امر توزیع صورت گیرد تا با ازدیاد تقاضا در برابر عرضه شاهد رشد چشمگیر قیمت نباشیم.

قطعات چدنی با نوسانات قیمتی زیادی همراه است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر درباره میزان خرید و فروش در بازار لوستر اظهار کرد: قیمت لوستر نسبت به نوسانات بازار، افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.احمد رحمانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: تولیدکنندگان در استفاده از مواد اولیه لوستر از قطعاتی همچون چدن استفاده میکنند که این قطعات در صنعت لوستر با نوسانات قیمتی زیادی همراه است.رحمانی با اشاره به اینکه لوسترهای ایرانی قابل رقابت در بازارهای جهانیست، تصریح کرد: رقابت در صورتی امکان پذیر است که مسئولان ذیربط بتوانند راه را برای تولیدکنندگان هموار سازند.وی در ادامه بیان کرد: ایران، در حوزه تولید لوستر به موفقیتهای بسیاری نائل شده و در واقع بخش قابل توجهی از نیازهای مربوط در این بخش، به واسطه تولید داخلی تامین میشود.رحمانی ابراز امیدواری کرد که بازار لوستر هم بتواند همانند سایر صنایع در جهت تحقق و توسعه این صنعت گام های بلندی را بردارد.

قیمت کاغذ ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته است

رئیس اتحادیه صحافان درباره آخرین وضعیت بازار کاغذ اظهار کرد: احداث شهرک صنعتی برای اتحادیه صحافان، هفته آینده تعیین تکلیف میشود،این امر مستلزم جواب نامه از سوی اتاق اصناف است.جلیل غفاری، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت کاغذ ۲۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: هم اکنون روند قیمت کاغذ روند نزولی است و بعید میدانم نرخ کاغذ، روند افزایشی به خود بگیرد.رهبر در پاسخ به این پرسش که بازار کاغذ را چگونه ارزیابی میکنید؟ تصریح کرد: اگر دولت بتواند به وظایف خود همچون ثبت سفارش، مسائل گمرکی، ارزی و بانکی عمل کند مشکلی در تامین کاغذ در بازار نخواهیم داشت.به گفته رئیس اتحادیه صحافان، صادراتی در بازار کاغذ وجود ندارد چرا گه ابتدای باید نیاز داخل تامین شود سپس به نیاز خارج بپردازیم.

اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در ۱۴ استان به طور همزمان آغاز شد. در این طرح، ۳۸ کشتارگاه مجهز به خط دو تولید کیفی، شدند.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعیپور - رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید از کشتارگاه به مناسبت روز ملی دامپزشکی در رابطه با تعداد کشتارگاههای مجهز به خط دو تولید، اظهار کرد: از مجموع ۲۲۰ کشتارگاه فعال صنعتی طیور کشور با ظرفیت ۵۲۰ هزار قطعه در ساعت، ۵۷ کشتارگاه به خط دو تولید اتوماتیک تخلیه امحا و احشا مجهز هستند.وی افزود: از این تعداد ۳۸ کشتارگاه با ظرفیت ۱۴۶ هزار قطعه در ساعت در ۱۴ استان کشور وارد مدار تولید رتبههای A و +A شدند که ۳۳ واحد دارای رتبه A و پنج واحد دارای رتبه +A هستند.رفیعیپور با اشاره به استانهای دارای خط دو تولید، تصریح کرد: این طرح در استانهای اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، فارس، گلستان، مازندران، مرکزی، گیلان، قم، لرستان و سمنان اجرایی میشود.وی گفت: ۳۰ درصد ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور با رتبههای A و +A تولید کیفی میشود که تولیدات این کشتارگاهها به مقاصد صادراتی آسیا و اوراسیا خواهد بود.او افزود: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در جهت حمایت از تولید کشور است.رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: این طرح باعث ایجاد کیفیت در خرید مرغ و محصول نهایی گوشت مرغ در بخشهای قطعهبندی میشود که به طور حتم شعار غذای سالم - انسان سالم اجرایی خواهد شد.رفیعیپور با تاکید بر نیاز بازار به فضای رقابتی گفت: این طرح باعث ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان و تولید با کیفیت میشود.وی افزود: اجرای این طرح با همکاری تشکل های صنفی، کشتارگاه های صنعتی طیور و بسته بندی فرآورده های خام دامی عملیاتی شده است