راهکارهای کلینیکی برای ۱۰۳ معدن کوچک

رئیس هیات عامل ایمیدرو از ارائه راهکارهای کلینیکی و عملیاتی برای فعالسازی و توسعه ۱۰۳ معدن کوچک مقیاس خبر داد. به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در نشست کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این طرح به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی با سرعت مناسبی در حال اجراست و قرار است تا پایان امسال، 150 معدن فعال شود. وی ادامه داد: کارگروه طرح یاد شده، تاکنون 11 استان را با حضور اعضای شورای هماهنگی طرح مورد پوشش قرار داده و در حال حاضر 10 معدن در راستای طرح مذکور به صورت نهایی فعال شده است.

 

تعیین تکلیف آذرآب با حضور شورای کار

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون گفت: نشستهای تعیین تکلیف وضعیت آذرآب اراک بدون شک با حضور اعضای شورای اسلامی کار این شرکت برگزار می شود. به گزارش ایرنا، «کریم یاوری » در جمع کارگران آذرآب اراک افزود: به نمایندگی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کارگران قول می دهیم که تصمیم گیری در خصوص آذرآب قطعا با حضور اعضای شورای اسلامی کار این واحد خواهد بود. وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی کار با توجه به سبقه و انتخاب با رای و نظر کارگران در محافل حقوقی و صنفی حضوری می یابند و در روزهای گذشته نیز به نمایندگی از جمع کارگران در نشست بررسی شاخصه های انتخاب سهامدار شرکت حضور داشته اند.

 

بازرسی ۴۹۲۴ واحد تولیدی استان تهران

مدیرکل استاندارد استان تهران از بازرسی چهار هزار و ۹۲۴ واحد تولیدی و صنفی استان در شش ماه نخست امسال توسط بازرسان این سازمان خبر داد. به گزارش ایرنا، «محمودرضا طاهری» در حاشیه مراسم تجدید میثاق کارکنان سازمان ملی استاندارد با آرمانهای والای امام راحل با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: همچنین دراین مدت هفت هزار و ۲۳۳ فقره نمونه برداری از محصولات تولیدی و عرضه شده در استان تهران انجام شده است. وی ادامه داد: درهمین ارتباط طی شش ماه نخست امسال ۳۱۰ پروانه جدید استاندارد صادر، یک هزار و ۴۰۰ مورد تمدید پروانه، ۳۹۰ مورد ابطال پروانه، ۱۱۶ مورد تعلیق پروانه و ۱۳۰ مورد پرونده تشویقی انجام شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران در همایش روابط تجاری ایران و آلمان اعلام کرد؛

گروه تجارت: فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی در همایش روابط تجاری ایران و آلمان، وضعیت مراودات دوجانبه را بررسی کردند و با اشاره به موانع تحریمی موجود، از کاهش روابط ابراز نگرانی کردند. رئیس اتاق تهران نیز در این همایش به اروپا هشدار داد که در صورت تعلل بیش از اندازه، رقبا جای آنها در بازار ایران خواهند گرفت.

رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادنوکشاورزی تهران در این همایش با بیان اینکه طی چهل سال اخیر، روابط دو کشور ایران و آلمان در بالاترین سطح برقرار بوده و کمترین چالش و تنش میان این دو کشور را شاهد بودهایم، گفت: آلمان در حال حاضر چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است اما متاسفانه این اقتصاد بزرگ در مواجهه با آمریکا و ادامه همکاریهای اقتصادی با ایران دست و پا بسته نشان دادهاست.

مسعود خوانساری با بیان اینکه پس از خروج دولت آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی ساز و کار SPV را در ادامه همکاری اقتصادی با ایران در پیش گرفتند اما این طرح عقیم ماند، افزود: اینستکس نیز که با 3 هزار یورو در اروپا به ثبت رسیده است و قرار بود که بستری باشد برای تبادلات و تعاملات مالی میان شرکتهای ایرانی و اروپایی، تاکنون چراغش روشن نشده و به نظر میرسد که دیگر نمیتوان به این ساز و کار مالی دلخوش بود و اقتصاد ایران چارهای ندارد که نگاه خود را از غرب بگیرد و به سمت شرق چرخش کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران طی سال 97 چالشهای فراوانی را از سر گذراند، گفت: تثبیت نرخ ارز اتفاقی بود که دولت از سال 1392 در پیش گرفت و به رغم هشدارهایی اتاق بازرگانی تهران نسبت به این رویه، سرانجام طی سال گذشته اقتصاد ایران با جهش ناگهانی نرخ ارز مواجه شد و مشکلات عدیدهای را ایجاد کرد.

خوانساری با بیان اینکه خوشبختانه امسال تاحدود زیادی ثبات به اقتصاد ایران بازگشته است، افزود: به رغم مشکلات اقتصادی در داخل و البته فشار تحریمها، اقتصاد ایران اتکای خود را روی توان تولید داخلی و نیز توجه به بازار کشورهای همسایه برای صادرات غیرنفتی قرارداده است.

رییس اتاق تهران افزود: افزایش قیمت ارز اگرچه در داخل کشور، آسیب و لطمات زیادی را به بارآورد اما منجر به افزایش صادرات غیرنفتی کشور شد و در عین حال، واردات را نیز تا حدود زیادی تعدیل کرد به طوری که در حال حاضر بسیاری از شرکتهای تولیدی که طی سالهای اخیر اتکای خود را روی واردات قطعات از خارج از کشور قرار داده بود، به سمت ساخت داخل روی آورده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات صنعت خودرو کشور طی سال های گذشته از کشور چین وارد میشد، افزود: صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر نیز قطعات مربوط به ناوبری و نیز هیدرولیک خودرو را از خارج از کشور تامین میکند در حالی که در صنایع دفاعی کشور شاهد این هستیم که این قطعات در داخل تولید میشود و علت این اتفاق نیز این است که در صنعت دفاعی کشور به دلیل تحریمها دچار تنگنا بودیم و شرکتهای این بخش مجبور شدند رو به توان ساخت داخل بیاورند اما صنعت خودروسازی کشور طی سالهای اخیر در این تنگنا قرار نداشت و امروز به مشکل برخورده است.

  • ایران دیگر نمیخواهد واردکننده صرف باشد

    خوانساری در بخش دیگری از سخنانش به بازار مستعد کشورهای همسایه برای کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: یک پژوهش مطالعاتی که در اتاق تهران صورت گرفت نشان میدهد که میزان واردات کشورهای همسایه ایران سالانه در حدود یک هزار میلیارد دلار است در حالی که از این رقم، ایران تنها 30 تا 40 میلیارد دلار صادرات به این کشورها دارد.

    خوانساری در پایان افزود: آلمان نباید انتظار داشته باشد که همچنان فروشنده یکطرفه کالا و خدمات به ایران باشد در حالی که از ایران خرید نداشته باشد و این رویه دیگر نمیتواند ادامه داشته باشد و آلمانها باید بدانند که ما دیگر نمیتوانیم فقط واردکننده باشیم.

  • افزایش صدور ویزای آلمان

    معاون سفیر آلمان در تهران نیز در این گردهمایی، با اشاره به تاریخ اقتصادی چند صد ساله ایران و آلمان، از نصف شدن حجم مناسبات تجاری دو کشور طی نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد و گفت: به دلیل فشارهای دولت ایالات متحده آمریکا طی دو سال اخیر، بسیاری از شرکتهای آلمانی برخلاف میل خود ناچار به ترک بازار ایران شدند با این حال، این شرکتها همچنان سعی کردهاند که ساختار اولیه خود در ایران را حفظ کنند تا بتوانند در زمان فروکش تنشهای سیاسی میان ایران و آمریکا، بار دیگر به سرعت به ایران بازگردند.

    الیور اشناکنبرگ با اشاره به ساز و کار مالی اینستکس و انتقادهایی که از سوی مقامات ایران نسبت به کندی در عملیاتی شدن آن مطرح میشود، گفت: سهامداران اروپایی اینستکس در اجرای این ساز و کار، برقراری تجارت پایدار و درست را بر سرعت شکلگیری آن ترجیح میدهند از این رو، ما در تلاش هستیم که این ساز و کار مالی به گونهای ساختارمند پا به عرصه فعالیت بگذارد که قابل تهاجم از طرف دولت آمریکا نباشد.

    وی افزود: دولت آلمان بر این باور استوار است که برجام را باید حفظ کرد چرا که این سند بیش از یک معاهده اقتصادی است و آن را مکانیزمی برای تضمین امنیت میدانیم.

 

معاون آموزشی وزارت صنعت، با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل گیری است و باید جدی گرفته شود، گفت: کشور با کمک گرفتن از فکر و دانش دانشگاه ها نباید از این قطار در حال حرکت عقب بماند.

برات قبادیان در نخستین جایزه لجستیک و زنجیره تامین که در محل دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، افزود: سازمان ملل هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار نامید و دانشگاه برای این هدف راه سختی در پیش دارد. سازمان ملل ۱۷ هدف برای هزاره سوم تعریف کرده است که هدف نهم درباره صنعت است. وی گفت: آموزش و کیفیت نیز از دیگر اهداف سازمان ملل محسوب می شود تا تحولاتی که در جوامع در حال شکل گیری است، گواه انقلاب صنعتی چهارم باشد. معاون وزارت صمت ادامه داد: نخستین انقلاب ظهور ماشین بود و انقلاب دوم الکتریسته و برق نام گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه گاه روند افزایش قیمت تمام شده پوشاک از زمان تولید تا مصرف به ۲۰۰ درصد میرسد تصریح کرد: در صورتی که مدیران این بخش نمیتوانند وضعیت موجود را ساماندهی کنند، کنار بکشند تا افراد صاحب صلاحیت وارد کار شوند.

محمد امامیامین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ما مشکلات بسیاری در حوزه پوشاک داریم از جمله اینکه هنوز خوشهبندی آن اتفاق نیفتاده و برندسازی نیز رخ نداده، در حالی که ۳۰ سال است شاهد حضور یک مدیریت ثابت در اتحادیه پوشاک هستیم.

امامی امین گفت: دلیل این حضور ۳۰ ساله را نمیدانم و در حال بررسی هستم اما علم مدیریت یک نفر به هر میزان هم که توانایی بالایی داشته باشد، در یک زمینه خاص پس از چند سال تمام میشود.

وزیر صنعت هشدار داد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت با اشاره به اینکه ایران عضو موقت اتحادیه اوراسیا شده، گفت: عضویت موقت ایران در یک اتحادیه منطقه ای و بین المللی در شرایط جدید نشان می دهد که امکان حذف و انزوای ایران در معادلات جهانی وجود ندارد.

«رضا رحمانی» در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از سه سال مذاکره به عنوان عضویت موقت اتحادیه اوراسیا پذیرفته شد به طوری که قبل از ایران پنج کشور روسیه ، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان و قرقیزستان به طور رسمی عضو این اتحادیه بودند و چند کشور در حال مذاکره هستند.

وی با بیان اینکه ما در این اتحادیه حضور فعال داریم اظهارداشت: دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان اقتصاد مهم دنیا پذیرفته ، ضمن اینکه در این توافقنامه ایران ۳۶۰ کالا را به آنها و از سوی مقابل ۵۱۰ کالا را به جمهوری اسلامی ترجیح دادند که در حال مطالعه و بررسی است.

وزیر صنعت تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و روسیه شیوه های لازم فراهم شده و این امر باید به نفع اقتصاد ملی و صادرات است.

وی اضافه کرد: صادرات ایران به روسیه با وجود روابط دو کشور قابل توجه نیست، بنابراین امسال یکی از برنامه های ایران توسعه صادرات به کشورهای همسایه است که فرصت خوبی برای بخش خصوصی به شمار می رود، زیرا برخی کالاها دارای تخفیفات و ترجیحات هستند.

به گفته وزیر صنعت، بخشی از این کالاها در کشور تولید می شود و این مزیتی است که می توان بازار این کشورها را در اختیار گرفت.

برخورد وزارت صنعت با عرضه کنندگان لوازم خانگی جعلی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره ادعای رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر وجود تولیدات با برندهای جعلی در بازار گفت: هر کسی در این کشور بر مبنای ادعایی که دارد ، مدارک ارایه دهد و رئیس اتحادیه لوازم خانگی مسئول حوزه کاری خود است و بنابراین چنانچه خلافی وجود دارد باید پیگیری کند.

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند فرهنگسازی است افزود: امسال یکی از اولویت های وزارت صنعت، تولید داخلی لوازم خانگی است و در برخی اقلام مانند یخچال و فریزر رشد مثبتی داشته اند و در برخی اقلام همانند تولید تلویزیون با کاهش روبرو شده ایم که با خروج برندهای سامسونگ و ال جی از کشور به نظر می رسد بازار آنها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

به گفته رحمانی، چندی پیش خط تولید لوازم خانگی هوشمند در یکی از شهرهای کشور افتتاح شده و در برخی موارد دیده شده محصول تولید داخل با برندهای خارجی به مشتریان ارایه می شود که باید این مهم برندسازی و فرهنگ سازی شود.

وی افزود: اکنون مردم باور دارند که خیلی از کالاهای ایرانی کیفیت دارند، یک زمانی برخی کالاهای تولید کیفیت پایینی داشتند، اما اکنون از صادرکنندگان و تولیدکنندگان درخواست شده تا جنس غیرکیفی صادر نکنند تا جنس ایرانی بدنام نشود.وزیر صنعت خروج برندهای سامسونگ و ال جی را خلاف قانون تجارت دانست و گفت: این صحیح نیست که یک برند خلاف قانون تجار دنیا با تهدید یک کشور از کشور دیگر باوجود اینکه قرارداد دارند، خارج شوند، اما با این وجود برنامه داخلی سازی تولیدات لوزم خانگی در کشور دنبال می شود.

  • عرضه لوازم خانگی ایرانی طی دو ماه آینده

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه پیش بینی شده تولید کیفی لوازم خانگی است تا سدی در مقابل واردات باشد، افزود: طبق برنامه قرار است ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون با برند ایرانی تولید و تا ۲ ماه آینده به بازار عرضه شود.

    وی اضافه کرد: تولیدکنندگان می توانند برای ثبت تولیدات خود به اندازه نیاز داخلی یا حتی کمتر از ان به معاونت امور صنایع وزارت صنعت مراجعه کنند تا موانع تعرفه ای و حمایت های دیگر از آنها انجام شود.

    رحمانی درباره ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به این بخش گفت: ممکن است فضا برای ورود این شرکت ها روان نباشد، اما از این موضوع استقبال می کنیم و ورود اینها به حوزه بازار، صنعت و معدن راه نجات به شمار می رود.

    وی اظهارداشت: چنانچه کالایی مورد نارضایتی مردم باشد، ضرورت دارد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دستگاه های نظارتی در این زمینه وارد شوند تا با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و برندهای جعلی برخورد قانونی شود.

  • ۱۰ میلیارد دلار کالای داخلی جایگزین واردات می شود

    وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه به نفع کشور است که شفاف عمل شود، گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار تولید داخل را جایگزین واردات در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی ، لوازم خانگی ، صنایع مخابراتی ، خودرو، قطعه سازی و پوشاک شود.

    به گفته وی، این موضوع به تفکیک است از مجموع ۱۰ میلیارد دلار مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خودروسازی و قطعه است که حداقل ۴۰۰ میلیون تومان ان مربوط به امسال است.

    وی حرکت وزارت صنعت را رو به جلو دانست و تصریح کرد: وظیفه وزارت صنعت به عنوان دستگاه حاکمیتی و سیاست کلان کشور این است که نهضت ساخت داخل دنبال شود و باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

سرمقاله

محمدعلی پورمختار

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که به قصد دادخواهی و اعتراض به وضعیت این شرکت، راهی خانه ملت شده بودند، در مسیر شوش به تهران بازداشت شدند و موفق نشدند که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یابند، همچنین در پی این خبر گزارشاتی...... مبنی بر تعیین وثیقه 50 میلیونی برای کارگران بازداشتی اعلام شد؛ صحت و سقم این خبر فعلا تایید نشده است؛ اما آنچه واضح است مجلس محل بیان عقاید، نظرات و بیان مشکلات مردم است .

خانه ملت محل تظلم خواهی و رسیدگی به دردهای مردم است؛ نباید به آزادی بیان مردم، آن هم در مجلس و کمیسیونهای آن خدشه وارد شود؛ خانه ملت این حق را برای تمام مردم جامعه ایجاد کرده که اگر اعتراضی دارند برای دادخواهی برای حقوق خود حضور پیدا کرده و خواهان حل مشکلات خود باشند در این میان اعتراضات به زبان باشد یا تجمع؛ زمانی که مردم خواسته ای از قانون و نهاد قانونگذار دارند تا زمانی که صدمه ای به کسی وارد نکرده و اغتشاشاتی در جامعه ایجاد نکرده باشند، این خواسته آنها قابل احترام است؛ تجمع در مقابل خانه ملت و دادخواهی حقوق خود جرم نبوده و دلیلی بر بازداشت نبوده و نیست.

وثیقه براساس جرمی که شخص مرتکب شده معین می شود، صحت و سقم تعیین وثیقه ۵۰ میلیونی برای کارگران بازداشت شده که پیش از این در شبکه های اجتماعی مطرح شده بود باید مشخص شود.

اگر دستگیری این افراد صحت داشته باشد نمی توانیم مطالبات اقتصادی افراد را به سمت سیاسی بودن سوق دهیم، اگر این افراد رفتاری غیر قانونی و مخالف قوانین نداشته باشند، طبیعتا برخوردی از قبیل دستگیری و مشخص کردن وثیقه برای آزادی آنها جایگاهی نداشته و ندارد.

ما روزانه تعدادی از این تجمعات در مقابل مجلس داشته و داریم که در مقابل این تجمعات نمایندگان مربوطه هر شهر یا کمیسیون مربوطه حضور پیدا کرده و به خواسته این افراد توجه می نمایند و برای رسیدگی آن را در مجلس منعکس می کنند.

اگر این ماجرا صحت داشته باشد مبتنی بر ارتکاب یک عمل مجرمانه است؛ مردم برای پیگیری خواسته هایشان از مسائل اقتصادی گرفته تا فرهنگی به نهادها مربوطه مراجعه کنند و مسئولان موظف به پاسخگویی و پیگیری خواسته های آنها هستند؛ شاید رسیدگی به مطالبات آنها زمانبر باشد اما بدون شک پیگیر مشکلات مردم هستند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

افشین کلاهی

فعال اقتصادی

وصل کردن شرکت های متقدم به استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و جدید راهی موثری برای جذب سرمایه نیست بلکه بهترین راه ممکن است. استفاده از سرمایه خارجی در شرایط کنونی شعاری بیش نیست و در مورد موضوعی که وجود ندارد، نمی توان نظر داد. سرمایه گذاران داخلی..... و کسب وکارهای بزرگ و قدیمی تر، بهترین منبع تامین سرمایه و دیگر امکانات حضور در بازار برای کسب وکارهای نوپا به شمار می رند. این کسب وکارها بازار را می شناسند و می توانند امکانات عملی کردن و حضور موثر صاحبان ایده درمحیط را فراهم کنند.

بررسی اکوسیستم نوآوری و استارت آپی در خارج از کشور هم گویای تقویت این نگاه در سراسر جهان است. چه کسانی بر استارت آپ ها یا کسب وکارهای نوپای کوچک سرمایه گذاری می کنند؟ به طور معمول شرکت های بزرگتر کسب وکارهای دیگر را می خرند تا یا در سود آن ها شریک شده یا از خدمات آن ها استفاده کنند. از سوی دیگر، کسب وکارهای کوچک تر می توانند دسترسی بیشتری به بازار داشته و ایده های جدید عرضه کرده و بهتر خدمت کنند.

ایجاد ادبیات مشترک بین صاحبان کسب وکارهای متقدم و صاحبان ایده هنر اتاق بازرگانی، شرکت های واسطه و تشکل هاست.

صاحبان صنایع و سرمایه و صاحبان ایده هنوز به زبان مشترک نرسیده اند و این طبیعی است. صاحبان ایده تمامیت خواه و صاحب سرمایه به دنبال بازدهی سرمایه اش است. هر دو طرف از زاویه دید خود به موضوع نگاه می کنند و این نگاه آن ها از هم فاصله دارد.

تشکل ها و در راس آن ها اتاق بازرگانی باید نگاه این دو گروه را بهم نزدیک کند. یک راه دیگر برای شرکت های بزرگ و متقدم برای استفاده از سود یا خدمات شرکت های فعال در اکوسیستم نوآوری، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر است که می تواند زمینه نزدیک شدن صاحبان سرمایه به صاحبان ایده را فراهم کند.

منبع: فصل اقتصاد