ظریف طی یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز به همتایان خود فراخوان داد؛

ظریف در یادداشتی که برای نشریه فایننشال تایمز ارسال کرد نوشت: از همکارانم دعوت میکنم که در ایجاد طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت به ما بپیوندند.

به گزارش تجارت به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف با انتشار یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: از همکارانم در میان مدیران و رهبران کشورهای منطقه و همینطور از مجامع دانشگاهی و دیپلماتیک دعوت میکنم که به ما در ایجاد این طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت (صلح هرمز) بپیوندند، منطقه ما در یک مقطع مهم قراردارد. امروز شاهد تشدید تنشها و ناامنیهایی هستیم که تهدید عدم کنترل زنجیره تصاعدی بحران را مطرح میکند و میتواند منجر به تراژدیهای غیرقابل توصیفی شود. جنگ چهار و نیم ساله یمن، این منطقه را در آستانه فاجعه قرار داده است و منجر به اقداماتی علیه آرامکو گردید. دیرزمانی است که در کشورهای جامعه تنگه هرمز، بی اعتمادی، دشمنی و درگیری و جنگ حاکم است. مدتهای مدیدی است کشورهای منطقه یا خود را تا به دندان مسلح کرده اند یا یکدیگر را مورد هجوم، بمباران و تحریم قرار داده اند. مدتهای طولانی است نیروهای خارجی از هزاران مایل دورتر برای نمایش قدرت خود، و نه برای محافظت از مردم ما، به منطقه ما آمده اند و این موضوع مدتهای طولانی مردم ما را رنج داده است.

  • انتخاب صلح و ثبات به جای ناامنی

    میتوانیم این انتخاب را داشته باشیم که کماکان و همراه هم در این مسیر ناامنی، بی ثباتی و تنش بمانیم و منتظر اتفاقاتی ناشناخته باشیم. یا درعوض میتوانیم صلح، امنیت، ثبات و رفاه را برای همه انتخاب کنیم و اواخر سپتامبرامسال، آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران، از ابتکار عمل جدیدی در مجمع عمومی سازمان ملل رونمایی کرد: "پویش صلح هرمز"، یا "امید" در سال ۱۹۸۷، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به سازمان ملل متحد این ماموریت را داد تا پوشش بین المللی لازم را برای چنین ترتیبات منطقهای را فراهم آورد.

    ایران تلاش دارد تا راه حلی برای مشکلی که به ظاهرغیرقابل حل میرسد- در حالی که در حقیقت چنین نیست- و ناشی ازمنافع و ایدئولوژیهای رقیب، ناهمسانی در اندازه، منابع و قابلیتها و تلقی بی اعتمادی میان کشورهایی بیاید که بصورت بی واسطه از تحولات تنگه هرمز بیشترین تاثیررا میپدیرند؛ یعنی ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر، کویت، عمان، امارات متحده عربی و بحرین. موفقیت این تلاش، برای میبایست منطبق بر اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد بنا نهاده شود. همه ما باید به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، مصونیت مرزهای بین المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات متعهد باشیم. ما باید به طور قاطع هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از زور یا مشارکت در ائتلاف علیه یکدیگر را مردود بدانیم. با توجه به ناهمسانی آشکار در اندازه و منابع، همه ما باید نسبت به احترام متقابل، منافع متقابل و جایگاه برابر در همه ابعاد روابط و تعامل با یکدیگر متعهد باشیم.

  • رویکرد دسته جمعی به استفاده از فرصت ها

    به منظور ایجاد اجماع در سطوح مختلف در تدوین اجزای "پویش صلح هرمز" و در مرحله بعدی، شروع بکار و اجرای جمعی این پویش، پیشنهاد مااین است که جلساتی در سطوح کارشناسی، اندیشکدهای، بخش خصوصی، مقامات ارشد، وزیران و سران کشورها به منظور مشورت درباره اهداف مشترکمان تشکیل شود. این جلسات میتواند مفصل بندی و مرحله بندی رویکرد دسته جمعی ما را نسبت به فرصتها و چالشهای مشترک ما از جمله امنیت انرژی و آزادی دریانوردی برای همه، کنترل تسلیحات و ترتیبات امنیت سازی، ایجاد منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی و پیشگیری و حل و فصل مناقشات منطقهای امکانپذیر کند. میتوانیم این کار را با – یا حرکت به سمت - امضای یک پیمان عدم مداخله و عدم تجاوز در "جامعه هرمز" شروع نماییم. گروههای کاری مشترک میتوانند بر روی طراحی اقداماتی عملی برای دستیابی به این اهداف و به تدریج ایجاد اعتماد و گسترش همکاریها کار کنند. این کارگروهها میتوانند سازوکارها و رویههای ویژهای را برای همکاری در زمینه امنیت مشترک و پیشگیری و حل مناقشات منطقهای، از جمله از طریق برقراری خطوط تماس مستقیم، سامانههای هشدار دهنده زودهنگام، تماسهای نظامی و تبادل دادهها و اطلاعات پیشنهاد دهند. یک کارگروه دیگر میتواند زمینه همکاری نهادهای ما را برای مبارزه با تجارت مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان فراهم آورد.

  • الزام به تشکیل کارگروه ویژه

    هیچ چیز همانند تعامل نزدیک میان مردم، مشاغل و بخشهای خصوصی نمیتواند ایجاد اعتماد کند. یک کارگروه ویژه میتواند بر ارتقاء همکاری و سرمایه گذاریهای مشترک در زمینههای نفت، گاز، انرژی و ترانزیت و حمل و نقل متمرکز شود. دانشگاهیان و اندیشمندان برجسته همچنین میتوانند برای ارتقاء و گسترش همکاریهای فرهنگی، گفتگوی بین دینی، گردشگری، همکاری علمی، تبادل دانشمندان و دانشجویان و پروژههای علمی و فناوری مشترک، یک کارگروه مشترک تشکیل دهند. کارشناسان مربوطه میتوانند اقدامات مشترکی را برای رفع مشکلات اساسی امنیت سایبری، امنیت هستهای و محیط زیست - به ویژه محیط زیست دریایی- پیشنهاد دهند. همکاری درمورد موضوعات بشردوستانه، بویژه در مورد مهاجران، پناهندگان و آوارگان میتواند با تجمیع نهادهای مربوطه در یک کارگروه بشردوستانه تقویت شود.

    امروز، من از همکارانم در میان مدیران و رهبران کشورهای منطقه و همینطور از مجامع دانشگاهی و دیپلماتیک دعوت میکنم که به ما در ایجاد این طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت بپیوندند. همه ما از مسائل گذشته گلایههایی داریم. ایران به عنوان قربانی تجاوزی هشت ساله که بصورت منطقهای تامین مالی شد و چهل سال تروریسم و تجزیه طلبانه تحت حمایت خارجی، موارد زیادی برای گلایه و شکایت دارد. اما همانطور که مولوی، شاعر و حکیم بزرگ ۸۰۰ سال پیش نوشت: " از کفر و ز اسلام برون صحرائیست، ما را به میان آن فضا سودائیست، عارف چو بدان رسید سر را بنهد، نه کفر و نه اسلام و نه آنجا جائی است. "

سرلشکر سلامی در سفر به اردبیل تشریح کرد؛

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان حد و مرز ندارد، گفت: سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد و دشمن زمانی که مشاهده میکند جغرافیای مقاومت گسترش یافته باید صحنه را ترک کند و چارهای جز این کار نخواهد داشت.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس به نقل از سپاه نیوز، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع پایوران سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با بیان اینکه سپاه نهادی مردمی است و ما همیشه و در همه جا در کنار مردم خواهیم بود، گفت: اولویت سپاه کارجهادی و روحیه جهادی است و این را سرلوحه برنامه خود قرار داده ایم تا با حضور در عرصه های جهادی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید چهره محرومیت از کشور زدوده شود.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان حد و مرز ندارد، اظهار کرد: ما اجازه ورود دشمن به خاک میهن اسلامی عزیزمان را نخواهیم داد و با حضور خود در کیلومترها دورتر از مرزهای کشور، راه دشمن را برای توطئه چینی ها و کارهای خصمانهشان سد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه استقامت و مقاومت سبب پیروزی است، ادامه داد: سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد و زمانی که دشمن مشاهده می کند که جغرافیای مقاومت و تفکر گفتمان انقلاب اسلامی گسترش یافته است باید صحنه را ترک کند و چاره ای جز این کار نخواهد داشت.

سردار سلامی با بیان اینکه شکوه، اقتدار و عظمت ولایت و ایستادگی و روحیه انقلابی ملت ایران دشمن را ناامید کرده است، گفت: دشمن با مشاهده مقاومت ما مجبور به برگشت شده است، چرا که راه مقاومت روشن است و همه توفیقات امروز ما در سایه ایمان و اعتقاد به خدای متعال رقم خورده و امروز وظیفه ما برای ادامه راه مقاومت بسیار سنگین است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به پیروزی های اخیر ملت مظلوم یمن برابر دشمنان، بیان کرد: یمنی ها ملت مظلوم و مقاومی هستند که به رغم سنگین ترین حملات بر علیه آنها، اما با قدرت تمام و با اراده الهی بر دشمنان خود غلبه کردند.

وی تصریح کرد: امروز آمریکا و انگلیسی ها برای آشتی واسطه گری می کنند و با خواهش از یمنیها میخواهند آتشبس کند؛ و این ضعیفترین قوم مسلمانان در مقابل قویترین نظام شرور ایستادند و با اتکا بر اراده الهی و توکل بر خدا پیروز شدند.

سرلشکر سلامی در ادامه با تاکید بر اینکه دشمن در مقابل قدرت ملت ایران ناتوان است و در طول چهل سال اخیر همواره رو به افول بوده است، اظهار کرد: استقامت و وحدت غیور مردان ایران اسلامی امروز دشمنان را سردرگم ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز پیشانی بندهای مقاومت بر سر جوانان ملت های مسلمان نقش بسته و شوق شهادت روز به روز در حال گسترش است و اسلام نیز گسترش یافته است؛ ملت های مسلمان ایمان وشکوه خود را در عرصه های تقابل با دشمنان به نمایش گذاشته اند که این ها همان دستاوردهای بزرگ تاریخی رقم خورده در طول چهل سال است.

فرمانده کل سپاه در پایان تاکید کرد: پاسداران انقلاب اسلامی همواره تابع فرامین فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای بوده و همه ما با دل و جان در تحقق منویات معظم له تلاش خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ١٨٠ هزار واحد طرح اقدام ملی آغاز شده است، گفت: طرح اقدام ملی مسکن جذابیت های فراوانی دارد و هم اکنون ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف ( اقشار متوسط و کم درآمد) آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از آزمون حرفه ای مهندسی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: آزمون ورود به حرفه مهندسی در کشور بر اساس قانون سالانه ۲ مرتبه در ۷ رشته تخصصی و با حضور ۳۰۰ هزار نفر برگزار می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که امسال ۱۷۵ هزار نفر در آزمون ورود به حرفه مهندسی شرکت کرده اند ارائه صلاحیت حرفهای را نیازمند برگزاری آزمون حرفه ای عنوان کرد.

وی تصریح کرد: آزمون کمک می کند تا افراد با صلاحیت انتخاب شوند.

اسلامی با بیان این مطلب که در برگزاری آزمون وزارت راه و وزارت علوم و سازمان سنجش همکاری قابل توجهی داشته اند گفت از تمامی برگزارکنندگان همایش قدردانی می کنم.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: آزمون به صورت دسترسی آزاد به کتاب برگزار می شود و افرادی که بتوانند ۵٠ درصد نمره را کسب کنند در این آزمون پذیرفته می شوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم ساختمان های ایستا، بهینه و به صرفه در مصرف انرژی داشته باشیم باید با انتخاب افراد با صلاحیت که از همین آزمون ها سربلند بیرون می آیند، اقدام کنیم.

وی افزود: امسال ٢۵ درصد شرکت کنندگان خانم و ٧۵ درصد از آقایان هستند و بیشترین شرکت کنندگان نظارت عمران را برای آزمون انتخاب کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نتایج نهایی آزمون دیماه اعلام می شود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص جذابیت طرح اقدام ملی بیان داشت: طرح اقدام ملی جذابیت هایی دارد و برای افرادی است که به تنهایی و با توان مالی خود، امکان خانه دار شدن برای آنها مهیا نیست. بنابراین دولت با سیاستگذاری برای خانه دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد طرح را دنبال می کند.

اسلامی ادامه داد: اراضی طرح اقدام ملی شناسایی شده اند و مراحل آماده سازی تا ساخت، ١٨٠ هزار واحد مسکونی در دست اجراست.

  • بازدید از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی

    این گزارش می افزاید: وزیر راه و شهرسازی با حضور در دانشکده علوم پایه دانشگاه علم و صنعت ایران از روند برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی بازدید کرد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این آزمون در هفت رشته ورود به حرفه مهندسی برگزار میشود که شامل عمران در سه صلاحیتِ محاسبات و نظارت و اجرا؛ معماری در سه صلاحیتِ طراحی، نظارت و اجرا؛ شهرسازی، در ترافیک، نقشه برداری؛ تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی در دو صلاحیتِ طراحی و نظارت است. در این آزمون، ۴۰ هزار و ۴۴۳ نفر خانم ۲۳ درصد از شرکت کنندگان و ۱۳۵ هزار و ۳۴۴ نفر از آقایان ۷۷ درصدی از را تشکیل میدهند.

    از نظر شرکت کنندگان به تقکیک رشته شرکت در آزمون نیز رشته عمران در صلاحیتِ نظارت با ۳۸ هزار و ۸۷۲ نفر بیشترین شرکت کننده را دارد که ۲۲ درصد از شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است. ترافیک نیز با ۴۰۵ نفر کمترین شرکت کننده را دارد. همچنين استان تهران با ۳۴ هزار و ۳۶۱ نفر بیشترین تعداد شرکت کننده را در کل کشور دارد. در اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان آزمون ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در هفت رشته مهندسی روزهای ۱۸ و ۱۹ مهر در ۹۳ حوزه به طور هماهنگ و همزمان در سراسر کشور برگزار میشود.

شافعی در نشست روسای اتاقهای سراسر کشور مطرح کرد؛

گروه تجارت: روسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در نشست خود در ارومیه، به بررسی وضعیت لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین چگونگی حضور ایران در منطقه اوراسیا پرداختند.

در این نشست که به میزبانی اتاق ارومیه و با حضور استاندار آذربایجان غربی و نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به جایگاه سفارتخانههای ایران در توسعه تجارت خارجی گفت: زمانی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند، از ایشان خواستم که درانتخاب سفرای ایران در دیگر کشورها و همچنین در انتخاب استانداران، رویکرد اقتصادی را جایگزین رویکرد سیاسی کنند. شافعی گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از استانداران کشور نگاه های جدی به بخش اقتصادی دارند و روابط خوبی را با اتاق های استانی برقرار کرده و توانسته اند با همکاری هم قدم های موثری بردارند. بر اساس اظهارات او در هر منطقه و استانی، ظرفیت های بکری نهفته است که می توان با تکیه بر آنها به بهبود شرایط اقتصاد منطقه ای کمک کرد. شافعی افزود: در این راستا استان آذربایجان غربی با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند بسیار موثر عمل کند، به ویژه با توجه به آغاز همکاری های ایران با کشورهای منطقه اوراسیا که در این حوزه نیز استان آذربایجان غربی می تواند نقش آفرین باشد.

  • بخش خصوصی ساکت نماند

    نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس نیز با حضور در این نشست به لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این لایحه با همین وضعیتی که دارد به تصویب برسد به ضرر بخش خصوصی خواهد بود چراکه بسیار مبهم بوده و موجب بروز رفتارهای سلیقه ای خواهد شد. وی از روسای اتاق های استانی خواست تا ساکت نباشند و دیدگاه ها و مطالبات خود را در این رابطه مطرح کنند.

  • احیای واحدهای تولیدی غیرفعال

    محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی، به وضعیت تحریم ها اشاره کرد و گفت: امروز همگان به نقش بسزای بخش خصوصی واقف هستند و می دانند که باید با اعضای اتاق ایران همفکری کنند. وی به وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته و نوسانات ارزی اشاره و تصریح کرد: در آن زمان اتاق های سراسر کشور توانستند از ادامه نوسانات جلوگیری و از ابلاغ بخشنامه های ناگهانی ممانعت کنند. در این راستا همکاری بخش خصوصی و با دولت موثر واقع شد. این مقام مسئول در ادامه مشکل و دغدغه اصلی اقتصاد را اشتغال دانست و تصریح کرد: مشکل بیکاری تنها با سرمایه گذاری برطرف می شود و سرمایه گذاری هم امنیت و ثبات نیاز دارد. در خواست ما از شما این است که از روش های سنتی اجتناب کرده و استارتاپ ها را جدی بگیرید. از طرف دیگر ارتباط با دانشگاه ها نیز بسیار مهم و ضروری است. فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع می توانند با برقراری رابطه موثر با دانشجویان، آنها را برای فعالیت های آینده مهیا کنند. استاندار آذربایجان غربی، ظرفیت های این منطقه را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم در چند ماه اخیر اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت اشتغال استان انجام دهیم تا آنجا که بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری را از بین سایر استان های کشور، تجربه کردیم. شهریاری از تلاش ها برای احیای واحدهای صنعتی و تولیدی که در حال حاضر متوقف هستند خبر داد و گفت: هدف ما این است که واحدهای غیرفعال را دوباره به چرخه اقتصادی برگردانیم. تا به امروز 47 واحد دوباره فعال شده اند و این روند ادامه خواهد داشت.

  • سیستم های گمرکی باید به روز شوند

    حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید و تجارت در استان آذربایجان غربی تصریح کرد: این استان از نظر تولید انواع میوه و وجود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی رشد قابل توجهی داشته است. همچنین منابع غنی معدنی در اخیتار دارد که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. وظیفه ما در مورد این بخش شناسایی ظرفیت ها و معرفی آنها به بخش خصوصی است. این فعال اقتصادی همچنین به پتانسیل های گردشگری این منطقه اشاره کردو گفت: یکی از بزرگترین داشته های این استان، طبیعت بکر و آثار باستانی با قدمت طولانی است که نباید نادیده گرفته شوند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وضعیت مرزهای این استان با عراق و ترکیه را نامساعد خواند و خواستار بازنگری و اصلاح کمبودها در این مناطق شد. وی تاکید کرد: لازم است سیستم های گمرکی فعال در این بخش به روز شوند. انتظار در ادامه از بی توجهی دستگاه های تصمیم گیرنده به نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی انتقاد کرد و خواستار اصلاح این روند شد.

  • از تجربه های گذشته درس بگیریم

    در ادامه شافعی گزارشی از مهم ترین اقدامات خود و هیات رئیسه طی دو هفته گذشته ارائه داد.

    رئیس اتاق ایران در ابتدا به دیدار خود با رئیس مجلس اشاره و از سطح روابط ایشان با اتاق ابراز خرسندی کرد و گفت: بیشترین بحث ها در این جلسه مربوط به روابط خارجی ایران به ویژه منطقه اوراسیا بود. ایشان توصیه هایی داشتند و اعلام آمادگی کردند تا با همکاری اتاق برای گسترش روابط تجاری با کشورهای اوراسیا قدم بردارند. همچنین وعده دادند تعرفه های ترجیحی به گونه ای تدوین شود که منافع کشور در آن لحاظ شده و از نظرات اتاق نیز استفاده شود و مانند آنچه در ارتباط با وضعیت تعرفه ترجیحی با ترکیه اتفاق افتاد، تکرار نشود.

در پی اصابت جداگانه دو فروند موشک رقم خورد؛

گروه انرژی: نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش (NITC) روز جمعه، ۱۹ مهرماه در ۲ انفجار جداگانه در بخش بدنه، دچار آسیب شد. انفجارها در ساعت ۵ و ۲۰ : ۵ دقیقه صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی رخ داده است. کارشناسان شرکت ملی نفتکش ایران احتمال دادهاند که این انفجارها، بر اثر اصابت موشک رخ داده و حمله تروریستی صورت گرفته باشد. این درحالی است که برخی از رسانهها بعد از حادثه برای نفتکش سابیتی در دریای سرخ، این حادثه را ناشی از اصابت موشک شلیک شده از عربستان اعلام کرده بودند، این موضوع از سوی شرکت ملی نفتکش تکذیب شد.

نفت کش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش در دو انفجار جداگانه در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شدکه احتمالا این انفجار بر اثر اصابت موشک بوده است.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران، نفت کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت های ۵ و5:20 دقیقه صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز اکنون در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی در صدد کنترل آن هستند. کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند.

هیچ طرفی هیچ گونه کمکی به نفتکش ایرانی نکرده است

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران ضمن اعلام اینکه پس از وقوع حادثه برای نفتکش SABITI در دریای سرخ، هیچ کمکی به این کشتی نشده است، از تغییر مسیر این نفتکش ایرانی خبر داد. نصرالله سردشتی با اشاره به این موضوع که پس از وقوع حادثه برای نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش (NITC) هیچ طرفی کمکی نکرده است، اعلام کرد که نفتکش ایرانی تغییر مسیر میدهد.

وی با اشاره به این موضوع که خدمه نفتکش در سلامت کامل هستند، گفت: نفتکش ایرانی هنوز مسیر خود را از سرنگرفته است و به محض آغاز سفر، مسیر خود را برای خروج از دریای سرخ تغییر میدهد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، هنوز دلیل حادثه برای نفتکش ایرانی مشخص نیست، اما جلو نشست نفت به دریا گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، یک فروند نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش روز جمعه، ۱۹ مهرماه در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شد، دو مخزن اصلی نفت در این کشتی آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

شرکت ملی نفتکش ایران در بیانیهای اعلام کرد: نفتکش ایرانی در ۲ انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعتهای ۵ و ۵ و ۲۰ دقیقه صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

اصابت موشک از عربستان تکذیب شد

این درحالی است که برخی از رسانهها بعد از حادثه برای نفتکش سابیتی در دریای سرخ، این حادثه را ناشی از اصابت موشک شلیک شده از عربستان اعلام کرده بودند، این موضوع از سوی شرکت ملی نفتکش تکذیب شد.

این نفتکش روز جمعه 19 مهرماه، در ۶۰ میلی بندر جده عربستان دچار سانحه شد، اگرچه برخی از احتمال تروریستی بودن این حادثه خبر می دهند اما شلیک موشک به سمت این نفتکش از خاک عربستان تکذیب شده است. با وجود این حادثه، اکنون نفتکش در وضعیت پایداری قرار دارد و نشت نفت نیز متوقف شده و خدمه نفتکش در سلامت هستند.

  • قیمت نفت ۲ درصد دیگر جهش کرد

    روزجمعه، پس از انتشار اخباری از انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ در نزدیکی بندر جده عربستان قیمت نفت جهش کرد.گزارش ها حاکی از آن است که این انفجار به دو اتاقک مخزن این نفتکش آسیب زده و باعث شده است که نفت آن به دریای سرخ نشت کند. این در حالی اتفاق افتاد که در معاملات روز پنجشنبه هم با اشاره اوپک به احتمال کاهش بیشتر تولید برای متوازن کردن بازار و تحولات مثبت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قیمت نفت جهش کرده بود.قیمت پیشخرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچمارک بینالمللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۰:۱۰ به وقت تهران، با ۱.۳۳ دلار یا ۲.۲۴ درصد جهش، به ۶۰.۴۳ دلار رسید. قیمت پیشخرید هر بشکه نفت خام نیمهسنگین تگزاس غرب آمریکا، با ۹۹ سنت یا ۱.۸۴ درصد جهش به ۵۴.۵۴ دلار رسید.

رییس انجمن طلا و جواهر در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: طلا یکی از مهمترین فلزات در جهان است که هم به عنوان پشتوانه پولی بسیاری از کشورها مطرح می شود و هم فلزی زینتی است که زنان و مردم بدون آنکه هیچ فایده ای از آویزان کردن طلا کردن ببرند، این فلز گران بها را به دست، گردن، انگشت، گوش، بینی، پا و... می اندازند. همین امر باعث شده تا طلا نقش مهمی در اقتصاد جهان بازی کند که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

امروزه گردش پولی و مالی طلا به اندازه ای اهمیت دارد که افراد بسیاری را مشغول بکار می کند. عده ای در کارگاههای طلاسازی مشغول بکار هستند، عده ای مغازه های گران قیمتی دارند که کارشان فقط عرضه طلاست. عده ای طلای ساخته شده را بین مغازه ها توزیع می کنند. عده ای بنک دار طلا هستند و پولشان را در مسیر خرید عمده طلا و توزیع آن بین فروشندگان به جریان می اندازند. عده ای دیگر سکه های طلا را می خرند و می فروشند و خلاصه اینکه افراد بسیاری از کنار این فلز گرانبها، روزی زن و فرزندشان را تامین می کنند.

در حالی که افراد بسیاری از تولید و فروش طلا روزی حلال به دست می آورند، عده ای دیگر که عادت کرده اند نان خود را از حرام خواری به دست بیاورند، مسیر انحرافی طی می کنند و به اشکال گوناگون دست به تقلب می زنند تا مردم را گول بزنند و خود ره صد ساله را یک شبه طی کنند. در گذشته روشهای سواستفاده گوناگونی را شاهد بودیم که بدترین آنها فروش سکه های تقلبی در وکیوم بود. اگر چه در این زمینه بارها اطلاع رسانی شد اما هنوز معضل فروش سکه های تقلبی در بسته های وکیوم شده به قوت خود باقی است و هیچ راهکاری برای شناسایی سکه های تقلبی وجود ندارد زیرا به محض آنکه یک نفر جرات کند و بسته وکیوم شده را باز کند و متوجه شود که به جای طلا آهن خریده ، دیگر نمی تواند ادعایش را اثبات کند و پولش را دور ریخته است.

در این رابطه خبرنگار روزنامه تجارت با محمد اسدی جوزانی رییس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره گفت و گو کرد. وی با ابراز تاسف از اتفاقاتی که در عرصه طلا و جواهر رخ می دهد، از روشهای جدید تقلب در ساخت طلا خبر می دهد و دلیل این بازار تقلب را نبود نظارت مستمر و استاندارد اعلام می کند. در ادامه نتیجه گفت و گوی تجارت با اسدی جوزانی آمده است.

  • چندی قبل بازار تقلب سکه وکیوم داغ بود، آیا این معضل حل شده است؟

    طلا یکی از مهمترین فلزاتی است که توانسته افراد بسیاری را مشغول بکار کند. امروزه افراد بسیاری را سراغ داریم که با زندگی سالم توانسته اند در عرصه تولید، توزیع یا فروش طلا فعالیت کنند و سرمایه هنگفتی به دست بیاورند. اما جای تاسف دارد که عده ای به جای زندگی سالم، روشهای نامناسبی را دنبال می کنند تا زندگی مردم را ویران کنند و خودشان سرمایه دار شوند. در گذشته سکه های تقلبی وکیوم شده زندگی افراد بسیاری را سیاه کرد. افرادی که با خرید سکه وکیوم شده، گمان می کردند سرمایه ای ذخیره کردند اما وقتی به دلیلی اتفاقی وکیوم باز شد، متوجه شدند که به جای طلا، فلز بی ارزشی را وکیوم کرده اند و چون این وکیوم باز شده بود، نمی توانستند ادعای خودشان را اثبات کنند. این معضل همچنان وجود دارد. متاسفانه با وجود تذکراتی که بارها مطرح کردیم و اطلاع رسانی در رسانه ها مبنی بر اینکه مردم سکه وکیوم نخرند، همچنان سکه داخل وکیوم خرید و فروش می شود و معلوم نیست مردم چرا با وجود تذکراتی که دادیم، همچنان اصرار دارند خریدی بکنند، که جای شک و شبهه دارد.

  • چرا همچنان بازار سکه وکیوم داغ است؟

    به دلیل آنکه دستگاههای نظارتی همچون اتحادیه طلا و جواهر با این معضل برخورد نکرد. انتظار ما این بود که بازرسان اتحادیه یک باره به صورت تصادفی چند سکه وکیوم را نزد کسی که این کار را کرده بود می بردند و مقابل خودش وکیوم را باز می کردند و کیفیت آن را بررسی می کردند و چنانچه غل و غشی در کار بود، آن را اعلام می کردند و فردی که وکیوم را انجام داده بود وادار می کردند تمامی سکه ها راجمع آورد و مسوولیت وکیوم ها را بپذیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

    = این تقلب ها باعث بی اعتمادی بین مردم نسبت به صنف طلا و جواهر نمی شود؟

    هر تقلبی اعتماد مردم را نشانه می گیرد. فرقی نمی کند که یک قوطی رب تقلبی باشد یا یک سکه وکیوم شده اشکال داشته باشد در هر صورت مردم نسبت به فعالان آن صنف بدبین می شوند. اما مشکل اینجاست که وقتی برخورد جدی با متخلف صورت نمی گیرد و فرصت طلبان متوجه می شوند که مسوولان بی تفاوت هستند و مجازاتی متوجه متخلفان نمی شود، پا را فراتر می گذارند و روش دیگری را ابداع می کنند. امروز نوع دیگری از تقلب مطرح شده و این بار کسانی که تخصص شیمی دارند، وارد ترکیب طلا با موادی شده اند که وزن طلا را سنگین می کند، اما عیار آن ثابت می ماند. عنوان این کار "طلای دکتری" است. بدین معنا که متخصصان شیمی طلای دست دومی که جمع آوری می شود و باید برای ساخت مدل جدید آب شود، با موادی ترکیب می کنند که وزن را سنگین می کند اما وقتی آن را محک می زنند تا عیار آن مشخص شود، با وجود مواد ناخالص در طلا، عیار آن هیچ تغییری نمی کند. استاندارد طلای ایران 18 عیار (750) است. بنابر این وقتی سازنده طلا قصد دارد یک انگشتر یا النگو یا هر زینت آلات طلایی دیگری را بسازد، ابتدا باید فلز آب شده را محک بزند، اگر این طلا کمتر از 18 عیار باشد، باید طلای خالص(سکه 24 عیار) به آن اضافه کند و اگر عیار آن بالا باشد، مس یا نقره به آن اضافه می کند تا عیار آن به 18 برسد. اما افراد متقلب وقتی عیار را به 18 رساندند، موادی را به آن اضافه می کنند که وزن را بالا می برد اما عیار ثابت می ماند.

  • مردم چگونه متوجه این تخلف بشوند؟

    متاسفانه مردم هیچ راهکاری برای شناسایی این تخلف ندارند و تنها زمانی این تخلف مشخص می شود که طلا دست دوم می شود و قرار است بار دیگر آب شود که در آن صورت این مواد می سوزد و وزن طلا کم می شود.

  • راهکار مقابله با این تخلف چیست؟

    بزرگترین معضل این است که در ایران طلای آب شده تعریف دارد در حالی که در هیچ کجای جهان چیز به عنوان طلای آب شده نداریم. در دیگر کشورها وقتی طلا تبدیل به دست دوم می شود، آن را ذوب می کنند و ناخالصی آن را می گیرند و چیزی که طلا ساز مصرف می کند، طلای شمش (24 عیار) است.

    = چرا تشکلهای صنفی با این تقلب ها برخورد نمی کنند؟

    اولین کسی که باید با این تخلف برخورد کند، اتحادیه طلا وجواهر است. این اتحادیه بازرس دارد و به همین دلیل می تواند یک باره سراغ یک طلای ساخته شده برود و آن را مورد بازرسی قرار دهد. اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد. نکته مهمتر این است که اخلاق در صنوف کمرنگ شده و همین امر باعث شده تا شاهد گران فروشی، کم فروشی، تقلب و تخلف در صنوف باشیم. در گذشته صنوف سالم بودند و عرق صنفی داشتند. وقتی به یک طلا ساز یا طلا فروش، بقال، آهنگر، مکانیک یا هر صنف دیگری اتهامی زده می شد، اعضای آن صنف سعی می کردند متخلف را شناسایی و مجازات کنند تا باعث بی اعتمادی مردم نشود اما امروزه هرچقدر که به یک صنف اتهام زده شود، هیچ واکنشی از سوی اعضای آن مشاهده نمی شود و این بدتر از همه است. اکنون نیز اگر می خواهید واقعیت را بدانید، کافی است سری به قسمت بازرسی اتحادیه بزنید تا متوجه شوید شکایتهایی که از صنف می شود بیشتر در چه زمینه و چه مقدار است و آنگاه از آنها سوال کنید که چرا صبر می کنند فرد زیان دیده برای شکایت بیاید و خودشان از بازار بازرسی نمی کنند.

    = استانداردی وجود دارد یا ملاک اتحادیه است؟

    البته استاندارد طلا وجواهر داریم اما نظارت ضعیف است. همچنین کمیته ای متشکل از نماینده بانک مرکزی، استاندارد و نماینده صنف طلا و جواهر وجود دارد که این کمیته نیز درست عمل نمی کند. به عنوان مثال امروزه طلاسازان تصمیم گرفته اند اجرت ساخت طلا را از کارمزد به درصد تغییر بدهند و با همین کار، یک باره میزان قابل توجهی پول از جیب مصرف کنندگان به جیب طلاسازان می رود. در گذشته کارمزد ساخت مشخص بود اما از وقتی اجرت درصدی شده، عدد متغیر است. بدین معنا که هر کس هرچقدر بخواهد به عنوان درصد ساخت روی کار می کشد که این عدد از 3 تا 20 و بالاتر متغیر است. یک نفر طلایی ساخته و بنابر میل خودش اجرت 20 درصدی روی آن می کشد. در این حالت برای هر یک گرم طلا که قیمت آن 410 هزار تومان است، 82 هزار تومان اجرت درصدی تعیین می شود و هنگامی که همین طلا در طلا فروشی به مشتری تحویل می شود و مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده نیز به آن اضافه می شود، آنگاه مصرف کننده بابت یک گرم طلای ساخته شده گاهی تا 200 هزار تومان می پردازد و چنانچه این فرد دو بار طلایش را عوض کند، در عمل به عدد صفر رسیده و پولش را بابت ارزش افزوده، اجرت درصدی و سود فروشنده می پردازد. متاسفانه هیچ کس هم در این مورد پاسخگو نیست.

  • چرا امکان برخورد با این متخلفان وجود ندارد؟

    برای آنکه محیط کارشان مشخص نیست و دفتر و دستکی هم ندارند. امروزه سرمایه داران بزرگی هستند که روزی 5 کیلو طلا سازی می کنند اما در قالب کارگاههای زیر زمینی فعالیت می کنند. این افراد اگرچه در بازار نقش تعیین کننده ای دارند و اگر روزانه 10 درصد سود طلاسازی ببرند، روزانه 400 میلیون تومان سود می برند، اما در سال حتی یک ریال هم مالیات نمی دهند و البته دست کسی هم به آنها نمی رسد.

  • با توجه به مطالبی که در مورد سود کلان طلاسازی گفتید، آیا طلاسازی شغلی است که مردم را یک شبه سرمایه دار می کند و بیکاران می توانند به سراغ این شغل بیایند؟

    از قدیم گفته اند که پول، پول می آورد. در بحث طلاسازی هم هر کس که پول داشته باشد می تواند در کارگاه زیرزمینی طلا بسازد و سود کلانی به جیب بزند و متاسفانه کسانی که پول ندارند، هم دارایی آنها را به سرعت شناسایی می کند، هم باید مالیات بدهند و هم به دلیل نداشتن پشتوانه مالی، ناچار هستند به محض آنکه طلایی را ساختند، بفروشند تا بتوانند طلای خام بخرند و محصول دیگری را تولید کنند.

  • وضعیت کسانی که تسلط به طلاسازی دارند چگونه است؟

    کارگر طلاسازی مانند کارگر مشاغل دیگر بیچاره است و سرمایه دارانی سود اصلی را می برند که سرمایه دارند. امروزه بسیاری از کارگران با سابقه و توانمند که سالها در عرصه طلا سازی فعالیت می کردند و بسیار هم توانمند هستند، پیک موتوری شده یا دستفروشی می کنند. این در حالی است که آنها در کارشان بسیار ماهر هستند اما چون سرمایه ندارند و نتوانسته اند ارتباط با سرمایه داران داشته باشند، ناچار شده اند به سراغ کارهای دیگری بروند. کارگرانی هم که توانسته اند با سرمایه داران ارتباط داشته باشند، وضعیت بهتری نسبت به بیکاران ندارند، زیرا آنها نیز حقوق ناچیزی می گیرند. بدتر اینکه امنیت شغلی هم ندارند. یک کارگر طلاساز باید مطابق میل سازنده کار کند و حقوقی را بگیرد که کارفرمایش می دهد. حق اعتراض هم ندارد زیرا به محض آنکه اعتراض کند، آنقدر کارگر بیکار طلاساز داریم که به سرعت جایگزین می شوند.

  • این درست است که قاچاق طلا باعث رکود در صنعت طلاسازی ایران شده است؟

    قطعا همین طور است. اکنون عمده طلای ساخته شده که به صورت قاچاق وارد کشور می شود از ترکیه و امارات وارد می شود و کارگاههایی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، یزد، اصفهان و... وجود دارد که این طلاها را در داخل کشور مونتاژ می کنند. به عنوان مثال یک گردنبد که دستبند که شامل قطعات گوناگون است، به صورت تکه تکه وارد ایران می شود و در کارگاههای زیر زمینی سرهم بندی می شود. در نهایت نیز به نام طلای خارجی فروخته می شود.

  • آیا طلای خارجی با استقبال بیشتری رو به رو است؟

    متاسفانه در بین برخی از مردم که از کیفیت طلاسازی ایران آگاهی ندارند، توجه به طلاسازی خارجی مطرح می شود و بارها شاهد بودیم که خانمی وارد مغازه می شود و درخواست طلای ترک می کند و هنگامی که به این خانم توضیح می دهیم که طلای ایران بسیار بهتر و مطمئن تر از طلای دیگر کشورهاست، ناراحت هم می شود و راهنمایی ما را توهین تلقی می کند زیرا باور کرده که طلای ترک یا هند یا برخی کشورهای دیگر کیفیت بهتری دارد.

ایران ۱۴ - کامبوج صفر؛

گروه ورزش: تیمملی فوتبال ایران توانست کامبوج را با ۱۴ گل در هم بکوبد آن هم در روزی که زنان ایرانی به صورت رسمی برای اولین بار وارد ورزشگاه آزادی شدند تا یک مسابقه فوتبال را به تماشا بنشینند.

دیدار تیم های ایران و کامبوج تحتتاثیر حضور نزدیک به ۴۰۰۰ هوادار بانو در استادیوم آزادی یک روز تاریخی در فوتبال ایران بود. پس از سالها در استادیوم هرچند که به صورت محدود و با فشار فیفا، اما به هر حال به روی بانوان باز شد و آنها توانستند بازی تیم ملی کشورشان را از نزدیک نگاه کنند.

بلیت فروشی این بازی از هفته گذشته انجام شد و ۴ جایگاه در اختیار بانوان بود و نکته جالب این که در فاصله چند ساعت تا شروع بازی، برخی از هواداران وارد جایگاهها شدند. بالاخره ساعت 5 عصر روز پنجشنبه زنان و دختران ایرانی برای نخستین بار توانستند به ورزشگاه بروند تا از نزدیک یک مسابقه فوتبال را تماشا کنند.

تیمهای فوتبال ایران و کامبوج از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفتند. این دیدار با پیروزی ۱۴ بر صفر ایران به پایان رسید. در این بازی کریم انصاریفرد (4 بار)، سردار آزمون (۳ بار)، محمد محبی (2 بار)، مهدی طارمی (2 بار)، مهرداد محمدی، احمد نوراللهی و محمدحسین کنعانیزادگان برای ایران گلزنی کردند.

این دیدار مهمانان ویژهای از جمله ناظران فیفا، نمایندگان بعضی کشورها از جمله کامبوج و نمایندگان مجلس داشت. از جمله مهمانان ویژه این دیدار، علی ربیعی سخنگوی دولت و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود. ربیعی در جمع خبرنگاران گفت که برای حضور بانوان در ورزشگاه دغدغه فرهنگی داشتیم و تحت فشار فیفا نیز نبودهایم. حضور بانوان در بازی ایران - کامبوج واکنش بسیاری از رسانه های خارجی را هم به همراه داشت. فاکس ساکر در توییترش درباره حضور بانوان نوشت: پس از چهل سال محرومیت از حضور در ورزشگاه ها سرانجام به چندهزار بانوی ایرانی در دیدار ایران مقابل کامبوج در مقدماتی جام جهانی،اجازه حضور داده شد. ای اس پی ان هم گزارش داد: برای اولین بار پس از چهل سال، به زنان اجازه داده سد تا یک بازی خانگی را در ایران تماشا کنند. آن ها 14 بر صقر برنده شدند.

توییتر سایت گل در این باره با انتشار یک عکس نوشت: یک عکس باورنکردنی؛ برای اولین بار در چهل سال اخیر، امروز تماشاگران زن اجازه حضور در ورزشگاه برای تماشای بازی تیم ملی ایران را یافتند. این بازی با برتری 14 بر صفر ایران به پایان رسید.

رییس فیفا هم دربیانیهای به حضور بانوان ایرانی در دیدار برابر کامبوج اشاره کرد.

جیانی اینفانتینو رییس فیفا در بیانیهای یادآور شد: برای اولین بار در 40 سال گذشته این اجازه به زنان ایرانی داده شد تا بازی فوتبال مردان را تماشا کنند. این یک قدم بزرگ و مثبت محسوب میشود. چیزی که فیفا و بخصوص زنان و دختران ایرانی مشتاقانه در انتظار آن بودند. شور و شوقی که امروز این تماشاگران نشان دادند بیش از پیش ما را تشویق کرد که این راه را ادامه دهیم.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

قریب هفتصد سال از زمان حافظ می گذرد و اشعار و اندیشه های این مرد بزرگ هنوز تازگی دارد و هنوز هم ورد زبان هاست. دانشمند و عارف و عامی هریک بنا به وسع خود و بنا به هدف و نیتی که دارند از چشمه زاینده حکمت و هنر این شاعر فرزانه بهره می برند. اما مهم ترین موضوعی .......که می توان در حال و زمانه حاضر به آن تمسک جست باور حافظ به مروت و مدارا است تا بتوان به آسایش و آرامش دنیا و عقبی رسید. ایران امروز با همسایگان خود و سایر کشورهای دنیا رابطه اطمینان بخش و پایداری ندارد و همین موضوع تبعات منفی بسیاری در حوزه های سیاست خارجی، اقتصاد و اجتماع برجای گذاشته است. طی ماه های اخیر مسئولان مدام وعده می دهند که می خواهند رابطه و تعامل با دنیا _ به استثنای رژیم صهیونیستی و آمریکا _ را توسعه بخشند و برای تحقق این وعده، دیپلماسی نسبتا فعالی را به اجرا گذاشته اند، اما به نظر می رسد این تلاش ها به دلیل این که راهبرد تعریف شده ای ندارد هنوز نتوانسته است چنان که باید محقق شود و به نظر می رسد در بخشی از کانون های قدرت عزم و اراده جدی برای اجرای این مهم وجود ندارد و حتی سنگ اندازی هم می کنند. ما می توانیم بر سر موضع خود باشیم و به استکبارستیزی ادامه دهیم اما در عین حال به خاطر منافع ملی با دوستان و دشمنان مروت و مدارا را سرلوحه راهبرد کشورمان در قبال جهان خارج قرار دهیم، همان طور که حافظ هفتصد سال پیش از این گفته است: » آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا«

 

 

سرمقاله

جمشید پژویان

کارشناس اقتصادی

اقتصادی که بازدهی صنعت در آن ۶ درصد و بازدهی تجارت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد است با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم خواهد کرد که قطعا به تضعیف قدرت خرید فقرا و طبقه متوسط منجر خواهد شد. این موانع گرچه دردسرساز هستند ولی با اجرای سیاستهایی قابل رفع شدن است.......عبور کردن از پیچ سخت تحریمها ربط مستقیم دارد به تعریفی که هرکس میتواند از عبور و سختی بدهد. آن طور که من میخواهم تعریف کنم، باید برای این گذر یک ما بهازای واقعی یافت؛ از نظر من زمانی میتوانیم ادعا کنیم از پیچ سخت تحریمها عبور کردیم که بتوانیم به راحتی نفت خود را بفروشیم، درآمدهای ارزی خود را آزادانه وارد کشور کنیم و با سیاستهای اجرا شده از سوی نهادهای بالادستی شکوفایی اقتصادی به وجود آید. به بیان سادهتر زمانی میتوانیم ادعا کنیم که از سختیها عبور کردیم که از کشوری مصرف کننده به اقتصادی تولید کننده تبدیل شویم. طبعا با این تعریف ما هنوز مسیری طولانی تا گذر از این تنگه داریم.

اقتصاد ایران در دو سال گذشته از شوک خروج امریکا از برجام و تحریم اقتصادی یک جانبه این کشور آسیبهایی دید. با این حال مساله این است که حاکمیت ایالات متحده اگر بخواهد اقتصاد ایران در سالهای آینده هم رشد منفی به اندازه امسال داشته باشد، باید بتواند حداقل اروپا را با خود متحد کند تا تحریم ایران در شورای امنیت به تصویب برسد. با این همه تک روی آمریکاییها و شرایط خاص امروز این اتفاق را تا حدود زیادی نامحتمل کرده است.

اقتصاد ایران چنانچه با تحریمهای بیشتری مواجه نشود، که در شرایط فعلی محتمل نیست، در سال آینده وضعیتی دیگر خواهد داشت؛ چرا که شوکی به اقتصاد ایران در سال گذشته وارد شد و به منفی شدن شاخصهای اقتصادی، از طریق منفی کردن رشد اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم، منجر شد. پس از وارد شدن یک شوک اگر شوک جدیدی به وجود نیاید، طبیعی است که روند اقتصادی به تعادل برسد ولی این مهم ناشی از اجرای سیاست خاصی نیست بلکه حاصل کاهش اثر بحرانی آن شوک است. این میان باید توجه داشت که مقایسه اصلی نباید میان شاخصهای دو سال متفاوت صورت گیرد که باید حاصل مقایسه قیمت کالاها باشد؛ براین اساس میتوان گفت قیمت کالاها در سال آینده به وضعیت دو سال پیش باز نخواهد گشت و این صرفا کالاهای وارداتی را شامل نمیشود بلکه دیگر کالاها و از جمله تولیدات داخلی را هم در بر میگیرد.

مساله اصلی اقتصاد ایران به طور کلی این است که باید قرص نان خود را بزرگ کنیم یعنی با رشدی مناسب اقتصاد بزرگتر شود و این رشد باید در بخش صنعت و تولید رخ دهد. موانع عملی نشدن این مهم با اجرای سیاستهایی قابل رفع شدن است و از دولت انتظار میرود چنین کند. طبیعی است در اقتصادی که بازدهی بخش صنعت ۶ درصد است ولی بازدهی تجارت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد است، چرا باید رشد تولید به وجود بیاید؟ قیمت مسکن چند برابر افزایش یافت؟ طبیعی است سرمایههای کشور نیز به این بخشها میرود و این نیز به معنای آن است که اکنون نه تنها فقرا بلکه طبقه متوسط هم دیگر امکان داشتن سرپناهی را ندارد.

منبع: خبرآنلاین

عراقچی در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم مطرح کرد:

گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر همکاریهای بینالمللی و منطقهای در زمینه تغییر اقلیم گفت: اقدام در این زمینه بدون همکاری با بقیه کشورها انجام شدنی نیست.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی در نشست اعضای هیئت رئیسه ششمین کنفرانس بین المللی - منطقهای تغییر اقلیم افزود: همکاریهای بینالمللی و منطقهای در این دوره از کنفرانس باید پررنگتر شود؛ چون اقدام در خصوص تغییر اقلیم و تبعات آن بدون همکاری با سایر کشورها انجام شدنی نیست و در مباحثی مانند ریزگرد، آبهای فرامرزی و مدیریت آنها، قطعاً بدون همکاریهای منطقهای نمیشود خیلی از مسائل را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط با همسایگان و چگونگی ارتباط با آنان افزود: میشود موضوعات مورد مناقشه را به موضوع همکاری تبدیل کرد.

عراقچی از آمادگی وزارت امور خارجه برای همکاری همهجانبه با ششمین کنفرانس بینالمللی _ منطقهای تغییر اقلیم خبر داد و خواستار افزایش آگاهی عمومی در زمینه پیامدهای تغییر اقلیم شد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: افزایش آگاهی عمومی در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم باید مورد توجه قرار گیرد، وظیفه اصلی دستگاههای مربوطه مدیریت منابع آبی کشور و حرکت به سمت تابآوری است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی، افزایش و گسترش آگاهی عمومی مهمترین نیاز ما است، افزود: نسبت به تغییر اقلیم و تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی آن کار زیادی انجام نشده است. عراقچی با اشاره به اینکه، تبعات اجتماعی تغییرات اقلیمی کمتر مورد توجه واقع شده و نیاز است این رویکرد در بین مردم و مسئولان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، توصیه کرد: هدف اصلی کنفرانس بر محور ضرورت مقابله با خشکسالی، مدیریت منابع آب و سازگاری و تابآوری در سطح مردم، مسئولان، تصمیمگیران قرار گیرد.

ویافزود: وظیفه اول و اصلی ما مدیریت منابع آبی کشور و حرکت به سمت تابآوری است و باید بر آگاهیبخشی عمومی در این خصوص تمرکز شود

براساس این گزارش، نشست اعضای هیئترئیسه «ششمین کنفرانس بینالمللی_منطقهای تغییر اقلیم»، با حضور «سید عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه، سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، دبیران اجرایی و علمی کنفرانس و نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران در ستاد سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

در بخشی از این نشست، گزارشی از آخرین اقدامات انجامشده بهمنظور برگزاری کنفرانس ارائه شد و موضوع نشست مشترک هیئترئیسه در طول برگزاری کنفرانس و سیاستگذاری پنلها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.