حمله به نفتکش ایرانی بسیار مشکوک است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفت کش ایرانی گفت: این اقدام بسیار مشکوک است و میتواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونسیتی و جنگطلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد. حشمت الله فلاحت پیشه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفتکش ایرانی در آبهای جده گفت: در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان بر حسب نوع مواضع مقامهای مختلفشان به طور مستقیم و یا تلویحی برای تنش زدایی مواضعشان را اعلام کردند انفجار نفتکش ایرانی کاملا مشکوک است.

 

بازدید از یگانهای ارتش در شمال غرب کشور

فرمانده کل ارتش از بخش های مختلف یگان های ارتش در استان آذربایجان غربی بازدید و توان عملیاتی آن ها را ارزیابی کرد. به گزارش ایلنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در ادامه حضور خود در استان آذربایجان غربی، از یگان های نیروی زمینی ارتش اعم از تیپ ۱۶۴متحرک هجومی پیرانشهر، تیپ ۳۶۴ متحرک هجومی مهاباد، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی پادگاه قوشچی، تیپ ۲۶۴ سلماس و یگان های نیروی پدافند هوایی ارتش شامل ایستگاه راداری، موشکی و فاشا بازدید و توان عملیاتی و حاضر به کاری آن ها راارزیابی کرد.

بازدید از اماکن نظامی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی یگانها از دیگربرنامه های امیر سرلشکر موسوی در این بازدید ها بود.

 

عمران خان امروز به تهران سفر میکند

پایگاه خبری داون نیوز نوشت عمران خان امروز۱۲ اکتبر در سفری دو روزه راهی تهران خواهد شد

رسانههای پاکستانی اعلام کردند: «عمران خان» نخست وزیر پاکستان امروز به تهران سفر خواهد کرد.

سایت خبری داون نیوز، با انتشار جزئیات غیر رسمی از سفر نخست وزیر پاکستان به تهران و ریاض اعلام کرد: «عمران خان» امروز ۱۲ اکتبر در سفری دو روزه راهی تهران خواهد شد. داون نیوز افزود: «عمران خان» پس از سفر دو روزه خود به ایران در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اکتبر (۲۰ و ۲۱ مهرماه) و گفتگو با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، راهی عربستان خواهد شد.

بررسی حادثه حمله به نفتکش ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، موسوی در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ گفت: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

وی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفت کش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

احتمال بررسی طرح تعطیلی روز پنجشنبه

یک عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که طرح تعطیلی روز پنجشنبه کلیه مراکز اداری و آموزشی و قضایی در کلیه استانها و شهرستانها همانند تهران بعد از دریافت گزارش از کمیسیون اجتماعی در نوبت بررسی صحن قرار میگیرد.

به گزارش تجارت احمد امیرآبادی در گفتوگو با ایسنا، در توضیح روال بررسی تعطیلی روز پنجشنبه کلیه مراکز اداری و آموزشی و قضایی در کلیه استانها و شهرستانها همانند تهران در صحن علنی مجلس گفت: هیأت رئیسه بعد از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی آن را جهت بررسی در نوبت صحن قرار میدهد که به احتمال زیاد به این دوره مجلس نمیرسد چون طرحها و لوایح زیادی در نوبت بررسی قرار دارند.

وی در عین حال گفت: البته اگر ۵۰ نماینده مجلس در نامهای به هیأت رئیسه خواستار بررسی با اولویت این طرح شوند در صورت تصویب تقاضا در مجلس این طرح زودتر از موعد در این دوره مورد بررسی قرار میگیرد.

اهمیت اعلام لیست دارایی مسئولان

یک عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به شرایط فعلی و دادگاههایی که اخیراً برگزار شده است، اعلام لیست اموال مسئولان میتواند بازدارنده و مفید باشد تا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی در آینده باشیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش که موضوع اعلام اموال مسئولان به سامانهای که برای این هدف راهاندازی شده است، چقدر به شفافیت اقتصادی کمک میکند، اظهار کرد: طبق قانون اساسی یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مسئولان لیست اموال خود را در هنگام آغاز مسئولیت و پایان کار اعلام کنند که در اختیار قوه قضاییه قرار گیرد و نظارت بر چگونگی تغییر لیست اموال انجام شود.

وی افزود: آنچه که الان در این زمینه مطرح است تعداد بیشتری از مسئولان که در قانون اساسی اشاره شده را در بر میگیرد. مثلا تعدادی از مسئولان دولتی به این لیست اضافه شدند که پیش از این نبودهاند.

تهیه میثاقنامه انتخابات مجلس یازدهم

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تهیه پیشنویس میثاقنامه انتخابات مجلس یازدهم در قالب طرح گفتوگوی ملی خبر داد و گفت که این میثاقنامه تا پایان مهر نهایی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی با اشاره به ارائه گزارشی از طرح گفتگوی ملی به علما در سفر اخیر محمدرضا عارف به قم، به ایسنا اظهار کرد: اخیرا در جلسات گفتگوی ملی، میثاق انتخابات مجلس یازدهم با تاکید بر منافع ملی تهیه شده است. من پنجشنبه گذشته در جلسه خانه احزاب این موضوع را مطرح کردم و مهندس باهنر هم در همان جلسه روی این میثاقنامه تاکید کرد و در حال حاضر متن آن در حال نهایی شدن است و جزئیات آن هم بعد از نهایی شدن یعنی تا اواخر مهر ماه اعلام میشود.

وی افزود: من یک نسخه از پیش نویس را به آقای روحالامینی رئیس خانه احزاب دادم و آن را برای روسای سه فراکسیون سیاسی مجلس هم فرستادم تا نظر فراکسیونها را در این باره بگیریم و نهایتاً کاری انجام شود که مورد وفاق همه جریانات باشد.

تبانی آنکارا و واشنگتن

در موضوع سوریه

یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه ترکیه از ابتدای بحران سوریه به دنبال سیطره بر دمشق بود، گفت: به نظر میرسد ترکها با آمریکاییها در موضوع مهمتری به توافق رسیدهاند و قرار است ما به ازای کوتاه آمدن آمریکا در پرونده سوریه و دست برداشتن از حمایت از عوامل کرد خودشان، ترکیه در جای دیگر خدمت بزرگی به آمریکاییها کند.

سعدالله زارعی در گفتوگو با ایسنا در ارزیابی خود از اقدامات اخیر ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: مبنای ترکیه از ابتدای بحران سوریه سیطره بر دمشق بود، گمان می کرد که حجم فشارها علیه دولت سوریه به گونهای است که عملا دولت دمشق ساقط میشود و با توجه به مرز بسیار طولانی که با سوریه دارد و همچنین ظرفیتهای مهمی که در مقایسه با همسایگان دیگر سوریه یعنی لبنان، اردن و عراق دارد، میتواند با مداخله نظامی در بحران عملا دولت آینده حاکم بر سوریه را تعیین کند و یا حداقل در تعیین دولت آینده سوریه بزرگترین نقش را ایفا کند.

ظریف طی یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز به همتایان خود فراخوان داد؛

ظریف در یادداشتی که برای نشریه فایننشال تایمز ارسال کرد نوشت: از همکارانم دعوت میکنم که در ایجاد طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت به ما بپیوندند.

به گزارش تجارت به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف با انتشار یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: از همکارانم در میان مدیران و رهبران کشورهای منطقه و همینطور از مجامع دانشگاهی و دیپلماتیک دعوت میکنم که به ما در ایجاد این طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت (صلح هرمز) بپیوندند، منطقه ما در یک مقطع مهم قراردارد. امروز شاهد تشدید تنشها و ناامنیهایی هستیم که تهدید عدم کنترل زنجیره تصاعدی بحران را مطرح میکند و میتواند منجر به تراژدیهای غیرقابل توصیفی شود. جنگ چهار و نیم ساله یمن، این منطقه را در آستانه فاجعه قرار داده است و منجر به اقداماتی علیه آرامکو گردید. دیرزمانی است که در کشورهای جامعه تنگه هرمز، بی اعتمادی، دشمنی و درگیری و جنگ حاکم است. مدتهای مدیدی است کشورهای منطقه یا خود را تا به دندان مسلح کرده اند یا یکدیگر را مورد هجوم، بمباران و تحریم قرار داده اند. مدتهای طولانی است نیروهای خارجی از هزاران مایل دورتر برای نمایش قدرت خود، و نه برای محافظت از مردم ما، به منطقه ما آمده اند و این موضوع مدتهای طولانی مردم ما را رنج داده است.

  • انتخاب صلح و ثبات به جای ناامنی

    میتوانیم این انتخاب را داشته باشیم که کماکان و همراه هم در این مسیر ناامنی، بی ثباتی و تنش بمانیم و منتظر اتفاقاتی ناشناخته باشیم. یا درعوض میتوانیم صلح، امنیت، ثبات و رفاه را برای همه انتخاب کنیم و اواخر سپتامبرامسال، آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران، از ابتکار عمل جدیدی در مجمع عمومی سازمان ملل رونمایی کرد: "پویش صلح هرمز"، یا "امید" در سال ۱۹۸۷، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به سازمان ملل متحد این ماموریت را داد تا پوشش بین المللی لازم را برای چنین ترتیبات منطقهای را فراهم آورد.

    ایران تلاش دارد تا راه حلی برای مشکلی که به ظاهرغیرقابل حل میرسد- در حالی که در حقیقت چنین نیست- و ناشی ازمنافع و ایدئولوژیهای رقیب، ناهمسانی در اندازه، منابع و قابلیتها و تلقی بی اعتمادی میان کشورهایی بیاید که بصورت بی واسطه از تحولات تنگه هرمز بیشترین تاثیررا میپدیرند؛ یعنی ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر، کویت، عمان، امارات متحده عربی و بحرین. موفقیت این تلاش، برای میبایست منطبق بر اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد بنا نهاده شود. همه ما باید به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، مصونیت مرزهای بین المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات متعهد باشیم. ما باید به طور قاطع هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از زور یا مشارکت در ائتلاف علیه یکدیگر را مردود بدانیم. با توجه به ناهمسانی آشکار در اندازه و منابع، همه ما باید نسبت به احترام متقابل، منافع متقابل و جایگاه برابر در همه ابعاد روابط و تعامل با یکدیگر متعهد باشیم.

  • رویکرد دسته جمعی به استفاده از فرصت ها

    به منظور ایجاد اجماع در سطوح مختلف در تدوین اجزای "پویش صلح هرمز" و در مرحله بعدی، شروع بکار و اجرای جمعی این پویش، پیشنهاد مااین است که جلساتی در سطوح کارشناسی، اندیشکدهای، بخش خصوصی، مقامات ارشد، وزیران و سران کشورها به منظور مشورت درباره اهداف مشترکمان تشکیل شود. این جلسات میتواند مفصل بندی و مرحله بندی رویکرد دسته جمعی ما را نسبت به فرصتها و چالشهای مشترک ما از جمله امنیت انرژی و آزادی دریانوردی برای همه، کنترل تسلیحات و ترتیبات امنیت سازی، ایجاد منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی و پیشگیری و حل و فصل مناقشات منطقهای امکانپذیر کند. میتوانیم این کار را با – یا حرکت به سمت - امضای یک پیمان عدم مداخله و عدم تجاوز در "جامعه هرمز" شروع نماییم. گروههای کاری مشترک میتوانند بر روی طراحی اقداماتی عملی برای دستیابی به این اهداف و به تدریج ایجاد اعتماد و گسترش همکاریها کار کنند. این کارگروهها میتوانند سازوکارها و رویههای ویژهای را برای همکاری در زمینه امنیت مشترک و پیشگیری و حل مناقشات منطقهای، از جمله از طریق برقراری خطوط تماس مستقیم، سامانههای هشدار دهنده زودهنگام، تماسهای نظامی و تبادل دادهها و اطلاعات پیشنهاد دهند. یک کارگروه دیگر میتواند زمینه همکاری نهادهای ما را برای مبارزه با تجارت مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان فراهم آورد.

  • الزام به تشکیل کارگروه ویژه

    هیچ چیز همانند تعامل نزدیک میان مردم، مشاغل و بخشهای خصوصی نمیتواند ایجاد اعتماد کند. یک کارگروه ویژه میتواند بر ارتقاء همکاری و سرمایه گذاریهای مشترک در زمینههای نفت، گاز، انرژی و ترانزیت و حمل و نقل متمرکز شود. دانشگاهیان و اندیشمندان برجسته همچنین میتوانند برای ارتقاء و گسترش همکاریهای فرهنگی، گفتگوی بین دینی، گردشگری، همکاری علمی، تبادل دانشمندان و دانشجویان و پروژههای علمی و فناوری مشترک، یک کارگروه مشترک تشکیل دهند. کارشناسان مربوطه میتوانند اقدامات مشترکی را برای رفع مشکلات اساسی امنیت سایبری، امنیت هستهای و محیط زیست - به ویژه محیط زیست دریایی- پیشنهاد دهند. همکاری درمورد موضوعات بشردوستانه، بویژه در مورد مهاجران، پناهندگان و آوارگان میتواند با تجمیع نهادهای مربوطه در یک کارگروه بشردوستانه تقویت شود.

    امروز، من از همکارانم در میان مدیران و رهبران کشورهای منطقه و همینطور از مجامع دانشگاهی و دیپلماتیک دعوت میکنم که به ما در ایجاد این طرح صلح، امنیت، ثبات و سعادت بپیوندند. همه ما از مسائل گذشته گلایههایی داریم. ایران به عنوان قربانی تجاوزی هشت ساله که بصورت منطقهای تامین مالی شد و چهل سال تروریسم و تجزیه طلبانه تحت حمایت خارجی، موارد زیادی برای گلایه و شکایت دارد. اما همانطور که مولوی، شاعر و حکیم بزرگ ۸۰۰ سال پیش نوشت: " از کفر و ز اسلام برون صحرائیست، ما را به میان آن فضا سودائیست، عارف چو بدان رسید سر را بنهد، نه کفر و نه اسلام و نه آنجا جائی است. "

سرلشکر سلامی در سفر به اردبیل تشریح کرد؛

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان حد و مرز ندارد، گفت: سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد و دشمن زمانی که مشاهده میکند جغرافیای مقاومت گسترش یافته باید صحنه را ترک کند و چارهای جز این کار نخواهد داشت.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس به نقل از سپاه نیوز، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع پایوران سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با بیان اینکه سپاه نهادی مردمی است و ما همیشه و در همه جا در کنار مردم خواهیم بود، گفت: اولویت سپاه کارجهادی و روحیه جهادی است و این را سرلوحه برنامه خود قرار داده ایم تا با حضور در عرصه های جهادی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید چهره محرومیت از کشور زدوده شود.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان حد و مرز ندارد، اظهار کرد: ما اجازه ورود دشمن به خاک میهن اسلامی عزیزمان را نخواهیم داد و با حضور خود در کیلومترها دورتر از مرزهای کشور، راه دشمن را برای توطئه چینی ها و کارهای خصمانهشان سد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه استقامت و مقاومت سبب پیروزی است، ادامه داد: سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد و زمانی که دشمن مشاهده می کند که جغرافیای مقاومت و تفکر گفتمان انقلاب اسلامی گسترش یافته است باید صحنه را ترک کند و چاره ای جز این کار نخواهد داشت.

سردار سلامی با بیان اینکه شکوه، اقتدار و عظمت ولایت و ایستادگی و روحیه انقلابی ملت ایران دشمن را ناامید کرده است، گفت: دشمن با مشاهده مقاومت ما مجبور به برگشت شده است، چرا که راه مقاومت روشن است و همه توفیقات امروز ما در سایه ایمان و اعتقاد به خدای متعال رقم خورده و امروز وظیفه ما برای ادامه راه مقاومت بسیار سنگین است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به پیروزی های اخیر ملت مظلوم یمن برابر دشمنان، بیان کرد: یمنی ها ملت مظلوم و مقاومی هستند که به رغم سنگین ترین حملات بر علیه آنها، اما با قدرت تمام و با اراده الهی بر دشمنان خود غلبه کردند.

وی تصریح کرد: امروز آمریکا و انگلیسی ها برای آشتی واسطه گری می کنند و با خواهش از یمنیها میخواهند آتشبس کند؛ و این ضعیفترین قوم مسلمانان در مقابل قویترین نظام شرور ایستادند و با اتکا بر اراده الهی و توکل بر خدا پیروز شدند.

سرلشکر سلامی در ادامه با تاکید بر اینکه دشمن در مقابل قدرت ملت ایران ناتوان است و در طول چهل سال اخیر همواره رو به افول بوده است، اظهار کرد: استقامت و وحدت غیور مردان ایران اسلامی امروز دشمنان را سردرگم ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز پیشانی بندهای مقاومت بر سر جوانان ملت های مسلمان نقش بسته و شوق شهادت روز به روز در حال گسترش است و اسلام نیز گسترش یافته است؛ ملت های مسلمان ایمان وشکوه خود را در عرصه های تقابل با دشمنان به نمایش گذاشته اند که این ها همان دستاوردهای بزرگ تاریخی رقم خورده در طول چهل سال است.

فرمانده کل سپاه در پایان تاکید کرد: پاسداران انقلاب اسلامی همواره تابع فرامین فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای بوده و همه ما با دل و جان در تحقق منویات معظم له تلاش خواهیم کرد.

خطیب نماز جمعه تهران:
 

گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران، حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه را تجاوز به یک کشور مستقل دانست و گفت: از ترکیه میخواهیم مانند عربستان در باتلاق امریکا نیفتد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در فرازی از خطبه دوم نماز سیاسی عبادی جمعه در مصلای امام خمینی (ره) تهران درباره حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه با عملیات به نام «چشمه صلح»، افزود: مطلب روشن این است این کار ترکیه تجاوز به یک کشور مستقل است؛ موضع نظام در این رابطه موضع ناصحانه یعنی توقف فوری حملات و خروج نظامیان از خاک سوریه است. خطیب موقت تهران تصریح کرد: در رابطه با این لشکرکشی ترکیه یک نصیحت به دولت ترکیه دارم و آن این است که عربستان به عنوان نوکر امریکا حرف امریکا را شنید و در باتلاق افتاد، یک هفتهای میخواست کار یمن را تمام کند اما بعد ۵ سال همچنان رزمندگان یمنی هستند که حرف اول را می زنند؛ بنابراین ترکیه مواظب باشد به این دام امریکا نیفتد. وی ادامه داد: بلافاصله پس از آن که امریکا نیروهای خود را از شمال سوریه میبرد، ترکیه جای امریکاییها را پر میکند، مراقب باشید باتلاق جدید برای خود درست نکنید. خاتمی درباره موضوع عراق اظهار داشت: دومین مساله عراق است، دو هفته قبل شنیدید اغتشاشاتی در عراق انجام شد که براساس اظهارات سخنگوی وزارت کشور عراق متاسفانه بیش از ۱۰۰ نفر در این اغتشاشات کشته و بیش از ۶ هزار نفر مجروح شدهاند. کشوری که دیرزمانی نیست که از شر دیکتاتور خلاص شده و این بلاها سرش آمده است.

  • حضور مردم در انتخابات، جشن سیاسی است

    آیت الله خاتمی موضوع مهم داخلی روز را انتخابات عنوان و تصریح کرد: انتخابات در زمان شاه به این شکل بود که شاه هر کسی را نمیخواست روی اسم آن خط می کشید، بقیه که خط نمیکشید نماینده بودند. برایشان مهم نبودند مردم میآمدند، نمیآمدند یا کم میآمدند اصلا بهایی به مردم نمیداد. وی افزود: به برکت پیروزی انقلاب این جشن اتفاق افتاده و در این چهل سال نزدیک به چهل بار شما خوبان آمدید و سرنوشت کشور را رقم زدید، این حشن سیاسی است. بنابراین باید تلاش برای حضور باشکوه مردم در پای صندوق های رای داشته باشیم اینجا جای اهداف حزبی نیست، جای عزت و آبروی نظام است خطیب موقت تهران با تاکید بر اینکه برای برپایی انتخابات باشکوه همه باید قانونمدار باشیم، اظهار داشت: مجریان، مردم و نامزدها همه قانونمدار باشند، قانونشکنی و تحقیر قانون در شان هیچ کس و در شان مسئولان نیست. نه اولین کشوری هستیم که انتخابات برگزار میکنیم و نه آخرین کشور خواهیم بود. خاتمی با بیان اینکه انتخابات در همه جای دنیا برقرار است، گفت: در کشورهای دنیا آیا هر کسی از راه رسید و گفت من کاندیدا هستنم، اسمش را مینویسند؟ نه، ضابطه یا شرایطی دارند. اینکه هر کسی که از راه رسید و اسمش را بنویسند مردمسالاری نیست، مردمسالاری این نیست که بیحساب و کتاب اسم بنویسند. مردم به قانون اساسی رای دادند و اصل ۹۹ قانون اساسی میگوید شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است. وی با استناد به اصل ۹۸ قانون اساسی، ادامه داد: این اصل قانون اساسی هم تفسیر را بر عهده شورای نگهبان گذاشت و شورای نگهبان هم، این نظارت را استصوابی دانست؛ بنابراین این سخن که بگوییم مردم خوب میفهمند و خودشان انتخاب کنند ما هم قبول داریم اما اینکه بیان این عبارات به معنای نبودن نظارت باشد و هر کسی از راه رسید اسمش را بنویسیم، درست نیست. میگویند شورای نگهبان از اول نبود؛ اما امام هیاتی را تعیین و آن هیات، نظارت استصوابی را اعمال کرد. کد آن را هم بگویم مسعود رجوی خبیث را در این هیات رد کردند. در زمان امام هیاتی ایجاد کرد که نظارت استصوابی داشت پس نظارت استصوابی چیز جدیدی نیست. خطیب موقت تهران یکی از رفتارهای ناپسند در فضای انتخابات را دو قطبی کردن جامعه عنوان کرد و گفت: برخی میخواهند با دو قطبی کردن فضای انتخابات رای بیاورند.