تست سرد متروی گلشهر-هشتگرد

فرآیند تست سرد متروی گلشهر-هشتگرد با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و مسوولان شرکت بهرهبردار متروی تهران آغاز شد.

حبیباله طاهرخانی، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر، گفت: فرایند تست سرد قطار گلشهر-هشتگرد آغاز شده است و انشاءالله بعد از تست سرد وارد تست گرم، بهرهبرداری اولیه و نهایی خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: این تست با حضور شرکت بهرهبرداری متروی تهران انجام و قطار تست سرد این شرکت وارد ایستگاه هشتگرد شد و کارشناسان تست خط و ایستگاه را از جهات مختلف انجام دادند.

 

حکم ۵ شرکت نمایندگی کشتیرانی متخلف

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در دومین جلسه کمیسیون صدور مجوز نحوه فعالیت شرکتهای نمایندگی کشتیرانی تصمیمات لازم در خصوص اقدامات غیرمتعارف ۵ شرکت نمایندگی کشتیرانی اتخاذ شد و هفته آینده کمیسیون ماده ۹ حکم مربوط به ۵ شرکت متخلف را اعلام میکند. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسنزاده ادامه داد: یکسری از شرکتها هستند که از سازمان بنادر و دریانوردی برای فعالیت حمل و نقل دریایی مجوز فعالیت میگیرند، حال برخی از این شرکتها از شرایط تحریم سوء استفاده و از صاحبان کالا و سایر خدمات گیرندگان تعهدات خود را کامل انجام ندادند و یا پول بیشتری دریافت کردند، این اقدام سبب نارضایتی بسیاری از تجار و صاحبان کالا شده است.

 

پذیرش ۷۰۰ پرواز اربعین در فرودگاه امام

مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مجوز پذیرش ۷۰۰ پرواز به مقصد نجف و بغداد از فرودگاه بین المللی امام خمینی صادر شده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رستمی، مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه فرودگاه بینالمللی امام خمینی برای پروازهای اربعین تمامی زیرساختهای ترمینالهای این فرودگاه را آماده کرده است، گفت: مجوز پذیرش ۷۰۰ پرواز نجف و بغداد را پذیرش کردهایم و از روز گذشته پروازهای اربعین آغاز شده است. مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: روزانه متوسط ۳۵ پرواز از فرودگاه بینالمللی امام خمینی انجام میشود و با توجه به آن که تمامی زیرساختها را آماده کردهایم امیدواریم این پروازها با کمترین تأخیرات احتمالی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ١٨٠ هزار واحد طرح اقدام ملی آغاز شده است، گفت: طرح اقدام ملی مسکن جذابیت های فراوانی دارد و هم اکنون ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف ( اقشار متوسط و کم درآمد) آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از آزمون حرفه ای مهندسی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: آزمون ورود به حرفه مهندسی در کشور بر اساس قانون سالانه ۲ مرتبه در ۷ رشته تخصصی و با حضور ۳۰۰ هزار نفر برگزار می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که امسال ۱۷۵ هزار نفر در آزمون ورود به حرفه مهندسی شرکت کرده اند ارائه صلاحیت حرفهای را نیازمند برگزاری آزمون حرفه ای عنوان کرد.

وی تصریح کرد: آزمون کمک می کند تا افراد با صلاحیت انتخاب شوند.

اسلامی با بیان این مطلب که در برگزاری آزمون وزارت راه و وزارت علوم و سازمان سنجش همکاری قابل توجهی داشته اند گفت از تمامی برگزارکنندگان همایش قدردانی می کنم.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: آزمون به صورت دسترسی آزاد به کتاب برگزار می شود و افرادی که بتوانند ۵٠ درصد نمره را کسب کنند در این آزمون پذیرفته می شوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم ساختمان های ایستا، بهینه و به صرفه در مصرف انرژی داشته باشیم باید با انتخاب افراد با صلاحیت که از همین آزمون ها سربلند بیرون می آیند، اقدام کنیم.

وی افزود: امسال ٢۵ درصد شرکت کنندگان خانم و ٧۵ درصد از آقایان هستند و بیشترین شرکت کنندگان نظارت عمران را برای آزمون انتخاب کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نتایج نهایی آزمون دیماه اعلام می شود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص جذابیت طرح اقدام ملی بیان داشت: طرح اقدام ملی جذابیت هایی دارد و برای افرادی است که به تنهایی و با توان مالی خود، امکان خانه دار شدن برای آنها مهیا نیست. بنابراین دولت با سیاستگذاری برای خانه دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد طرح را دنبال می کند.

اسلامی ادامه داد: اراضی طرح اقدام ملی شناسایی شده اند و مراحل آماده سازی تا ساخت، ١٨٠ هزار واحد مسکونی در دست اجراست.

  • بازدید از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی

    این گزارش می افزاید: وزیر راه و شهرسازی با حضور در دانشکده علوم پایه دانشگاه علم و صنعت ایران از روند برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی بازدید کرد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این آزمون در هفت رشته ورود به حرفه مهندسی برگزار میشود که شامل عمران در سه صلاحیتِ محاسبات و نظارت و اجرا؛ معماری در سه صلاحیتِ طراحی، نظارت و اجرا؛ شهرسازی، در ترافیک، نقشه برداری؛ تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی در دو صلاحیتِ طراحی و نظارت است. در این آزمون، ۴۰ هزار و ۴۴۳ نفر خانم ۲۳ درصد از شرکت کنندگان و ۱۳۵ هزار و ۳۴۴ نفر از آقایان ۷۷ درصدی از را تشکیل میدهند.

    از نظر شرکت کنندگان به تقکیک رشته شرکت در آزمون نیز رشته عمران در صلاحیتِ نظارت با ۳۸ هزار و ۸۷۲ نفر بیشترین شرکت کننده را دارد که ۲۲ درصد از شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است. ترافیک نیز با ۴۰۵ نفر کمترین شرکت کننده را دارد. همچنين استان تهران با ۳۴ هزار و ۳۶۱ نفر بیشترین تعداد شرکت کننده را در کل کشور دارد. در اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان آزمون ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در هفت رشته مهندسی روزهای ۱۸ و ۱۹ مهر در ۹۳ حوزه به طور هماهنگ و همزمان در سراسر کشور برگزار میشود.

مدیرعامل سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، موقعیت فعلی بازار را برای ورود به سهام پرپتانسیل، مناسب ارزیابی کرد. به گزارش بازار سرمایه، جوادعشقی نژاد، در پیش بینی روند بازار در ۶ ماهه دوم سال گفت:با توجه به ظرفیت هایی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد می توان گفت که بورس در فصل پاییز و زمستان در مجموع روندی مثبت خواهد داشت که این روند با تغییراتی نیز همراه خواهد بود.وی، با بیان این که سهام بنیادی همچنان در وضعیت ایده آلی قرار دارند، یادآور شد: توجه مناسب و درخور سهامداران به این صنایع می تواند زمینه ساز روند مثبت ۶ ماهه دوم بازار سرمایه باشد. در این میان مساله مهم کنترل حجم ورود نقدینگی به بازار است که با برخی تغییرات در دستورالعمل ها در حال اجرا است.بنابراین «خروج از صنایع رشد یافته» و «تطبیق بازار با دستورالعمل های جدید» از مهمترین دلایل روزهای کاهشی بورس در شرایط فعلی است.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی بیان کرد: بورس کالا در شرایطی مقدمات عرضه پسته به شکل گواهی سپرده و قرارداد آتی را فراهم کرده که در صورت فراهم شدن برخی زیرساخت ها در بخش کشاورزی، این بورس می تواند میزبان عرضه انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات و زیتون باشد.علی خان محمدی در گفت و گو با رویداد ۲۴، افزود: اصلی ترین مزیت عرضه پسته در بورس، شفاف سازی قیمت این محصول برای اطلاع همگان است به شکلی باغداران به مرور از قیمت های واقعی ثبت شده بر تابلوی بورس مطلع می شوند و محصولشان را ارزان به واسطه ها نمی فروشند. در این حیطه، بهره گیری از ظرفیت بورس کالا را نباید نادیده گرفت چراکه ایجاد رقابت یکی از فاکتورهای اصلی بورس است و اگر حضور پررنگ تری در معاملات محصولات کشاورزی داشته باشیم، تولید و عرضه محصولات باکیفیت تر و متناسب با نیاز بازار به همراه رقابت را در این بخش رواج داده ایم.

۲۰۰ هزار کیلووات ساعت برق

در بورس انرژی

امروز20 مهرماه، کالاهای آیزوریسایکل، بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰ و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز و گاز بوتان صنعتی، گاز پروپان صنعتی، گاز مایع صنعتی و هگزان پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. همچنین در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، ۲۰۰،۰۰۰ کیلووات برق توسط شرکت تولید نیروی برق آبادان - نیروگاه آبادان(توبا) برای دوره تحویل روزانه مهر عرضه خواهد شد.همچنین روز چهارشنبه 17 مهرماه،طی معاملات این روز ۴,۰۸۰ تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۲۲۵ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران داد و ستد شد.بازار عمده فروشی برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله ۵۳۷،۰۰۰ قرارداد معادل ۱۲،۸۸۸،۰۰۰ کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال بود.

بازده بورس ۴ درصد افت کرد

در هفته اخیر نماگر اصلی بورس تهران نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش داشت و در کانال ۳۱۳ هزار واحدی ایستاد و بدین ترتیب با کاهش ۴ درصدی مواجه شد. این هفته از معدود هفته هایی در سال ۱۳۹۸ بود که شاخص بورس با کاهش مواجه شد.به گزارش ایسنا، در پنج روز کاری بورس تهران، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با ۱۳ هزار و ۶۸ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۱۳ هزار و ۴۹ واحد رسید.در عین حال شاخص کل هم وزن با ۵۱۰۸ واحد کاهش معادل ۵.۳ درصد به رقم ۹۱ هزار و ۳۰۰ واحدی رسید.شاخص بازار اول با ۱۰هزار و ۶۲۷ واحد کاهش به رقم ۲۲۶ هزار و ۲۳۲ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۲۱ هزار و ۵۱۰ واحد کاهش عدد ۶۴۲ هزار و ۳۶۵ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۴.۴۹ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۳.۲۴ درصد کاهش نسبت به هفته قبل همراه شدند.در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۰۸۸۶۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۲۲.۶۶ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل بورس تهران تشریح کرد؛
 

گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت: از ابتدای سال نزدیک به ۴۰۰ هزار کد جدید وارد بورس تهران شد که کدهای جدید نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان منابع خالص وارد بورس کردهاند.

علی صحرایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان جذب نقدینگی در بورس تهران اظهار داشت: از ابتدای سال نزدیک به 400 هزار کد جدید وارد بورس تهران شد که کدهای جدید نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان منابع خالص وارد بورس کردهاند.وی درباره امکان تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه گفت: تا به امروز 12 هزار میلیارد تومان تامین مالی در بورس تهران به روشهای مختلف از جمله افزایش سرمایه از محل اندوخته و مطالبات شرکتهای پذیرفته شده، عرضههای اولیه، تامین مالی به روش اوراق اختیار فروش تبعی و... در بورس تهران انجام شده اما هنوز هم وزن تامین مالی در کشور، عمدتا بر عهده بازار پول است که این روند باید تغییر کند. مدیرعامل بورس و اوراق بهادار افزود: شرکتها و بنگاههایی که در قالب اصل 44 باید واگذار میشوند روشهای واگذاری را باید به نحوی تغییر دهند که بتوانند سرمایهگذاران صاحب صلاحیت را بیابند و از طریق مکانیزم شفاف بورس میتوان این شرکتها را به سرمایهگذاران با اهلیت واگذار کرد. صحرایی همچنین درباره اعتراضات برخی از سهامداران نسبت به تغییر قوانین بازار پایه گفت: مکانیزم اصلاحات قوانین بازار پایه مکانیزم صحیحی بوده است و کسی نمیتواند به آن ایراد وارد کند و در این بین شرکتهایی که ریسک بالایی دارند، معترض هستند.وی در پاسخ به این سوال که چرا در فرابورس شاهد رشد ارزش سهام شرکتهای پرریسک بودیم، اظهار داشت: بخشی از این رشد قیمتها تحت تاثیر فضاهای مجازی است. برخی از این شرکت جزو غیرپذیرفته شده ها هستند و باید سرمایه گذاران توجه کنند شرکتهای غیرپذیرفتهشده تحت کنترل نظام گزارشگری نظامهای پذیرفته شده نیستند.مدیرعامل بورس تهران افزود: البته در بین آنها شرکتهای خوبی هم وجود دارد از این رو قرار شده شرکتهایی که قابلیت پذیرش دارند، در تابلوهای فرابورس پذیرفته شوند و صندوقهای سرمایهگذاری براساس تحلیلهای خودشان بتوانند در شرکتهای بازار پایه حضور پیدا کنند و در صورتی که شرکتها مشمول شرایط عدم نقدشوندگی مانند شرایط گره معاملاتی شوند با استفاده از آن مکانیزمها رفع گره شوند.وی پیش از این با اشاره به نوسانات چند روز گذشته بازار سرمایه گفته بود: نوسان جزو ذات بازار است و البته باید توجه داشته باشیم که اخیرا شاخص رشد قابل توجهی داشته و دلیل آن هم این است که عدهای از سرمایهگذاران نهادی بورس را شناسایی کردند و شرکتهای جدیدی اطلاعات خود را ارائه کردند.مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه چند روز گذشته شاهد نوسانات جزئی در بورس بودیم، گفت: امیدواریم این نوسانات و کاهش شاخص به اتمام برسد و در هفته آینده شرایط بورس آرام شود البته بستگی به شرایط روز دارد و اطلاعات بنیادی که شرکتها ارائه میدهند.وی درباره بسته شدن نماد برخی از شرکتها گفت: در حال حاضر اکثر نمادها باز است و میانگین توقف نماد از ۳۶ روز به یک روز کاری رسیده است تلاش ما این است که بین نقدشوندگی و شفافیت در بازار توازن برقرار کنیم اما در برخی از مواقع لازم است نمادها بسته شوند تا شرکتها اطلاعات دقتقتری ارائه کنند.صحرایی با توصیه به سهامداران خرد و غیرحرفهای تاکید کرد: به این دسته از سهامداران و علاقمندان سرمایهگذاری در بازار سرمایه توصیه میکنم پساندازهای خود را وارد بازار سرمایه کنند نه اینکه داراییهایشان را بفروشند و سرمایه حاصل از آن را تبدیل به خرید سهام کنند.صحرایی افزود: سرمایهداران خرد با توجه به بنیاد شرکتها نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و تحت تاثیر فضای مجازی و برخی از سوء استفادهگران قرار نگیرند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون در انتظار گزارش ٦ ماهه شرکتها هستیم، گفت: با توجه به گزارش شهریورماه، به نظر میرسد شرکتهای بزرگ در وضعیت باثباتی در بازار سرمایه قرار دارند.همایون دارابی در گفت و گو با ایرنا روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه رشد چشمگیری را تجربه کرد و شاخص بیش ار ٣.٧ درصد رشد داشت که باعث کسب بازدهی ٨٠ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال جاری شد.وی ادامه داد: بعد از آن قیمت ها با یک اصلاحی مواجه شد که ناشی از تمایل شناسایی سود از سوی سهامداران و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بود.دارابی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود موجود در بازارهای موازی با بازار سرمایه، شاخص بورس رشد سنگینی را تجربه کرد که باعث ورود بازار سرمایه به فاز اصلاح و اصلاح قیمت شرکت هایی که نرخ آنها تا چند برابر رشد کرده بود، شد.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در گزارش منتشر شده ٦ ماهه شرکت ها شاهد هستیم که در عملکرد برخی از شرکت ها که قیمت آنها تا چند برابر افزایش یافته اتفاق خاصی رخ نداده و رشد فروش و رشد سود این شرکت ها متناسب با قیمت آن ها نیست.