ایران ۱۴ - کامبوج صفر؛

گروه ورزش: تیمملی فوتبال ایران توانست کامبوج را با ۱۴ گل در هم بکوبد آن هم در روزی که زنان ایرانی به صورت رسمی برای اولین بار وارد ورزشگاه آزادی شدند تا یک مسابقه فوتبال را به تماشا بنشینند.

دیدار تیم های ایران و کامبوج تحتتاثیر حضور نزدیک به ۴۰۰۰ هوادار بانو در استادیوم آزادی یک روز تاریخی در فوتبال ایران بود. پس از سالها در استادیوم هرچند که به صورت محدود و با فشار فیفا، اما به هر حال به روی بانوان باز شد و آنها توانستند بازی تیم ملی کشورشان را از نزدیک نگاه کنند.

بلیت فروشی این بازی از هفته گذشته انجام شد و ۴ جایگاه در اختیار بانوان بود و نکته جالب این که در فاصله چند ساعت تا شروع بازی، برخی از هواداران وارد جایگاهها شدند. بالاخره ساعت 5 عصر روز پنجشنبه زنان و دختران ایرانی برای نخستین بار توانستند به ورزشگاه بروند تا از نزدیک یک مسابقه فوتبال را تماشا کنند.

تیمهای فوتبال ایران و کامبوج از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفتند. این دیدار با پیروزی ۱۴ بر صفر ایران به پایان رسید. در این بازی کریم انصاریفرد (4 بار)، سردار آزمون (۳ بار)، محمد محبی (2 بار)، مهدی طارمی (2 بار)، مهرداد محمدی، احمد نوراللهی و محمدحسین کنعانیزادگان برای ایران گلزنی کردند.

این دیدار مهمانان ویژهای از جمله ناظران فیفا، نمایندگان بعضی کشورها از جمله کامبوج و نمایندگان مجلس داشت. از جمله مهمانان ویژه این دیدار، علی ربیعی سخنگوی دولت و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود. ربیعی در جمع خبرنگاران گفت که برای حضور بانوان در ورزشگاه دغدغه فرهنگی داشتیم و تحت فشار فیفا نیز نبودهایم. حضور بانوان در بازی ایران - کامبوج واکنش بسیاری از رسانه های خارجی را هم به همراه داشت. فاکس ساکر در توییترش درباره حضور بانوان نوشت: پس از چهل سال محرومیت از حضور در ورزشگاه ها سرانجام به چندهزار بانوی ایرانی در دیدار ایران مقابل کامبوج در مقدماتی جام جهانی،اجازه حضور داده شد. ای اس پی ان هم گزارش داد: برای اولین بار پس از چهل سال، به زنان اجازه داده سد تا یک بازی خانگی را در ایران تماشا کنند. آن ها 14 بر صقر برنده شدند.

توییتر سایت گل در این باره با انتشار یک عکس نوشت: یک عکس باورنکردنی؛ برای اولین بار در چهل سال اخیر، امروز تماشاگران زن اجازه حضور در ورزشگاه برای تماشای بازی تیم ملی ایران را یافتند. این بازی با برتری 14 بر صفر ایران به پایان رسید.

رییس فیفا هم دربیانیهای به حضور بانوان ایرانی در دیدار برابر کامبوج اشاره کرد.

جیانی اینفانتینو رییس فیفا در بیانیهای یادآور شد: برای اولین بار در 40 سال گذشته این اجازه به زنان ایرانی داده شد تا بازی فوتبال مردان را تماشا کنند. این یک قدم بزرگ و مثبت محسوب میشود. چیزی که فیفا و بخصوص زنان و دختران ایرانی مشتاقانه در انتظار آن بودند. شور و شوقی که امروز این تماشاگران نشان دادند بیش از پیش ما را تشویق کرد که این راه را ادامه دهیم.

در ۳۵ کیلومتری جاده اراک به بروجرد و در شهرستان شازند کوهی قرار گرفته که با نام کوه «شاه زنده» یا کوه شاه کیخسرو شناخته شده است.

این کوه به دلیل غاری که در آن وجود دارد یکی از اماکن مقدس و اسطورهای پیروان دین زرتشتی است. کوه «شاه زنده» و غاری که در آن قرار گرفته با اسطوره کیخسرو در شاهنامه و اسطورههای ایرانی منطبق است. در اسطوره کیخسرو چنین آمده است: کیخسرو پس از ۶۰ سال سلطنت دل از دنیا برکند و آماده سفر معنوی شد؛ سران و بزرگان لشکر را در دشتی گرد آورد و لهراسب را به داشتن فرکیانی معرفی کرد و گفت آهنگ سفر معنوی دارم. رستم دستان، گودرز، گیو، بیژن، گستهم، فریبرز، طوس و مغراران از ایرانیان رو به کوه و دشت نهادند. همه رفتند جز طوس و گیو و فریبرز و بیژن که یک شبانه روز با کیخسرو بودند، به چشمه رسیدند شب را در آن جا ماندند. کیخسرو گفت فردا مرا نخواهید دید شما هم اینجا نمانید. برف خواهد بارید و شما نابود خواهید شد. همراهان کیخسرو نشنیدند، شب را ماندند، صبح برخاستند شاه را ندیدند، برف باریدن گرفت و همه هلاک شدند. گفته میشود چشمهای که همراهان کیخسرو شب را در کنار آن به سر کردند همان چشمهای است که با نام چشمه کیخسرو شناخته میشود. این چشمه اکنون به نام بلاغ نزدیک به ده حک واقع است و کوهی که کیخسرو در آن پنهان شده همین کوه گوره زار معروف به کوه «شاه زنده» است و آن دشت واقع در جاپلق موسوم به برفیان است.

اگر از آن دسته افرادی باشید که اخبار دنیای گوشیهای هوشمند را دنبال میکنند، مطمئنا نام Essential به گوش شما خورده و مطلع هستید که این شرکت در حال آماده سازی خود برای ارائه محصولی جدید است. تنها اطلاعات فاش شده از این دستگاه نسخه سیستمعامل استفاده شده و تراشه درون آن است. اما امروز تصویر جدیدی از این محصول آینده این شرکت منتشر شده است که اطلاعات تازهای از آن به ما منتقل میکند. به قدری ظاهری این دستگاه عجیب است که به سختی میتوان آن را یک گوشی نامید.

یکی از کاربران فضای مجازی اخیرا تصاویری از دستگاه جدید Essential در توئیتر منتشر کرده است که میتوان آنها را عجیبترین گوشیهای معرفی شده نامید. مدلی که این گوشی در دستان کاربر قرار میگیرد ما را به این فکر وا میدارد که آیا این یک گوشی است یا یک کنترل که برای تغییر کانالهای تلویزیون ساخته شده است.

آکادمی صلح نوبل دیروز (جمعه) «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی را به دلیل تلاشهایش برای صلح با اریتره به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ انتخاب کرد. اتیوپی و اریتره به عنوان دشمنانی قدیمی، جنگی مرزی را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ داشتند اما در سال ۲۰۱۸ با تلاشهای ابی احمد، روابط خود را از سر گرفتند. جایزه صلح نوبل و جایزه نقدی آن که ۹۰۰ هزار دلار است در تاریخ ۱۰ دسامبر در اسلوی نروژ تحویل نخست وزیر اتیوپی خواهد شد. ابی احمد علی، در ماه آوریل سال ٢٠١٨ با برنامهای حاوی بهبود اصلاحات سیاسی، شرایط اقتصادی، ارتقاء حقوق مدنی و تعمیم عدالت اجتماعی در اتیوپی به سمت نخست وزیری منصوب شد. او پیش از ورود به صحنه سیاست، به عنوان افسر اطلاعاتی در ارتش این کشور خدمت کرده بود و بعدا به نمایندگی پارلمان اتیوپی و رهبری حزب «جبهه دموکراتیک انقلابی خلق اتیوپی» رسید.

معمولا افراد تازه کار نگاه ویژهای به عکاسی از طبیعت ندارند و آن را کاری ساده و آسان میدانند اما غافل از اینکه این گروه کاملا در اشتباه هستند. عکاسی از طبیعت، یکی از لذت بخشترین ژانرهای عکاسی محسوب میشود که سرشار از حس زندگی و پویایی است و از این رو مورد علاقه بسیاری از عکاسان آماتور و حرفهای است. در این سبک توجه عکاس به محیط طبیعی اطراف خود معطوف بوده که شامل عکاسی از مناظر و جاذبههای طبیعی، حیات وحش شامل حشرات و پرندگان، عکاسی از زیر آب و دریا و عکاسی از ابرها و آسمان است.

جالب است بدانید، یکی از اصلیترین نکات این ژانر نیاز به داشتن صبر و شکیبایی زیاد است. در این ژانر از عکاسی ملاک اصلی عکاسی از محیط طبیعی بدون حضور انسان یا سازههای انسانی است و در این گفتار سعی بر ارائه تعریفی از این ژانر شده است. اما روشهایی برای پیشرفت در عکاسی از منظره وجود دارد که باید به کار بگیرید.