پیگیری راه اندازی بورس بینالملل در کیش

معاون اقتصادی سازمان منطقه ازاد کیش با بیان اینکه بورس بین الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال راه اندازی خواهد شد، گفت: هدف سازمان اصولا احداث جزیره مصنوعی نیست بلکه برای بهرهبرداری از بندرگاه تجاری 35 هزار تنی کیش، ناچار به لایروبی بستر دریاست تا امکان پهلوگیری شناورهای مربوطه، مهیا شود.

ناصر آخوندی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش اظهار داشت: طبق اظهارات آقای بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بورس بین الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال راه اندازی خواهد شد.

 

تاسیس مدرسه کسب و کار دانشبنیان

دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کیش، در خصوص طراحی، استقرار و توسعه نهادها و شرکتهای دانشبنیان در برج فناوری کیش، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. دکتر ذاکری، رییس دانشگاه علم و صنعت در جلسه امضای این تفاهمنامه ضمن اشاره به توجه به ماموریت و رسالت تعریف شده در برنامه چهارم توسعه راهبردی دانشگاه، بر نگاه بلندمدت به خلق و توسعه فناوریهای مورد نیاز کشور با هدف ایجاد ارزشهای علمی، فناوری و نوآوری تاکید و تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران در تلاش است با هم افزایی با دیگر سازمانهای دولتی و خصوصی برای تحقق و شکوفایی اقتصاد دانشبنیان در جمهوری اسلامی ایران به نحو شایسته ای ایفای نقش کند

 

اشتیاق آلمانی ها برای حضور در ایران

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان تاکید کرد که ایران از پتانسیل بسیار بالایی برای فعالیت شرکت های آلمانی برخوردار بوده و دو کشور علاقه زیادی به گسترش روابط با یکدیگر دارند. داگمار فن بن اشتاین در حاشیه سمینار "روابط تجاری آلمان و ایران " ادامه داد:«درشرایط حاضر دو کشور بایستی تلاش کنند تا راهی برای گسترش دوباره روابط اقتصادی خود بیابند». وی درگفت وگو ایرنا با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه آلمان و ایران گفت:«ایران به خودی خود درموقعیتی قرار دارد که بتواند مشتری های آلمانی را جذب کند. چنین کشور در حال پیشرفتی در خاورمیانه طبیعی است که برای شرکتهای آلمانی بسیار مهم باشد».

تهدید آمریکا به زمین گیر کردن اقتصاد ترکیه

وزیر خزانه داری آمریکا گفت این کشور قدرت لازم برای زمین گیر کردن اقتصاد ترکیه را دارد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، در شرایطی که ارتش ترکیه کماکان بر خلاف مخالفتهای جهانی به عملیات خود در شمال سوریه ادامه می دهد، مقامات آمریکایی دور جدیدی از صدور هشدار ها به ترکیه را آغاز کردهاند. وزیر خزانه داری آمریکا به مقامات ترکیه هشدار داده است که تداوم وضعیت فعلی، باعث اعمال تحریمهای " کاملا موثری" بر ضد اقتصاد ترکیه خواهند شد.

منوچین با بیان این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وی اختیارات لازم برای اعمال تحریم بر ضد ترکیه را داده است به مقامات ترک هشدار داد که اگر لازم باشد، اقتصاد ترکیه را تعطیل خواهیم کرد.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده است که تحریمهای جدید آمریکا بیشتر از آن که اقتصاد ترکیه را هدف قرار دهد، مقامات نظامی و دولتی ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

روسیه میلیاردها دلار در عربستان

سرمایه گذاری میکند

در جریان سفر پوتین به عربستان، روسیه برنامه سرمایه گذاریهای جدید خود در عربستان را اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، قرار است ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این هفته از عربستان دیدار کند و انتظار میرود که در جریان این سفر، دو طرف چندین توافقنامه برای افزایش همکاری های اقتصادی امضا کنند. کریل دیمیتریف، مدیر صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با اشاره به این که در حال حاضر با طرف عربستانی روی کار بر ۲۵ پروژه به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هستیم افزود که در جریان این سفر، توافق نامه ای در زمینه همکاری در حوزه هوش مصنوعی نیز بین دو کشور امضا خواهد شد. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه همچنین در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که ۱۰ توافق نامه بین طرف روسی با سعودی در زمینه های مختلف به ارزش دو میلیارد دلار امضا خواهد شد. این موافقتنامه ها شامل همکاری در مسائل حمل و نقل، لجستیک، زیرساختها، تولیدات نفتی، پتروشیمی و کشاورزی نیز خواهد شد که یک موافقت نامه به طور خاص مربوط به همکاری با شرکت آرامکو خواهد شد. در سه ماهه نخست امسال، حجم روابط تجاری بین روسیه و عربستان به ۵۰۵.۲ میلیون دلار رسید که این رقم در مقایسه با سال قبل ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

تجارت گزارش جدید بانک جهانی را تحلیل کرد؛

گروه اقتصاد کلان: شوکهای خارجی ناشی از کاهش تولیدات نفت و گاز ایران در نتیجه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمها باعث کاهش شدید رشد اقتصادی ایران شده است اما به نظر می رسد که اقتصاد به تدریج در حال بازیابی خود و حرکت مجدد به سمت رشد است. به گزارش ایسنا، آن طور که بانک جهانی در گزارش جدید خود از اقتصاد ایران اعلام کرده است، در صورتی که این کشور بتواند میانگین صادرات روزانه نیم میلیون بشکه در روز فعلی خود را حفظ کند، در سال آینده از رکود خارج خواهد شد و به رشد ۰.۵ درصدی دست خواهد یافت. انتظار می رود با وجود باقی ماندن چالشهای اقتصاد ایران، رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مدار صعودی باقی بماند.

این گزارش می افزاید: از سوی دیگر آن طور که بانک جهانی اعلام کرده است، انتظار میرود که نرخ تورم پس از صعود کم سابقه سال گذشته مجددا به روند کاهشی برگردد و در محدوده ۲۰ درصد نوسان کند. هر چند که این نرخ تورم هنوز فاصله زیادی با تورم تک رقمی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و متوسط کشورهای منطقه دارد.

به گفته بانک جهانی، پیشبینی میشود که رشد اقتصادی ایران برای سال مالی ۲۰۱۹ به منفی ۸.۶ درصد برسد که در صورت تحقق، اندازه اقتصاد ایران را ۱۰ درصد کوچک تر از اندازه آن در سال ۲۰۱۷ خواهد کرد اما این رشد منفی احتمالا آخرین رشد منفی ثبت شده خواهد بود و از سال آینده شیب رشد مجددا مثبت خواهد شد.

بانک جهانی هم چنین با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز، این مساله را یک فرصت برای صادر کنندگان ایرانی دانسته و آن را یک مزیت رقابتی برای آنان در برابر همتایان منطقه ای و کمکی به پر کردن کسری حساب جاری دولت دانسته است.

  • اقتصاد ایران بیش از این کوچک نمی شود

    اما از سوی دیگر یک اقتصاددان درباره آینده اقتصاد ایران گفته است: عمده اطلاعاتی که سازمان ها و نهادهای اقتصادی بین المللی از وضعیت اقتصادی کشورمان دارند بر مبنای اطلاعاتی است که منابع داخلی منتشر می کنند. همچنین رییس جمهوری هم چندی پیش اعلام کرد که براساس شاخص های اقتصادی پیش بینی می شود اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج خواهد شد.

    جمشید عدالتیان» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خروج از رکود به این معنی است که دیگر نرخ رشد اقتصادی منفی نخواهد بود، ادامه داد: سال گذشته حدود ۶ درصد تولید ملی کاهش یافت و برای امسال هم همین حدود پیش بینی می شود.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه امسال درآمدهای نفتی از اقتصاد ایران خارج می شود و این موضوع اثر خود را در شاخص های اقتصادی نشان داده است، گفت: حذف نفت از اقتصاد دو بار اثر گذار نیست بنابراین این عامل اثر خود را در نرخ رشد اقتصاد امسال نشان می دهد و اقتصاد ایران حداکثر رکود خود را داشته است و کوچک تر از این نخواهد شد.

    عدالتیان افزود: اینکه چه مقدار از افت نرخ رشد اقتصاد جبران می شود قابل پیش بینی نیست اما بیش از ۴ درصد هم بعید به نظر می رسد و پیش بینی ها حدود همان یک درصد است.

    وی با تاکید بر نقش عوامل موثر در افزایش نرخ رشد اقتصادی اظهار داشت: سرمایه گذاری مهم ترین عامل رشد اقتصادی است که امسال هم پیش بینی می شود بازدهی پتروشیمی ها، شیلات، فولاد و صنایع بزرگ از جمله خودروسازی ها افزایش می یابد.

    این کارشناس اقتصادی بیان داشت: از سوی دیگر در یک سال گذشته به دلیل تضعیف پول ملی، ارزش صادرات غیر نفتی جهش خوبی داشته است و باید میزان صادرات غیر نفتی باید افزایش یابد.

  • بوی بهبود اوضاع اقتصادی

    در همین راستا چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکنون برخی نشانههای امیدبخش وجود دارد. مثلا شاخصهای تورم روند نزولی به خود گرفته، بازار ارز به یک ثبات نسبی رسیده و صادرات ما از لحاظ وزنی در شش ماه نخست سال 30 درصد رشد داشته است. در این اوضاع بانک مرکزی 18 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تخصیص داده است و اکنون اعلام کرده است هرکه میخواهد ثبت سفارش انجام دهد بیاید ما به آن پول میدهیم، از طرفی بیکاری و اشتغال در شش ماهه اول مخصوصا سه ماهه دوم سال وضعیت خوبی پیدا کرده است، شاخص بورس اکنون در عالیترین وضعیت خود به سر میبرد. اگر قرار باشد اقتصاد کشوری علامت منفی دهد یا باید از طریق بورس باشد یا ارز، اشتغال، صادرات و تولید.

    الیاس حضرتی در گفتگو با تجارت ادامه می دهد: من با تولیدکنندگان که صحبت میکنم با وجود مشکل نقدینگی، میگویند در این 40 سال هیچگاه حال تولید به اندازه امروز خوب نبوده است. اکنون دولت هم تصویب کرده است که 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که این برای تولیدکنندگان بهشت است. درست است که حجم نقدینگی ما بالا است اما این درحال کنترل شدن است که آثار مخرب برای بازارهای دیگر نداشته باشد. باید امید داشت چون اقتصاد ایران در حال ریکاوری است. شاخصها نشان میدهد که ما بدون نفت هم میتوانیم به راه خود ادامه دهیم و بدون نفت هم میتوان به رونق و شکوفایی رسید.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به استقبال باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان شهرستان سیرجان از عرضه پسته در بورس کالا گفت: پیش بینی می شود به زودی با آشنایی فعالان بازار پسته با قواعد معاملات آتی، این معاملات که به نوعی خرید و فروش اوراق پسته برای تحویل آینده بوده و پوشش ریسک قیمتی از مزایای اصلی آن است با رونق قابل توجهی روبه رو شود.به گزارش «کالاخبر»؛ شهباز حسنپور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان با تاکید بر اینکه عرضه کالا در بورس بیشک در شفافیت قیمت موثر است، گفت: به طور معمول سازوکار معاملاتی بورس در همه کشورها راهکاری منطقی برای کشف قیمت واقعی است و به تولیدکننده، تجار، صادرکننده و حتی واسطه ها و در مجموع همه ذی نفعان یک بازار کمک می کند تا از اطلاعات روز و واقعی بازار مطلع شوند.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک پاسارگاد در اشاره به عملکرد اخیر بورس کالا توضیح داد: با وجود تلاشهای مجدانهای که در سالهای گذشته برای توسعه و رونق معاملات آتی در بازار سرمایه رخ داد، خروج سکه طلا از معاملات بازار آتی بورس کالا، شوک بزرگی به این بازار وارد کرد؛ اما خوشبختانه اقدامات خوبی در یک سال گذشته برای ورود معاملات آتی زیره و رونق معاملات زعفران و همچنین ورود قریب الوقوع پسته به این بازار اشاره کرد.حسین نوروزی زاده یکی از سیاستهای اصولی بورس کالا در قبال بازار معاملات آتی را استفاده از کالاهایی عنوان کرد که دارای مزیت اقتصادی و بازار پر رونق داخلی و بینالمللی هستند و گفت: بنابر اعلام مسئولان این بخش، پسته به عنوان سومین محصول کشاورزی به عنوان دارایی پایه معاملات آتی در هفته آینده در بورس کالا قابل معامله خواهد بود.

هیجان فروش، شاخص بورس را

وارد فاز اصلاح کرد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاح شاخص بورس در بازار هفته گذشته اظهار داشت: هیجان فروش از جمله عوامل اصلی افت چند روز شاخص بورس در بازار هفته گذشته بود.کمال خانزاده افزود: بعد از بازگشایی نماد بانک ملت با توجه به افزایش ۵۰ درصدی قیمت این سهام، زمینه فشار فروش در سهام بانک ملت ایجاد و باعث شد تا این موضوع به سایر گروهها تسری پیدا کند که این موضوع یک نوع نگرانی را در بین سهامداران ایجاد و باعث شدت هیجان در بازار شد.خانزاده روند کلی بازار را صعودی اعلام کرد و افزود: با توجه به گزارش ۶ ماهه شرکتها که از هفته آینده تا آخر مهر منتشر میشوند و خبر تجدید بر ارزیابی دارایی شرکتها که از هفته جاری در بازار شدت پیدا میکند باعث بهبود روند معاملات در بازار سرمایه خواهد شد.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس بعد از هر رشد چشمگیری نیاز به اصلاح دارد، گفت: به طور حتم شرایط بازار بهبود مییابد و طبق پیش بینیهای صورت گرفته شاخص تا ۳۵۰ هزار واحد رشد خواهد داشت.

پرواز شاخصهای جهانی

رسیدن آمریکا و چین به فاز نخست توافق تجاری با استقبال کم سابقه بورسهای جهانی همراه شد.به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بروز نشانههای مثبت از تحولات جنگ تجاری و برگزیت باعث جهش نیرومند شاخصهای بورسی در سراسر جهان شد. چین و آمریکا اکنون ۱۵ ماه است که درگیر یک جنگ تجاری تمام عیار شدهاند و هر کدام از طرفین، طرف دیگر را مقصر وضعیت کنونی معرفی میکند. این جنگ که به گفته بانک جهانی تا ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت وارد کرده، در ماههای اخیر اصلیترین عامل تعیین مسیر حرکت بازارهای مالی بوده است.مایک بل، استراتژیست بازارهای جهانی در موسسه " جی پی مورگان است منیجمنت" گفت: شاهد یک مذاکره مثبت بودیم و ممکن است طرفین آهسته آهسته به توافقات بیشتری برسند که فضا را برای رسیدن به توافق نهایی هموار کند.در وال استریت شاخصها به شدت افزایشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" ۱.۲۱ درصد جهش کرد و به ۲۶ هزار و ۸۱۶.۵۹ واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۰۹ درصد افزایش تا سطح ۲۹۷۰.۲۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۱.۳۴ درصدی در سطح ۸۰۵۷.۰۴ واحدی بسته شد.

صعود ۹ هزار واحدی شاخص:
 

گروه بورس: شاخص کل در بازار بورس روز شنبه 20 مهرماه، بیش از ۹ هزار واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۹ واحد رسید.

براساس معاملات روز شنبه 20 مهرماه، بیش از سه میلیارد و ۷۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۹ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۷۶۰ واحد افزایش به ۹۳ هزار و ۶۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۷۸ واحد رشد به ۶۲ هزار و ۲۹۵ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز ۹ هزار و ۴۷۴ واحد افزایش به رقم ۳۷۱ هزار و ۵۴۶ واحد رسید، شاخص بازار اول ۶ هزار و ۴۸۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۸ هزار و ۵۸۹ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۰۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۱۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۴۵۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۳۷۳ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۲۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳۰۷ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۰۳ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.در مقابل سرمایه گذاری نیرو (ونیرو) با ۵۵ واحد، البرز دارو (دالبر) با ۳۱ واحد، گروه دارویی سبحان (دسبحا) با ۲۵ واحد و دارویی رازک (درازک) با ۲۳ واحد از جمله گروههایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.برپایه این گزارش، در بین نمادهای روز شنبه 20 مهرماه، نماد بانک ملت، بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین، سایپا، بانک صادرات ایران، نفت سپاهان و صنایع ریخته گری ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.گروه شیمیایی در معاملات صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۲۹۴ میلیون و ۴۵۶ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  • آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    شاخص فرابورس نیز روز شنبه 20 مهرماه، بیش از ۸۵ واحد رشد داشت و بر روی کانال چهار هزار و ۱۵۴ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار یک میلیارد و ۴۳۲ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از هفت هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.در بین تمامی نمادها، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی مارون (مارون)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پالایش نفت شیراز (شراز) و قاسم ایران (قاسم) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.در مقابل تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و بانک دی (دی) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

    رشد ۱۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در ۱۳۱ روز معاملاتی

    از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۳۱روز معاملاتی تعداد ۵۷۱ میلیارد و ۲۷۱ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۸۹ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال در ۴۸ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۳۹ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

    همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان میدهد در این مدت ۳۹۴میلیارد و ۱۸۱میلیون سهم به ارزش ۹۷۹هزار و ۷۲۳میلیارد ریال در ۲۳میلیون و ۲۵۴هزار و ۵۱۹نوبت در بازار اول؛ ۱۶۶میلیارد و ۵۶۹میلیون سهم به ارزش ۷۵۴هزار و ۳۱۵میلیارد ریال در ۲۴میلیون و ۵۵۹هزار و ۲۳۷نوبت در بازار دوم؛ ۵۶میلیون و ۶۰۰هزار برگه به ارزش ۵۴هزار و ۷۷۱میلیارد ریال در ۱۴هزار و ۳۹۷نوبت در بازار بدهی، ۱۳۴میلیون و ۳۵هزار قرارداد به ارزش ۹۰۲ میلیارد ریال در ۵۲هزار و ۶۱۳ نوبت در بازار مشتقه و ۱۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون واحد از صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۰۹ هزار و ۸۵۸میلیارد ریال در ۳۴۶هزار و ۷۳نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

    شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است، تاکنون ۱۳۴هزار و ۳۹۰واحد رشد، معادل ۷۵.۲۲ درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۳۱۳هزار و ۴۹واحد رسیده است.

    از سویی دیگر، شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۹۲ هزار و ۳۶۵ واحد و شاخص بازار دوم با رشد ۲۹۷ هزار و ۲۰۳واحدی به ترتیب ۶۹ و ۸۶.۱۱ درصد افزایش داشتهاند.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم دادوستدهای فعلی با شرایط آرمانی فاصله دارد، گفت: پیشبینی میشود، معاملات با رشد حداقل ۵۰ درصدی در یکسال آتی همراه باشد که تحقق این امر دستاورد بزرگی برای بازار سرمایه خواهد داشت.به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه عوامل و متغیرهای بنیادی متعدد در بازار سرمایه از جمله حضور شرکت های سودده و بزرگ در این بازار و عدم جذابیت در بازارهای موازی، حجم معاملات بورس را با رشد چشمگیری مواجه کرده است،گفت: اگرچه هنوز حجم معاملات با شرایط آرمانی فاصله دارد، اما تقویت فرهنگ سرمایه گذاری در مسیر شفاف و قانونی و صد البته به نفع اقتصاد، علاقه مندی دولت به حضور مردم برای سهامداری، افزایش حجم نقدینگی در جامعه و افزایش ریسک سرمایه گذاری سفته بازانه در بازارهای موازی ، امیدها برای رشد بیشتر بازار سرمایه در روزهای آتی را افزایش داده است .احسان عسکری افزود: افزایش سطح آگاهی مردم برای حفظ ارزش پول از طریق سرمایه گذاری در دارایی های مالی به عنوان یک سپر تورمی، اراده قوی در نهادهای ناظر بازار برای افزایش سطح دانش و آگاهی مردم در خصوص بورس و اوراق بهادار از دوران نوجوانی و جوانی نیز از دیگر دلایل رویکرد مثبت به بازار سرمایه است.وی در عین حال افزود: حجم معاملات فعلی، منطبق بر شرایط آرمانی نیست و پیش بینی می شود این حجم از معاملات با رشد حداقل ۵۰ درصدی در یکسال آتی همراه باشد که در صورت تحقق، دستاورد بزرگی برای بازار سرمایه خواهد بود.