ورود نخستین اپراتور خصوصی به حوزه پست

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق ایران، ورود نخستین اپراتور پست خصوصی به حوزه پست کشور رونمایی خواهد شد.

به نقل از اتاق بازرگانی ایران ،نخستین اپراتور خصوصی پست کشور با اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فعالیت رسمی خود را آغاز میکند. محمدحسن کرباسیان، مدیرعامل پست اول، با اعلام این خبر، گفت: آیین رونمایی و اعلام حضور پست اول در عرصه ارتباطی کشور، صبح دوشنبه، 22 مهرماه 98 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اتاق ایران برگزار میشود. به گفته کرباسیان در این مراسم، اثرات اقتصادی و اجتماعی حضور اپراتورهای خصوصی در حوزه پست ایران تبیین خواهد شد.

 

سهم ۲۴ درصدی ایران از صادرات به عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: تقریبا ۲۵ درصد از صادرات ایران معادل ۴ و نیم میلیارد دلار به چین و ۲۲ درصد معادل ۴ میلیارد دلار به عراق بوده است. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ناصر بهزاد با اعلام این خبر افزود: ۲۰ درصد از این سهم، در اختیار چین، ۱۹ و نیم درصد متعلق به ترکیه و زیر ۱۰ درصد مربوط به آمریکا بوده است. ناصر بهزاد ادامه داد: علاوه براین، هند با ۴ درصد و اردن با ۲ درصد در صادرات به عراق سهیم بوده اند و مابقی نیز از کشورهای دیگر بوده است. وی اضافه کرد: در مجموع بر اساس آمار پنج ماهه نخست سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای هدف به لحاظ ارزی، معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مبلغ تقریبا ۴ میلیارد دلار آن به کشور عراق و بقیه به سایر کشورهایی مانند چین، ترکیه، امارات، افغانستان و ... بوده است.

 

تولید خودروی سنگین توسط ایران و آذربایجان

وزیر صمت تاکید کرد: نپذیرفتن پروانه بهرهبرداری معادن از سوی بانکها خلاف قانون است و اگر بانکی چنین تخلفی را انجام داد، اطلاع داده شود. رضا رحمانی در گفتوگو با ایلنا، درباره اینکه آیا خبر تولید خودروی مشترک خزر با کشور آذربایجان صحت دارد یا خیر، گفت: ایران خودرو یک واحد مشترک در کشور آذربایجان دارد که در حال تولید است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: یک واحد مشترک هم امسال کنلگ زنی شد، که قرار است یک شرکت ایرانی با یک شرکت آذربایجانی خودروی سنگین تولید کنند. به گفته وی ایران خودرو در حال تولید خودروهای مانند سمند در آذربایجان است.

رئیس هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان تصریح کرد؛

گروه تجارت: رئیس هیات رئیسه اتاق بازرگانی وصنایع ایران و آلمان گفت که حجم صادرات غیرنفتی ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته و به تبع آن، ارز وارد کشور می شود.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، عباسعلی قصاعی درحاشیه سمینار«روابط تجاری آلمان و ایران - وضعیت و چشم انداز» در آخر هفته گذشته درتهران به خبرنگار گروه برون مرزی ایرنا گفت: نرخ ارز برای مدت زمان نسبتا قابل قبولی تقریبا ثابت مانده که این نشانه عملکرد خوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و این عملکرد خوب، فراهم کننده زمینه ای نسبتا مساعد برای افراد و شرکت هایی است که در حوزه صادرات و واردات فعالیت می کنند.

وی گفت که روند واردات کالا به داخل کشور نیز، هر چند به مقدار کم، اما در حال انجام است.

قصاعی همچنین به پیشرفت در حوزه تولید وصنایع ایران به رغم شرایط تحریم، اشاره کردوگفت:این روزها تحولات بسیاری در صنعت ایران رخ داده است. «علاوه بر افزایش تولید و صادرات محصولات سنتی، به عنوان مثال در حوزه پزشکی، لوازم پزشکی و داروسازی، تحولات خوبی صورت گرفته است.»

این فعال تجاری با بیان اینکه اتاق بازرگانی و صنایع ایران وآلمان، بعد ازاتاق آلمان وهند، بزرگترین اتاق مشترک این جمهوری فدرال درخارج از آلمان است، گفت:اتاق صنایع ومعادن برلین از اتاق مشترک ایران و آلمان حمایت می کند و این به معنای علاقه و توجه خاص آلمان به تجارت مشترک با ایران است.

قصاعی با اشاره به این واقعیت که شرکت های بزرگ آلمانی در شرایط کنونی تقریبا هیچ رابط اقتصادی و تجاری با ایران ندارند، در عین حال یادآور شد که همه این شرکت ها دفاتر نمایندگی خود در ایران را حفظ کرده اند و امیدوارند که با رفع مشکلات و موانع کنونی ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکا، روابط اقتصادی دو کشور بار دیگر شکوفا شود و به روزهای اوج بازگردد.

وی گفت:اتاق ایران وآلمان تنها اتاق فعال است وباانجام فعالیت هایی نظیر برگزاری سمینارهای مختلف، تلاش می کند که با وجود شرایط و مشکلات کنونی، زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور حفظ شود.

به گفته این فعال اقتصادی، شرکت های ایرانی به روش های مختلف مایحتاج خود را در بخش صنایع و ماشین آلات و لوازم نرم افزاری و سخت افزاری، از آلمان وارد می کنند و تراکنش های مالی مربوطه نیز از طریق برخی واسطه ها و شرکت های ثالث و یا از طریق صرافی ها انجام می شود.

قصاعی با اشاره به تحولات سیاسی جاری در آمریکا نظیر جنجال استیضاح دونالد ترامپ و در پیش بودن انتخابات سال 2020 آمریکا، گفت: شخصا معتقدم احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آتی آمریکا 30 تا 40 درصد است بنابراین در سال آینده می توان انتظار برخی تحولات تازه را داشت. به محض اینکه مشکلات تحریم کاسته شود، همه شرکت های آلمانی فعالیت های تجاری و اقتصادی با ایران را از سر خواهند گرفت. در شرایط کنونی، باید صبر کرد.

مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ارجاع 5 هزار و 7 پرونده قاچاق کالا در سطح عرضه به تعزیرات حکومتی ، به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول سال جاری خبر داد .

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، داریوش بهنود قاسمی به آمار فروردین ماه امسال در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در سراسر کشور پرداخت و بیان کرد: طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه از سال گذشته بطور همزمان در سراسر کشور کلید خورده و همچنان ادامه دارد. او با تأکید بر حساسیت موجود در حوزه سطح عرضه، افزود: کارشناسان این سازمان و بازرسان مستقر در سازمان های صنعت ، معدن و تجارت استانها ، با بهره گیری از تمام ظرفیت و امکانات موجود با جدّیت به اجرای این طرح پرداخته و آن را پیگیری می کنند. مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این مطلب که در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه و حمایت هم زمان از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان داخلی ، در این بازه زمانی از 214 هزار و 735 واحد خرد و کلان در سطح عرضه بازرسی انجام شده است؛ گفت: در این بـازدیدها ، تعداد 5 هزار و 7 کلاسه پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است . قاسمی گفت: در این مدت ، استان تهران با بیش از 35 هزار مورد بازرسی و 699 پرونده متشکله و استان البرز با بیش از 970 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه ، بالاترین آمار را در بین استان ها به خود اختصاص داده اند .

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با انتقاد به قرارگیری ایران در رتبه آخر صادرکنندگان در میان هفت کشور برتر تولیدکننده طلا، گفت: در سند راهبردی صنعت طلا باید به آموزش، طراحی و رفع موانع صادراتی توجه ویژه ای صورت گیرد. ابراهیم محمدولی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها گفت: جلسات متعددی در زمینه بررسی شرایط تولید و صادرات صنعت طلا با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده که مجموع این جلسات منجر به آن شد که این صنعت در زمینه تولید صادرات محور، نیاز به برنامهریزی، رفع موانع دست و پاگیر و حمایتهای منطقی دارد. محمد ولی ادامه داد: بررسیها حکایت از آن دارد که با رونق صنعت طلا در تمام ابعاد و توجه ویژه بر تولید صادرات محور، این صنعت ارزآوری و اشتغال زایی قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ارجاع ۵ هزار و ۷ پرونده قاچاق کالا در سطح عرضه به تعزیرات حکومتی، به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول سال جاری خبر داد. به نقل از وزارت صنعتف معدن و تجارت، داریوش بهنود قاسمی به آمار فروردین ماه امسال در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در سراسر کشور پرداخت و بیان کرد: طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه از سال گذشته بطور همزمان در سراسر کشور کلید خورده و همچنان ادامه دارد.

او با تأکید بر حساسیت موجود در حوزه سطح عرضه، افزود: کارشناسان این سازمان و بازرسان مستقر در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، با بهره گیری از تمام ظرفیت و امکانات موجود با جدّیت به اجرای این طرح پرداخته و آن را پیگیری می کنند.

با رویکرد توسعه گردشگری فضایی صورت می گیرد؛

گروه صنعت و معدن: تفاهم نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضا پایه) در جزیره قشم امضا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این تفاهم نامه با رویکرد ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی و به عنوان نخستین پارک فضایی کشور در قشم با حضور مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران و حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تهران امضا شد.

براساس این تفاهم نامه، از ظرفیت های گردشگری منطقه آزاد قشم اعم از ظرفیت های طبیعی موجود در دره ستارگان و آسمان مناسب این جزیره در هنگام شب برای مقصد گردشگری داخلی و خارجی و منطقه گردشگری فضایی، در سه فاز، تعریف، جانمایی و برنامه ریزی می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: پارک های فضاپایه فرصتی است برای رونق گردشگری در حوزه توریسم و بستری را برای تحقیقات علمی محققان فراهم خواهد کرد که پیشرفت در هر دو ظرفیت بالقوه پارک های فضاپایه، موجب پیشرفت اقتصادی کشور خواهد شد.

مرتضی براری در این مراسم گفت: به دلیل جذابیت هایی که در فضا وجود دارد، همواره مورد توجه جامعه و مردم است طوری که چند دهه گذشته مردم تلاش می کنند با اسرار خلقت و جذابیت های آسمان آشنا شوند. امروزه گردشگری با تم فضایی مورد توجه اکثر کشورهای در حال توسعه قرار گرفته و کشور ما به واسطه آسمان پاک و جذابش و به دلیل برخی زیرساخت های موجود مانند دره ستارگان قشم، ظرفیت این را دارد که به عنوان منطقه ای برای جذب گردشگر و توریست های خاص نجوم انتخاب شود. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم این بسترسازی را برای جذب توریست و علاقمندان به آسمان و نجوم فراهم کنید تا فرصتی برای رونق اقتصادی و گردشگری ایجاد شود.

رییس سازمان فضایی ایران افزود: ذکر بیش از ۲۲۰ آیه در قرآن کریم در خصوص اهمیت شناخت اسرار و عظمت آفرینش نشان دهنده اهمیت این مساله است و در بند اول از فصل پنجم سند جامع توسعه هوافضای ایران نیز بر شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان و پی بردن به حکمت و قدرت خالق جهانیان از طریق گسترش و ترویج علوم و فناوریهای فضایی تاکید شده. بر همین اساس و در راستای ارتقاء ترویج و آموزش این مبانی، در سری برنامههای هفتهجهانی فضا، تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رسید تا با ارائه مشاورههای علمی و تخصصی و بهرهمندی از مناطق بکر و منحصر به فرد این جزیره بتوانیم گامی اجرایی در این مسیر برداریم. براری گفت: پارکهای موضوعی و گردشگاههای فضایی از یک طرف میتونه فرصت و بستر مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با عظمت و اسرار خلقت و معرفی فناوری فضایی و از طرفی دیگر ایجاد رونق اقتصادی منطقه باشه، این پارکها با ارائه مشاوره تخصصی و کارشناسی سازمان فضایی و همکاری منطقه آزاد قشم و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد. در ادامه حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز افزود: از سوی سازمان فضایی به ما پیشنهاد شد تا در قشم اقداماتی در حوزه گردشگری فضاپایه انجام شود. کارهای اجرایی و توافقات اولیه انجام شده است و امروز برای نهایی کردن این تفاهم نامه دور هم جمع شده ایم. ژئوپارک های ما توریست های قابل توجهی دارند و در سبد ما این تکامل اتفاق می افتد و می توانیم ادعا کنیم در حوزه گردشگری علمی و تحقیقاتی بتواند برای کشورهای اطراف منشاء اثر شود.

وی افزود: پیش بینی کردیم طی یک سال به نتیجه برسیم. فاز اول کارهای عمرانی است و بخش دوم به تجهیزات و امکانات مورد نیاز برمی گردد. سرمایه گذاری اولیه را با بودجه 10 میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد قشم تامین شده و برای فاز بعدی نیاز به بودجه تا سقف 80 میلیارد تومان نیاز است که از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. مذاکرات اولیه انجام شده و به نتیجه خواهد رسید.

  • کمک به متقاضیان سرمایه گذاری

    طبق این تفاهمنامه، دو طرف در زمینه طراحی کلان و راهبردی تدوین برنامه گردشگری فضایی، مطالعات پیش امکان سنجی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر به متقاضیان سرمایه گذاری این طرح در جزیره قشم کمک خواهند کرد.

    برگزاری برنامه های کارشناسی و تعیین محتوای علمی با توجه به جذابیت حوزه فضا برای گردشگر و تورهای تخصصی و همچنین حضور کارشناسان علمی و استقرار تلسکوپ در مکان هایی مانند دره ستارگان به ویژه در موقعیت های زمانی خاص هم از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

    جزیره قشم ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف دارد و موقعیت مکانی این منطقه در کشور موجب شده تا یکی از مراکز فضایی کشور در این جزیره استراتژیک خلیج فارس ایجاد شود.

    جزیره قشم دارای پتانسیل های بسیاری است که می توان با استفاده از همین ظرفیت ها به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آن کمک کرد و سازمان فضایی ایران نیز براساس قابلیت های جغرافیایی این منطقه، این جزیره زیبا در جنوب کشور را برای ایجاد یکی از مراکز فضایی خود انتخاب کرده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: با اجرای برنامههای افزایش تولید واحدهای کوچک صنعتی، میزان تولید ۵۸۹ واحد صنعتی کوچک کشور حداقل ۲۵ درصد افزایش یافت. علیاصغر مصاحب در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی بجنورد و بیدک به خبرنگار ایرنا گفت: از ناحیه این افزایش تولید برای سه هزار و ۶۹۰ نفر اشتغالزایی شده است. وی افزود: در راستای اجرای برنامه های افزایش تولید و بازفعالسازی صنایع کوچک، امسال باید چهار هزار واحد تولیدی افزایش تولید یافته و ۲ هزار واحد نیز بازفعالسازی شوند. وی اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید چهار هزار واحد صنعتی کوچک با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها پیگیری می شود که از این تعداد، ۲ هزار و ۶۵۸ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی واقع شده اند. مصاحب اظهار داشت: از ۲ هزار واحد صنعتی هدفگذاری شده برای بازفعالسازی در سال جاری، هزار و ۳۴۳ واحد در شهرک های صنعتی مستقر هستند و تا کنون ۳۹۰ واحد تولیدی به این هدف دست یافته اند.

سرمقاله

علی اکبر کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

هرگونه معافیت مالیاتی برای دستگاهها و نهادها نوعی رانت برای دریافتکنندگان این امتیاز است. طبق برآوردها، نزدیک به نیمی از منابع مالیاتی کشور مشمول معافیت است. میزان معافیت مالیاتی برای اقتصاد کشور موضوع خوبی نیست. اگر واقعا بخواهیم اقتصاد...... مالیاتمحور داشته باشیم که درآمدهای دولت از محل مالیاتها تأمین شود، مثل بسیاری از کشورها که نفت و منابع زیرزمینی ندارند، باید در این زمینه تلاش کنیم که درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

ممکن است یک رویکرد در حوزه اخذ مالیات این باشد که مؤدیان مالیاتی که در سازمان مالیاتی پرونده دارند، نظیر بنگاههای تولیدی و فعالان اقتصادی، آنها را برای دریافت مالیات بیشتر تحت فشار قرار دهیم، که این خلاف منطق اقتصادی در شرایط موجود اقتصادی کشور است.

در شرایط موجود اقتصادی صنایع و واحدهای تولیدی با مشکلاتی نظیر رکود و شرایط دیگری مواجه هستند، در این شرایط سیاست توسعه مالیات یک سیاست ضد تولید است، به همین خاطر پیشنهاد ما این است که در همین شرایط، مالیات بر عملکرد برای بنگاههای تولیدی را از نرخ 25 درصد کاهش دهیم، دولت هم در این زمینه نظر مثبت دارد.

معتقدم سقف معافیتهای مالیاتی در شرایطی که با کمبود منابع و درآمدهای نفتی مواجهیم، منطقی و عاقلانه نیست و موجب رانت و عدم میشود، اما از طرف دیگر نیز باید تلاش کنیم پایههای مالیاتی افزایش یابد و از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم تا بتوانیم در مجموع معافیتهای مالیاتی را کاهش دهیم.

بنده با معافیتهای مالیاتی که به صورت گسترده شامل بسیاری از بخشها میشود، موافق نیستیم؛ اصولا معافیت مالیاتی نوعی رانت و یارانه محسوب میشود و فی نفسه باعث عدم شفافیت نیز میشود.

به عنوان مثال، وقتی به کسی معافیت مالیاتی میدهید، قیمت تمامشدهای که برای محصولش صرف میکند، با واقعیت تطبیق ندارد، در نتیجه منجر به پنهانکاری و نبود شفافیت خواهد شد، بنابراین معتقدم همه باید مشمول پرداخت مالیات باشند و آن دسته از تولیدکنندگانی که باید مشمول کمکها و مساعدتها باشند، دولت جداگانه به آنها کمک و یارانه اختصاص دهد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

پیرمردها و پیرزن هایی که حالا به سن سالخوردگی و بازنشستگی رسیده اند هر کدام شان در روزگار جوانی و میان سالی بنا به حرفه و شغلی که داشته اند برای خودشان کسی بوده اند و سری در میان سرها داشته اند. اگر پای صحبت شان بنشینیم و از آن ها بخواهیم در باره کسب و کارشان...... برای مان حرف بزنند غالبا با رغبت و رضایتمندی از روزگار رفته یاد می کنند و از خدماتی که به مردم و جامعه ارائه کرده اند خوشحال هستند. بخش مهمی از این رضایت به ثبات و پایداری شغلی آن ها برمی گردد. یعنی اینکه آن ها توانسته اند در طول سی سال، چهل سال، پنجاه سال و حتی بیشتر یک حرفه و شغل ثابت داشته باشند و از این راه امرار معاش کنند و به نوبه خود به مردم و جامعه خدمات رسانی کنند. اینطور نبوده است که هرچند وقت یک بار شغل شان را عوض کنند و در جایی غیر از جای قبلی به کار مشغول شوند. و اما راز این پایداری را بایستی بیش از همه چیز در فرهنگ استادشاگری جستجو کرد. در اثر وجود چنین فرهنگی بود که داشته ها و تجربیات شغلی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد و لحظه به لحظه و روز به روز و سال به سال بر وسعت و دامنه آموزه های فرد افزوده می شد و او حرفه ای تر و باتجربه تر می شد.حالا اما جوان ها می خواهند یک شبه راه صدساله طی کنند و به همه چیز برسند و از آنجا که استاد ندیده اند ویا اگر استادی هم داشته اندآنقدر صبر نکرده اند و حوصله به خرج نداده اند تا فوت و فن بازار کار را از او یادبگیرند بنابراین به هر کاری که دست می زنند غالبا شکست می خورند و اغلب بدهی بالا می آورند و به چرخه شکایت بازی و دادگاه و زندان می افتند. بعضی های شان هم وارد حرفه کاذب دلالی می شوند و به بی ثباتی کسب و کار دامن می زنند. این وضعیت از یک سوی دیگر به بی اخلاقی در بازار کسب و کار می انجامد. جوانی که از پادویی شروع نکرده است و خاک کف بازار را نخورده است و استاد و پیش کسوتی نداشته است تا از او بیاموزد، خودش را مدیون کسی نمی داند و پاس بزرگترها را نمی دارد و حرمت نگاه نمی دارد و همین امر چرخه استاد شاگردی را که روزگاری جایگاه مهمی در کسب و کار داشته است معیوب و ناقص می کند و بر ناپایداری بازار می افزاید. روزگاری در راسته های مختلف هر بازاری و در گرماگرم کار و اشتغال، پادوها و شاگردها بخش مهم و رکن اساسی محسوب می شدند که می بایست چشم و گوش خود را خوب باز کنند و تا می توانند یادبگیرند و تجربه بیاموزند و در نهایت و در زمان مقتضی استقلال پیدا کنند و بعد از استادان و پیش کسوت های خود اداره بازار را به دست بگیرند. امروزه اگرچه بعضی ها روش های نوآمد و تازه را برای کسب و کار و اشتغال توصیه می کنند اما باز هم نبایستی از سهم تجربه وهمین قاعده استادشاگردی غافل بود؛ همانطور که گفته اند:» تجربه بالاتر از علم است«.