بینالمجالس، فرصت گفتوگو

و همکاریهای منطقهای

رئیس مجلس اتحادیه بین المجالس جهانی را فرصتی برای گفتگو درزمینه مشکلات منطقهای وهمکاریهای دوجانبه دانست.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، علی لاریجانی پیش از سفر به صربستان گفت: نشست اتحادیه بین المجالس جهانی فرصتی است که با روسای پارلمانها در زمینههای گوناگون از جمله مشکلات منطقهای و بین المللی و همکاری دو جانبه در زمینه توسعه گفتگوها و همکاریهای اقتصادی، صحبت شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه این سفر شامل دو بخش است، افزود: بخشی از آن شامل حضور در این اجلاس با شرکت مجموعه مجالس کشورهای جهان و بخش دیگر شامل همکاریهای دو جانبه پارلمانی کشورمان با صربستان است.

وی ادامه داد: این نشست جزو معدود اجلاسهایی است که مجالس جهان دور هم جمع میشوند و درباره موضوعات مهم بین المللی تصمیم گیری میکنند.

لاریجانی گفت: امور دیگری مربوط به زنان، جوانان و موضوعات گوناگون دیگری نیز هست که همکاران ما در آن جلسات شرکت میکنند.

وی ادامه داد: همکاریهای دو جانبه با کشور صربستان که روابط دوستانهای با ما دارد همیشه مدّ نظر کشور ما بوده است.

پرویز اسماعیلی مشاور رئیس دفتر رئیسجمهور شد

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری طی حکمی پرویز اسماعیلی را به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور» منصوب کرد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، متن حکم محمود واعظی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پرویز اسماعیلی

با عنایت به تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد» منصوب می شوید.

توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت مینمایم.»

تدریس زبان انگلیسی در مدارس حذف نمیشود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به دنبال حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیست، گفت: هدف طرح تهیه شده تعدادی از نمایندگان رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی و دادن فرصت به سایر زبانها جهت تدریس در مدارس است.

میرحمایت میرزاده در گفتوگو با ایسنا در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره طرح حذف زبان انگلیسی از تدریس در مدارس، اظهار کرد: عنوان این طرح حذف زبان انگلیسی نیست بلکه عنوان آن رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی در مدارس است، لذا این تعبیر که نمایندگان امضاکننده به دنبال حذف زبان انگلیسی هستند درست نیست. امضاکنندگان این طرح با اهداف گوناگونی همچون بیان نقطهنظرات خود در طرح و یا هدایت آن پای آن را امضاء کردهاند؛ پس باز هم تاکید میکنم که مخالفت تدریس زبان انگلیسی و وجود معلم انگلیسی در مدارس نیستیم.

وی ادامه داد: پیشنویس این طرح تهیه شده است؛ پس بدان معنا نیست که این پیشنویس عینا به قانون تبدیل شود. اکثریت مجلس شورای اسلامی مخالف کل محتوای آن هستند.

49 زائر فوت شدهاند، زائران زودتر برگردند

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ازدحام در نجف و کربلا گفت: زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفتهاند، زودتر بازگردند. به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری با بیان اینکه تراکم جمعیت در مرز خسروی وجود دارد اما در سایر مرزها، تردد عادی انجام می شود، اظهار کرد: وضعیت مرزها نسبت به دو روز پیش آرامتر است و ترددها تقریبا به آسانی انجام می شود. از اول محرم 3 میلیون زائر به عراق رفته اند که یک میلیون نفر به کشور بازگشته اند و در حال حاضر 2 میلیون نفر در عراق هستند. در نجف و کربلا با ازدحام جمعیتی که وجود دارد شرایط خیلی عادی نیست، بنابراین زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفتهاند، زودتر بازگردند. زائرانی هم که در مسیر هستند، حتما از شرایط کربلا و نجف اطلاع کسب کنند. وی ادامه داد: 49 زائر در عراق فوت شدهاند که 29 نفراز این تعداد در حوادث رانندگی فوت کرده اند. 51 زائر در بیمارستانهای عراق بستری هستند.218 زائر به بیمارستان های ایران متقل شده اند و در داخل کشور هم حوادثی داشتهایم و از زائران می خواهیم احتیاط کافی را داشته باشند.

طراحی سامانه ارتباط دفاتر اسناد و بنگاههای املاک

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال تهیه پیش‎نویس اصلاح و به روز رسانی قوانین دفاتر اسناد هستیم. به گزارش خبرگزاری ها، خداییان در برنامه روی خط خبر، به بررسی ماموریتها و برنامههای سازمان ثبت اسناد و املاک برای رفع دغدغههای شهروندان پرداخت و گفت: سازمان جهانی مالکیت معنوی یا وایپو سازمانی است که جهت حمایت از ارتقای نوآوری، خلاقیت و ابتکار و با هدف کمک به کشورها در زمینه مالکیت معنوی و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها فعالیت میکند که حدود ۱۹۲ عضو دارد. وی ادامه داد: بالاترین مجمع این سازمان، مجمع عمومی است که سالی یکبار تشکیل جلسه میدهد و در این نشست عملکرد یکساله سازمان وایپو و همچنین برنامههای دوسالانه آتی و بودجههای مربوطه را بررسی و تصویب میکند بر این اساس همه کشورهای عضو در بالاترین سطح در نشست مجمع شرکت کرده و بیانیههای خودشان را مطرح میکنند.

اقدام اردوغان در سوریه

بازی با آتش زیر خاکستر است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ترکیه اشتباه جدی و استراتژیکی را مرتکب شده است، گفت: اقدام ترکیه در شمال سوریه قطعا به نفع آمریکاییها خواهد بود و آنها از این شرایط استفاده میکنند. حسین کنعانی مقدم در گفتوگو با ایسنا، در ارزیابی خود از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: اشتباه استراتژیکی که ترکیه در حمله به شمال سوریه انجام داد این بود که در تله آمریکاییها افتاد همانطور که سعودیها در یمن در این تله افتادند. وی ادامه داد: ایران، ترکیه، سوریه، عراق و روسیه مشترکات و توافقاتی مبنی بر مبارزه با تروریسم دارند و به طور مرتب هم جلسات مشترکی را برگزار کرده و به دنبال کاهش در منطقه و راهحل سوری – سوری هستند.

نخست وزیر پاکستان با هدف کاهش تنش های منطقه ای به تهران آمد؛

گروه سیاسی: روز گذشته عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران آمد و با رهبر انقلاب و رییس جمهور دیدار کرد. بر اساس اخبار واصله از منابع رسمی و غیر رسمی نخست وزیر پاکستان با هدف میانجی گری میان ایران و عربستان به تهران سفر کرده است و پس از پایان دیدار و مذاکرات خود با مقامات ایرانی به ریاض سفر خواهد کرد.

  • ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است

    رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار آقای عمران خان نخستوزیر پاکستان و هیئت همراه، روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند و با تأکید بر لزوم استفاده از این بستر برای افزایش همکاریهای دو دولت خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل طرحی چهار مادهای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است و پایان این جنگ، میتواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.

    حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، خاطرنشان کردند: البته اگر کسی شروع کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون تردید پشیمان خواهد شد.

    در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای عمران خان نخستوزیر پاکستان، ایران و پاکستان را دو کشور برادر خواند و گفت: همکاریهای تهران و اسلام آباد باید گسترش یابد و ما برای روابط روی ایران حساب ویژه باز کردهایم، چرا که ایران را یک شریک مهم بخصوص در حوزه تجاری تلقی میکنیم.

  • تداوم قدرتمندانه روابط راهبردی تهران و اسلام آباد

    رئیس جمهور در نشستی مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که تهران و اسلام آباد بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسایل منطقه راه حل سیاسی دارد و این مسایل باید از طریق گفتگو بین کشورها حل و فصل شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در توضیح جزئیات نشست با نخست وزیر پاکستان،با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: در مباحث امروز درباره روابط دوجانبه و لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کردیم. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در جریان این گفتگوها همچنین مسایل مربوط به امنیت مرزها بین دو کشور و فعال شدن بازارچههای مرزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و همچنان دو طرف تأکید داریم که این روابط راهبردی را باید با قوت ادامه دهیم. دکتر روحانی در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با نخست وزیر پاکستان در خصوص مسایل منطقهای، اظهارداشت: منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس و دریای عمان منطقه بسیار حساسی برای جهان است، لذا در جریان این گفتگوهای خود در خصوص برقراری ثبات و صلح پایدار در منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم. رئیس جمهور اضافه کرد: در این گفتگوها همچنین نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکشها بویژه حادثهای که روز جمعه برای نفتکشایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخهایی که در این زمینه به دست آوردیم را به نخست وزیر پاکستان ارائه نموده و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد. دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه کشوری فکر کند میتواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود. وی گفت: آقای عمران خان راجع به امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی داشتند که ما هم آنها را تأیید میکنیم. رئیس جمهور تصریح کرد: نخست وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسأله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که این میتواند آغاز بسیار خوبی باشد. دکتر روحانی با بیان اینکه «در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد»، گفت: همچنین به آقای نخست وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود. رئیس جمهور، تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را از دیگر مباحث مطروحه در نشست با نخست وزیر پاکستان عنوان کرد و گفت: تحریم های آمریکا علیه ملت ایران یک تروریسم اقتصادی است. در این نشست در این خصوص که چگونه برجام به عنوان یک توافق مهم میتواند به روال سابق بازگردد و عملیاتی و اجرایی شود، گفت وگو کردیم. دکتر روحانی تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسأله، باید به برجام برگردد و تحریمها را کنار بگذارد، تأکید کردیم. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مباحثی که امروز با نخست وزیر پاکستان راجع به آنها بحث و گفت وگو شد، مباحث بسیار مهمی برای منطقه و روابط جهانی بود، از نخست وزیر پاکستان برای سفر به ایران تشکر کرد. رئیس جمهوری تصریح کرد: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقهدارند، با چهره ای گشاده یاری میکنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

  • روابط دیرینه ایران و پاکستان

    عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان در طول تاریخ، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است. نخست وزیر پاکستان همچنین از مواضع تهران در خصوص حمایت از مردم کشمیر قدردانی کرد. عمران خان در ادامه با بیان اینکه هرگونه درگیری جدید در منطقه به زیان ملتهای منطقه و به سود بیگانگان است، گفت: مردم منطقه از جمله افغانستان و سوریه هنوز از تبعات تروریسم رنج میبرند، لذا نباید هیچگونه درگیری جدیدی در منطقه بروز پیدا کند. وی با بیان اینکه نباید هیچگونه درگیری بین ایران و عربستان ایجاد شود چرا که تبعات این موضوع نه تنها این دو کشور، بلکه کل کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار میدهد، اظهار داشت: معتقدیم میتوان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. عمران خان با اشاره به سفر خود به عربستان در روز سهشنبه هفته جاری، گفت: در جریان این سفر نیز به ابتکارات پاکستان در خصوص صلح و ثبات و پایان اختلاف و تنش تأکید خواهم کرد. نخست وزیر پاکستان در ادامه اظهارداشت: همچنین بعد از سفر نیویورک با آقای ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد که تسهیل کننده گفت وگویی بین ایران و ایالات متحده باشم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم، باز هم میدانیم سختیهایی در این حوزه وجود دارد اما از هیچ تلاشی دریغ نمیکنیم که تحریمها علیه ایران لغو شود و برجام دوباره توسط تمامی اعضای آن امضاء شود.

    وی افزود: ما در جلسه امروز جزئیات را مرور کردیم. ایران موضوعات و ملاحظاتی در این زمینه دارد و ما علاقمند هستیم که به این نقش خودمان به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.

دادستانکل کشور اعلام کرد:

گروه استانها ـ دادستانکل کشور گفت: برای از بین بردن جرم باید دستگاه قضایی از آلودگی مبرا باشد و هیچ تعارفی هم با هیچکس در هیچ سمتی نیست بهطور مثال روز گذشته پنج قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب مشهد اظهار داشت: امروز در جبهههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و نفوذ در حال نبرد و جنگ با دشمن هستیم و دشمن بهدلیل خوردن ضربه کاری از نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به میدان آمده اما ما باید در این جنگ نیز مانند دفاع مقدس پیروز میدان باشیم.

وی با اشاره به اینکه دادستانها و مسئولان قضایی باید مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کنند، گفت: در زمان جنگ تحمیلی در تحریم کامل بودیم و حتی سیم خاردار نیز نداشتیم اما امروز بهواسطه وجود رهبری فرزانه و حضور جوانان پرتوان در صحنههای مختلف، دنیا را به تحیر واداشتهایم.

دادستانکل کشور اضافه کرد: دستگاه قضا از زمان تشکیل شورایعالی اقتصاد توسط مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد نیز ورود کرده است و مسئولان دستگاههای اجرایی هم باید در این عرصه جهادگونه ورود کنند و هیچ بهانهای در حوزه اقتصاد کشور وجود ندارد.

منتظری ادامه داد: دستگاههای اجرایی باید مشکلات اجرایی را حلوفصل کنند و رفع موانع از جمله بوروکراسی اداری و قوانین و مقررات دستوپاگیر بهعهده دستگاههای اجرایی است اما در این حوزه کندی کار وجود دارد.

دادستانکل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: سمتها و پستها میگذرد و برای هیچ یک از ما دوام ندارد از این رو باید از فرصتها استفاده و خالصانه خدمت کرد.

منتظری با اشاره به پیشِرو بودن ایام اربعین حسینی(ع) افزود: زیارت اربعین نشانه یک مؤمن و شیعه پیرو عصمت و طهارت است و اربعین نشانه پیروزی حماسه حسینی است و اربعین حسینی را باید زنده نگاه داشت.

منتظری در ارتباط با وظایف دادستانی مرکز استانها تصریح کرد: دادستان بهعنوان مدعیالعموم وظایف بسیاری دارد که مردمداری و تکریم ارباب رجوع، نظارت مستمر و مدیریتشده بر همه دادستانهای استان، نظارت بر ضابطان قضائی و اهتمام لازم برای صیانت از حقوق عامه و حضور در صحنهها از آن جمله است.

وی با تأکید بر تلاش دادستانها برای رفع موانع تولید ابراز کرد: نظارت بر زندان و زندانیان، جلوگیری از بازداشتهای غیرضرور و مدیریت صحیح در صدور قرارها، تلاش برای حلوفصل دعاوی، برخورد کافی با سرقت و سارقان که امنیت را از جامعه گرفتهاند و بازاجتماعی کردن زندانیان از دیگر وظایف دادستانهاست.

دادستانکل کشور همچنین بر تزکیه دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: برای از بین بردن جرم باید دستگاه قضایی از آلودگی مبرا باشد و هیچ تعارفی هم با هیچکس در هیچ سمتی نیست بهطور مثال روز گذشته پنج قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم.

منتظری افزود: بیش از 11 هزار قاضی در دستگاه قضا فعالیت میکنند و باید اجازه جولان از تعداد اندکی که باعث بدنامی میشوند گرفته شود و دستگاه قضایی، وکلا و کارشناسان از وجود افراد ناپاک، پاکسازی شوند. وی با اشاره به انتصاب دادستان جدید مشهد اضافه کرد: باید با ادامه تلاشهای دادستان سابق شاهد دستاوردهای جدید و ابتکارات جدیدتر با همکاری همه دستاندرکاران حوزه قضا در استان خراسان رضوی باشیم.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

گروه انرژی: معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران خبر کشف میدان گازی جدیدی با نام «ارم» را در جنوب استان فارس اعلام کرد و گفت: امروز میتوانیم با اطمینان بگوییم که در انجام فعالیتهای اکتشافی به خودکفایی کامل رسیدهایم.به گفته وی این میدان ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب گاز دارد که ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

به گزارش ایلنا، رضا دهقان در مراسم اعلام کشف میدان بزرگ گازی ارم اظهار داشت: این میدان گازی که ارم نامگذاری شده، در جنوب استان فارس قرار دارد. تابستان سال گذشت حفاری آن آغاز شد و بعد از پردازش اطلاعات این میدان، حجم مناسبی از گاز و میعانات در آن کشف شده است.

  • 19 هزار میلیارد فوت مکعب به ذخایر گاری کشور اضافه شد

    وی افزود: این میدان 19 هزار میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

    معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است، افزود: این میدان دارای 385 میلیون بشکه میعانات گازی است. اگر یک محاسبه اقتصادی صورت بگیرد، کشف این میدان یعنی 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی است که قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند.

    وی با اشاره به کشف میدان گازی ارم اظهار د اشت: این میدان یک میدان بزرگ و معادل یک فاز پارس جنوبی است اما چون ما پارس نوبی را داریم هر چه کشف شود به چشم نمیآید اما در کشورهای دیگر بسیار جدی است.

    وی یادآور شد: در منطقه جنوب فارس زیرساختهای مناسب سطحالارضی داریم که میتوان گاز را فرآورش کرد و پس از این پیگیری میشود که توسعه انجام شود.

    دهقان در ادامه با بیان اینکه اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد گفت: از آن زمان درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش نفت و گاز هستیم در حوزه اکتشاف ما امروز در جایی هستیم که از نظر توان داخلی و دانش فنی و تجهیزات میتوانیم اعلام کنیم که خودکفا هستیم و کار توسط شرکتهای ایرانی انجام میشود و شاهد آن امضای دو قرارداد لرزهنگاری پروژههای پانیذ و باشت است که امروز انجام شد.

  • 75 درصد ذخایر گازی و 20 درصد ذخایر نفتی بعد از انقلاب کشف شد

    وی با بیان اینکه 75 درصد ذخائر گازی و 20 درصد کل ذخائر نفت بعد از انقلاب کشف شده است گفت: ما در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد متر مکعب منابع گازی در اختیار داریم که به ترتیب در رتبه چهارم و دوم دنیا قرار داریم و مجموعا به لحاظ ذخائر هیدروکربوری مقام اول را داریم.

    وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف به خودکفاییهای خوبی دست یافتهایم افزود: اکتشاف اولین زنجیره است و اگر این حلقه نباشد زنجیره ایجاد ارزش در نفت و گاز وجود ندارد بنابراین اهمیت استراتژیک دارد علاوه بر اکتشاف پروژههای توسعهای و ازدیاد برداشت و نگهداشت نیز در حال حاضر توسط شرکتهای ایرانی انجام میشود مثل پروژه گوره به جاسک که پیمانکار ایرانی اجرا میکند و 80 درصد تجهیزات نیز ایرانی است واین بیانگر عزم جدی بر حمایت از کالا و دانش ایرانی است و در آینده نیز این حمایت حداکثر خواهد شد.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حجم اکتشاف انجام شده نشان میدهد که این روند ادامه دارد و کماکان پتانسیل عظیم کشف نشده داریم خاطرنشان کرد: با لرزهنگاری و حفاری و تفسیر اطلاعات به حجم ذخائر و ثروت کشور اضافه میشود.

  • ۲۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در ۱۴ پروژه حوزه اکتشاف

    همچنین سید صالح هندی مدیر شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید و امضای قرارداد پروژههای لرزهنگاری پانیذ و باشت با اعلام اینکه در سال ۹۸، ۱۴ عملیات مغناطیس و ثقل و مغناطیس به مناقصه میرود، اظهار داشت: ۷ عملیات تعیین تکلیف شده و تا انتهای سال در مورد بقیه اطلاعات قوی ارائه خواهیم داد.وی افزود: مجموع سرمایه گزاری این ۱۴ پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومان است. مدیر شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت؛ این ۱۴ پروژه پراکندگی خوبی دارد و در بندر جاسک، جازموریان، میانه و بستان آباد و ... قرار دارد.

  • نفت پر امید ماموریت های خود را انجام میدهد

    وی گفت: امضای این قراردادها در این شرایط دو پیام واضح دارد؛ یکی اینکه علیرغم مشکلات صنعت نفت امضای قرارداد نشان میدهد نفت زنده، پرتلاش و پرامید ماموریت خود را انجام میدهد.همچنین سرمایه گذاری لرزه نگاره و ژئوفیزیک بلندمدت است و همانطور که وزیر گفتهاند ، نفت باامید کامل و زنده به آینده روشن چشم دارد. وی تاکید کرد: ما هیچگاه به استقبال تحریم نمیرویم، به دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم و دست تسلیم برای قبول زورگویی بالا نمیبریم.

رئیس اتحادیه قنادان تهران تشریح کرد؛

گروه اصناف: رئیس اتحادیه قنادان تهران درخصوص فعالیت قنادیهای لاکچری و فروش شیرینیهای خاص با قیمتهای بسیار بالا خبر داد وگفت: در برخی از شیرینیها با توجه به نوع آنها، از متریال خاص، مغزها و شکلاتهای بسیار مرغوب استفاده میشود و طبیعی است که با توجه به هزینه تمام شده بالای این شیرینیها، قیمت آنها نیز بالا باشد ولی این به معنای عدم نظارت ما با این قبیل شیرینیها نیست.

علی بهرهمند با گلایه از برخی صفحات اینستاگرامی که اقدام به فروش انواع شیرینی میکنند گفت: ما نسبت به فعالیت این افراد در شبکههای مجازی معترضیم و البته این اعتراض ما به دلیل فروش آنها در شبکههای مجازی نیست بلکه این اعتراض به دلیل است آن که اولاً این افراد بدون مجوزهای بهداشتی اقدام به طبخ و فروش شیرینی میکنند و در ثانی این محصولات را با قیمتهای هنگفت به فروش میرسانند.

رئیس اتحادیه قنادان تهران با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد این صفحات در دست ندارد گفت: بر همین اساس شکایتهایی را از این افراد به کمیسیونهای بهداشتی و کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کردهایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی بهرهمند رئیس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه توانمندیهای قنادان ایران، از 23 تا 26 مهر ماه و استقبال قنادان تهران و کشور از این نمایشگاه اظهار کرد: در استان تهران بالغ بر 3000 واحد صنفی قنادی و در سراسر کشور بیش از 35000 قنادی دارای مجوز وجود دارند که بر اساس برآوردهای موجود، بیش از 700 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیتند.

تلاش برای صادرات شیرینی ایران به 15 کشور همسایه

رئیس اتحادیه قنادان افزود: با توجه به فعالیت این تعداد در صنف قنادی و توانمندیهای بالای آنها، این نمایشگاه برای دومین سال متوالی برگزار می شود و علیرغم آنکه تمامی شرکتکنندگان ایرانی هستند ولی از مسئولان کشورهای همسایه و منطقه دعوت به عمل آمده تا به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حاضر شوند و در جریان توانمندیهای ایران در این صنعت قرار گیرند.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به اشتراکات ذائقه بسیاری از مردم کشورهای همسایه، از اتاقهای بازرگانی 15 کشور همسایه دعوت به عمل آمده تا بتوانیم با معرفی توانمندیهای خود در این بخش، جایگاه مناسبی در بازار 400 میلیونی این کشورها پیدا کنیم و امیدواریم در جریان برگزاری این نمایشگاه، خوشههای صادراتی شکل بگیرد.به گفته بهرهمند، امسال میزان شرکت کنندگان در دومین نمایشگاه توانمندیهای قنادان ایران، 300 درصد رشد داشته است.

صادرات چمدانی شیرینی از ایران به کانادا

رئیس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به سوال تسنیم درباره شائبه ممنوع بودن صادرات محصولات قنادی و شیرینی با توجه به مواداولیه مشمول یارانههای دولتی گفت: با توجه به اینکه محصولات قنادی و شیرینیها جزو اقلام لوکس محسوب میشوند مدتها است که هیچ یارانهای به مواد اولیه قنادی تخصیص داده نشده است و هیچ سوبسیدی به صنف قنادان داده نمیشود؛ لذا هیچ ممنوعیت صادراتی برای صادرات شیرینی و محصولات قنادی کشور وجود ندارد.رئیس اتحادیه قنادان ادامه داد: البته علیرغم این موضوع، صادرات شیرینی در کشورمان در حجم قابل توجهی نیست و در حجمهای کم و اصطلاحاً به صورت چمدانی به برخی کشورهای اروپایی و کانادا انجام میشود.

وقتی قیمت کارتنِ شیرینی از خودِ شیرینی بالاتر میرود

وی در ادامه با اشاره به موضوع گران شدن قیمت مقوا و کارتنهای شیرینی گفت: به دنبال اتفاقاتی که در بازار کاغذ افتاد و در پی گرانی کاغذ، همکاران ما نیز با گرانی قیمت مقوا مواجه شدند و این در حالی بود که در یک بازه زمانی، قیمت مقوا کیلویی 26 هزار تومان شده بود و قیمت هر کیلو شیرینی 20 هزار تومان بود که البته در حال حاضر این موضوع تا اندازهای متعادل شده است.

تجارت در آستانه روز جهانی استاندارد بررسی کرد؛

کورش شرفشاهی: وضعیت کنونی اقتصاد در کنار تحریم های موجود، باعث می شود تا نگاه ویژه ای به تولید داشته باشیم اما قرار نیست هر کالایی با هر شرایطی تولید شود بلکه لازم است گزینه هایی همچون قیمت مناسب و کیفیت بالا را در نظر داشته باشیم. بی شک امروزه تحریمها به اندازه ای تاثیر گذار بوده که به تولید داخل توجه بیشتری صورت بگیرد و به همین دلیل اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفت. در اینکه اقتصاد مقاومتی زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور است، شکی نیست زیرا وابستگی را کاهش می دهد. اما اگر قرار باشد هر کالایی با هر کیفیتی تولید شود و مردم را وادار به خرید ومصرف کنیم، انصاف نیست. در شرایط کنونی کيفيت بالا، خواسته تمام مصرف کنندگان است و بي‏ توجهي به آن، موجب از دست رفتن مشتريان و کاهش درآمد مي‏ شود. اما برای آنکه کیفیت را تعریف کنیم به گزینه هایی نیاز داریم که مهمترین و اصلی ترین آنها، استاندارد است. استاندارد، کيفيت محصولات را بیمه می کند و شرایط را برای رقابت پذیری آماده می کند. اگرچه به ظاهر استاندارد سازی برای تولید کننده هزینه هایی در بر دارد، اما واقعیت این است که رعايت استاندارد، براي توليد کننده و مصرف‏ کننده سودآور است. با رعایت استاندارد، نه تنها هزينه ‏تولید و ساخت کاهش مي ‏يابد، بلکه تولید براساس نظام و قانون انجام می شود و با توليد کالاي با کيفيت‏، رضايت مصرف ‏کنندگان نیز حاصل میگردد. بنابراین استاندارد، پایه محکمی را براي پيشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می ‏سازد.

استاندارد، پایه های علم

البته استاندارد و استاندارد کردن یک دانش است که در زندگی انسان اهمیت بسیاری دارد و بی شک می توان آن را از پایههای علم و فن آوری دانست که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربههای بشری که بصورت قواعد، مقررات و نظامهایی بمنظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفهجویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار میرود. بسیاری چنین میپندارند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد، ولی استواری نظام صنعت و فن آوری نیز از اهداف استاندارد به شمار میآید. میتوان گفت سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینههای انبارداری و ساخت ابزار و ماشینآلات کاهش مییابد؛ فرآیند تولید منظم میشود؛ آرایش عملکرد کارخانهها بصورت متعادلی تنظیم میشود؛ اسناد، نقشهها و طرحهای مربوط به تولید محصولات براساس نظام دقیق بازیابی سریع، طبقهبندی و بایگانی میشود؛ همکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید میسر میشود؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق میپذیرد و سرانجام با تولید کالای کیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف کنندگان نیز جلب می شود. به این ترتیب استاندارد، شالوده استواری را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم میسازد.

  • هزینه های سنگین اقتصاد

    از سوی دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیامدهای جبران ناپذیر ضعف نظارت صحیح و دقیق تاکید کرد: برای آنکه نظارت به صورت دقیق صورت بگیرد، به ابزارهای گوناگونی نیاز داریم و دستگاههای فراوانی در این زمینه تاثیر گذار هستند، اما سازمان استاندارد بهترین و تاثیرگذارترین نقش را در نظارت دارد.

    سیده فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با روزنامه تجارت با تاکید بر اینکه باید قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد، کیفیت آن مورد بررسی و تایید قرار بگیرد گفت: اگر کالایی با کیفیت پایین تولید و در بازار توزیع شود، هرچقدر هم نظارت داشته باشیم، تاثیر مناسب را ندارد زیرا کاری از دست کسی بر نمی آید.

    وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه کالاهای بسیاری تولید می شود که کیفیت لازم را ندارد و قیمت آن نیز بالاست گفت: با این کالاها چه کار می شود کرد؟ یا باید این کالاها را معدوم کنیم که درعمل امکان پذیر نیست یا باید اجازه بدهیم مصرف کننده آن را خریداری کند که آن نیز درست نیست. بنابر این بهترین راهکار آن است که استاندارد را جدی بگیریم و با نظارت دستگاههای استاندارد، از تولید کالایی که کیفیت مناسب را ندارد، جلوگیری کنیم.

    نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی استاندارد را زبان مشترکی میان همه عوامل دست‏اندرکار در حیطه فعالیت‏های مختلف تولیدی و خدماتی اعم از‏ عمرانی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی و ...

  • سایر عرصه‏ های مشابه دانست و گفت: کسب استانداردها و ارائه مدل‏ها و الگوهای بهینه و برتر، از اهدافی است که مدیران و مسئولان تلاش دارند تا در توسعه و تعالی امور مختلف مانند‏ صنایع، بهداشت و سلامت، آموزش، تحقیق و پژوهش، ارتباطات، محیط ‏زیست و امور اجتماعی و نظام اداری و سازمانی مورد توجه قرار گیرند.

    • استاندارد، مولفه تاثیرگذار

      وی استاندارد را یکی از‏ مولفه ‏های بسیار مهم و تاثیر‏گذار در علم اقتصاد دانست و گفت: منفعت استانداردسازی صرفاً برای مصرف‏ کننده‏ نیست؛ هر‏گونه سرمایه‏ گذاری در زمینه استاندار‏دسازی فرآورده‏ها و خدمات برای صاحبان صنایع در اندک زمان، می‏تواند نتایج محسوسی را به صورت مبالغ ذخیره ‏شده‏، حاصل کند.

      ذوالقدر با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران، دوراندیشی و صرفه و صلاح سازمان و جامعه را نادیده می گیرند گفت: این قبیل مدیران سهل انگار به بهانه‏ های مختلف مانند‏ صرفه‏ جویی، سرعت عمل، افزایش کمیت و گاهی نیز سازمان‏ها به علت عدم اعمال نظارت صحیح و دقیق، با عملکرد خود هزینه‏ هایی را به بیت ‏المال تحمیل می‏ کنند که جبران پیامدهای آن، به مراتب هزینه بیشتری نسبت به هزینه های اولیه را دارد و جبران آن را ناممکن یا با مشکل مواجه می‏سازد.

      وی در خصوص تولیداتی که چرخه اقتصاد را فلج می کند گفت: یکی از تاسف آورترین مواردی که امروزه به چالش تبدیل شده، صنعت خودروسازی کشور است. متاسفانه امروزه خودروهایی تولید می شود که به جای افتخار صنعت کشور، به سوژه خنده و تمسخر تبدیل شده است. خودروهایی که خود بخود آتش می گیرند، در کوچکترین تصادف، جان سرنشینان از دست می رود، مصرف سوخت بالایی دارند، آلودگی شهرها را تشدید می کنند و خلاصه آنکه دارنده خودرو دلخوش به داشتن خودرو است و اگر درست بررسی کنیم، به غیر از هزینه و چالش هیچ سودی برای مالک خودرو ندارد.

      وی همچنین بازسازی، بهسازی، ترمیم و یا تغییر و تعویض پی‏ در‏پی تاسیسات شهری را از جمله مواردی دانست که به علت عدم رعایت استانداردها رخ می‏دهد و گفت: اینکه در مدت کوتاهی تاسیسات شهری تغییر می کند جای تعجب و تاسف دارد و مغایرت کامل با اصول اقتصادی دارد.

      ذوالقدر کم ‏توجهی به استانداردها را به استفاده نکردن از مصالح و کالاهای مرغوب محدود ندانست و گفت: سایر جنبه ‏های کار از‏جمله‏ مولفه ‏های طبیعی مانند‏ شرایط جوی و جغرافیایی و یا عوامل دیگری مثل اصول آمایشی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه ‏ها را نیز در‏برمی‏گیرد. به این معنی که گاهی این تغییرات و هزینه ‏های مربوط به آن، به علت بی‏توجهی به استانداردهای تعیین‏ شده برای موضوعات مورد اشاره بروز می‏کند.

      وی به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: این قانون می‏تواند به توسعه کشور کمک کرده و نقش مهمی ایفا کند. بر اساس این قانون تمامی وزارتخانه ‏ها، سازمان‏ها و دستگاه‏های اجرایی و بخش خصوصی کشور ملزم به استاندارد کردن فعالیت‏های خود در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات هستند.

      نماینده تهران در مجلس با ابراز تاسف از مقاومت تولید کنندگان در رعایت استاندارد گفت: به عنوان مثال برای صنعت خودرو استاندارد 88 گانه تعریف شده که به هیچ عنوان رعایت نمی شود و هنگامی که راهور یا دستگاههای دیگر خودروسازان را تهدید می کنند که در صورت رعایت نکردن استانداردها، خط تولید را متوقف می کنند، همین خودروسازان فریادشان به آسمان بلند می شود که دهها هزار شغل در معرض خطر می افتد.

      وی با تاکید بر اینکه جان انسانها اهمیت دارد یا تولید خودرو بی کیفیت گفت: معلوم نیست چه اجباری به تولید خودرویی داریم که با جان انسانها بازی می کند؟ آیا بهتر نیست در کنار اصرار بر حفظ تولید خودروی بی کیفیت، اصرار بر رعایت استاندارد و تولید خودرو با کیفیت داشته باشیم؟ ذوالقدر بر تقویت قدرت استاندارد تاکید کرد و گفت: اگر چه در قانون تاکید جدی بر استاندارد کردن محصولات شده اما مقاومت برای فرار قانونی بزرگترین اشکال کار است. به همین دلیل لازم است تیغ استاندارد را علیه تولیدات بی کیفیت تیز کنیم.

    • کاهش کیفیت و افزایش حوادث شغلی

      در این رابطه مدرس بین المللی استانداردهای مدیریتی گفت: رعایت نشدن الزامات قانونی در خصوص استانداردهای ملی و بین المللی عامل مهم بالارفتن حوادث كار است و حتی اگر 60 تا 70 درصد استانداردهای بین المللی در كشور رعایت شود، وضعیت مطلوبی خواهیم داشت.علی جلالی افزود: وقتی كه این الزامات قانونی در استفاده از استانداردها رعایت نشود، شاهد كاهش كیفیت محصولات تولیدی و بالا رفتن میزان حوادث كار در كشور خواهیم بود. وی در خصوص مصادیق رعایت نكردن الزامات قانونی در ایران گفت: به عنوان مثال در مبحث آلودگی محیط زیست، الزامات قانونی ما با انگلیس متفاوت است؛ آنها برای ورود فاضلاب به رودخانه ها، پلیس رودخانه دارند اما چنین ارگانی در ایران نداریم. مدرس بین المللی استانداردهای مدیریتی در مورد دلیل دیگر ضعف استاندارد در ایران، افزود: در حوزه كیفیت محصول هم توقع مشتریان در ایران در سطح بالا قرار ندارد به دلیل اینكه رقابت بین تولیدكنندگان سنگین نیست و این موضوع در مورد بازار خودرو ما مصداق دارد؛ به دلیل اینكه در ایران بازار خودرو انحصاری است، توقع مشتری نیز پایین است. جلالی گفت: در كشور ما قانون وجود دارد اما قانون كنونی نیاز به بازنگری دارد و حتی بسیاری از قوانین ما قدیمی است و متناسب با تكنولوژی به روز نشده است. وی ادامه داد: تكنولوژی های موجود در كشور هم نسبت به زمان تغییر نیافته و مربوط به گذشته است و این مساله یكی از مشكلات اساسی در حوزه استاندارد محسوب می شود؛ به عنوان مثال در صنعت سیمان و ریخته گری تكنولوژی های فرسوده موجب آلودگی های هوا و محیط زیست می شود. اینها عواملی است كه شركت ها و سازمان ها باید به آن توجه و به ارتقای سطح استانداردهای موجود خود اقدام كنند. وی افزود: در حال حاضر صنایعی كه تكنولوژی های پیشرفته تری دارند، نظارت قانونی بیشتری بر آنها می شود و وضعیت آنها هم بهتر است اما وضعیت صنایعی كه دارای تكنولوژی قدیمی تر و كمتر تحت نظارت نهادهای قانونی هستند، از نظر استاندردها نامناسب تر است.

    • تقویت بدنه کارشناسی استاندارد

      سازمان ملی استاندارد ایران به‏ عنوان دستگاه اجرایی مستقل، متولی اصلی سیاست‏گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و کیفیت کالا و خدماتی است که در کشور تولید یا عرضه می‏شود. لذا آنچه اهمیت دارد این است که این سازمان با تقویت بدنه کارشناسی و هدایت موثر مدیران خویش از فرصت‏ها استفاده کرده و جایگاه استاندارد‏سازی را در کشور توسعه، ارتقاء و تثبیت کند. امروزه تضمین کیفیت و سلامت با رعایت استانداردها به عنوان مسأله ای کلیدی برای رقابت در صحنه صنعت و بقای صنایع بسیار مهم می باشد و از سویی تحکیم کننده اقتصاد مقاومتی است. مهمترین اصل در توسعه اقتصادی کشورها، ارتقاء کیفیت محصولات و کالاهای تولیدی، برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان داخلی و دستیابی به بازارهای جهانی و افزایش رقابتپذیری است که بدون رعایت استانداردها دستیابی به آن امکان پذیر نمی باشد. امروزه، پيشرفت و توسعه كشورها بر پایه علم و دانش استوار است و توليد علم و پژوهش جزء مهم ترين عناصر رشد و توسعه جامعه از هر جهت به ویژه رشد صنعتی كشور به حساب ميآيد. توجه به توسعه استانداردهای پیشرفته مبتنی بر دانش و فناوری است. استاندارد سازی زمینههای توسعه دانش، مهارت و فناوری را فراهم میسازد و توسعه این مهارتها و توانمندیهای بشری ضرورتهای استاندارد سازی را تشدید مینماید که نتیجه آن توسعه و رشد همه جانبه، افزایش توان ملی، ارتقاء قدرت رقابت در عرصههای بینالمللی و افزایش سطح رفاه عمومی است. استاندارد زمینههای لازم را در جهت متناسب سازی قیمت و کیفیت کالاها ایجاد می نماید و موجب ترغیب تولیدکنندگان در افزایش کیفیت محصولات شده و منجر به توسعه کشور می شود.

سرمقاله

علی ابراهیمی

نماینده مجلس

طبق تاکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی بر سیاست های ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری، مجلس کاملا این آمادگی را دارد که در راستای منویات مقام معظم رهبری کارها را پیش ببرد و در آن شکی نیست. قانون زمانی می تواند موثر باشد که برای همه ......لازم الاجرا باشد و استثنا در قانون وجود نداشته باشد؛ که هیچ کسی بر اجرای آن استنکاف نکند.ماهیت و هویت یک قانون این است که باید رده های مختلف جامعه را شامل شود.

متاسفانه برخی از قوانین و مقررات، استثنائاتی را باعث شده است و تبعیت همه مردم را شامل نمی شود و این موضوع اولا باعث می شود که قانون موثر نباشد ثانیا زمینه های تبعیض را فراهم میکند و این یکی از تاکیدات در فرمایشات مقام معظم رهبری است.

قوانین ما باید جامع و همه شمول باشد، همه شمول بودن قانون زمانی ایجاد می شود که قبل از اینکه یک قانون مصوب شود، باید همه جانبه بررسی شده باشد؛ آنچه که قوه مجریه و قوه قضاییه در قالب لایحه می دهند ویا آنچه که نمایندگان در قالب طرح میآورند ، قبل از اینکه مراحل کمیسیون و صحن را بگذراند، باید حتماً با دستگاههای مرتبط یک بررسی شود که قوانینی تصویب نشود که در موقع اجرا مجبور به استفساریه ،تبصره زدن و استثناء قائل شدن باشیم.

ایران جزو کشورهایی است که علیرغم اینکه سابقه قانونگذاری خیلی زیادی دارد ولی تنوع و زیادی قوانین باعث شده است که تبعیت از قانون کم شده و تفسیرها از قانون زیاد شود.

تفسیرهای مختلف از برخی قوانین صورت می گیرد. به طور مثال درحال حاضر دلیل اینکه وکلا در کشور ما این همه میدان حرکت پیدا کردند این است که به نفع موکل، از لابه لای قوانین متفاوت برداشتهای مختلف می کنند و این درست نیست.

قانون باید واضح، روشن، قابل فهم و عدالتمحور و قابل اجرا باشد. واضح و روشن بودن قوانین این را میطلبد که همه در این موضوع مشارکت داشته باشند، اظهارنظر مردم بسیار مهم است و نمایندگان مجلس هم به نمایندگی از خود مردم به این موضوع ورود پیدا کرده و مشاوره می دهند و این فلسفه وجودی مجلس است.

باید یک بازنگری جدی در نحوه قانون گذاری انجام دهیم . از دید من نظارت بر اجرای قوانین به دلیل حجم و تنوعی که دارد یک مقداری دشوار شده است و ابلاغ سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری یک نقطه عطف برای اصلاح این اشکالات است./

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

یک نماینده سابق مجلس در گفت و گویی مطبوعاتی با روزنامه ایران ابعاد هول آوری از اتلاف منابع کشورمان را مطرح کرده و توضیح داده است. محسن صفایی فراهانی در این مصاحبه گفته است: » در سال های اول انقلاب، یکی از اعتراضها به رژیم گذشته، خام فروشی نفت بود و گفته...... میشد این کار به تاراج دارایی کشور منتهی شده است. اما در ۱۰سال گذشته به اندازه همه ادوار گذشته ایران، مواد خام معدنی از کشور صادر شده است«.

او در این باره افزوده است: »کسانی که از مجوزهای خاص بهره برده و از انرژی ارزان استفاده کرده و منابع کشور را به ثمن بخس به خارج میفرستد، یعنی ثروت اندوزی که بازدهی برای مردم کشور ندارد و این یعنی غارت امکانات«! صفایی فراهانی همچنین به افزایش بیش از یازده برابری معوقات بانکی در پایان دوره احمدی نژاد، فرار گسترده مغزها و نخبگان، فرار فاجعه بار سرمایه به خارج از کشور و اتفاقات اسف بار دیگر که همگی در نوع خود ضایع کردن منابع کشور محسوب می شوند اشاره کرده است که در این مجال امکان پرداختن به همه آن ها نیست. از اظهارات این نماینده سابق مجلس و اظهارات مشابه سایر افرادی که از سرِ درد و دغدغه و نگرانی داد سخن می دهند این طور می شود استنباط کرد که مسئولان و مدیران کشور، علی رغم وعده ها و نویدهای بسیاری که داده اند و همچنان ادامه دارد، هنوز نتوانسته اند برنامه های میان مدت و بلندمدت خود و دستگاه های متبوع شان را اجرایی کنند و شاید هم این برنامه ها به گونه ای تدوین شده اند که اساسا قابلیت اجرایی شدن ندارند. از اینرو چشم اندازی برای آینده وجود ندارد و هر فعالیتی که صورت می گیرد و هر اقدامی که انجام می شود تنها معطوف به دوره های کوتاه مدت و مقطعی است. بر این اساس برای این که زودتر به پول برسند و هزینه های جاری کشور تامین شود ناچار به استفاده هرچه بیشتر و هرچه سری تر منابع مملکت هستند، بی آنکه نگران سرنوشت و قضاوت آیندگان باشند چرا که این نوع اتلاف منابع، تضییع مال و به نوعی جفا و خیانت در حق آن ها هم هست.

فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه امام حسین علیهالسلام:

گروه سیاسی: مراسم سالانه دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) صبح روز گذشته با حضور آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان، با حضور بر مزار شهیدان گمنام و قرائت فاتحه، یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس را گرامی داشتند. فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند و با تعدادی از خانوادههای معظم شهیدان دیدار و گفتوگو کردند.

  • ضرورت پیشرفت در همه ابعاد

    رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم دانشگاه امام حسین را دانشگاهی مهم و از برکات بزرگ الهی خواندند و با اشاره به ضرورت تمرکز مسئولان سپاه پاسداران بر اعتلا و ارتقای این دانشگاه افزودند: به موفقیتهای دانشگاه افتخار می کنیم اما قانع نیستیم و ادامه پیشرفت آن را در همه سطوح و ابعاد ضروری می دانیم.

    ایشان توجه به نظام جذب، عمق یافتن برنامه های آموزشی، توجه خاص به مسائل و علوم نوپدید، تربیت جامع، مدیریت تخصصی، وضابطه گرایی در عین ارتباط عاطفی فرماندهان و مدیران با بدنه دانشگاه را از جمله مسائلی خواندند که باید مورد توجه ویژه مسئولان سپاه قرار گیرد تا این دانشگاه نقش خود را به خوبی ایفا کند.

    فرمانده کل قوا در محور دوم سخنانشان، عزت سپاه را در داخل و خارج یادآوری کردند و افزودند: آمریکایی ها نیز با چهره خصمانه و عبوس خود به سپاه، عزت آن را افزونتر کردند، چرا که دشمنی دشمنان خدا، بندگان مؤمن را عزیزتر می کند.

    ایشان با استناد به آیه شریفه «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم» تاکید کردند: این فرمان الهی باید به عنوان درسی دائم، همواره در اولویت سپاه پاسداران باشد.

    فرمانده کل قوا هدف این آیه شریفه درباره ضرورت آمادگی هرچه بیشتر را ترساندن دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان برشمردند و افزودند: ترسی که پروردگار ایجاد آن را در قلب دشمنان فرمان میدهد، ترس بازدارنده است یعنی باید به گونهای عمل کنیم که دشمنان از هیبت مردان جوان، مؤمن، فداکار و پرانگیزه بیمناک شوند که این مهمترین عامل بازدارندگی خواهد بود.

    حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین نکات مهم و برجسته دستور جاودانه پروردگار درباره آمادگی روزافزون افزودند: معنای «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» این است که باید تا میتوانید قدرت سازمانی را با ایجاد سازمانی قوی، مستحکم و جامع افزایش دهید، تقویت قدرت علمی و تخصصی را همواره مد نظر داشته باشید، در قوت تاکتیکی و راهبردی مدام رو به جلو حرکت کنید، قوت عملیاتی را با بیداری و آماده بهکاری دائم و پرهیز از حتی یک لحظه غفلت همراه کنید و قوت ایمانی سپاه را با تربیت جوانانی مؤمن، مصمم، خالص و دارای انگیزه، هر روز بیشتر سازید.

    فرمانده کل قوا در تبیین بخش دیگری از آیه درباره آمادگی تجهیزاتی افزودند: خداوند در قرآن مجید امر کرده است که باید از همه تجهیزات لازم دفاعی، عملیاتی و اطلاعاتی برخوردار شوید، البته این ابزار باید تولید و ابداع داخل باشد و با برخورداری از تنوع، همه نیازها در زمین، آسمان، فضا، دریا، مرزها و در داخل کشور را تأمین کند که البته امروز حتی فضای مجازی نیز جزو ابزارهای لازم است.

    ایشان در همین زمینه یادآور شدند: البته رژیم فاسد و وابسته طاغوت، انبارها را پُر از سلاح آمریکایی کرده بود اما ایرانی ها حتی حق نداشتند بسیاری از این تجهیزات را باز و یا تعمیر کنند. در واقع رژیم طاغوت با پول ملت، کارخانه های تسلیحاتی آمریکا را رونق داده بود و انبار ها را پر از ابزار هایی کرده بود که بدون اجازه اربابانش، ایرانی ها نه حق استفاده از آنها را داشتند و نه حتی حق آشنایی و تسلط بر آنها را.

    رهبر انقلاب افزودند: رژیم طاغوت به تعبیر خودش دو مؤلفه قدرت داشت، یکی انبارهای سلاح و دیگری افتخار به اجرای دستور آمریکا و ایفای نقش ژاندارمی منطقه و سرکوب هر صدایی که مخالف آمریکا بود.

    حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته امروز اوضاع صددرصد برعکس شده است و ملت با اراده خود و برای تأمین منافع و آنچه به مصلحت کشور است، کار و تلاش و تصمیم گیری و اقدام می کند.

  • اهمیت راه پیمایی اربعین

    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر ضرورت مجهز شدن به همه ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری قدرت، راهپیمایی اربعین را از مصادیق قدرت حقیقی خواندند و افزودند: اجتماع عظیم و میلیونی زائران در مسیر حرکت به کربلا یعنی «حرکت به سمت قله افتخار و فداکاری و شهادت»، قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی را تجلی دوباره می دهد.

    رهبر انقلاب اسلامی، اربعین را از اولین ظهورش در تاریخ اسلام، «رسانه پر قدرت عاشورا» دانستند و افزودند: در چهل روز فاصله حماسه عاشورا تا بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا، فریادهای حضرت زینب و حضرت امام سجاد در شام و کوفه رسانه حقیقی عاشورا بود و با تحقق فرمانروایی منطق حق در فضای ظلمانی حاکمیت بنی امیه و سُفیانی، عاشورا زنده ماند و در تاریخ جاری شد.

    حضرت آیت الله خامنه ای، طوفان حرکت اهل بیت در فاصله عاشورا تا اربعین را در اختناق عجیب آن دوران، باعث منقلب شدن اوضاع و در نهایت سرنگونی رژیم سفیانی خواندند و افزودند: امروز هم همین اتفاق در جریان است.

    ایشان راهپیمایی عظیم مسلمانان در اربعین حسینی از کشورهای مختلف، فرقه های مختلف اسلام و حتی برخی ادیان دیگر را فریادی رسا و رسانه ای بی همتا در دنیای پیچیده تبلیغات و جهان پر هیاهوی بشریت امروز خواندند و افزودند: شعار پر معنای «الحُسین یجمعنا» یک حقیقت ناب است چرا که حسین این اجتماع بی نظیر را به راه انداخته است و همه را به سمت سرچشمه معنویت و آزادگی به حرکت درآورده است.

    رهبر انقلاب با تاکید بر گسترش وتعمیق روزافزون معنویت و فکر و معرفت در راهپیمایی اربعین حسینی افزودند: اصحاب حکمت و علم باید دراین زمینه کار و تلاش کنند.

    رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان درباره مشی جمهوری اسلامی گفتند: از ابتدای انقلاب در بخش های مختلف موفقیتهای گاه بهت آوری به دست آورده ایم، البته کمبودها زیاد است و مشکلات هم کم نیستند اما موفقیت ها و پیشرفت ها بیشتر بوده است.

    ایشان برای تبیین جهت و مشی حرکت جمهوری اسلامی در ادامه مسیر کنونی، به خطبه ای درباره فلسفه قیام عاشورا از زبان اباعبدالله الحسین (ع) استناد کردند و افزودند: حضرت سیدالشهداء با بیان حدیثی از رسول گرامی اسلام خطاب به همه مردم فرمودند هرکس یک قدرت ظالم یا ستمگر را ببیند و با زبان یا اقدام با او مخالفت نکند، خداوند او را به سرنوشت همان قدرت ستمگر دچار می کند و به دوزخ می فرستد.

    حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: امام حسین(ع) با این بیان، ادای وظیفه در مقابله با ظلم و ظالم را علت قیام و حرکت خود اعلام می کند و جمهوری اسلامی نیز بر همین اساس، عمل به این وظیفه را تکلیف خود می داند و در همه حال به آن عمل خواهد کرد.

    رهبر انقلاب یادآور شدند امروز جبهه کفر و صهیونیزم و آمریکا با مکیدن خون ملت ها، جنگ افروزی و دیگر فجایع، با بندگان خدا و ملت ها با ظلم و جور و ستم رفتار می کند و ملت ایران بر اساس فلسفه حرکت حضرت سیدالشهداء، مقابله با آنان را وظیفه خود می داند و کوتاه نیامدن در مقابل آمریکا فشارهای مختلف دشمنان بر همین اساس صورت می گیرد.

  • بصیرت امام خمینی (ره)

    حضرت آیت الله خامنه ای، مقابله امام خمینی(ره) با آمریکا را از حدود ۵۰ سال قبل یعنی قبل از تبعید از قم در اوایل دهه چهل، ناشی از احساس وظیفه دانستند و افزودند: امام با بصیرتی مثال زدنی، می دانست که هر کس و هر ملتی به وظیفه خود در مقابل ظلم و ستم عمل کند خدا حتما او را نصرت خواهد کرد و همه دیدیم که این وعده الهی محقق نیز شد.

    رهبر انقلاب خطاب به جوانان عزیز ایران تاکید کردند: با ایمان و عزم و اراده، به وظیفه الهی خود عمل کنید و بدانید ایستادگی در مقابل دشمنان دین و بشریت، یاری پروردگار را به همراه می آورد، همانگونه که در چهل سال اخیر این گونه بوده و به فضل الهی در گام دوم انقلاب و گام های بعدی نیز چنین خواهد بود.

    حضرت آیت الله خامنه ای جوانان را امیدهای کشور برشمردند و افزودند: البته افراد مُسن نیز به وظایف خود عمل می کنند، همانطور که امام در کهنسالی مثل یک جوان فکر و اقدام می کرد اما واقعیت این است که جوانان موتور پیشبرنده کشور هستند.

    رهبر انقلاب اسلامی افزودند: جوانان بدانند که فکر و ذهن آنها اولین آماج دشمن است بنابراین با ایمان و قدرت در مقابل ترفندهای دشمنان بایستند.

    در این مراسم، سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر آمادگی سپاه برای نقشآفرینی در گام دوم انقلاب بر محور معنویت و جهاد علمی و عملی، خاطرنشان کرد: تحلیل روندهای موجود نشانگر آن است که پایه تحولات آینده بر مدار علم خواهد بود و بر این اساس، اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) تلاش خواهند کرد با جبران عقب ماندگیهای علمی بر لبههای دانش و فناوری حرکت کنند.

    سردار سرتیپ فضلی فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) نیز گزارشی از اقدامات و برنامههای تحصیلی این دانشگاه بیان کرد.در این مراسم تعدادی از فرماندهان، مدیران، مدرسان، پژوهشگران و دانشآموختگان نمونه دانشگاه امام حسین(ع) هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و دو نماینده دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) نیز مفتخر به دریافت درجه و سردوشی شدند. اجرای طرح «انقلاب انسانساز» و اجرای میثاق پاسداری از دیگر برنامههای مراسم امروز در دانشگاه امام حسین(ع) بود. همچنین در این مراسم، یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند و همزمان عملیات میدانی و اعتماد بهنفس اجرا شد.