لایحه "پالرمو" قابلیت اجرایی هم ندارد

نماینده مردم رودسر و املش گفت: لایحه پالرمود مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته و البته در مجمع هم مسکوت مانده است؛ بنابراین این لایحه به قانون تبدیل نشده و قابلیت اجرایی هم ندارد. اسدالله عباسی در گفتوگو با خانه ملت، اظهار داشت: تا مادامی که مصوبات مجلس مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرد، به قانون تبدیل نمیشود.وی در ادامه افزود: یک طرح یا لایحه در صورتی به قانون مبدل میشود، که مجلس آن را به تصویب برساند و البته شورای نگهبان هم آن را تایید کند، که در آن صورت به صورت قانون درمیآید و پس از آن ریاست مجلس هم آن را اعلام میکنند به دستگاههای زیرربط حالا چه دولت باشد و چه هر دستگاه دیگری که میخواهد باشد.

 

لزوم ارتقای سطح دیپلماسی پارلمانی

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس لزوم ارتقای سطح دیپلماسی پارلمانی در جهت رسیدگی به وضعیت ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد.

به گزارش تجارت، جلال میرزایی در گفتوگو با خانهملت گفت: متاسفانه دیپلماسی پارلمانی علی رغم داشتن ظرفیت بالای رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور، بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته آنطور که شایسته است، از قدرت خود در جهت رسیدگی به مشکلات ایرانیان خارج از کشور استفاده کند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه از این حوزه با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که دارد، استفاده نمی شود.

 

راه اندازی پویش اعلام اموال توسط نمایندگان

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از راه اندازی پویش جمعی از نمایندگان مجلس برای اعلام داوطلبانه اموال خبر داد. احمد امیر آبادی فراهانی در گفتگو با خانه ملت با اشاره به استقرار سامانه ثبت اموال مسئولان پس از ایام اربعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این قانون 250 هزار نفر شامل اعلام اموال خود می شوند و پس از تعطیلات مجلس شعبه ای از این سامانه با حضور جمعی از کارشناسان قوه قضائیه راه اندازی می شود. وی ادامه داد: به دلیل مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان اعلام عمومی اموال مسئولان نظام وجود ندارد اما بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند تا با راه اندازی پویشی به صورت داوطلبانه اموال خود را اعلام کنند.

بینالمجالس، فرصت گفتوگو

و همکاریهای منطقهای

رئیس مجلس اتحادیه بین المجالس جهانی را فرصتی برای گفتگو درزمینه مشکلات منطقهای وهمکاریهای دوجانبه دانست.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، علی لاریجانی پیش از سفر به صربستان گفت: نشست اتحادیه بین المجالس جهانی فرصتی است که با روسای پارلمانها در زمینههای گوناگون از جمله مشکلات منطقهای و بین المللی و همکاری دو جانبه در زمینه توسعه گفتگوها و همکاریهای اقتصادی، صحبت شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه این سفر شامل دو بخش است، افزود: بخشی از آن شامل حضور در این اجلاس با شرکت مجموعه مجالس کشورهای جهان و بخش دیگر شامل همکاریهای دو جانبه پارلمانی کشورمان با صربستان است.

وی ادامه داد: این نشست جزو معدود اجلاسهایی است که مجالس جهان دور هم جمع میشوند و درباره موضوعات مهم بین المللی تصمیم گیری میکنند.

لاریجانی گفت: امور دیگری مربوط به زنان، جوانان و موضوعات گوناگون دیگری نیز هست که همکاران ما در آن جلسات شرکت میکنند.

وی ادامه داد: همکاریهای دو جانبه با کشور صربستان که روابط دوستانهای با ما دارد همیشه مدّ نظر کشور ما بوده است.

پرویز اسماعیلی مشاور رئیس دفتر رئیسجمهور شد

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری طی حکمی پرویز اسماعیلی را به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور» منصوب کرد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، متن حکم محمود واعظی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پرویز اسماعیلی

با عنایت به تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد» منصوب می شوید.

توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت مینمایم.»

تدریس زبان انگلیسی در مدارس حذف نمیشود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به دنبال حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیست، گفت: هدف طرح تهیه شده تعدادی از نمایندگان رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی و دادن فرصت به سایر زبانها جهت تدریس در مدارس است.

میرحمایت میرزاده در گفتوگو با ایسنا در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره طرح حذف زبان انگلیسی از تدریس در مدارس، اظهار کرد: عنوان این طرح حذف زبان انگلیسی نیست بلکه عنوان آن رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی در مدارس است، لذا این تعبیر که نمایندگان امضاکننده به دنبال حذف زبان انگلیسی هستند درست نیست. امضاکنندگان این طرح با اهداف گوناگونی همچون بیان نقطهنظرات خود در طرح و یا هدایت آن پای آن را امضاء کردهاند؛ پس باز هم تاکید میکنم که مخالفت تدریس زبان انگلیسی و وجود معلم انگلیسی در مدارس نیستیم.

وی ادامه داد: پیشنویس این طرح تهیه شده است؛ پس بدان معنا نیست که این پیشنویس عینا به قانون تبدیل شود. اکثریت مجلس شورای اسلامی مخالف کل محتوای آن هستند.

49 زائر فوت شدهاند، زائران زودتر برگردند

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ازدحام در نجف و کربلا گفت: زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفتهاند، زودتر بازگردند. به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری با بیان اینکه تراکم جمعیت در مرز خسروی وجود دارد اما در سایر مرزها، تردد عادی انجام می شود، اظهار کرد: وضعیت مرزها نسبت به دو روز پیش آرامتر است و ترددها تقریبا به آسانی انجام می شود. از اول محرم 3 میلیون زائر به عراق رفته اند که یک میلیون نفر به کشور بازگشته اند و در حال حاضر 2 میلیون نفر در عراق هستند. در نجف و کربلا با ازدحام جمعیتی که وجود دارد شرایط خیلی عادی نیست، بنابراین زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفتهاند، زودتر بازگردند. زائرانی هم که در مسیر هستند، حتما از شرایط کربلا و نجف اطلاع کسب کنند. وی ادامه داد: 49 زائر در عراق فوت شدهاند که 29 نفراز این تعداد در حوادث رانندگی فوت کرده اند. 51 زائر در بیمارستانهای عراق بستری هستند.218 زائر به بیمارستان های ایران متقل شده اند و در داخل کشور هم حوادثی داشتهایم و از زائران می خواهیم احتیاط کافی را داشته باشند.

طراحی سامانه ارتباط دفاتر اسناد و بنگاههای املاک

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال تهیه پیش‎نویس اصلاح و به روز رسانی قوانین دفاتر اسناد هستیم. به گزارش خبرگزاری ها، خداییان در برنامه روی خط خبر، به بررسی ماموریتها و برنامههای سازمان ثبت اسناد و املاک برای رفع دغدغههای شهروندان پرداخت و گفت: سازمان جهانی مالکیت معنوی یا وایپو سازمانی است که جهت حمایت از ارتقای نوآوری، خلاقیت و ابتکار و با هدف کمک به کشورها در زمینه مالکیت معنوی و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها فعالیت میکند که حدود ۱۹۲ عضو دارد. وی ادامه داد: بالاترین مجمع این سازمان، مجمع عمومی است که سالی یکبار تشکیل جلسه میدهد و در این نشست عملکرد یکساله سازمان وایپو و همچنین برنامههای دوسالانه آتی و بودجههای مربوطه را بررسی و تصویب میکند بر این اساس همه کشورهای عضو در بالاترین سطح در نشست مجمع شرکت کرده و بیانیههای خودشان را مطرح میکنند.

اقدام اردوغان در سوریه

بازی با آتش زیر خاکستر است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ترکیه اشتباه جدی و استراتژیکی را مرتکب شده است، گفت: اقدام ترکیه در شمال سوریه قطعا به نفع آمریکاییها خواهد بود و آنها از این شرایط استفاده میکنند. حسین کنعانی مقدم در گفتوگو با ایسنا، در ارزیابی خود از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: اشتباه استراتژیکی که ترکیه در حمله به شمال سوریه انجام داد این بود که در تله آمریکاییها افتاد همانطور که سعودیها در یمن در این تله افتادند. وی ادامه داد: ایران، ترکیه، سوریه، عراق و روسیه مشترکات و توافقاتی مبنی بر مبارزه با تروریسم دارند و به طور مرتب هم جلسات مشترکی را برگزار کرده و به دنبال کاهش در منطقه و راهحل سوری – سوری هستند.

نخست وزیر پاکستان با هدف کاهش تنش های منطقه ای به تهران آمد؛

گروه سیاسی: روز گذشته عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران آمد و با رهبر انقلاب و رییس جمهور دیدار کرد. بر اساس اخبار واصله از منابع رسمی و غیر رسمی نخست وزیر پاکستان با هدف میانجی گری میان ایران و عربستان به تهران سفر کرده است و پس از پایان دیدار و مذاکرات خود با مقامات ایرانی به ریاض سفر خواهد کرد.

  • ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است

    رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار آقای عمران خان نخستوزیر پاکستان و هیئت همراه، روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند و با تأکید بر لزوم استفاده از این بستر برای افزایش همکاریهای دو دولت خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل طرحی چهار مادهای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است و پایان این جنگ، میتواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.

    حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، خاطرنشان کردند: البته اگر کسی شروع کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون تردید پشیمان خواهد شد.

    در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای عمران خان نخستوزیر پاکستان، ایران و پاکستان را دو کشور برادر خواند و گفت: همکاریهای تهران و اسلام آباد باید گسترش یابد و ما برای روابط روی ایران حساب ویژه باز کردهایم، چرا که ایران را یک شریک مهم بخصوص در حوزه تجاری تلقی میکنیم.

  • تداوم قدرتمندانه روابط راهبردی تهران و اسلام آباد

    رئیس جمهور در نشستی مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که تهران و اسلام آباد بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسایل منطقه راه حل سیاسی دارد و این مسایل باید از طریق گفتگو بین کشورها حل و فصل شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در توضیح جزئیات نشست با نخست وزیر پاکستان،با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: در مباحث امروز درباره روابط دوجانبه و لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کردیم. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در جریان این گفتگوها همچنین مسایل مربوط به امنیت مرزها بین دو کشور و فعال شدن بازارچههای مرزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و همچنان دو طرف تأکید داریم که این روابط راهبردی را باید با قوت ادامه دهیم. دکتر روحانی در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با نخست وزیر پاکستان در خصوص مسایل منطقهای، اظهارداشت: منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس و دریای عمان منطقه بسیار حساسی برای جهان است، لذا در جریان این گفتگوهای خود در خصوص برقراری ثبات و صلح پایدار در منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم. رئیس جمهور اضافه کرد: در این گفتگوها همچنین نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکشها بویژه حادثهای که روز جمعه برای نفتکشایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخهایی که در این زمینه به دست آوردیم را به نخست وزیر پاکستان ارائه نموده و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد. دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه کشوری فکر کند میتواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود. وی گفت: آقای عمران خان راجع به امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی داشتند که ما هم آنها را تأیید میکنیم. رئیس جمهور تصریح کرد: نخست وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسأله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که این میتواند آغاز بسیار خوبی باشد. دکتر روحانی با بیان اینکه «در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد»، گفت: همچنین به آقای نخست وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود. رئیس جمهور، تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را از دیگر مباحث مطروحه در نشست با نخست وزیر پاکستان عنوان کرد و گفت: تحریم های آمریکا علیه ملت ایران یک تروریسم اقتصادی است. در این نشست در این خصوص که چگونه برجام به عنوان یک توافق مهم میتواند به روال سابق بازگردد و عملیاتی و اجرایی شود، گفت وگو کردیم. دکتر روحانی تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسأله، باید به برجام برگردد و تحریمها را کنار بگذارد، تأکید کردیم. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مباحثی که امروز با نخست وزیر پاکستان راجع به آنها بحث و گفت وگو شد، مباحث بسیار مهمی برای منطقه و روابط جهانی بود، از نخست وزیر پاکستان برای سفر به ایران تشکر کرد. رئیس جمهوری تصریح کرد: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقهدارند، با چهره ای گشاده یاری میکنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

  • روابط دیرینه ایران و پاکستان

    عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان در طول تاریخ، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است. نخست وزیر پاکستان همچنین از مواضع تهران در خصوص حمایت از مردم کشمیر قدردانی کرد. عمران خان در ادامه با بیان اینکه هرگونه درگیری جدید در منطقه به زیان ملتهای منطقه و به سود بیگانگان است، گفت: مردم منطقه از جمله افغانستان و سوریه هنوز از تبعات تروریسم رنج میبرند، لذا نباید هیچگونه درگیری جدیدی در منطقه بروز پیدا کند. وی با بیان اینکه نباید هیچگونه درگیری بین ایران و عربستان ایجاد شود چرا که تبعات این موضوع نه تنها این دو کشور، بلکه کل کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار میدهد، اظهار داشت: معتقدیم میتوان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. عمران خان با اشاره به سفر خود به عربستان در روز سهشنبه هفته جاری، گفت: در جریان این سفر نیز به ابتکارات پاکستان در خصوص صلح و ثبات و پایان اختلاف و تنش تأکید خواهم کرد. نخست وزیر پاکستان در ادامه اظهارداشت: همچنین بعد از سفر نیویورک با آقای ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد که تسهیل کننده گفت وگویی بین ایران و ایالات متحده باشم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم، باز هم میدانیم سختیهایی در این حوزه وجود دارد اما از هیچ تلاشی دریغ نمیکنیم که تحریمها علیه ایران لغو شود و برجام دوباره توسط تمامی اعضای آن امضاء شود.

    وی افزود: ما در جلسه امروز جزئیات را مرور کردیم. ایران موضوعات و ملاحظاتی در این زمینه دارد و ما علاقمند هستیم که به این نقش خودمان به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.

ظریف در پیامی برای همایش آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب؛
 

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه تاکید کرد: خوشبختانه شیعیان در کنار برادران و خواهران اهل سنت همواره نیروی عمده مقابله با افراط و داعشی­گری بوده­اند البته اندیشه­های افراطی، شیعه و سنی نمی­شناسد و برای حفظ شیعه و سنی باید همین مسیر اعتدال را بپیمائیم.

به گزارش تجارت به نقل از اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در پیامی برای همایش آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: به دلیل انجام سفر پیشبینی نشده نخستوزیر پاکستان به تهران نتوانستم در جمع شما عزیزان، دانشجویان، طلاب، فضلا و اندیشمندان حضور پیدا کنم، عذرخواهی کرده و امیدوارم در زمان مناسب دیگری، افتخار حضور در آن دانشگاه نصیب بنده شود.

وی با بیان اینکه در نظام جهانی در حال گذار، دولت­ها به دنبال تغییر جایگاه با هدف تبدیل خواست، اراده و نگرانی خود به خواست، اراده و نگرانی جمعی هستند، اظهار داشت: در این فرایند، آن دسته از کشورهایی که ارزیابی درستی از شرایط انتقالی، توانمندی ­ها و آسیب ­پذیری­ های خود ندارند، به تدریج موقعیت و نفوذ فعلی خود را از دست می­ دهند و به حاشیه رانده می­ شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هدف تمام دولت­ها، تغییر و ارتقای جایگاه­شان در نظام جهانی است، تصریح کرد: تحقق چنین هدف کلانی، بدون برخورداری از دیپلماسی کارآمد، خلاق و مبتکر و استفاده بهینه، منسجم و هدفمند از اشکال مختلف دیپلماسی که در گذر زمان تکامل یافته است، امکان ­پذیر نخواهد بود. دیپلماسی در ارتقای کم ­هزینه اما کارآمد جایگاه یک کشور و هم چنین کاهش سطوح اصطکاک ­ها میان دولت­ها نقش ­آفرینی بی بدیلی دارد و همواره به مثابه یک منبع قدرت کشورها کارکردهای ویژه ­ای دارد.

ظریف با اشاره به جایگاه دیپلماسی فرهنگی و علمی خاطرنشان کرد: به باور بسیاری از صاحب نظران روابط بینالملل و سیاست خارجی، برای کسب توفیقات اثربخش، پایدار و بلندمدت در حوزه سیاست خارجی، استفاده درست از ظرفیت­ها و سازوکارهای فرهنگی و علمی در چارچوب «دیپلماسی فرهنگی و علمی» یک الزام اجتنابناپذیر است. در کنار به کارگیری دیپلماسی متعارف و رسمی از سوی دستگاه­های مرتبط با روابط خارجی، دیپلماسی فرهنگی و علمی بستر مناسبی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایجاد می ­کند.

وی ادامه داد: همیشه تاکید کرده­ ام که این بخش، توجه ویژه­ ای از سوی همه دستاندرکاران را می­ طلبد و ضروری است که با برنامهریزی حسابشده در حوزههای آموزشی، علمی و فرهنگی، هنری، ترویج ارزش­های مطلوب و تأمین منافع کشور بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دیپلماسی فرهنگی عرصه ظهور ظرفیت­های اعتقادی-دینی و تاریخی-تمدنی کشور در زیر شاخههای مختلف قدرت معنایی است، ابراز داشت: با ابزارهایی از جنس فرهنگ میتوان در عمق باورها و اعتقادات سایر ملت­ها رسوخ کرد و بسترهای لازم را برای همزیستی صلح­ آمیز، امنیت پایدار و بهره ­مندی از مواهب توسعه­ ای فراهم کرد.

ظریف با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی و گسترش پیام فرهنگی این انقلاب، خوشبختانه توان و ظرفیت لازم برای به منصه ظهور رسیدن بار قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران به بهترین نحو ممکن فراهم شده است، عنوان کرد: این ما هستیم که می­ توانیم با اندیشه، قلم، بیان و خلق آثار فرهنگی و هنری از این توان و ظرفیت به صورت بهینه در جهت تامین منافع ملی بهره ببریم. پس قدر این ظرفیت­ها را بدانیم.

دادستانکل کشور اعلام کرد:

گروه استانها ـ دادستانکل کشور گفت: برای از بین بردن جرم باید دستگاه قضایی از آلودگی مبرا باشد و هیچ تعارفی هم با هیچکس در هیچ سمتی نیست بهطور مثال روز گذشته پنج قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب مشهد اظهار داشت: امروز در جبهههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و نفوذ در حال نبرد و جنگ با دشمن هستیم و دشمن بهدلیل خوردن ضربه کاری از نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به میدان آمده اما ما باید در این جنگ نیز مانند دفاع مقدس پیروز میدان باشیم.

وی با اشاره به اینکه دادستانها و مسئولان قضایی باید مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کنند، گفت: در زمان جنگ تحمیلی در تحریم کامل بودیم و حتی سیم خاردار نیز نداشتیم اما امروز بهواسطه وجود رهبری فرزانه و حضور جوانان پرتوان در صحنههای مختلف، دنیا را به تحیر واداشتهایم.

دادستانکل کشور اضافه کرد: دستگاه قضا از زمان تشکیل شورایعالی اقتصاد توسط مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد نیز ورود کرده است و مسئولان دستگاههای اجرایی هم باید در این عرصه جهادگونه ورود کنند و هیچ بهانهای در حوزه اقتصاد کشور وجود ندارد.

منتظری ادامه داد: دستگاههای اجرایی باید مشکلات اجرایی را حلوفصل کنند و رفع موانع از جمله بوروکراسی اداری و قوانین و مقررات دستوپاگیر بهعهده دستگاههای اجرایی است اما در این حوزه کندی کار وجود دارد.

دادستانکل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: سمتها و پستها میگذرد و برای هیچ یک از ما دوام ندارد از این رو باید از فرصتها استفاده و خالصانه خدمت کرد.

منتظری با اشاره به پیشِرو بودن ایام اربعین حسینی(ع) افزود: زیارت اربعین نشانه یک مؤمن و شیعه پیرو عصمت و طهارت است و اربعین نشانه پیروزی حماسه حسینی است و اربعین حسینی را باید زنده نگاه داشت.

منتظری در ارتباط با وظایف دادستانی مرکز استانها تصریح کرد: دادستان بهعنوان مدعیالعموم وظایف بسیاری دارد که مردمداری و تکریم ارباب رجوع، نظارت مستمر و مدیریتشده بر همه دادستانهای استان، نظارت بر ضابطان قضائی و اهتمام لازم برای صیانت از حقوق عامه و حضور در صحنهها از آن جمله است.

وی با تأکید بر تلاش دادستانها برای رفع موانع تولید ابراز کرد: نظارت بر زندان و زندانیان، جلوگیری از بازداشتهای غیرضرور و مدیریت صحیح در صدور قرارها، تلاش برای حلوفصل دعاوی، برخورد کافی با سرقت و سارقان که امنیت را از جامعه گرفتهاند و بازاجتماعی کردن زندانیان از دیگر وظایف دادستانهاست.

دادستانکل کشور همچنین بر تزکیه دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: برای از بین بردن جرم باید دستگاه قضایی از آلودگی مبرا باشد و هیچ تعارفی هم با هیچکس در هیچ سمتی نیست بهطور مثال روز گذشته پنج قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم.

منتظری افزود: بیش از 11 هزار قاضی در دستگاه قضا فعالیت میکنند و باید اجازه جولان از تعداد اندکی که باعث بدنامی میشوند گرفته شود و دستگاه قضایی، وکلا و کارشناسان از وجود افراد ناپاک، پاکسازی شوند. وی با اشاره به انتصاب دادستان جدید مشهد اضافه کرد: باید با ادامه تلاشهای دادستان سابق شاهد دستاوردهای جدید و ابتکارات جدیدتر با همکاری همه دستاندرکاران حوزه قضا در استان خراسان رضوی باشیم.