مالیات بر خانههای خالی؛ ابزاری ضداحتکار

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: افزایش یا کاهش قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا است، یعنی به هر میزانی که مسکن مورد نیاز بازار تأمین شود، قیمت در مسیر تعادل حرکت خواهد کرد، بنابر این اگر سه میلیون خانه خالی به بازار تزریق می شد، التهابات دو سال اخیر کاهش می یافت.

به گزارش تجارت مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بر ضرورت اعمال سیاست های مالیاتی بر خانه های خالی در کشور تأکید کرد و گفت: یکی از ابزارهای نظارتی و مدیریتی برای ساماندهی بازار مسکن، اخذ مالیات است، راه کاری که در چند سال اخیر به آن توجه چندانی نشده است.

 

پیشبینی بازگشت روزانه ۶۰۰ هزار زائر

رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از پیشبینی ورود روزانه ۶۰۰ هزار نفر زائر در روزهای ۲۶ تا ۲۹ مهرماه از مرزها به داخل کشور خبر داد و تاکید کرد: ضمن بسیج بیش از ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس و هماهنگی با شرکت راهآهن، بازگشت از مهران دو مرحلهای خواهد شد.

عبدالهاشم حسن نیا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات این سازمان برای دور برگشت سفرهای اربعین حسینی اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی عازم کربلا شدند که طبق پیشبینیها این رقم برای سال جاری به حدود سه میلیون نفر افزایش مییابد.

 

توسعه متوازن تهران محقق میشود

مدیرکل دفتر طرحریزی شهری و طرحهای توسعه و عمران گفت: هزینههای آمادهسازی، تامین زیرساخت، احداث ساختمانهای دولتی، خدماتی و خصوصی حداقل ۶ هزار هکتار زمین، ۱.۸ هکتار زیربنای اداری، ۱۲ میلیون مترمربع زیربنای خدماتی، ۲۵ میلیون مترمربع زیربنای مسکونی میخواهد که در شرایط اقتصادی کنونی انتقال پایتخت و حتی انتقال مرکز سیاسی- اداری، امکانپذیر نیست. غلامرضا کاظمیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ویژگیها و مشخصات پیشنویس سند سیاستگذاری ساماندهی و تمرکززدایی تهران گفت: اگرچه تهران با مسائل و مشکلات متعددی روبه رو است، اما به نظر میرسد این مسائل و چالشها قابل حل هستند.

حضور ۲۰۰ استارتاپ حوزه دریایی

در پنجمین نمایشگاه دریایی

نمایشگاه دریایی پنجمین نمایشگاه دریایی و صنایع فراساحل، با حمایت وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمانها و اتحادیههای بخش خصوصی از بیست و چهارم تا بیست و ششم آذرماه امسال همزمان با چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل نمایشگاههای بین المللی مصلی تهران با حضور ۲۰۰ استارتاپ حوزه دریایی برگزار میشود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دبیرخانه پنجمین نمایشگاه دریایی و صنایع فراساحل، با حمایت وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمانها و اتحادیههای بخش خصوصی، پنجمین نمایشگاه بینالمللی دریایی و صنایع فراساحل Sea & Offshore Expo ۲۰۱۹ با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران بهعنوان رسمیترین نمایشگاه دریایی، آذرماه امسال برگزار میشود.

انتقال ۱۵ هزار زائر عتبات عاليات

از فرودگاه مشهد

مديرکل فرودگاههای خراسان رضوی از انتقال حدود ۱۵ هزار نفر زائر عتبات عاليات در جريان ۹۱ عمليات پروازی از فرودگاه مشهد خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه های خراسان رضوی، محمدباقر قاسم زاده، مدیرکل فرودگاههای استان با اعلام این خبر گفت: برای رفاه حال زائران عتبات عالیات در آستانه اربعین حسینی، برنامهریزی گستردهای در فرودگاه مشهد انجام شده و پروازهای فوقالعاده در حال جابهجایی مسافران هستند.

عرضه بلیت قطارهای رجا آغاز شد

بلیط قطار فروش بلیت قطارهای مسافری رجا از ساعت ۸ صبح بیست و یکم مهرماه به صورت اینترنتی و ساعت ۱۰ صبح از طریق کلیه مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور انجام گرفت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد؛ فروش بلیت قطارهای مسافری رجا برای بازه زمانی اول لغایت دهم آبان ۹۸، از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه بیست و یکم مهر ماه آغاز شد. روابط عمومی رجا با اعلام این خبر افزود: فروش بلیت قطارهای مسافری رجا از ساعت ۸ صبح بیست و یکم مهرماه به صورت اینترنتی و ساعت ۱۰ صبح از طریق کلیه مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور انجام میشود.

استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی انتقاد کرد؛

گروه راه و مسکن: استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۵ شمسی حدود ۶۰ هزار نفر از هموطنان ما در زمینلرزهها کشته شدند، گفت: "زمینلرزه"، "خشکسالی"، "سیل"، "فرونشستزمین"، "زمینلغزش" و "تغییراتاقلیمی" از مهمترین مخاطرات ایران هستند و مخاطرات طبیعی موجب زیانهای مالی، کشتار، ویرانی و دیگر خسارات جانی و مادی و طبیعی میشوند و جامعه توان مواجهه و مقابله با آنها را ندارد.

به گزارش ایسنا دکتر مهدی زارع، عضو وابسته فرهنگستان علوم در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به گزارش "پریونشن-وب" با بیان اینکه این گزارش نشان میدهد که ایران حدودا سالی ۲۵۰ میلیون دلار از مخاطرات طبیعی به طور متوسط در طی ۶ سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ آسیب دیده است، خاطر نشان کرد: این آسیب مستقیم اقتصادی برای بازه ۲۵ ساله ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ حدود ۱۵ میلیارد دلار است. با توجه به اینکه در آینده بدون شک بیشترین جمعیت ایران، شهرنشین خواهند بود، چگونگی توسعه شهرها در آینده ایران بسیار مهم و حساس است. روندی که اکنون در کشور ما دنبال میشود با توجه به افزایش در معرض مخاطرات طبیعی قرار گرفتن جمعیت، به دلایل مختلف به افزایش ریسک در مقابل سوانح طبیعی میانجامد.

زارع با بیان اینکه در ایران مخاطرات طبیعی متعددی به وقوع پیوسته که مهمترین آنها "سیل"، "زلزله"، "خشکسالی"، "تغییرات اقلیمی"، "ریزگردها"، "زمین لغزشها" و "فرونشست زمین" هستند، خاطر نشان کرد: مخاطرات طبیعی موجب زیانهای مالی، کشتار، ویرانی و دیگر خسارات جانی و مادی و طبیعی میشوند که جامعه توان مواجهه و مقابله با آنها را ندارد.

  • انواع مخاطرات طبیعی

    وی مخاطرات طبیعی را در دو دسته مخاطرات زمینشناختی شامل زمینلرزهها، فورانهای آتشفشانی، رانشهای زمین و سیلابها و مخاطرات اکولوژیک شامل خشکسالیها، بیابانزایی، فرسایش و جنگلزدایی تقسیم کرد و یادآور شد: اینکه هر کدام از این مخاطرات چقدر مهم هستند و میزان اثر آنها چقدر است، هنوز مطالعه و آمار دقیقی در دسترس نیست، ولی شک نیست که زمینلرزه، خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، زمین لغزش و تغییرات اقلیمی از مهمترین مخاطرات ایران هستند که منجر به تلفات و خسارتهای مختلف مستقیم و غیر مستقیم میشوند.

    عضو وابسته فرهنگستان علوم با اشاره به وضعیت "مدیریت بحران" در کشور، گفت: مدیریت بحران معمولا در ایران به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که بعد از رخداد یک سانحه مانند زلزله برای هدایت، هماهنگی و اجرای عملیات برای جستجو، امداد و نجات و کاهش عوارض و بهینهسازی خدمترسانی به آسیب دیدگان بالقوه و بالفعل انجام میشود. این عنوان به بسیاری از عنوانهای سازمانهای دولتی و خصوصی و حتی سازمان رسمی متولی مساله مخاطرات طبیعی در ایران مانند سازمان مدیریت بحران کشور زیر مجموعه وزارت کشور نیز اطلاق شده و سالانه دهها نشست و دوره تخصصی نیز در این زمینه برگزار میشود که بیشتر آنها خوب و مفیدند و باید توسعه یابند.

    وی اضافه کرد: ولی مساله آن است که مجموعه فعالیتهایی که مرتبط با مخاطرات در دنیای امروز انجام میشود ،به عنوان "مدیریت کاهش سوانح " یا "مدیریت کاهش ریسک سوانح" نامیده میشود و این عنوان به مجموعهای از فعالیتهایی اطلاق میشود که بیشتر پیشگیرانه (حدود ۸۰ درصد) است و بخشی نیز به پاسخ مربوط است که در صورت وقوع شرایط بحرانی باید در آن به "مدیریت بحران" پرداخت.

  • رویکرد ضعیف به بحران در ایران

    زارع افزود: اولا این مرحله "پاسخ" در بسیاری از متنها و عنوان فعالیتها به صورت "مقابله" آمده است که الزاما نمایانگر رویکردی علمی برای "پاسخ" متناسب به رخداد نیست و در ضمن بیشتر در ایران در جهت "جمع کردن" عوارض ناشی از رخداد سانحه طبیعی به آن پرداخته میشود. به این صورت متاسفانه در بسیاری از مواقع تبعات واقعی رخداد را لحاظ نمیکند و مثلا پیامدهای روانی و اجتماعی و زیست محیطی سانحهای مانند زلزله ۱۳۸۲ بم عملا با چنین رویکردی (برای "مقابله" و "جمع کردن" موضوع) با کمترین توجه در بازسازی مواجه شد.

    وی با بیان اینکه از این رو "مدیریت بحران" فقط نام یک بخش از فعالیتها است که آن هم در صورت وقوع "بحران" لازم است تا در مورد آن اقدام علمی (به صورت "پاسخ علمی") انجام داد، اظهار کرد: طبیعی است که نوع رویکرد به مخاطرات طبیعی در کشور ما همچنان از جنس مقابله و صرفا "مدیریت بحران" است و این نشان میدهد که رویکرد درست و پیشگیرانه باید مدیریت کاهش ریسک مخاطرات باشد که حدود ۸۰ درصد از فعالیتها، انرژی، وقت و بودجه و نیروی انسانی ما باید صرف آن شود.

    این محقق حوزه مخاطرات با تاکید بر اینکه چشمانداز پیش روی ما برای توسعه به شدت وابسته به نوع نگاه ما به طبیعت و محیط زندگیمان در وضعیت کنونی و در سالهای پیش رو است، گفت: ما باید این شرایط و وضعیت اقلیمی و طبیعی را که در فلات ایران داریم، عاقلانه و به صورت علمی بشناسیم و با آن کنار بیاییم. یا این که با واقعیتهای محیط خودمان که مخاطرات و مخاطرات طبیعی نیز ناشی از همین شرایط و بسیار وابسته به نوع زندگی ما با این شرایط است، کنار میآییم و یا متاسفانه مخاطرات طبیعی به صورت حادثه مخرب (اتفاقات منجر به خسارتهای جانی و مالی) رخ خواهند داد و ما با افزایش جمعیت و افزایش تمرکز جمعیت در شهرهایمان بیشتر در معرض رخداد این مخاطرات و در نتیجه در وضعیت ریسک بالاتر قرار خواهیم گرفت.