هشدار پوتین به اردوغان؛

گروه بین الملل:رئیسجمهور روسیه تأکید کرد که تمامی نیروهایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه در گفتگو با شبکههای اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد.

پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیدهای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشستهای این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود.

وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملتهای عربی بازگردد. وی درباره حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات بعد از آن گفت: ما طرحهای آمریکا درباره عراق را تأیید نکردیم بلکه نسبت به عواقب منفی آن هشدار دادیم. عراق امروز صرفنظر از مشکلات داخلی در مسیر مثبتی پیش میرود. پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمیکنیم. ما روابط دوجانبهای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلافهایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمیکنیم. پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری میکنیم و همگان این را میدانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در این راستا نبود. پوتین درباره حملات آرامکو گفت: ما چنین اقداماتی را محکوم میکنیم و موضع درست هم همین است. این موضع رسمی ماست. از همان آغاز هم این را گفتیم. چنین اقداماتی هیچ نتایجی برای هیچ طرفی نخواهد داشت. وی تأکید کرد: بازار نفت به شکل چشمگیری برای یک هفته از این اتفاق تأثیر پذیرفت و بعد به روال همیشگی بازگشت چراکه عوامل اصلی که بازار نفت را تشکیل میدهند اجازه بالا یا پایین آمدن قیمت را نمیدهند. من با رهبران عربستانی از جمله ولیعهد در ارتباط بودم و به او گفتم که باید به اسناد و ادله دست یافت و نباید قبل از جمعآوری اسناد و مدارک طرفی را متهم کرد. پوتین گفت: ایران قدرت منطقهای بزرگی است. این کشور فرهنگی عمیق و قدیمی دارد. تمامی کشورهای منطقه میخواهند روابط خوبی با هم داشته باشند و هیچ کسی برای درگیری با کشور دیگر تلاش نمیکند وی درباره امکان میانجیگری روسیه بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: من معتقدم که شرکایمان در ایران و عربستان به میانجیگری نیاز دارند. از آنجا که ما روابط خوبی با تمامی کشورهای منطقه داریم، با ایرانیها و جهان عرب و با توجه به روابط قطر با عربستان و امارات، طبیعتا میتوانیم مواضع یک کشور را به دیگری منتقل کنیم. من به شخصه رهبران این کشورها را میشناسم آنها نیازی به مشورت و میانجیگری ندارند، تنها میتوان با آنها از حیث صداقت و دوستی و چگونگی ارائه برخی دیدگاهها و افکار با آنها صحبت کرد. میدانم که آنها باهوش هستند. گوش میدهند و آنچه را به آنها گفته میشود تحلیل میکنند.

خودروی شاسی بلند بیامو X1 مدل 2019 قابلیت و امکانات گستردهای را نسبت به مدلهای پیشین خود در اختیار علاقه مندان قرار داده و آن را به یکی از جذابترین شاسی بلندهای کوچک جهان تبدیل کرده است.

قیمت این خودرو از حدود ۲۸ هزار و ۷۹۵ پوند شروع میشود که در نسخه های مختلف مجهز به امکانات متعددی همچون رینگ ۱۷ اینچی آلیاژی حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، برف پاککنهای حساس به باران، کروز کنترل مطابقتی و درب پشت برقی خواهد بود. از مهمترین رقبای این خودرو میتوان به آئودی Q3 جدید، مرسدس GLB، ولوو XC40 و فولکس واگن Roc اشاره کرد که به خاطر حضور و موفقیت آنها در بازارهای جهانی، این شرکت آلمانی تصمیم گرفته است که تغییرات جدیدی در بی ام و X1 اعمال کند که حاصل آن تکنولوژیهای پیشرفته تر، استایل و ظاهر به روزتر و پیشرانه هایی اصلاح شده بوده است.

از تغییرات ظاهری این خودرو میتوان به گسترش جلوپنجره و گرافیک جدید چراغ های جلو و سپر جدید اشاره کرد که روی هم رفته تغییرات فاحشی را نسبت به نسخههای قبلی این خودرو از لحاظ ظاهری ایجاد کرده است. بیامو همچنین رینگهای جدید و رنگهای متمایزی را برای بدنه این خودرو در نظر گرفته است.

در کابین داخلی این خودرو نیز علاقهمندان شاهد سیستم سرگرمیهای به روزتر و جدیدتری خواهند بود به گونهای که این خودرو به یک صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی به جای صفحه نمایش ۸.۸ اینچی در مدل های قبلی، صفحه لمسی، دستیار صوتی هوشمند یا iDrive مجهز خواهد بود.

این شاسی بلند زیبا و لوکس در بریتانیا با دو پیشرانه بنزینی و دو نمونه به دیزلی عرضه میشود که مدلهای بنزینی آن از پیشرانه سه سیلندر توربو و چهار سیلندر دو لیتری بنزینی که هر دو به صورت دیفرانسیل جلو در دسترس هستند، بهره میبرند. مدلهای دیزلی این خودرو نیز شامل چهار چرخ محرک و دیفرانسیل جلو هستند.

همچنین قرار است از مارس سال آینده نسخه پلاگین هیبریدی این شاسیبلند بیامو نیز عرضه شود. گفته میشود این خودرو قوای محرکه مشابهی با خودروی مینیکانتریمن پلاگین هیبریدی خواهد داشت

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از انهدام بزرگ فروش سوالات کنکور که برخی از مسئولین در آن حضور داشتند خبر داد. سردار حسین رحیمی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران که به مناسبت هفته ناجا انجام شد، در این باره گفت: توانستیم باند بزرگ فروش سوالات کنکور را شناسایی و متلاشی کنیم. وی افزود: بعد از انهدام این باند تنها به صدور یک اطلاعیه اکتفا کردیم اما باید بگویم که این باند وسیع بوده و سوالات را گرفته بودند و قصد داشتند آن را توزیع کنند اما قبل از آنکه توزیع شود در نطفه آن را خفه کردیم. سردار رحیمی افزود: متاسفانه برخی از مسئولین و آقایان نیز دراین گروه بودند. وی با بیان اینکه تهران ۱۴ ورودی اصلی و ۱۲۰ ورودی و خروجی فرعی دارد، گفت: ۱۸ وزارتخانه، ۱۴۰ سفارتخانه و ۱۷۵۰ مسجد در تهران وجود دارد که حفاظت آنها بر عهده پلیس است. وی گفت تهران ۱۰ هزار و ۵۳۸ کیلومتر معابر بزرگراهی دارد که ۵۸۹۰ تقاطع دارد و ۶۶۰ تقاطع نیز به صورت هوشمند کنترل میشود .

شمار تلفات طوفان «هاگیبیس» در ژاپن به ۱۴ تن افزایش یافت. بر اثر وقوع طوفان هاگیبیس در ژاپن تاکنون دستکم ۱۴ تن جان خود را از دست داده، تعدادی مصدوم و ۱۶ نفر دیگر نیز مفقود شدند. رسانههای محلی ژاپن پیشتر به نقل از سازمان هواشناسی این کشور اعلام کردند که طوفان هاگیبیس از طوفان «ایدا» که در سال ۱۹۵۸ به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ تن منجر شد مخربتر است. بنابر اعلام رسانههای این کشور تاکنون ۱۴ تن بر اثر این طوفان کشته شده و از وضعیت ۱۶ نفر دیگر نیز اطلاعی در دست نیست. همچنین حدود ۱۵۰ نفر در حوادث مرتبط با این طوفان مصدوم شدهاند. به گزارش اسپوتنیکنیوز، مقامات محلی روز شنبه و با نزدیک شدن طوفان هاگیبیس در هفت استان ژاپن از جمله توکیو، بالاترین سطح وضعیت اضطراری را اعلام کرده بودند. همچنین از حدود ۴.۲ میلیون نفر از ساکنان ۱۰ استان این کشور درخواست شده تا خانههای خود را تخلیه کنند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با حضور در چندنقطه خروجی مرز به سمت عراق ، ضمن بازدید از نقاط مرزی و وضعیت تردد زائران از موکبهای ستاد اجرایی فرمان امام دراین مناطق دیدن کرد. محمد مخبر درجمع خبرنگاران گفت: ستاداجرایی فرمان حضرت امام همچون سالهای گذشته خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین را وظیفه خود میداند و درهمین راستا در شش نقطه مرزی کشور و شش نقطه در خاک عراق نسبت به استقرار موکب جهت اسکان و پذیرایی و ارائه خدمات پزشک و سلامت به زوار اربعین اقدام نموده است. وی افزود:این مناطق شامل مرز مهران، چذابه، شلمچه، خسروی، میرجاوه و بیله سوار اردبیل میشود. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بااشاره به موکب های ستاد در خاک عراق گفت:تعداد شش موکب نیز در شهرهای نجف، کربلا،کاظمین، سامرا و مسیر نجف به کربلا به همراه تریلر حامل ارائه خدمات سلامت، فرهنگی، بانکی و مخابرات مستقر شده اند و بطور شبانه روزی به زائران اباعبدالله خدمت رسانی میکنند. مخبر افزود: روزانه تعداد ۱۰۰هزار پرس غذای گرم و ۵۰۰هزار آب معدنی در بین زائران توزیع می گردد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درپایان با حضور دربین زائران از برنامه ریزی برای سال آینده به منظور توسعه زیرساختی و استقرار مکان هایی مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی در مناطق مرزی خبر داد. رییس ستاد اجرایی فرمان امام همچنین باحضور بر مزار شهدای مظلوم هویزه برمقام والای آنان ادای احترام کرد. محمدعلی دل آرام مجری مواکب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان خوزستان نیز با بیان اینکه تا امروز ۱۸ هزار غذا در دو مرز شلمچه و چذابه توسط این مجموعه توزیع شده،افزود: تاکنون ۳ هزار زائر در موکبهای ستاد در این دو مرز اسکان یافتهاند. وی با اشاره به اینکه در سه وعده صبحانه، ناهار و شام، غذا بین زائران توزیع میشود، تصریح کرد: تا امروز ۱۸ هزار غذا در این دو مرز توزیع شده است. مجری مواکب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اسکان ۳ هزار زائر در موکبهای ستاد در مرزهای شلمچه و چذابه گفت: تاکنون ۲۰ هزار بطری آب معدنی نیز توزیع شده است و این خدمات بصورت شبانه روزی ادامه خواهد داشت.

تجارت در آستانه روز جهانی استاندارد بررسی کرد؛

کورش شرفشاهی: وضعیت کنونی اقتصاد در کنار تحریم های موجود، باعث می شود تا نگاه ویژه ای به تولید داشته باشیم اما قرار نیست هر کالایی با هر شرایطی تولید شود بلکه لازم است گزینه هایی همچون قیمت مناسب و کیفیت بالا را در نظر داشته باشیم. بی شک امروزه تحریمها به اندازه ای تاثیر گذار بوده که به تولید داخل توجه بیشتری صورت بگیرد و به همین دلیل اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفت. در اینکه اقتصاد مقاومتی زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور است، شکی نیست زیرا وابستگی را کاهش می دهد. اما اگر قرار باشد هر کالایی با هر کیفیتی تولید شود و مردم را وادار به خرید ومصرف کنیم، انصاف نیست. در شرایط کنونی کيفيت بالا، خواسته تمام مصرف کنندگان است و بي‏ توجهي به آن، موجب از دست رفتن مشتريان و کاهش درآمد مي‏ شود. اما برای آنکه کیفیت را تعریف کنیم به گزینه هایی نیاز داریم که مهمترین و اصلی ترین آنها، استاندارد است. استاندارد، کيفيت محصولات را بیمه می کند و شرایط را برای رقابت پذیری آماده می کند. اگرچه به ظاهر استاندارد سازی برای تولید کننده هزینه هایی در بر دارد، اما واقعیت این است که رعايت استاندارد، براي توليد کننده و مصرف‏ کننده سودآور است. با رعایت استاندارد، نه تنها هزينه ‏تولید و ساخت کاهش مي ‏يابد، بلکه تولید براساس نظام و قانون انجام می شود و با توليد کالاي با کيفيت‏، رضايت مصرف ‏کنندگان نیز حاصل میگردد. بنابراین استاندارد، پایه محکمی را براي پيشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می ‏سازد.

استاندارد، پایه های علم

البته استاندارد و استاندارد کردن یک دانش است که در زندگی انسان اهمیت بسیاری دارد و بی شک می توان آن را از پایههای علم و فن آوری دانست که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربههای بشری که بصورت قواعد، مقررات و نظامهایی بمنظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفهجویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار میرود. بسیاری چنین میپندارند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد، ولی استواری نظام صنعت و فن آوری نیز از اهداف استاندارد به شمار میآید. میتوان گفت سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینههای انبارداری و ساخت ابزار و ماشینآلات کاهش مییابد؛ فرآیند تولید منظم میشود؛ آرایش عملکرد کارخانهها بصورت متعادلی تنظیم میشود؛ اسناد، نقشهها و طرحهای مربوط به تولید محصولات براساس نظام دقیق بازیابی سریع، طبقهبندی و بایگانی میشود؛ همکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید میسر میشود؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق میپذیرد و سرانجام با تولید کالای کیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف کنندگان نیز جلب می شود. به این ترتیب استاندارد، شالوده استواری را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم میسازد.

  • هزینه های سنگین اقتصاد

    از سوی دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیامدهای جبران ناپذیر ضعف نظارت صحیح و دقیق تاکید کرد: برای آنکه نظارت به صورت دقیق صورت بگیرد، به ابزارهای گوناگونی نیاز داریم و دستگاههای فراوانی در این زمینه تاثیر گذار هستند، اما سازمان استاندارد بهترین و تاثیرگذارترین نقش را در نظارت دارد.

    سیده فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با روزنامه تجارت با تاکید بر اینکه باید قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد، کیفیت آن مورد بررسی و تایید قرار بگیرد گفت: اگر کالایی با کیفیت پایین تولید و در بازار توزیع شود، هرچقدر هم نظارت داشته باشیم، تاثیر مناسب را ندارد زیرا کاری از دست کسی بر نمی آید.

    وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه کالاهای بسیاری تولید می شود که کیفیت لازم را ندارد و قیمت آن نیز بالاست گفت: با این کالاها چه کار می شود کرد؟ یا باید این کالاها را معدوم کنیم که درعمل امکان پذیر نیست یا باید اجازه بدهیم مصرف کننده آن را خریداری کند که آن نیز درست نیست. بنابر این بهترین راهکار آن است که استاندارد را جدی بگیریم و با نظارت دستگاههای استاندارد، از تولید کالایی که کیفیت مناسب را ندارد، جلوگیری کنیم.

    نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی استاندارد را زبان مشترکی میان همه عوامل دست‏اندرکار در حیطه فعالیت‏های مختلف تولیدی و خدماتی اعم از‏ عمرانی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی و ...

  • سایر عرصه‏ های مشابه دانست و گفت: کسب استانداردها و ارائه مدل‏ها و الگوهای بهینه و برتر، از اهدافی است که مدیران و مسئولان تلاش دارند تا در توسعه و تعالی امور مختلف مانند‏ صنایع، بهداشت و سلامت، آموزش، تحقیق و پژوهش، ارتباطات، محیط ‏زیست و امور اجتماعی و نظام اداری و سازمانی مورد توجه قرار گیرند.

    • استاندارد، مولفه تاثیرگذار

      وی استاندارد را یکی از‏ مولفه ‏های بسیار مهم و تاثیر‏گذار در علم اقتصاد دانست و گفت: منفعت استانداردسازی صرفاً برای مصرف‏ کننده‏ نیست؛ هر‏گونه سرمایه‏ گذاری در زمینه استاندار‏دسازی فرآورده‏ها و خدمات برای صاحبان صنایع در اندک زمان، می‏تواند نتایج محسوسی را به صورت مبالغ ذخیره ‏شده‏، حاصل کند.

      ذوالقدر با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران، دوراندیشی و صرفه و صلاح سازمان و جامعه را نادیده می گیرند گفت: این قبیل مدیران سهل انگار به بهانه‏ های مختلف مانند‏ صرفه‏ جویی، سرعت عمل، افزایش کمیت و گاهی نیز سازمان‏ها به علت عدم اعمال نظارت صحیح و دقیق، با عملکرد خود هزینه‏ هایی را به بیت ‏المال تحمیل می‏ کنند که جبران پیامدهای آن، به مراتب هزینه بیشتری نسبت به هزینه های اولیه را دارد و جبران آن را ناممکن یا با مشکل مواجه می‏سازد.

      وی در خصوص تولیداتی که چرخه اقتصاد را فلج می کند گفت: یکی از تاسف آورترین مواردی که امروزه به چالش تبدیل شده، صنعت خودروسازی کشور است. متاسفانه امروزه خودروهایی تولید می شود که به جای افتخار صنعت کشور، به سوژه خنده و تمسخر تبدیل شده است. خودروهایی که خود بخود آتش می گیرند، در کوچکترین تصادف، جان سرنشینان از دست می رود، مصرف سوخت بالایی دارند، آلودگی شهرها را تشدید می کنند و خلاصه آنکه دارنده خودرو دلخوش به داشتن خودرو است و اگر درست بررسی کنیم، به غیر از هزینه و چالش هیچ سودی برای مالک خودرو ندارد.

      وی همچنین بازسازی، بهسازی، ترمیم و یا تغییر و تعویض پی‏ در‏پی تاسیسات شهری را از جمله مواردی دانست که به علت عدم رعایت استانداردها رخ می‏دهد و گفت: اینکه در مدت کوتاهی تاسیسات شهری تغییر می کند جای تعجب و تاسف دارد و مغایرت کامل با اصول اقتصادی دارد.

      ذوالقدر کم ‏توجهی به استانداردها را به استفاده نکردن از مصالح و کالاهای مرغوب محدود ندانست و گفت: سایر جنبه ‏های کار از‏جمله‏ مولفه ‏های طبیعی مانند‏ شرایط جوی و جغرافیایی و یا عوامل دیگری مثل اصول آمایشی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه ‏ها را نیز در‏برمی‏گیرد. به این معنی که گاهی این تغییرات و هزینه ‏های مربوط به آن، به علت بی‏توجهی به استانداردهای تعیین‏ شده برای موضوعات مورد اشاره بروز می‏کند.

      وی به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: این قانون می‏تواند به توسعه کشور کمک کرده و نقش مهمی ایفا کند. بر اساس این قانون تمامی وزارتخانه ‏ها، سازمان‏ها و دستگاه‏های اجرایی و بخش خصوصی کشور ملزم به استاندارد کردن فعالیت‏های خود در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات هستند.

      نماینده تهران در مجلس با ابراز تاسف از مقاومت تولید کنندگان در رعایت استاندارد گفت: به عنوان مثال برای صنعت خودرو استاندارد 88 گانه تعریف شده که به هیچ عنوان رعایت نمی شود و هنگامی که راهور یا دستگاههای دیگر خودروسازان را تهدید می کنند که در صورت رعایت نکردن استانداردها، خط تولید را متوقف می کنند، همین خودروسازان فریادشان به آسمان بلند می شود که دهها هزار شغل در معرض خطر می افتد.

      وی با تاکید بر اینکه جان انسانها اهمیت دارد یا تولید خودرو بی کیفیت گفت: معلوم نیست چه اجباری به تولید خودرویی داریم که با جان انسانها بازی می کند؟ آیا بهتر نیست در کنار اصرار بر حفظ تولید خودروی بی کیفیت، اصرار بر رعایت استاندارد و تولید خودرو با کیفیت داشته باشیم؟ ذوالقدر بر تقویت قدرت استاندارد تاکید کرد و گفت: اگر چه در قانون تاکید جدی بر استاندارد کردن محصولات شده اما مقاومت برای فرار قانونی بزرگترین اشکال کار است. به همین دلیل لازم است تیغ استاندارد را علیه تولیدات بی کیفیت تیز کنیم.

    • کاهش کیفیت و افزایش حوادث شغلی

      در این رابطه مدرس بین المللی استانداردهای مدیریتی گفت: رعایت نشدن الزامات قانونی در خصوص استانداردهای ملی و بین المللی عامل مهم بالارفتن حوادث كار است و حتی اگر 60 تا 70 درصد استانداردهای بین المللی در كشور رعایت شود، وضعیت مطلوبی خواهیم داشت.علی جلالی افزود: وقتی كه این الزامات قانونی در استفاده از استانداردها رعایت نشود، شاهد كاهش كیفیت محصولات تولیدی و بالا رفتن میزان حوادث كار در كشور خواهیم بود. وی در خصوص مصادیق رعایت نكردن الزامات قانونی در ایران گفت: به عنوان مثال در مبحث آلودگی محیط زیست، الزامات قانونی ما با انگلیس متفاوت است؛ آنها برای ورود فاضلاب به رودخانه ها، پلیس رودخانه دارند اما چنین ارگانی در ایران نداریم. مدرس بین المللی استانداردهای مدیریتی در مورد دلیل دیگر ضعف استاندارد در ایران، افزود: در حوزه كیفیت محصول هم توقع مشتریان در ایران در سطح بالا قرار ندارد به دلیل اینكه رقابت بین تولیدكنندگان سنگین نیست و این موضوع در مورد بازار خودرو ما مصداق دارد؛ به دلیل اینكه در ایران بازار خودرو انحصاری است، توقع مشتری نیز پایین است. جلالی گفت: در كشور ما قانون وجود دارد اما قانون كنونی نیاز به بازنگری دارد و حتی بسیاری از قوانین ما قدیمی است و متناسب با تكنولوژی به روز نشده است. وی ادامه داد: تكنولوژی های موجود در كشور هم نسبت به زمان تغییر نیافته و مربوط به گذشته است و این مساله یكی از مشكلات اساسی در حوزه استاندارد محسوب می شود؛ به عنوان مثال در صنعت سیمان و ریخته گری تكنولوژی های فرسوده موجب آلودگی های هوا و محیط زیست می شود. اینها عواملی است كه شركت ها و سازمان ها باید به آن توجه و به ارتقای سطح استانداردهای موجود خود اقدام كنند. وی افزود: در حال حاضر صنایعی كه تكنولوژی های پیشرفته تری دارند، نظارت قانونی بیشتری بر آنها می شود و وضعیت آنها هم بهتر است اما وضعیت صنایعی كه دارای تكنولوژی قدیمی تر و كمتر تحت نظارت نهادهای قانونی هستند، از نظر استاندردها نامناسب تر است.

    • تقویت بدنه کارشناسی استاندارد

      سازمان ملی استاندارد ایران به‏ عنوان دستگاه اجرایی مستقل، متولی اصلی سیاست‏گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و کیفیت کالا و خدماتی است که در کشور تولید یا عرضه می‏شود. لذا آنچه اهمیت دارد این است که این سازمان با تقویت بدنه کارشناسی و هدایت موثر مدیران خویش از فرصت‏ها استفاده کرده و جایگاه استاندارد‏سازی را در کشور توسعه، ارتقاء و تثبیت کند. امروزه تضمین کیفیت و سلامت با رعایت استانداردها به عنوان مسأله ای کلیدی برای رقابت در صحنه صنعت و بقای صنایع بسیار مهم می باشد و از سویی تحکیم کننده اقتصاد مقاومتی است. مهمترین اصل در توسعه اقتصادی کشورها، ارتقاء کیفیت محصولات و کالاهای تولیدی، برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان داخلی و دستیابی به بازارهای جهانی و افزایش رقابتپذیری است که بدون رعایت استانداردها دستیابی به آن امکان پذیر نمی باشد. امروزه، پيشرفت و توسعه كشورها بر پایه علم و دانش استوار است و توليد علم و پژوهش جزء مهم ترين عناصر رشد و توسعه جامعه از هر جهت به ویژه رشد صنعتی كشور به حساب ميآيد. توجه به توسعه استانداردهای پیشرفته مبتنی بر دانش و فناوری است. استاندارد سازی زمینههای توسعه دانش، مهارت و فناوری را فراهم میسازد و توسعه این مهارتها و توانمندیهای بشری ضرورتهای استاندارد سازی را تشدید مینماید که نتیجه آن توسعه و رشد همه جانبه، افزایش توان ملی، ارتقاء قدرت رقابت در عرصههای بینالمللی و افزایش سطح رفاه عمومی است. استاندارد زمینههای لازم را در جهت متناسب سازی قیمت و کیفیت کالاها ایجاد می نماید و موجب ترغیب تولیدکنندگان در افزایش کیفیت محصولات شده و منجر به توسعه کشور می شود.