عیادت رهبر انقلاب از

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در یکی از بیمارستانهای تهران عیادت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در یکی از بیمارستانهای تهران عیادت کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این عیادت، در جریان روند درمان حضرت آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفتند و گفتند: وجود جنابعالی برای مردم و حوزههای علمیه بسیار با برکت است و از خداوند متعال سلامتی و عافیت کامل شما را مسألت میکنیم.

عارف رئیس فراکسیون امید ماند

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید برای سال آخر مجلس دهم ابقا شدند، گفت: "محمدرضا عارف" برای بار چهارم ریاست فراکسیون امید را برعهده گرفت. به گزارش خانه ملت، «قاسم میرزایی نیکو» با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس برای اجلاسیه چهارم گفت: اعضای هیات رئیسه این فراکسیون برای سال آخر مجلس دهم ابقا شدند و عارف برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم ریاست فراکسیون امید را برعهده گرفت. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان داشت: محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین زاده، مصطفی کواکبیان، محمد فیضی، رضا انصاری، الیاس حضرتی، غلامرضا تاجگردون و سیده فاطمه سعیدی به عنوان اعضای دیگر هیات رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند.

تهاتر مطالبات و بدهی با دولت تصویب شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه تهاتر مطالبات از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (گروه مپنا) به سازمان خصوصیسازی را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه مصوبه تهاتر مطالبات از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (گروه مپنا) به سازمان خصوصی سازی را برای اجرا ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه هفدهم مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با تهاتر مطالبات شرکت­های وابسته به شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (گروه مپنا) از شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بدهی شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (گروه مپنا) به سازمان خصوصی­سازی موافقت کرد.

دیدگاه فکری و اعتقادی افراد

در امر پژوهش مهم است

معاون اول قوه قضایییه ضمن ابراز خرسندی از فعالیت یک گروه جوان در پژوهشگاه قوه قضاییه، اظهار کرد: نیروی جوان، پر انرژی است و تعلقات دنیوی حداقلی دارد، به همین علت میتواند از نعمت جوانی خود به نحو احسن استفاده کند. به گزارش ایسنا به نقل از پژوهشگاه قوه قضاییه غلامحسین محسنی اژهای ، فعالیتهای پژوهشی را از مسائل حیاتی، زیربنایی و کلیدی کشور دانست که نتایج آنها باعث خواهد شد کشور در روشنایی و با بینایی حرکت کند. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه فعالیتهای پژوهشی درست و با تعمق نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت، افزود: ندانمکاری و جهل در انجام فعالیتها، ما را دچار خسران بزرگی میکند و دقیقاً به همین دلیل نقش و جایگاه پژوهشگاه مهم و حیاتی است. محسنی اژهای با انتقاد از بیتوجهی به برخی مفاهیم اسلامی در برخی قوانین ادامه داد: لازم است به مفاهیم مورد توجه اسلامخواهان بیشتر توجه کنیم. ما نباید از محکمات اسلام کوتاه بیاییم لذا در نظر گرفتن دیدگاه فکری و اعتقادی افراد در امر پژوهش بسیار مهم است.

فناوری نانو نقش ویژه ای در ارتقاء

قدرت بازدارندگی دارد

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع با حضور در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو در محل نمایشگاه بین المللی تهران گفت:معتقدیم که شرکت های دانش بنیان و فناوری های نانو به عنوان عقبه راهبردی صنعت دفاعی نقش ویژه ای در ارتقاء قدرت بازدارندگی دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانیدولت به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، وی در جریان این بازدید در تشریح جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو افزود: جمهوری اسلامی ایران با همت متخصصان و دانشمندان خود در حوزه "نانو" به جایگاه رفیعی در جهان دست یافته است. وزیر دفاع به فعالیت شرکت دانش بنیان و صنعتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد که تولید بیش از صدها محصول، رشد سعودی بازار محصولات در سال های اخیر و صادرات محصولات نانو به بیش از دهها کشور دنیا از مهمترین دستاوردهای ایران اسلامی در زمینه نانو به شمار می رود. وی فناوری نانو را به عنوان یک فناوری قدرت ساز عنوان کرد و توضیح داد : علم "نانو" میتواند صنایع دفاعی ما را در حوزه های الکترونیک، هوائی، دریایی و فضایی رشد داده و با تحول اساسی روبه رو کند.

شرایط انتخاب دادستان دیوان عدالت اداری

تعیین شد

-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حفظ حقوق عامه شرایط انتخاب دادستان دیوان عدالت اداری را تعیین کردند.نمایندگان در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته مجلس شورای اسلامی، مواد دیگری از این طرح را تصویب کردند.

بنابر ماده ۶ این طرح؛ به منظور حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع آن در حدود صلاحیت دیوان، دادستان دیوان از بین قضات دارای حداقل پانزده سال سابقه قضائی انتخاب میشود و تحت نظر رئیس دیوان وظایف و اختیاراتی اعم از طرح شکایت از اقدامات و تصمیماتی که موجب تضییع حقوق عامه می شود نزد شعب دیوان و حسب مورد تجدیدنظرخواهی نسبت به آرای مذکور؛ انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت جلوگیری از بروز موجبات طرح دعوی در دیوان؛ شناسایی آرای مشابه یا متعارض شعب دیوان و پیشنهاد ایجاد رویه یا وحدت رویه به رئیس دیوان؛ شناسایی آیین نامه ها، مقررات و سایر نظامات موضوع صلاحیت دیوان و درخواست ابطال آنها از هیأت عمومی را بر عهده دارد.

رییس جمهور در نشست خبری تشریح کرد:

گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

رئیس جمهوری در ابتدای این نشست از مردم همیشه در صحنه ایران عزیز اسلامی به مناسبت حضور بسیار باشکوه تر و پررنگ تر از سالهای گذشته در مراسم عظیم اربعین ابی عبدالله الحسین(ع)، از دستگاهها و ارگان ها برای خدمت رسانی و همچنین از دولت و ملت عراق بخاطر میهماننوازی و پذیرایی از زائران، تشکر و قدردانی کرد.

دکتر روحانی با مرور توطئه های دشمنان علیه ایران اسلامی و مقاومت و ایستادگی ملت تصریح کرد: در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی ، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز به طور قاطعانه میتوانیم اعلام کنیم که توطئههای آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف میکنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کردهایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت به گونه ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم، گفت: بیکاری ما از بالای 12 درصد، 12.3 به 10.5 درصد کاهش پیدا کرده یعنی 1.8 منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

دکتر روحانی با تاکید براینکه همه آمارها و ارقام ها و شاخصهای اقتصادی نشانگر حرکت در مسیر آرامش اقتصادی هستیم، افزود: دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی از ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند و برخی از توقعات ما انجام شد و برخی انجام نشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه 18 ماه بسیار سختی بر مردم گذشت، مردم شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها بر مردم بویژه بخشی که دارای حقوق و درآمد ثابت هستند زیاد بود، خاطرنشان کرد: با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را احساس میکردیم اما این را نیز از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این 18 ماه بود که توانست شاخصها را علیرغم فشار بیشتر تحریم های اقتصادی برگرداند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این کار آسانی نبود و از تمام دستاندرکاران، وزرا، مسئولین اقتصادی، بانک مرکزی، همه بانکهای کشور و از همه مدیران در سطح کشور که به ما یاری رساندند و کمک کردند، تشکر و سپاسگزاری میکنیم که در این جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی نترسیدند، نهراسیدند، ایستادند، مقاومت کردند و پشت بحران را شکستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز میتوانیم به خوبی به این نکته تکیه کنیم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی شکست نخوردیم و علیرغم مشکلات، راه آینده خودمان را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد، افزود: تمام تلاش دولت این است که در 2 سال باقیمانده پیش رو، پایان دولت را به دوران آرامش و ثبات مردم در زمینه زندگی و اقتصادی برگرداند و از خداوند یاری میخواهیم و از مردم تقاضای کمک و استعانت میکنیم تا در این راه پیروز و موفق باشیم. رئیس جمهور افزد: از اینکه از نوبت حضور در جمع خبرنگاران عزیز با فاصله بیشتری طبق معمول رسیدیم، امیدوارم بتوانیم قضای آن را در آینده انجام دهیم و با حضور بیشتر و پاسخ به سوالات بیشتر ،جبران کنیم.

آیت الله رییسی:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حرکت همه مردم و مسئولان بر مدار قانون، از مسئولان اجرای قانون اساسی در کشور خواست که نهادهای قانونی نظیر شورای نگهبان را که ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است، تضعیف نکنند.

به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه اربعین را جلوه عشق و دلدادگی به وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و رمز وحدت و انسجام ملت های مسلمان دانست و تصریح کرد: امروز کنگره عظیم اربعین، به لحاظ کثرت جمعیت و همچنین کیفیت آن که یک اجتماع معنوی، عاشقانه و همراه با تحول، انسان سازی و یافتن یک سبک زندگی است، اجتماعی بی بدیل و جهانی و نویدبخش شکل گیری تمدن حسینی است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، توجه و احترام به قانون را وظیفه همگان دانست و تاکید کرد: پیشرفت و توسعه یافتگی کشور در گرو قانونمداری است. از سوی دیگر، کشور ما کشور انتخابات است و مراجعه به آرای عمومی، افتخاری است که چهل سال آن را حفظ کرده ایم؛ به نحوی که مدعیان دموکراسی نتوانسته اند این چنین ادعای خود را در این زمینه اثبات کنند اما جمهوری اسلامی از ابتدا با رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری و براساس آنچه در قانون اساسی و در میدان عمل وجود داشته است، همواره نشان داده که همه نهادها براساس رای مردم شکل می گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همه جریانها، نهادها، جناحها و تفکرات باید به قانون احترام بگذارند، مخدوش کردن قانون را غیرقابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: بویژه مسئولان و به طور خاص مسئولان اجرای قانون اساسی نباید به نام فراجناحی بودن و انسجام، به صورت جناحی و در جهت دوقطبی سازی اقدام کنند. بر همین مبنا، تضعیف نهادهای قانونی کشور نظیر شورای نگهبان که ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است، به نفع هیچکس نیست و برخلاف مصلحت کشور است. لذا باید قانون اساسی را به عنوان میثاق ملی مورد توجه قرار دهیم و مخصوصا مسئولان اجرای قانون اساسی باید پایبندی خود به این قانون را اثبات کنند تا مردم بدانند که قرار است به قانون عمل شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت اجرای به موقع احکام قضایی تاکید کرد و گفت: نتیجه تمام زحمات و تلاش های شبانه روزی ضابطان قضایی و قضات دادسرا، دادگاه ها و دیوان عالی کشور در اجرای احکام متبلور می شود و اگر این احکام به موقع اجرا نشود، آثار همه این زحمات از بین می رود. بر همین اساس از همه همکاران خود بویژه در دوایر اجرای احکام حقوقی، کیفری و ... می خواهم که همت مضاعفی برای اجرای بدون تاخیر احکام قطعی به خرج دهند و اگر هم موانع برای اجرا وجود دارد، در صدد رفع موانع برآیند.

رئیس قوه قضاییه در خصوص وضعیت زندان ها نیز بر لزوم یک تحول جدی برای خلوت کردن زندان ها تاکید کرد. آیت الله رئیسی درباره بازرسی از دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: بازرسی از این دفاتر باید بدون توجه به برخی حواشی و غوغاهای رسانه ای انجام شود منتها همه این بازرسی ها باید همراه با اتقان، استناد و استدلال لازم صورت گیرد.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان :نقدینگی همچنان رو به افزایش است و این در حالی است که تولید کشور تشنه نقدینگی و منابع مالی است و تنها واکنش مسئولان به این معضل مهم این است که به فکر چاره و مهار نقدینگی هستند. روز گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی در این مورد اظهار داشت: کنترل نقدینگی از سیاستهای اصلی و ویژه بانک مرکزی است چرا که با مدیریت این موضوع به طبع تورم نیز کنترل و شرایط معیشتی نیز بهبود مییابد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در پنجاه و ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران تاکید کرد: شرایط کشور ویژه است و منابع سیستم بانکی باید به صورت صحیح و بهینه تخصیص یابد و همچنین انتظارات از نظام بانکی منطبق با واقعیت و شرایط کنونی اقتصاد باشد.

  • عوامل افزایش نقدینگی

    تورم دو سال گذشته نشان داد که سیاستهای دولت برای کنترل حجم پول در ۶ سال اخیر نادرست بوده است. اما سؤالی که ذهن را به خود مشغول میکند این است که درک درست از شیوه افزایش نقدینگی چیست؟ چه عواملی در چند سال گذشته موجب خلق پول افسارگسیخته، آنهم از نوع نامولد شده است؟ به گزارش اقتصاد نیوز، یک اقتصاددان و مدرس اقتصاد دانشگاه تهران به روش خلق پول بانک پرداخت و گفت: بانک­ها با پرداخت­هایشان پول ایجاد می­کنند، با دریافت­هایشان هم پول را از بین می­برند. این چیزی است که ما به آن نقدینگی می­گوییم. در مورد اینکه این کار بانک­ها چه نسبتی با پایه­ پولی دارد یا آن پولی که بانک مرکزی و دولت منتشر می­کنند، بحث دیگری است ولی پول را همیشه بانک­ها منتشر می­کنند. اما تفاوتی که وجود دارد این است که بانکها در ایران پیشتر این کار را با پرداخت وام و تسهیلات انجام میدانند و حالا این کار را با پرداخت سود سپرده انجام میدهند. مدتی است سهم پرداخت مستقیم بهره به سپرده­ها در این خلق پول معنا­دار شده است.

    حسین درودیان، در پاسخ به این سوال که نقش بانک مرکزی برای جلوگیری از خلق افسارگسیخته پول توسط بانکها چیست، توضیح داد: بانک مرکزی برای اینکه از این کار ممانعت کند باید برخوردهای مستقیم انضباطی با بانک­هایی را در پیش می­گرفت که سودهای موهوم یعنی سودهای کاغذی می­پردازند؛ یعنی سودی را به سپرده­گذاران پرداخت میکنند که معادل آن را در طرف درآمدهایشان کسب نکردهاند. به عبارتی معادل پولی که ایجاد می­کنند و سود سپرده میپردازند، معدوم نشده است.

  • تناقض رفتاری دولت و بانک مرکزی

    درودیان عملکرد دولت و بانک مرکزی برای کنترل خلق پول در چند سال اخیر را دچار تناقض توصیف کرد و گفت: اساساً بانک مرکزی در این چند سال رفتار انقباضی در پیشگرفته بود، هم بانک مرکزی و هم دولت تلاش میکردند تا حد مقدور جلوی تزریق پایه­ پولی را بگیرند، خود این کار بهعنوان یک رفتار انقباضی افزایش­ دهنده­ نرخ بهره در اقتصاد است. این یک تناقض است که ازیکطرف بانک مرکزی با سیاستاش نرخ­های بهره را افزایش بدهد و از سمت دیگر با برخورد نظارتی بخواهد جلوی تبعات آن افزایش را بگیرد. درمجموع روی کاغذ کاری شدنی بوده است ولی در عمل دچار تناقضهایی می­شود.

    درودیان همچنین در پاسخ به افرادی که برای کنترل تورم و هدایت نقدینگی افزایش نرخ بهره را توصیه میکنند گفت: اولاً خود این نرخ بهره­ بالا با توجه به شرایط اقتصادی کشور درنهایت به موتوری برای ایجاد پول تبدیل میشود. بانک مرکزی به لحاظ انضباطی باید جلوی پرداخت این سودها را می­گرفت؛ یعنی مثلاً اجازه نمی­داد که نرخ بهره بالا بماند. اگر بخواهد نرخ را بالا نگه دارد، خود این نرخ بالا به موتور و نیرویی برای خلق پول تبدیل می­شود چرا که دارد به حجم حساب افراد اضافه می­کند. برای همین این سیاست یعنی کنترل تورم افزایش بهره اقدام غلطی است. درواقع فقط کار را به تعویق می­اندازد، اعداد را برای دوره­های آینده بزرگتر می­کند برای اینکه یک انفجار بزرگتری اتفاق بیفتد.

  • حبس ۸۰ درصد نقدینگی در نظام بانکی

    از سوی دیگر یک نماینده مجلس معتقد است: در سالهای اخیر راهکارها و منابع مختلفی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شد، هماکنون در فضایی قرار داریم که روند نقدینگی بخش خصوصی از 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده اما بیش از ۸۰ درصد آن در نظام بانکی حبس شده است. به گزارش خبرگزاری فارس ، علیاکبر کریمی بیان کرد: این موضوع خسارتهایی به بانکها نیز وارد کرده، زیرا بانکها برای تجهیز منابع خود مجبور به پرداخت سود زیادی هستند اما عملاً نمیتوانند این سود پرداختی را از کسی دریافت کنند، در همه دنیا تولیدکنندگان با نرخ سود پایینتری از افراد غیر تولیدکننده به منابع دسترسی پیدا میکنند، این موضوع در کشور ما کاملاً برعکس بوده و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود نمیتوان مشکل اقتصاد و سرمایهگذاری در کشور را برطرف کرد. وی خاطرنشان کرد: راهحل اساسی این شرایط، فراهم کردن بستر هدایت منابع به سمت تولید بر اساس شرایط جهانی است تا زمانی که قیمت تمامشده تولید ما بالاتر از رقبا باشد نمیتوانیم صادرات خود را توسعه دهیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 300 درصد کاهش ارزش پول ملی داشتهایم، افزایش صادرات و کاهش واردات به دنبال کاهش ارزش پول ملی یکی از بدیهیات علم اقتصاد است.

رئیس کل گمرک ایران تشریح کرد؛

گروه تجارت: رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماه نخست امسال را ۷۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ارزش این کالاها ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است.

مهدی میراشرفی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا در پایانه مرزی چذابه افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. وی میزان واردات کالا در ۶ ماه نخست امسال را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ارزش این کالاها ۲۱.۳ میلیارد دلار بوده البته با این تفاوت که نرخ های ارزش پایه صادراتی گمرک نسب به سال قبل تاکنون ۳۰ درصد کاهش و تعدیل داشته اند. رئیس کل گمرک ایران اغلب کالاهای وارداتی را کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه ماشین آلات خط تولید عنوان کرد و افزود: ۱۰ میلیون از این ۱۶ میلیون تن کالای وارداتی، کالای اساسی و ۶ میلیون تن آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید بوده اند. وی اظهار داشت: اکنون از نظر صادرات و واردات در نقطه سربه سر هستیم ولی اگر این تعدیل لحاظ نشود باز هم تراز تجاری کشور مثبت است. میراشرفی افزود: بدخواهان کشور تصور می کردند می توانند ما را با تحریم و فشار به نحوی محدود کنند ولی با وجود تروریسم اقتصادی آمریکا به اندازه ای بضاعت داریم که توانسته ایم این میزان صادرات را داشته باشیم.

  • خروج موقت خودروها ممکن نیست

    رئیس کل گمرک ایران درخصوص خروج موقت خودروهای سواری از پایانه های مرزی گفت: کشور عراق به دلیل مسائل ترافیکی از ورود خودروی شخصی جلوگیری می کند لذا از هموطنانی که از گذشته اقدام به گرفتن خروج موقت خودروی سواری خود کرده اند تقاضا می شود برای خروج اصرار نکنند. وی افزود: برخی از هموطنان اعتراض دارند که ما خروج موقت خودرو را گرفته ایم ولی اجازه خروج از مرز نمی دهند درحالیکه این ممانعت از سمت کشور عراق است. رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: زائران لازم است درخصوص ورود و خروج ارز و سایر موارد ممنوعه دقت لازم را داشته باشند زیرا اطلاع رسانی لازم در این زمینه از قبل صورت گرفته است. وی با بیان اینکه نیروهای گمرک در چهار مرز خسروی، چذابه، شلمچه و مهران به صورت تمام وقت در حال خدمت رسانی به زائران هستند، گفت: تمام مرزها را به دستگاه های ایکس ری، چمدانی و پالتی مجهز کرده ایم تا ضمن کنترل های لازم، زائران کمترین توقف را در پایانه ها داشته باشند. میراشرفی افزود: با توجه به تجربیات سال های گذشته در تمام مرزها با کمترین مشکل از نظر ورود و خروج از گمرک مواجه هستیم و خدمات رسانی به زائران بدون توقف در حال انجام است.

  • اعزام ۱۰۰ نیرو از سایر گمرکات

    رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: علاوه بر نیروهای مستقر در پایانه های مرزی ۱۰۰ نیرو از سایر گمرکات کشور برای تسهیل در امور زائران اربعین حسینی در ایام اربعین و چند روز بعد از آن به مرزها اعزام شده اند. وی با بیان اینکه اعزام بیشتر نیرو در صورت نیاز در دستور کار است، افزود: ایام شهادت امام رضا(ع) و رحلت حضرت محمد(ص) نیز زائران از سمت کشور عراق به ایران سفر می کنند که برای این ایام نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

    میر اشرفی با بیان اینکه طبق قانون، گمرک مسئولیت هماهنگی و مدیریت هماهنگ مرزی را برعهده دارد، گفت: خوشبختانه در این مدت به ویژه در ایام اربعین تمام نهادها برای خدمات رسانی به زائران در مرز هماهنگی مثال زدنی دارند.

صاحب نظران در گفتگو با تجارت تبیین کردند؛

گروه اجتماعی - کورش شرفشاهی: از روزی که اعضای یک خانواده، اهالی یک روستا، مردم یک شهر و جمعیت یک کشور تصمیمی بگیرند، دیگر نمی توان به هیچ عنوان مقابل آن ایستادگی کرد. نمونه بارز این ادعا انقلابهایی است که در سالهای گذشته رخ داده و برجسته ترین آنها، انقلاب اسلامی ایران است.اما هنگامی که پیروان یک دین تصمیمی بگیرند، ماجرا فرق می کند. زیرا دین مرز نمی شناسد و هر فردی که به آن دین اعتقاد داشته باشد، درهر گوشه از جهان که ساکن باشد، پرچم دار اعتقادات خود است و می تواند در همه گیر کردن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. اما هنگامی که دین اسلام و مذهب شیعه باشد، همه چیز فرق می کند، زیرا مسلمانان عاشق و شیعان از جان گذشته هستند. نمونه این عشق و از جان گذشتگی را می توان در عرصه های گوناگون ملاحظه کرد. تنها در دوران جنگ تحمیلی شاهد بودیم که عشق به اسلام و شهادت چه کارها که نمی کرد. وقتی پیرو سالار شهیدان امام حسین باشی، مرگ دیگر ترس ندارد و تعریف شهادت باعث می شود به استقبال آن بروی. اگرچه بزرگان دین هر روز برای ما دستاورد دارد اما برجسته ترین لحظات عشق به اسلام در ابراز ارادات به سالار شهیدان نمایان می شود و اوج وحدت و همبستگی را می توان در راهپیمایی اربعین مشاهده کرد. راهپیمایی و نمایش قدرتی که اقتدار اسلام و عزت ملتهای مسلمان را نشان میدهد.

اگرچه اربعین زمانی است که چهل روز از واقعه عاشورا می گذرد، اما آثار و خصوصیات ماندگاری دارد که باعث می شود مسلمانان جهان از نقاط گوناگون جهان مسیر کربلا را در پیش بگیرند تا به تمامی ستمکاران جهان اثبات کنند که خون به ناحق ریخته حسین و یارانش هرگز پایمال نخواهد شد.

  • حرکتی خودجوش

    در این رابطه امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه جنبش با شکوه بی مانند راهپیمایی اربعین، بزرگترین حرکت در جهان است گفت: این حرکت با این عظمت برگزار می شود و همه ساله باشکوه تر و منسجم تر است.

    محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار تجارت، راهپیمایی اربعین را غیر قابل توصیف دانست و گفت: هیچ مکتب، سیاست و جریانی به غیر از اسلام این توان را نداشته که 20 میلیون جمعیت را از اقشار گوناگون، نقاط مختلف جهان، ملیت ها و مذاهب گوناگون به نوعی هدایت کند که در چنین راهپیمایی شرکت کنند.

    وی نکته مهمتر در راهپیمایی اربعین را خود جوش بودن حرکت مردمی توصیف کرد و گفت: اینکه راهپیمایان اربعین با اختیار و اراده شخصی به کربلا می آیند، بسیار اهمیت دارد. راهپیمایان اربعین بدون دعوت تشکل، جناح یا تفکر خاصی در این مسیر گام بر می دارند، از جیب خودشان هزینه می کنند و مزدور یا جیره خوار کسی یا گروهی نیستند.

    نماینده ادوار مجلس راهپیمایی اربعین را نمایشی از آرایش متحد و متشکل مردمی دانست و گفت: راهپیمایی اربعین پاسخ به ندای "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین است که پس از 1400 سال بدین صورت گسترده مطرح می شود و شکل می گیرد.

    وی در خصوص بی توجهی رسانه ای به راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: از رسانه های بیگانه معاند و مخالف نظام انتظار نداریم که نسبت به پوشش واقعی این راهپمایی اقدام کنند، زیرا می دانیم که رسانه ها از سوی استکبار و استبداد تحت فشار هستند و چون استقلال نداشته و از دلارهای آنان ارتزاق می کنند، ناچار هستند برای ادامه حیات خود، تابع سیاست گذاری اربابان شان باشند.

    رهبر با تاکید بر اینکه اربعین دستاورهای خاص خودش را دارد گفت: سال گذشته کشیشی که به راهپیمایی اربعین آمد، عظمت این راهپیمایی را دید و تحت تاثیر شرایط قرار گرفت، وقتی به آمریکا بازگشت، اعلام کرد که نام کلیسای خود را به حسینیه تغییر می دهد که این از بزرگی و گیرایی راهپیمایی اربعین بوده است.

    وی با یادآوری اینکه پروفسور دوگین نیز سال قبل در راهپیمایی اربعین شرکت کرد گفت: دوگین پس از بازگشت به کشورش، راهپیمایی اربعین را یک انقلاب جهانی علیه امپریالیسم و دیکتاتوری توصیف کرد، در حالی که دوگین مسیحی بود. این مطالب نشان می دهد که راهپیمایی اربعین ربطی به دین و آیین خاصی ندارد و هر کس در جمع راهپیمایان قرار بگیرد، حسینی می شود.

    امام جمعه موقت اصفهان با یادآوری اینکه پروفسور دوگین اعلام کرده بود که راهپیمایی اربعین یک حرکت آخرالزمانی است گفت: باور ما این است که راهپیمایی اربعین آنقدر ادامه خواهد یافت تا به قیام امام زمان منجر شود.

    وی با تاکید بر اینکه استکبار و استبداد از حضور گسترده مردم جهان در راهپیمایی اربعین وحشت می کنند گفت: سیاست های غربی مقابل راهپیمایی اربعین که حماسه ملی و مذهبی است، کم می آورند و باعث یاس و ناامیدی آنان می شود.

    رهبر با اشاره به اینکه امام جمعه مسجد قبا در عربستان در سخنانی از راهپیمایی اربعین تعریف و تمجید کرده بود گفت: امام جمعه مسجد قبا آنقدر با ادب واحترام از امام حسین یاد کرد که اظهارات وی بیانگر گیرایی و جذابیت امام سوم شیعیان است.

    وی با اشاره به سابقه جنایکار و مخالفت آل سعود با شیعیان گفت: اگر به سابقه سیاه آل سعود توجه کنیم و ببینیم که مبلغان وهابی گری در عربستان تا چه اندازه با پیامبر اسلام و ائمه مشکل دارند، آنگه متوجه می شویم کسانی همچون امام جمعه مسجد قبا که بدین شدت و حدت از امام حسین و راهپیمایی اربعین سخن می گوید، تا چه اندازه ریسک و خطر کردند اما همه چیز را به جان خریده و عظمت امام حسین و اربعین را به تصویر کشیدند.

    نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه شکوه اربعین و راه پیمایی عظیم مردم می تواند لرزه به اندام دشمنان بیندازد گفت: آنهایی که هراس انتشار اخبار راهپیمایی اربعین را دارند به دلیل تاثیرات مثبت آن است.

    وی راهپیمایی اربعین را پیام آور وحدت شیعه و سنی دانست و گفت: اگر واقع نگر باشیم، می بینیم که راهپیمایی اربعین نه تنها باعث وحدت مسلمانان بلکه گامی برای متحد کردن مردم جهان است.

    رهبر از تاثیرات راهپیمایی اربعین در بین جهانیان خبر داد و گفت: کسانی که خدا، دین، آزادگی و انسانیت را قبول دارند، در مقابل اربعین سر تعظیم فرود آورده اند.

    وی در مورد ریشه راهپیمایی اربعین گفت: اربعین را در آغاز ائمه معصومین به نمایش درآوردند. امام حسن عسگری در روایتی فرموده اند که مومن چندین نشانه دارد که یکی از آنها، زیارت اربعین سیدالشهدا است. فراموش نکنیم که از همان ابتدای راهپیمایی بازماندگان قیام عاشورا، تنها مدت 40 روز طومار مدیریت یزدید بر باد رفت.

    امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه در همان سال اول، مسیر عبور اسرای کربلا به یک حرکت مدنی تبدیل شد گفت: از آنزمان تاکنون به همت شیعیان، راهپیمایی اربعین بدین شکل با عظمت در آمده و از پیر و جوان تا مرد و زن در این راهپیمایی شرکت می کنند.

    وی با اشاره به اینکه در بین راهپیمانان اربعین شاهد حضور معلولان و جانبازان هستیم گفت: برای مردم فرقی نمی کند چه شرایطی دارند، زیرا هدف همه بدون توجه به جایگاه شغلی و مالی که دارند، شرکت در راهپیمایی اربعین است.

    رهبر با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یک حرکت بزرگ انسانی اسلامی است گفت: راهپیمایی اربعین نوید بخش حضورامام زمان است. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که راهپیمایی اربعین نویدی برای پایان دادن به ظلم و رسیدن به حکومت عدل علی خواهد بود و این راهپیمایی ادامه می یابد تا به هدف عالی اسلام یعنی پایان دادن به ظلم و ستم برسد.

  • راهپیمایی فراجناحی اربعین

    از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس راهپیمایی اربعین را یک حرکت فرا جناحی، فرا مذهبی و متفاوت با دیگر حرکتها توصیف کرد و گفت: اینکه عده ای بخواهند راهپیمایی اربعین را مصادره به میل کنند کار درستی نیست و اصلا نمی خواهیم راهپیمایی اربعین و حضور میلیونی مسلمانان را به اسم کشوری خاص حتی اگر آن کشور ایران باشد، ثبت کنیم زیرا مهم نفس حرکت راهپیمایی اربعین و تاثیرات جهانی آن است.

    احد آزادیخواه به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: اربعین در تاریخ و دین ما ریشه و سابقه دارد و از زمان حرکت اسرای امام حسین به سوی شام، راهپیمایی اربعین سنت شد و مرسوم بوده است.

    وی با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین از قیام عاشورا تا امروز فرهنگی در بین مسلمانان بوده است گفت: راهپیمایی اربعین که بدین گستردگی برگزار می شود، یک حرکت خودجوش و 100 درصد مردمی بوده و حکایت از عشق، علاقه و دلدادگی مردم جهان به خاندان اهل بیت داشته و دارد.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به اینکه آیا می توان جمهوری اسلامی ایران را متولی راهپیمایی اربعین دانست گفت: هنر جمهوری اسلامی ایران این بود که حرکت خودجوش مردمی را بدین صورت هدفمند هدایت کرد و در واقع راهپیمایی اربعین را دوباره احیا کرد.

    وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت و اتحاد بین مردم جهان به ویژه مسلمانان بوده گفت: تفکر مبارزه با تروریسیم که ایران همواره حامی آن بوده، بیانگر باور تروریسم ستیزی مردم ایران است.

    نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جمهوری اسلامی به دنبال برگزاری هر چه بهتر راهپیمایی اربعین است، به دلیل نگرانی از دشمنی ها و کدورتها در بین مسلمانان است.

    وی هدف جمهوری اسلامی ایران از راهپیمایی اربعین را رسیدن به اتحاد و فاصله گرفتن از نفاق و تروریسم دانست و گفت: خدا را شاکر هستیم که راهپیمایی اربعین بدور از ترور و ترویسیم برگزار می شود و اتحاد مسلمانان و برگزار کنندگان راهپیمایی به اندازه ای است که در این ایام حتی تروریسم توان انجام حرکتهای سیاسی - تروریستی را ندارد.

    آزادیخواه با یادآوری اینکه ریشه کنی داعش با ریل گذاری جمهوری اسلامی و اتحاد مردم صورت گرفت گفت: اکنون نیز راهپیمایی اربعین بیانگر همبستگی، اهمیت دادن به ارزشها و مقابله به عناد و دشمنی است.

    وی با تاکید بر اینکه حرکت اربعین خودجوش است و همه ساله پرشورتر خواهد شد گفت: استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی برخلاف دیدگاه مردمانشان از حرکت عظیم اربعین هراس دارند، نگران هستند و می ترسند.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس حرکت مردم در راهپیمایی اربعین را ندای مبارزه با ظلم و در مسیر مخالفت با ذلت توصیف کرد و گفت: مردم در راهپیمایی اربعین به دنبال کوتاه کردن دست استکبار و استبداد هستند و برای حضور پرشورتر مصمم تر خواهند بود.

    وی با انتقاد شدید از برخی رسانه ها به ویژه رسانه های مدعی رسالت اطلاع رسانی گفت: متاسفانه شاهد رفتاردوگانه ای در انعکاس اخبار رسانه ای مرتبط با راهپیمایی اربعین هستیم.

    آزادیخواه با تاکید بر اینکه رسانه ها را باید به دو گروه تقسیم کنیم گفت: گروهاول رسانه هایی که به دنبال انعکاس اخبار واقعی هستند و بدون جهت گیری، رسالت خود را اطلاع رسانی می دانند و گروه دوم رسانه هایی که اخبار را سانسور شده و هدفمند منعکس می کنند تا به اهداف خاص خودشان برسند.

    وی با تاکید بر اینکه اکنون شاهد هستیم که رسانه های مسوول و البته رسانه های همسو با اهداف اربعین و امام حسین اخبار این راهپیمایی بزرگ را منعکس می کنند گفت: رسانه های معاند و مزدوران استکبار و استبداد از انعکال درست اخبار هراس دارند، زیرا اگر دیگر مردم دنیا بدانند که مسلمانان جهان چگونه گرد هم می آیند و از اهمیت و گستردگی اربعین با خبر شوند، بدون توجه به دین و آیین خودشان و حتی در قالب گردشگر مذهبی، به این حرکت بزرگ مردمی می پیوندند.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه هم اکنون نیز شاهد استقبال مبلغان مذهبی ادیان دیگر در راهپیمایی بزرگ اربعین هستیم گفت: در سالهای گذشته روحانیون مسیحی و خاخام های یهودی را در بین راهپیمایان اربعین دیده ایم که معنای این حضور را می توانیم تاثیر متعالی جهان اسلام در بقیه ادیان بدانیم. البته بهتر است از حضور مبلغان دیگر ادیان با عنوان تعامل اسلام با دیگر ادیان یاد کنیم.

    آزادیخواه با تاکید بر اینکه رسانه های معاند از وحدت ادیان به ویژه اسلام هراس دارند گفت: خوشبختانه راهپیمایی اربعین به اندازه ای گسترده شده که با تشکیل شبکه های مردمی و اطلاع رسانی در فضای مجازی در کنار رسانه ها معتقد به اسلام، راهپیمایی اربعین از چشم مردم دنیا دور نمانده و از این پس نیز دور نخواهد ماند که نتیجه آن پیوستن همه ملتها به جمع راهپیمایان اربعین است.

سرمقاله

نصرالله پژمان فر

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی

اربعین نشاندهنده یک ظرفیت بزرگ درجهان اسلام و تشیع است که اگر دنیای مسالمت آمیز ادعا می کند که مردم می توانند کنار هم زندگی پرنشاطی داشته باشند و تاکنون موفق نشده اند بیایند و زندگی مسالمت آمیز مردمانی را ببینند که از کشورها و فرهنگهای مختلف هستند اما..... توانسته اند به تفاهم برسند.

وقتی اصرار داریم جامعه جهانی می تواند شکل بگیرد و اگر اصرار می کنیم نماز جماعتی در دهها کیلومتر می تواند برگزار شود، کافی است به موکبهای اربعین توجه کنند و ببینند که مردم در مسیر 80 کیلومتری چگونه کنار هم با تفاهم و احترام با یک هدف حضور دارند و هنگام اذان با یک امام جماعت نماز می خوانند.

در اینکه اربعین اهمیت ویژه ای دارد شکی نیست، اما اینکه حرکت بدین بزرگی مورد توجه برخی رسانه ها به ویژه رسانه های غربی قرار نمی گیرد ناشی از وادادگی های سیاسی است. البته باید رسانه ها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کنیم. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی رسانه ها در داخل نه تنها توجهی به اربعین ندارند بلکه تریبونی برای باورهای غربی شده اند و خواسته های غرب را مطرح می کنند. انتظار ما این است که رسانه ها واقعیت ها را نشان دهند و در شرایط کنونی هیچ اتفاقی به اندازه اربعین تاثیر گذار نیست. متاسفانه امپراطوری رسانه ای در دنیا به دنبال بایکوت کردن حرکت عظیم اربعین است که البته تعجبی از آنها نداریم اما تعجب ما از حرکت منفعلانه برخی رسانه های داخلی و حرکت در مسیر رسانه های بیگانه و معاند است.

اکنون حدود 3 میلیون نفر به راهپیمایی اربعین رفته اند که گمان می رود بسیار بیشتر از این بشود به راستی حرکت مردمی بدین بزرگی ارزش رسانه ای شدن ندارد. به نظر می رسد رسانه هایی که اخبار اربعین را پوشش نمی دهند ابزار دست بیگانگان شده و در مسیر خلاف انقلاب حرکت می کنند. اگرچه نمی خواهیم به واسطه بی تفاوتی رسانه ای به راهپیمایی اربعین، این افراد را متهم کنیم ، اما باید بپذیریم که راهپیمایی اربعین بیشتر از آنکه حرکتی سیاسی باشد، حرکتی مذهبی است و کسانی که نسبت به این حرکت بزرگ بی تفاوت هستند، بیشتر از آنکه سیاسی کار باشند، با دین و امام حسین مشکل دارند. بنابر این تاکید داریم راهپیمایی اربعین را سیاسی نکنیم.

یادداشت

علی کرد

مدرس دانشگاه

ایجاد تشکیلات و وزارتخانه در دولتها امری اساسی و حیاتی برای اداره ی امور کشورها میباشد و هزکشوری باهر نظام و رژیم حقوقی نیاز به ساختار دارد. طراحی سازمانی در مقیاس دولتها دپارتمان سازی وزارتخانه تبلور می یابد.این دپارتمان سازی در قالب وزارتخانه در تمام کشورهای دنیا...... وجود دارد و باتوجه تفاوت در وضعیت و موقعیتهای کشورها تعداد و عناونین وزارتخانه ها نیز متفاوت است .به عنوان متال وزارت نفت در کشورهای نفت خیز وجود داردو یکی از وزارتخانه های بزرگ و تاثیرگدار در اقتصاد و عریض و طویل است حال آنکه در کشورهایی که نفت خیز نیستند چنین وزارتخانه ای وجود ندارد و یا در کشور برزیل به دلیل دخایز قابل ملاحظه آبزیان وزارت ماهیگیری و آبزیان وجود دارد.

... یکی از قدیمی ترین وزارتخانه ها در کشور وزارت بازرگانی است که از زمان تاسیس آن تاکنون بیش از 110 سال میگذرد و همین دلی محکمی براهمیت و جایگاه این وزارتخانه دارد. هرجه که اطلاعات بیشتر میشود و جنگ اطلاعات بیشتر میشود و از مزیتهای مطلق و نسبی عبور میکنیم و به مزیت رقابتی مایکل پورتر میرسیم و جهان تبدیل به دهکده و این دهکده جهانی کوچکتر میشودو با وجود سازمانها و تشکیلات و اتحادیه ها - سازمان تجارت جهانی ، آنکتاد، نفتا،ووو- و اموری از قبیل رقابت اقتصادی و صادرات و واردات و مسایل حقوق تجارت و حقوق بین الملل نقش این وزارتخانه را پررنگ تر کرده و تقویت آن در دنیای کنونی ووضعیت فعلی کشورمان امری ضروری است.اما صد افسوس که چنین نشد و بیش از ده بار این وزارتخانه دچار تغییرات شده و این تغییرات مستمر بازدهی آن را کاهش داده و نتوانسته نقش موتر خود را بروز دهد. همه ی ناکارآمدیها به دلیل وجود و عدم وجود فلان وزارتخانه نیست که باایجاد یا ترکیبو ادغام یا تفکیک آن مشکلات حل شوند. متاسفانه تا در وزارتخانهای انتظارات برآورده نمیشود با ضعفهایی مشاهده میشود میرویم سراغ ایجاد و ادغام وزارتخانه.باید با دیدگاه سیستمی و مدیریتی مسایل وزارتخانه ها بررسی شود واگر مشکل اساسی ساختار است ویا بخش عمده اتربخشی آنهامربوط به اصلاح ساختار است با طراحی ساختار جدید با عنوان ادغام یا وزارتخانه جدید دپارتمانی صورت گیرد. ارایه دهندگان طرح و لایحه ادغام و تفکیک باید حداقلهایی از مدلهای خط مشی گذاری آشنا باشند و ازمتخصصین طراحی سازمان حداکتر بهره را ببرند. متولیان امر به دلیل ناآشنایی با این مفاهیم عارضه و ریشه را اشتباه میگیرند. تاسیس و ادغام وزارتخانه در حد یک بخشنامه وتغییر یکی از صدها مقررات نیست که امسال وضع و دوسه سال بعد به دلایلی حذف شود.وزارت بازرگانی نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد و برای اینکه به وزن و اهمیت آن توجه شود باید ساختار متناسب داشته باشد تا نقشش را بخوبی ایفا کند و ایجادوزارت بازرگانی امری پسندیده است اما باید بادقت انجام شود و به ملحقات و جزییات و رسالتش توجه شود. به اندازه ای که بشود نامش را امور بازرگانی کشور نهاد وظایقش روشن و مشخص و ساختارش ایجاد شود. نه کمتر و نه بیشتر.رسالت امور مربوط به بازرگانی داخلی و خارجی اینقدر وسیع و استراتژیک و پیجیده و تخصصی است که ضرورت مجزا شدنش از سایر بخشها را مضاعف میکند.ما تولید را برای تولید نمیخواهیم اگر تولید کنیم و به مصرف نرسد یا صادر نشود درامدی حاصل نمیگردد و تولید رونقی ندارد. برای اینکه تولید باکیفیت و بازارپسند و مورد پسند مشتری داخلی وخارجی و قابل رقابت باشد میبایست به امور بازاریابی بازاررسانی و بازرگانی آن نوجه شود. حتی آن زمان که مبنای اقتصاد تبادل کالا با کالا بود بازرگان و بازرگانی نقش آفرین بود چه رسد به عصر حاضر و شرایط کنونی کشور.در آخر ذکر نکته ضروری است که چنانجه پس از تشکیل وزارتخانه افرادی مسولیتهای آن را به عهده بگیرند که تخصص و توان جامه یعمل پوشاندن به رسالت بزرگ این وزارتخانه را نداشته باشند بازهم خدای ناکرده شاهد ناکارآمدی در این بخش خواهیم بود ،پس باید گفت برای کارآمدی امور بازرگانی تشکیل وزارتخانه شرط لازم است اما شرط مافی نیست.

سرشبکه رسانه ای ضد انقلاب آمد نیوز توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج دستگیر شد؛
 

گروه سیاسی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گرفتارشدن "روحالله زم"، سرشبکه سایت وابسته و ضدانقلاب "آمدنیوز" توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیهای با اعلام خبر دستگیری "روحالله زم" سرشبکه سایت ضدانقلاب موسوم به "آمدنیوز" طی عملیات پیچیده و حرفهای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویسهای اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تأکید کرده است.

متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و عاشورایی ایران اسلامی!

« در ایام پر شور و شعور اربعین حسینی و تجدید میثاق رهروان کربلا با آرمانهای جاودان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که دشمنان امت اسلامی مقهور عظمت و شکوه راهپیمایی و اجتماع عظیم و میلیونی زائران، با حقد و حسد نظارهگر تجلی قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شدهاند؛ خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخههای سراب رسانهای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویسهای اطلاعاتی دشمن نشان دهند.

سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفهای، هوشمندانه و چندوجهی با بهکارگیری روشهای نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویسهای بیگانه را مدیریت و فریب داد و "روحالله زم" سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند "آمدنیوز" را که در سالهای اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارجنشین و عوامل داخلی آنها، بهعنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گستردهای برای اختلافافکنی در ارکان نظام اسلامی، ایرانهراسی، دروغپردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهمسازی زمینههای اقدامات خشونتبار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره میکرد به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

نامبرده بهرغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویسهای اطلاعاتی قرار داشت و بهصورت شبانهروزی با روشهای پیدا و پنهان و در پوششهای گوناگون و چندلایهای مورد حفاظت قرار میگرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.

با سپاس به درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت(ع) به ساحت مقدس شهدای کربلا در این ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ ــ که بیانگر شکست و جا ماندن سرویسهای اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است ــ و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً بهاستحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد».

۱۰ نکته درباره نحوه بازداشت روحالله زم؛

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری "روح الله زم" سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب "آمدنیوز" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد. در این گزارش نکاتی درباره بازداشت او را بخوانید.

۱. روحالله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمد نیوز است. او پس از اعتراضات سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد.

۲. روحالله زم فرزند محمد علی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسئولان فراهم شد. پدر روحالله زم مدتی در کسوت تهیهکننده در سینمای ایران فعالیت داشت و سبب ورود فرزندش به آثار سینمایی شد. محمد علی زم همچنین نامزد پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشینش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد.

۳. اما روح الله زم در جریان برخی اعتراضات در شهرهای کشور بیشتر نامش مطرح شد و در کانال تلگرامی خود به شکل عجیبی روایتهای مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس میکرد و به واسطه این دروغهای بزرگ کانال او از سوی تلگرام مسدود شد.

۴. این رفتار تند و غیر حرفهای آمد نیوز به سرکردگی روحالله زم موجی از واکنشهای روزنامهنگاران و فعالان سیاسی ایرانی را نیز برانگیخت و آنها در شبکه اجتماعی توییتر اقدامات او را به شدت محکوم کردند.

۵. پس از آن در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن مشخص شد روحالله زم و چهرههای از این دست چگونه در رصد اطلاعاتی کشورمان قرار دارند.

۶. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری "روح الله زم" سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب "آمدنیوز" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.

۷. اینکه او چگونه بازداشت شده است، سوال کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود صراحتا آورده است: سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفهای، هوشمندانه و چند وجهی با به کارگیری روشهای نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویسهای بیگانه را مدیریت و فریب داد و "روح الله زم" سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند "آمدنیوز" را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

۸. محل زندگی روح الله زم اما در کشور فرانسه بود. در اطلاعیه سپاه آمده است: «نامبرده به رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه روزی با روش های پیدا و پنهان و در پوشش های گوناگون و چند لایه ای مورد حفاظت قرار میگرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.»

۹. سپاه پاسداران درباره اقدامات او در اطلاعیه خود آورده است: «روح الله زم" سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند "آمدنیوز"در سالهای اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضد انقلاب خارج نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گستردهای برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران هراسی، دروغ پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهمسازی زمینههای اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره میکرد.»

۱۰. به نظر میرسد این دستگیری ابعاد مهمی دارد که طبق اطلاعیه سپاه پاسداران بعد از این مطرح خواهد شد. تا جایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه خود آورده است:« اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ -که بیانگر شکست و جا ماندن سرویسهای اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است- و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً به استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.»

  • ورود پلیس اینترپل به پرونده روح اللّه زم

    هفتم مهرماه جاری بود که رئیس پلیس بینالملل ناجا از صدوراعلان قرمز برای روح اللّه زم و مرجان شیخ الاسلامی خبر داد.

    به گزارش مشرق، سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بینالملل ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه عملکرد و اقدامات مأموریتهای پلیس اینترپل پرداخت و اظهار داشت: درخواست و صدور اعلان قرمز توسط پلیس، بازداشت و دستگیری و استرداد مجرم از جمله اقدامات پلیس بینالملل ناجاست.

    رئیس پلیس اینترپل ناجا، مهمترین چالش موجود را الزام اعضای اینترپل به یک قانون و دستورالعمل واحد دانست و از صدور اعلان قرمز برای افرادی که وارد فضای خشونت شده و اقدامات خرابکارانه انجام میدهند خبر داد و گفت: افرادی مانند اعضای گروهک منافقین، مجریان خارج نشین شبکههای منافق و ... جز این دسته هستند که پلیس اینترپل برایشان اعلان قرمز صادر خواهد کرد. وی از درخواست صدور اعلان قرمز برای مرجان شیخالاسلامی و مجید سعادت متهمان فراری پروندههای پتروشیمی و بانک ملت، خبر داد و گفت:همچنین برای شهردار صدرا نیز اعلان قرمز صادر شده و در حال انجام عملیات برای استرداد وی هستیم. سردار شیرزاد در خصوص روحاله زم ادمین کانال آمدنیوز اعلام کرد: فعالیت پلیس اینترپل در فضای مجازی در حال انجام است؛ اقدامات ادمینهای کانالهای معاند برخلاف مقررات است و در حال بررسی مراحل قضایی و انتظامی هستیم تا برای وی اعلان قرمز صادر شود.