نقشه راه صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور هدف

رئیسکل سازمان توسعه تجارت گفت نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه توسعه صادرات باید بهموازات هم شکل بگیرند که یک ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و علاوه بر نقشه راه صادرات غیرنفتی، نقشه راه برای ۱۵ کشور هدف نیز تدوین شده است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم ؛ حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت در تیتر امشب گفت: با داشتن راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی کشور که از برنامه سوم به بعد شکل گرفت و در سال 91 بهصورت مصوبه از هیئت وزیران ابلاغ شد، راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی داریم که در برنامه چهارم، پنجم و ششم نیز تکرار شده است.

 

راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها

معاون وزارت اقتصاد اظهار داشت: از این پس انبارهای اختصاصی با فاصله بیش از 50 کیلومتر را هم گمرک باید بپذیرد و اجازه دهد کالاهای فاسدنشدنی در انبارهای روباز پذیرش شوند همچنین از این پس نرخهای انبارداری به صورت شفاف در قرارداد اعلام شود تا جلوی افزایش قیمت به بهانههای مختلف گرفته شود. به گزارش ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست خبری اظهار داشت: در سال 97 جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شد و محیط کسب و کار بیشترین آسیب را دید از سوی دیگر بررسی و اقدامات حاکمیت و دولت در رابطه با کسب و کار اقدامات موثر و مثبت قابل توجهی نبود برخی از این اقدامات هم توسط بانک جهانی مورد پذیرش قرار نگرفت.

 

نوع همکاری ایران با اف ای تی اف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه عامل سیاسی در رویه گروه ویژه اقدام مالی(اف ای تی اف) در قبال ایران شدیدتر عمل میکند، اما نوع همکاری جمهوری اسلامی با این نهاد مالی به نحوی است که ما در لیست کشورهای غیرهمکار آن قرار نمیگیریم. «حشمت الله فلاحت پیشه» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به فرایند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو(کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی)، رویه هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را موجب توقف در فرایند قانونگذاری در کشور دانست و گفت: از زمانی که بحث هیات عالی نظارت مطرح شده، چالشی در حوزه قانونگذاری کشور به وجود آمده است.

آژیر بورس به صدا درآمد

شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه 22 مهرماه، ۶ هزار و ۳۱۹ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۱۹ هزار و ۸۷۱ واحد رسید.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲ هزار و ۸۵۵ واحد کاهش به ۸۹ هزار و ۷۴۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۹۱۰ واحد افت به ۶۰ هزار و ۶۴ واحد رسیدند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۷۶۲ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۱۰۷ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۹ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.در مقابل ، گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا) با ۳۱۹ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۷۳ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۱۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۸۲ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۱۷۵ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۵۹ واحد از جمله گروههایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از

سه قاره معرفی شدند

در آخرین روز هفته نوبل، جایزه نوبل اقتصاد امسال ۲۰۱۹ به سه محقق آسیایی، اروپایی و آمریکایی به دلیل رویکرد تجربی آنها برای کاهش فقر جهانی تعلق گرفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد امسال ۲۰۱۹ به «آبیجیت بانرجی» محقق هندی، «استر دوفلو» محقق فرانسوی-آمریکایی و «مایکل کرمر» از آمریکا به دلیل رویکرد تجربی آنها برای کاهش فقر جهانی تعلق گرفت.

برندگان امسال رویکرد جدیدی را برای بهدست آوردن پاسخهای معتبر در مورد بهترین راههای مقابله با فقر جهانی ارائه دادهاند که بهطور خلاصه شامل تقسیم این مشکلات به پرسشهای کوچکتر، قابل کنترلتر و موثرتر برای بهبود نتایج آموزشی یا سلامت کودکان میشود.

در اواسط دهه ۱۹۹۰، مایکل کرمر و همکارانش با استفاده از آزمایشهای میدانی در غرب کنیا به این نتیجه رسیدند که این رویکرد تاثیر قابل توجهی بر بهبود نتایج آموزشی کودکان دارد.

آبیجیت بانرجی و استر دوفلو هم مطالعات مشابهی در مورد سایر موضوعات مربوط به فقر در کشورهای دیگر انجام دادهاند. استر دوفلو دومین زنی است که در پنجاه سال گذشته، جایزه نوبل اقتصاد را به طور اشتراکی از آن خود میکند.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان :نقدینگی همچنان رو به افزایش است و این در حالی است که تولید کشور تشنه نقدینگی و منابع مالی است و تنها واکنش مسئولان به این معضل مهم این است که به فکر چاره و مهار نقدینگی هستند. روز گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی در این مورد اظهار داشت: کنترل نقدینگی از سیاستهای اصلی و ویژه بانک مرکزی است چرا که با مدیریت این موضوع به طبع تورم نیز کنترل و شرایط معیشتی نیز بهبود مییابد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در پنجاه و ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران تاکید کرد: شرایط کشور ویژه است و منابع سیستم بانکی باید به صورت صحیح و بهینه تخصیص یابد و همچنین انتظارات از نظام بانکی منطبق با واقعیت و شرایط کنونی اقتصاد باشد.

  • عوامل افزایش نقدینگی

    تورم دو سال گذشته نشان داد که سیاستهای دولت برای کنترل حجم پول در ۶ سال اخیر نادرست بوده است. اما سؤالی که ذهن را به خود مشغول میکند این است که درک درست از شیوه افزایش نقدینگی چیست؟ چه عواملی در چند سال گذشته موجب خلق پول افسارگسیخته، آنهم از نوع نامولد شده است؟ به گزارش اقتصاد نیوز، یک اقتصاددان و مدرس اقتصاد دانشگاه تهران به روش خلق پول بانک پرداخت و گفت: بانک­ها با پرداخت­هایشان پول ایجاد می­کنند، با دریافت­هایشان هم پول را از بین می­برند. این چیزی است که ما به آن نقدینگی می­گوییم. در مورد اینکه این کار بانک­ها چه نسبتی با پایه­ پولی دارد یا آن پولی که بانک مرکزی و دولت منتشر می­کنند، بحث دیگری است ولی پول را همیشه بانک­ها منتشر می­کنند. اما تفاوتی که وجود دارد این است که بانکها در ایران پیشتر این کار را با پرداخت وام و تسهیلات انجام میدانند و حالا این کار را با پرداخت سود سپرده انجام میدهند. مدتی است سهم پرداخت مستقیم بهره به سپرده­ها در این خلق پول معنا­دار شده است.

    حسین درودیان، در پاسخ به این سوال که نقش بانک مرکزی برای جلوگیری از خلق افسارگسیخته پول توسط بانکها چیست، توضیح داد: بانک مرکزی برای اینکه از این کار ممانعت کند باید برخوردهای مستقیم انضباطی با بانک­هایی را در پیش می­گرفت که سودهای موهوم یعنی سودهای کاغذی می­پردازند؛ یعنی سودی را به سپرده­گذاران پرداخت میکنند که معادل آن را در طرف درآمدهایشان کسب نکردهاند. به عبارتی معادل پولی که ایجاد می­کنند و سود سپرده میپردازند، معدوم نشده است.

  • تناقض رفتاری دولت و بانک مرکزی

    درودیان عملکرد دولت و بانک مرکزی برای کنترل خلق پول در چند سال اخیر را دچار تناقض توصیف کرد و گفت: اساساً بانک مرکزی در این چند سال رفتار انقباضی در پیشگرفته بود، هم بانک مرکزی و هم دولت تلاش میکردند تا حد مقدور جلوی تزریق پایه­ پولی را بگیرند، خود این کار بهعنوان یک رفتار انقباضی افزایش­ دهنده­ نرخ بهره در اقتصاد است. این یک تناقض است که ازیکطرف بانک مرکزی با سیاستاش نرخ­های بهره را افزایش بدهد و از سمت دیگر با برخورد نظارتی بخواهد جلوی تبعات آن افزایش را بگیرد. درمجموع روی کاغذ کاری شدنی بوده است ولی در عمل دچار تناقضهایی می­شود.

    درودیان همچنین در پاسخ به افرادی که برای کنترل تورم و هدایت نقدینگی افزایش نرخ بهره را توصیه میکنند گفت: اولاً خود این نرخ بهره­ بالا با توجه به شرایط اقتصادی کشور درنهایت به موتوری برای ایجاد پول تبدیل میشود. بانک مرکزی به لحاظ انضباطی باید جلوی پرداخت این سودها را می­گرفت؛ یعنی مثلاً اجازه نمی­داد که نرخ بهره بالا بماند. اگر بخواهد نرخ را بالا نگه دارد، خود این نرخ بالا به موتور و نیرویی برای خلق پول تبدیل می­شود چرا که دارد به حجم حساب افراد اضافه می­کند. برای همین این سیاست یعنی کنترل تورم افزایش بهره اقدام غلطی است. درواقع فقط کار را به تعویق می­اندازد، اعداد را برای دوره­های آینده بزرگتر می­کند برای اینکه یک انفجار بزرگتری اتفاق بیفتد.

  • حبس ۸۰ درصد نقدینگی در نظام بانکی

    از سوی دیگر یک نماینده مجلس معتقد است: در سالهای اخیر راهکارها و منابع مختلفی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شد، هماکنون در فضایی قرار داریم که روند نقدینگی بخش خصوصی از 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده اما بیش از ۸۰ درصد آن در نظام بانکی حبس شده است. به گزارش خبرگزاری فارس ، علیاکبر کریمی بیان کرد: این موضوع خسارتهایی به بانکها نیز وارد کرده، زیرا بانکها برای تجهیز منابع خود مجبور به پرداخت سود زیادی هستند اما عملاً نمیتوانند این سود پرداختی را از کسی دریافت کنند، در همه دنیا تولیدکنندگان با نرخ سود پایینتری از افراد غیر تولیدکننده به منابع دسترسی پیدا میکنند، این موضوع در کشور ما کاملاً برعکس بوده و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود نمیتوان مشکل اقتصاد و سرمایهگذاری در کشور را برطرف کرد. وی خاطرنشان کرد: راهحل اساسی این شرایط، فراهم کردن بستر هدایت منابع به سمت تولید بر اساس شرایط جهانی است تا زمانی که قیمت تمامشده تولید ما بالاتر از رقبا باشد نمیتوانیم صادرات خود را توسعه دهیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 300 درصد کاهش ارزش پول ملی داشتهایم، افزایش صادرات و کاهش واردات به دنبال کاهش ارزش پول ملی یکی از بدیهیات علم اقتصاد است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس گفت: بارها بر تعریض جادههای ارتباطی تذکر دادهام اما وزارت راه و شهرسازی به آن توجهی نمی کند و منِ نماینده مجبور به تحمل شرمساری کمکاری همکاران شما هستم. به گزارش ایسنا، قرجه طیار در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، گفت: اخیرا ۱۵ نفر در جادههای استان گلستان به کام مرگ رفتند. شدت حادثه و سوختگی در این حادثه جادهای به حدی بود که شناسایی اجساد جانباختگان عملی نشد و آزمایش دیانای به کمک کارشناسان آمد. بارها بر تعریض جادههای ارتباطی تذکر دادهام اما وزارت راه و شهرسازی به آن توجهی نمی کند و منِ نماینده مجبور به تحمل شرمساری کمکاری همکاران شما هستم.

نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت که آه و ناله و نفرین مادران، پدران و خانواده های دلسوخته در تصادفات اخیر جاده شهرستان چرام به شهرستان کهگیلویه و جاده «تنگ دیل» و جاده «آب حیات» را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

به گزارش ایسنا، عدل هاشمی پور ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و تقدیر از اردکانیان به خاطر سفر یک روزه و بازدید از طرحهای صنعت و برق و آب کشاورزی و آب شرب شهرستانهای حوزه انتخابیه طی تذکری در مجلس، گفت: از آقای دکتر اردکانیان و شرکتهای تخصصی که وقت گذاشتند و امید زندگی را در مردم بوجود آوردند تشکر می کنم.

پیشبینی بازگشت روزانه ۶۰۰ هزار زائر اربعین به کشور

ظرفیتهای خالی قطارهای

ویژه اربعین اعلام شد

میر حسن موسوی معاون مسافری شرکت راهآهن ظرفیتهای خالی قطارهای ویژه اربعین بر اساس آخرین آمار بدست آمده را اعلام کرد. میرحسن موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتهای خالی برای جابجایی زائران اربعین حسینی از طریق حملونقل ریلی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار بدست آمده، ظرفیت قطارهای مسیر راهآهن جنوب تا بیست و چهارم در مسیر راهآهن کرمانشاه تا بیست و یکم و برای ایام بازگشت نیز از بیست و سوم تا بیست و نهم مهرماه تکمیل شده است. وی افزود: اما از بیست و دوم مهرماه به بعد در مسیر تهران-کرمانشاه و در مسیر همدان برای باقی ایام به غیر از تاریخهای فوقالذکر ظرفیت خالی تا این لحظه وجود دارد و زائران محترم میتوانند از طریق مراکز فروش و سایتهای مجاز نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

فرآیند اجرای چرخه مدیریت بهرهوری

در وزارت راه و شهرسازی

اولین کمیته بهرهوری وزارت راه و شهرسازی اولین نشست کمیته بهرهوری وزارت راه و شهرسازی با هدف اجرای بند الف ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه، فرآیند اجرای چرخه مدیریت بهرهوری و گامهای دهگانه آن تبیین شد و تکمیل کاربرگهای گام یکم تا ششم مطابق برنامه زمانبندی سازمان ملی بهرهوری ایران در دستور کار قرار گرفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اولین نشست کمیته بهرهوری وزارت راه و شهرسازی به ميزبانی محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری حملونقل و دبیر کمیته بهرهوری و با حضور نمایندگان حوزه ستادی و سازمانها و شرکتهای تابعه و بانک مسکن، ۲۱ مهرماه برگزار شد. در این نشست با هدف اجرای بند الف ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه، فرآیند اجرای چرخه مدیریت بهرهوری و گامهای دهگانه آن تبیین شد و تکمیل کاربرگهای گام یکم تا ششم مطابق برنامه زمانبندی سازمان ملی بهره وری ایران در دستور کار قرار گرفت. محسن صادقی دبیر کمیته بهرهوری پس از استماع نظرات اعضای کمیته تاکید کرد: حوزه ستادی، سازمانها و شرکتهای تابعه ضمن اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی حوزه خود، نسبت به اصلاح و تکمیل لیست اعضای پیشنهادی کمیته و کارگروه و نیز تکمیل کاربرگهای گام دوم تا ششم اقدام نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

گروه راه و مسکن: رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از پیشبینی ورود روزانه ۶۰۰ هزار نفر زائر در روزهای ۲۶ تا ۲۹ مهرماه از مرزها به داخل کشور خبر داد و تاکید کرد: ضمن بسیج بیش از ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس و هماهنگی با شرکت راهآهن، بازگشت از مهران دو مرحلهای خواهد شد.

عبدالهاشم حسن نیا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات این سازمان برای دور برگشت سفرهای اربعین حسینی اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی عازم کربلا شدند که طبق پیشبینیها این رقم برای سال جاری به حدود سه میلیون نفر افزایش مییابد.

وی با بیان اینکه « بر اساس آمار روزهای هجدهم و نوزدهم مهرماه به عنوان روزهای پیک رفت سفرهای اربعین حسینی ۴۲۰ هزار نفر از مرزها خارج و ۸۰ هزار نفر وارد کشور شدند» گفت: بیشترین فشار در ایام پیک رفت بر روی مرز مهران بوده است و پیشبینی میشود تا دو روز بعد و یک روز قبل از اربعین با ورود روزانه ۶۰۰ هزار نفر بیشترین ورودی در مرزها را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد قابل توجه زائران در ایام بازگشت بیان داشت: بازگشت از مهران دو مرحلهای خواهد شد و زائران از سه شهرستان اندیمشک، کرمانشاه و همدان به مقاصد خود منتقل میشوند.

رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: برای جابهجایی این تعداد بیش از ۸۰۰۰ اتوبوس بسیج شدهاند و باتوجه به انتقال زوار از مرز مهران به سه پایانه اندیمشک، کرمانشاه و همدان با شرکت راهآهن هماهنگ شده تا زائران پس از انتقال به این سه پایانه معین با استفاده از ظرفیت حملونقل ریلی هر یک از سه شهرستان مذکور نیز به مقصد شهرهای خود بازگردند تا اتوبوسها بتوانند در ۲۴ ساعت دو بار مسیر مهران را پیمایش کنند.

  • هماهنگی با شرکت راهآهن برای جابهجایی زائران اربعین حسینی

    حسن نیا خاطرنشان کرد: در حال برنامهریزی برای انتقال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زائران از مهران به پایانه اندیمشک هستیم تا از آنجا به وسیله قطار جابهجا شوند.

    وی یکی از دغدغههای اصلی این سازمان و وزارت راه و شهرسازی را تسهیل سفر بازگشت زائران عنوان کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۴۷ درصد جابهجایی زوار با حملونقل عمومی و حدود ۵۳ درصد به وسیله خودروهای شخصی انجام شد. اما تاکنون حدود ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در پارکینگهای چهار پایانه مرزی توقف کردهاند و بررسی روند ورودی و خروجی از مرزها بیانگر ماندگاری ۵ روزه سفر زائران است.

    حسن نیا تصریح کرد: اگر زائران نام مرز و اطلاعات زمانی بازگشت را به سامانه ۱۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به منظور برنامهریزی دقیق تر و شناسایی میزان تقاضای حملونقل عمومی در هر یک از مرزها بسیار مفید خواهد بود.

    رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: جاده مهران- ایلام در روزهای پیک (اوج) بازگشت یکطرفه خواهد بود و مردم میتوانند از جاده ملکشاهی به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان از زائران محترم که قصد حضور و مشارکت در راهپیمایی روز اربعین در کربلا را دارند درخواست کرد که زمان بازگشت خود به کشور را به تعویق بیندازند.