نمایش نفوذ رییس جمهور روسیه در خاورمیانه؛
 

گروه بین الملل: رئیسجمهوری روسیه دوشنبه برای اولین بار در یک دهه گذشته عازم عربستان سعودی شد؛ آن هم در تلاش برای سرمایهگذاری روی نفوذ رو به رشد حاصل از پیشرفتهای نظامی در سوریه، روابط قدرتمند با رقبای منطقهای و همکاری در حوزه انرژی.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو در سال ۲۰۱۵ با ارسال نیرو به سوریه قدرتی در خاورمیانه کسب کرد، در حالی که ایالات متحده عقبنشینی داشت. در آستانه سفر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، نیروهای آمریکایی از شمال سوریه عقبنشینی کردند و همزمان متحدان کرد توافقی با ارتش اسد تحت حمایت روسیه داشتند تا جلوی تهاجم ترکیه را بگیرند. روسیه همچنین مناسباتش با اهل تسنن در عربستان و شیعیان ایران را تقویت کرده است. پوتین در سفر به عربستان با وزیر انرژی روسیه و رئیس صندوق سرمایه کشورش همراهی شده و قرار است مذاکراتی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان داشته باشد؛ فردی که پوتین میگوید روابط دوستانهای با آن دارد. روابط تقویتشده باعث شده است که روسیه غیر اوپکی که زمانی به عنوان رقیب در بازارهای نفتی محسوب میشد، به پادشاهی سعودی در تشکیل اتحادیهای موسوم به اوپک+ بپیوندد تا از قیمتهای نفت خام با محدود کردن تولید حمایت کند. پیش از این دیدار، پوتین که پس از حملات ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو پیشنهاد ارائه سیستمهای دفاعی روسی را به این پادشاهی ارائه داده بود، گفت او همچنین میتواند نقش مهمی در کاهش تنشها با تهران داشته باشد، زیرا روابط خوبی با هر دو طرف دارد. هرگونه پیشرفتی در برنامههای بلندمدت عربستان سعودی برای خرید سامانههای موشکی سطح به هوای S-۴۰۰ روسیه باعث ایجاد ناراحتی در واشنگتن خواهد شد؛ آمریکایی که اخیرا اعلام کرد پس از حمله ماه گذشته حدود ۳۰۰۰ سرباز و سیستم پدافند هوایی اضافی به عربستان سعودی اعزام میکند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در رابطه با نگرانیها از گرم شدن روابط کشورش با مسکو گفت، او تضادی نمیبیند. او یکشنبه به خبرنگاران گفت: «باور نداریم که داشتن مناسبات نزدیک با روسیه تاثیری منفی روی روابط ما با ایالات متحده داشته باشد. معتقدیم میتوانیم روابط استراتژیک و قدرتمندی با ایالات متحده داشته باشیم و در عین حال روابطمان را با روسیه گسترش دهیم.»

پرچمهای روسیه و عربستان در سفر یک روزه پوتین در خیابانهای ریاض به چشم میخورند. پوتین پس از آن عازم امارات متحده عربی میشود. رئیسجمهوری روسیه در جریان دیدار با رهبران سعودی، درباره پیمان اوپک پلاس که شامل کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت از ژانویه میشود، بحث و تبادلنظر کرد.

به گزارش وب سایت خبری تحیلی Digitaltrends، بهتازگی گروهی از پژوهشگران، نقص امنیتی ویژهای را تحت عنوان هک تشخیص حیات در FaceID پیدا کردند.

تشخیص حیات بخشی از فرایند شناسایی بیومتریک است که قابلیتهای صورت واقعی را از نمونههای جعلی آن شناسایی میکند.بخشی از این فرایند به تشخیص بیداری فرد از روی باز یا بسته بودن چشم فرد مرتبط میشود. در واقع اگر عنبیه و مردمک شناسایی نشوند دستگاه قفلگشایی نمیشود. در این میان، سیستم تشخیص چهره اپل به کاربران اجازه میدهد که حتی در هنگام پوشیدن عینک نیز بتوانند دستگاه خود را قفلگشایی کنند. با این حال زمانی که فیس آیدی عینکی را شناسایی میکند، سعی میکند که دادهها را از محیط چشم جمعآوری کند. این تیم تحقیقاتی دریافت که با ترکیب این دو قابلیت میتوان فیس آی دی را دور زد، و تنها کاری که باید انجام شود چسباندن نواری سیاه در مرکز هر شیشه عینک و نوار سفید در میان هر نوار سیاه است. نوار سیاه و سفید به ترتیب عنبیه و مردمک را شبیهسازی میکنند.

در زمانی که این عینکها توسط فرد پوشیده یشوند، فیس آی دی فریب میخورد و دستگاه را برای هکرها قفلگشایی میکند. البته کاربران عادی آیفون نباید در رابطه با این نقص نگران باشند، زیرا پوشاندن عینک نوار پیچ شده مورد نیاز برای قفلگشایی به فردی که خواب است، کار دشواری است. در واقع این نقص زمانی مؤثر است که قربانی در حالت بیهوشی کامل است.

روش کشف شده از سوی این محققان به روش استفاده از عینکهای ویژهای که با هدف دور زدن سیستمهای تشخیص چهره از جانب هکرها ساخته میشوند شباهت زیادی دارد.

روشهای دیگری هم برای فریب دادن این فناوری وجود دارد، اما روش عینک نوار پیچ شده راحتترین متد است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با هشدار درباره کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور، گفته است: مشترکین تلفن همراه باید مراقب تماس با شمارههای ناشناس و کلیک روی لینکهای ناشناس باشند.

در سالیان اخیر مشکلی با نام «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یکسری شمارههای ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه و از آنها بصورت رندوم به شمارههای سراسر دنیا تماسهایی را برقرار و بلافاصله قطع میکند تا یک تماس از دسترفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. شمارههای پرمیوم شمارههایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی ایجاد شدهاند و هزینهی تماس با آنها بیشتر از حالت معمولی است. تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماسها از سرشمارههای بینالمللی برقرار میشود، به محض تماس هزینههای سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل میشود.

در این راستا، پیمان قرهداغی -مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری- نیز درباره کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور هشدار داد و گفت: در این نوع از کلاهبرداری مخابراتی که به آن تماس و قطع تماس (wangiri) گفته میشود کلاهبرداران یک تماس بیپاسخ (missed call) و یا یک لینک اینترنتی به گوشی تلفن مشترکین ارسال میکنند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت:فلسفه مان کسب حداکثر امتیازات ممکن است. به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال،مارک ویلموتس،سرمربی تیم ملی در نشست خبری پیش از دیدار مقابل بحرین عنوان کرد:ما دو بازی داشتیم و ۶ امتیاز کسب کردیم.هدف مان برنده شدن در بازی سوم است. سرمربی تیم ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار بحرینی که ایران در خارج از خانه بحرین را نبرده و ارزیابی اش از این مسابقه چیست گفت:باید به حریف احترام بگذاریم ولی آمده ایم تاریخ را بالعکس کنیم.قطعا با تمرکز بالا به مصاف حریف می رویم و این بازیکنان هستند که تاریخ سازی می کنند. وی ادامه داد:بحرین حریف سرسختی هست.ما فیلم بازی های این تیم را دیده ایم.بحرین سخت به حریف فرصت می دهد با این وجود سعی می کنیم برنده بازی باشیم. وی درباره اینکه آیا به دنبال تکرار نتایج قبلی بازی تیم ملی مقابل کامبوج در مسابقات آتی است یا نه،اظهار داست: برد ۱۴ بر صفر تمام شده است.باید آن بازی را فراموش کنیم.واقعیت این است که بحرین سخت به حریف موقعیت می دهد.باید با صبر بالا مقابل این تیم بازی کرد.

ویلموتس درباره تفاوت این بازی با مسابقه کامبوج عنوان کرد:بحرین یک دفاع قوی دارد و با کامبوج متفاوت است.ما دو بازی متفاوت داریم.اگر بازیکنان ما تصور کنند حریف آسانی در پیش دارند با مشکل روبرو می شوند.

مسیر پیادهروی اربعین حسینی میعادگاه عاشقانی است که همهی خویش را به میدان عشقورزی و خدمت به خون خدا میآورند، عاشقانی از طیفهای مختلف با تخصصهای متفاوت. یکی از مهمترین فعالیتهای خادمین اربعین حسینی بر عهده پزشکان متخصص و جهادگری است که در مقاطع مختلف مسیر پیادهروی اربعین با عشق و علاقه شدید نسبت به زائرین کوی حضرت حسین بن علی علیهالسلام مشغول خدمت هستند. این پزشکان هرساله با تشکیل تیمهای مختلف و برنامهریزی و هماهنگی با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با کاروان سلامت احسان همراه میشوند و بدون چشمداشت و به دور از هرگونه انتفاع همهی وجود خود را به میعادگاه اربعین میرسانند. بعضی از این پزشکان بهصورت خانوادگی آمدهاند و خانوادهها در موکبهای کنار محل برپایی کاروان سلامت احسان، کنار دیگر زائرین پیادهروی اربعین اسکان دارند و در ساعات مختلف روز به کمک پزشکان میآیند. چند نفر نقش منشی پزشک را ایفا میکنند و بیماران را به متخصص مربوطه معرفی میکنند، چند نفر در کنار کادر داروخانه به جابجایی داروها و نظم دهی بیماران در صف دارو میپردازند. یکی از جذابترین صحنههای خدمت پزشکان جهادگر کاروان سلامت احسان، خدمتدهی بدون تفاوت قائل شدن بین بیماران مراجعهکننده است؛ بطوریکه وقتی بیماران بومی عراق نیز درد خود را پیش این پزشکان مطرح میکنند با روی باز و چهرهای شاد از خدمت به آنان مواجه میشوند. دیگر جذابیت این خدمت به زائران پیادهروی اربعین، سختی فهم زبان زائران کشورهای مختلف است، زائرانی که خود را از پاکستان، هند؛ آذربایجان و دیگر نقاط جهان به مسیر عاشقی رساندهاند و حالا در این مسیر نیاز به کمک پزشکی پیدا کردهاند. زائرین مراجعهکننده هم سوژههای جالبی هستند، بخصوص وقتی که میبینی از اقوام مختلف ایرانی با پوشش محلی و سنتی خود در پیادهروی اربعین حضور پیدا کردهاند. یکی از این زائران که در مسیر پیادهروی اربعین به کاروان سلامت احسان آمد تا درد خود را با پزشک جهادگر این کاروان مطرح کند از قوم قشقایی بود. در وصف جذابیت این ابتکار عمل که این زائر و همراهان او بکار برده بودند همین نکته بس که پزشک جهادگر کاروان از او خواست تا یک دست لباس هم به او بدهند تا با پوشش قشقایی عکس یادگاری بگیرد. قشقاییها نیز درخواست دکتر را اجابت کردند و یک دست لباس برای او مهیا کردند. زیباییهای پیادهروی هر روز بیشازپیش رخ نمایان میکنند و حال و هوای خوش عاشقی در همه مسیر سختی راه را آسانتر میکند. خدمات رایگان پزشکان جهادگر کاروان سلامت احسان نیز بخشی از این زیباییهاست که بدون اغراق نمیتوان آن را نادیده گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه به استقرار ارتش سوریه در مرزهای مشترک با ترکیه و توافق کردها با دولت دمشق واکنش نشان داد. به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به سؤالی پیرامون استقرار ارتش سوریه در مرزهای مشترک با کشورش اعلام کرد، معتقد است در عینالعرب (کوبانی) مشکلی پیش نمیآید و پوتین، رئیس جمهوری روسیه رویکرد مثبتی نشان داده است. او گفت: شایعاتی وجود دارد اما از طریق سفارت روسیه دریافتیم که رویکرد مثبتی در خصوص کوبانی وجود دارد. به نظر میرسد با مشکلی در این شهر روبرو نشویم. با روسها چه در سطح نظامی و چه دیپلماتیک صحبت کردهایم. اردوغان افزود: به رغم قولهای آمریکا، منبج هنوز از وجود شبهنظامیان کرد پاکسازی نشده است. نیروهای ترکیه و نیروهای «ارتش آزاد سوریه» آماده حمله به شهر کردنشین منبج سوریه هستند، ما در آستانه اجرای تصمیممان درباره منبج هستیم.

وی تصریح کرد: هدف ترکیه بازگرداندن شهر به ساکنان عربش است و ترکیه قصد ندارد به آنجا برود که بماند بلکه اعراب و صاحبان واقعیاش به آنجا میروند و هدف ما تضمین امنیت آنهاست. وی احتمال داد که در سایه توافق دولت دمشق با نیروهای کرد بر سر استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه، مشکلی در منطقه کوبانی به وجود نیاید. اردوغان درباره تصمیم اخیر آمریکا نیز گفت: تصمیم آمریکا درباره شمال سوریه را تصمیم مثبتی میدانیم. او گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به وی اعلام کردند که در جریان حقیقت وضعیت ترکیه قرار ندارند. رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه کشورهای عضو ناتو باید مطابق منشور ناتو در مقابله با تروریسم سهیم باشند، اعلام کرد: اولویت ما آزادسازی منبج از تروریستها و بازگشت غیرنظامیان به این منطقه است. ناتو باید بین ترکیه و تروریستها انتخاب کند. شهر عینالعرب در شمال شرق منبج در کرانههای رود فرات و ۳۰ کیلومتری شهر جرابلس واقع شده است که پایگاه مرزی تشکیلات مسلح الترکمانیه، همپیمان ترکیه محسوب میشود.

یادداشت

علی کرد

مدرس دانشگاه

ایجاد تشکیلات و وزارتخانه در دولتها امری اساسی و حیاتی برای اداره ی امور کشورها میباشد و هزکشوری باهر نظام و رژیم حقوقی نیاز به ساختار دارد. طراحی سازمانی در مقیاس دولتها دپارتمان سازی وزارتخانه تبلور می یابد.این دپارتمان سازی در قالب وزارتخانه در تمام کشورهای دنیا...... وجود دارد و باتوجه تفاوت در وضعیت و موقعیتهای کشورها تعداد و عناونین وزارتخانه ها نیز متفاوت است .به عنوان متال وزارت نفت در کشورهای نفت خیز وجود داردو یکی از وزارتخانه های بزرگ و تاثیرگدار در اقتصاد و عریض و طویل است حال آنکه در کشورهایی که نفت خیز نیستند چنین وزارتخانه ای وجود ندارد و یا در کشور برزیل به دلیل دخایز قابل ملاحظه آبزیان وزارت ماهیگیری و آبزیان وجود دارد.

... یکی از قدیمی ترین وزارتخانه ها در کشور وزارت بازرگانی است که از زمان تاسیس آن تاکنون بیش از 110 سال میگذرد و همین دلی محکمی براهمیت و جایگاه این وزارتخانه دارد. هرجه که اطلاعات بیشتر میشود و جنگ اطلاعات بیشتر میشود و از مزیتهای مطلق و نسبی عبور میکنیم و به مزیت رقابتی مایکل پورتر میرسیم و جهان تبدیل به دهکده و این دهکده جهانی کوچکتر میشودو با وجود سازمانها و تشکیلات و اتحادیه ها - سازمان تجارت جهانی ، آنکتاد، نفتا،ووو- و اموری از قبیل رقابت اقتصادی و صادرات و واردات و مسایل حقوق تجارت و حقوق بین الملل نقش این وزارتخانه را پررنگ تر کرده و تقویت آن در دنیای کنونی ووضعیت فعلی کشورمان امری ضروری است.اما صد افسوس که چنین نشد و بیش از ده بار این وزارتخانه دچار تغییرات شده و این تغییرات مستمر بازدهی آن را کاهش داده و نتوانسته نقش موتر خود را بروز دهد. همه ی ناکارآمدیها به دلیل وجود و عدم وجود فلان وزارتخانه نیست که باایجاد یا ترکیبو ادغام یا تفکیک آن مشکلات حل شوند. متاسفانه تا در وزارتخانهای انتظارات برآورده نمیشود با ضعفهایی مشاهده میشود میرویم سراغ ایجاد و ادغام وزارتخانه.باید با دیدگاه سیستمی و مدیریتی مسایل وزارتخانه ها بررسی شود واگر مشکل اساسی ساختار است ویا بخش عمده اتربخشی آنهامربوط به اصلاح ساختار است با طراحی ساختار جدید با عنوان ادغام یا وزارتخانه جدید دپارتمانی صورت گیرد. ارایه دهندگان طرح و لایحه ادغام و تفکیک باید حداقلهایی از مدلهای خط مشی گذاری آشنا باشند و ازمتخصصین طراحی سازمان حداکتر بهره را ببرند. متولیان امر به دلیل ناآشنایی با این مفاهیم عارضه و ریشه را اشتباه میگیرند. تاسیس و ادغام وزارتخانه در حد یک بخشنامه وتغییر یکی از صدها مقررات نیست که امسال وضع و دوسه سال بعد به دلایلی حذف شود.وزارت بازرگانی نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد و برای اینکه به وزن و اهمیت آن توجه شود باید ساختار متناسب داشته باشد تا نقشش را بخوبی ایفا کند و ایجادوزارت بازرگانی امری پسندیده است اما باید بادقت انجام شود و به ملحقات و جزییات و رسالتش توجه شود. به اندازه ای که بشود نامش را امور بازرگانی کشور نهاد وظایقش روشن و مشخص و ساختارش ایجاد شود. نه کمتر و نه بیشتر.رسالت امور مربوط به بازرگانی داخلی و خارجی اینقدر وسیع و استراتژیک و پیجیده و تخصصی است که ضرورت مجزا شدنش از سایر بخشها را مضاعف میکند.ما تولید را برای تولید نمیخواهیم اگر تولید کنیم و به مصرف نرسد یا صادر نشود درامدی حاصل نمیگردد و تولید رونقی ندارد. برای اینکه تولید باکیفیت و بازارپسند و مورد پسند مشتری داخلی وخارجی و قابل رقابت باشد میبایست به امور بازاریابی بازاررسانی و بازرگانی آن نوجه شود. حتی آن زمان که مبنای اقتصاد تبادل کالا با کالا بود بازرگان و بازرگانی نقش آفرین بود چه رسد به عصر حاضر و شرایط کنونی کشور.در آخر ذکر نکته ضروری است که چنانجه پس از تشکیل وزارتخانه افرادی مسولیتهای آن را به عهده بگیرند که تخصص و توان جامه یعمل پوشاندن به رسالت بزرگ این وزارتخانه را نداشته باشند بازهم خدای ناکرده شاهد ناکارآمدی در این بخش خواهیم بود ،پس باید گفت برای کارآمدی امور بازرگانی تشکیل وزارتخانه شرط لازم است اما شرط مافی نیست.