رئیس جمهور در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی:

گروه سیاسی: رئیس جمهور توجه ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم به حوزه های سلامت و محیط زیست را افتخاری بزرگ دانست و تاکید کرد: طی 40 سال گذشته به طور متوسط سالانه 6 ماه بر امید زندگی مردم در ایران افزوده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با بیان اینکه افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است و این ایثار و فداکاری ، به مردم آرامش می دهد، گفت: آرامش و کاهش درد مردم در پی اجرای طرح تحول سلامت نیز افتخاری برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور گفت: طی انقلاب اسلامی امید به زندگی در بین ایرانیان از 56 سال به 76 سال ارتقاء یافته است و این یکی از خدمات پزشکان و تلاشگران حوزه سلامت کشور است.

رئیس جمهور تأکید کرد: این آرامش و کاهش درد مردم افتخاری برای نظام سلامت، پزشکان، پرستاران و همه کادرهای درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه حادثهای در کشور رخ نداد مگر آنکه پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور یافتند، افزود: در زمان جنگ تحمیلی چهره برخی پزشکان جراح را در عملیات بدر و سال 63 در بیمارستان صحرایی در 8 کیلومتری خط مقدم جنگ می دیدم.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه سلامت از بهداشت آغاز میشود و بهداشت از اعتماد مردم و غذا و آب سالم، گفت: اشتغال نقش مهمی در سلامت مردم دارد زیرا یک فرد بیکار که هر لحظه در فکر معیشت خود و آب و نانی است که به سختی در دسترس او قرار میگیرد، نمیتواند دارای سلامت باشد و برغم همه مشکلات و تحریمهای ناعادلانه اعمال شده از سوی دشمنان علیه ملت ایران، تابستان امسال نسبت به سال گذشته 843 هزار اشتغال خالص داشتیم که این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، گفت: البته دوستان ما هم ما را فراموش نکردند و هر چند به زبان به آمریکا احترام میگذارند، اما در عمل به ما کمک میکنند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه 83 میلیون ایرانی جنایت آمریکا را فراموش نخواهد کرد، گفت: آمریکا شکست خورده این میدان خواهد بود و هست و در دنیای سیاست، اخلاق و انسانیت، ایران پیروز و آمریکا شکست خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در عرصه اقتصاد نیز موفقیتهای خوبی به دست آوردهایم، گفت: بعد از 18 ماه فشار اقتصادی دائم و بیسابقه، شاهد کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم. بازار سرمایه ما در بورس 71 درصد رشد داشته و در فرابورس هم با 72 درصد رشد مواجه هستیم. مردم ایران از فشارها و تحریمهای آمریکا نترسیدند، روح مردم شکسته نشد، آنها ایستادند و با شهامت ، نشاط و سروقامت در صحنه ماندند.

دکتر روحانی با بیان اینکه حرکت دوستانه همسایگان در کنار ایران به معنای شکست آمریکا و صهیونیست ها است، گفت: دست برادری و دوستی به سمت همه همسایگان دراز میکنیم.

  • تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، جنایت علیه بشریت

    وزیر بهداشت گفت: تحریمهای ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ایران به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تهدیدی برای سلامت ایرانیان و جنایت علیه بشریت است.

    به گزارش پارس تودی به نقل از خبرگزاری "ایران پرس"، «سعید نمکی» روز سه شنبه در مراسم افتتاح اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: از دبیرکل سازمان بهداشت جهانی انتظار داریم از مظلومیت کشور ایران که در اوج جنگ ظالمانه اقتصادی می کوشد بدون عقبگرد در حوزه سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی تلاش کند، دفاع کرده و نگذارد سلامت مردم کشور ما لگدمال عهدشکنی و خودکامگی آمریکا شود.

    وی اضافه کرد: ما متعهد به ارائه خدمات بهداشتی به همه افراد اعم از شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستیم و از سازمان بهداشت جهانی می خواهیم نگذارد سلامت هیچ کسی توسط جنگ افروزان و فرقه گرایان دستخوش آسیب، تهدید و بی عدالتی شود.

    وزیر بهداشت گفت: ایران آماده است تا تجارب موفق خود را در حوزه بهداشت و درمان در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و بی تردید تنها راه کنترل بیماری های واگیر و کاهش آسیب به سلامت مردم از مسیر انتقال تجارب و هماهنگی کشورهای منطقه و حمایت سازمان بهداشت جهانی می گذرد و ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در این زمینه پایبندیم.

    نمکی ادامه داد: جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود و قطعنامه های سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل برای پوشش همگانی سلامت پایبند است و دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح تحول سلامت موفقیت های چشمگیری در این زمینه به دست آورده است.

    وی گفت: اقدامات ایران برای پوشش همگانی سلامت از سی سال پیش و قبل از «اعلامیه آلماآتا» با ایجاد 17 هزار خانه بهداشت در روستاها و اتصال آنها به پایگاه های بهداشتی شهری صد درصد روستاییان و 90 درصد شهرنشینان را تحت پوشش قرار داد.

    وزیر بهداشت اضافه کرد: کاهش مرگ و میر مادران از 200 در 100 هزار نفر در دهه 80 میلادی به 20 در 100 هزار نفر در سال 2018 و کاهش مرگ و میر نوزادان از 120 در هزار تولد زنده به 13/4در هزار تولد زنده و پوشش 98 درصدی واکسیناسیون کودکان بارها از طرف کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مورد بازدید و تقدیر قرار گرفته و در بسیاری از کشورها الگوبرداری شده است.

    نمکی افزود: تابستان امسال نیز وزارت بهداشت طرح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را که از مسائل مورد توجه رئیس جمهوری بود، کلید زد که این اقدام ریل گذاری بزرگی برای اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و اجرای راهنماهای بالینی برای بهبود خدمات نظام سلامت است. نمکی به اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه، فشار خون 31 میلیون نفر افراد بالای 30 سال بررسی شد و 2 میلیون فرد جدید مبتلا به فشار خون که قبلا از بیماری خود مطلع نبودند، شناسایی شدند

لاریجانی در حاشیه نشست اتحادیه بینالمجالس جهانی؛
 

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ناهنجاریهای ترامپ در صحنه بینالملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از ناهنجاریهای ترامپ علاج شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، علی لاریجانی و والنتینا ماتونیکو رئیس مجلس سنای روسیه در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بینالمجالس جهانی (IPU) دیدار و گفتوگو کردند.

لاریجانی در این دیدار بیان کرد: مجموعه گفتوگوهای ایران و روسیه پیشرفتهای چشمگیری داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد جدی میان دو کشور و رهبران ایجاد شده است، افزود: با توجه به رفتارهای ناهنجار ترامپ در صحنه بینالملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از خرابکارهای ترامپ در صحنه بینالملل علاج یابد.

همچنین در جریان این دیدار، رئیس مجلس روسیه از مواضع ثابت و اصولی روسیه نسبت به ایران خبر داد و گفت: روسیه مخالف بر هم زدن توافق هستهای است چرا که این اتفاق آسیبهای فراوانی به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اهمیت عدم ترک گفتوگو افزود: مواضع روسیه بهطور شفاف به ایالات متحده اعلام شده و اقدام ترامپ تنشها را افزایش داده است تا جایی که در سطح هشداردهندهای قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: روسیه علنا و به صورت قاطعانه تحریمهای یکجانبه علیه ایران را محکوم کرده و اعلام میکند؛ هیچگونه تهدید دیگری سبب نخواهد شد ایران پای مذاکره بازگردد.

وی بیان کرد: ایران نقش بسیار موثری در تدوین یک راه حل و بازگشت آرامش و آتشبس به سوریه داشته است به همین دلیل از تلاشهای ایران تشکر میکنیم.

رئیس پارلمان روسیه همچنین از پیدا کردن راهکارهایی برای گسترش روابط تجاری میان ایران و روسیه خبرداد.

  • دیدار لاریجانی با دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی

    در ابتدای این دیدار علی لاریجانی گفت: در صورت تشکیل کمیتههای مجالس کشورهای اسلامی اتحادیه نتایج ملموسی پیدا خواهد کرد و باید از تمام ظرفیتهای این اتحادیه بهره برد، در واقع باید کشورها ساز و کاری در نظر و از ظرفیتهای اقتصادی یکدیگر بهره بگیرند.

    وی افزود: در صورت قوت پیوندهای اقتصادی کشورهای اسلامی، بر ناملایمات سیاسی آنها نیز تأثیر مثبت گذاشته و دشمنی و رقابت به مشارکت و همکاری تبدیل خواهد شد، البته برخی از مشکلات در جهان اسلام به راحتی حل نمیشود چرا که جاهلان اجازه نمی دهند اما باید مسیر تعامل و گفتوگو را ادامه داد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مسئله فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی باید صدای رسای فلسطین باشد چرا که در آشفتگیهای جهان اسلام به فلسطین بیتوجهی میشود لذا سازمان شما باید در این رابطه حرفی بزند.

    وی با بیان اینکه مسئله فلسطین بسیار مهم است، گفت: کشورهای مناسبی برای اجلاس بعد از این اتحادیه در آسیا وجود دارند که مناسب هستند لذا باید به آنها فکر کرد. در ادامه دبیر کل اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اتحادیه که مقر آن در تهران است، گفت: به دنبال فعال کردن کمیسیونها و کمیتههای اتحادیه مجالس اسلامی هستیم تا قبل از مجمع عمومی سال آینده این کمیسیونها فعال شوند.

حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حمله به نفتکش ایرانی SABITI اقدامی دولتی بوده است، گفت: براساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده است.

به گزارش خانه ملت، محمدجواد ظریف درباره حمله به نفتکش ایرانی SABITI در نزدیکی بندر جده عربستان، اظهار داشت: براساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده، البته بررسیها در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد. وی افزود: حمله به نفتکش ایرانی اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است. وزیر امور خارجه همچنین درباره پایان مهلت ۴ ماهه گروه ویژه اقدام مالی( FATF )به ایران، بیان کرد: برای اجلاس آینده FATF اقدامات بسیار خوبی در کشور انجام شده است، البته گروه ویژه اقدام مالی در دوره گذشته مصوبهای داشته است اما وزارت امور خارجه حداکثر تلاش خود را بکار میگیرد تا حداقل ضرر به کشور وارد شود. ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر محرمانه برادر ولیعهد امارات به ایران صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: درباره این ادعا تحقیق کرده ام و چنین خبری صحت ندارد.

اختلافی میان شورای نگهبان

و رئیس جمهوری نیست

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اختلاف شورای نگهبان با رئیس جمهوری گفت: اختلاف هیچگاه نیست و تنها بیان نظرات است.به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی در حاشیه کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه دلیل مخالفت شورای نگهبان با تاسیس وزارت بازرگانی چه بوده است؟ گفت: بدلیل اینکه وزارت بازرگانی در تبصره یک ماده واحده، بحث را به صورت کلی به وزارتخانهها برای تفکیک وظایف آنها تفویض کرده بودند و به استناد اصول ۱۳۳ و ۸۵ قانون اساسی، این موضوع مغایر قانون اساسی تشخیص داده شد.وی افزود: امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی بتواند این موضوع را اصلاح کرده و سریعتر روند کار پیش برود.سخنگوی شورای نگهبان درباره پایان مهلت بررسی لوایح مربوط به اف ای تی اف اظهار داشت: این موضوع را از مجمع تشخیص مصلحت نظام بپرسید. نظر شورای نگهبان قبلاً بیان شده و اکنون نظر خاصی ندارم.

روح الله زم اسیر پنجه قدرت

دستگاه اطلاعاتی کشور شد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در واکنش به دستگیری سرشبکه رسانه معاند آمدنیوز نوشت: جریان آمدنیوز چشم فتنه خطرناک بود که در حریم امن دستگاههای امنیتی غرب و با پشتیبانی مالی گسترده ارتجاع منطقهای علیه ملت ایران جولان میداد که به لطف خدا و با نیت خالصانه پاسداران اطلاعات سپاه روحالله زم اسیر پنجه قدرت دستگاه اطلاعاتی کشور شد.به گزارش پایداری ملی، سردار «غلامرضا جلالی» در یادداشتی کوتاه در کانال شخصی خود در سروش با اشاره به دستگیری روح الله زم اظهار داشت: اکنون که تهدیدات نظامی علیه ایران با اقتدار و بازدارندگی بومی به صفر میل میکند همه هم و غم آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه تحمیل جنگ ترکیبی رسانهمحور به ملت ایران است. رئیس سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد: در این جنگ افکار عمومی به مثابه یک دارایی استراتژیک ملتها آماج بمباران رسانهای و انواع عملیاتهای روانی میشود تا شکاف دولت - ملت تعمیق و منجر به رویارویی و تخاصم مردم و حاکمیت شود.

در کاهش تعهدات برجامی

حساب شده عمل کردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در صنعت هسته ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم؛ هر جا محدودیتی را پذیرفتیم، راه برگشت را نبستیم. کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم. جمعی از نخبگان ایرانی خارج از کشور روز دوشنبه ۲۲ مهرماه از فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران در راکتور تحقیقاتی تهران و تولید رادیوداروها بازدید کردند. در بخشی از این رویداد بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و مدیر همکاری های بین المللی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سخنانی ایراد کردند. کمالوندی با بیان اینکه نخبگان ایرانی خارج از کشور بخشی از واقعیت های جامعه بین المللی را لمس و حس می کنند، در ابتدای سخنانش به تشریح تغییر نظامات حقوقی، سیاسی جهان بعد از فروپاشی شوروی سابق پرداخت و گفت: آمریکا بعد از حدود ۳۰ سال که تلاش نموده خلاء حاصل از فروپاشی شوروی را پر نماید، هنوز موفق نشده و ثابت شده که نمی تواند.

تبعیض به نفع فرزندان استادان

علوم پزشکی را متوقف کنید

رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیدهبان شفافیت و عدالت با ارسال نامهای به رئیس دیوان عدالت اداری خواستار رفع تبعیض به نفع فرزندان اساتید علوم پزشکی و لغو مجدد مصوبه کمیسیون خاص وزارت بهداشت شد. «احمد توکلی» روز سهشنبه در نامهای به رئیس دیوان عدالت اداری خواستار رفع تبعیض به نفع فرزندان اساتید علوم پزشکی و لغو مجدد مصوبه کمیسیون خاص وزارت بهداشت شد. در نامه احمد توکلی خطاب به «محمدکاظم بهرامی» رئیس دیوان عدالت اداری آمده است: هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیمی تبعیض­آمیز با نادیده گرفتن دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون صلاحیت قانونی، ضوابط تازه ای جهت نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی، وضع میکند؛ بر اساس این ضوابط غیرقانونی، دانشگاه آزاد نسبت به تغییر رشته و انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان هیات علمی به رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی اقدام میکند. این افراد در حال حاضر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیلاند که اسامی برخی از بستگان مقامات دانشگاه آزاد نیز در میان آن­ها دیده میشود.

تجارت به بهانه روز جهانی مبارزه با فقر بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که حدودا یک ماه قبل منتشر شده اعلام کرده، متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری در سال گذشته خورشیدی به 43 میلیون و 490هزارتومان رسیده و این رقم برای هر خانوار روستایی 23 میلیون و 311 هزار تومان بوده است.

بر این اساس، هر ایرانی شهری روزانه به طور متوسط 3.2 دلار درآمد دارد و هر فرد روستایی نیز 1.7 دلار که نشان می دهد، متوسط درآمد روزانه روستائیان ایران پایینتر از خط فقر شدیدی که بانک جهانی اعلام کرده است.

از سوی دیگر، بانک جهانی در تازهترین برآورد خود، مبنای محاسبه خط فقر شدید در جهان را درآمد روزانه 1.9 دلاری برای هر فرد تعیین کرده است. این نرخ بر پایه خط فقر ملی گروهی از فقیرترین کشورهای جهان به دست آمده و با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید، قیمتهای رایج در این کشورها به دلار آمریکا تبدیل شده است.

یورونیوز در این باره می نویسد: می نویسد: هر ایرانی برای این که سطح زندگی بالاتر از خط فقر داشته باشد، باید سالانه نزدیک به 2007 دلار درآمد داشته باشد. به عبارت دیگر درآمد ماهانه هر خانوار 3.3 نفری شهری غیر فقیر با توجه به نرخ 11 هزار و 500 تومانی دلار باید بیش از 6.3 میلیون تومان باشد و سالانه فراتر از 76.1 میلیون تومان یا 1.75 برابر میزان فعلی باشد.

  • رفع فقر راه حل ساختاری می خواهد

    در مناسبات رانتی به موضوع فقر به عنوان یک دانش تزئینی نگاه میشود. درحالی که فقر مسالهی توسعه در برابر اضمحلال است؛ فقر مسالهای ساختاری است، و راه حل ساختاری میخواهد. به گزارش ایرنا فرشاد مومنی اقتصاددان، ضمن بیان مطلب بالا افزود: خیلی از بزرگان توسعه، ماجرای فقر را روی دیگر سکهی توسعه میدانند. اگر تکلیف خود را با توسعه روشن نکنیم نمیتوانیم برای حل مسالهی فقر کاری بکنیم. نکتهی دیگر اینکه، باید این را بپذیریم که درهمتنیدگی جدی و تمام عیاری بین مناسبات بازتولید کنندهی نابرابریهای ناموجه و مناسبات گسترش دهنده و تعمیق کنندهی فقر وجود دارد. پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم با مسالهی فقر مبارزه کنیم، باید بنای اصلی را بر نابرابریهای ناموجه قرار دهیم. میتوان در زمان خودش با جزئیات توضیح داد که ساختار نهادی ریشهدار ایران به طرزی شگفت انگیز توانایی خارق العادهای در بازتولید،گسترش و تعمیق نابرابریهای ناموجه دارد و به خاطر آن در همتنیدگی که بین آن دوتا وجود دارد با گسترش و تعمیق فقر هم همراه میشود.

    مومنی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر، در «مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی» سخن می گفت ادامه داد: خصلت رانتی برخورداریها شدت دهنده به نابرابریها است. یک بعد این قضیه مسالهی ناباروری است، و بعد دیگر آن، که مسالهی امنیت ملی ما را هم شامل میشود، این است که این مناسبات نابرابرساز بزرگترین نیرو محرکهی شدت بخشی به وابستگیهای ذلتآور به دنیای خارج هم هست.

  • تشدید فقر و نابرابری حاصل عملکرد دولتمردان

    در همین راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس در نشست علنی (یکشنبه، ۱۴مهرماه) مجلس گفت: نتیجه عملکرد همه دولتمردان گذشته جز فقر، بدبختی، بیکاری، فساد اقتصادی، از دست رفتن منابع زیرزمینی، کاهش ارزش پول ملی، ناامنی، رانت، به وجود آمدن دو طبقه ثروتمند و فقیر، به وجود آمدن قشری تازه به دوران رسیده و از بین رفتن اعتماد چیز دیگری نبوده است. چرا کشوری با ۸ درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت جهان را به چنین روزی انداختهاید؟

    به نقل از خانهملت، هدایت اله خادمی افزود: فقر، بیکاری و فساد بیداد میکند، مقام معظم رهبری سالهای گذشته فرمودند که «فساد اقتصادی یک بیماری است، بیماری مُسری که اگر جلوی آن را نگیرید، گسترش پیدا میکند»، مسئولان ارشد کشور باید پاسخ دهند که به جز گرفتن اقامت برای فرزندان خود و ثروتهای بادآورده چه کردهاند؟ چند مسئول دو پاسپورتی است؟ چند مسئول هر ساله برای تفریح و دیدار با خانواده به آمریکا میرود؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات کشور از خود ما، ناکارآمدی مسئولان، فساد اقتصادی، عدم جدی بودن در کار، نداشتن برنامه و عدم نظارت مجلس بر امور اجرایی است، ما باید به فکر فرزندان کشور باید باشیم. مسئولان باید لحظهای درنگ کنند تا شناختی از خود، کشور و جهان اطراف پیدا کنند. خادمی تاکید کرد: تصمیمگیران باید شاخصهای کارآمدی، وطن پرستی و سلامت مالی را در نظر داشته باشند تا به موفقیت دست پیدا کنیم، همچنین باید روابط با کشورهای همسایه و منطقه برقرار کنیم زیرا رژیم صهیونیستی و آمریکا از اختلافات منطقهای سود میبرند. ایران سالها برای کشورهای همسایه پدری و برادری کرده، لذا آنها باید برادری را پیشه خود قرار دهند زیرا هیچ کشور بیگانهای نمیتواند امنیت منطقه را تضمین کند. خادمی ضمن تشکر از نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور که معادلات آمریکا را در خاورمیانه به هم زدند و موجب خفت آنها شدند، ادامه داد: در صورتی که در بخشهای دیگر اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی چنین عمل شود، فقر و بیکاری و فساد در کشور از بین خواهد رفت. متاسفانه در بخش سیاسی به درستی عمل نشده است.

رییس اتاق ایران گلایه کرد؛

گروه تجارت: نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی با وزیر صنعت و معاونانش، در اتاق ایران برگزار شد. غلامحسین شافعی در این نشست تاکید کرد: تصمیمگیران اقتصادی اگر به فکر بهبود وضعیت اقتصادی هستند، برنامهای جامع با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی طراحی کنند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با تاکید بر گستردگی و چندوجهی بودن آثار توسعه صنعتی بر ابعاد اقتصادی کشور، خواهان توجه به این بخش بیش از قبل شد. او در همین زمینه توجه به نظرات تخبگان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی واقعی را اجتنابناپذیر قلمداد و خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته بخشهای مختلفی از اقتصاد کشور مانند دلالیگری و واسطهگری به بلای جان اقتصاد تبدیل شدهاند و در حال حاضر هم با یک قرن تاخیر اقدامات لازم برای اصلاحات اقتصادی در حال انجام است.

شافعی در ادامه تصریح کرد: تصمیمگیران اقتصادی، واقعا اگر امروز خواهان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هستند، باید در پی اجرای کامل برنامهای جامع وکامل با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی باشند. چرا که اگر وضع فعلی تغییر اساسی نکند و کشور بهشت نامولدان باشد، دیگر نمیتوان امیدی به اصلاح اساسی و بهبود اقتصادی داشته باشیم. رئیس اتاق ایران گفت: اگر صحبت از اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و خصوصیسازی میشود، باید کلیه این مباحث در خدمت و حمایت از بخشهای تولیدی و خدماتی واقعی داخل باشد. در حال حاضر یکی از مهمترین تنگناهای ساختاری صنعت کشور، عدم تغذیه مناسب از نظام مالی است؛ تا جایی که شاهدیم با وجود رشد نقدینگی، آمار اقتصادی کشور از ورود بخش کمی از منابع مالی و نقدینگی موجود در اقتصاد به حوزه تولید حکایت دارد. او در همین زمینه افزود: از سال ۹۵ به طور متوسط نقدینگی سالانه ۲۰ درصد رشد داشته که اگر این رقم در خدمت تولید کشور قرار میگرفت، اکنون نباید رشد اقتصادی پایینی داشتیم. علاوه بر این از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٥ سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی از ٢٨.٥ درصد به ١٨.٥ درصد رسیده و سهم صادرات از مانده تسهیلات نیز از ١.٥ درصد به ٠.٤ درصد کاهش یافته است. رئیس اتاق ایران در ادامه صحبتهای خود، توسعه صادرات غیرنفتی را اولویت اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر در شرایط بحرانی کنونی، صادرات غیرنفتی را اولویت قرار دهیم، سیاستهای ارزی نیز باید با آن هماهنگ باشد. با این حال شاهدیم که سیاستهای تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیستند. شافعی همچنین با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا از وزیر صنعت و معاونان او خواست تا درباره کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در این اتحادیه، حتما نظرات بخش خصوصی را لحاظ کنند تا مشکلات موجود درباره ترکیه تکرار نشود.او به وجود برخی قوانین و مقررات سختگیرانه در اقتصاد ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که با عنوان «جنگ اقتصادی» توصیف میشود، نباید انتظار داشته باشیم که قوانین عادی، گرهگشا باشند؛ برای بهبود فضای اقتصادی کشور نیازمند این هستیم که برخی قوانین عادی حذف شوند یا حداقل به مدت 1 الی دو سال به تعویق بیفتد. در همین زمینه شافعی بر این باور است که باید سهم تسهیلات بانکی از بخشهای مختلف برداشته شده و مسائلی مانند ممنوعالخروجی و چک برگشتی نیز با شرایط فعلی اقتصاد ایران تطبیق داده شده و مورد عمل قرار گیرد.رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد تا بهمنظور بررسی و حذف قوانین دست و پاگیر، کمیته مشترک دولت و بخش خصوصی تشکیل شود.در ادامه این نشست تعدادی از روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی به ارایه نظرات و بیان مشکلات خود پرداختند.

  • مشورت با بخش خصوصی؛ شاهبیت درخواست فعالان اقتصادی

    بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بهعنوان اولین سخنران فعالان بخش خصوصی با تأکید بر این موضوع که مهمترین درخواست فعالان اقتصادی، مشورت با آنهاست، اظهار داشت: بهرغم تأکیداتی که هم در قانون و هم از سوی رئیسجمهوری برای مشورت با فعالان بخش خصوصی میشود اما متأسفانه در عمل این مهم نادیده گرفته میشود. رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، کلید هدایت سرمایه به بخش تولید کشور را در گروی ایجاد جذابیت دانست و در همین زمینه افزود: متأسفانه در حال حاضر سیاستهای تنبیهی جای معافیتها و مشوقهای صادراتی را گرفته و همین امر مانع ورود سرمایهگذاران به حوزه معدنی و صنایع معدنی شده است.

  • نا اطمینانی از نرخ ارز مانع فعالیت است

    ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نا اطمینانی فعالان اقتصادی از نرخ ارز را بهعنوان مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی اعلام کرد و به انتقاد از دخالت دولت و شبهدولتیها در قیمتگذاری، کمبود نقدینگی، تصمیمات خلقالساعه و ضعف دیپلماسی اقتصادی پرداخت. او همچنین، اجرای مصوبات و پیگیری ماده 46 قانون اساسی را از مهمترین خواسته فعالان اقتصادی عنوان کرد و در ادامه گفت: در حال حاضر بیشتر مجوزهایی که برای کسبوکارهای جدید صادر میشوند، فاقد اعمالنظر کارشناسی شده هستند. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تأکید بر نقشآفرینیSMEها در دوران تحریم و ضرورت رفع مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط، گفت: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته کمیسیون صنایع در دوره هشتم، تهیه کتابی با همکاری دانشگاه خواجهنصیر و یکی از دانشگاههای معتبر فرانسوی، با محور بنگاههای کوچک و متوسط در ایران و مقایسه آنها با کشورهای دنیا است که بهزودی مقدمات انتشار این کتاب فراهم خواهد شد و با توجه به مطالعات تطبیقی صورت گرفته، این کتاب راهنمای خوبی برای توسعه فعالیت بنگاههای کوچک و متوسط در ایران است.

سرمقاله

محمود اسعدی

دکتری مدیریت رسانه

ناگهان صدای آشنایی شنیدم. صادق آهنگران! بیش از سی سال پیش همین نوحهها را در جنوب و مناطق جنگی شلمچه می خواند. "کربلا کربلا ما داریم می آییم"! این شعار که با حرارت بسیار با فریاد انبوه جوانان 18 ساله تا پیرمردان محاسن سفید هنگام حمله در شبهای تار و پشت .....خاکریزها زمزمه میشد، "قله ای" را تصویر می کرد که رسیدن به آن بیشتر شبیه رویا بود. بسیاری از آن جوانان اکنون در میان ما نیستند و جام شهادت را نوشیده اند. شاید استاد شفیعی کدکنی در وصف آن ها سروده است:

آن فروریخته گل های پریشان در باد

کز پی جام شهادت همه مدهوشانند

نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد

تا نگویند که از یاد فراموشانند

سال ها بعد جنگ پایان یافت، سی سال در هول و ولا گذشت تا حالا که آرام و بیصدا در کربلاییم. آهنگران با همان چفیه سفید، حمایل سبز و پیراهن سیاه وسط جمعیت روی اتومبیلی با سکویی بلندبالا ایستاده است و می گوید: این صدای انبوه جمعیت نیست، باید صدای شما از همهمه مردم بیشتر باشد و کاروان به فارسی شعار می دهند و تنها چند صد قدم تا ضریح امام حسین فاصله هست، تصور چنین اتفاقی در آن سالها چقدر ممکن می نمود؟ "آهنگران" را تمام شهیدان می شناسند، همانکه به تهییج و تشویق رزمندگان می پرداخت و در اکثر حملات بزرگ نقش مهمی در ترغیب به دفاع داشت. اکنون ایرانیان پس از دو شبانهروز که مسیر هشتاد کیلومتری نجف تا کربلا را پیاده پای و عاشقانه پیموده اند در آستانه حرم سالار شهیدان به عزاداری مشغولند و مردم عراق همچنان با نوشیدنی و غذا به پذیرایی از آنان می پردازند. این محبت بین دو ملت چگونه پدید آمد؟ آیا پایا خواهد بود؟ نقش رهبران در این میان چیست؟ نبود صدام چگونه به رفع کدورتها کمک کرد، آیا این چشمهای گریان که اکنون باهمند، و در رثای مردی اشک میریزد که برای عدالت و حریت به شهادت رسید، می تواند آتش خشم و کینه و کدورت جنگ هشتساله را شستشو دهد؟ آیا شفقت و عطوفت قادر است جای جنگ و خونریزی را بگیرد و دو ملت بی دخالت دیگران به تعالی دین و دنیای خود بپردازند؟ به یاد تاریخ می افتم، در فتح مکه فاتحان جوان شعار می دادند الیوم یوم الملحمه. باید حالا که پیروز شدیم پاسخ دشمن را بدهیم! اما پیامبر شعاری برخلاف آن مطرح کرد: الیوم یوم المرحمه. امروز روز مهربانی کردن است و اینگونه بود که حتی ابوسفیان و خاندانش رام و آرام شدند -اگرچه تبعاتی نیز داشت- اکنون آیا نمی توان به جای زور و خشونت با زبان حلم و رحمت به جذب و جلب مخالفان پرداخت؟ اربعین و عزیمت میلیون ها ایرانی در صحرا و بیابانهای نجف و کربلا اگر همین ویژگی را داشته باشد به مقصد و مقصود خود رسیده است. کربلا نه هدف که وسیله ای برای وصال به معبود است و راه نجف نه مسیر که خود هدف اصلی است. سلوک نه سیر کردن از نقطهای به نقطهای دیگر که خود هدف غایی و نهایی است حتی اگر قدمی برنداشته باشی همینکه در مسیر افتادی کافی است. انگار حرکت اصلی در ذهن است که آدمی را به سیر و سلوک وامیدارد. قدم و قلم بهانه است؛ اما ازآنجاکه گفته اند «لاشرف مع سوء الادب»، هر کاری آدابی دارد حتی سفر و سیر و سلوک که اگر لطایف و ظرایف آن رعایت شود زیبا و گوارا است.

منبع: خبرآنلاین

 

یادداشت

سعید بهروان فر

کارشناس مشاوردر امور مدیریت فروش و بازاریابی

با گسترش روز افزون تکنولوژی و رقابت تنگاتنگ میان شرکت ها و سازمان ها در عصر فعلی و ربودن گوی سبقت و پیشتازی درعرصه صنعت ، تولید ، بازرگانی، و یا خدمات و افزایش کیفیت خروجی های سازمان و شرکت ها و همچنین افزایش جوانان و نخبه های اهل فن و

جویای کار، درتشکیل کسب و کارهای نوپا و به تعبیری استارتاپ ها ، هر روزه شاهد تنگ تر شدن حلقه رقابت و گرفتن سهم بازار بیشتر در میان انبوهی از انواع شرکتها و سازمان ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستیم. و افرادی قطعا" در این راستا می توانند حرف اول را درکسب و کارشان بزنند که تکنیک هایی را رعایت کرده و از آن بهره مند باشند .بدین منظور مدلی تحت عنوان 50 ویژگی بارز شرکت های دانش بنیان در ذیل گردآوری و تدوین گردیده که شرح آن را در ذیل می خوانید:

  • تعریف مختصر شرکت های دانش بنیان

    شرکت های دانش بنیان همانطور که از نام آن پیداست به شرکت هایی گفته می شود که ساختار و بنیان آنها بر اساس دانش ، فن آوری، تحقیق، هم افزایی علم و ثروت، طراحی، تکنولوژی و متخصصین کار آزموده و افراد تحصیلکرده با تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی تشکیل و بنیانگذاری گردیده است.

  • مشخصات شرکت های دانش بنیان

    1- عموما" اینگونه سازمان ها بیانیه ماموریت و رسالت سازمانی تعریف شده دارند. 2- وجود تفکر سیستمی در اینگونه سازمان ها مشهود است. 3- برای سازمان ، واحدها و اجزاء آن راهنما ، چارت و نمودار سازمانی دارند . 4- ساختار سازمان بر اساس دانش ومعلومات وفناوری بنیان نهاده شده است . 5- آموزش را یک اصل می دانند و به وجود واحد آموزشی در سازمان و هدایت کارکنان برای آموزش های دوره ای تاکید دارند.

    6– مدیران اجرایی اینگونه سازمان ها از اصول و تئوری های پیشرفته مدیریت تبعیت می کنند. 7- سازمان را به عنوان یک سیستم باز و پویا و بهم پیوسته از اجزا که با محیط پیرامون خود در تعامل اند، نگاه می کنند و به مجموعه سازمان به عنوان یک کل می نگرند. 8–در اینگونه سازمان ها برنامه ریزی استراتژیک برای چشم انداز سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است . 9- ازمدل های مختلف برنامه ریزی ،سازماندهی و تقسیم کار در سازمان استفاده می شود. 10- مدیران ایندست سازمان ها عموما تحصیلات آکادمیک دارند و ازایده ها ، پیشنهادات و استدلال برتر کارکنان استقبال می کنند وبه صحبت های زیر دستان گوش فرا میدهند . 11–رعایت سلسله مراتب و سطوح مدیریتی (مدیران عملیاتی – مدیران میانی – مدیران عالی) در سازمان جزو ساختار اساسی اینگونه سازمان هاست . 12– وجود بروکراسی اداری پیشرفته سیستمی و مدرن ،همراه با تفویض اختیار و اعطای مسئولیت به زیر دستان در اینگونه سازمان ها مشهود است. 13- مدیران اینگونه سازمان ها با مشارکت گروهی کارکنان در حل سائل پیچیده سازمان به رهبری سازمان می اندیشند . 14- طبقه بندی و شرح وظایف را یک اصل می دانند و برای تمام مشاغل درون سازمان تعریف دارند. 15- به سازمان دیدگاه آینده نگر دارند ودر مقابل تغییرات محیطی از سیستم مدیریت اقتضایی استفاده میکنند. 16- مدیران ارشد اینگونه سازمان ها دیدگاه شایسته سالاری و نخبه پرور دارند . 17- جذب و استخدام نیروی انسانی متخصص با در نظر گرفتن جایگاه مناسب و سمت مشخص برای هر یک ازکارکنان را در دستور کارقرار میدهند. 18-نیروی انسانی تحصیلکرده و حرفه ای را سرمایه های ارزشمند و گرانبهای سازمان می دانند و همواره رفتاری مبتنی بر عاطفه و ارزش های انسانی با کارکنان دارند. 19-استفاده و به کار گیری از مشاوران تخصصی درسازمان خاصه مارکتینگ و حقوقی و استفاده بالقوه از توانمندی آنها در ارائه راه حل های مناسب به عنوان مکانیزم قوی مشورتی برای مدیران سازمان بچشم میخورد. 20- به اصول مدیریت رفتار سازمانی و ایجاد انگیزش دربین کارکنان پایبندند. 21-به مطالعه سنجی کار و ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان و شناسایی راندمان کاری آنها توجه می کنند. 22- به مفاهیم کارایی اثر بخشی و بهره وری سیستمی برای سازمان معتقدند 23–وحدت فرماندهی دارند ،بطوریکه هر کارمند از یک مدیر تبعیت م کند . 24- وجود سیستم تشویق و تنبیه و پاداش (ارزیابی عملکرد)در اینگونه سازمانها وجود دارد.

    25- برگزاری جلسات مدیران اینگونه سازمان ها با برنامه ریزی قبلی وبر اساس محور مدیریت زمان بوده و از جلسات غیر ضروری و تماسهای تلفنی زائد،حتی المقدور پرهیز می کنند. 26- در اینگونه سازمان ها فرهنگ وجو سازمانی از اهمیت بالایی برخورداراست. لذا با تقویت محیط داخلی سازمان و جذب کارکنان فرهیخته و تحصیلکرده درصدد ارتقای فرهنگی جو حاکم بر سازمان هستند. 27- تبادل اطلاعات فنی مدیران عملیاتی با کارشناسان سازمان وهمکاری آنها با مدیران رده های بالاتردر اینگونه سازمان ها به چشم می خورد. 28- رعایت اخلاق و شرافت کاری و عدم تخریب رقبا در بازار را از اصول مهم اخلاقی می دانند و به آن پایبند هستند. 29-بخش عمده تصمیم گیری ها در سازمان بر اساس ارزیابی آمار و ارقام و گزارشات مکتوب صورت می گیرد. 30- ،مدیران ارشد اینگونه سازمان ها ، هماهنگی ، تعامل و همکاری سازنده بین پرسنل را بعنوان عناصر مدیریت رعایت کرده و کارکنان را جهت دستیابی یکپارچه به اهداف سازمان با یکدیگر مرتبط میکنند. 31-عموما"مشاغل موجود در سازمان با کارکنان مربوطه تطابق دارد و موضوع تخصصی کردن کار در رده های سازمان دنبال می شود. 32-روابط غیر رسمی دراینگونه سازمان ها کمتر بچشم می خورد و اکثرکارکنان با اهداف شرکت همسو بوده و ازقوانین و مقررات داخلی سازمان تبعیت می کنند. 33- تبیین متد و روش های انجام کار درست و عارضه یابی و شناخت گلوگاه های سازمان در واحد تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها توسط کارشناسان زبده بررسی و اعلام می گردد. 34-مدیران شاغل در اینگونه سازمان ها در اتخاذ تصمیمات خود قاطع هستند . 35- ریسک و متغیرهای محیطی و شاخص های چرخه عمر محصول را مورد تجزیه تحلیل قرار میدهند. 36- فضای کافی برای رشد ، شکوفایی ،خلاقیت و ترفیع کارکنان دراینگونه سازمان ها وجود دارد. 37-ارتباطات موثرمدیران با کارکنان،نظرخواهی و مشارکت فعال کارکنان در امور جاری سازمان از مشخصه های بارز اینگونه سازمان هاست.. 38-گردش اطلاعات در اینگونه سازمان ها همیشه دو سویه بصورت بالا به پایین و برعکس می باشد. 39- همیشه از سوی مدیران اینگونه سازمان ها، تقاضاهایی که بستر و زیر ساخت های آن در سازمان موجود باشداز زیر دستان تقاضا می گردد. 40- خلاقیت ونوآوری در سازمان یک اصل مورد توجه بوده ومدیران تولید در اینگونه سازمان ها به ایجاد تنوع محصولات و افزایش خطوط تولید در سازمان می اندیشند. 41- سیستم حقوق و دستمزد اینگونه سازمان ها بر اساس تخصص -لیاقت - و جایگاه سازمانی پرسنل و پرداخت حقوق سر وقت کارکنان و همچنین رعایت مزایای تامین اجتماعی برمبنای قوانین جدیدکار، پایه گذاری و تدوین گردیده است . 42- از منابع موجود به نحو صحیح استفاده می کنند و همواره درصدد افزایش سود سازمان و کاهش هزینه های ثابت و جاری سازمان هستند . 43- در صورت های مالی پس از استخراج سود شرکت ، بر روی مدیریت سرمایه و افزایش بنیه های مالی و دارایی های ثابت شرکت ، تاکید دارند . 44- توجه به ارتقای کیفیت و بسته بندی مدرن محصولات ،محور اصلی تولیدات اینگونه سازمان ها می باشد. 45-تمایل به ارتقا سیستم ارتباطی شرکت با محیط پیرامون و توجه به تبلیغات موثر و بهره مندی از روش های نوین ارتباط با مشتریان و مخاطبین از سوی مدیران اجرایی ویا فروش همیشه مد نظر است . 46-به پروموشن ،تبلیغات، بعنوان سرمایه گذاری بلند مدت می نگرند وبه آمیخته های بازاریابی نوین توجه ویژه دارند و از سیستم توزیع آسان و سریع و نیز تجزیه تحلیل رفتار مصرف کننده برای تولیدات خود بهره می جویند. 47-برای حضوردر بازار و گرفتن سهم بازاربیشتر از رقبا ، همراه با تحقیقات بازاریابی به سازماندهی تیم فروش در سازمان مبادرت ورزیده و در تلاشند تا با ساختن محصولات برندینگ و معرفی لوگوی تجاری خویش سهم و جایگاه عمده ای از بازار را در آینده کسب کنند. 48-منابع اطلاعاتی مدیران اینگونه سازمان ها به روز بوده و از منابعی مانند سایت ها ، مجلات ، ومنابع موثق خبری استفاده می کنند. 49-از آینده بازار و نوسانات اقتصادی ،بازارهای سرمایه ، بورس ، نوسانات ارزی ،تعرفه های امور گمرکی و حمل و نقل و حقوق تجارت و ...اطلاع حاصل می کنند . 50- از اوضاع و احوال و خبرهای، سیاسی ، فرهنگی ،و تکنولوژیکی روز دنیا با خبر بوده و از آنها درتعاملات دولتی و تصمیم گیری کلان امور کاری استفاده می کنند.

سخنگوی دولت اعلام کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: در سالجاری ١٩٠ هزار شغل روستایی ایجاد شده که حدود ٤٠ درصد آن سهم زنان بوده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، علی ربیعی در همایش ملی صندوقهای خرد محلی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای رفع فقر، سیاست توامندسازی را انتخاب کرده است، اظهار کرد: هدفگذاری ما برای توانمندسازی جوامع محلی بوده است که ایجاد و تقویت صندوقهای خرد روستایی در همین زمینه انجام میشود.

وی ادامه داد: امروز خوشحالم که بگویم ۱۸۰۰ صندوق روستایی، ١٨ شهرستانی و یک صندوق استانی با همکاری و هم افزایی دستگاههای مختلف ایجاد شده است.

ربیعی میزان سرمایه صندوقهای خرد روستایی را ٦٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ٢٠ میلیارد تومان از این سرمایه توسط صندوقها و ٦٠ درصد آن از منابع ترکیبی است.

وی اضافه کرد: همچنین ٣ هزار گروه ١٥ نفری با عنوان " گروههای خود یار" در سطح کشور وجود دارند که اقدام به ایجاد صندوقهای خرد در روستاها کردهاند.

ربیعی تعداد صندوقهای اعتباری تشکیل شده توسط گروههای خودیار را ١٠ هزار صندوق عنوان کرد.

وی گفت: به نظر میرسد امروز این صندوقها به عنوان الگوی برای اشتغالزایی هستند.

وی افزود: از مجموع مشاغل ایجاد شده ٣٧ درصد آن مربوط به زنان است.

ربیعی با اشاره با تاکید بر اینکه نظام بانکی نمیتواند منابع مالی خود را تامین کند افزود: باید در تامین منابع مالی خرد از صندوقهای روستایی بهره برد و در این زمینه از این صندوقها حمایت و پشتیبانی کرد.

وی یادآور شد: بر خلاف بانکها در صندوقها عدم برگشت وامهای 15 تا 100 میلیون تومانی صفر بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تحریمها و افزایش فشار مالی بر اقشار کمدرآمد جامعه اظهار کرد: اقشار کمدرآمد و فقرا در زمان تحریم فشار بیشتری را تحمل میکنند و لازم است در این شرایط از آنها مراقبت بیشتری شود.

ربیعی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم تلاشهای زیادی کردند تا با بهبود و تقویت زیرساختهای روستایی اقدامات قابل توجهی برای کاهش فقر در آنها انجام دهد.

وی درباره اقدامات دولت در بخش زیرساختی در روستاها گفت: با پایان دولت بیش از 90 درصد روستاها گازرسانی و همچنین روستاهای بالای 10 خانوار پاسخگوی برق آنها باشیم. ربیعی افزود: درباره تامین آب آشامیدنی روستا ها راه طولانی در پیش داریم اما گزارشها نشان میدهد هر هفته چند روستا تحت پوشش آب آشامیدنی قرار میگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از فشار ناشی از تحریم برای زندگی مردم آگاه هستیم افزود: دولت نمیخواهد با مطرح کردن این موضوعات در دوران تحریم کام مردم را تلخ کند اما ما 18 ماه این فشارها را تحمل کردهایم و خوشبختانه به روزهایی رسیدهایم که میتوانیم بگوییم تا 20 ماه آینده شرایط رو به بهبود خواهد بود.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش ارزش دفترچه روستاییان خبر داد در حوزه رفع فقر فقر سلامت نیز اقدامات خوبی انجام شده و در همین راستا در مرحله اول ارزش دفترچه بیمه روستایی تا چهار برابر افزایش یافته و در مراحل بعدی رشد آن بیشتر خواهد بود.

ربیعی اضافه کرد: در بحث رفع فقر آموزشی نیز اقداماتی در حال انجام است که در این راستا تا سال 1400 مدارس با سازههای پایین بازسازی و بخاری نفتی از تمامی آنها حذف خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست درست برای درآمدزایی از طریق ایجاد اشتغال در روستاها است اظهار کرد: لازم است در برخی استانها مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان جنوبی و خراسان شمال اقدامات مناسبتری در این زمینه انجام گیرد.

ربیعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: صندوقهای خرد روستایی میتوانند گامی بسیار موثر برای فقرزدایی در روستاها باشند که ما باید به این مهم بیشتر توجه کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور:

گروه سیاسی: معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: مبانی حقوقی برای ابلاغ لایحه پالرمو از سوی رئیس جمهور وجود دارد.

به گزارش تجارت،لعیا جنیدی در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود یک ماه گذشته این موضوع را به رئیس جمهور اعلام کردم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور نیز با بررسی روند ارجاع لایحه الحاق به معاهده پالرمو و فرایندهای طی شده در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت تصمیم خواهند گرفت.

سال گذشته بود که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمانیافته یا همان پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، از آن زمان تاکنون یک سال میگذرد، با این وصف مدت یک ساله تعیین شده در آیین نامه مجمع تشخیص برای رسیدگی به آن نیز به پایان رسیده است.

حشمتالله فلاحتپیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اخیرا گفته است: از آنجاکه یک سال از مهلت مجمع تشخیص برای اعلام نظر درباره لایحه پالرمو میگذرد و هنوز نظری اعلام نشده، طبق قانون عملا پالرمو تأییدشده به حساب میآید و باید رییس جمهوری آن را برای اجرا ابلاغ کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره تعیین تکلیف لایحه مبارزه با جرائم سازمانیافته فراملی (پالرمو)، گفت: در برخی از سایتها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بهدلیل گذشت یک سال از موعد بررسی ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در لایحه پالرمو، این لایحه رد شده است، این خبر درست نیست، چون به باور ما عملا پالرمو تأیید شده است.

وی توضیح داد: کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در لایحه پالرمو را رفع کرده است و دیگر ایرادی باقی نماند؛ این یعنی همان زمان پالرمو تأیید شده بود

وزیر صنعت با اشاره به آمار 6 ماه نخست سال جاری اعلام کرد :
 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهرهبرداری از واحد جدید سن ایچ در شهرستان فیروزکوه استان تهران، گفت: خوشبختانه طبق برآوردها و همچنین آمارهای موجود تا حدود بسیاری از شرایط سخت تحریم ها و مشکلات مرتبط به آن عبور کرده ایم.

به گزارش شاتا رضا رحمانی افزود: به طور منظم 100 قلم کالای مصرفی در سطح بازار از سوی وزارت صنعت، معدن تجارت مورد رصد قرار میگیرد و امروز خوشحالم بگویم که طی ۶ ماه نخست امسال بیش از دو سوم تولیدات کشور با رشد مثبت مواجه بوده است. وی ادامه داد: از صنعت فولاد تا انواع محصولات فلزی، غیر فلزی، پوشاک، لوازم خانگی و همچنین صنعت غذایی این آمار افزایشی است. رحمانی اعلام کرد: در 6 ماهه نخست امسال صنایع غذایی ۱۵ درصد، صنایع فولاد 6 درصد، محصولات فولادی ۹.۳ درصد، محصولات مس ۱۸ درصد، کاشی و سرامیک 6.5 درصد، سیمان حدود ۶ درصد و بسیاری دیگر از اقلام تولیدی رشد داشته اند. وی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران در خصوص رشد مثبت بخش صنعت گفت: این روند در 6 ماه اول امسال نیز تداوم داشته و آمار مثبت موجود مؤید همین نکته است و البته خوشبختانه طبق اعلام بانک جهانی اقتصاد کشورمان در حال رشد بوده و در سال 99 عموم شاخص های صنعتی کشور مثبت خواهند شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: از یک وضعیت سخت عبور کردیم و از حمایت تمامی دست اندرکاران بخش تولید به ویژه عنایات ویژه مقام معظم رهبری، شخص رئیس جمهور و همچنین توجهات ویژه و پیگیریهای آقای جهانگیری تقدیر و تشکر میکنم.

رحمانی گفت: صنایع غذایی به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور ۹ درصد از مجموع سرمایه گذاری بخش صنعت، ۱۱.۶ درصد ارزش افزوده و ۱۴ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. وی افزود: یکی از ویژگی های مهم و بارز صنعت غذایی در کشور ما سرمایه گذاری کم و اشتغال بالای آن است و البته در دوره تحریم نیز کمترین دغدغه را در این حوزه داشته ایم. رحمانی اعلام کرد: سال گذشته حدود 1.7 دهم درصد صادرات وزنی کشور و بیش از ۷ درصد صادرات ارزشی کشور در بخش صنایع غذایی بوده و این نشان دهنده آن است که زنجیر های ایجاد شده و تولید کالا در این بخش تبدیل به ارزش افزوده بالایی شده است. وی خاطر نشان کرد: در سطح کشور ظرفیت های خالی تولیدی همراه با امکان فروش و بازار مناسب وجود دارند که صنعت غذایی یکی از آن موارد است و باید روی این بخش بیش از گذشته کار و سرمایهگذاری شود.

وزیر صمت با اشاره به عضویت ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا، اعلام کرد: صنعت غذایی یکی از مواردی است که در تعرفه های ترجیحی طرفین امتیازات خوبی برای کشورمان ایجاد شده و از ظرفیتهای بسیار بالایی برای مبادلات تجاری فیمابین برخوردار است در همین راستا انتظار داریم تشکلهای بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی موثرتر از پیش برای فعال سازی این ظرفیتها گام بردارند.

رحمانی تصریح کرد: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولیدات صنایع خود نسبت به سال قبل برنامه ریزی کرده و اقدامات مقتضی نیز در دستور کار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: اگر مبنای سال رونق تولید است و همه مسئولان بسیج شدند تا این حوزه را بیش از پیش تقویت کنند ضرورت دارد در تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها و سرمایه در گردش درخواستی آنها اقدامات موثرتری از پیش انجام گیرد چراکه تامین نقدینگی و افزایش تولید مشکل اشتغال، خودکفایی در بسیاری از بخشهای تولیدی و قطع وابستگی کشور به برخی واردات را به طور کامل برطرف سازد.