افزایش ۳۳ هزار میلیارد تومانی حقوق ها

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سال آینده حداقل ۳۳ هزار میلیارد تومان به عنوان افزایش حقوق بین شاغلان و بازنشستگان توزیع میشود.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۱۳ هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی و ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز تصویب شده است.

وی با تاکید بر توجه دولت بر پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی اظهار داشت: در شرایط تحریم های بی نظیر علیه کشور، امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کاران به صورت کامل پرداخت شد.

 

خدمات شبانه روزی گمرک به زائران

میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران با هیئت همراه از مرز چذابه بازدید و روند خدمات رسانی کارکنان گمرک در این مرز را مورد بررسی قرار داد.

به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی ابتدا از روند تجهیز ساختمان اداری گمرک بازدید و سپس در سالن مسافری پایانه مرزی چذابه حاضر و فعالیت کارشناسان فنی مستقر پای دستگاه ایکس ری چمدانی را بررسی کرد. وی همچنین ضمن حضور در بارانداز مرز چذابه و سالن تجاری (ترانزیت کالا) از نحوه خدمات رسانی کارشناسان سرویس ارزیابی برای خروج کامیونت، کامیون و تریلرهای حامل اقلام غذایی برای موکب های مستقر در عراق و همچنین انجام تشریفات امور گمرکی خروج اتوبوس ها، مینی بوس ها و تانکرهای به سمت کشور عراق بازدید کرد.

 

افزایش تسهیلات صندوقهای خرد محلی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: تسهیلات پرداختی به صندوقهای خرد محلی با 30 نفر اعضا از 15 میلیون تومان به 20 تا 30 میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اصغر نوراللهزاده در همایش ملی صندوقهای خرد محلی با بیان اینکه این صندوقها بیش از 10 سال متوقف مانده بودند، اظهار کرد: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و دفتر امور زنان این وزارتخانه توانستیم پس از یک توقف طولانی به توسعه دوباره صندوقهای محلی و دستیابی آنها به منابع مالی بپردازیم. وی ادامه داد: در این راه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد به ما کمک بسیاری کردند.

دلار در بازارهای جهانی از نفس افتاد

کمرنگ شدن امیدها به حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین، دلار را به عقبنشینی وا داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با وجود آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از رسیدن به فاز نخست توافق تجاری با چین خبر داده بود، برخی از منابع خبری از آماده نبودن طرف چینی برای امضای این توافق نامه خبر دادند و این مساله باعث افزایش شک و تردید معامله گران نسبت به حصول توافق بین دو اقتصاد برتر جهان در آینده ای نزدیک شده است.

در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی، هر دلار به ۱.۱۰۳۱ یورو رسید تا بار دیگر به قله سه هفته اخیر خود نزدیک شود. الکس استنلی، استراتژیست ارشد نرخ بهره در بانک ملی استرالیا گفت: گزارشهای رسانه ها حاکی از تمایل چین برای یک دیدار دیگر بین مقامات عالی دو طرف در اواخر ماه جاری میلادی است چرا که به عقیده چینی ها هنوز بر سر تمامی جزئیات مورد اختلاف توافقی حاصل نشده است. برخی از فعالان بازار نگران اند که میزان نقاط مشترک بین دو طرف بیش از حد بزرگنمایی شده باشد.

سقوط ۵ درصدی ارزش ترکیه

لیر ترکیه به دنبال عملیات نظامی این کشور در سوریه بدترین عملکرد را در ماه اکتبر در بین ارزهای اصلی جهان داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، لیر ترکیه به دنبال عملیات نظامی این کشور در سوریه بدترین عملکرد را در بین ارزهای اصلی جهان در ماه اکتبر داشته است.

چنین تغییر و تحولی برای لیر ترکیه عجیب نیست اما این ارز در ماه جاری میلادی به صورت کاملا استثنائی پنج درصد ارزش خود را در مقابل دلار همزمان با افزایش یک و سه دهم درصدی شاخص «ام. اس. سی. آی» برای ارزهای بازارهای نوپا از دست داده است.

صعود بازارهای نوپا به طور کلی از شاخصهایی چون احتمال توافق تجاری چین و آمریکا و اقدامات تحریک کننده ناشی میشود اما ناظران درباره ترکیه نسبت به اعمال تحریمهای بین المللی بر این کشور به دلیل عملیات نظامی در ترکیه ابراز نگرانی میکنند.

کارشناسان بازارهای نوپا در حال حاضر ایجاد یک محرک ایجابی و مثبت برای ترکیه را بسیار بعید میدانند.

تجارت به بهانه روز جهانی مبارزه با فقر بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که حدودا یک ماه قبل منتشر شده اعلام کرده، متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری در سال گذشته خورشیدی به 43 میلیون و 490هزارتومان رسیده و این رقم برای هر خانوار روستایی 23 میلیون و 311 هزار تومان بوده است.

بر این اساس، هر ایرانی شهری روزانه به طور متوسط 3.2 دلار درآمد دارد و هر فرد روستایی نیز 1.7 دلار که نشان می دهد، متوسط درآمد روزانه روستائیان ایران پایینتر از خط فقر شدیدی که بانک جهانی اعلام کرده است.

از سوی دیگر، بانک جهانی در تازهترین برآورد خود، مبنای محاسبه خط فقر شدید در جهان را درآمد روزانه 1.9 دلاری برای هر فرد تعیین کرده است. این نرخ بر پایه خط فقر ملی گروهی از فقیرترین کشورهای جهان به دست آمده و با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید، قیمتهای رایج در این کشورها به دلار آمریکا تبدیل شده است.

یورونیوز در این باره می نویسد: می نویسد: هر ایرانی برای این که سطح زندگی بالاتر از خط فقر داشته باشد، باید سالانه نزدیک به 2007 دلار درآمد داشته باشد. به عبارت دیگر درآمد ماهانه هر خانوار 3.3 نفری شهری غیر فقیر با توجه به نرخ 11 هزار و 500 تومانی دلار باید بیش از 6.3 میلیون تومان باشد و سالانه فراتر از 76.1 میلیون تومان یا 1.75 برابر میزان فعلی باشد.

  • رفع فقر راه حل ساختاری می خواهد

    در مناسبات رانتی به موضوع فقر به عنوان یک دانش تزئینی نگاه میشود. درحالی که فقر مسالهی توسعه در برابر اضمحلال است؛ فقر مسالهای ساختاری است، و راه حل ساختاری میخواهد. به گزارش ایرنا فرشاد مومنی اقتصاددان، ضمن بیان مطلب بالا افزود: خیلی از بزرگان توسعه، ماجرای فقر را روی دیگر سکهی توسعه میدانند. اگر تکلیف خود را با توسعه روشن نکنیم نمیتوانیم برای حل مسالهی فقر کاری بکنیم. نکتهی دیگر اینکه، باید این را بپذیریم که درهمتنیدگی جدی و تمام عیاری بین مناسبات بازتولید کنندهی نابرابریهای ناموجه و مناسبات گسترش دهنده و تعمیق کنندهی فقر وجود دارد. پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم با مسالهی فقر مبارزه کنیم، باید بنای اصلی را بر نابرابریهای ناموجه قرار دهیم. میتوان در زمان خودش با جزئیات توضیح داد که ساختار نهادی ریشهدار ایران به طرزی شگفت انگیز توانایی خارق العادهای در بازتولید،گسترش و تعمیق نابرابریهای ناموجه دارد و به خاطر آن در همتنیدگی که بین آن دوتا وجود دارد با گسترش و تعمیق فقر هم همراه میشود.

    مومنی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر، در «مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی» سخن می گفت ادامه داد: خصلت رانتی برخورداریها شدت دهنده به نابرابریها است. یک بعد این قضیه مسالهی ناباروری است، و بعد دیگر آن، که مسالهی امنیت ملی ما را هم شامل میشود، این است که این مناسبات نابرابرساز بزرگترین نیرو محرکهی شدت بخشی به وابستگیهای ذلتآور به دنیای خارج هم هست.

  • تشدید فقر و نابرابری حاصل عملکرد دولتمردان

    در همین راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس در نشست علنی (یکشنبه، ۱۴مهرماه) مجلس گفت: نتیجه عملکرد همه دولتمردان گذشته جز فقر، بدبختی، بیکاری، فساد اقتصادی، از دست رفتن منابع زیرزمینی، کاهش ارزش پول ملی، ناامنی، رانت، به وجود آمدن دو طبقه ثروتمند و فقیر، به وجود آمدن قشری تازه به دوران رسیده و از بین رفتن اعتماد چیز دیگری نبوده است. چرا کشوری با ۸ درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت جهان را به چنین روزی انداختهاید؟

    به نقل از خانهملت، هدایت اله خادمی افزود: فقر، بیکاری و فساد بیداد میکند، مقام معظم رهبری سالهای گذشته فرمودند که «فساد اقتصادی یک بیماری است، بیماری مُسری که اگر جلوی آن را نگیرید، گسترش پیدا میکند»، مسئولان ارشد کشور باید پاسخ دهند که به جز گرفتن اقامت برای فرزندان خود و ثروتهای بادآورده چه کردهاند؟ چند مسئول دو پاسپورتی است؟ چند مسئول هر ساله برای تفریح و دیدار با خانواده به آمریکا میرود؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات کشور از خود ما، ناکارآمدی مسئولان، فساد اقتصادی، عدم جدی بودن در کار، نداشتن برنامه و عدم نظارت مجلس بر امور اجرایی است، ما باید به فکر فرزندان کشور باید باشیم. مسئولان باید لحظهای درنگ کنند تا شناختی از خود، کشور و جهان اطراف پیدا کنند. خادمی تاکید کرد: تصمیمگیران باید شاخصهای کارآمدی، وطن پرستی و سلامت مالی را در نظر داشته باشند تا به موفقیت دست پیدا کنیم، همچنین باید روابط با کشورهای همسایه و منطقه برقرار کنیم زیرا رژیم صهیونیستی و آمریکا از اختلافات منطقهای سود میبرند. ایران سالها برای کشورهای همسایه پدری و برادری کرده، لذا آنها باید برادری را پیشه خود قرار دهند زیرا هیچ کشور بیگانهای نمیتواند امنیت منطقه را تضمین کند. خادمی ضمن تشکر از نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور که معادلات آمریکا را در خاورمیانه به هم زدند و موجب خفت آنها شدند، ادامه داد: در صورتی که در بخشهای دیگر اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی چنین عمل شود، فقر و بیکاری و فساد در کشور از بین خواهد رفت. متاسفانه در بخش سیاسی به درستی عمل نشده است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: سرمایه گذاران بازار سرمایه فقط پس انداز خود را وارد این بازار کنند و داراییهای ثابت و روزمره خود را به عنوان سرمایه گذاری وارد بورس نکنند و از مشاوره افراد مورد اعتماد استفاده کنند.علی صحرایی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما،گفت: توصیه میکنم سرمایه گذاران جدید به هیچ وجه دنبال روی شایعات و اخبار فضای مجازی نباشند و براساس آن تصمیم نگیرند.وی گفت: در صورتی که مشاور خوبی را نمیشناسند از شرکتهای مشاوره که شناسنامه دار و مورد تایید سازمان هستند کمک بگیرند.صحرایی افزود: بازار سرمایه امسال وضع خوبی داشته و خوشحالیم که تعداد زیادی از سرمایه گذاران سود خوبی نصیب شان شده است.وی گفت: در این بازار منابع مالی که وارد میشود تورم زا نیست و به اقتصاد ملی کمک میکند درحالی که سایر بازارهای موازی با بورس مانند مسکن، طلا و ارز آثار مخربی بر اقتصاد کشور دارند و تورم زا هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: بورس کالا طی سال های اخیر بازارها را از یک بهم ریختگی و بی نظمی در دادوستد ها به یک ثبات نسبی با حضور همزمان تولیدکننده و مصرف کننده در مسیر عرضه و تقاضا هدایت کرده و در حال حاضر با وجود همه مشکلات زیر ساختی اقتصادمان، یک رقابت نسبی همراه با امکان رصد و نظارت بر معاملات کالاها به واسطه بورس مهیا شده است. مجید پورکائد، در گفت و گو با تسنیم، افزود: با توجه به ضعف های ساختاری اقتصادی ما و امکان ایجاد بی نظمی های لحظه ای و مقطعی در بازارها، لزوم تقویت عرضه کالاها در بورس در راستای جلوگیری از این بی نظمی ها احساس می شود تا مصرف کننده و تولیدکننده مواد اولیه و کالاهای واسطه ای با آسودگی خاطر کالای مورد نیاز خود را با قیمتی عادلانه از این بورس تهیه کنند.

عقبگرد بورس های اروپا و آمریکا

اخبار جدید جنگ تجاری، شاخص های بورسی در اروپا و آمریکا را بار دیگر ریزشی کرد.به گزارش رویترز، در وال استریت شاخصها ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" ۰.۱۱ درصد ریزش کرد و به ۲۶ هزار و ۷۸۷.۳۶ واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۱۴ درصد کاهش تا سطح ۲۹۶۶.۱۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۰.۱ درصدی در سطح ۸۰۴۸.۶۵ واحدی بسته شد.در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، روند نزولی کاملا محسوس بود تا جایی که شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۴۶ درصدی تا ۷۲۱۳.۴۵ واحد پایین رفت، دیگر شاخصهای مهم بورسی در اروپا نیز نزولی بودند.از سوی دیگر در معاملات بورسهای آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۸۷ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۲۰۷.۲۱ واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۰۸ درصدی به ۲۶ هزار و ۴۹۹.۷۰ واحد رسید. در چین شاخص " شانگهای کامپوزیت " با کاهش ۰.۴۶ درصدی در سطح ۳۹۳۷.۱۰ واحد بسته شد.

چشم انداز بازار سرمایه روشن است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانیان، اظهار کرد :بازار سرمایه برای ادامه روند صعودی نیازمند ورود نقدینگی تازه و بیشتری نسبت به شش ماه گذشته است.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، علی رضا کدیور،به سهامداران توصیه کرد: سرمایه گذارانی که حرفه ای بوده و با صورت های مالی و مفاهیم بازار سرمایه آشنایی دارند، بهتر است از منابع رسمی (مانند سازمان بورس، سایت کدال) اطلاعات و تحلیلهای مورد نیازشان را دریافت کنند و به شایعات و کانالهای مجازی مراجعه نکنند.وی به سرمایه گذارانی غیر حرفهای نیز پیشنهاد کرد: این افراد که توان تحلیل نداشته و با قوانین و مقررات بازار سرمایه و صورتهای مالی آشنایی ندارند، بهتر است به طور غیر مستقیم و از طریق صندوقهای سرمایهگذاری، شرکت های سبدگردان و دیگر ابزارهای مشابه استفاده کنند.این کارشناس بازار سرمایه پیشبینی فضای کلی بازار سرمایه را امری دشوار و وابسته به متغیرهای داخلی و خارجی دانست و بیان کرد: برای بررسی چشم انداز آینده بازارسرمایه (حداقل تا ۶ ماه آتی) باید دید تمام متغیرهای داخلی و خارجی تاثیرگذار بر بازار نسبت به امروز چه تغییری میکنند. متغیرهای داخلی شامل نرخ ارز، سیاست های دولت در زمینه حامل های انرژی در خصوص واردات و صادرات کالاها و در حوزه بین المللی، قیمت های جهانی مواد خام، فضای سیاسی بینالملل و به طور کلی وضعیت اقتصاد جهانی مطرح هستند.

رفتار هیجانی سهامداران موجب شد

 

گروه بورس: شاخص کل در بازار بورس روز سه شنبه23مهرماه، ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحد رسید.

در معاملات روز سه شنبه23مهرماه، بیش از سه میلیارد و ۲۹۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲ هزار و ۹۷۱ واحد کاهش به ۸۶ هزار و ۷۷۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۹۸۹ واحد افت به ۵۸ هزار و ۷۵ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور نیز ۱۲ هزار و ۴۲۰ واحد کاهش به رقم ۳۵۳ هزار و ۶۷۲ واحد رسید، شاخص بازار اول هفت هزار و ۷۸۹ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۷۱۸ واحد کاهش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۱۳ واحد و سیمان فارس (سفار) با ۶ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۳۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۱۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۵۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۳۳ واحد، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳۰۹ واحد، گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا) با ۲۹۴ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۹۱ واحد از جمله گروههایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

برپایه این گزارش، در بین نمادهای روز سه شنبه23مهرماه، نماد بانک ملت، بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین، سایپا، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه بانکها در معاملات روز سه شنبه23مهرماه، صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۳۷۵ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.