حذف دلار با پیمان های پولی دو و چندجانبه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حذف سلطه دلار، بایستی کشورها از واحدهای پولی خود برای انجام معاملات و مراودات اقتصادی استفاده کنند.

به گزارش تجارت، عین الله شریف پور؛ نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار برگزاری خانه ملت در خصوص پیمان های پولی دو جانبه و چندجانبه گفت: انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه می تواند به سلطه دلار در عرصه اقتصادی پایان دهد.

شریف پور عنوان کرد:به همان اندازه که دولت برای انجام معاهدات اقتصادی خود در دنیا و به ویژه با ۱۵ همسایه خود مصمم است مجلس نیز پیگیر این موضوع است.

 

رتبهبندی کارتهای بازرگانی، بزودی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با همکاری اتاق بازرگانی ایران و مرکز رتبهبندی آن در حال رتبهبندی کارتهای بازرگانی هستیم و پس از آن میتوانیم موارد استثنا شده را راحتتر اعمال کنیم. به گزارش تجارت، «حمیدرضا زادبوم» در نشست صبحانه کاری با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران افزود: ثبت سفارش برای کارتهای بازرگانی صادر شده در سالهای ٩٧ و ٩٨ واحدهای تولیدی آزاد است، در صدد هستیم برای تجار نیز ثبت سفارش آزاد شود. وی با اشاره به طرح رتبهبندی کارتهای بازرگانی تصریح کرد: با همکاری اتاق بازرگانی ایران و مرکز رتبه بندی آن در حال رتبهبندی کارت های بازرگانی هستیم و پس از آن میتوانیم موارد استثنا شده را راحتتر اعمال کنیم.

 

سازمان حمایت بر بازار نظارت ندارد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مجلس به آقای رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد داد بنابراین نیاز است در صورت تفکیک وزارتخانه هر دو وزیر جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرند. بهرام پارسایی در گفتوگو با خانه ملت درباره رایزنیهای وزارت صمت برای ابقای رحمانی در کرسی وزارت صنعت، گفت: آقای رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت است حال اگر این وزارتخانه به دو وزارت "صنعت و معدن" و "بازرگانی" تفکیک شود ایشان وزیر کدام یک از این وزارتخانهها خواهد بود؟ نماینده مردم شیراز افزود: مجلس به آقای رحمانی به عنوان وزیر صنعت رای اعتماد داد بنابراین نیاز است در صورت تفکیک وزارتخانه هر دو وزیر جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

رییس اتاق ایران گلایه کرد؛

گروه تجارت: نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی با وزیر صنعت و معاونانش، در اتاق ایران برگزار شد. غلامحسین شافعی در این نشست تاکید کرد: تصمیمگیران اقتصادی اگر به فکر بهبود وضعیت اقتصادی هستند، برنامهای جامع با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی طراحی کنند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با تاکید بر گستردگی و چندوجهی بودن آثار توسعه صنعتی بر ابعاد اقتصادی کشور، خواهان توجه به این بخش بیش از قبل شد. او در همین زمینه توجه به نظرات تخبگان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی واقعی را اجتنابناپذیر قلمداد و خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته بخشهای مختلفی از اقتصاد کشور مانند دلالیگری و واسطهگری به بلای جان اقتصاد تبدیل شدهاند و در حال حاضر هم با یک قرن تاخیر اقدامات لازم برای اصلاحات اقتصادی در حال انجام است.

شافعی در ادامه تصریح کرد: تصمیمگیران اقتصادی، واقعا اگر امروز خواهان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هستند، باید در پی اجرای کامل برنامهای جامع وکامل با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی باشند. چرا که اگر وضع فعلی تغییر اساسی نکند و کشور بهشت نامولدان باشد، دیگر نمیتوان امیدی به اصلاح اساسی و بهبود اقتصادی داشته باشیم. رئیس اتاق ایران گفت: اگر صحبت از اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و خصوصیسازی میشود، باید کلیه این مباحث در خدمت و حمایت از بخشهای تولیدی و خدماتی واقعی داخل باشد. در حال حاضر یکی از مهمترین تنگناهای ساختاری صنعت کشور، عدم تغذیه مناسب از نظام مالی است؛ تا جایی که شاهدیم با وجود رشد نقدینگی، آمار اقتصادی کشور از ورود بخش کمی از منابع مالی و نقدینگی موجود در اقتصاد به حوزه تولید حکایت دارد. او در همین زمینه افزود: از سال ۹۵ به طور متوسط نقدینگی سالانه ۲۰ درصد رشد داشته که اگر این رقم در خدمت تولید کشور قرار میگرفت، اکنون نباید رشد اقتصادی پایینی داشتیم. علاوه بر این از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٥ سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی از ٢٨.٥ درصد به ١٨.٥ درصد رسیده و سهم صادرات از مانده تسهیلات نیز از ١.٥ درصد به ٠.٤ درصد کاهش یافته است. رئیس اتاق ایران در ادامه صحبتهای خود، توسعه صادرات غیرنفتی را اولویت اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر در شرایط بحرانی کنونی، صادرات غیرنفتی را اولویت قرار دهیم، سیاستهای ارزی نیز باید با آن هماهنگ باشد. با این حال شاهدیم که سیاستهای تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیستند. شافعی همچنین با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا از وزیر صنعت و معاونان او خواست تا درباره کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در این اتحادیه، حتما نظرات بخش خصوصی را لحاظ کنند تا مشکلات موجود درباره ترکیه تکرار نشود.او به وجود برخی قوانین و مقررات سختگیرانه در اقتصاد ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که با عنوان «جنگ اقتصادی» توصیف میشود، نباید انتظار داشته باشیم که قوانین عادی، گرهگشا باشند؛ برای بهبود فضای اقتصادی کشور نیازمند این هستیم که برخی قوانین عادی حذف شوند یا حداقل به مدت 1 الی دو سال به تعویق بیفتد. در همین زمینه شافعی بر این باور است که باید سهم تسهیلات بانکی از بخشهای مختلف برداشته شده و مسائلی مانند ممنوعالخروجی و چک برگشتی نیز با شرایط فعلی اقتصاد ایران تطبیق داده شده و مورد عمل قرار گیرد.رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد تا بهمنظور بررسی و حذف قوانین دست و پاگیر، کمیته مشترک دولت و بخش خصوصی تشکیل شود.در ادامه این نشست تعدادی از روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی به ارایه نظرات و بیان مشکلات خود پرداختند.

  • مشورت با بخش خصوصی؛ شاهبیت درخواست فعالان اقتصادی

    بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بهعنوان اولین سخنران فعالان بخش خصوصی با تأکید بر این موضوع که مهمترین درخواست فعالان اقتصادی، مشورت با آنهاست، اظهار داشت: بهرغم تأکیداتی که هم در قانون و هم از سوی رئیسجمهوری برای مشورت با فعالان بخش خصوصی میشود اما متأسفانه در عمل این مهم نادیده گرفته میشود. رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، کلید هدایت سرمایه به بخش تولید کشور را در گروی ایجاد جذابیت دانست و در همین زمینه افزود: متأسفانه در حال حاضر سیاستهای تنبیهی جای معافیتها و مشوقهای صادراتی را گرفته و همین امر مانع ورود سرمایهگذاران به حوزه معدنی و صنایع معدنی شده است.

  • نا اطمینانی از نرخ ارز مانع فعالیت است

    ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نا اطمینانی فعالان اقتصادی از نرخ ارز را بهعنوان مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی اعلام کرد و به انتقاد از دخالت دولت و شبهدولتیها در قیمتگذاری، کمبود نقدینگی، تصمیمات خلقالساعه و ضعف دیپلماسی اقتصادی پرداخت. او همچنین، اجرای مصوبات و پیگیری ماده 46 قانون اساسی را از مهمترین خواسته فعالان اقتصادی عنوان کرد و در ادامه گفت: در حال حاضر بیشتر مجوزهایی که برای کسبوکارهای جدید صادر میشوند، فاقد اعمالنظر کارشناسی شده هستند. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تأکید بر نقشآفرینیSMEها در دوران تحریم و ضرورت رفع مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط، گفت: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته کمیسیون صنایع در دوره هشتم، تهیه کتابی با همکاری دانشگاه خواجهنصیر و یکی از دانشگاههای معتبر فرانسوی، با محور بنگاههای کوچک و متوسط در ایران و مقایسه آنها با کشورهای دنیا است که بهزودی مقدمات انتشار این کتاب فراهم خواهد شد و با توجه به مطالعات تطبیقی صورت گرفته، این کتاب راهنمای خوبی برای توسعه فعالیت بنگاههای کوچک و متوسط در ایران است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۷۵ هزار زائر ایرانی پس از زیارت اماکن زیارتی عراق و حضور در کربلای معلی به کشور بازگشتهاند. به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری در حاشیه بازدید از پایانههای مرزی خسروی اظهارداشت: از ابتدای محرم تا ساعت ۲۰ شب گذشته (دوشنبه) ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار زائر ایرانی راهی عراق شدند.

وی با اشاره به بازگشت یک میلیون و ۲۷۵ هزار زائر به کشور، خاطرنشان کرد: فعلا حدود ۲ میلیون زائر در عراق حضور دارند.ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ۱۷۰ هزار زائر از طریق مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه راهی عراق شدند و در مقابل شاهد ورود ۱۳۵ هزار نفر نیز به کشور بودیم.ذوالفقاری تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای خدمات رسانی به زائران چه هنگام رفتن به عراق و چه هنگام بازگشت به ایران نداریم.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر امری طبیعی است و باید به این نکته هم توجه کرد که در همه جا رأی گیری به اتفاق آرا انجام نمیشود.به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، سید ابراهیم امینی پس از یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه بعد از تذکرات اعضای شورا وارد دستور شدیم و در بررسی اولین دستور لایحه اسناد پیوست سند برنامه پنج ساله سوم در دستور کار قرار گرفت که این دستور با رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید و پس از آن وارد دستور دوم؛ فوریت الزام شهرداری به ارائه لایحه درباره عرضه سهام شرکتها، سازمانها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه شدیم که اعضای شورای شهر به آن دستور نیز رأی مثبت دادند.

همکاری ایران و اتریش در حوزه کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با مسئولان وزارت کار، تأمین اجتماعی و بهداشت اتریش و بر همکاری و تبادل تجربیات دو کشور در حوزه کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اسکندر مؤمنی در این دیدار که در حاشیه سفر خود به وین انجام شد، گفت: از آنجایی که برنامههای مبارزه با مواد مخدر در کشور ایران، مبتنی بر راهبرد متوازن است، پیگیری امور مرتبط با پیشگیری، درمان، بازپروری و همچنین کاهش آسیب از جمله موضوعاتی است که همسو با اقدامات انتظامی و مقابلهای اجرا میشوند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت وضعیت ایران با اتریش به دلیل همسایگی با افغانستان بهعنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان است، گفت: به همین دلیل کارهای دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر متفاوت است ولی در مبحث پیشگیری و درمان تا حد زیادی مشترک هستند.

استقرار پروژههای الکترونیک هزینههای سلامت را کاهش میدهد

مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت گفت: حرکت به سمت استقرار پروژههای الکترونیک باعث کاهش هزینهها، کنترل عملکرد طرف قرارداد، افزایش کیفیت خدمات سلامت و کاهش هزینههای سازمان بیمه سلامت میشود.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، صادق رجایی درباره عملکرد سازمان بیمه سلامت در حال حاضر افزود: تغییرات زیادی در سازمان بیمه سلامت نسبت به گذشته انجام شده است. صدور دفترچههای بیمه سلامت تا حدودی مکانیزه شده، اما هنوز مشاهده میشود که تعداد بیمه شدگان بیشتر از جمعیت است. زیرا از تکنیکهای جدید به درستی استفاده نشده است. با استفاده از سیستمهای مکانیزه میتوان این مشکلات را کاهش داد. وی درباره اهمیت تجمیع بیمههای درمانی بیان کرد: تجمیع بیمههای درمانی یک بحث طولانی است که موانعی در سر راه خود دارد و برخی از این موانع قانونی محسوب میشود. به طور مثال نمیتوان بیمه نیروهای مسلح را به علت موارد امنیتی با سایر بیمهها تجمیع کرد.

«تجارت» ازکسب وکارهای پنهانی در بزرگترین قبرستان کشور گزارش می دهد؛

گروه اجتماعی - محمدخادمی: براساس روایات و سخنان بزرگان دینی پنجشنبه و جمعه هر هفته فرصت مناسبی است تا یادی از اموات کنیم. از همین رو سیل جمعیت در پایان هفته راهی قبرستان ها می شوند تا فاتحه و نذورات برسر قبر از دست رفتگانشان انجام دهند.

بهشت زهرا به عنوان یکی از گورستان های بزرگ کشور در کلانشهر تهران پنجشنبه ها و جمعه ها میزبان جمعیت قابل توجهی است، اما برخی از این افراد که رهسپار این مکان می شوند برای به دست آوردن معیشت شان راهی این محیط می شوند و از کنار قبرها امرار معاش می کنند، افرادی که به هزار امید خودشان را به این مکان می رسانند و لابه لای قبرها قدم می زنند تا کسب درآمدی داشته باشند.

در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به این افراد که چشم شان به آخر هفته هاست که به بازماندگان بهشت زهرا مراجعه کنند تا بتوانند نانی برای خود تهیه کنند، که در ادامه می خوانید.

  • توزیع نذورات در ایام خاص

    توزیع نذورات در روزهای آخر هفته بیشتر صورت می گیرد، از همین رو برخی افراد که با مشکلات معیشتی روبه رو هستند، آخر هفته ها بهشت زهرا پاتوقشان است تا سهمی از این نذورات را برای خود و خانواده هایشان به دست آورند.

    « رحمت» پیرمردی است که لابه لای قبرها در قطعه 352 در حال عبور است و مدام به جمعیت که اطراف قبرها جمع شده اند نگاه می کند تا ببیند نذوراتی پخش می شود، در این خصوص می گوید:« در منطقه واوان تهران مستاجرهستم، به دلیل ناتوانی نمی توانم کار کنم، اما خداروشکر4فرزند دارم که هر کدامشان به انداز توانشان به من کمک می کنند، با این وجود هزینه زندگی بالاست و هر کدام از فرزندانم زندگی جداگانه ای دارند، من نیز برای اینکه بخشی از هزینه های مواد غذایی ام را کاهش دهم آخر هفته ها به بهشت زهرا می آیم و نذورات که مردم توزیع می کنند را جمع آوری می کنم.»

    این پیرمرد که یک گونی در دست دارد و مقداری میوه در داخل آن جمع کرده است در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اینکه افرادی مانند شما در بهشت زهرا زیاد است؟ می گوید:« بعضی اوقات در مراسم های خاص افرادی بیشتر که همانند من هستند دربهشت زهرا حضور دارند، مراسم هایی مانند آخر پنچشنبه سال، شب های احیا، اولین روز سال نو و... که بخش نذرات بیشتر از روزهای دیگر سال است، اما افرادی که دائم آخر هفته ها به بهشت زهرا بیایند 100تا300 نفری می شوند.»

    او که ناگهان چشمش به پسر بچه ای افتاد که در حال پخش شکلات است، به سرعت خودش را به او می رساند و از ما فاصله می گیرد.

  • توزیع غذاهای گرم در فصل سرما

    در حالی که از بلوار های پهن و سرسبز بهشت زهرا عبور می کردم، این بار چشمم به خانمی افتاد که به همراه دو فرزند کوچکش روی صندلی محوطه بهشت زهرا نشسته بود ، از ظاهری که داشت متوجه شدم او نیز از آن دسته افرادی است که برای جمع آوری نذورات به این مکان آمده است، وی که خود را «صغری» معرفی می کند، می گوید:« شوهرم کارگر ساده است و زندگی معمولی در محله کهریزگ که در همجواری بهشت زهراست داریم، از همین رو هر ازگاهی به همراه دو فرزندم به این مکان می آیم تا هم نذوراتی جمع آوری کنیم و هم اینکه اوقات فراغت مان را در این محیط بگذرانیم.»

    او معتقد است:« بیشتر نذورات در قطعات جدید بهشت زهرا پخش می شود، چرا که افرادی که به تازگی عزیزانشان را از دست داده اند مدام به مزار شان می آیند و اقدام به پخش نذورات می کنند، اما قطعات قدیمی چون چندین سال از فوت شان گذشته بازماندگان شان کمتر به این مکان مراجعه می کنند.»

    وی درپاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اینکه بیشتر چه نوع نذوراتی در این محیط توزیع می شود؟ می گوید:« در ایام تابستان بیشتر میوه و در فصل زمستان غذاهای گرم مانند آش، سوپ، عدسی، خوراک لوبیا و.... توزیع می شود؛ البته برخی مواد غذایی مانند کیک یزدی، حلوا و خرما که در همه ایام سال توزیع می شود.»

    «صغری» در ادامه می افزاید:« گاهی اوقات میوه و شیرینی طول یک هفته خودم و فرزندانم را در این محیط جمع آوری می کنم.»

  • قران و نماز خوان پولی

    ازدیگر افرادی که در این محیط اقدام به اشتغال زایی می کنند قرآن و نماز خوانان هستند، این افراد که بیشتر میانسال اند در میان قطعات بهشت زهرا در حال پرسه زدن هستند و به محض اینکه مشاهده کنند که فردی در کنار قبر نشسته و در حال خواندن فاتحه است به سراغ او می روند و با پیشنهاد خواندن جزیی از قرآن و نماز های قضا در قبال مبلغی از بازماندگان آن مرحوم برای خود درآمدزایی می کنند.

    یکی از این افرادی که در بهشت زهرا قرآن خوانی می کند و از این طریق در آمد زایی دارد، «یعقوب» است؛ او که لهجه دارد و گویا اهل یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است، می گوید:« چه کاری بهتر از این برای فردی با سن وسال من که هیچ هنر و سرمایه ای ندارم و تنها به واسطه قرآن خوانی که از نوجوانی

    او در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه چه تعداد افراد همانند شما در بهشت زهرا مشغول به این کار هستند؟ می گوید:« 40 تا 50 نفر در این مجموعه قرآن و نماز خوانی برای اموات می کنند، اما همه این افراد همیشه در بهشت زهرا حضور ندارد و تنها افرادی که به شکل ثابت در این مجموعه بین قطعات حضور دارند 10 نفری می شوند.»

    او نرخ فعالیت اش را این طور بیان می کند:« برای قرائت چند آیه قرآن که کمتر از 10 دقیقه ای طول بکشد هر چقدر بازماندگان پرداخت کنند مشکل ندارد، اما برای یک جز قرآن 10 هزار تومان و برای هر نماز قضا2هزار تومان دریافت می شود، که بیشتر افراد تمایل دارند چند جزقرآن برای اموات شان قرائت شود.»

  • رنگ زنی قبر

    از دیگر افرادی که در روزهای پنجشنبه و جمعه خودشان را به بزرگترین قبرستان کشور می رسانند نقاشان هستند، رنگ زنها این بار برعکس دیگر افراد شاغل در بهشت زهرا به قطعات قدیمی تر مراجعه می کنند تا قبرهایی که به مرور زمان مشخصاتشان پاک شده اند را بازنویسی کنند.

    «اردشیر» یکی از این نقاشان است که در این خصوص می گوید:« اگر روزانه 10 نفر هم در بهشت... زهرا 20 قبر را بازنویسی کنند چندین سال طول می کشد که این کار انجام شود، البته مجددا قبرهای بازنویسی شده بعد از چند سال نیازبه بازنویسی دوباره دارند، به همین خاطر شغل رنگ زن ها در بهشت زهرا خوب است.»

    او در خصوص قیمت رنگ زنی و بازنویسی مشخصات قبر می گوید:« بستگی به قبر ها دارد اگر قبر کوچک باشد که از نوشته های کمتر استفاده شده باشد 20 هزار تومان دریافت می کنیم، اما اگر قبربزرگ و از نوشته های زیاد برخوردار بود آن وقت 50هزار تومان هزینه آن می شود.»

    این رنگ زن در ادامه صحبت هایش می افزاید:« در گذشته بازار ما بهتر بود، چرا که مردم برای کاهش هزینه خودشان دست به کار می شوند و با یک قلم و کمی رنگ اقدام به پر رنگ کردن نوشته های سنگ قبرها می کنند، اما با این وجود هستند افرادی که این کار را به ما رنگ زن های سنگ قبرها می سپارند.»

    فروش گل های دست دوم

    چند کیلومتری مانده به بهشت زهرا گل فروشان به چشم می خورند که در گوشه ای از بزرگراه اطراف بهشت زهرا بساط گل شان را به نمایش خودروهای عبوری گذاشته اند.

    گل فروشانی که با سن و سال متفاوت در پایان هفته به دنبال منبع درآمد از فروش گل های شان هستند؛ اما برخی معتقد اند که این افراد گل ها را از روی قبرها به سرقت می برند و مجددا به افراد دیگر با قیمت پایین تر می فروشند یا به جای گل های پر پر شده به مشتریانشان می فروشند.

    در این میان «رسول» یکی از این گل فروشان است که 17سال دارد، می گوید:« کمتر پیش می آید همکارانم دست به سرقت گل ها در بهشت زهرا بزنند و آن ها را پرپر کنند و مجددا به فروش برسانند.»

    او برای اثبات حرف هایش این طور می گوید:« دلیل نخست اینکه از زمانی که مشتری گل را می خرد و به روی قبر می گذارد تا آن فرد متخلف آن را پیدا کند و مجددا به فروش برساند گل سرقتی از بین خواهد رفت، دلیل دوم بر می گردد به حضور نیروهای امنیتی که در مجموعه بهشت زهرا مستقر هستند و مدام در حال گشت زنی هستند و با به سرقت رفتن گل و دیگر اشیا مقابله می کنند و دلیل سوم برمی گردد به اینکه گل ارزش مالی زیادی ندارد که فروشند بخواهد در آن حیله گری کند و تنها علت ارزان فروشی آن این است که افرادی که در کنار جاده گل می فروشند اجاره مغازه نمی دهند و اینکه حجم فروش شان بالاست و سود کمتری دریافت می کنند.»

    اما برخی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار«تجارت» براین باور هستند که گل های پرپر شده همان گل هایی هستند که گل فروشان قبلا آن ها را به دیگران فروخته اند و مجددا اقدام به جمع آوری گل ها از روی قبرها می کنند.

    گلاب ریزی برای کسب درآمد

    در بین این گل فروشان هستند افرادی که شیشه هایی در دست دارند که مجتوای داخل آن را گلاب معرفی می کنند که در واقع آب است و به جای گلاب به رهگذران می فروشند، از سوی دیگر هستند افرادی که در بین قطعات رفت و آمد می کنند و اگر جمعیتی را دور یک سنگ قبر ببیند اقدام به گلاب پاشی به روی قبر می کنند تا از بازماندگان پولی طلب کنند.

    یکی از این گلاب ریزان که نمی خواهد نامش در روزنامه درج شود به خبرنگار ما می گوید:« کار گلاب ریزی به روی سنگ قبرهای کار کاملا تخصصی است، چرا که باید بدانید چه زمانی و برای چه کسانی اقدام به گلاب ریزی به روی قبر اموات شان کنید، برای نمونه اگر اطراف قبر خانم ها باشند آن وقت فرصت مناسبی است و در مرحله بعد باید سن فوت شده را از روی قبر خواند اگر فوت شده جوان باشد آن وقت باید دست به کار شده سنگ تمام گذاشت، این کار باعث می شود تا احساسات بازماندگان را جریحه دار کرد و آن وقت دست به جیب شوند و پول خوبی برایمان در نظر بگیرند.»

    او از این شغلش راضی به نظر می رسد و از مراجعه کنندگان به بهشت زهرا ممنون است که توجه به افرادی می کنند که در این مجموعه کسب درآمد می کنند.

    قبر شویی

    خبرنگار«تجارت» جستجوی زیادی در بهشت زهرا انجام داد تا با افرادی که دست به قبر شویی می زنند صحبت کند، که در این خصوص هیچ گونه قبرشویی در بهشت زهرا وجود نداشت.

    بهترین نذورات برای اموات

    برای اینکه بدانیم، چه نذوراتی برای اموات مان مناسب است، به سراغ حجت الاسلام «واشقانی فرهانی» کارشناس مذهبی رفته ایم، او در این باره معتقد است:« بزرگان دین براین باور هستند که برای اموات مان باید دعا کنیم بخصوص بعد از نماز یومیه و به ویژه در مکان های زیارتی بسیار سفارش شده است.»

    این کارشناس مذهبی در ادامه می افزاید:«در روایات آمده است که ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما به ما مهربانى کنید، از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن نذورات برای ما اقدام کنید.»

    او ادامه می دهد:«به نقل از مرحوم علاّمه مجلسى امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند.»

    به گفته او اگر احتمال می دهیم که اموات تان حقی واجب مانند خمس، زکات و ... دارند آن را ادا کنیم. البته در این بین اطعام دادن به فقرا، دستگیری از دیگران بسیار توصیه شده است واگر از ثلث اموال میت باقی مانده، آن ثلث را برای امور عام المنفعه و خیریه خرج کنیم.

سرمقاله

محمود اسعدی

دکتری مدیریت رسانه

ناگهان صدای آشنایی شنیدم. صادق آهنگران! بیش از سی سال پیش همین نوحهها را در جنوب و مناطق جنگی شلمچه می خواند. "کربلا کربلا ما داریم می آییم"! این شعار که با حرارت بسیار با فریاد انبوه جوانان 18 ساله تا پیرمردان محاسن سفید هنگام حمله در شبهای تار و پشت .....خاکریزها زمزمه میشد، "قله ای" را تصویر می کرد که رسیدن به آن بیشتر شبیه رویا بود. بسیاری از آن جوانان اکنون در میان ما نیستند و جام شهادت را نوشیده اند. شاید استاد شفیعی کدکنی در وصف آن ها سروده است:

آن فروریخته گل های پریشان در باد

کز پی جام شهادت همه مدهوشانند

نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد

تا نگویند که از یاد فراموشانند

سال ها بعد جنگ پایان یافت، سی سال در هول و ولا گذشت تا حالا که آرام و بیصدا در کربلاییم. آهنگران با همان چفیه سفید، حمایل سبز و پیراهن سیاه وسط جمعیت روی اتومبیلی با سکویی بلندبالا ایستاده است و می گوید: این صدای انبوه جمعیت نیست، باید صدای شما از همهمه مردم بیشتر باشد و کاروان به فارسی شعار می دهند و تنها چند صد قدم تا ضریح امام حسین فاصله هست، تصور چنین اتفاقی در آن سالها چقدر ممکن می نمود؟ "آهنگران" را تمام شهیدان می شناسند، همانکه به تهییج و تشویق رزمندگان می پرداخت و در اکثر حملات بزرگ نقش مهمی در ترغیب به دفاع داشت. اکنون ایرانیان پس از دو شبانهروز که مسیر هشتاد کیلومتری نجف تا کربلا را پیاده پای و عاشقانه پیموده اند در آستانه حرم سالار شهیدان به عزاداری مشغولند و مردم عراق همچنان با نوشیدنی و غذا به پذیرایی از آنان می پردازند. این محبت بین دو ملت چگونه پدید آمد؟ آیا پایا خواهد بود؟ نقش رهبران در این میان چیست؟ نبود صدام چگونه به رفع کدورتها کمک کرد، آیا این چشمهای گریان که اکنون باهمند، و در رثای مردی اشک میریزد که برای عدالت و حریت به شهادت رسید، می تواند آتش خشم و کینه و کدورت جنگ هشتساله را شستشو دهد؟ آیا شفقت و عطوفت قادر است جای جنگ و خونریزی را بگیرد و دو ملت بی دخالت دیگران به تعالی دین و دنیای خود بپردازند؟ به یاد تاریخ می افتم، در فتح مکه فاتحان جوان شعار می دادند الیوم یوم الملحمه. باید حالا که پیروز شدیم پاسخ دشمن را بدهیم! اما پیامبر شعاری برخلاف آن مطرح کرد: الیوم یوم المرحمه. امروز روز مهربانی کردن است و اینگونه بود که حتی ابوسفیان و خاندانش رام و آرام شدند -اگرچه تبعاتی نیز داشت- اکنون آیا نمی توان به جای زور و خشونت با زبان حلم و رحمت به جذب و جلب مخالفان پرداخت؟ اربعین و عزیمت میلیون ها ایرانی در صحرا و بیابانهای نجف و کربلا اگر همین ویژگی را داشته باشد به مقصد و مقصود خود رسیده است. کربلا نه هدف که وسیله ای برای وصال به معبود است و راه نجف نه مسیر که خود هدف اصلی است. سلوک نه سیر کردن از نقطهای به نقطهای دیگر که خود هدف غایی و نهایی است حتی اگر قدمی برنداشته باشی همینکه در مسیر افتادی کافی است. انگار حرکت اصلی در ذهن است که آدمی را به سیر و سلوک وامیدارد. قدم و قلم بهانه است؛ اما ازآنجاکه گفته اند «لاشرف مع سوء الادب»، هر کاری آدابی دارد حتی سفر و سیر و سلوک که اگر لطایف و ظرایف آن رعایت شود زیبا و گوارا است.

منبع: خبرآنلاین