جابجایی ۱۳۰ نفر زائر در یک هفته

معاون مسافری راهآهن گفت: در ایام اربعین ۹۴ هزار و ۱۸۶ زائر در مسیر رفت و ۳۵ هزار و ۹۷۷ زائر را در مسیر برگشت توسط قطارهای اربعین جابهجا شدند و جمعاً تا تاریخ مذکور ۱۳۰ هزار و ۱۶۳ زائر از طریق قطار سفر زیارتی خود را انجام دادند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی معاون مسافری راهآهن در تشریح آخرین وضعیت اعزام زوار از طریق قطار اظهار داشت: از ابتدای طرح اربعین ۹۸ (۱۵ مهر ماه) تا ساعت پایانی روز ۲۱ مهرماه، جمعاً ۳۴۳ رام قطار برنامهای و فوقالعاده برای جابهجایی زائران اعزام شد.

 

9هزار دستگاه اتوبوس در خدمت زائران

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در جلسه ستاد اربعین از اختصاص ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه جایی اوج سفر ایام اربعین خبر داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عبدالهاشم حسن نیا با بیان این مطلب اظهار داشت: ظرفیت کل کشور ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس می باشد که از این تعداد ۹ هزار اتوبوس برای جابه جایی در ایام اوج سفر ایام اربعین(دو روز قبل و دو روز بعد از اربعین) اختصاص داده شده است.

حسن نیا افزود: پیش بینی می شود اوج ورودی مرز مهران ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار زائر باشد .

 

پیش بینی تداوم کاهش قیمت مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا تمام راهکارها برای افزایش تولید و کاهش تقاضا در بازار مسکن باید در دستور کار قرار گیرد گفت: با تداوم شرایط کنونی در بازار مسکن، قیمت ملک در کشور به ویژه تهران کاهش خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسنخستهبند با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار مسکن اظهار کرد: دولت نمیتواند بدون تولید مسکن و تعادلبخشی به بازار عرضه و تقاضا، این حوزه را مدیریت کند. قطعا تمام راهکارها برای افزایش تولید و کاهش تقاضا در بازار مسکن باید در دستور کار قرار گیرد، در شرایط کنونی دولت برنامههای مختلفی از جمله تولید انبوه مسکن در اراضی دولتی را در دستور کار دارد.

خسارت ۵۷ میلیارد تومانی

سیل اخیر به راه های گیلان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: طی بارش های شدید روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در مجموع ۵۷ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان خسارت به راه های اصلی و فرعی استان وارد شده است.

محمدرضا نازک کار در گفت وگو با ایسنا، از تلاش شبانهروزی و بیوقفه ۲۷۰ راهدار با ۱۴۰ دستگاه ماشینآلات سبک، سنگین و نیمه سنگین راهداری در بارشهای اخیر استان خبر داد و اظهار کرد: در بارشهای اخیر خسارات زیادی به حوزه راه ها و ابنیه فنی استان وارد شد.

وی عمده ترین خسارات را مربوط به حاشیه راه های فرعی و روستایی، رانش راه روستایی و قسمت هایی از سازه پل های استان دانست و تصریح کرد: طی بارش های شدید روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در مجموع ۵۷ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان خسارت به راه های اصلی و فرعی استان وارد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عنوان کرد: طی دو روز بارش باران سیل آسا در ۱۰ شهرستان استان شاهد بیشترین خسارات وارده به راه ها و ابنیه فنی بودیم که موجب انسداد موقتی راه در مسیرهای فرعی استان شد، اما با تلاش بی وقفه راهداران استان مسیرهای مذکور در حداقل زمان ممکن بازگشایی شد.

استقبال وزارت راه و شهرسازی

از ظرفیتهای بینالملل

دیدار هیات تجاری ایتالیایی با مدیر کل دفتر توسعه امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی تیمور بشیرگنبدی با اشاره به استفاده از ظرفیتهای خوب داخلی در انجام پروژههای زیربنایی کشور، گفت: اگر شرکتهای بینالمللی میتوانند تکنولوژی روزآمد و جدیدتر و منابع بیشتری را با خود به ایران بیاورند، ما از آنها استقبال میکنیم.

تیمور بشیرگنبدی، مدیرکل دفتر توسعه امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص دیدار با کنسرسیوم ایتالیایی که عصر روز دوشنبه، ۲۲ مهرماه در محل وزارت راه و شهرسازی انجام شد، گفت: امروز با کنسرسیومی ایتالیایی دیدار کردیم و این گروه معتقد بودند که میتوانند بهرغم محدودیتهای ظالمانه بینالمللی علیه کشورمان در پروژههای اولویتدار زیربنایی مشارکت داشته باشند.

بررسی اظهارات کارشناسان نشان می دهد؛

گروه راه و مسکن: تبعات رکود تولید مسکن در چند سال اخیر و احتمال ادامه این رکود در سال های آینده به نظر می رسد نه تنها برای بازار مسکن خطرناک است بلکه اشتغال کشور را نیز دستخوش تحولات اساسی میکند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری فارس،کارشناسان مسکن را موتور محرک اقتصاد می دانند و معتقد هستند حدود هزار و ۵۰۰ حوزه مرتبط با این بخش وجود دارد بنابراین بر این باور هستند که ساختوساز و تولید مسکن، قابلیت کسب رتبه نخست اشتغالزایی را در میان همه حوزههای اقتصادی دارد.بطوریکه براساس یافتههای وزارت راه و شهرسازی، بخش مسکن در مقایسه با ۱۰ بخش مهم اقتصادی دیگر، این قابلیت را دارد که با کمترین میزان سرمایهگذاری، بیشترین سهم را در ایجاد شغل داشته باشد.

براساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در بخش مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری، امکان اشتغال برای ۱۰۰ نفر بهوجود میآید اما برای همین میزان اشتغالزایی در بخش نفتوگاز و معدن به ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری نیاز است. شاید همین مسئله بهتنهایی بیانگر لزوم تلاش برای خروج حوزه تولید مسکن از رکود فعلی باشد.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، با تاکید بر نقش مهم بخش مسکن بر اشتغال و لزوم خروج این بخش از رکود برای افزایش اشتغال، میافزاید: این مسئله بهویژه از آن نظر اهمیت دارد که بیشتر نیروی کار شاغل در این بخش، نیروی کار با مهارت پایین هستند و ایجاد اشتغال برای این گروه که جزو اقشار کمدرآمد بهشمار میروند، میتواند زمینه مهمی در کاهش فقر باشد. در واقع بخش مسکن با ایجاد اشتغال در دهکهای پایین جامعه، موجب میشود رفاه درآمدی این گروه بیشتر شود و در نهایت، موجب بالا رفتن سطح رفاه در کشور میشود.

سید امین زرگر مرادی تحلیلگر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه درحالحاضر توجیه اقتصادی تولید مسکن در کشور کاهش یافته، می گوید که اگر تولید مسکن، توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد، تاثیر منفی گستردهای بر وضعیت اشتغال در این حوزه خواهد گذاشت.

زرگر مرادی می افزاید: برای توضیح بیشتر درباره رابطه مسکن و اشتغال لازم است ابتدا به این نکته توجه کنیم که اکنون در کجای چرخه رونق و رکود قرار داریم پس بهطور معمول در تحلیل رونق و رکود مسکن، ۴ مولفه با هم مخلوط میشود و واژه رکود برای هر ۴ مورد به یک معنا بهکار میرود. این ۴ مورد عبارتند از میزان تولید مسکن و اشتغال در آن، درآمد حاصل از تولید مسکن، نرخ هر مترمربع مسکن و تعداد معاملات مسکن.

بهگفته او، با اینکه هر ۴ مولفه بیان شده با هم مرتبطند اما به یک معنا نیستند. بهعبارت دیگر، اگر در کنار کاهش نرخ اسمی مسکن با افزایش ساختوساز روبهرو باشیم، نمیتوان از رکود کلی بخش ساختمان سخن گفت.

  • عواقب خطرناک جهش قیمت مسکن و کاهش میزان ازدواج

    حال اگر بخش مسکن را خارج از بحث تبدیل شدن و قابلیت کسب رتبه نخست در اشتغالزایی بررسی کنیم می بینیم که رکود در تولید مسکن عواقب خطرناک دیگری مثل جهش قیمت مسکن و کاهش تعداد ازدواج و جمعیت را در پی خواهد داشت.

    از سال 92 به بعد سیاست های اقتصادی کشور و سیاست های بخش مسکن موجب رکود سنگین در تولید مسکن شد به گونه ای که در پنج سال اخیر، میانگین تولید مسکن به 361 هزار واحد شهری و کمتر از 70 هزار واحد روستایی در سال رسید. در نتیجه میزان تولید مسکن بیش از 50 درصد کاهش را در پی داشت.

    مهدی غلامی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می گوید:تولید مسکن به واسطه ارتباطات گسترده خود با سایر بخش های صنعت کشور می تواند موجبات رونق و شد اقتصاد را در پی داشته باشد و بی شک رکود آن تاثیر معکوس خواهد گذاشت.

  • از دست رفتن شغل مستقیم برای یک میلیون و 200 هزار نفر

    وی افزود:مطالعات نشان می دهد به ازای تولید هر 100 مترمربع واحد مسکونی 1.44 شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم در سال ایجاد می شود. با توجه به اینکه میانگین مساحت واحدهای تولید شده در کشور بیش از 100 مترمربع بوده است، با کاهش 500 هزار واحدی تولید مسکن در 5 سال اخیر، می توان گفت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش تولید مسکن مشغول بوده اند، شغل خود را از دست داده اند.

    غلامی تاکید کرد:در 5 سال اخیر 3 میلیون و 250 هزار ازدواج صورت گرفته که به صورت متوسط سالانه 650 هزار ازدواج خواهد شد پس مشخص است میزان واحدهای مسکونی تولید شده در کشور از این تعداد کمتر است. یعنی میزان تولید مسکن به هیچ وجه پاسخگوی تقاضاهای جدید بازار مسکن نبوده است.

    وی با اشاره به اینکه با کاهش ازدواج میزان تولدها و جمعیت کشور رو به کاهش می گذارد گفت: در برآورد نیاز به تولید مسکن باید کمبود انباشته شده از گذشته و همچنین نیاز به بازسازی و بهسازی واحدهای موجود در بافت فرسوده شهری و روستایی را نیز اضافه کرد. در این صورت باید گفت میزان تولید مسکن در سال های اخیر اصلا مطلوب نبوده است.

یادداشت

سعید بهروان فر

کارشناس مشاوردر امور مدیریت فروش و بازاریابی

با گسترش روز افزون تکنولوژی و رقابت تنگاتنگ میان شرکت ها و سازمان ها در عصر فعلی و ربودن گوی سبقت و پیشتازی درعرصه صنعت ، تولید ، بازرگانی، و یا خدمات و افزایش کیفیت خروجی های سازمان و شرکت ها و همچنین افزایش جوانان و نخبه های اهل فن و

جویای کار، درتشکیل کسب و کارهای نوپا و به تعبیری استارتاپ ها ، هر روزه شاهد تنگ تر شدن حلقه رقابت و گرفتن سهم بازار بیشتر در میان انبوهی از انواع شرکتها و سازمان ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستیم. و افرادی قطعا" در این راستا می توانند حرف اول را درکسب و کارشان بزنند که تکنیک هایی را رعایت کرده و از آن بهره مند باشند .بدین منظور مدلی تحت عنوان 50 ویژگی بارز شرکت های دانش بنیان در ذیل گردآوری و تدوین گردیده که شرح آن را در ذیل می خوانید:

  • تعریف مختصر شرکت های دانش بنیان

    شرکت های دانش بنیان همانطور که از نام آن پیداست به شرکت هایی گفته می شود که ساختار و بنیان آنها بر اساس دانش ، فن آوری، تحقیق، هم افزایی علم و ثروت، طراحی، تکنولوژی و متخصصین کار آزموده و افراد تحصیلکرده با تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی تشکیل و بنیانگذاری گردیده است.

  • مشخصات شرکت های دانش بنیان

    1- عموما" اینگونه سازمان ها بیانیه ماموریت و رسالت سازمانی تعریف شده دارند. 2- وجود تفکر سیستمی در اینگونه سازمان ها مشهود است. 3- برای سازمان ، واحدها و اجزاء آن راهنما ، چارت و نمودار سازمانی دارند . 4- ساختار سازمان بر اساس دانش ومعلومات وفناوری بنیان نهاده شده است . 5- آموزش را یک اصل می دانند و به وجود واحد آموزشی در سازمان و هدایت کارکنان برای آموزش های دوره ای تاکید دارند.

    6– مدیران اجرایی اینگونه سازمان ها از اصول و تئوری های پیشرفته مدیریت تبعیت می کنند. 7- سازمان را به عنوان یک سیستم باز و پویا و بهم پیوسته از اجزا که با محیط پیرامون خود در تعامل اند، نگاه می کنند و به مجموعه سازمان به عنوان یک کل می نگرند. 8–در اینگونه سازمان ها برنامه ریزی استراتژیک برای چشم انداز سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است . 9- ازمدل های مختلف برنامه ریزی ،سازماندهی و تقسیم کار در سازمان استفاده می شود. 10- مدیران ایندست سازمان ها عموما تحصیلات آکادمیک دارند و ازایده ها ، پیشنهادات و استدلال برتر کارکنان استقبال می کنند وبه صحبت های زیر دستان گوش فرا میدهند . 11–رعایت سلسله مراتب و سطوح مدیریتی (مدیران عملیاتی – مدیران میانی – مدیران عالی) در سازمان جزو ساختار اساسی اینگونه سازمان هاست . 12– وجود بروکراسی اداری پیشرفته سیستمی و مدرن ،همراه با تفویض اختیار و اعطای مسئولیت به زیر دستان در اینگونه سازمان ها مشهود است. 13- مدیران اینگونه سازمان ها با مشارکت گروهی کارکنان در حل سائل پیچیده سازمان به رهبری سازمان می اندیشند . 14- طبقه بندی و شرح وظایف را یک اصل می دانند و برای تمام مشاغل درون سازمان تعریف دارند. 15- به سازمان دیدگاه آینده نگر دارند ودر مقابل تغییرات محیطی از سیستم مدیریت اقتضایی استفاده میکنند. 16- مدیران ارشد اینگونه سازمان ها دیدگاه شایسته سالاری و نخبه پرور دارند . 17- جذب و استخدام نیروی انسانی متخصص با در نظر گرفتن جایگاه مناسب و سمت مشخص برای هر یک ازکارکنان را در دستور کارقرار میدهند. 18-نیروی انسانی تحصیلکرده و حرفه ای را سرمایه های ارزشمند و گرانبهای سازمان می دانند و همواره رفتاری مبتنی بر عاطفه و ارزش های انسانی با کارکنان دارند. 19-استفاده و به کار گیری از مشاوران تخصصی درسازمان خاصه مارکتینگ و حقوقی و استفاده بالقوه از توانمندی آنها در ارائه راه حل های مناسب به عنوان مکانیزم قوی مشورتی برای مدیران سازمان بچشم میخورد. 20- به اصول مدیریت رفتار سازمانی و ایجاد انگیزش دربین کارکنان پایبندند. 21-به مطالعه سنجی کار و ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان و شناسایی راندمان کاری آنها توجه می کنند. 22- به مفاهیم کارایی اثر بخشی و بهره وری سیستمی برای سازمان معتقدند 23–وحدت فرماندهی دارند ،بطوریکه هر کارمند از یک مدیر تبعیت م کند . 24- وجود سیستم تشویق و تنبیه و پاداش (ارزیابی عملکرد)در اینگونه سازمانها وجود دارد.

    25- برگزاری جلسات مدیران اینگونه سازمان ها با برنامه ریزی قبلی وبر اساس محور مدیریت زمان بوده و از جلسات غیر ضروری و تماسهای تلفنی زائد،حتی المقدور پرهیز می کنند. 26- در اینگونه سازمان ها فرهنگ وجو سازمانی از اهمیت بالایی برخورداراست. لذا با تقویت محیط داخلی سازمان و جذب کارکنان فرهیخته و تحصیلکرده درصدد ارتقای فرهنگی جو حاکم بر سازمان هستند. 27- تبادل اطلاعات فنی مدیران عملیاتی با کارشناسان سازمان وهمکاری آنها با مدیران رده های بالاتردر اینگونه سازمان ها به چشم می خورد. 28- رعایت اخلاق و شرافت کاری و عدم تخریب رقبا در بازار را از اصول مهم اخلاقی می دانند و به آن پایبند هستند. 29-بخش عمده تصمیم گیری ها در سازمان بر اساس ارزیابی آمار و ارقام و گزارشات مکتوب صورت می گیرد. 30- ،مدیران ارشد اینگونه سازمان ها ، هماهنگی ، تعامل و همکاری سازنده بین پرسنل را بعنوان عناصر مدیریت رعایت کرده و کارکنان را جهت دستیابی یکپارچه به اهداف سازمان با یکدیگر مرتبط میکنند. 31-عموما"مشاغل موجود در سازمان با کارکنان مربوطه تطابق دارد و موضوع تخصصی کردن کار در رده های سازمان دنبال می شود. 32-روابط غیر رسمی دراینگونه سازمان ها کمتر بچشم می خورد و اکثرکارکنان با اهداف شرکت همسو بوده و ازقوانین و مقررات داخلی سازمان تبعیت می کنند. 33- تبیین متد و روش های انجام کار درست و عارضه یابی و شناخت گلوگاه های سازمان در واحد تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها توسط کارشناسان زبده بررسی و اعلام می گردد. 34-مدیران شاغل در اینگونه سازمان ها در اتخاذ تصمیمات خود قاطع هستند . 35- ریسک و متغیرهای محیطی و شاخص های چرخه عمر محصول را مورد تجزیه تحلیل قرار میدهند. 36- فضای کافی برای رشد ، شکوفایی ،خلاقیت و ترفیع کارکنان دراینگونه سازمان ها وجود دارد. 37-ارتباطات موثرمدیران با کارکنان،نظرخواهی و مشارکت فعال کارکنان در امور جاری سازمان از مشخصه های بارز اینگونه سازمان هاست.. 38-گردش اطلاعات در اینگونه سازمان ها همیشه دو سویه بصورت بالا به پایین و برعکس می باشد. 39- همیشه از سوی مدیران اینگونه سازمان ها، تقاضاهایی که بستر و زیر ساخت های آن در سازمان موجود باشداز زیر دستان تقاضا می گردد. 40- خلاقیت ونوآوری در سازمان یک اصل مورد توجه بوده ومدیران تولید در اینگونه سازمان ها به ایجاد تنوع محصولات و افزایش خطوط تولید در سازمان می اندیشند. 41- سیستم حقوق و دستمزد اینگونه سازمان ها بر اساس تخصص -لیاقت - و جایگاه سازمانی پرسنل و پرداخت حقوق سر وقت کارکنان و همچنین رعایت مزایای تامین اجتماعی برمبنای قوانین جدیدکار، پایه گذاری و تدوین گردیده است . 42- از منابع موجود به نحو صحیح استفاده می کنند و همواره درصدد افزایش سود سازمان و کاهش هزینه های ثابت و جاری سازمان هستند . 43- در صورت های مالی پس از استخراج سود شرکت ، بر روی مدیریت سرمایه و افزایش بنیه های مالی و دارایی های ثابت شرکت ، تاکید دارند . 44- توجه به ارتقای کیفیت و بسته بندی مدرن محصولات ،محور اصلی تولیدات اینگونه سازمان ها می باشد. 45-تمایل به ارتقا سیستم ارتباطی شرکت با محیط پیرامون و توجه به تبلیغات موثر و بهره مندی از روش های نوین ارتباط با مشتریان و مخاطبین از سوی مدیران اجرایی ویا فروش همیشه مد نظر است . 46-به پروموشن ،تبلیغات، بعنوان سرمایه گذاری بلند مدت می نگرند وبه آمیخته های بازاریابی نوین توجه ویژه دارند و از سیستم توزیع آسان و سریع و نیز تجزیه تحلیل رفتار مصرف کننده برای تولیدات خود بهره می جویند. 47-برای حضوردر بازار و گرفتن سهم بازاربیشتر از رقبا ، همراه با تحقیقات بازاریابی به سازماندهی تیم فروش در سازمان مبادرت ورزیده و در تلاشند تا با ساختن محصولات برندینگ و معرفی لوگوی تجاری خویش سهم و جایگاه عمده ای از بازار را در آینده کسب کنند. 48-منابع اطلاعاتی مدیران اینگونه سازمان ها به روز بوده و از منابعی مانند سایت ها ، مجلات ، ومنابع موثق خبری استفاده می کنند. 49-از آینده بازار و نوسانات اقتصادی ،بازارهای سرمایه ، بورس ، نوسانات ارزی ،تعرفه های امور گمرکی و حمل و نقل و حقوق تجارت و ...اطلاع حاصل می کنند . 50- از اوضاع و احوال و خبرهای، سیاسی ، فرهنگی ،و تکنولوژیکی روز دنیا با خبر بوده و از آنها درتعاملات دولتی و تصمیم گیری کلان امور کاری استفاده می کنند.