ایران تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار با گروه دوستی پارلمانی گرجستان ضمن اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکا، گفت: ملت و دولت ایران تهدیدهای دولت آمریکا را به فرصت تبدیل کردهاند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانهملت، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران صبح روز گذشته هفدهم آبان ماه به ریاست محمدجواد جمالی نوبندگانی با رییس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی این کشور دیدار کرد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن تشکر از میهمان پذیری گرم دولت و مجلس گرجستان به ذکر مشترکات عدیده دو کشور پرداخت و به تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

 

راهاندازی جنبش تأمین قوانین مبارزه با فساد

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است اگرچه مبارزه با فساد نیازمند قوانین جدید است اما باید این قوانین در قالب یک طرح یا لایحه جامع ارائه شود تا از هدف اصلی دور نشویم. سیدحسین نقوی حسینی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به اهمیت لوایحی که دولت برای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری در دست دارد، گفت: مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی مطالبه عمومی ملت است. وی بر همین اساس تصریح کرد: مجلس نیز این انتظار را از تمامی دستگاه های امنیتی و نظارتی دارد که به مبارزه با فساد بپردازند البته دستگاه قضایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با مفاسد بدون رعایت خط قرمز مبارزه کند.

 

ائتلافهای آمریکایی باعث ناامنی جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس گفت: تاریخ نشان می دهد که ائتلاف های آمریکایی همواره جز اسمی بی مسمی نبوده و تاکنون نه تنها امنیت ایجاد نکرده بلکه باعث ناامنی و بی ثباتی بیشتر در مناطق مختلف جهان شده است.

به گزارش وزارت امور خارجه افزود: این اقدام آمریکا که اهداف و مطامع خود را پشت نام معدود کشورهای دیگر پنهان می سازد نشانه ضعف و فقدان مشروعیت بین المللی است.

وی از کشورهای منطقه خواست تا با اتکاء به ظرفیت های خود و همسایگان در جهت امنیت پایدار و همه جانبه در منطقه گام بردارند.

تاکید بر رسیدگی به مشکلات زلزلهزدگان آذربایجان شرقی

رئیس قوه قضائیه ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، دستور رسیدگی به مشکلات آنها را صادر کرد. به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، در بخشی از پیام آیت الله رییسی آمده است: بی تردید امدادرسانی و رسیدگی به مشکلات مردم آن مناطق با توجه به برودت هوا، همت و تلاش همه دستگاه های اجرایی و نهادهای خدمت رسان را می طلبد و امید است مسئولان و دستگاه های ذیربط بویژه دادگستری استان آذربایجان شرقی با بسیج امکانات، از تمام توان خود برای تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه دیدگان استفاده کنند.

پیام تسلیت امیر کویت

به رئیس جمهوری ایران

امیر کویت با ارسال پیامی حادثه زلزله در شمال غرب کشور را به رئیس جمهوری ایران و خانوادههای قربانیان تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، «صباح الأحمد الصباح» امیر کویت با ارسال پیامی به «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران حادثه زلزله در شهر «میانه» واقع در شمال غرب کشور را که قربانیان و مجروحان فراوانی برجای گذاشت، به ملت ایران و خانواده­های قربانیان تسلیت گفت و خواستار رحمت گسترده خداوند برای قربانیان و شفای عاجل برای مجروحان شد. «نواف الأحمد»، ولیعهد و «جابر المبارک» نخستوزیر کویت نیز هر کدام پیام­های تسلیت جداگانه­ای برای رئیس جمهوری ایران ارسال کردند.

علی لاریجانی کاندیدای مجلس نمیشود

پس از بحثهای مختلف درباره آینده سیاسی علی لاریجانی، اما در نهایت، وی چند روز پیش در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات مجلس نمیشود. به گزارش خبرنگار ایلنا ، طبق شنیده ها از یک منبع موثق، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور بکار گرفته است. این اظهار نظر ویژه علی لاریجانی در فاصله ۴ ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد که او پس از ۱۲ سال نمایندگی مردم قم و جلوس بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی، به جمع بندی قطعی و نهایی رسیده است.

طرح مسئله چندهمسری

خانواده ایرانی را نشانه گرفته است

رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر مسئله چند همسری در شرع و دین اسلام تاکید نشده است، گفت: طرح چنین مسئله ای باعث فروپاشی کیان و آرامش خانواده ها شده و برخلاف نگاه ویژه قانون به حمایت از بانوان در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی است. پروانه مافی در گفتوگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص برگزاری کارگاه های ترویج چند همسری، بیان کرد: بحث چندهمسری از سالیان دور وجود داشته است و گاهی به آن توجه شده و گاهی نیز کنار گذاشته شده است. اما این مسئله موضوعی نیست که امروز اولویت جامعه قرار گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: در آئین، شرع و مقدسات ما هیچ گاه به چند همسری تاکید نشده است و لزومی بر اجرای آن وجود ندارد. در قرآن کریم و در سوره نساء در آیاتی به این موضوع اشاره شده و در همه این آیات به بحث برقراری عدالت پرداخته شده است.

پهپاد متجاوز با سامانه مرصاد ساقط شده است

فرماندهکل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز تا قطعات پهپاد ساقطشده را کامل به دست نیاوریم و گرافهایمان را کامل نکنیم، نمیتوانیم بهطور قطعی مبدأ و هدف اصلی آن را مشخص کنیم. به گزارش تسنیم، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرماندهکل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید رییس ستادکل نیروهای مسلح از مرکز شهید زرهرن نزاجا و در جمع خبرنگاران، در خصوص انهدام یک فروند پهپاد مهاجم در روز گذشته توسط نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه ماهشهر اظهار داشت: هنوز تا قطعات این پهپاد را کامل به دست نیاوریم و گرافهایمان را کامل نکنیم، نمیتوانیم بهطور قطعی مبدأ و هدف اصلی این پهپاد را مشخص کنیم، اما آنچه تاکنون قطعی است این است که این پهپاد در سقف کوتاه پرواز کرده و مورد هدف سامانه بومی مرصاد قرار گرفته است. وی با بیان اینکه پدافند هوایی وظیفه حفاظت از آسمان جمهوری اسلامی ایران را در برابر هر پرندهای که احتمال تهدید در آن وجود داشته باشد دارد، گفت: بامداد روز جمعه پهپادی که سعی میکرد با پرواز در ارتفاع کم، خود را از دید سامانههای کشف مخفی کند، کشف شد و مورد هدف قرار گرفت و طبیعی است هر متجاوز دیگری در هر ابعادی که باشد مورد اصابت قرار میگیرد.

ادعای بیاساس پمپئو در خصوص

عدم همکاری ایران با آژانس

وزیر خارجه آمریکا طی مواضعی بیاساس، ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرد.

به نقل از رویترز، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در یاوهگویی جدید خود، ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

وی در ادامه مواضع بیاساس خود افزود که «بازداشت» یک بازرس آژانس بینالمللی انرژی اتمی توسط ایران اقدامی «غیرقابل توجیه» است. مواضع بیاساس پمپئو در حالی مطرح میشود که آژانس بارها بر همکاری همهجانبه ایران با این نهاد تاکید کرده است.

ظریف در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران اکو مطرح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: در زمـانی که چـندجـانـبهگـرایی بـه طـور مـرتـب مـورد صـدمـه قـرار می گیرد، سـازمـان همکای اقـتصادی بـا دههها تجـربـه، بیش از پیش، اولین و بهترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشورهای عـضو اسـت.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف امروز شنبه در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران اکو در آنتالیا از دولـت و مـردم جـمهوری تـرکیه بـرای مـهمان نـوازی گـرم و بـرگـزاری شـایسته قدردانی کرد و گفت: ظـرفیت های اکو بـرای همگرایی و انـسجام اقـتصادی در مـنطقه مـا همچنان دسـت نـخورده بـاقی مـانـده اسـت. اولـویت اصلی دسـتور کار مـا باید تـحقق «اجـتماع اکو» همراه بـا تـرویج صـلح و ثـبات و بهروزی بیشتر مـردمـان مـنطقه و ارزش های غنی مشـترک بـاشـد.

ظریف گفت: ســازمــان همکاری اقــتصادی بــا بــرخــورداری از جــمعیتی نیم میلیارد نــفری، مــوقعیت جـفرافیایی فـوق الـعاده، مـنابـع سـرشـار انـرژی و مـعدنی، مـنابـع انـسانی پیشرفـته، بـازار تـجاری بـزرگ و قـرابـت های فـرهنگی و تـاریخی تـمامی مـولـفه های مـوردنیاز بـرای موفقیت در همکاری چندجانبه میان ملت ها را دارا می باشد. وزیر امور خارجه بیان کرد: اولـین و مـهمتریـن چـالـش مسـتمر مـا نـبود الـگوی مـناسـب بـرای همکاری اقـتصادی و در واقـع سـرمـشق تـوسـعه اقـتصادی اسـت. در ایـن راسـتا باید سـاخـتار همکاری بـرای رسیدن بدین هدف مجددا سازماندهی شود وی تصریح کرد: سـند «چـشم انـداز اکو ۲۰۲۵» آخـرین تـلاش مـا بـرای ارتـقای تـعامـل مـنطقه ای در زمینه های مـختلف مـورد عـلاقـه طـرفین شـامـل تـرانـزیت و حـمل و نـقل، انـرژی، تـجارت و گـردشـگری اسـت. ظریف افزود: مـا نیاز داریم اجـرای مـوثـر چـشم انـداز ۲۰۲۵ را از طـریق مکانیسم ها و طـراحی های پیش بینی شـده شـتاب ببخشیم. شـورای وزیران باید از وزرای بـخش های ذیربـط و نیز دبیرخـانـه اکو بـه مـنظور تـبدیل این سـند بـه گـامی مـهم در راسـتای تـحقق اهداف و مقاصد عالیهسازمان کمال حمایت را داشته باشند. وزیر امور خارجه اظهار داشت: تـاسیس کریدور و فـعالیت های مـدیریتی مـرتـبط بـا آن اولـویت سـازمـانی بـخش حـمل و نـقل اسـت. مـا در ایران سـرمـایه گـذاری عظیمی بـرای ایجاد حـلقه های گمشـده انـجام داده ایم. بـا این حـال طـرح های اسـاسی همچون تـوافـقنامـه چـارچـوب حـمل و نـقل و تـرانـزیت( TTFA) همچنان در انتظار اجرا توسط کشورهای عضو است. ظریف تاکید کرد: بـه مـنظور افـزایش میزان تـجارت کل میان کشورهای عـضو اکو که بسیار پـایین تـر از انـتظاراتـمان اسـت، بـه رویههای دوجـانـبه و چـندجـانـبه بـه مـنظور تسهیل و همسان سـازی تـجارت مـنطقه ای نیاز داریم تـا از این طـریق بـتوانیم مـناسـبات تـجاری مـان را سـریعتر، ارزان تـر و قـابـل پیش بینی تـر کنیم.

وی افزود: انـجام تـراکنش های مـالی بـا ارزهای ملی، تـهاتـر، کاهش هزینه ها و از بین بـردن تـاخیرها و تسـریع تـرخیص گـمرکی تـنها بـرخی از رویکرد هایی است که باید تقویت شوند.

  • ایجاد مقاصد گردشگری سبز

    وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایجاد مـقاصـد گـردشـگری سـبز همراه بـا ارایه مـحصولات مـتنوع و خـدمـات کیفی در مـنطقه یکی از اهداف چــشم انــداز ۲۰۲۵ اکو اســت تصریح کرد: بهره بــرداری از ظــرفیت های شــگرف همکاری در حـوزه گـردشـگری نیازمـند یک بـرنـامـه اقـدام هوشـمندانـه اسـت. وی خاطر نشان کرد: مـا از هر ابتکاری که منجـر بـه تـقویت شـبکه تـمامی ذینفعان در حـوزه گـردشـگری شـود و نیز از راه انـدازی یک سـامـانـه الکترونیکی بـا اسـتفاده از فـناوری های نـوین و بـه اشـتراک گـذاری دانش و به رویه ها به منظور فعالیت های هم آفرینی استقبال می کنیم. ظریف گفت: فــعالیت های مــرتــبط بــا فــناوریهای اطــلاعــاتی و ارتــباطی نیز می تــوانــند بــه عــنوان کاتـالیزوری بـرای پیشرفـت مـا عـمل کنند. در این رابـطه، مـا اهمیت ویژه ای بـرای اجـرای "راهبرد مـنطقه ای تـوسـعه اطـلاعـات و جـامـعه اکو ۲۰۲۵" و نیز "بـرنـامـه اقـدام" که دردومین نشست وزیران ارتباطات اکو در دسامبر ۲۰۱۷ در باکو مطرح شد قایل هستیم. ویر امور خارجه با بیان این که مـوفقیت سـازمـان اکو جـز بـا مـشارکت ـعالانـه تـمامی کشورهای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت. افزود: تـرتیبات مـوافـقتنامـههای مـوسـوم بـه "کمتر از عـضویت کامـل" تـاثیرات منفی و بنیادین خـود را بـر عملکرد سـازمـان داشـته انـد. وی افزود: مـا نیاز داریم تـمامی اعـضای اکو را در فـعالیت هایمان مــشارکت دهیم و در عــوض اقــتضا می کند اکو ارزش افــزوده خــود را بــرای تــمامی کشورهای عضو ثابت کند. ظریف تاکید کرد: اهداف اصلی فــرایند کنونی اصــلاحــات که در بیست و یکمین نشســت وزیران اکو در ۲۰۱۳ در تهران مـطرح شـد مشـتمل بـر ارتـقای ظـرفیت های نـهادی، مـقرراتی و عملیاتی سـازمـان اسـت و بـه طـور بـالـقوه می تـوانـد بـه افـزایش چشمگیر اثـربخشی، کارایی، ارتـباط و عملکرد سازمان و دبیرخانه آن منجر شود. ظریف گفت: جــمهوری اســلامی ایران بــه عــنوان یکی از بنیانــگذاران اکو بــه طــور کامــل از فــرایند اصـلاحـات حـمایت کرده و بیشترین انـعطاف پـذیری را از خـود بـه مـنظور تـامین مـنافـع و رفـع نـگرانی های کشورهای غیربنیانـگذار نـشان داده اسـت. وزیر امور خارجه با بیان این که اکنون زمـان آن فـرا رسیده اســت نیروی مــوردنیاز بــرای اصــلاحــات را بــازتــولید کنیم و بــر نــتایج امیدوارکننده اصلاحات توافق داشته باشیم، اظهار داشت: در زمـانی که چـندجـانـبهگـرایی بـه طـور مـرتـب مـورد صـدمـه قـرار می گیرد، سـازمـان همکای اقـتصادی بـا دهه ها تجـربـه، بیش از پیش، اولین و بهترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشور های عـضو اسـت.

    ظریف گفت: بـه رغـم سختی هایی که مـردم ایران در زمـان تـروریسم اقـتصادی و اقـدامـات قهری یکجانـبه و ظـالـمانـه و بی پـروا تجـربـهمی کنند، جـمهوری اسـلامی ایران بـه تعهدات خـود نسـبت بـه اکو و بـرنـامـه ها و طـرح هایش ادامـه می دهد.

    ظریف تصریح کرد: ایران طـرح های ارتـباطی اکو در حـوزه حـمل و نـقل و تـرانـزیت، بـازار انـرژی و بـرق، فـناوری های اطـلاعـاتی و ارتـباطی و ارتـباطـات دیجیتال و نیز صـنعت گـردشـگری بـه عـنوان بـه صـرفـه تـرین و پـربـازده تـرین طـرح های مشـترک میان کشورهای عـضو را مـدنـظر قـرار داده ایم. وی گفت: جـمهوری اسـلامی ایران آمـاده اسـت تـمامی ظـرفیت های شـگرفی که در این حـوزه ها دارد را در اختیار کشورهای اکو قـرار دهد. این دعـوتی بـاز بـه نـمایندگی از بخش خصوصی ایران برای همتایانشان در منطقه اکو است.

  • ترتیبات تکمیلی عملیاتی شوند

    ظریف با بیان این که تـرتیبات تـجاری اکو نیز اهمیت ویژه ای بـرای جـمهوری اسـلامی ایران دارنـد، اظهار داشت: "اکوتـا" و دیگر تـرتیبات تکمیلی درون مـنطقه ای باید عملیاتی شـونـد تـا تـجار بـتوانـند مـشارکت کامـل خـود در تـوسـعه همه جـانـبه و پیشرفـت مـنطقه و مـلت های مـنطقه را داشـته بـاشـند. این رویه در دیگر مناطق دنیا نیز اتفاق افتاده است.وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران قـویا بـه اجـرای این طـرح از طـریق فـعالسازی یا مـتنوع سـازی، تـرتیبات مـنطقه ای لازم در حـوزههای تـجاری مـانـند تسهیل رویه های گـمرکی و بـازرگـانی، حـوزه های پـولی و بـانکی، حـمل و نـقل چـندوجهی، تـرتیبات امنیتی و مـرزی، مـبارزه بـا قـاچـاق و غیره متعهد است. وی به نـقش بسیار مهمی که باید در دبیرخـانـه اکو در مسیر مشـترک تـمامی مـا ایفا شـود اشـاره کرد و افزود: مـا بـه عـنوان کشورهای عـضو نیاز داریم مـنابـع مـالی و انـسانی لازم بـرای این سـازمـان را مهیا کنیم تـا دبیرخـانـه بـتوانـد مـامـوریت خـود را انـجام دهد. وی گفت: مـا از تـلاش های دبیرکل و همکارانـش در دیگر نـهادهای اکو از جـمله آژانـس ها و نـهادهای تخصصی مـنطقه ای آن در اطمینان از اجـرای کامـل مـامـوریت ها مـصوب، اسـتفاده کامـل از مـنابـع در دسـترس و بهره بـرداری کامـل از شـراکت بـا شـرکای جـدید و سنتی مـان بـویژه خـانـواده سـازمـان مـلل تشکر می کنیم. مـا از آنـها انـتظار داریم اقدامات قاطعانه بیشتری در این حوزه ها بردارند.

سرلشگر باقری تصریح کرد؛
 

گروه سیاسی: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: تجهیزات ما نسبت به کشورهای همجوار و کشورهای دنیا بدون اینکه هزینه سنگینی پرداخت کنیم و بدون اینکه وابسته واردات از خارج باشیم نوسازی میشوند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز شنبه با حضور در مرکز بهینهسازی و نوسازی شهید زرهرن نزاجا، از بخشهای مختلف این مجموعه همچون خط اورهال و بازسازی تانک چیفتن، خط اورهال و بازسازی تانک اسکورپین، خط اورهال و بازسازی توپهای خودکششی و ادوات سنگین، خط اورهال ادوات اپتیکی، خط بازسازی و اورهال تریلر بازدید کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاری که در این مجموعه انجام میشود بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: نیروی زمینی بهعنوان ستون فقرات ارتش مسئولیت اصلی در دفاع سرزمین خشکی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و این مأموریت سنگین تا حد زیادی متکی به تجهیزات پیشرفته است.

سرلشکر باقری افزود: این نیرو در کنار قدرت تحرک و قدرت آتش تجهیزات، با بهرهمندی از نیروی انسانی با مهارت، عالم و فداکار و شجاع میتوانند با اطمینان از سرزمین ما دفاع کند.

وی با بیان اینکه با تحرک سالهای اخیر و اقدامات خوبی که صورت گرفته، این مرکز نقش خود را به خوبی انجام میدهد، تصریح کرد: بخشهای زیادی از تجهیزات نیروی زمینی بازسازی شده و بخشهای دیگری در نوبت نگهداری و تعمیر است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ما در بخشهایی نیاز به این نداریم که تجهیزاتمان را کنار گذاشته و تجهیزات جدید بخریم، در واقع با حفظ بخش اصلی تانکها، توپها و نفربرها و تست کارآمدی آنها، تجهیزات آنها تعویض و بروزرسانی میشوند و ما دارای تجهیزات به روز دنیا خواهیم بود. سرلشکر باقری عنوان داشت: به این ترتیب تجهیزات ما نسبت به کشورهای همجوار و کشورهای دنیا بدون اینکه هزینه سنگینی پرداخت کنیم و بدون اینکه وابسته واردات از خارج باشیم نوسازی میشوند.

بنابر این گزارش امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار سرتیپ علی عبداللهی معاون هماهنگکننده ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ محسن درهباغی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح، سردار ابوالقاسم فروتن رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نزاجا در این بازدید سرلشکر باقری را همراهی کردند.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد؛
 

گروه سیاسی: رییس دفتر رییس جمهوری گفت: تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان، شعار نیست بلکه یک ضرورت است.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا محمود واعظی در نشست با فنآوران و مدیران شرکتهای دانش بنیان و نوآفرین استان یزد افزود:اگر فنآوریهای نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به سرعت عقب میافتیم و مجبوریم با هزینه بالا و بهرهوری اندک به مردم خدماترسانی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر قرار است در بازارهای مختلف، کالاهای ایرانی قابل رقابت باشد چارهای جز این نیست که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

به گفته وی اگر دولت روحانی این همه فشارها را تحمل کرد برای این بود که فضای مجازی را گسترش دهد، نه اینکه فقط فیلم ببینند بلکه اساس آن چیزی بود که در سال ۹۲ در وزارت ارتباطات برای توسعه اقتصاد دانش بنیان بود چون اعتقاد داشتیم آی سی تی پیشران توسعه کشور است.

واعظی در ادامه تصریح کرد: دانشگاههای ما باید از دانشگاه های آموزش محور یا تئوری محور به دانشگاه های مهارت محور تبدیل شوند و با مرور زمان دانشگاه می تواند با فضای فناوری های نوین به مرکز تولید و خلق ثروت تبدیل شوند.

وی افزود: دانشگاههایی که با کارهای فنی و صنعت مرتبط هستند در بسیاری از کشورهای دنیا به خودکفایی رسیدهاند از این رو دانشگاه های ما حتما باید به این سمت حرکت کنند به گونه ای که هر صنعت و هر بخش و حتی ما سیاسیون وقتی با یک مشکل و معضلی مواجه می شویم برای رفع آن به سراغ دانشگاهها برویم.

واعظی در مورد قانون شرکت های دانشبنیان نیز با بیان اینکه این قانون مدتها تصویب شده و خاک می خورد تصریح کرد: این قانون در دولت آقای روحانی، احیا و به بهترین نحو از آن استفاده شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در دنیای امروز در هیچ حوزه ای نمی توانیم رقابت کنیم و اگر فناوری های نوین را وارد این بخش ها نکنیم به سرعت عقب می افتیم در حالیکه با هزینه بالا و راندمان کم می توانیم به مردم سرویس بدهیم.

واعظی در مورد سیستم بروکراسی هم گفت: ما از این سیستم رنج می بریم اما وقتی می خواهیم آن را اجرا کنیم، گیر لشگری میافتیم که ۴۰ تا ۵۰ سال همین رویه را اجرا می کرده است و به همین دلیل دولت الکترونیک یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است؛ دولت الکترونیک هم یعنی شفافیت بدون تبعیض و جلوگیری از رشوه و صرفه جویی.

وی یادآور شد: رییس جمهور برای پیادهسازی دولت الکترونیک، دستور آماده شدن زیر ساختها را داد تا هر کس در وزارتخانه خودش از آن استفاده کند اما نباید ارتباط ارباب رجوع با آدم های پشت میزنشین قطع شود؛ آنهایی که مخالف دولت الکترونیک هستند تصور می کنند بیکار می شوند در حالیکه اینطور نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: ما نباید خسته و ناامید شویم، اگر راهمان درست و هدفمان مقدس است بدانیم که همه با هم کمک می کنیم و به اهداف تعیین شده می رسیم.

واعظی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که هیچ چاره ای جز حمایت از این بخش نداریم و حتی اگر تحریم هم نداشتیم باید به نیروهای نخبه و کارآفرین و دانش بنیان اعتماد می کردیم زیرا برای موفقیت کشور و آبادانی آن راهی جز رسیدن به فناوری های روز نیست.