گرفتار حاشیهها نمیشویم

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ادامه قاطعانه و مصمم روند مبارزه با فساد، گفت: هیچگونه حاشیهسازی نمیتواند روند مبارزه دستگاه قضایی با فساد را کُند یا متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه مبارزه با فساد را نکته ای اساسی برای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد در ذات نظام وجود دارد و هیچکس نمی تواند دغدغه مردم، نظام و کشور را داشته باشد اما دغدغه مبارزه با فساد نداشته باشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اصل و ضرورت است، تصریح کرد: امروز به برکت خون شهیدان و هدایتهای مقام معظم رهبری، پرچم مبارزه با فساد برافراشته شده و یک موضوع کاملا همگانی است که مربوط به همه بخشها و آحاد مردم است. هر کس امروز به نام مدیر به مردم خدمتگزاری می کند باید بداند توقع مردم از همه دستگاهها، ادارات و سازمانها، سلامت نظام اداری و خدمت بدون شائبه و مبارزه با فساد است.

آیتالله رئیسی با بیان اینکه مساله فساد برای همه رنج آور شده است، تاکید کرد: دستگاه قضا مصمم است این روند را دنبال کند و هیچگونه حاشیه سازی، ما را گرفتار نخواهد کرد، از مبارزه با فساد باز نخواهد داشت و روند کار دستگاه قضایی را کند نخواهد کرد. ما مصمم تر از همیشه به صورت قاطعانه با فساد مبارزه می کنیم و مردم را نیز در جریان اقدامات خود قرار خواهیم داد زیرا معتقدیم مشارکت و احساس مسئولیت مردم در این زمینه بسیار مهم است.

قرآن به ما درس اتحاد میآموزد

وزیر اطلاعات بهمناسبت هفته وحدت خاطرنشان کرد: قرآن به ما درس اتحاد میآموزد تا در پرتو اعتصام به ریسمان الهی، از تفرقه بپرهیزیم و از نعمات آسمانی، همدلی و همصدایی بهرهمند گردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات به مناسبت هفته دولت در پیامی نوشت: قرآن کریم به ما درس اتحاد را می آموزد تا در پرتو اعتصام به ریسمان الهی، از تفرقه بپرهیزیم و از نعمات آسمانی، همدلی و همصدایی بهره مند گردیم.

حضرت امام خمینی (رحمت الله تعالی) با درایت و تدبیری دور اندیشانه، به تأسی از آیات نورانی کتاب وحی و با اعلام ایام سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت، نبی مکرم اسلام، محمد مصطفی (صلوات الله علیه) بنام "هفته ی وحدت"، انسجام و همدلی را برای مسلمانان به ارمغان آورده و الگویی ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشتند تا ما مسلمانان در تمامی مسائل پیش رو در جهان اسلام، طریق وحدت را نصب العین خود قرار دهیم.

قوانین مصوب مجلس به قوانین کاغذی

تبدیل شده اند

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: قوانین مصوب مجلس به دلیل نبود اعتبارات کافی به صورت قوانینی کاغذی درآمده و مردم اجرای آن را مشاهده نمی کنند.

به گزارش فارس، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر اول من به وزیر علوم و تحقیقات است، شیوه نامه انضباطی دانشجویی شما، دانشجویان و قشر فرهیخته را ناامید کرده، این سکوت دردآور را متوقف کنید تا دانشجویان بدانند وزیری نیز دارند که تصمیم بگیرد.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس ادامه داد: از آقای نوبخت و رئیس جمهور جهت ارائه بودجه ای که سختی هایی نیز دارد، تشکر می کنم، اما قوانین مصوب مجلس به دلیل عدم وجود اعتبارات کافی به صورت قوانینی کاغذی درآمده و مردم اجرای آن را مشاهده نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی وضعیت معیشتی خوبی ندارند و بیمه آنها به دلیل کمبود منابع پرداخت نمی شود، این موضوع را در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کنید، ادامه داد: قوانینی که در حوزه پرستاران مصوب شده به دلیل نبود اعتبارات اجرا نمی شود، قوانین حمایت از معلولان را مصوب کردیم اما لبخندی که بر روی لب آنها نشست، طولانی نبود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام

فرآیند شفافیت را کلید زد

فرآیند ثبت دارایی مسئولان نهادهای مهم حاکمیتی با حضور کارشناسان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرآیند ثبت دارایی مسئولان نهادهای مهم حاکمیتی روز یکشنبه نوزدهم آبان با حضور کارشناسان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

بر این اساس و پیش از این و به منظور تسهیل فرآیند ثبت دارایی مسئولان جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برای ایجاد دفاتر موقت در نقاط مهم حاکمیتی اعلام آمادگی کرده بود.

همچنین ایجاد این دفاتر در راستای ثبت نام "ثنا" توسط مسئولان بوده است، مسئولان مذکور میتوانند در این سامانه اموالشان را ثبت کنند.

عدهای به دنبال تقابل رئیس جمهوری

با رهبری هستند

نماینده تهران در مجلس در تذکری خطاب به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای با توزیع ورقههایی از سخنان تقطیع شده رئیس جمهوری، میخواهند، رئیسجمهور را در مقابل رهبری قرار دهند، اجازه ندهید این کار انجام شود.

در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مصطفی کواکبیان در تذکری خطاب به هیات رییسه گفت: اکنون هفته وحدت است و باید همه ما به دنبال وحدت باشیم، اما امروز در مجلس با اجازه هیات رییسه ورقه هایی توزیع شد که رئیس جمهوری را در مقابل رهبری قرار میداد.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار، یکی از دغدغههای اصلی دولتها و سیاستگذاران اقتصادی است که در شرایط بروز شوکهای درونزا و برونزا اهمیت دوچندانی پیدا میکند. از سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمها، همانطور که اعلام شده، رشد اقتصادی منفی در اقتصاد ایران نمایان شده است.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق بازرگانی ایران، بااینحال آنطور که از سوی دولت اعلام شده، «علائم مثبت شدن رشد اقتصادی پدیدار شده است». ازجمله این علائم، نتایج طرح پایش ملی کسبوکار در تابستان سال جاری است که نشان میدهد شاخص ملی کسبوکار برای سومین فصل متوالی در مسیر بهبود گام برداشته و در بهترین وضعیت طی یک سال و نیم گذشته قرارگرفته است.

همچنین بانک جهانی پیشبینی کرده است که در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص جهان ۲.۹ درصد رشد خواهد کرد. همچنین بر اساس پیشبینی این بانک، نرخ رشد اقتصادی ایران اگرچه در سال جاری میلادی منفی ۳.۶ درصد خواهد بود اما از سال ۲۰۲۰ مجدداً نرخ رشد اقتصادی مثبت خواهد شد.

  • اقدامات پیشگیرانه میتوان مانع از منفی شدن رشد اقتصادی

    آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص پیششرطهای مثبت شدن رشد اقتصادی میگوید: محاسبه رشد اقتصادی به این صورت است که عدد سال قبل با عدد فعلی مقایسه شود و اگر ارقام تولید ناخالص ملی کمتر باشد، نشاندهنده نزول اقتصادی است. متأسفانه یکی از باورهای غلطی که درباره رشد اقتصادی جاافتاده، این است که اگر یک سال رشد اقتصادی منفی باشد، سال بعد هم حتماً رشد اقتصادی منفی خواهد بود. درصورتیکه لزوماً اینطور نیست. درباره تورم هم همین امر صادق است. او با تاکید بر این نکته که با اقدامات پیشگیرانه میتوان مانع از منفی شدن رشد اقتصادی شد، توضیح داد: نه رشد اقتصادی و نه تورم آبشار نیستند که دائماً ریخته شوند و نتوان جلوی آنها را گرفت؛ در یک سال گذشته تغییر و جهش نرخ ارز و اعمال تحریمها علیه ایران، اقتصاد را در شرایط دشواری قرار داد؛ اما این عوامل سال بعد تشدید نخواهند شد؛ بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اقتصاد در یک نقطه ثابت خواهد ایستاد. در این شرایط نیازمند انجام اقدامات اصلاحی از سوی دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد هستیم. این استاد دانشگاه تاکید میکند: اقتصاد نیازمند برنامهریزی است، نه اینکه بهجای هرگونه عمل پیشگیرانهای، اقتصاد را به حال خود رها کنیم. کاستی دولت در عدم نظارت بر قیمتها این فرصت را به برخی از سوءاستفاده کنندگان داد تا به بهانه تورم و تغییر نرخ ارز قیمت تولید را افزایش دهند. در چنین شرایطی جدیت دولت در کنترل قیمتها بیش از هر زمان دیگری باید موردتوجه قرار گیرد نه کنترل تورم یا مهار تورم؛ بلکه تأکید بیشتر روی کنترل قیمتها است چون افزایش دوباره قیمتها بازهم منجر به تورم خواهد و تورم هم نتیجهای جز رشد اقتصادی منفی نخواهد داشت.

  • ضرورت تقویت سرمایهگذاری

    بنا به این گزارش جعفر خیرخواهان استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در توضیح چشمانداز رشد اقتصادی تا پایان سال 98، میگوید: در شرایطی که سرمایهگذاران خارجی و تولیدکنندگان داخل، چشمانداز مثبتی از اقتصاد پیش روی خود نمیبینند و شاخص امیدواری به اقتصاد با افت فاحشی روبهرو شده است، به نظر میرسد یکی از مهمترین راهکارهای ضروری، تقویت سرمایهگذاری بهخصوص از سوی بخش خصوصی است. به اعتقاد او شرایط خاص و جنگ اقتصادی که در کشور با آن روبه رو هستیم ضرورت درک دقیق این شرایط و همچنین احتیاط و دقت نظر را در تصمیم ها بیش از پیش میکند. اما متاسفانه شاهدیم که فعالان اقتصادی در حال حاضر در یک بلاتکلیفی به سر میبرند که باید هرچه سریعتر ساماندهی و ثبات اقتصاد در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه شاهدیم به جای اینکه دولتها برنامهریزی را در دستور کار قرار دهند، مدام در حال تکرار اشتباهات گذشته هستند. خیرخواهان با ذکر مثالی درباره نحوه مدیریت ارز میگوید: تصمیمگیری در خصوص نظام ارزی و مدیریت نرخ ارز و روشن شدن تکلیف آن یکی از این موارد است که عادت کردهایم هرچند سال یکبار سیکل معیوب کاملی را تجربه کنیم و مجدداً به سر جای اول خود بازگردیم. او بر این باور است که «نهادسازی» نیاز امروز شرایط ویژه اقتصادی کشور است که هرچند بر اجرایی شدن آن تاکید میشود، اما باید در نظر داشته باشیم که تحقق این امر ظرف یک برنامه بلندمدت امکانپذیر است. خیرخواهان در همین زمینه بر استقلال بانک مرکزی تاکید میکند: با دخالت اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مرکزی این خطر همیشه هست که با گرفتن تصمیمات لحظهای و آنی بدون درک دقیق از شرایط، لطمات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد شود.

  • راهکارهای جبران رشد منفی اقتصادی

    از سوی دیگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: پروژههای عمرانی، مسکن، صنایع با ظرفیت صادرات غیرنفتی و تکمیل زنجیره نفت میتوانند پیشران جبران رشد اقتصادی منفی کشور باشند.

وزیر نفت تشریح کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت با اشاره به کشف میدان جدید نفتی در خوزستان گفت: این مخزن ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که ۳۱ میلیارد بشکه آن پیش از این در مخازن دیگر شناسایی شده بود و اکنون ۲۲ میلیارد بشکه نفت درجای دیگر به دخایر نفتی ایران افزوده شده است.

بیژن زنگنه، در مراسم اعلام جزییات کشف مخزن جدید نفتی در خوزستان، تاکید کرد: این مخزن یکی از بزرگترین مخازن نفتی است که در ایران کشف شده است.

وی ادامه داد: در گذشته در این منطقه میادین منصوری، سپهر، جفیر، آب تیمور، سوسنگرد شناسایی شده بود و در زیر این میادین میدان ایلام شناسایی شد.

زنگنه افزود: در فاصله این میادین، منطقه ای با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وجود داشت که این مخزن در آن قرار دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه لایه نفتی کشف شده عمقی ۸۰ متری دارد، گفت: این مخزن ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد و احتمال گسترش میدان به مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی وجود دارد.

وی ادامه داد: از نطر تکنولوژی کار جدید با حفر سه حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شد، در گذشته ۳۱ میلیارد بشکه نفت شناسایی شده بود و اکنون ۲۲ میلیارد نفت درجای جدید ثبت میشود.

زنگنه افزود: با توجه به تکنولوژی های فعلی، حجمی که به دخیره بازیافت اشاره می شود ۲.۲ میلیارد بشکه نفت است.

به گفته وزیر نفت، تمام فناوری در نفت، ضریب بازیافت است و هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت، ۳۲ میلیارد دلار به درامد کشور اضافه میکند.

وی تاکید کرد: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است و از مدیران و مسئولان مناطق نفت خیز که در خارج از منطقه اب تیمور به نفت رسیدند و منجر به کشف این میدان شد، تشکر کرد.

وزیر نفت افزود: برنامه توسعه در قالب توسعه میادین آب تیمور و منصوری و سپهر و جفیر خواهد بود و در اینده برنامههای دیگری برای توسعه تعریف خواهد شد.

وی دلیل نام گذاری این مخزن به نام "نام اوران" را قدردانی از خدمات گمنامان این حوزه دانست.

وی در پاسخ به این سوال که تولید نفت کشور با برداشت از این میدان چه میزان افزایش خواهد یافت، پاسخ داد: در حال حاضر تنگناهای زیادی برای توسعه میدان داریم اما قطعاً عملیات بازیافت را در برنامه داریم به طور کلی بازیافت در دنیا در حال پیشرفت است.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران از دو روش می تواند ضریب بازیافت میادین نفتی خود را افزایش دهد. یکی از این روش ها تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری را با استفاده از کمک دانشگاه ها ارتقاء می دهیم و روش دیگر تعامل با شرکت های خارجی دنیا است که صاحب فناوری هستند.

وزیر نفت در مورد ضریب بازیافت مخازن نفتی توضیح داد: این عدد برای میادین مختلف براساس سنگ مخزن متفاوت است و ما هم ضریب بازیافت ۶-۵ درصدی داریم و هم ضریب بازیافت ۶۰ درصدی اما به طور کلی باید تلاش کنیم تا میزان ضریب بازیافت میادین خود را بالا ببریم.

  • کشف لایههای نفتی ادامه دارد

    همچنین سید صالح هندی در مراسم کشف میدان جدید نفتی با بیان اینکه دوره کشف تلههای ساختمانی به پایان رسیده است اظهار کرد: باید به دنبال روشهای جدیدی باشیم، به همین خاطر از سال ۱۳۹۵ مدیریت اکتشاف تغییر رویکرد داد؛ به گونهای که با تغییر ساختار سازمانی خود از وظیفهای به پروژه محوری اقدام به توسعه اکتشافات داد.

    مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: این نوید را میدهم که نگاه جدید شرکت اکتشاف در راستای گسترش لایههای نفتی کشف شده و هم کشف لایههای نفتی دیگر ادامه داشته باشد و برای این مسئله نیز برنامه ریزیهای متعددی در نظر گرفتیم. وی افزود: طی این سالها تلاش کردیم تا با تغییر نگاه به یک هدف اکتشافی به سری اهداف اکتشافی و دستیابی به آخرین فناوریهای اکتشاف دست یابیم. این نگاه استمرار پیدا کرد و چندین سال طول کشید که به نتیجه برسد اما اکنون شاهد نتایج مطلوب آن هستیم. او با اشاره به ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه کوچک به یک منطقه گفت: این مسئله ما را مجبور کرد تا پروژه لرزهنگاری سپهر در دشت آبادان ایجاد کنیم و همین مسئله نشان داد که این پروژه میتواند در پروژههای اکتشافی نقش زیادی را ایفا کند. به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، این ایده شکل گرفت که امکان دارد بین میادین قبلی که قبلا کشف شدند، نفت وجود داشته باشد؛ در همین راستا نیز سه چاه اکتشافی ایجاد کردیم و زمانی که دادههای این چاهها را با دادههای لرزه نگاری که به عنوان عنصر یکپارچه سازی در کنار هم قرار دادیم، با کارهای شبیه سازی و مدل سازی که انجام گرفت، مشخص شد که یک لایه زمین شناسی ایلام وجود دارد که مشخصات آن را به طور کامل از سوی وزیر نفت مطرح شد. وی افزود: ما موفق شدیم با یک تله نفتی مرکب، این کشف بزرگ را داشته باشیم و باید بگویم که این یک ریل گذاری عظیم است و در آینده از این تلهها خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

گروه راه و مسکن: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح قطار حومه ای هشتگرد_تهران در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه های آینده که به میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، قطار را مترادف با سفر ایمن خواند و اظهار داشت: در سراسر جهان راه آهن، خانواده بزرگی است که برای توسعه سفرهای ایمن و حمل و نقل سبز تلاش می کند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته با هدف گسترش شریان های حیاتی حمل و نقلی سرمایه گذاری بزرگی در حوزه زیرساخت ریلی انجام شده که ۳ برابر گذشته است.

اسلامی بیان داشت: این سرمایه گذاری با هدف اتصال نقاط مختلف کشور به شبکه ریلی و همچنین اتصال به کشورهای دیگر در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی کالا صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته میزان بار ترانزیت از کشور بالغ بر ۱۰ میلیون تن بوده که با بهسازی خطوط و ارتقای بهرهوری، می توان به حجم ۵۰ میلیون تن دست یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وجود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور از مطالعه و احداث ۱۰ هزار کیلومتر دیگر خبر داد و گفت: این مجموعه اقدامات بیانگر اهتمام جمهوری اسلامی ایران به راه آهن است به طوری که در سال گذشته ۴ استان به شبکه ریلی متصل شده و در سال آینده ۲ استان دیگر به شبکه ریلی متصل می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شهرسازی ریل پایه بیان داشت: باید از شهرسازی خودرو محور به شهرسازی ریل محور تغییر رویکرد دهیم و این اقدام کمک می کند که فرصت سفر ریلی نه تنها بین شهرها بلکه از طریق ایستگاه های تبادلی بین درون و برون شهر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه قطارهای حومه ای تقویت کننده توسعه پایدار و کاهش دهنده هزینه، زمان سفر و بهبود دهنده کیفیت زندگی شهری است.

اسلامی یادآور شد: قطارهای حومه ای اتصال یکپارچه حمل و نقل درون و برون شهری را ایجاد و مورد استقبال مردم قرار گرفته است به طوری که هم اکنون از تقاضای سنگینی در بین مردم برخوردار است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، شهرهای جدید از طریق قطارهای حومه ای به کلانشهرها متصل می شوند و مترو هشتگرد اولین شهری است که در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معماری ایستگاه های راه آهن بیان داشت: ایستگاه های جدید راه آهن که طی سال های اخیر ساخته شده در نوع خود یک اثر معماری قابل احترام است و ملاحظات خاص معماری با مناسبات فرهنگی در آن رعایت شده است.

وی تأکید کرد: ایستگاه های راه آهن باید به قلب تپنده شهر و کانون تردد مردم و بخشی از زندگی آن ها تبدیل شود.

اسلامی ایستگاه راه آهن تهران را یک اثر معماری خطاب کرد و گفت: شهرداری تهران نسبت به بهسازی و بازآفرینی مناطق اطراف ایستگاه راه آهن تهران توجه داشته و اقدامات ویژه ای انجام دهد.

  • ۴ ایستگاه راهآهن آماده اجرای طرح

    بنا به همین گزارش، مدیرعامل شرکت راه آهن در هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده گفت: ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در حال حاضر ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی(TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

    وی افزود: در ۲ سال گذشته شاهد بهره برداری از خطوط ریلی به منظور اتصال ۴ استان به شبکه ریلی بوده ایم و طرح های ریلی مشترک با کشورهای دیگر در دست انجام است و شاهد افزایش آن ها در آینده خواهیم بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: امیدواریم این رویداد مهم بستری برای اشتراک دیدگاه ها و ارائه ایده های نو در راستای رسیدن به زبان مشترک در جهت توسعه حمل و نقل ریلی بین کشورها و ارتقای سطح خدمات به مسافران و شهروندان در ایستگاه های راه آهن جهان باشد.

    مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهای منطقه در زمینه توسعه راه آهن و احداث خطوط ریلی بوده است. در ایران ایده احداث راه آهن از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به منظور توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران با سایر نقاط جهان به وجود آمد و کارکردهای آن مشخص شد.

    رسولی با بیان این که ساخت راه آهن سراسری شمال به جنوب در سال ۱۹۲۷ میلادی با هدف اتصال دریای خزر به خلیج فارس و با عبور از رشته کوه های البرز و زاگرس مرکزی آغاز شد، گفت: از ویژگی های شاخص این مسیر حفظ یکپارچگی با وجود گذر از ۷ اقلیم متفاوت و اقوام مختلف ایران و تنوع آثار طبیعی، تاریخی و منظر فرهنگی است که در طراحی ساختمان، ایستگاه ها و تعیین کاربری ها رعایت شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن - کورش شرفشاهی: قیمت خودرو بار دیگر افسار گسیخته و پله های صعود را طی می کند تا مردم بار دیگر اعتقادات خود بخندند. مردمی که همه روزه پراید را به ارابه مرگ تشبیه می کنند، امروزه بابت همین پراید 52 میلیون تومان می پردازند. این مردم که در اوایل دولت روحانی خرید خودرو ایرانی را تحریم کرده بودند و در قالب کمپین نخریدن خودرو، می خواستند به خودروساز ایرانی تفهیم کنند تاوان گران فروش بی کیفیت، نخریدن است، اکنون بابت پژو 207 نزدیک به 170 میلیون تومان می پردازند. براستی یک نفر نیست به ما بگوید در این مملکت چه خبر است؟

برای آنکه به این سوال پاسخ بدهیم، با محمدرضا منصوری، نماینده اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در مدت کمتر از 10 روز قیمت خودرو داخلی حدود 10 میلیون تومان گران شده است گفت: تمامی این مشکلات ناشی از به هم ریختگی وضعیت خودروسازی در کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه امروزه خودروسازان بدهی های وحشتناکی دارند گفت: هر مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آمد، اولین کاری که می کند، به سراغ بانکها می رود تا از تمامی آنها و حتی بانک مرکزی وام بگیرد و بتواند حقوق کارکنان را بپردازد.

وی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت مدیریت در خودروسازی ها، انباشت زیان روی زیان شده است گفت: اکنون شرایطی پیش آمده که بانک مرکزی هم دیگر نمی تواند بی حساب و کتاب برای خودروسازان تسهیلات اختصاص دهد.

منصوری با تاکید بر اینکه باید به فکر بهره وری و درآمدزایی خودروسازی ها باشیم گفت: خودروسازی ها باید اموال مازاد خود را به سرعت بفروشند و سهامی که در بخشهای دیگر اقتصادی دارند، به سرعت واگذار کنند تا بتوانند بهره وری مجموعه را بالا ببرند.

وی با انتقاد شدید از سومدیریت در خودروسازی ها گفت: اگر کسی بخواهد در امر خودروسازی موفق باشد، باید مدیریت موفقی در ایجاد بهره وری داشته باشد.

نماینده ساوه و زرندیه در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای کنترل قیمت خودرو چیست گفت: پیشنهاد من به دولت این است که برای کنترل بازار و کاهش تقاضای موجود که البته تقاضای کاذب و گرفتار دلال بازی است، ورود خودروهای دست دوم را جدی بگیرند. وقتی خودروهای دست دوم خارجی وارد بازار شود، مردم دیگر برای خرید خودروهای داخلی هجوم نمی آورند و البته قیمت این خودروها نیز مناسب است.

وی در پاسخ به اینکه پیش فروش خودرو می تواند عطش بازار را کاهش دهد گفت: امروزه پیش فروش برای کسانی است که می

خواهند سود ببرند و بیشتر دلالان ثبت نام می کنند. باید بپذیریم که مصرف کننده واقعی پولی بابت پیش فروش نمی پردازد.

مردم قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنند

منصوری خطاب به کسانی که برای پیش خرید خودرو ثبت نام می کند گفت: شمایی که امروزه برای پیش خرید عجله دارید، فردا نباید اعتراض کنید که پولهایمان را مدتهاست خوابانده ایم و هنوز خودرو نگرفته ایم.

وی شرایط را برای کسانی که پیش خرید می کنند تشریح کرد و گفت: بهتر است قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنید. پیش فروش خودرو زمان ندارد و ممکن است زمان تحویل بسیار طولانی شود. بنابر این از همین امروز هشدار می دهیم که فردا مقابل مجلس یا وزارت صنعت تجمع نکنید و برای مردم و نظام نارضایتی به وجود نیاورید که چرا خودروهای پیش خرید را تحویل نمی دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اعتراض های گسترده ای که زیان دیدگان موسسات مالی و اعتباری انجام دادند گفت: کسانی که پولهایشان را در موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری کردند، به طمع سود کلانی بود که این موسسات اعلام کرده بودند و امروز هم به کسانی که پولهایشان را برای پیش خرید خودرو اختصاص می دهند، هشدار می دهم که پیش فروش خودرو زمانی برای تحویل ندارد و چون زمانی در قرارداد پیش فروش تعیین نشده، هرچقدر هم تاخیر در تحویل خودرو صورت بگیرد، بهانه ای برای اعتراض وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه خودروهای دست دوم بسیاری در گمرک ها انبار شده که باید هرچه سریعتر ترخیص شود گفت: ترخیص این خودروهای دست دوم هم می تواند التهاب بازار خودرو را کاهش دهد و هم این خودروها که زیر باران و آفتاب قرار گرفته و در اصل سرمایه کشور در حال نابودی است، به چرخه مصرف وارد می شود.

منصوری با انتقاد شدید از معضل چند خودرویی در کشور گفت: امروزه علاوه بر واسطه ها و دلالان، افراد بسیاری را سراغ داریم که چندین خودرو دارند. این افراد برای رفتن به مناطق کوهستانی یک نوع خودرو، برای رفتن به مسافرت های تفریحی یک نوع خودرو و برای رفت و آمد درون شهری یک نوع خودرو دارند که این رویکرد باعث شده تا تقاضا برای خرید خودرو زیاد شود.

وی بهترین روش برای مقابله با چند خودرویی را وضع مالیات اعلام کرد و گفت: باید برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند، مالیاتهای مناسب برای بیش از یک خودرو وضع شود تا تب آشفته بازار خودرو فروکش کند.

  • ضعف مدیریت، مشکل اصلی

    نماینده ساوه با ابراز تاسف از بکارگیری مدیران ناکارآمد در صنعت خودرو گفت: مهمتر این است که مدیران خودروسازی کشور بتوانند در شرایط سخت مدیریت کنند. مشکل اصلی کشورمان ضعف مدیریت است. امروزه خودروسازان کشور با تعداد بالای نیروی کار رو به رو هستند و کارخانه های خودروسازی به محلی برای شاغل شدن فرزندان و بستگان بیکار مسوولان تبدیل شده اند به نوعی که امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در خودروسازی ها بدون سفارش و پارتی مشغول بکار شده باشد.

    وی با تاکید بر اینکه مدیرانی که نیروهای کار سفارش شده را می پذیرند، مدیرانی بی کیفیت و بله قربان گو هستند گفت: مدیر بله قربان گو می داند که خودروسازی ها با انبوه نیروی کار رو به رو هستند، اما برای نگه داشتن جایگاه شغلی و میزشان، بازهم افراد سفارشی را استخدام می کنند که در سالهای گذشته بارها شاهد آن بوده ایم.......منصوری با اعلام اینکه نمایندگان مجلس، مسوولان نظام و سیاسیون باید توجیه شوند که حق معرفی نیروی جدید به خودروسازی ها را ندارند گفت: اگر به اظهارات تمامی مدیران خودروسازی ها توجه کنید، متوجه می شوید که همه آنها از نیروی مازاد گلایه داشتند. بخاطر داریم که مدیر عاملی پست مدیریت یکی از شرکتهای خودروسازی را تحویل گرفت و در اولین سخنرانی اعلام کرد که 10 هزار نیروی مازاد داریم، اما هیمن فرد وقتی دوران مدیریتش به پایان رسید و برکنار شد، نه تنها فکری برای نیروهای مازاد نکرد بلکه 10 هزار نیروی جدید استخدام کرد. طبیعی است که اضافه شدن نیروی جدید در شرایطی که تولید وجود ندارد، نشانگر مدیران بی کفایت و اهل معامله برای نگاه داشتن میز است.

    وی با ابراز تاسف از اینکه هر مدیری که بر مسند خودروسازی های کشور تکیه زده، نتوانسته منافع شرکت را حفظ کند گفت: مدیران خودروسازی ها بازیچه دست سیاسیون بوده و هستند. در حالی که مدیر خودروسازی باید مانند مدیر بخش خصوصی وارد عرصه شود و اختیارات کامل داشته باشد، به نوعی که حتی مسوولان نظام نتوانند به آن مدیر سفارش کنند.

    نماینده ساوه با اشاره به جلساتی که با قطعه سازی ها برگزار شده گفت: در مورد قطعه سازی ها نیز باید توجه داشته باشیم که میزان طلب آنها سرسام آور شده و خودرو سازی ها باید هرچه سریعتر طلب قطعه سازان را بپردازند.

    وی در پاسخ به اینکه مگر چه اتفاقی افتاده که خودروسازان موفق نمی شوند به روزهای طلایی تولید انبوه بازگردند گفت: مشکل اصلی بدهی سنگین بانکی خودروسازی هاست. امروزه خودروسازی ها توان توسعه ندارند، زیرا آنقدر به بانکها بدهکار هستند که اگر سودی هم از تولید می برند، باید به بانکها بدهند. باید بپذیریم که خودروسازی ها با وامهای کلانی که گرفته اند، دیگر رنگ سود را نمی بینند. نتیجه آنکه به روزمرگی افتاده اند و برای رفع همین روزمرگی است که تاکید می کنم به مدیر توانمند نیاز داریم.

    • دو معضل بزرگ خودروسازی

      منصوری بدهی سنگین خودروسازی ها و کمبود نقدینگی را دو معضل بزرگ خودروسازی دانست و گفت: مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آید، گمان می کند که اگر نقدینگی به کارخانه تزریق شود، می تواند به همان روزمرگی مدیران گذشته ادامه دهد و در اولین گام بسراغ بانک می رود، در حالی که باید چاره اندیشی اساسی شود.

      وی با تاکید بر خصوصی شدن خودروسازی ها گفت: اینکه تاکید می کنیم خودروسازی ها باید خصوصی شوند، به دلیل آن است که نقدینگی بخش خصوصی، وارد صنعت خودروسازی شود و سایه سنگین دولت و تسهیلات بانکی با بهره های سنگین از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته شود.

      عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دولت خواست هرچه سریعتر تن به خصوصی سازی خودروسازی ها بدهد تا منافع مردم حفظ شود و گفت:اینکه هر روز قیمت خودرو بالا می رود که معنای مدیریت بر صنعت عظیم خودروسازی نیست.

      وی با اعلام اینکه نیاز به یک کمیته تخصصی خودرو داریم که از نخبگان در این کمیته استفاده شود گفت: این کمیته باید همه چیز را بررسی کند و پیشنهاد اصلاحی بدهد و تصمیم نهایی را مدیران خودروسازی بگیرند، اما منظور ما مدیران دست نشانده امروزی نیست، بلکه در گام اول به مدیری نیاز داریم که صنعت خودرو را درک کند.

      منصوری خواستار تشکیل اتاق فکری در خودروسازی ها شد و گفت: باید هرچه سریعتراموال مازاد خودروسازی به فروش برسد تا به جای آنکه خودروسازی ها دلال سهام باشند، تولید کننده باشند. امروزه خودروسازی ها بی محابا در بخشهایی سرمایه گذاری کرده اند که هیچ ربطی به تولید خودرو ندارد. بنابر این باید ابتدا این وزنه های سنگین از پای صنعت خودرو باز شود.

      وی در خصوص اصرار بر فروش اموال مازاد خودروسازی ها گفت: هدف این است که می خواهیم حاشیه ها را از صنعت خودرو بگیریم. اما نگران این هستیم که در فروش اموال مازاد نیز دستهای پشت پرده به غارت اموال بپردازند. بنابر این باید دستگاه قضا بر مزایده اموال خودروسای ها نظارت داشته باشد تا گره دیگری بر این مشکلات زده نشود.

      نماینده ساوه در پاسخ به اینکه گمان نمی کنید که زیاد بدبین هستید گفت: تجربه مزایده در کشور ما همواره تلخ بوده به نوعی که در گذشته مزایده های زیادی را شاهد بودیم که جیب عده بخصوصی پر شد و به دلیل همین سابقه فساد و رانت است که اصرار داریم باید مراقب باشیم که وضعیت مانند گذشته نشود.

      وی در خصوص ادعاهایی مبنی بر شکل گرفتن مافیای خودرو به وسیله خودروسازان فعلی کشورمان که اجازه حضور و فعالیت خودروساز جدید را نمی دهند گفت: این ادعا کاملا درست است. در مقاطع گذشته که تحریم وجود نداشت و هیچ مشکل ارزی نداشتیم، سرمایه گذاران بسیاری بودند که می خواستند قطب سوم و چهارم خودروسازی را در کشور ما تشکیل بدهند، اما مافیای خودروسازی داخلی اجازه این کار را نداد.

    • گربه رقصانی مدیران خودروسازی

      منصوری با یادآوری اینکه شرکتهای خارجی بسیاری برای راه اندازی صنعت خودرو در کشور اعلام امادگی کردند گفت: متاسفانه همین مدیران خودروسازی که امروزه برای مردم گربه رقصانی می کنند و توان تامین نیاز بازار را ندارند، اجازه فعالیت به آنها را ندادند. نتیجه آن بی تدبیری و مافیای دو قطبی خودروسازی کشور این شد که اکنون وقتی در شرایط تحریم هستیم و برای انتقال ارز مشکل داریم، هیچ سرمایه گذاری برای آمدن به ایران ابراز تمایل نمی کند.

      وی با تاکید بر اینکه باید بیدار شویم و اختیار خودرو کشور را به دست این خودروسازان که توان تامین نیاز داخلی را ندارند، ندهیم گفت: اکنون نیز می توانیم با کشورهایی مانند روسیه و چین برای تولید خودرو وارد مذاکره شویم. دیگر زمان ناز کردن و چوب لای چرخ گذاشتن خودروسازان کشور نیست، زیرا خودشان درمانده هستند.

      عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه خودروسازی ها به دلیل کمبود نقدینگی دست به پیش فروش زده اند گفت: بانکها نمی توانند و دیگر نباید در قالب دادن تسهیلات در صنعت خودرو ورود کنند.

      وی مدیران خودروسازی را به میهمانانی تشبیه کرد که ثبات مدیریتی و ماندگاری ندارند و گفت:وقتی مدیران شرکتهای خودروسازی میهمان هستند و هر لحظه امکان برکناری آنها وجود دارد، چه دلیلی دارد که بانک به این مدیر اعتماد کند و در حالی که بارها مدیران جدید، عملکرد مدیران قبلی را زیر سوال برده اند، چه اعتمادی به این شرکت خودروسازی بدون ثبات مدیریتی وجود دارد؟

      منصوری با ابراز تاسف از اینکه نتیجه مدیریت 40 ساله بر صنعت خودرو کشور، بدهی 80 هزار میلیارد تومانی است گفت: این بدهی کلان گریبانگیر دو شرکت بزرگ خودروسازی شده و هیچ تضمینی وجود ندارد که مدیران بی کفایت امروز خودروسازی ها، بدهی را برای سالهای آینده به 200 هزار میلیارد تومان نرسانند.

      وی با اشاره به اینکه نگاهی به اعداد و ارقام نشان می دهد که هر 4 سال بدهی خودروسازی ها دو برابر شده است گفت: اگر هرچه سریعتر برای وضعیت نامناسب خودروسای ها فکری نکنیم، باید شاهد نابودی صنعت خودرو در کشور باشیم زیرا خودمان انحصار را برای خودروسازی ها تعریف کردیم.

      نماینده ساوه با اعلام اینکه خودروسای ها به بانکها، قطعه سازی ها و مردم بابت پیش فروش خودرو، بدهی های کلانی دارند گفت: سالهاست که فریاد می زنم اگر خودروسازی ها با همین فرمان پیش بروند، مرگ صنعت خودرو دور از ذهن نخواهد بود و به زودی باید در سوگ صنعت خودرو بنشینیم.

      منصوری با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی وقتی با پول بیاید، همان کاری را می کند که بانک می کند، با این تفاوت که بانک به هر قیمتی شده پول خودش را ولو با مصادره اموال می گیرد، اما بخش خصوصی شرایط را بررسی و موانع را رفع می کند تا صنعت خودرو به آشفتگی امروز نیفتد.

     

استعفای یکی از آخرین چپ گراها در آمریکای جنوبی ؛
 

گروه بین الملل: اوو مورالس، رییسجمهوری بولیوی بعد از 14 سال ماندن در راس قدرت از سمت خود استعفا داد. اوو مورالس 14 سال با انتخاب مردم حکومت کرد و روز گذشته به انتخاب مردم کناره گیری کرد. او که طی سالیان گذشته مورد حمایت سندیکای کشاورزی و کارگری بود حالا دیگر تقریبا حامی آنچنانی در داخل ندارد، چراکه همان مردم به همراه اپوزسیون که عمده انها از طبقه ثروتمند بودند، خواهان برکناری مورالس شدند.

مورالس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر در پایان با برتری ۱۰ درصدی بر نفر دوم توانست شرایط پیروزی در دور اول انتخابات را به دست بیاورد اما این نتیجه بعد از یک وقفه حدودا ۲۴ ساعته در شمارش آرا اعلام شد؛ اتفاقی که به اختلافات و تنشها دامن زد چرا که تا قبل از آن نتایج حاکی از کشیده شدن انتخابات به دور دوم بودند.

مناقشه مربوط به این انتخابات در ادامه باعث به راه افتادن اعتراضات در بولیوی شد و در جریان این اعتراضات معترضان با پلیس درگیر شدند و شهرهای مختلف شاهد اعتصاب و بند آوردن خیابانها بودند. با اینحال مورالس قول انتخابات مجدد را داد اما معترضان بازهم نپذیرفتند و در نهایت او با قدرت خداحافظی کرد.

در پی انتشار گزارش هیأت ناظر انتخاباتی سازمان کشورهای آمریکایی که در آن بر ضرورت لغو نتایج انتخابات ریاستجمهوری این کشور با توجه به تخلفات صورتگرفته، تأکید شده بود، مورالس پیشتر پذیرفت که انتخابات دیگری در بولیوی برگزار شود.

او در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: از سمت خود به عنوان رییسجمهور استعفا میدهم.

مورالس ادامه داد: میخواهم به شما برادران و خواهران بگویم که مبارزه اینجا تمام نمیشود. ما مبارزه برای برابری و صلح را ادامه خواهیم داد.

خبر استعفای مورالس اندکی پس از آن منتشر شد که فرمانده ارتش بولیوی خواهان استعفای رییسجمهوری این کشور شد.

گزارش های رسیده از حمله معترضان به خانه مورالس و صدور حکم دستگیری وی حکایت دارد.

این در حالی است که مورالس بعد از استعفا در توئیتی با اشاره به بازداشتش از سوی پلیس، این اقدام را “غیرقانونی” خواند و نوشت، منزلش از سوی گروههای خشن مورد حمله قرار گرفته است.

اما رئیس پلیس در بیانیهای اعلام کرد، هیچ حکمی برای دستگیری رئیس جمهوری برکنار شده بولیوی صادر نشده است.

از سوی دیگر، مکزیک به رئیسجمهوری مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی سیاسی را داده است، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیسجمهوری مکزیک در توییتر نوشت، کشورش موضع مورالس را تایید میکند که استعفا را به منظور ممانعت از خشونت بیشتر ترجیح داد.

استعفای مورالس در بولیوی باعث ایجاد دو دستگی در میان کشورهای آمریکای لاتین شده است؛ دولتهای راست گرای این منطقه چون کلمبیا و پرو از دولت بولیوی خواستهاند تا مطمئن شود که انتخابات جدید در این کشور قانونمند است. اما برزیل پا را فراتر گذاشته و سقوط مورالس را مورد استقبال قرار داده است.

در عین حال، دولتهای کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین المللی از رئیس جمهور منتخب بولیوی شدهاند.

در همین حال سازمان ملل اعلام کرد، دبیرکل این نهاد بین المللی به شدت نگران وضعیت بولیوی است و از مردم این کشور میخواهد خویشتندار باشند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیهای به زبان اسپانیایی اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به تمامی طرفهای مرتبط در اعتراضات بولیوی تاکید کرد تا از خشونت اجتناب کرده، تنش را کاهش دهند و خویشتندار باشند.

از ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ و آغاز درگیریها میان حامیان و مخالفان مورالس، سه تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدهاند.

در ادامه بیانیه آمده است، گوترش از تمامی مردم بولیوی میخواهد دنبال یک راه حل صلح آمیز برای بحران کنونی کشور باشند و برگزاری انتخاباتی شفاف و معتبر را تضمین کنند.

سرمقاله

محمد نعیم امینیفرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

قانونی به نام بیمه همگانی داریم که از تصویب آن دو دهه گذشته که علاوه بر توفقیاتی که داشته، فراز و نشیب هایی هم تجربه کرده است. بر اساس اصول قانون اساسی، حق بهداشت و دسترسی سریع مردم به خدمات سلامت وظیفه حاکمیتی شناخته می شود که...... نتیجه قانون بیمه همگانی، تشکیل سازمان خدمات درمانی بود که به سازمان سلامت بیمه ایرانیان تغییر عنوان پیدا کرد. تا قبل از طرح تحول سلامت بین 15 تا 18 میلیون ایرانی فاقد هرگونه پوشش خدمات بیمه ای بودند که بعد از اجرای این طرح، صندوق های مختلفی با منابع دولتی تشکیل شد و در همان ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، حدود 10 میلیون ایرانی دیگر تحت پوشش بیمه ای قرار گرفتند و افراد بسیاری که تحت پوشش بیمه های دیگر بودند به دلیل اینکه این بیمه رایگان بود، به این صندوق مهاجرت کردند که این به صندوق بیمه سلامت آسیب زد. قانون 70 برنامه ششم توسعه الزام انجام آزمون وسع را تعیین کرده است که بر اساس آن، پوشش بیمه ای انجام شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره آمار ارائه کرده است اما تا الان متاسفانه کار عملیاتی در ارتباط با آزمون وسع که به شکل یک کار مشخص باشد، ندیده ایم و به نظر بنده مشکل اصلی در وزارت رفاه بوده که وظیفه قانونی را انجام نداده است. در حال حاضر با پدیده ای مواجه هستیم که حدود 10 میلیون ایرانی همچنان خارج از پوشش بیمه ای هستند. اینکه دریافت حق سرانه جزء ناچیزی از درآمدهای صندوق باشد، آن را با مشکلاتی روبرو کرده است که از یک طرف قطعا کیفیت خدمات با توجه به تورمی که وجود دارد و نیاز فزاینده ای که به ارائه خدمت پیش می آید، کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر ساز و کارهای ما با صنعت بیمه، ساز و کارهای صندوقی است و هیچ سازو کاری که مبتنی با صنعت بیمه باشد در حال حاضر حداقل در حوزه صندوق های بیمه سلامت نداریم.

طرح پوشش اجباری بیمه سلامت این نگاه را دارد که از افراد یا دهک هایی که امکان پرداخت سرانه بیمه ای دارند، سرانه ای متناسب با درآمدشان دریافت کنیم، در عوض پوشش های بیمه ای صد در صدی برای دهک هایی از جامعه که فاقد توانایی حق پرداخت سرانه هستند را تضمین کنیم.

به این ترتیب و با الزامات دیگر این طرح و هم اینکه اگر با دقت انجام شود و اطلاعات مناسب از وزارت رفاه به بیمه سلامت داده شود، امیدواری برای موفقیت طرح وجود دارد که به لحاظ کمی پوشش بیمه ای را افزایش دهیم و به صد در صد برسانیم و هم اینکه وقتی افراد حق بیمه پرداخت می کنند به نوعی نظاره گر و مطالبه گر برای ارائه خدماتی که الزاما باید به آنها داده شود، خواهند بود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

حسین سلاح ورزی

نایب رییس اتاق ایران

نمایش عزم و اراده دولتها در فساد ستیزی، یعنی امیدوار کردن مردم و فعالان اقتصادی، به حضور در یک رقابت منصفانه که در آن، اولا همگان نتیجه شایستگی و تلاش های خود را دریافت می کنند و از این طریق خود حاکم سرنوشت خود خواهند بود و دوما خروجی این...... رقابت از طریق برقرار ساختن شایسته سالاری در نهایت به نفع تمام جامعه است. به تازگی یک پژوهش معتبر بین المللی اقتصادی در مورد رابطه وضعیت مبارزه با فساد و میزان رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشورها از سوی اتاق ایران ترجمه شده و در اختیار فعالان اقتصادی، رسانه ها، سیاستگذاران و افکار عمومی قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش، به طور میانگین، هر یک نمره افزایش امتیاز در شاخص ادراک فساد موجب ایجاد 1.7 درصد رشد در اقتصاد شده و همچنین باعث رشد چشمگیر تمایل سرمایه گذاران خارجی به حضور و فعالیت در کشور می گردد. در نگاه نخست می توان این رشد اقتصادی و افزایش تمایل سرمایه گذاران برای حضور در کشورهای فسادستیز را به افزایش بهرهوری در اثر بهبود عملکرد دولت در حوزه های نظارتی و تولید کالاهای عمومی نسبت داد؛ اما این بهبود چشمگیر در اثر بهبود وضعیت اجرای قوانین، آن هم در شرایطی که قانونگذاری و تنظیم گری اقتصادی در همه کشورها کیفیت یکسانی ندارد، قدری عجیب است. به عقیده نگارنده، این رشد اقتصادی علاوه بر بهبود عملکرد دولتها، ناشی از بهبود وضعیت انتظارات فعالان اقتصادی و جامعه، در مورد آینده است. نمایش عزم و اراده دولتها در فساد ستیزی، یعنی تبدیل مناسبات تجاری به یک تعامل پایدار و منصفانه که تحت تاثیر اعمال نفوذ من غیر حق و اعمال قدرت سودجویانه برخی از بازیگران، از منطق بنیادی خود که همان خلق ارزش از طریق ارتقای بهره وری است، منحرف نمی شود؛ یعنی امیدوار کردن مردم و فعالان اقتصادی، به حضور در یک رقابت منصفانه که در آن، اولا همگان نتیجه شایستگی و تلاش های خود را دریافت می کنند و از این طریق خود حاکم سرنوشت خود خواهند بود و دوما خروجی این رقابت از طریق برقرار ساختن ساختن شایسته سالاری در نهایت به نفع تمام جامعه است. ترسیم چنین چشم انداز و انتظاراتی برای مردم و فعالان اقتصادی، بویژه در بخش خصوصی، سبب می شود؛ ریسک پذیری کارآفرینان بیشتر، علاقه مندی صاحبان سرمایه به مشارکت اقتصادی افزون تر، امید مردم برای کوشش در جهت ارتقای بهره وری شخصی و نقش آفرینی مثبت در تعاملات اقتصادی و اجتماعی پررنگ، قانون نزد همگان محترم تر و نهایتا هزینه های مداخله و نظارت دولت کوچکتر شود. مجموعه این عوامل است که موجب تاثیر شگرف مبارزه با فساد بر رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری می شود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که مبارزه با فساد، صرفاً نمایش سرعت و جدیت در رسیدگی به تخلفات و مجازات مجرمین نیست. در کشورداری نیز، همانند پزشکی پیشگیری، بهتر از درمان است. روشن و واضح کردن قوانین و اجتناب از مفصل و تفسیرپذیر ساختن آن، معماری صحیح فرایندهای عملیاتی و نظارتی دولت برای حذف گلوگاهها و امضاهای طلایی، واگذاری اداره اقتصاد به بازار آزاد، مبتنی ساختن قانونگذاری و تنظیم مقررات به منطق حمایت از عملکرد بازار در ارتقای بهرهوری، شفاف ساختن فرایند تصمیم سازی و مشارکت دادن مؤثر ذینفعان در این فرآیند و درنهایت پاسخگو بودن دولت و تمام ارکان حاکمیت در برابر منطق تصمیمگیری، همه و همه از اجزای ضروری مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع ان است. این رویکرد سیستماتیک برای مبارزه با فساد در پیوند با عزم سیاسی جدی برای تعقیب این رویه، بهرغم همه مخالفتها و سنگاندازیهایی که بهطور طبیعی از سوی ذینفعان ناحق فرآیندهای آلوده به فساد، در مسیر این تغییرات و اصلاحات اصولی، صورت خواهد گرفت، یکی از ستونهای اساسی بنای باشکوه توسعه پایدار، در هر سرزمینی است.

منبع: اتاق ایران

رئیس جمهور خبر داد؛

گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اجتماع پرشور مردم رفسنجان اظهارداشت: در روزهای آتی طرحی برای خانواده هایی که در فشار اقتصادی هستند اعلام می کنیم و از 24 میلیون و 600 هزار خانوار ایرانی عده ای زندگی مناسبی دارند اما اکثریت 18 میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند و امیدواریم از ماه آینده به هر خانوار حمایتی ماهانه داشته باشیم. روحانی گفت: میهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان بودن برای دولت دوازدهم یک افتخار است.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه در ایام میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) توانسته ایم خدمت مردم عزیز و قهرمان رفسنجان برسیم، گفت: همواره مردم رفسنجان مردمی فعال، پرتلاش ، متدین، سخت کوش و انقلابی بوده اند.

روحانی با تاکید بر اینکه در این اختلاف نظر افرادی در دو سو تندرو می شوند که ما را با وجود حسن نیت، با مشکلاتی مواجه می کنند، تاکید کرد: اما قرآن به ما دستور می دهد که شما را امت میانه رو و الگو برای جهانیان قرار دادیم و اعتدال، انصاف، میانه روی، آینده نگری و عادلانه نگریستن و همچنین واقع گرایی در عین مقدس بودن آرمان ها ، مساله بسیار مهمی است.

رئیس جمهور با اشاره به توافق هسته ای با 6 کشور و قدرت دنیا و خروج آمریکا از برجام ادامه داد: شیوه های مختلفی پیش رو داشتیم که عده ای می گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی نیز مسیر میانه ای را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه ، به نفع ما است.

روحانی با اعلام اینکه با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می یابیم، خاطرنشان کرد: سال ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231 برجام را حفظ نماییم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به راحتی می توانیم سلاح لازم را بخریم و یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.

باید ببینیم منافع کشور در کجاست

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر از برجام خارج شویم ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه های شورای امنیت باز خواهد گشت، تاکید کرد: ما باید فکر کنیم و ببینیم منافع کشور در کجاست؟ حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صد در صد عمل کنیم، آیا درست است؟ قطعا درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شرایط ما در توان هسته ای از گذشته بهتر است، گفت: در این مدت تلاش ، تحقیق و در حوزه هسته ای توسعه پیدا کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش 5 نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز 15 نوع سانتریفیوژ داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پایمان برداشته ایم. این مسیر، مسیر تعادل است، یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را نیز پاس می داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمیشویم و این فشار دشمن نتوانست ما را بشکند. رئیس جمهور در ادامه به تعداد عظیم افتتاح پروژه ها در استان یزد و همچنین 14000 میلیارد تومان طرح و پروژه در کرمان اشاره و تاکید کرد: چشم امید ما به بیرون مرزها نیست بلکه اول چشم به آسمان و لطف خداوند و سپس به دست پربرکت ملت ایران داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت برای 30 سال آینده آب آشامیدنی مردم استان های یزد و کرمان تامین است، گفت: این از برکت تلاش و کار از سوی ملت و دولت در کنار یکدیگر است که آب آشامیدنی برای مردم این استان نه برای امسال بلکه تا افق 30 ساله فراهم است. روحانی بر ضرورت اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده و بااستعداد رفسنجان تاکید کرد و گفت: به طور نسبی وضعیت اشتغال مردم عادی حرکت خوبی داشته است و باید در دانشگاه ها نیز اشتغال های مناسب جوانان تحصیلکرده ایجاد شود.

  • در برابر دشمنان می ایستیم

    روحانی با تاکید بر اینکه افتتاح طرح های بزرگ در کرمان به معنای این است که آمریکا و بدخواهان نمی توانند با تحریم و فشار ملت بزرگ، غیور و دلاور ایران را به زانو دربیاورند، تصریح کرد: با همه توان در برابر دشمنان می ایستیم، چرا که ما اقدام خلافی نکردیم، طبق قانون عمل کردیم و حاضر نیستیم در برابر دستورات شما سر فرود بیاوریم. رئیس جمهور تاکید کرد: اعتراض می کنید که چرا غنی سازی هسته ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می شود اما آیا شما به تعهدات خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدات خود بازگشتید ما نیز به تعهدات خود عمل می کنیم چرا که نمی شود ما یکجانبه به تعهد پایبند و شما تماشاچی باشید.

    روحانی با بیان به اینکه آن آقا در کاخ سفید می گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است . آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید، ادامه داد: این چه سری است که هر لحظه کلاه می رود ، به فکر سر خود باشید چرا که ما دو سال مذاکره کردیم ، چانه زدیم ، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم . حال بعد دو سال از توافق اعلام می کنید که سر ما کلاه رفته است؟رئیس جمهور با اشاره به اینکه می دانیم مردم از لحاظ زندگی در سال 97 و امسال در فشار هستند و درآمد و مخارج زندگی مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت در سختی بوده است، ادامه داد: در روزهای آتی طرحی برای خانواده هایی که در فشار اقتصادی هستند اعلام می کنیم و از 24 میلیون و 600 هزار خانوار ایرانی عده ای زندگی مناسبی دارند اما اکثریت 18 میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند و امیدواریم از ماه آینده به هر خانوار حمایتی ماهانه داشته باشیم. روحانی با بیان اینکه "این طرح مهم دولت در سال 98 است که در روزهای آینده و هفتههای آینده مشخصات آن برای مردم اعلام خواهد شد"، گفت: این گامی از سوی دولت برای حمایت از مردم است تا انشاء الله بتوانیم با کمک هم از این مرحله تحریم و مشکلات عبور کنیم و راه بزرگان و شهیدانمان را ادامه دهیم.

وزیر صنعت اعلام کرد؛
  •  

گروه صنعت و معدن: رضا رحمانی گفت: در سالیان گذشته زنجیره متوازن تولید فولاد در کشور وجود نداشت که خوشبختانه طی چند سال اخیر به ویژه در یک سال گذشته، با پیگیری های انجام شده در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی، زنجیره متوازن تولید فولاد کشور تکمیل شده است.

به گزارش ایلنا، رحمانی در مراسم افتتاح کارخانه ۸۰۰ هزارتنی آهن اسفنجی در بافت استان کرمان افزود: در شرکت استیل فولاد بافت بیش از ۷۰ درصد تجهیزات از داخل کشور تهیه و ۳۰ درصد مابقی واردات تجهیزات آن نیز به قبل از تحریم ها بر میگردد که امروز شرایط ساخت این ۳۰ درصد نیز در داخل کشور مهیاست.

وزیر صمت تاکید کرد: از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد زنجیره متوازن فلزات اساسی در سطح کشور برنامهریزی کاملی انجام شده است و نتایج آن در حال پیگیری جدی است.

رحمانی گفت: توان ما در حوزه فولاد در سطح کشور کامل شده و از مرحله مهندسی، اجرا، ساخت و بهره برداری می توانیم تمام مراحل مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم.

وی اعلام کرد سال گذشته رشد تولید فولاد در سطح دنیا حدود 3.5 درصد بوده و این آمار برای کشورمان بیش از 6.5 درصد بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تولید فولاد ایران در چند سال گذشته با رشد خوبی مواجه بوده و از رتبه ۱۳ جهانی به رتبه ۱۰ ارتقا یافته ایم و حجم تولیدات کشورمان از کشورهایی همچون فرانسه و ایتالیا نیز بیشتر شده است.

رحمانی اضافه کرد: بالغ بر 62 درصد تولید فولاد خاورمیانه به ایران اختصاص دارد و برای افزایش سهم تولیدی خود طرح تفصیلی کاملی داریم.

وزیر صمت با اشاره به برنامه جامع وزارت صمت برای توسعه معادن در بخش اکتشافات گفت: تا پیش از این بالغ بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و اکتشافات معدنی در استان کرمان انجام شده بود که امسال با ماموریت تعریف شده برای ایمیدرو حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی دیگر نیز در دستور کار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تمامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می کنیم با توجه به ظرفیتها و فرصت های بسیار خوب حوزه معادن در سطح کشورمان، به این بخش نگاه جدی تری داشته باشند و در طرح های جدید مشارکت کنند.

رئیس شعبه اول ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی؛
 

گروه اجتماعی: رئیس شعبه اول ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی از متواری بودن ۱۰ متهم از ۱۷ متهم پرونده اخلالگران ارزی خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا حجت الاسلام محمد موحدی آزاد در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۷ متهم ارزی گفت: این متهمان متواری به یکی از کشورهای همسایه گریخته اند. البته وکلای تسخیری این متهمان در دادگاه حضور دارند. وی از محمد خرمیپور، مهدی خرمیپور، شهرام تیموری، محمدرضا مصطفی، معصومه خرمیپور، منیره خرمیپور، علیرضا عامری، بابک حسینی، محمد زندیه و محمد وکیلی به عنوان متهمان متواری یاد کرد. دیگر متهمان حقیقی این پرونده به گفته مسعود شاه محمدی نماینده دادستان تهران شامل تیمور عامری برکی، علیرضا عامری برکی، مکیه سلطانی، کاظم نجفی فراهانی، محمدحسین زندیه، محمد حسین وکیلی، امید صابرخیابانی، محمد زندیه و سیدحمیدرضا مصطفی هستند.

نماینده دادستان افزود: شرکت های دولفین آبی، دکاتجارت آتی و کشت و صنعت سبز سبحان سه متهم حقوقی این پرونده هستند که به همراه بابک حسینی متهم به اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به میزان یک میلیون دلار می باشند. شاهمحمدی ادامه داد: با توجه به بحران ارزی در سال های ۹۶ و ۹۷ و همچنین سیاستگذاریهای نادرست دولت در عرصه مدیریت بحران و تداوم رویه نادرست، فرصت برای سوءاستفاده سودجویان از منابع مالی عمومی و جیب مردم فراهم شد و پرونده حاضر در خصوص سوء جریان یکی از شبکههای دریافت ارز دولتی که موجب تلاطم بازار ارز و خروج منابع ارزی از کشور شده، می باشد. وی اضافه کرد: همه متهمان این پرونده به مشارکت یا معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکهای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۰ میلیون دلار متهم هستند. نماینده دادستان اظهار داشت: خانواده خرمیپور شامل مهدی خرمیپور، محمد خرمیپور، معصومه خرمیپور، منیره خرمیپور و محمد حسین زندیه، محمد زندیه، شهرام تیموری و حمیدرضا مصطفی تحت مدیریت محمد خرمیپور برای واردات کالاهای اساسی سه شرکت فوق را تاسیس کرده و با استفاده از بحران ارزی در سال ۹۶ و اختلاف نرخ ارز دولتی با آزاد ۱۵۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و ریال اولیه برای این ارزها از طریق صرافی عامری تهیه میشود که از طریق محمد وکیلی یکی از کارگزاران بانک مرکزی که مقیم امارات است اقدام به فروش ارز دولتی میکند و پس از افشای جریان همگی از کشور متواری میشوند و فقط محمدحسین زندیه هنگام خروج از کشور دستگیر می شود.

حق جذب در حقوق بازنشستگی لحاظ میشود؛

گروه اجتماعی: پیرو شکایت تعدادی از شاکیان خصوصی با خواسته ابطال بندهای الف و ج بخشنامه شماره ۱۷۳۴۵/ص/۱۳۶۶ مورخ ۹۰/۱۱/۲۳ صندوق بازنشستگی کشوری و ابطال تصمیم جلسه ۹۰/۱۱/۱ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ناظر بر آن، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این مورد وارد بحث و بررسی شد.

در شکایت وکیل شکّات از صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان امور اداری و استخدامی و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی چنین آمده بود:

"موکلان که همگی از کارمندان شرکت بیمه آسیا هستند، پیش از واگذاری شرکت مذکور فوقالعادهای به نام حق جذب دریافت میکردند که بخش ثابتی از حقوق بوده و در حکم کارگزینی قید میشده است. صندوق بازنشستگی کشوری به موجب نامه مورد اعتراض، استعلامی از شورای توسعه مد یریت میگیرد که شورای مذکور به موجب تصمیم مورخ ۹۰/۱۱/۱ ذکری از حق جذب برای کسر سهم صندوق بازنشستگی نمیآورد و با توجه به پاسخ آن، به صندوق بازنشستگی نیز موضوع را بخشنامه میکند که این بخشنامه با توجه به اینکه طی آن اعلام شده کسور حق جذب در میزان حقوق بازنشستگی تاثیری ندارد، مورد اعتراض است. با توجه به موارد مذکور و اینکه تاکنون حق بیمه از حق جذب کسر شده و اکنون با این بخشنامه لحاظ شدن آن در حکم بازنشستگی با مشکل مواجه شده است، بنابراین درخواست ابطال مقررات مورد شکایت ارائه میشود. " بر اساس این گزارش هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی در این مورد، مقررات مورد شکایت را مغایر قانون دانست وبا اکثریت آراء رای به ابطال آنها داد.