تامین بلندمدت آب مورد نیاز بخش صنعت از دریا

وزیر نیرو گفت: آب مورد نیاز تعدادی از استانهای منطقه فلات مرکزی و مصارف بلندمدت بهویژه در بخش صنعت از آب دریا تامین خواهد شد.به گزارش وزارت نیرو، رضا اردکانیان با اشاره به تامین آب شرب به عنوان یکی از وظایف دولتها افزود: این طرح برای استان کرمان به ثمر رسیده و در افق ۱۴۲۵ تامین خواهد شد.وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که کشور با محدودیتهای شدید مواجه است، برای دستیابی به رونق تولید، ایجاد اشتغال و تدارک زیرساختهای لازم با تأمین آب و برق بهعنوان اصلیترین زیرساختهای توسعه، از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.وی اظهار کرد: سعی کردهایم امسال با استفاده از نعمتهای الهی در فصول بارندگی، شرایط نسبتاً سهلتری را برای هموطنان فراهم کرده و برنامههای بلندمدت برای تامین آب و برق تدارک ببینیم.

 

۷۶۰ کیلومتر رودخانههایکشور لایروبی شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: تاکنون ۷۶۰ کیلومتر رودخانههای کشور برای رویارویی با سیلابهای احتمالی لایروبی شده است.میثم جعفرزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: روندلایروبی رودخانهها تداوم خواهد داشت تا آنها بتوانند به خوبی سیلابهای احتمالی را مدیریت داشته باشند.وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای تسریع در امر لایروبی رودخانهها، گفت: اختصاص منابع مناسب می تواند سرعت کارها را بیشتر کند.همچنین «سیف الله آقا بیگی » مدیرکل مدیریت بحران منابع آب ایران هم روزهای نخست آبان ماه جاری گفته بود،لایروبی ۵۷۰ کیلومتر از رودخانههای کشور برای مدیریت سیلابهای احتمالی انجام شده است.وی اضافه کرد: لایروبی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانههای اولویتدار کشور نیز تدارک دیده شده از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

 

موفقیت بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: بورس انرژی اگر بتواند در عرضه فرآورده های نفتی منظم و مستمر عمل کند، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده های نفتی در منطقه می تواند افزایش پیدا کند. به گزارش بازار سرمایه، حمید حسینی گفت: طی این دو ماه بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است.وی به نقش بورس انرژی در صادرات فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون که نفت و فرآورده های نفتی تحریم هستند و خود شرکت نفت نیز تحریم است، بورس انرژی می تواند در این حوزه فعال تر و پررنگ تر ظاهر شود؛ چرا که شرکت نفت یا شرکت های دولتی در حوزه صادرات محدودیت دارند.

آغاز بازتولید گاز از مخازن استراتژیک

سراجه و شوریجه

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران جهت تامین و تضمین سوخت زمستانی ، با توجه به درخواست شرکت ملی گاز ایران و با هماهنگی مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران ، بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه قم و شوریجه آغازکرد.به گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزود: در سال جاری با توجه به افزایش فشار تزریق گاز به میزان ۱۰ بار و تحویل مطلوب گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران به این شرکت جهت ذخیرهسازی ، راندمان تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی ۹۴ درصد محقق شده که ۱۷ درصد بیشتر از سال گذشته است. طبق هماهنگی انجام شده نیز بازتولید از مخزن آغاز شد.

احتمال سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری چین

در آرامکو

شرکتهای دولتی چین درحال بررسی برای سرمایهگذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری در خرید سهام شرکت آرامکو هستند.به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، نهادهای دولتی چین در حال مذاکره برای سرمایهگذاری از ۵ میلیارد تا ۱۰ میلیارد دلار در خرید سهام شرکت آرامکو هستند.طبق اعلام برخی منابع، صندوق سیلک رود چین یکی از نهادهایی است که برای خرید سهام آرامکو مذاکره داشته و ممکن است بعضی دیگر از شرکتهای چینی نیز در این خرید سهام مشارکت داشته باشند.به گفته منابع یادشده، شرکت دولتی ساینوپک و شرکت سرمایهگذاری چین نیز در ماههای اخیر درباره سرمایهگذاری در سهام آرامکو مذاکره داشته‍اند.با این همه، تعهد این شرکتها به خرید سهام آرامکو هنوز نهایی نشده است و شمار شرکتها و رقم سرمایهگذاری آنها در شرکت آرامکو، به تصمیم دولت چین بستگی خواهد داشت.

پیمان نفتی اوپک تمدید خواهد شد

وزیر نفت عمان در اظهاراتی گفت: تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک احتمالا توافق کاهش تولید نفت را در سال میلادی آینده تمدید خواهند کرد اما کاهش بیشتر تولید بعید است.به گزارش ایسنا، محمد بن حمد الرومهی، وزیر نفت عمان در یک کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت: عمان از قیمتهای فعلی نفت که برای اقتصاد این کشور خوب است، راضی است و تقاضا برای نفت با کاهش تنشهای تجاری، بهبود پیدا میکند. تمامی نشانهها از جمله نشانههای مثبت توافق میان آمریکا و چین بهتر شدن اوضاع حکایت دارد.سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز در همین کنفرانس اظهار کرد که نسبت به رشد تقاضا برای نفت نگرانی ندارد. انرژی سبزتر روند رشد بالاتری در آینده خواهد داشت اما تقاضا برای نفت و گاز هم رشد خواهد کرد.

وزیر نفت تشریح کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت با اشاره به کشف میدان جدید نفتی در خوزستان گفت: این مخزن ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که ۳۱ میلیارد بشکه آن پیش از این در مخازن دیگر شناسایی شده بود و اکنون ۲۲ میلیارد بشکه نفت درجای دیگر به دخایر نفتی ایران افزوده شده است.

بیژن زنگنه، در مراسم اعلام جزییات کشف مخزن جدید نفتی در خوزستان، تاکید کرد: این مخزن یکی از بزرگترین مخازن نفتی است که در ایران کشف شده است.

وی ادامه داد: در گذشته در این منطقه میادین منصوری، سپهر، جفیر، آب تیمور، سوسنگرد شناسایی شده بود و در زیر این میادین میدان ایلام شناسایی شد.

زنگنه افزود: در فاصله این میادین، منطقه ای با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وجود داشت که این مخزن در آن قرار دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه لایه نفتی کشف شده عمقی ۸۰ متری دارد، گفت: این مخزن ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد و احتمال گسترش میدان به مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی وجود دارد.

وی ادامه داد: از نطر تکنولوژی کار جدید با حفر سه حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شد، در گذشته ۳۱ میلیارد بشکه نفت شناسایی شده بود و اکنون ۲۲ میلیارد نفت درجای جدید ثبت میشود.

زنگنه افزود: با توجه به تکنولوژی های فعلی، حجمی که به دخیره بازیافت اشاره می شود ۲.۲ میلیارد بشکه نفت است.

به گفته وزیر نفت، تمام فناوری در نفت، ضریب بازیافت است و هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت، ۳۲ میلیارد دلار به درامد کشور اضافه میکند.

وی تاکید کرد: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است و از مدیران و مسئولان مناطق نفت خیز که در خارج از منطقه اب تیمور به نفت رسیدند و منجر به کشف این میدان شد، تشکر کرد.

وزیر نفت افزود: برنامه توسعه در قالب توسعه میادین آب تیمور و منصوری و سپهر و جفیر خواهد بود و در اینده برنامههای دیگری برای توسعه تعریف خواهد شد.

وی دلیل نام گذاری این مخزن به نام "نام اوران" را قدردانی از خدمات گمنامان این حوزه دانست.

وی در پاسخ به این سوال که تولید نفت کشور با برداشت از این میدان چه میزان افزایش خواهد یافت، پاسخ داد: در حال حاضر تنگناهای زیادی برای توسعه میدان داریم اما قطعاً عملیات بازیافت را در برنامه داریم به طور کلی بازیافت در دنیا در حال پیشرفت است.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران از دو روش می تواند ضریب بازیافت میادین نفتی خود را افزایش دهد. یکی از این روش ها تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری را با استفاده از کمک دانشگاه ها ارتقاء می دهیم و روش دیگر تعامل با شرکت های خارجی دنیا است که صاحب فناوری هستند.

وزیر نفت در مورد ضریب بازیافت مخازن نفتی توضیح داد: این عدد برای میادین مختلف براساس سنگ مخزن متفاوت است و ما هم ضریب بازیافت ۶-۵ درصدی داریم و هم ضریب بازیافت ۶۰ درصدی اما به طور کلی باید تلاش کنیم تا میزان ضریب بازیافت میادین خود را بالا ببریم.

  • کشف لایههای نفتی ادامه دارد

    همچنین سید صالح هندی در مراسم کشف میدان جدید نفتی با بیان اینکه دوره کشف تلههای ساختمانی به پایان رسیده است اظهار کرد: باید به دنبال روشهای جدیدی باشیم، به همین خاطر از سال ۱۳۹۵ مدیریت اکتشاف تغییر رویکرد داد؛ به گونهای که با تغییر ساختار سازمانی خود از وظیفهای به پروژه محوری اقدام به توسعه اکتشافات داد.

    مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: این نوید را میدهم که نگاه جدید شرکت اکتشاف در راستای گسترش لایههای نفتی کشف شده و هم کشف لایههای نفتی دیگر ادامه داشته باشد و برای این مسئله نیز برنامه ریزیهای متعددی در نظر گرفتیم. وی افزود: طی این سالها تلاش کردیم تا با تغییر نگاه به یک هدف اکتشافی به سری اهداف اکتشافی و دستیابی به آخرین فناوریهای اکتشاف دست یابیم. این نگاه استمرار پیدا کرد و چندین سال طول کشید که به نتیجه برسد اما اکنون شاهد نتایج مطلوب آن هستیم. او با اشاره به ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه کوچک به یک منطقه گفت: این مسئله ما را مجبور کرد تا پروژه لرزهنگاری سپهر در دشت آبادان ایجاد کنیم و همین مسئله نشان داد که این پروژه میتواند در پروژههای اکتشافی نقش زیادی را ایفا کند. به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، این ایده شکل گرفت که امکان دارد بین میادین قبلی که قبلا کشف شدند، نفت وجود داشته باشد؛ در همین راستا نیز سه چاه اکتشافی ایجاد کردیم و زمانی که دادههای این چاهها را با دادههای لرزه نگاری که به عنوان عنصر یکپارچه سازی در کنار هم قرار دادیم، با کارهای شبیه سازی و مدل سازی که انجام گرفت، مشخص شد که یک لایه زمین شناسی ایلام وجود دارد که مشخصات آن را به طور کامل از سوی وزیر نفت مطرح شد. وی افزود: ما موفق شدیم با یک تله نفتی مرکب، این کشف بزرگ را داشته باشیم و باید بگویم که این یک ریل گذاری عظیم است و در آینده از این تلهها خواهیم داشت.

رییس اداره دامپزشکی شهر تهران گفت: طی انجام گشتهای مشترک کارشناسان واحد بهداشت و نظارت بر فرآوردههای خام دامی بیش از ۵۰۰ کیلوگرم انواع آبزیان حرام گوشت و ماهی منجمد تاریخ منقضی و فاسد از ۲ واحد عرضه کشف و معدوم شد.به گزارش اداره دامپزشکی شهر تهران، مجید محمدیان با بیان اینکه نظارت بر فروشگاهها و واحدهای عرضه آبزیان در سطح شهر تهران بصورت مستمر انجام میشود، ممیزی دقیق و پایش مستمر این واحدها توسط کارشناسان مجرب این اداره را یاد آور شد و افزود: بنا بر شرع مقدس اسلام توزیع ماهیان بدون فلس که کوسه ماهی جزئی از آنها می باشد در بازار ممنوع است و هر واحدی که اقدام به عرضه این گونه آبزیان کند با سخت ترین تنبیهات مجازات خواهد شد.وی از شهروندان خواست ضمن آگاهی و شناخت انواع آبزیان، خرید خود را از فروشگاههای معتبر و تحت نظارت دامپزشکی شهر تهران انجام دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: میزان تدارک و تأمین کود در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، حمید رسولی افزود: این توفیق با وجود دو مرحله توقف تحویل کود اوره توسط شرکتهای پتروشیمی، تحریم ظالمانه و عدم پرداخت یارانه کودهای کشاورزی در سال جاری اتفاق افتاده است.مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اذعان داشت: در سال جاری علاوه بر کودهای یارانهای تاکنون بیش از ۲۰ هزار تن انواع کودهای غیریارانهای مرغوب و باکیفیت نیز از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان زحمتکش قرار گرفته است که این میزان کود غیریارانهای تحویلی به کشاورزان طی هفت ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

افزایش50 درصدی تولید پیچ و مهره

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پیچ و مهره تهران بیان اینکه در گذشته سهم واردات ۷۰ و سهم تولید ۳۰ بود ولی اکنون این میزان به ۵۰ درصد تولید داخلی رسیده است گفت: دولت با تزریق مواد اولیه مورد نیاز کمک شایانی به این صنعت نمود، اگر تمامی امکانات تولید و مواد اولیه کافی و مورد نیاز فراهم شود می تواند نیازهای کلی داخلی را تامین و این صنعت را به طور کامل از واردات رهایی سازد.نورالدین مهری با اشاره به مشکلات اتحادیه متبوع خود افزود: بخش عمده مشکلات در رابطه با مالیات است، علی رغم اینکه اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی توافقاتی انجام داده است اما بسیاری از همکاران صنفی زمانی که به سازمان و ادارات مختلف مالیاتی مراجعه می کنند متاسفانه مبالغ درشت تر و بیشتری محاسبه شده و برخی را از توافق خارج ساخته اند.رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پیچ و مهره تهران در رابطه با رونق تولید در خصوص رسته های اتحادیه متبوع خود اظهار داشت: با توجه به افزایش دلار و یورو و تاکید مقام معظم رهبری بر تولیدات داخلی کشور ، واردکنندگان رسته های پیچ و مهره نیز بر آن شدند تا سرمایه،خلاقیت و تفکر خود را بر روی تولیدات و نیازهای کشور کاملاً متمرکز کنند.مهری افزود: در سال های گذشته مودیان صنف به بندهای «الف» و «ب» و «جیم» تقسیم شده بودند که در حال حاضر به ۱و۲و۳ تغییر یافته و برخی از اعضای صنف پیچ و مهره فروش شامل بند ۱ و بخشی از آنها مشمول بند ۳ شده اند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران در نشست خبری تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن گفت: ظرفیت تولید تخممرغ در کشور 1.4 میلیون تن است که با توجه به نیاز حداکثر 950 هزار تنی در کشور 450 هزار تن از این ظرفیت مازاد است.

به گزارش ایلنا، رضا ترکاشوند در نشست خبری با اشاره به ظرفیت بالای تولید تخممرغ در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 800 هزار مرغداری مرغ تخم گذار با ظرفیت 120 میلیون قطعه و مرغ پولت در کشور فعال هستند.ترکاشوند با تاکید بر اینکه امسال سال پرتولیدی برای صنعت مرغ تخمگذار بود افزود: مازاد تولید در شش ماهه اول سال موجب زیان مرغداران شد به نحوی که تراز منفی 1900 تومانی برای هزار کیلوگرم تخممرغ برای آنها به همراه داشت.وی اضافه کرد: سازمان حمایت قیمت 7740 تومانی را برای خرید هر کیلوگرم تخممرغ درب مرغداری تعیین کرده است در حالی که در شش ماهه ابتدای سال مرغداران هر کیلوگرم تخممرغ را به طور متوسط حدود 5825 تومان فروختند.ترکاشوند میزان تولید تخممرغ در سال جاری را یک میلیون و 600 هزار تن برآورد کرد.وی گفت: بر همین اساس میزان مازاد تولید در سال جاری حدود صد هزار تن برآورد میشود که خود را به صورت کاهش جوجهریزی و کاهش تخممرغ نشان خواهد داد.

ترکاشوند دلیل مازاد تولید در سال جاری را این گونه تشریح کرد: تاثیر بیماری آنفولانزا و تلاش برای گلههای حذف شده، به تاخیر انداختن حذف گلههای بالای 90 هفته از بهمنماه سال گذشته و ممنوعیت ناگهانی صادرات تخممرغ در اردیبهشتماه از دلایلی هستند که موجب مازاد تولید و نوسان قیمت در بازار شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت تامین نهادههای دامی مورد نیاز مرغداران اظهار کرد: در حال حاضر تامین و توزیع برخی از نهادههای دامی از جمله لیزین و متیونین بر عهده اتحادیه قرار دارد و ما توانستهایم با کمتر از یک درصد تفاوت قیمت آنها را با قیمت مصوب به دست مصرفکنندگان برسانیم.

وی ادامه داد: در تامین سایر نهادهها شرکت پشتیبانی امور دام همکاریهای زیادی برای تامین نهاده مرغداران داشته و با تامین 30 تا 40 درصد نیاز بازار توانسته قیمتها را تا حدودی کنترل و از بازار سیاه در این حوزه جلوگیری کند.

وی یکی از نهادههای دامی که در حال حاضر برای مرغداران مشکلساز شده است را ذرت نام برد و گفت: از دو ماه پیش قیمت ذرت به طور ناگهانی شروع به افزایش کرد به نحوی که قیمت هر کیلوگرم از آن از 1600 تومان به 2000 هزار تومان افزایش یافت که دلیل آن عدم تخصیص ارز و خلا در بازار عنوان میشد.