عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن - کورش شرفشاهی: قیمت خودرو بار دیگر افسار گسیخته و پله های صعود را طی می کند تا مردم بار دیگر اعتقادات خود بخندند. مردمی که همه روزه پراید را به ارابه مرگ تشبیه می کنند، امروزه بابت همین پراید 52 میلیون تومان می پردازند. این مردم که در اوایل دولت روحانی خرید خودرو ایرانی را تحریم کرده بودند و در قالب کمپین نخریدن خودرو، می خواستند به خودروساز ایرانی تفهیم کنند تاوان گران فروش بی کیفیت، نخریدن است، اکنون بابت پژو 207 نزدیک به 170 میلیون تومان می پردازند. براستی یک نفر نیست به ما بگوید در این مملکت چه خبر است؟

برای آنکه به این سوال پاسخ بدهیم، با محمدرضا منصوری، نماینده اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در مدت کمتر از 10 روز قیمت خودرو داخلی حدود 10 میلیون تومان گران شده است گفت: تمامی این مشکلات ناشی از به هم ریختگی وضعیت خودروسازی در کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه امروزه خودروسازان بدهی های وحشتناکی دارند گفت: هر مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آمد، اولین کاری که می کند، به سراغ بانکها می رود تا از تمامی آنها و حتی بانک مرکزی وام بگیرد و بتواند حقوق کارکنان را بپردازد.

وی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت مدیریت در خودروسازی ها، انباشت زیان روی زیان شده است گفت: اکنون شرایطی پیش آمده که بانک مرکزی هم دیگر نمی تواند بی حساب و کتاب برای خودروسازان تسهیلات اختصاص دهد.

منصوری با تاکید بر اینکه باید به فکر بهره وری و درآمدزایی خودروسازی ها باشیم گفت: خودروسازی ها باید اموال مازاد خود را به سرعت بفروشند و سهامی که در بخشهای دیگر اقتصادی دارند، به سرعت واگذار کنند تا بتوانند بهره وری مجموعه را بالا ببرند.

وی با انتقاد شدید از سومدیریت در خودروسازی ها گفت: اگر کسی بخواهد در امر خودروسازی موفق باشد، باید مدیریت موفقی در ایجاد بهره وری داشته باشد.

نماینده ساوه و زرندیه در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای کنترل قیمت خودرو چیست گفت: پیشنهاد من به دولت این است که برای کنترل بازار و کاهش تقاضای موجود که البته تقاضای کاذب و گرفتار دلال بازی است، ورود خودروهای دست دوم را جدی بگیرند. وقتی خودروهای دست دوم خارجی وارد بازار شود، مردم دیگر برای خرید خودروهای داخلی هجوم نمی آورند و البته قیمت این خودروها نیز مناسب است.

وی در پاسخ به اینکه پیش فروش خودرو می تواند عطش بازار را کاهش دهد گفت: امروزه پیش فروش برای کسانی است که می

خواهند سود ببرند و بیشتر دلالان ثبت نام می کنند. باید بپذیریم که مصرف کننده واقعی پولی بابت پیش فروش نمی پردازد.

مردم قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنند

منصوری خطاب به کسانی که برای پیش خرید خودرو ثبت نام می کند گفت: شمایی که امروزه برای پیش خرید عجله دارید، فردا نباید اعتراض کنید که پولهایمان را مدتهاست خوابانده ایم و هنوز خودرو نگرفته ایم.

وی شرایط را برای کسانی که پیش خرید می کنند تشریح کرد و گفت: بهتر است قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنید. پیش فروش خودرو زمان ندارد و ممکن است زمان تحویل بسیار طولانی شود. بنابر این از همین امروز هشدار می دهیم که فردا مقابل مجلس یا وزارت صنعت تجمع نکنید و برای مردم و نظام نارضایتی به وجود نیاورید که چرا خودروهای پیش خرید را تحویل نمی دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اعتراض های گسترده ای که زیان دیدگان موسسات مالی و اعتباری انجام دادند گفت: کسانی که پولهایشان را در موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری کردند، به طمع سود کلانی بود که این موسسات اعلام کرده بودند و امروز هم به کسانی که پولهایشان را برای پیش خرید خودرو اختصاص می دهند، هشدار می دهم که پیش فروش خودرو زمانی برای تحویل ندارد و چون زمانی در قرارداد پیش فروش تعیین نشده، هرچقدر هم تاخیر در تحویل خودرو صورت بگیرد، بهانه ای برای اعتراض وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه خودروهای دست دوم بسیاری در گمرک ها انبار شده که باید هرچه سریعتر ترخیص شود گفت: ترخیص این خودروهای دست دوم هم می تواند التهاب بازار خودرو را کاهش دهد و هم این خودروها که زیر باران و آفتاب قرار گرفته و در اصل سرمایه کشور در حال نابودی است، به چرخه مصرف وارد می شود.

منصوری با انتقاد شدید از معضل چند خودرویی در کشور گفت: امروزه علاوه بر واسطه ها و دلالان، افراد بسیاری را سراغ داریم که چندین خودرو دارند. این افراد برای رفتن به مناطق کوهستانی یک نوع خودرو، برای رفتن به مسافرت های تفریحی یک نوع خودرو و برای رفت و آمد درون شهری یک نوع خودرو دارند که این رویکرد باعث شده تا تقاضا برای خرید خودرو زیاد شود.

وی بهترین روش برای مقابله با چند خودرویی را وضع مالیات اعلام کرد و گفت: باید برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند، مالیاتهای مناسب برای بیش از یک خودرو وضع شود تا تب آشفته بازار خودرو فروکش کند.

  • ضعف مدیریت، مشکل اصلی

    نماینده ساوه با ابراز تاسف از بکارگیری مدیران ناکارآمد در صنعت خودرو گفت: مهمتر این است که مدیران خودروسازی کشور بتوانند در شرایط سخت مدیریت کنند. مشکل اصلی کشورمان ضعف مدیریت است. امروزه خودروسازان کشور با تعداد بالای نیروی کار رو به رو هستند و کارخانه های خودروسازی به محلی برای شاغل شدن فرزندان و بستگان بیکار مسوولان تبدیل شده اند به نوعی که امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در خودروسازی ها بدون سفارش و پارتی مشغول بکار شده باشد.

    وی با تاکید بر اینکه مدیرانی که نیروهای کار سفارش شده را می پذیرند، مدیرانی بی کیفیت و بله قربان گو هستند گفت: مدیر بله قربان گو می داند که خودروسازی ها با انبوه نیروی کار رو به رو هستند، اما برای نگه داشتن جایگاه شغلی و میزشان، بازهم افراد سفارشی را استخدام می کنند که در سالهای گذشته بارها شاهد آن بوده ایم.......منصوری با اعلام اینکه نمایندگان مجلس، مسوولان نظام و سیاسیون باید توجیه شوند که حق معرفی نیروی جدید به خودروسازی ها را ندارند گفت: اگر به اظهارات تمامی مدیران خودروسازی ها توجه کنید، متوجه می شوید که همه آنها از نیروی مازاد گلایه داشتند. بخاطر داریم که مدیر عاملی پست مدیریت یکی از شرکتهای خودروسازی را تحویل گرفت و در اولین سخنرانی اعلام کرد که 10 هزار نیروی مازاد داریم، اما هیمن فرد وقتی دوران مدیریتش به پایان رسید و برکنار شد، نه تنها فکری برای نیروهای مازاد نکرد بلکه 10 هزار نیروی جدید استخدام کرد. طبیعی است که اضافه شدن نیروی جدید در شرایطی که تولید وجود ندارد، نشانگر مدیران بی کفایت و اهل معامله برای نگاه داشتن میز است.

    وی با ابراز تاسف از اینکه هر مدیری که بر مسند خودروسازی های کشور تکیه زده، نتوانسته منافع شرکت را حفظ کند گفت: مدیران خودروسازی ها بازیچه دست سیاسیون بوده و هستند. در حالی که مدیر خودروسازی باید مانند مدیر بخش خصوصی وارد عرصه شود و اختیارات کامل داشته باشد، به نوعی که حتی مسوولان نظام نتوانند به آن مدیر سفارش کنند.

    نماینده ساوه با اشاره به جلساتی که با قطعه سازی ها برگزار شده گفت: در مورد قطعه سازی ها نیز باید توجه داشته باشیم که میزان طلب آنها سرسام آور شده و خودرو سازی ها باید هرچه سریعتر طلب قطعه سازان را بپردازند.

    وی در پاسخ به اینکه مگر چه اتفاقی افتاده که خودروسازان موفق نمی شوند به روزهای طلایی تولید انبوه بازگردند گفت: مشکل اصلی بدهی سنگین بانکی خودروسازی هاست. امروزه خودروسازی ها توان توسعه ندارند، زیرا آنقدر به بانکها بدهکار هستند که اگر سودی هم از تولید می برند، باید به بانکها بدهند. باید بپذیریم که خودروسازی ها با وامهای کلانی که گرفته اند، دیگر رنگ سود را نمی بینند. نتیجه آنکه به روزمرگی افتاده اند و برای رفع همین روزمرگی است که تاکید می کنم به مدیر توانمند نیاز داریم.

    • دو معضل بزرگ خودروسازی

      منصوری بدهی سنگین خودروسازی ها و کمبود نقدینگی را دو معضل بزرگ خودروسازی دانست و گفت: مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آید، گمان می کند که اگر نقدینگی به کارخانه تزریق شود، می تواند به همان روزمرگی مدیران گذشته ادامه دهد و در اولین گام بسراغ بانک می رود، در حالی که باید چاره اندیشی اساسی شود.

      وی با تاکید بر خصوصی شدن خودروسازی ها گفت: اینکه تاکید می کنیم خودروسازی ها باید خصوصی شوند، به دلیل آن است که نقدینگی بخش خصوصی، وارد صنعت خودروسازی شود و سایه سنگین دولت و تسهیلات بانکی با بهره های سنگین از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته شود.

      عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دولت خواست هرچه سریعتر تن به خصوصی سازی خودروسازی ها بدهد تا منافع مردم حفظ شود و گفت:اینکه هر روز قیمت خودرو بالا می رود که معنای مدیریت بر صنعت عظیم خودروسازی نیست.

      وی با اعلام اینکه نیاز به یک کمیته تخصصی خودرو داریم که از نخبگان در این کمیته استفاده شود گفت: این کمیته باید همه چیز را بررسی کند و پیشنهاد اصلاحی بدهد و تصمیم نهایی را مدیران خودروسازی بگیرند، اما منظور ما مدیران دست نشانده امروزی نیست، بلکه در گام اول به مدیری نیاز داریم که صنعت خودرو را درک کند.

      منصوری خواستار تشکیل اتاق فکری در خودروسازی ها شد و گفت: باید هرچه سریعتراموال مازاد خودروسازی به فروش برسد تا به جای آنکه خودروسازی ها دلال سهام باشند، تولید کننده باشند. امروزه خودروسازی ها بی محابا در بخشهایی سرمایه گذاری کرده اند که هیچ ربطی به تولید خودرو ندارد. بنابر این باید ابتدا این وزنه های سنگین از پای صنعت خودرو باز شود.

      وی در خصوص اصرار بر فروش اموال مازاد خودروسازی ها گفت: هدف این است که می خواهیم حاشیه ها را از صنعت خودرو بگیریم. اما نگران این هستیم که در فروش اموال مازاد نیز دستهای پشت پرده به غارت اموال بپردازند. بنابر این باید دستگاه قضا بر مزایده اموال خودروسای ها نظارت داشته باشد تا گره دیگری بر این مشکلات زده نشود.

      نماینده ساوه در پاسخ به اینکه گمان نمی کنید که زیاد بدبین هستید گفت: تجربه مزایده در کشور ما همواره تلخ بوده به نوعی که در گذشته مزایده های زیادی را شاهد بودیم که جیب عده بخصوصی پر شد و به دلیل همین سابقه فساد و رانت است که اصرار داریم باید مراقب باشیم که وضعیت مانند گذشته نشود.

      وی در خصوص ادعاهایی مبنی بر شکل گرفتن مافیای خودرو به وسیله خودروسازان فعلی کشورمان که اجازه حضور و فعالیت خودروساز جدید را نمی دهند گفت: این ادعا کاملا درست است. در مقاطع گذشته که تحریم وجود نداشت و هیچ مشکل ارزی نداشتیم، سرمایه گذاران بسیاری بودند که می خواستند قطب سوم و چهارم خودروسازی را در کشور ما تشکیل بدهند، اما مافیای خودروسازی داخلی اجازه این کار را نداد.

    • گربه رقصانی مدیران خودروسازی

      منصوری با یادآوری اینکه شرکتهای خارجی بسیاری برای راه اندازی صنعت خودرو در کشور اعلام امادگی کردند گفت: متاسفانه همین مدیران خودروسازی که امروزه برای مردم گربه رقصانی می کنند و توان تامین نیاز بازار را ندارند، اجازه فعالیت به آنها را ندادند. نتیجه آن بی تدبیری و مافیای دو قطبی خودروسازی کشور این شد که اکنون وقتی در شرایط تحریم هستیم و برای انتقال ارز مشکل داریم، هیچ سرمایه گذاری برای آمدن به ایران ابراز تمایل نمی کند.

      وی با تاکید بر اینکه باید بیدار شویم و اختیار خودرو کشور را به دست این خودروسازان که توان تامین نیاز داخلی را ندارند، ندهیم گفت: اکنون نیز می توانیم با کشورهایی مانند روسیه و چین برای تولید خودرو وارد مذاکره شویم. دیگر زمان ناز کردن و چوب لای چرخ گذاشتن خودروسازان کشور نیست، زیرا خودشان درمانده هستند.

      عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه خودروسازی ها به دلیل کمبود نقدینگی دست به پیش فروش زده اند گفت: بانکها نمی توانند و دیگر نباید در قالب دادن تسهیلات در صنعت خودرو ورود کنند.

      وی مدیران خودروسازی را به میهمانانی تشبیه کرد که ثبات مدیریتی و ماندگاری ندارند و گفت:وقتی مدیران شرکتهای خودروسازی میهمان هستند و هر لحظه امکان برکناری آنها وجود دارد، چه دلیلی دارد که بانک به این مدیر اعتماد کند و در حالی که بارها مدیران جدید، عملکرد مدیران قبلی را زیر سوال برده اند، چه اعتمادی به این شرکت خودروسازی بدون ثبات مدیریتی وجود دارد؟

      منصوری با ابراز تاسف از اینکه نتیجه مدیریت 40 ساله بر صنعت خودرو کشور، بدهی 80 هزار میلیارد تومانی است گفت: این بدهی کلان گریبانگیر دو شرکت بزرگ خودروسازی شده و هیچ تضمینی وجود ندارد که مدیران بی کفایت امروز خودروسازی ها، بدهی را برای سالهای آینده به 200 هزار میلیارد تومان نرسانند.

      وی با اشاره به اینکه نگاهی به اعداد و ارقام نشان می دهد که هر 4 سال بدهی خودروسازی ها دو برابر شده است گفت: اگر هرچه سریعتر برای وضعیت نامناسب خودروسای ها فکری نکنیم، باید شاهد نابودی صنعت خودرو در کشور باشیم زیرا خودمان انحصار را برای خودروسازی ها تعریف کردیم.

      نماینده ساوه با اعلام اینکه خودروسای ها به بانکها، قطعه سازی ها و مردم بابت پیش فروش خودرو، بدهی های کلانی دارند گفت: سالهاست که فریاد می زنم اگر خودروسازی ها با همین فرمان پیش بروند، مرگ صنعت خودرو دور از ذهن نخواهد بود و به زودی باید در سوگ صنعت خودرو بنشینیم.

      منصوری با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی وقتی با پول بیاید، همان کاری را می کند که بانک می کند، با این تفاوت که بانک به هر قیمتی شده پول خودش را ولو با مصادره اموال می گیرد، اما بخش خصوصی شرایط را بررسی و موانع را رفع می کند تا صنعت خودرو به آشفتگی امروز نیفتد.

     

غفلت در اتصال ریلی بین شهری و راهآهن

شهردار تهران گفت: متأسفانه در اتصال ریلی بین شهری و راهآهن درون شهری پیش از این غفلت داشتهایم. به گزارش فارس، پیروز حناچی در هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده با حضور رئیس اجرایی اتحادیه بینالمللی راهآهنها، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن و جمعی از دستاندرکاران حملونقل ریلی دنیا در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: کلانشهرها از نظر عرصه و وسعت جمعیت محدودیتهایی دارند و برنامهریزی شهری تلاش میکند این عرصهها را برای شهروندان بازتر کند. وی افزود: ورود شهرهای حومهای و جلوگیری از دامن زدن جمعیت در کلانشهرها در این حوزه است که این مهم با ارتباط سریع و آسان بین کلانشهر و شهرهای اقماری فراهم میشود.

 

مسیر شمال-جنوب ۶۵۰ کیلومتر کوتاه میشود

خیراله خادمی با اشاره به اینکه محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری مسیر جنوب به شمال را ۶۵۰ کیلومتر کوتاه میکند، از پیشرفت ۹۵ درصدی زیرسازی محور ریلی یزد-اقلید خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، روز یکشنبه ۱۹ آبانماه در مراسم افتتاح ۶۲ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان یزد با اشاره به اینکه این استان در جغرافیای کشور مرکزیت دارد، گفت: یزد این نقش را در بخش حمل و نقل و زیرساخت نیز ایفا میکند و بهنوعی محل تقسیم شبکههای مختلف حمل و نقلی کشور است.

 

وزارت راه ۲ هزار کیلومتر راه روستایی می سازد

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی متعهد شده در سال جاری ۲ هزار کیلومتر راه روستایی احداث کند که تاکنون ۹۲۰ کیلومتر آن احداث و ۱۲۰ کیلومتر آسفالت شده است. به گزارش خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی در تشریح نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اظهار داشت: براساس گزارش ارائه شده در این نشست؛ وزارت راه و شهرسازی متعهد شده در سال جاری ۲ هزار کیلومتر راه روستایی احداث کند که تاکنون ۹۲۰ کیلومتر آن احداث و ۱۲۰ کیلومتر آسفالت شده است. وی ادامه داد: براساس نرخ توسعه یافتگی و شاخصهای استخراج شده راههای روستایی در استانها احداث و تکمیل میشوند که استانهای محروم در اولویت قرار دارند.

اجرای «طرح اقدام ملی مسکن» برای

خانهدار شدن اقشار کم درآمد در قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، طرح اقدام ملی تولید مسکن برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و دهکهای متوسط آغاز شده و قم هم جزو ۱۰ استان اول در اجرای این طرح است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری اظهار داشت: تابستان امسال قیمت مسکن با افزایش نجومی روبرو بود که این امر نه تنها در زمینه خرید مسکن بلکه اجاره بها و سرقفلی مسکن، اجاره نشین ها را با چالش جدی روبرو کرد به طوری که دهکهای پایین جامعه، از بازنشستگان گرفته تا جامعه کارگری و اقشار کم درآمدی که اجاره نشین بودند را بلاتکلیف کرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت خاص اقتصادی حاصل از شرایط سیاسی و این که ملک از سوی مالکان به عنوان سرمایه به شمار رفته به سرعت با افزایش روبرو شد حتی نرخ معاملات خانههای کلنگی نیز افزایش یافت و اقشار کم درآمد را با مشکل روبرو کرد لذا باعث شد دولت برای این امر چارهای اندیشیده و طرحی را برای خانهدار شدن اقشار آسیب پذیر اجرا کند.

نتیجه یک تحقیق

در مورد آلایندگی کشتی ها

حسین تاجیک نشست مشترک مدیران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی و هیات سرمایه گذار سوئدی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) حسین تاجیک، مجری منطقه ازاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نشست مشترک با هیات سرمایه گذار خارجی با تشریح پروژه های طرح جامع توسعه ٣٠ ساله این مجموعه گفت: طبق طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی، پروژه های گسترده ای برای سرمایه گذاری مانند ساخت فاز اول ترمینال جدید با ظرفیت اعزام و پذیرش ٢٥ میلیون مسافر، MRO، بندر خشک و ... اشاره کرد.

تاجیک با اشاره به پروژه های منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در حال حاضر هسته پیشران توسعه منطقه آزاد با مساحت ٢٤٠ هکتار جهت شروع توسعه منطقه آزاد انتخاب و گمرک منطقه آزاد را در این محدوده فعال کردیم.

در ادامه هیات سرمایه گذار سوئدی با ارائه گزارشی از همکاری ها در حوزه های فرودگاهی و لجستیک تاکید داشتند.

نتیجه مطالعه حرکت ۱۷ هزار کشتی توسط محققان مشخص کرد

یک مطالعه جدید نشان می دهد، کشتیهایی که سوخت کم سولفور میسوزانند، تاثیر کمتری بر تشکیل ابر دارند. از این مساله میتوان برای کنترل استفاده سوخت کم سولفور توسط کشتیها در میانه دریا استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آلایندههایی که از کشتیها پخش میشوند، شامل مواد شیمیایی مختلف، از جمله ذرات معلق گوگرد هستند. این ذرات در واکنش با قطرات آب، باعث ایجاد «رد کشتیها» شده که با استفاده از ماهواره قابل ردیابی است.

سایت «ماریتایم اگزکیوتیو» در این رابطه نوشت: ردیابیهای ماهوارهای که از سوی محققان انجام شده، نشان میدهد که تاثیر کشتیها بر ابرها در مناطق محافظت شده به شکل قابل ملاحظهای کاهش یافته است. بنا بر قوانین محدودکننده آلودگی گوگرد، در این مناطق استفاده از سوختهای کم سولفور الزامی شده است.

محققان در این پژوهش، بیش از ۱۷ هزار کشتی را مورد مطالعه قرار دادهاند. در این مطالعه رد کشتیها که با ماهواره ردیابی شده، با دادههای «جیپیاس» هر کشتی که مسیر حرکت آن را مشخص میکند، انطباق داده شده است.

کدام ساختو سازهای شمال تخریب میشوند؟

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ساختو سازهای دریایی که پرونده آنها طی ماههای گذشته بررسی و برای طی کردن مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد، چند مورد بر اساس احکام صادره تخریب شده و بقیه آنها نیز در صف بررسی و صدور حکم هستند.

حمید خلیلی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری از پروندههای تشکیل شده در زمینه ساخت و سازهای دریایی غیر مجاز در مراحل قضایی و تکمیل پرونده هستند اما در همین مدت زمان کوتاه چند ماهه نیز چندین مورد تخریب داشتهایم و دیگر موارد نیز در حال تکمیل پرونده و طی مراحل قضایی هستند. وی در پاسخ به این سوال که کدام سازهها و ساخت و سازهای دریایی در مناطق شمالی کشور مشمول تخریب و برخورد قانونی خواهند شد، افزود: هر سازهای که با آب در تماس باشد شامل اسکله، دیوار حفاظت ساحلی، دلفینهای نفتی، ساحلهای اختصاصی، موج شکنها و ... که مجوزی نداشته باشند، به عنوان سازههای غیرمجاز شناسایی شده و مشمول تخریب و برخورد قضایی قرار خواهند گرفت.

جایزه ملی کیفیت برای فرودگاه پیام

فرودگاه پیام در اختتامییه شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران ، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام حائز رتبه اشتهار کیفیت تک ستاره شد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام یکشنبه ۱۹ آبان در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت و اختتامیه شانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام توانست در فرآیند ارزیابی مدیریت کیفیت در خدمات هوانوردی فرودگاهی حائز رتبه اشتهار کیفیت تک ستاره شود.

 

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

گروه راه و مسکن: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح قطار حومه ای هشتگرد_تهران در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه های آینده که به میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، قطار را مترادف با سفر ایمن خواند و اظهار داشت: در سراسر جهان راه آهن، خانواده بزرگی است که برای توسعه سفرهای ایمن و حمل و نقل سبز تلاش می کند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته با هدف گسترش شریان های حیاتی حمل و نقلی سرمایه گذاری بزرگی در حوزه زیرساخت ریلی انجام شده که ۳ برابر گذشته است.

اسلامی بیان داشت: این سرمایه گذاری با هدف اتصال نقاط مختلف کشور به شبکه ریلی و همچنین اتصال به کشورهای دیگر در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی کالا صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته میزان بار ترانزیت از کشور بالغ بر ۱۰ میلیون تن بوده که با بهسازی خطوط و ارتقای بهرهوری، می توان به حجم ۵۰ میلیون تن دست یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وجود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور از مطالعه و احداث ۱۰ هزار کیلومتر دیگر خبر داد و گفت: این مجموعه اقدامات بیانگر اهتمام جمهوری اسلامی ایران به راه آهن است به طوری که در سال گذشته ۴ استان به شبکه ریلی متصل شده و در سال آینده ۲ استان دیگر به شبکه ریلی متصل می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شهرسازی ریل پایه بیان داشت: باید از شهرسازی خودرو محور به شهرسازی ریل محور تغییر رویکرد دهیم و این اقدام کمک می کند که فرصت سفر ریلی نه تنها بین شهرها بلکه از طریق ایستگاه های تبادلی بین درون و برون شهر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه قطارهای حومه ای تقویت کننده توسعه پایدار و کاهش دهنده هزینه، زمان سفر و بهبود دهنده کیفیت زندگی شهری است.

اسلامی یادآور شد: قطارهای حومه ای اتصال یکپارچه حمل و نقل درون و برون شهری را ایجاد و مورد استقبال مردم قرار گرفته است به طوری که هم اکنون از تقاضای سنگینی در بین مردم برخوردار است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، شهرهای جدید از طریق قطارهای حومه ای به کلانشهرها متصل می شوند و مترو هشتگرد اولین شهری است که در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معماری ایستگاه های راه آهن بیان داشت: ایستگاه های جدید راه آهن که طی سال های اخیر ساخته شده در نوع خود یک اثر معماری قابل احترام است و ملاحظات خاص معماری با مناسبات فرهنگی در آن رعایت شده است.

وی تأکید کرد: ایستگاه های راه آهن باید به قلب تپنده شهر و کانون تردد مردم و بخشی از زندگی آن ها تبدیل شود.

اسلامی ایستگاه راه آهن تهران را یک اثر معماری خطاب کرد و گفت: شهرداری تهران نسبت به بهسازی و بازآفرینی مناطق اطراف ایستگاه راه آهن تهران توجه داشته و اقدامات ویژه ای انجام دهد.

  • ۴ ایستگاه راهآهن آماده اجرای طرح

    بنا به همین گزارش، مدیرعامل شرکت راه آهن در هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده گفت: ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در حال حاضر ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی(TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

    وی افزود: در ۲ سال گذشته شاهد بهره برداری از خطوط ریلی به منظور اتصال ۴ استان به شبکه ریلی بوده ایم و طرح های ریلی مشترک با کشورهای دیگر در دست انجام است و شاهد افزایش آن ها در آینده خواهیم بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: امیدواریم این رویداد مهم بستری برای اشتراک دیدگاه ها و ارائه ایده های نو در راستای رسیدن به زبان مشترک در جهت توسعه حمل و نقل ریلی بین کشورها و ارتقای سطح خدمات به مسافران و شهروندان در ایستگاه های راه آهن جهان باشد.

    مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهای منطقه در زمینه توسعه راه آهن و احداث خطوط ریلی بوده است. در ایران ایده احداث راه آهن از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به منظور توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران با سایر نقاط جهان به وجود آمد و کارکردهای آن مشخص شد.

    رسولی با بیان این که ساخت راه آهن سراسری شمال به جنوب در سال ۱۹۲۷ میلادی با هدف اتصال دریای خزر به خلیج فارس و با عبور از رشته کوه های البرز و زاگرس مرکزی آغاز شد، گفت: از ویژگی های شاخص این مسیر حفظ یکپارچگی با وجود گذر از ۷ اقلیم متفاوت و اقوام مختلف ایران و تنوع آثار طبیعی، تاریخی و منظر فرهنگی است که در طراحی ساختمان، ایستگاه ها و تعیین کاربری ها رعایت شده است.

گروه صنعت و معدن: مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز گفت: با وجود تحریمها و مشکلات، نزدیک به ۸۰ درصد فرایند تولید کامپیوتر خودرو (ECU) داخلیسازی شد.

«محمدرضا دهقان» در همایش تخصصی ساخت و فناوری قطعات الکترونیکی، کنترلرها و ایمنی خودرو در پاسخ به ایرنا درباره ای سی یو افزود: اکنون سه مدل ای سی یو در چهار نسل در شرکت کروز تولید می شود که شامل ای سی یوی تک سوز بنزینی با دریچه گاز مکانیکی، دوگانه سوز با دریچه گاز دستی و تک سوز با دریچه گاز برقی است.

وی بیان داشت:برای تولید ای سی یو، قطعاتی الکترونیکی مانند آی. سی (مدارهای الکترونیکی کوچک)، مقاومت، خازن و غیره مورد نیاز است که فناوری تولید آنها در داخل وجود ندارد و به ناچار از خارج کشور تامین می شود که آن هم به دلیل تحریم ها با واسطه وارد می شوند.

دهقان گفت: بیشترین ارزبری تولید ای سی یو برای قطعات پایه ای و الکترونیکی آن است.

وی، به دور نخست تحریم ها در سال های ۹۰ و ۹۱ اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان نیز واردات بسیاری قطعات الکترونیک خودروها قطع شد، اما این شرکت با همت متخصصان و مهندسان داخلی توانست بسیاری از این قطعات بویژه برای خودرو پژو ۲۰۶ را داخلی سازی کند.

مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز یادآور شد:دانش متخصصان این شرکت در طرحی محصول و مونتاژ قطعات ای سی یو، همچنین نوشتن نرم افزار لازم برای تحقق اهداف آن و کالیبراسیون (تنظیم آن برای عملکرد یا کارکرد خاص) است و هرچند طراحی آی. سی ها نیز امکانپذیر شده، اما هنوز فناوری آن را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد:با وجود همه تلاش های انجام شده، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت ای سی یوهای تولیدی داخل مربوط به قطعات الکترونیک آن است که به ناچار از خارج کشور تامین می شوند.

دهقان اظهار داشت:روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ای سی یو در شرکت کروز تولید می شود و بیش از ۴۰ درصد سهم بازار این قطعه را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد:این شرکت با متدولوژی روز جهان در زمینه تحقیق و توسعه کار می کند و در زمان اوج تولید خودروها در کشور در سال های گذشته، تامین کننده افزون بر ۷۰ درصد قطعات الکترونیکی مورد نیاز خودروها در کشور بود.