معاون اول رییس جمهور مطرح کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری گفت: اجرای برنامه شفافیت مالیاتی، ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و بکارگیری سامانههای اطلاعاتی در حوزههای مختلف نیازمند عزم و اراده قوای سهگانه، همکاری دستگاههای اجرایی و نهادهای نظارتی است تا بتوانیم کشور را به سمت سلامت و پیشگیری از فساد سوق دهیم. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «اسحاق جهانگیری» در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، به اشاره به برنامه سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای برنامه شفافیت مالیاتی و اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم گفت: اجرای این برنامه و بکارگیری سامانههای اطلاعاتی در حوزههای مختلف نیازمند عزم و اراده قوای سهگانه، همکاری دستگاههای اجرایی و نهادهای نظارتی است تا بتوانیم کشور را به سمت سلامت و پیشگیری از فساد سوق دهیم.

جهانگیری با قدردانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور برای پیگیری اجرای این قانون، اظهار داشت: دریافت مالیات همواره یکی از دغدغههای کشور بوده است و باید تلاش کنیم با درآمدهای مالیاتی هزینههای جاری کشور تامین شود.

رئیس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: اگر سامانههای اطلاعاتی تحت شبکه واحد و به شکل نظاممند به یکدیگر متصل باشند، دیگر شاهد بروز مفاسدی نظیر صدور کارت بازرگانی برای افراد بدون صلاحیت و یا پرداخت تسهیلات میلیاردی توسط نظام بانکی به شرکتهای متخلف که قابلیت بازپرداخت اقساط خود را ندارند، نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا به گونه ای شود که مردم احساس امنیت در اقتصاد کنند، گفت: در مبارزه با فساد نباید طوری عمل کنیم که صرفاً چند نفر دستگیر و مجازات شوند و عده بسیار دیگری با استفاده از ضعف دستگاههای نظارتی و سوءاستفاده از خلاءهای قانونی به رفتار متخلفانه خود ادامه دهند.

معاون اول رئیس جمهوری از اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز تخلف و فساد درکشور یاد کرد و افزود: با اجرای این ماده قانونی، اطلاعات هویتی و فعالیتهای اقتصادی همه افراد ثبت میشود و از طریق ارتباط هوشمند سامانههای اطلاعاتی دستگاههای مختلف، امکان پیشگیری از فساد فراهم می شود.

  • امیدواریم شاهد تصویب لوایح سه گانه باشیم

    جهانگیری تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته درآمدهای مالیاتی به عنوان حق عمومی جامعه و دولت در اولویت قرار دارد و فرار مالیاتی به عنوان یکی از جرایم و تخلفات محسوب شده و با متخلفان با جدیت برخورد میشود.

    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تصویب لوایح سهگانه شفافیت، تعارض منافع و ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی دولت خاطرنشان کرد: دولت با اهتمام جدی این لوایح را تصویب کرده است که لایحه شفافیت در خردادماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال و دو لایحه دیگر نیز در دولت تصویب و در حال ارسال برای مجلس است که امیدواریم شاهد تصویب این سه لایحه مهم توسط نمایندگان محترم تا پایان همین دوره مجلس باشیم.

    جهانگیری با تأکید بر این که سازمان امور مالیاتی باید این اعتماد را ایجاد کند که اطلاعاتی که از دستگاهها، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت میکند به شکل کاملاً محرمانه نگهداری میشود، گفت: نباید اطلاعات افراد افشا شود تا دستگاههای اجرایی، نهادها و افراد هیچ گونه دغدغه ای در خصوص ارائه این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی نداشته باشند.

    معاون اول رئیس جمهوری همچنین بر لزوم تأمین امنیت سامانه اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات مستقیم تأکید و خاطرنشان کرد: امنیت این سامانه باید به تأیید وزارتخانههای اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات برسد تا همه نسبت به امنیت این سامانه اطمینان داشته باشند.

    جهانگیری با تاکید بر لزوم نظارت و تامین سلامت اداری سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: برای پیشگیری از تخلفات احتمالی در سازمان امور مالیاتی، لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری سایر دستگاههای ذیربط راهکارهایی را برای از بین بردن زمینه های فساد و ارتقاء سلامت اداری تدوین کنند تا اقدامات این سازمان مهم اطمینانبخش باشد. در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، نایب اول رییس مجلس شورای اسلامی، وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس کل دیوان محاسبات، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نماینده سازمان اطلاعات سپاه و نمایندگان مجلس عضو ستاد نیز حضور داشتند، رییس سازمان امور مالیاتی کشور گزارشی از وضعیت فرار مالیاتی در کشور و اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از آن ارائه کرد. وی همچنین از آغاز اقدامات جدید سازمان امور مالیاتی کشور متناسب با طرح جامع مالیاتی خبر داد و به ارائه گزارشی از این اقدامات در خصوص جمع آوری و تجمیع اطلاعات دستگاه ها، شرکت ها، نهادها و اشخاص حقوقی برای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات مستقیم پرداخت.

نایب رییس مجلس تصریح کرد؛
 

گروه سیاسی: نائب رئیس اول مجلس گفت: در شرایطی که آمریکا دنبال ایجاد تفرقه و بر هم زدن جوامع اسلامی است بیش از هر زمانی به وحدت، انسجام و هم زبانی و همدلی نیاز داریم؛ نباید حرف از وحدت بزنیم و عمل ما توام با تفرقه و اختلاف افکنی باشد.

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: باید وحدت را در رفتار و عمل پیاده کنیم؛ در شرایطی که آمریکا دنبال تفرقه و بر هم زدن جامعه اسلامی است بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام و همدلی نیاز داریم.

وی افزود: ما هر روز در نماز از خداوند میخواهیم که ما را به راه راست هدایت کند؛ راه راستی که در آن به ما نعمت میدهد؛ در این ادبیات وحدت نعمت خداوند است؛ همچنین خداوند میفرماید عذاب الهی زمانی است که تفرقه وجود داشته باشد؛ حضرت علی هم در وصیت نامهشان میفرماید که ما باید تابع خداوند و رسول الله و گوش به فرمان خدا باشیم.

پزشکیان افزود: طبق وصیت نامه حضرت علی (ع) باید وحدت را نه در زبان که در رفتار و عمل پیاده کنیم؛ نه این که همان زمان که از وحدت حرف میزنیم تفرقهافکنی انجام دهیم؛ حضرت علی میفرماید، با هم خوب حرف بزنید و با ادبیات مناسب با یکدیگر گفتوگو کنید؛ شیعه و سنی و کرد و عرب و عجم همه با هم برادر هستیم؛ قرآن پر از آیات و کلامی است که مسلمانان را به وحدت و انسجام دعوت میکند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که آمریکا دنبال ایجاد تفرقه و بر هم زدن جوامع اسلامی است بیش از هر زمانی به وحدت، انسجام و هم زبانی و همدلی نیاز داریم؛ در هفته وحدت کاری کنیم که تفرقه در جامعه ایجاد نشود و وحدت و انسجام گسترش پیدا کند باید این را در گفتار و رفتار خود به صورت عملی پیاده کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه آیات قرآن و فرمایش رسول الله (ص)، همه حکایت از دعوت مسلمانان به وحدت دارد، گفت: امیدوارم در عمل هم اینطور باشیم نه این که فقط حرف از وحدت بزنیم و عملما توام با تفرقه و اختلاف افکنی باشد.

  • اتحاد و همدلی جهان اسلام عامل ایجاد امنیت در منطقه

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اعتقاد دارد که با اتحاد و همدلی جهان اسلام می توان بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشت و امنیت را در کشورهای منطقه ایجاد کرد.

    شهروز برزگر کلشانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت ضمن تبریک هفته وحدت به تمامی آزادیخواهان و مسلمین جهان گفت: هفته وحدت که توسط امام راحل به صورت هوشمندانه نامگذاری شد برای بحث کنار هم بودن مسلمانان بهترین فرصت است.

    عضو فراکسیون مرزنشینان در مجلس با اشاره به اهمیت معنای آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» افزود: این آیه نشان می دهد که مسلمانان با هوشیاری کامل حول محور پیامبر اعظم(ص) آموزههای قرآن باشند؛ در آموزههای خودشان اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی را راه ندهند.

    نماینده مردم سلماس در مجلس ادامه داد: حاصل گرایش به اسلام آمریکایی؛ داعش،طالبان و تکفیری ها و تفکرهای افراطی است و تمام ذهن های آزاده که در راه راستین دین اسلام قدم بر میدارند، روحیه و ذهنشان و طرز فکرشان را خدشهدار میکند.

    برزگر با بیان اینکه هفته وحدت بهترین فرصت برای این است که از زیبایی ها و فرهنگ غنی اسلامی جهان اسلام استفاده کرد، مطرح کرد: هفته وحدت فرصتی است که از جذابیت هایی که آموزه های دینی اسلام در اختیار بشریت قرار داده به نمایش گذاشته شود و در کنار هم بودن،وحدت ، همدلی مسلمین را می شود به دنیا نشان داد.

تجارت راهکارهای استفاده بهینه از ذخایر نفتی را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: نفت را تیغ دو دم دانسته اند که هم می تواند مایه سعادت و رفاه مردم یک کشور شود و هم این که به خاطر بی تدبیری و ندانم کاری تصمیم گیران فلاکت و ادبار به همراه بیاورد. اگر با استفاده از درآمد نفت زیرساخت های اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و آموزشی ایجاد شود و توسعه پیدا کند و در صندوق ارزی کشور ذخیره شود تا آیندگان از قبل آن به ثروت و رفاه

دست یابند زهی کمال مطلوب، وگرنه اگر حیف و میل شود و بخواهد صرف هزینه های جاری کشور شود و اقتصاد را به خود وابسته کند بی تردید موجبات خسارت و درد سر فراوان برای نسل های حاضر و آینده خواهد شد.

از این حیث خبر کشف میدان نفتی جدید در خوزستان با ذخیره حداقل ۵۳ میلیارد بشکه نفت را باید از جنبه های مختلف دید. به نظر می رسد - به خصوص در شرایط فعلی – باید از خام فروشی به سمت تولید فرآورده های نفتی میل کرد تا ضمن ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، به بهبود وضعیت اقتصاد یاری رساند.

  • ایجاد اشتغال با کشف میدان جدید نفتی نامآوران

    در این راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس میگوید: بهرهبرداری گسترده از میدان جدید نفتی نامآوران بهعنوان دومین میدان نفتی کشور به لحاظ بزرگی، علاوهبر اشتغالزایی برای بیکاران، در بعد اصلاح وضعیت معیشتی نیز ظرفیت قابلتوجهی دارد. علی گلمرادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود: از آنجا که نفت در کشور نقش اول را ایفا میکند کشف میادین نفتی جدید در جنوب کشور میتواند به تولید محصولات پتروشیمی و نفتی بیشتر و نزدیک شدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بیانجامد. گلمرادی با بیان اینکه کشف میدان جدید نفتی باعنوان نامآوران اتفاق میمونی برای کشور به لحاظ اقتصادی است چراکه میتواند تغییراتی در وضعیت معیشت و کاهش بیکاری ایجاد کند، افزود: بهرهبرداری گسترده از این میدان علاوهبر پوشش جمع کثیری از بیکاران، در بعد اصلاح وضعیت معیشتی نیز ظرفیت قابلتوجهی دارد. وی بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی و شغلی این میدان را نیازمند برنامهریزی صحیح، منسجم و مدون دانست و گفت: همچنین باید از ظرفیت بخش خصوصی برای رونق اکتشافات و ایجاد صنایع پایین دستی برای آن استفاده مفید کرد.

  • آیا دولت روحانی هنر جدا کردن بودجه از نفت را داشت؟

    رییس جمهور در جریان سفر به کرمان با اشاره به اینکه در هیچ دورهای فروش نفت کشور اینچنین کاهش نیافته و مشکل نداشته بود، گفت: ممکن است فردی که به مسائل اقتصادی و بودجهای آشنایی نداشته باشد بگوید نفت به فروش نرسد و بعداً نفتمان را میفروشیم. اشکال ندارد میتوان درب همه معادن و منابع را قفل کرد. روحانی افزود: درب همه معادن را میتوان بست تا بعدها از آن ستفاده شود یا میتوان زمینهای کشاورزی را کنار گذاشت و درب آنها را بست تا بعدها برداشت محصولات انجام شود. یا درب این منابع گازی را که برداشت و به مردم عرضه میشود، بست تا بعدها از آن استفاده کرد. رئیس جمهور همچنین ادامه داد، منابع بزرگ خدادادی برای ستفاده است، در تخته کردن هنر نیست، بلکه باز کردن هنر است. یک اقتصاددان درباره اظهارات رئیس جمهور گفت: موضوع هنر نبودن بستن چاههای نفت و معادن تنها یک سفسطه بوده و هر عقل سلیمی میداند در شرایطی که فروش نفت کشور محدود شده بایستی اقدامات لازم برای چنین وضعیتی در دستور کار قرار میگرفت. به گزارش تسنیم ابراهیم رزاقی افزود: در شرایط فعلی مقاومت ردن یا تسلیم شدن مسئله اصلی کشور است و در این فضا نباید گرفتار مباحث بیربط سیاسی شد.وی با اشاره به سخن رئیس جمهور گفت: بستن چاه های نفت ه معنای خارج کردن و کنار گذاشتن درآمدهای نفتی نیست و این موضوع بسیار روشن است.رزاقی ادامه داد: ما نفت صادر میکنیم، اما سطح صادرات ما و همچنین قیمت نفت به هر حال در ماههای اخیر بسیار کاهش یافته است، برخی اوقات هم مشاهده می شود که صادرات یک بطری آب از صادرات نفت بهینهتر است.وی با بیان اینکه تکیه صرف به نفت که یک سرمایه خدادادی است اثرات نامطلوبی بر اقتصاد دارد، گفت: وقتی تنها روی خامفروشی تأکید میشود بالاخره این منابع روزی به پایان میرسد، اما سؤالی که وجود دارد این است "این پولها و درآمدها در کجا هزینه شده، چقدر اشتغال ایجاد کرده و چه به میزان به تقویت تولیدکنندگان داخلی کمک کرده است؟".استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران گفت: درآمدهای حاصل از خامفروشی باید در محلی استفاده میشد که واردات کالای مصرفی کاهش یابد. ما باید خود را آماده می کردیم تا در شرایط تحریمی مثل امروز تولید داخل در شرایط بهتری قرار میگرفت.

  • نهی از خام فروشی

    این اقتصاددان، با انتقاد از خامفروشی نفت در سالهای اخیر با وجود تهدیدهای تحریم گفت: در 6 سال دولت آقای روحانی نزدیک به 300میلیارد دلار واردات انجام شده که با این ارقام بایستی 15میلیون شغل ایجاد می شد؛ اما با حمایت صرف از واردات تعداد قابلتوجهی از کارگران واحدهای تولیدی بیکار شدهاند. به گفته رزاقی، غرب در همه شرایط به نفت خام کشورهای صادرکننده نفت نیاز دارد و باید برای تغییر این شرایط اقداماتی را انجام میدادیم که یکی از مهمترین آنها جداکردن نفت از بودجه بود. وی گفت: ایده جدا کردن نفت در بودجه در اینجا بهعنوان بستن درب چاههای نفت استفاده شده است که ظاهراً آقای روحانی این موضوع را به گونه دیگر تعبیر کردند. رزاقی در ادامه مباحث خود در خصوص تسلط خامفروشی در صادرات و درآمدهای کشور گفت: بهصورت میانگین 20میلیون تن در هر سال محصولات پتروشیمی به صورت خام صادر میشود که فقط به ازای هر یک میلیون تن صادرات متأسفانه 200 شغل ایجاد میشود. رزاقی ادامه داد: این میزان اشتغالزایی در این حوزه با وجود هزینههای بسیار زیاد عددی غیرمنطقی به نظر میرسد. در این راستا باید ریلگذاری از خامفروشی به تولید فرآوردهها تغییر کند تا به ازای هر یکمیلیون تن صادرات محصولات فرآوری شده پتروشیمی 250هزار شغل ایجاد شود.

 

 

وزیر صنعت از اجرای 5/2 میلیارد یورو طرح خبر داد؛

 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲.۵ میلیارد یورو طرح در حوزه مس در استان های کرمان، یزد و آذربایجان شرقی در دست اقدام داریم.

به گزارش ایرنا ، رضا رحمانی در آیین افتتاح پنج طرح در مجتمع صنعتی مس سرچشمه رفسنجان که به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن فجر مجتمع سرچشمه و ارتباط با رئیس جمهوری صورت گرفت بیان کرد: امروز پنج طرح در حوزه مس در سرچشمه رفسنجان با اعتبار بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: غیر از این طرح ها ما ۲.۵ میلیارد یورو طرح های دیگری در حوزه مس در کشور در دست اقدام داریم که شامل کارخانجات جدید در کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و یزد هستند.

رحمانی ادامه داد: احداث کارخانه ذوب مس در خاتون آباد و طرح جدید تولید اسید در خاتون آباد کرمان را داریم که تا چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید همچنین طرح های جامع آب، پالایشگاه و ذوب سونگون نیز از جمله طرح هایی بخش صنعت مس کشور در دست اقدام هستند.

رحمانی به انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان هم اشاره و بیان کرد: این طرح ابرپروژه انتقال آب در کشور است که برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مالی شرکت مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملوی یزد هزینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال فاز اول این پروژه آماده بهره برداری خواهد بود و آب به سیرجان می رسد و اواسط سال آینده تا سرچشمه خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای این پروژه ۸۲۵ کیلومتر لوله گذاری در حال انجام است که در تاریخ کشور ماندگار خواهد ماند.

وی به طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه اشاره و بیان کرد: با اجرای این طرح و هزینه کرد ۴۵۰ میلیارد ریال ( ۱۱۰ میلیون یورو) سیستم کوره از ریورب به فلش تغییر کرد و از مزیت های مهم این طرح تولید اسید سولفوریک نیز کاهش آلایندگی اسیدی است.

رحمانی با بیان اینکه می توان از این اسید تولیدی، کود شیمیایی تولید و در باغات کشاورزی از آن استفاده کرد گفت: دوستداران محیط زیست بدانند صنعت کشور حامی و حافظ محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: امروز میزان so۲ از کوره فلش مان میلی گرم بر نرمال مترمکعب ۵۴۹ است در حالی که استاندارد آن ۱۸۰۰ است ضمن اینکه ذرات خروجی از کوره فلش ۸.۷ میلی گرم بر نرمال مترمکعب است که استاندارد جهانی آن ۱۵۰ است.

اعتبار طرح های صنعت مس

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اعتباری بالغ بر یکهزار و ۶۲۷ میلیارد تومان برای طرح های بخش صنعت مس در استان کرمان گذاشته شده شامل طرح ریخته گری آند، طرح انتقال نوار سرچشمه و بازیافت آب است که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تأمین شده و تقدیم مردم استان کرمان می شود.

وی خاطرنشان کرد: نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی برای راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک در راستای کاهش آلایندگی بسیار تلاش کرد و با راه اندازی این کارخانه ضمن تولید اسید سولفوریک و کاهش آلایندگی، می توان واحد تولید کود شیمیایی مورد نیاز باغات کشاورزی را از اسید سولفوریک به دست آورد.

رحمانی افزود: در سفر به استان کرمان ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طرح صنعتی افتتاح شد که شامل طرح آهن اسفنجی ۲ میلیون تنی در گل گهر سیرجان، طرح فولاد ۱ و نیم میلون تنی در جهان فولاد، طرح آهن اسفنجی در شرکت احیا فولاد بافت، نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی گوهران در مجتمع گل گهر با ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری این شرکت است.

وی تصریح کرد: همچنین از دیگر این طرح ها می توان به کارخانه اکسیژن شرکت جهان فولاد، تولید بریدنت سرد در جهان فولاد، افتتاح ۴ پست برق در شرکت گل گهر، طرح واحد خردایش گهر زمین، طرح خدمات ماشین کاری و مته و ۱۶ طرح زیرمجموعه گل گهر اشاره کرد که مورد بهره برداری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه امروز در مجتمع عظیم مس سرچشمه شاهد افتتاح مهمترین پروژه زیست محیطی کشور هستیم گفت: مس به عنوان عنصر استراتژیک در دنیا بر اهمیت آن روز به روز افزوده می شود و کشور ما در ذخایر مس رتبه هشتم جهان را دارد و امسال پیش بینی خواهیم کرد که به رتبه هفتم جهان دست یابیم.

رحمانی ادامه داد: در زمان حاضر ما ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص در معادن مس کشور داریم که تا پیش از اکتشافات جدید ۲۲.۵ میلیون تن مس داشتیم و با اکتشافات جدید این تولید به ۳۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ما در تولید مس در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم که از برنامه تولید هم ۱۸ درصد جلو هستیم ضمن اینکه امسال در تولید مس کاتدی در کشور با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن و در سال آینده با ۳۰۰ هزار تن بیشترین رکورد تاریخ را رقم خواهیم زد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بهره برداری های جدید در بخش صنعت مس، امروز فتح الفتوح است و دشمن فکر می کرد صنعت مس تعطیل می شود در حالی که افزایش تولید مس را داریم.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین ۴۷ میلیارد دلار واردات مس دارد و به ایران پیشنهاد داده است که بخشی از مس مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند.

در جشنواره استانی عسل بوشهر مطرح شد؛
 

گروه اصناف: مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره عسل کنار در استان بوشهر گفت: تولید عسل در ایران افزایش یافته و به ۸۸ هزار تن رسیده است.به گفته وی ایران با تولید سالانه ۸۸ هزار تن عسل رتبه چهارم جهان را در این زمینه به خود اختصاص دادهاست.

به گزارش تسنیم، غلامحسین طهماسبی در پنجمین جشنواره استانی عسل کنار در جم با بیان اینکه ایران دارای 7 میلیون و 200 کندوی عسل است اظهار داشت: در جهان بیش از 90 میلیون کندوی عسل وجود دارد که 7.2 میلیون کندوی آن در ایران است.

وی جایگاه تولید عسل در ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود:: بر این اساس ایران پس از کشورهای ترکیه، هند و چین در تولید عسل رتبه چهارم جهان دارد.

مشاور عالی معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید عسل در سال گذشته در ایران و جهان پرداخت و بیان کرد: طبق آمارهای جهانی در سال گذشته میزان تولید عسل جهان، یکمیلیون و 60 هزار تن بود که سهم ایران 69 هزار تن است.

وی، از تولید 88 هزار تن عسل در ایران خبر داد و افزود: اکنون تولید عسل در ایران افزایش یافته و به 88 هزار تن رسیده است.

طهماسبی یکی از راههای مهم در کاهش بیماریهای خاص مانند دیابت و کبد را تغذیه سالم عنوان کرد و گفت: یکی از مواد غذایی سالم، عسل است که با دارا بودن ویژگیهای شفابخشی نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.

مشاور عالی معاون وزیر جهاد کشاورزی عسل کنار را یکی از عسلهای باکیفیت جهان توصیف و خاطر نشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده عسل کنار از لحاظ کیفی، ویژگیهایی مشابه مرغوبترین عسل جهان را داراست و قطعا با تحقیقات بیشتری که در حال انجام است، ویژگیهای شفابخشی این نوع عسل، بیشتر شناخته خواهد شد.

وی، یکی از درمانهای مهم برای درمان سرطان گوارش را استفاده از عسل کنار کوچک دانست و افزود: این نوع عسل در شهرستان جم و جنوب کشور تولید میشود.

طهماسبی به کاهش صادرات عسل ایران در یک سال اخیر به سبب تحریمها پرداخت و اظهار داشت: بر خلاف بسیاری از مواد غذایی سالم، سرانه مصرف عسل در ایران در شرایط مطلوبی است و امیدواریم این ماده غذایی نقش بیشتری را در سفرههای خانوارها ایفا کند.

  • فعالیت 70 زنبوردار در شهرستان جم

    فرماندار جم هم از فعالیت 70 زنبوردار در شهرستان جم خبرداد وبیان کرد: در شهرستان جم سالانه 230 تن عسل تولید میشود که از این لحاظ جم در رتبه پیشرو در تولید عسل در شهرستانها دارد.محمد حسینی با بیان اینکه شهرستان جم دارای 75 هزار نفر جمعیت است گفت: 12.5 درصد از این جمعیت در بخش کشاورزی فعال هستند.وی به مهمترین مشکلات زنبورداران جم اشاره و تصریح کرد: پرداخت تسهیلات ارزان برای تحقیق و توسعه زنبورداری، تامین داروهای مورد نیاز و کمیاب زنبورداری، تامین شکر، بازاریابی، بیمه زنبورداران و راهاندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت عسل از مهمترین مطالبات بخش زنبورداری جم است.فرماندار جم، ثبت عسل کنار استان بوشهر را یکی از مهمترین دستاوردهای زنبورداران دانست و خاطر نشان کرد: شتاب توسعه حرفه زنبورداری در شهرستان جم بسیار مطلوب است و انتظار داریم با افزایش حمایتها از این بخش، شاهد رونق هر چه بیشتر زنبورداری باشیم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: معاون مسکن و ساختمان ضمن تاکید مجدد بر اصلاح قانون نظاممهندسی و کنترل ساختمان، گفت: افزایش کیفیت در تمامی حوزههای نظاممهندسی ساختمان، هم برای اعضا و هم نوع سرویسدهی به شهروندان در برنامههای این معاونت قرار دارد.

به گزارش تجارت،محمود محمودزاده در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عمده برنامهها و سیاستهای این وزارتخانه در خصوص نظامات مهندسی ساختمان را اعلام کرد.

محمودزاده گفت: با توجه به اینکه ۲۴ سال از تصویب قانون نظاممهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن میگذرد، نیاز به اصلاح قانون وجود دارد که وزارتخانه این کار را در یک برنامه میانمدت به سرانجام خواهد رساند. معاون مسکن و ساختمان تصریح کرد: عملکرد مجموعه نظاممهندسی ساختمان بیش از دو دههای که از تصویب قانون آن میگذرد در مجموع مطلوب بوده و نکات مثبت فراوانی دارد. در عین حال، برخی از نکات منفی نیز در آن مشاهده شده که با بحث و بررسی با همفکری به دنبال حل نکات آنها هستیم. وی ضمن اشاره بر اینکه نظام مهندسی ساختمان نهادی حرفهای است که تاثیر جدی بر صنعت ساختوساز گذاشته است، افزود: تلاش شده تا جاییکه ممکن است نظارت بر عملکرد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تقویت شود. همچنین در موضوع توزیع کار مهندسان عضو سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تلاش شده تا در حد امکان، ارایه چنین خدماتی به مهندسان عضو به صورت سیستمی و دور از سلایق شخصی باشد.

  • ایجاد شفافیت در توزیع کار مهندسی

    معاون مسکن و ساختمان خاطرنشان کرد: برنامهریزی شده تا توزیع کار مهندسی در سیستمی شفاف و بهروز پیاده شود و همه اعضای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از روند کار و توزیع آن اطلاع کامل داشته باشند و دسترسی برای اعضا فراهم باشد.

    محمودزاده در بخش دیگری از گفتگوی خود بر موضوعات جاری نظاممهندسی ساختمان و ایدههای مطرح شده برای اصلاح در روند اشاره کرد و گفت: ایدههایی مطرح شده که در آنها تلاش میشود تا سازندگان غیرحرفهای که عمدتا مالکان هستند و درصد قابلملاحظهای از ساختمانسازی برای این گروهها انجام میشود به گونهای ساماندهی شود که با کمترین رفتوآمد و بیشترین ارایه خدمات به این گروهها باشد.

    دولت به منظور تقویت نظارت بر عملکرد سازمانهای نظام مهندسی، قوانین این حوزه را اصلاح میکند

  • ساماندهی دفاتر ارایه خدمات مهندسی ساختمان

    وی افزود: در این طرحها و ایدههای مطرح شده که در حال مطالعه آنها هستیم، تلاش میشود تا با ساماندهی دفاتر ارایه خدمات مهندسی ساختمان، مالکان مجبور نباشند با تک تک مهندسان وارد بحث شوند و بتوان با اتخاذ این شیوه مجموعههای حقوقی تشکیل داد تا آن مجموعهها از صفر تا صدِ نیاز یک کارفرما و مالک را پاسخ دهند و بتوانند مسائل مالکان را حلوفصل کنند.

    معاون امور مسکن و ساختمان همچنین اعلام کرد: از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار دارد، ساماندهی سیستمهای نظارتی و بازرسی، بیمه و استانداردسازی است تا کیفیت ساخت و ساز بالا برود و افرادی که ساختمانی را خریداری میکنند یا ساختمانهایی که برای مالکان احداث میشود با ضمانت به آنها ارایه شود و افراد و یا سیستمهایی باشند که بتوانند ساختمان ساخته شده را تایید کنند و مسئولیت و تضمین کیفیت ساخت آن را به عهده بگیرند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

اگر در یک نامگذاری کلی، کشورها را به جهان اول، دوم و سوم تقسیم کرده اند، بی ربط نبوده است. این تقسیم بندی به واسطه ذخایر و منابع خدادادی نبوده بلکه به واسطه رفتار و نحوه استفاده از منابع خدادادی بوده است. هنگامی که کشور ما با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز جهان...... همچنان با اتهام جهان سومی رو به رو می شود، نیازمند بررسی است. در اینکه سالها خام فروشی کرده ایم تا بتوانیم هزینه های جاری کشور را تامین کنیم، واقعیتی تاسف آور است. نفت، گاز، سنگ تزیینی، مس، آهن، سرب، روی، اورانیوم و خلاصه اینکه هر چه از ذخایر خدادادی را استخراج کردیم، بدون آنکه فناوری خاصی روی آن انجام بدهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم، فروختیم و خوردیم. کار زیرساختی انجام ندادیم و تنها بروکراسی اداری را رقم زدیم تا بیکاران را پشت میزها بنشانیم و پول نفت را بین آنها تقسیم کنیم. زمانی این واقعیت برایمان دردناک تر است که وضعیت کشورهای توسعه یافته و نحوه رفتار آنها را با فروش نفت ببینیم. نروژ نیز ذخایر عظیم نفتی را دارد اما اعتقاد آنها بر این است که کل درآمد ناشی از فروش نفت به عنوان منبع طبیعی خدادادی که متعلق به همه نسلهای مردم نروژ است، باید برای مردم همه نسلها باقی بماند و همه از مزایای آن بهرهمند شوند. “ادسوور هارالسن” مدیر کل فناوری و صنعت وزارت نفت و انرژی نروژ می گوید: “موجودی این صندوق به اقتصاد عمومی کشور وارد نخواهد شد چرا که اگر این صندوق را خرج امور داخلی نروژ میکردیم به افرادی چاق و تنبل تبدیل می شدیم! این در حالی است که سیاست کشورما بر فروش نفت خام استوار است و دلیل اثبات این ادعا، بودجه های سالانه ای است که بر مبنای فروش نفت بسته می شود. البته ما نیز صندوق ذخیره ارزی را تعریف کردیم تا درآمدهای نفتی که بیشتر از میزان تعریف شده در بودجه است را در آن ذخیره کنیم و برای توسعه کشور در به بخشهای صنعت و کشاورزی وام بدهیم، اما سابقه سالهای گذشته نشان می دهد که این صندوق نیز موفقیت چندانی نداشته و به اشکال مختلف از آن برداشت کرده ایم و هرگز به صندوق بازنگشته است. از سوی دیگر فعالیت بخش اکتشاف وزارت نفت دایم از شناسایی مخازن جدید نفت و گاز خبر می دهد، مخازنی که می تواند سالها نگرانی بودجه ریزان کشور را از کسری بودجه آسوده کند. کافی بود با برخی کشورهای جهان اول رایزنی و از تجارب آنها استفاده می کردیم. ایکاش به جای آنکه از آمدن استات اویل به کشورمان خوشحال یا از رفتن آن مظطرب می شدیم، متوجه می شدیم که این شرکت بزرگ نفتی متعلق به کشور 5 میلیون نفری نروژ است. کشوری که درآمد حاصل از فروش نفت را در بخش های زیربنایی سرمایه گذاری و این شرکت بزرگ را راه اندازی کرد تا ایران و عربستان برای همکاری با آن رقابت کنند. به هر صورت اکنون زمان آن فرا رسیده که در اندیشه سرمایه گذاری برای صنایع زیربنایی باشیم و اگر نفت را استخراج می کنیم یا از اکتشاف ذخایر جدید ذوق زده می شویم، به فکر آن باشیم که نفت می تواند آینده ساز باشد به شرط آنکه نگاه مان را به نفت متفاوت کنیم.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

به تازگی ویدئویی از یک نفر از همرزمان سردار حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی منتشر شده است که به خوبی نشان دهنده روح بزرگ و همت بلند این فرزند برومند اسلام و ایران است. در این ویدئو، سردار اسرافیل کریمیان یا همان همرزم حاج قاسم سلیمانی به ذکر خاطره ای از این...... سردار محبوب و مردمی می پردازد و می گوید: « در یکی از آشوب های دهه هفتاد که نیروی قدس سپاه وارد عمل شده بود، ما یک عده آشوبگر را دستگیر کردیم که یک دفعه سردار سلیمانی از راه رسید و پرسید این ها کی هستند؟ گفتیم آشوبگرند، سردار سلیمانی هم خیلی راحت و ریلکس گفتند رهایشان کنید بگذارید بروند، گفتیم این ها آشوبگر هستند، پاسخ داد این ها بچه های ما هستند، ملت، ملت که می گوییم همین ها هستند و یک نفر از آن ها راهم بوسید، ما هم گذاشتیم که بروند».

این ویدئو به خوبی گویای این نکته است که چرا حاج قاسم سلیمانی در چشم دوست و دشمن عزیز است و بیخود نیست که همه جا از او به نیکی یاد می شود و می رساند که این رزمنده نام آور عرصه های نبرد دیروز و امروز ، تجسم عینی عبارت شریفه : « اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است و باز می رساند که در عین مامور بودن می توان معذور هم نبود وازاختیارات خود برای به دست آوردن دل یک هموطن به خوبی و با رافت اسلامی استفاده کرد و در برخورد با مردم، خودی و غیر خودی قائل نبود و همه را به یک چشم دید.

بدون شک آن ها که در آن روز و آن ساعت با برخورد انسانی و صمیمی سردار حاج قاسم سلیمانی مواجه شدند، هیچ وقت این نیک اندیشی و خیرخواهی او را از یاد نخواهند برد.

آخ! که ایران امروز چقدر به وجود حاج قاسم ها احتیاج دارد. خدا امثالش را زیاد کند وچشم بد را از او به دور باد، آمین!

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان کرمان مطرح کرد:
 

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت :حدود 25 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که 7 میلیون خانوار زندگی خوبی دارند و حدود 18 میلیون خانوار هم شرایط سختی را در زندگی سپری میکنند که برای کاهش مشکلات آنها تصمیم بر این داریم، ماهانه به جز یارانهای که میدهیم، یک بسته حمایتی هم در اختیار مردم قرار دهیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به اینکه باید بر اساس توانمندی های خودمان، کشور را اداره کنیم، گفت: سال آتی حقوق و درآمد حقوق بگیران ثابت را بالا می بریم و تصمیم داریم ماهیانه غیر از یارانه، بسته حمایتی در اختیار مردم قرار می دهیم.

دکتر روحانی با اظهار امیدواری از اینکه در هفته ولادت رسول گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت ،همدلی و اتحاد، بتوانیم از فضای معنوی این ایام به خوبی و برای خدمت به خلق استفاده کنیم، اظهار داشت: اگر حاصل عمر ما خدمت به مردم بود و یا هدایت یک انسان باشد برای ما کفایت خواهد کرد. همانطور که پیامبر اسلام(ص) به امیرالمؤمنان (ع)فرمودند که علی جان اگر بتوانی یک نفر را هدایت کنی از همه دنیا برای تو بهتر است. دکتر روحانی با اشاره به اهمیت هدایت انسان به مسیر درست و مستقیم، گفت: ناامید کردن مردم، تخریب و آبروی یک نفر را بردن بسیار آسان است، اما چه کسی میتواند این آبرویی را که رسانهای، فردی یا تریبونی از یک نفر و یا یک جمع برده ، بازگرداند. رئیس جمهور افزود: اینکه در میان مردم تزلزل فکر و تشویش اذهان ایجاد کنیم و مردم را نسبت به آینده نگران کنیم، هرگز کار درستی نیست؛ اینکه بخواهیم به مردم بگوییم راهی که شما انتخاب کردید، درست نبوده و راهی که ما میگوییم درست است، به معنای استکبار است و از این استکبار بالاتر وجود ندارد.

دکتر روحانی ادامه داد: استکبار این است یک جمع، گروه و یا فرد به یک ملت رشید و بزرگ بگوید که همه شما اشتباه میکنید و همان چیزی که جمع کوچک ما میگوید همان حرف درست است و این همان کاری است که ابلیس در نافرمانی از فرمان حق داشت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تمام مسیری که قرآن برای ما ترسیم میکند، این است که در برابر حق سر فرود بیاوریم؛ اسلام، انقلاب اسلامی، عزت مردم ایران، احقاق حقوق مردم، ایستادگی در برابر فشار بیگانگان و وحدت حق بوده و در کنار آن نشاط مردم، دروغ نگفتن، تهمت نزدن هم حق و لازم است.

  • دست به دست هم بدهیم

    دکتر روحانی ادامه داد: بیاییم همه در این هفته وحدت و شادی دست به دست هم دهیم و در مسیر درست قدم برداریم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه همه به خوبی میدانیم که در شرایط عادی و سادهای در کشور نیستیم و شرایط ما سخت و پیچیده است، گفت: اگر از آغاز انقلاب اسلامی و اواخر سال 57 تاکنون در نظر بگیریم در این 41 سال سختترین روزها و سالها این سالها و ماههای اخیر بوده است به گونهای که از ابتدای انقلاب تاکنون هرگز زمانی نبوده که برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش از بندرهای ایران به دنیا تا این حد دچار مشکل شویم. تنها یکبار در دوران جنگ تحمیلی در سال 64 ، 2 هفته فروش نفت کشور قطع شد و دیگر تکرار نشد و در اینجا یاد میکنم از آیتالله هاشمی رفسنجانی که در آن دوران فرمانده جنگ بودند و همان حادثه باعث شد که مسئولین کشور ستاد پدافند کل کشور را تشکیل دادند، تا این حادثه دیگر تکرار نشود.

    دکتر روحانی با بیان اینکه کسی که به مسایل بودجه و اقتصاد کشور آشنا نیست، ممکن است بگوید، حالا ایرادی ندارد که نفت هم نفروشیم و میتوانیم بگذاریم برای بعد، گفت: هیچ اشکالی ندارد میتوانیم همه این منابع و معادنی را هم که استفاده میکنیم برای آینده بگذاریم و یا از زمینهای کشاورزی هیچ استفادهای نکنیم، اما حقیقت این است که منابع بزرگ خدادادی برای استفاده بوده و در بستن و در تخته کردن و قفل زدن هنر نیست، بلکه گشودن این درها اهمیت دارد.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم در سالهای 97 و 98 بخاطر فشارهای ناشی از تحریم دشمنان و مشکلات پایین آمده، گفت: دولت در راستای حل مشکلات اقداماتی انجام داد که از جمله آن افزایش 20 درصد حقوق بگیران ثابت بوده و سال آینده هم برای حقوق بگیران اعم از کارگران و کارمندان باید افزایش حقوق را داشته باشیم.

    اعطای بسته حمایتی

    رئیس جمهور ادامه داد: براساس محاسبات اولیهای که داریم که البته در آن اشتباه هم است حدود 25 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که 7 میلیون خانوار زندگی خوبی دارند و حدود 18 میلیون خانوار هم شرایط سختی را در زندگی سپری میکنند که برای کاهش مشکلات آنها تصمیم بر این داریم، ماهانه به جز یارانهای که میدهیم، یک بسته حمایتی هم در اختیار مردم قرار دهیم، یعنی کارتهای آنان را شارژ کنیم تا مواد مورد نیاز خود را تأمین کنند تا بدین وسیله بتوانیم از فشار روی مردم بکاهیم.

    دکتر روحانی تأکید کرد: باید بر مبنای توانمندیها و امکانات خود کشور را اداره و ضروریات زندگی مردم را تأمین کنیم.

    دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت کاهش واردات، افزایش صادرات و دستیابی به بازارهای هدف برای فروش محصولات، گفت: باید در زمینه بستهبندی مناسب برای محصولات متناسب با فرهنگ بازارهای هدف تلاش کنیم. همچنین باید در صادرات تلاش کنیم، بهترین محصول و بستهبندی و سالمترین و با اخلاقترین شیوه معامله و کار را داشته باشیم.

    دکتر روحانی با بیان اینکه آمریکاییها تصور میکردند با خروج آمریکا از برجام بلافاصله ایران نیز از این توافق خارج شده و میتوانند پرونده را به شورای امنیت برده و ایران را به عنوان مقصر به جامعه جهانی معرفی کنند، گفت: اما ایران از این توافق خارج نشد و یکسال صبر کرد و به طرفهای دیگر توافق فرصت چندین باره داد و امروز هیچ کس نمیتواند در دنیا نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران، ایراد بگیرد.

    دکتر روحانی با اشاره به اینکه همچنان با دنیا در حال مذاکره هستیم و پیشنهاداتی از سوی آنها ارایه شده که هنوز آنها را نپذیرفتهام، گفت: تقریباً در اصول به توافق رسیدیم، اما در زمینه شیوه اجرا اختلاف وجود دارد.

گروه انرژی: وزیر نفت در پاسخ به این سوال که بنزین امسال سهمیهبندی میشود، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم میرسانیم و همه تلاشمان را میکنیم که اگر هم هر کاری میشود خیرش بیشتر به طبقات ضعیف جامعه برسد.

به گزارش خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه روز سهشنبه پس از حضور در کمیسیون انرژی در جمع خبرنگاران ضمن توضیح مباحث مطرح شده در این جلسه، توضیحاتی درخصوص میدان جدید نفتی کشف شده و آخرین تصمیمات درخصوص سهمیهبندی بنزین ارائه کرد. وی به کشف مخزن جدید نامآوران در خوزستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس از این کشف استقبال کرده و آن را به ملت ایران تبریک گفتند. وزیر نفت با بیان اینکه مخزن نفتی نامآوران مشترک نیست، عنوان داشت: میدانهای دیگری نیز زیر میدان نامآوران، مانند میادین منصوری، سوسنگرد، آبتیمور، سپهر، جفیر و دارخوین کشف شدهاند لذا طرحهایی هم برای توسعه این میدانها مد نظر داریم. زنگنه ادامه داد: میدان نفتی آبتیمور جزو طرحهایی بود که قرارداد آن تا مرز امضاء شدن نیز پیش رفت که به دلیل تحریمها متوقف شد به همین دلیل تلاش میکنیم که دوباره در جریان توسعه قرار گیرد. وزیر نفت همچنین درپاسخ به این سوال کهآیا سهمیهبندی بنزین در سال جاری اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ گفت: باید صبر کنیم .خواهش میکنم شایعه پراکنی نشود. چیزهایی که این طرف و آن طرف توییت می شود مردم را نگران میکند.