وضعیت مطلوب ایران نشانه شکست آمریکاست

خزانهدار کل کشور و معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وضعیت اقتصادی مطلوب و رو به جلو ایران نشانه شکست قطعی سیاستهای تحریمی آمریکا و تبدیل تهدید به فرصت در کشور است. سیدرحمت الله اکرمی در جلسه دستگاههای زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی در آذربایجانغربی افزود: ایران با تبدیل تهدید جدی تحریم نفت ایران به فرصت به نتایج بسیار خوبی با هدف جایگزین کردن درآمدهای نفتی با درآمدهای پایدار دیگر رسیده است و ادامه این روند آینده بسیار مطلوبی را در پی دارد. وی اضافه کرد: برنامهریزی لازم برای تامین بودجه جاری کشور از طریق درآمدهای مالیاتی بدون اتکا به درآمد نفتی انجام شده است و تحقق آن فرصتی درخشان برای کشور به شمار میرود.

 

طرح «گام» در شورای پول مطرح می شود

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: آمارها نشان دهنده تامین ۲۴ میلیارد دلار در سال جاری برای واردات است و این خود موید موفقیت کشور در کاستن از فشار تحریمها است ضمن آنکه روند بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز رو به افزایش است.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی عبدالناصر همتی در خصوص طرح گام گفت: کارهای کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسی انجام شده است و در جلسه آتی شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد.

وی افزود امیدواریم با تصویب این طرح، بخشی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی رفع و شاهد رونق بیش از پیش تولید باشیم.

 

شفافسازی بودجه را دنبال میکینم

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: منظور از تسری بودجه به عنوان سند حاکمیت، فراهم کردن شرایط شفافیت، لحاظ نمودن ریسکها و مخاطرات و همسوسازی فعالیتها با اهداف حاکمیت است. به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، سیدحمید پورمحمدی در جلسه هماندیشی سازمان برنامه و بودجه کشور با روسای سازمانهای مدیریت و برنامهریزی استانها اظهار داشت: برنامهمحوری به جای دستگاه محوری، تمرکز بر اهمیت سند اجرایی بودجه، بودجهریزی دوساله، کمیتههای بازبینی هزینهها، تسری بودجه به عنوان سند حاکمیت، عملیات فرابودجهای و نیز سامانه تعهدات و تضامین، اهم محورهایی است که ما باید با سازمانهای مدیریت و برنامهریزی استانها در آن حوزهها به اجماع برسیم.

بستن مسیر FATF یعنی

بستن دیگر مسیرهای اقتصاد

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: در شرایط عدم ارتباط با بانکهای خارجی، گرفتن بازارهای خارجی دشوار خواهد شد، تیراژ تولید کاهش یافته و این یعنی افزایش قیمت و غیررقابتی شدن است. حتی رفته رفته برای حفظ بازار داخلی و حضور در رقابت شاهد کاهش کیفیت محصولاتمان هم خواهیم بود.

حمیدرضا صالحی در گفتوگو با ایلنا در مورد اهمیت پیوستن به پیمان FATF گفت: اگر بخواهیم با سایر کشورها روابط بانکی داشته باشیم، صادرات غیرنفتی خود را گسترش دهیم و درآمدهای ارزی را به داخل انتقال دهیم یا قادر به دریافت ضمانتنامههای بانکی باشیم باید به پروتکلهای جهانی مانند FATF بپیوندیم و اگر این امر نیازمند زیرساختها باشد آنها را فراهم کنیم. وی ادامه داد: باید توجه داشت که اگر این مسیر بسته شود بسیاری از مسیرهای اقتصادی نیز برای ما بسته میشود و نمیتوانیم آن طور که هدفگذاری کردهایم به سمت اقتصاد غیرنفتی گام برداریم. باید با مطالعه در این پروتکلها مشارکت داشته باشیم و با در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی به سمت یک تفاهم برد-برد حرکت کنیم.

مساعدت به ۱۸ میلیون خانوار

منوط به تغییر ماهیت یارانهها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در حال حاضر یارانه نقدی شامل حال تمام جمعیت کشور میشود و شاید در این مقطع دولت به دنبال سازماندهی این یارانهها و پرداخت هدفمند آن به جمعیت ۱۸ میلیون خانوار دهکهای کم درآمد است. غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به صحبتهای اخیر رییس جمهوری مبنی بر آغاز مساعدت به ۱۸ میلیون خانوار از ماه آینده اظهار داشت: هنوز جزییات این موضوع منتشر نشده است اما معتقدم مساعدت به ۱۸ میلیون خانواده در قالب تغییر ماهیت یارانههای نقدی میتواند انجام شود. وی درباره تغییر ماهیت یارانههای نقدی توضیح داد: در حال حاضر یارانه نقدی شامل حال تمام جمعیت کشور میشود و شاید در این مقطع دولت به دنبال سازماندهی این یارانهها و پرداخت هدفمند آن به جمعیت ۱۸ میلیون خانوار دهکهای کم درآمد است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این طرح همان یارانه نقدی است که در قالب دیگری ارایه میشود، اظهار داشت: در شرایط فعلی درآمدها، دولت هیچ راه دیگری به جز استفاده از محل یارانهها برای اجرای این سیاست ندارد.

تجارت راهکارهای استفاده بهینه از ذخایر نفتی را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: نفت را تیغ دو دم دانسته اند که هم می تواند مایه سعادت و رفاه مردم یک کشور شود و هم این که به خاطر بی تدبیری و ندانم کاری تصمیم گیران فلاکت و ادبار به همراه بیاورد. اگر با استفاده از درآمد نفت زیرساخت های اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و آموزشی ایجاد شود و توسعه پیدا کند و در صندوق ارزی کشور ذخیره شود تا آیندگان از قبل آن به ثروت و رفاه

دست یابند زهی کمال مطلوب، وگرنه اگر حیف و میل شود و بخواهد صرف هزینه های جاری کشور شود و اقتصاد را به خود وابسته کند بی تردید موجبات خسارت و درد سر فراوان برای نسل های حاضر و آینده خواهد شد.

از این حیث خبر کشف میدان نفتی جدید در خوزستان با ذخیره حداقل ۵۳ میلیارد بشکه نفت را باید از جنبه های مختلف دید. به نظر می رسد - به خصوص در شرایط فعلی – باید از خام فروشی به سمت تولید فرآورده های نفتی میل کرد تا ضمن ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، به بهبود وضعیت اقتصاد یاری رساند.

  • ایجاد اشتغال با کشف میدان جدید نفتی نامآوران

    در این راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس میگوید: بهرهبرداری گسترده از میدان جدید نفتی نامآوران بهعنوان دومین میدان نفتی کشور به لحاظ بزرگی، علاوهبر اشتغالزایی برای بیکاران، در بعد اصلاح وضعیت معیشتی نیز ظرفیت قابلتوجهی دارد. علی گلمرادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود: از آنجا که نفت در کشور نقش اول را ایفا میکند کشف میادین نفتی جدید در جنوب کشور میتواند به تولید محصولات پتروشیمی و نفتی بیشتر و نزدیک شدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بیانجامد. گلمرادی با بیان اینکه کشف میدان جدید نفتی باعنوان نامآوران اتفاق میمونی برای کشور به لحاظ اقتصادی است چراکه میتواند تغییراتی در وضعیت معیشت و کاهش بیکاری ایجاد کند، افزود: بهرهبرداری گسترده از این میدان علاوهبر پوشش جمع کثیری از بیکاران، در بعد اصلاح وضعیت معیشتی نیز ظرفیت قابلتوجهی دارد. وی بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی و شغلی این میدان را نیازمند برنامهریزی صحیح، منسجم و مدون دانست و گفت: همچنین باید از ظرفیت بخش خصوصی برای رونق اکتشافات و ایجاد صنایع پایین دستی برای آن استفاده مفید کرد.

  • آیا دولت روحانی هنر جدا کردن بودجه از نفت را داشت؟

    رییس جمهور در جریان سفر به کرمان با اشاره به اینکه در هیچ دورهای فروش نفت کشور اینچنین کاهش نیافته و مشکل نداشته بود، گفت: ممکن است فردی که به مسائل اقتصادی و بودجهای آشنایی نداشته باشد بگوید نفت به فروش نرسد و بعداً نفتمان را میفروشیم. اشکال ندارد میتوان درب همه معادن و منابع را قفل کرد. روحانی افزود: درب همه معادن را میتوان بست تا بعدها از آن ستفاده شود یا میتوان زمینهای کشاورزی را کنار گذاشت و درب آنها را بست تا بعدها برداشت محصولات انجام شود. یا درب این منابع گازی را که برداشت و به مردم عرضه میشود، بست تا بعدها از آن استفاده کرد. رئیس جمهور همچنین ادامه داد، منابع بزرگ خدادادی برای ستفاده است، در تخته کردن هنر نیست، بلکه باز کردن هنر است. یک اقتصاددان درباره اظهارات رئیس جمهور گفت: موضوع هنر نبودن بستن چاههای نفت و معادن تنها یک سفسطه بوده و هر عقل سلیمی میداند در شرایطی که فروش نفت کشور محدود شده بایستی اقدامات لازم برای چنین وضعیتی در دستور کار قرار میگرفت. به گزارش تسنیم ابراهیم رزاقی افزود: در شرایط فعلی مقاومت ردن یا تسلیم شدن مسئله اصلی کشور است و در این فضا نباید گرفتار مباحث بیربط سیاسی شد.وی با اشاره به سخن رئیس جمهور گفت: بستن چاه های نفت ه معنای خارج کردن و کنار گذاشتن درآمدهای نفتی نیست و این موضوع بسیار روشن است.رزاقی ادامه داد: ما نفت صادر میکنیم، اما سطح صادرات ما و همچنین قیمت نفت به هر حال در ماههای اخیر بسیار کاهش یافته است، برخی اوقات هم مشاهده می شود که صادرات یک بطری آب از صادرات نفت بهینهتر است.وی با بیان اینکه تکیه صرف به نفت که یک سرمایه خدادادی است اثرات نامطلوبی بر اقتصاد دارد، گفت: وقتی تنها روی خامفروشی تأکید میشود بالاخره این منابع روزی به پایان میرسد، اما سؤالی که وجود دارد این است "این پولها و درآمدها در کجا هزینه شده، چقدر اشتغال ایجاد کرده و چه به میزان به تقویت تولیدکنندگان داخلی کمک کرده است؟".استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران گفت: درآمدهای حاصل از خامفروشی باید در محلی استفاده میشد که واردات کالای مصرفی کاهش یابد. ما باید خود را آماده می کردیم تا در شرایط تحریمی مثل امروز تولید داخل در شرایط بهتری قرار میگرفت.

  • نهی از خام فروشی

    این اقتصاددان، با انتقاد از خامفروشی نفت در سالهای اخیر با وجود تهدیدهای تحریم گفت: در 6 سال دولت آقای روحانی نزدیک به 300میلیارد دلار واردات انجام شده که با این ارقام بایستی 15میلیون شغل ایجاد می شد؛ اما با حمایت صرف از واردات تعداد قابلتوجهی از کارگران واحدهای تولیدی بیکار شدهاند. به گفته رزاقی، غرب در همه شرایط به نفت خام کشورهای صادرکننده نفت نیاز دارد و باید برای تغییر این شرایط اقداماتی را انجام میدادیم که یکی از مهمترین آنها جداکردن نفت از بودجه بود. وی گفت: ایده جدا کردن نفت در بودجه در اینجا بهعنوان بستن درب چاههای نفت استفاده شده است که ظاهراً آقای روحانی این موضوع را به گونه دیگر تعبیر کردند. رزاقی در ادامه مباحث خود در خصوص تسلط خامفروشی در صادرات و درآمدهای کشور گفت: بهصورت میانگین 20میلیون تن در هر سال محصولات پتروشیمی به صورت خام صادر میشود که فقط به ازای هر یک میلیون تن صادرات متأسفانه 200 شغل ایجاد میشود. رزاقی ادامه داد: این میزان اشتغالزایی در این حوزه با وجود هزینههای بسیار زیاد عددی غیرمنطقی به نظر میرسد. در این راستا باید ریلگذاری از خامفروشی به تولید فرآوردهها تغییر کند تا به ازای هر یکمیلیون تن صادرات محصولات فرآوری شده پتروشیمی 250هزار شغل ایجاد شود.

 

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکاری برای تحریم نفت، عنوان کرد: طرح توسعه صنایع پایین دستی نفت با استفاده از سرمایه مردمی و اتمام طرحهای نیمه تمام میتواند نقدینگی غیرمولد را به سمت بخش مولد جذاب هدایت میکند.به گزارش بازار سرمایه، علی بختیار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامیدر ادامه با اشاره به اینکه تحریم نفت راهکار دارد، عنوان کرد: طرح توسعه صنایع پاییندستی نفت به میزان دو میلیون بشکه با سرمایه مردمی از طریق بازار بورس نقدینگی را به سمت اتمام طرحهای نیمه تمام، ارتقا و ایجاد پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها که به تصویب مجلس رسید می برد که یکی از راهکارهایی است که دولت باید هرچه سریع تر آیین نامه آن را تصویب و اجرا کند و با این مدل توسعه یافته می توان نقدینگی غیرمولد را به سمت بخش مولد جذاب سوق داد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در اقدامی کم نظیر، روز دوشنبه 20 آبان ماه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با معامله ۱۱۵ میلیون لیتر گاز مایع در رینگ صادراتی بورس انرژی رکورد جدیدی را ثبت کرد.به گزارش ایبِنا به نقل از ایسنا، سید علی حسینی ادامه داد و گفت: با عرضه ۶۰ هزار تن معادل ۱۱۵ میلیون لیتر گاز مایع (LPG) توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در رینگ بین الملل بورس انرژی، کل این حجم به مقصد بازارهای صادراتی با موفقیت معامله شد. به این ترتیب رکورد جدیدی برای معاملات این شرکت ملی در بورس انرژی ثبت شد.وی افزود: طی سه ماه گذشته، معاملات حدود ۲۶۵۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریالی امروز گاز مایع در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران بی سابقه بوده و حاکی از تحولات ادامهدار در این بازار دارد.

بورس های آمریکا و اروپا ریزش کردند

نبود خبر جدیدی از پیشرفت در روند حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا و وضعیت هنگکنگ، بیشتر شاخص های بورسی را در مسیر نزولی قرار داد. مت فورستر- کارشناس ارشد سرمایهگذاری در موسسه " بی ان وای ملون"- گفت: بازارها دچار نوعی سردرگمی شده اسند. نیاز به اطلاعات بیشتری از جزئیات و زمان بندی توافق تجاری جدید بین چین و آمریکا داریم و در حال حاضر با توجه به اطلاعات ناقص معامله می کنیم.به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، در وال استریت، بیشتر شاخصها ریزشی بودند تا جایی که به جز شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" که ۰.۰۴ درصد جهش کرد و به ۲۷ هزار و ۶۹۱.۴۹ واحد رسید، دو شاخص دیگر پس از چهار صعود متوالی قرمز پوش شدند: شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۲ درصد کاهش تا سطح ۳۰۸۷.۰۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۸۴۶۴.۲۸ واحدی بسته شد.

شاخص ۲۷۱۱ پله صعود کرد

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در بیست و یکمین روز آبان ماه با رشد ۲۷۱۱ واحدی واحدی به پله ۳۰۶ هزار و ۶۵۵ واحدی رسید. به گزارش میزان، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات در بیست و یکمین روز آبان ماه باصعود ۲۷۱۱ واحدی به پله ۳۰۶ هزار و ۶۵۵ واحدی رسید. در معاملات روز سه شنبه 21 آبان ماه، تعداد ۲ هزار و ۶۲۸ سهم اوراق بهادار به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۳۵ ریال در بیش از ۳۰۷ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد. بر این اساس شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) بیش از ۷۲۶ واحد، شاخص بازار اول ۱۹۲۱ واحد، شاخص آزاد شناور ۳۹۰۴ واحد، شاخص کل (هموزن) ۱۶۵۱ واحد، شاخص قیمت (هموزن) ۱۱۰۴ واحد و شاخص بازار دوم ۵۷۳۴ واحد رشد را تجربه کرد. شاخص فرابورس نیز در معاملات روز سه شنبه 21 آبان ماه، با رشد بیش از ۳۰ واحدی به پله ۳ هزار و ۹۲۲ واحدی رسید. در بازار فرابورس نیز تعداد ۷۹۵ هزار و ۹۸۳ سهم اوراق بهادار به ارزش ۵ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۹۴۶ ریال در بیش ۱۸۰ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد؛

گروه بورس: مدیرعامل بورس کالای ایران عرضه زعفران در بورس را گامی مهم در شفافیت قیمت تمام شده این محصول دانست و گفت: با اقدام های صورت گرفته، به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای تعیین مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

حامد سلطانی نژاد در آیین افتتاح کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران در تربت حیدریه افزود: اکنون یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفران کاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم.

وی ادامه داد: از مهمترین راهبردهای بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب برای مرجعیت کشف قیمت بازار، ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران، ایجاد امکان تامین مالی سریع و با هزینه کمتر از طریق قراردادهای سلف، سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی، توسعه بازار از طریق پذیرش انبارها، قراردادهای با سررسیدهای جدید برای کشف نرخ منصفانه و واقعی و در نهایت ایجاد ارتباط برای شناسایی نیازها و ارایه راهکار متناسب با آن را از راهبردهایی عنوان کرد که در بورس کالا برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

سلطانی نژاد با اشاره به رویکردهای بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی گفت: معرفی ابزارهای مالی متنوع متناسب با نیاز فعالان بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی و تامین مالی، ایجاد بستر لازم برای اجرای سیاست های حمایتی بخش کشاورزی از مجرای بورس کالای ایران و اطلاع رسانی عمومی در خصوص معاملات، قیمت‎ها و کاهش نابرابری اطلاعات را از رویکردهای اصلی در این حوزه دانست. وی افزود: از اقدامات بورس در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی می توان به مواردی همچون راه اندازی گواهی سپرده کالایی زعفران در سال ۹۵، راه اندازی گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ و راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در سال ۹۸ اشاره کرد. وی ادامه داد: در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران تعداد پنج انبار در شهرستان های مشهد و تربت حیدریه با ظرفیت بیش از ۲۶ تن از این محصول در بورس کالای ایران پذیرش شد و میزان موجودی آنها هم اکنون بیش از پنج تن محصول استاندارد بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران در سال ۹۶ به بیش از یک تن و ۲۵۲ کیلوگرم رسید و در سال گذشته نیز با رشد قابل توجهی به رقمی بیش از ۲۷ تن و ۷۹۸ کیلوگرم افزایش یافت و تا تاریخ ۱۸ آبان ماه امسال هم بیش از ۲۴ تن و ۵۸۷ کیلوگرم زعفران از این طریق معامله شده است که انتظار می رود این رقم تا پایان سال رکورد جدیدی را در این حوزه به ثبت برساند.

سلطانی نژاد با اشاره به پذیرش دو انبار در حوزه معاملات گواهی سپرده پسته گفت: میزان موجودی این دو انبار با ظرفیت ۱۸۰ تن، رقمی بیش از ۱۷۹ تن محصول پسته فندقی ۳۲-۳۰ است که در شهرستان های زرند و سیرجان محصول کشاورزان پسته کار را تحویل می گیرد. وی افزود: در حوزه معاملات گواهی سپرده زیره سبز نیز تاکنون سه انبار در شهرستان های مشهد، تربت حیدریه و سبزوار با ظرفیت ۶۵۰ تن پذیرش شده و میزان موجودی این انبارهای تحت کلید بورس به حدود ۷۰ تن محصول رسیده است. از ابتدای راه اندازی این معاملات تا پایان معاملات دو هفته نخست آبان ماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۹۷ تن محصول زیره سبز در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته است.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ایران خودرو در معاملات روز گذشته مثبت نبود بازار روند صعودی به خود نمیگرفت، وجود انگیزه مثبت در بازار میتواند زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند.نوید قدوسی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اگر ایران خودرو در معاملات روز گذشته مثبت نبود بازار روند صعودی را به خود نمیگرفت، اظهار داشت: وجود انگیزه مثبت در بازار میتواند زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند.قدوسی با اشاره به اینکه وجود تعادل در روند معاملات بازار باعث شده تا شاخص دیگر از یک حدی پایینتر یا بالاتر نرود، افزود: از الان به بعد باید منتظر ایجاد انگیزه مثبت یا منفی در بازار مانند لایحه بودجه برای تعیین جهت شاخص بورس باشیم.این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه، خبر تاثیرگذار بر روند گروه خودرو بوده است، گفت: اکنون بحث بهبود روند تولید خودروسازها مطرح است، گزارش ماهانه خودروسازها نشان دهنده بهبود وضعیت تولید تعدادی از خودروسازها در ۴ ماه گذشته است و برعکس در برخی از خودروسازها تنوع تولید کاهش پیدا کرده و یک سری از محصولات دیگر تولید نمی شود.وی با بیان اینکه تیراژ تولید خودروسازها روند مثبت و رو رشد را در پیش گرفته است، اظهار داشت: با توجه به کاهش تعهدات خودروسازها نرخ محصولات تولیدی روند صعودی را در پیش گرفته و هر چه به جلوتر پیش می رویم نرخ فروش محصولات به نرخ روز نزدیکتر میشوند.قدوسی با بیان اینکه هیجان مثبتی که در چند وقت اخیر در سهم خودرو دیده می شود ناشی از خبر افزایش سرمایه است، افزود: بازار اکنون در انتظار تعیین رقم افزایش سرمایه ایران خودرو است، آخرین رقمی که در این زمینه شنیده شده عدد ۲ هزار و ۳۵۰ درصد است.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: روز گذشته شایعهای منتشر شد مبنی بر اینکه ایران خودرو تا پایان هفته طرح توجیه افزایش سرمایه را بر روی سایت کدال قرار می دهد و میزان افزایش سرمایه مشخص خواهد شد که این موضوع منجر به رشد سهام این شرکت شد.وی به افزایش سرمایه شرکت خودروسازی سایپا اشاره و بیان کرد: سایپا در پنج سال گذشته از محل تجدید بر ارزیابی داراییها افزایش سرمایه داد اما ایران خودرو تاکنون دست به چنین اقدامی نزده است به همین دلیل اقبال بر ایران خودرو بسیار بیشتر از سایپا است.