بهبود کسب و کار با تکیه بر شفافیت

مدیرعامل مرکز ملی رتبهبندی اتاق ایران با اشاره به اقتصاد نفتی و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، گفت: محیط مناسب کسب و کار زمانی به وجود میآید که شفافیت به اقتصاد کشور باز گردد و رقابت، سالم و انحصارزدایی حاکم شود.

«امین الله فرهادی» در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه رویکرد توجه به فرایند رتبهبندی فعالان اقتصادی به اعضای بلندپایه بخش خصوصی باز میگردد، ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ با تشویق صاحب نظران این حوزه، به مطالعه و تحقیق در سطح بینالمللی به منظور الگوبرداری از سازمانهای موفق و مطرح رتبهبندی در کشورهای پیشرفته و امکان سنجی پیاده سازی الگوی بومی در کشور، زمینه را برای ظهور این پدیده در بستر اقتصادی ایران فراهم کرد.

 

پیش بینی تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: دستیابی به تجارت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری بین دو کشور طی دو سال آینده دست یافتنی و امکان پذیر است. «کیوان کاشفی» در همایش فرصتهای تجاری سوریه در محل سازمان توسعه تجارت افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هیات اقتصادی بین دو ایران و سوریه تبادل شد، اما خلا اطلاعاتی یکی از بزرگترین معضلات برای فعالان اقتصادی ایرانی است. وی مسافت زمینی کمتر از دو هزار کیلومتری بین تهران و دمشق را یادآور شد و گفت: اگر خطوط زمینی بین دو کشور راه اندازی شود، به راحتی میتوان به بازار سوریه و سایر کشورهای منطقه دست یافت که بخشی از جاده ابریشم قدیم است.

 

ایجاد مناطق آزاد جدید در حاشیه شهرها

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد: با بحثهای کارشناسی به این نتیجه رسیدهایم که بهتر است مناطق آزاد جدید در حاشیه محدودههای شهری قرار گیرند تا از یک سو تعارضات قانونی کمتری بوجود آید و در عین حال مشکلاتی که مردم ممکن است با آن رو به رو شوند، کمتر باشد. «مرتضی بانک» درباره ایجاد مناطق آزاد جدید به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: لایحه مناطق آزاد جدید در سال ۹۵ چند نوبت به مجلس رفت و سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما شورای نگهبان چند ایراد به لایحه وارد کرد و آن را بازگشت داد. اکنون ایرادات مرتفع شده و در آینده نزدیک در مجلس مطرح میشود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی دو کشور عنوان کرد:

گروه تجارت: نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: در اینجا اصلا بحث عدم همکاری مطرح نیست اتفاقا دولت و بخش خصوصی هند تمایل زیادی برای کار کردن با ایران دارند اما تحریم باعث شده که آنها روابط خود را به حداقل برسانند.

پرهام رضایی در گفتوگو با ایلنا در خصوص خروج هند از 5 بازار اول صادر اتی ایران در 6 ماه اول سال جاری گفت: مهمترین علتی که هند از اولویت بازرهای صادراتی ما خارج شد مشکل نقل و انتقال پول بود زیرا صادر کنندگان ایرانی برای دریافت پول خود با مشکلات زیادی روبهرو بودند و همین امر باعث شد که صادرات بخش خصوصی به حداقل برسد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر، قیمت بالای کالاهای ایرانی بود زیرا بیشتر کالاهای ایرانی رقبایی دارند که کشور سازنده آنها با دولت هند قرارداد تعرفه ترجیحی دارند در حالیکه کالای ایرانی باید چند برابر عوارض بدهد. اخیرا سازمان توسعه تجارت مذاکراتی را با دولت هند برای برقرار تعرفه ترجیحی آغاز کرده که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد. رضایی در خصوص مشکلات بانکی گفت: بحث FATF در هند بسیار جدی است و آنها تاکید دارند که پول باید به حساب مالک کالا واریز شود تا شائبه پولشویی از بین برود. اینگونه نیست که کالا از ایران صادر شود اما شماره حساب یک شرکت دیگر در دبی داده شود در اینجا اصلا بحث عدم همکاری مطرح نیست اتفاقا دولت و بخش خصوصی هند تمایل زیادی برای کار کردن با ایران دارند اما تحریم باعث شده که آنها روابط خود را به حداقل برسانند.

وی در خصوص واردات گفت:برای واردات صنایع غذایی و دارویی هیچ مشکلی وجود ندارد و پول آن از محل پول نفت که در هند باقی مانده یا صادرات کالاهای ایران پرداخت میشود اما در مورد سایر کالاها مشکلاتی وجود دارد و در این ماه به حداقل رسیده است. به نظر میرسد بهترین و آسانترین راه غلبه بر این مشکلات حضور یک بانک ایرانی است که البته یک بانک خصوصی مجوزهای لازم را از دولت هند گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر به صورت رسمی افتتاح شود چون با حضور این بانک بسیاری از مشکلات از جمله بازگشت پول صادرکنندگان حل خواهد شد.

وی با اشاره به پیمان نامه اوراسیا گفت: این یک حرکت خوب در شرایط فعلی کشور است و به ما در جهت دور زدن تحریمها کمک میکند و باید هر چه زودتر شبیه چنین پیمانی با کشورهای اقیانوسیه نیز منعقد شود و علاوه بر اعمال تعرفه ترجیحی از واحد پول ملی برای تبادل مالی استفاده شود

معاون اقتصادی بندر چابهار گفت: پیش بینی میکنیم که تا پایان سال حجم تخلیه بار در بندر چابهار از سه میلیون تن عبور کند. ایلنا، حسین شهدادی معاون اقتصادی بندر چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران از بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی گفت: طرح توسعه شهید بهشتی در پنج فاز تعریف شده که فاز اول آن اکنون راهاندازی شده است. بندر شهید کلانتری بیشتر برای شناورهای سنتی مطلوب بوده و فعالیتهای تجاری در بندر شهید بهشتی صورت میگرفت.

وی ادامه داد: در فاز اول آبخور بندر 4.5 متر افزایش پیدا کرده و در مجموع به 16.5 متر رسیده است و اکنون ظرفیت 8.5 میلیون تن بارگیری و تخلیه را دارد. مهمترین فعالیت تعریف شده این بندر ترانزیت و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز شرق کشور است. شهدادی ادامه داد: اسکله شهید بهشتی 1700 متر طول دارد و اولین بندری است که در دهانه اقیانوس قرار گرفته و فاصله دریایی آن به مراتب کوتاهتر از سایر بنادر است. معاون اقتصادی بندر چابهار با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در شش ماه دوم سال جاری در این بندر گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون 140 هزار تن کالای اساسی وارد بندر چابهار شده است و میانگین تخلیه کالاهای فلهای 12 هزار تن و میانگین تخلیه کالاهای غیرفلهای 3.5 هزار تن در ساعت است به طوری که هر ساعت در بخش کانتینری 32 باکس تخلیه میشود. وی افزود: در بخش کالاهای اساسی ظرف 50 روز گذشته 340 هزار تن جو، شکر، برنجو ذرت تخلیه شده و 80 درصد این کالاها به سمت مناطق دیگر کشور بارگیری شده است. وی تصریح کرد: به هیچ عنوان وصول کالا در این بندر نداریم و تلاش شده با ارائه خدمات بهترین زمان تخلیه و بارگیری را به وجود آوردیم. شهدادی همچنین از فعالیت هشت مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت در بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: هیچ بندری در کشور چنین ظرفیتی از مکندهها را ندارد و آخرین تجهیزات روز دنیا در این بندر مورد استفاده قرار گرفته است.

 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پنج واحد برای فروش آنلاین طلا؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کار در فضای مجازی مجوز گرفتهاند، که البته تنها یکی از آنها از اتحادیه طلا و جواهر تهران پروانه کسب اخذ کرده است.

مسعود یزدانی در نشست خبری این اتحادیه با بیان اینکه تا به حال مجوز معامله آنلاین طلا و سکه دریافت نشده و به فردی ارایه نشده است، اظهار کرد: امافعالیت تنها پنج واحد مجاز است و مابقی اگر فعالیت میکنند، غیرمجاز است، البته چهار واحد از اتحادیه مجوز نگرفتهاند و بدون رصد به آنها مجوز داده شده است. در این زمینه برای رفع تناقض ایجاد شده بین عدم ارائه مجوز معامله آنلاین طلا و سکه و فعالیت پنج واحد مجاز برای فعالیت؛ سراغ ابراهیم محمدولی - رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران- رفتیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، در راس هیاتی علمی، فناوری و دانشبنیانی به چین رفت تا همکاریهای علمی و فناورانه میان دو کشور را رونق ببخشد. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، ستاری به دعوت رسمی وزیر علوم چین به این کشور سفر کرده است و ۷۰ شرکت دانشبنیان، فناور و خلاق او را همراهی میکنند. سفری علمی و فناورانه که گسترش تعاملات میان دو کشور ارمغان آن است. ستاری در این سفر دیدارهایی با وزیر علوم چین و سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین خواهد داشت. ستاری در بخش دیگر سفر خود به شهر شنزن بهعنوان قطب فناوری اطلاعات چین میرود. ستاری در نشست تجاری و فناوری میان شرکتهای فناور ایرانی و چینی حاضر میشود و سخنرانی میکند. او همچنین همزمان با افتتاح «نمایشگاه فناوریهای پیشرفته چین» در این رویداد نیز حاضر میشود.

وزیر صنعت از اجرای 5/2 میلیارد یورو طرح خبر داد؛

 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲.۵ میلیارد یورو طرح در حوزه مس در استان های کرمان، یزد و آذربایجان شرقی در دست اقدام داریم.

به گزارش ایرنا ، رضا رحمانی در آیین افتتاح پنج طرح در مجتمع صنعتی مس سرچشمه رفسنجان که به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن فجر مجتمع سرچشمه و ارتباط با رئیس جمهوری صورت گرفت بیان کرد: امروز پنج طرح در حوزه مس در سرچشمه رفسنجان با اعتبار بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: غیر از این طرح ها ما ۲.۵ میلیارد یورو طرح های دیگری در حوزه مس در کشور در دست اقدام داریم که شامل کارخانجات جدید در کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و یزد هستند.

رحمانی ادامه داد: احداث کارخانه ذوب مس در خاتون آباد و طرح جدید تولید اسید در خاتون آباد کرمان را داریم که تا چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید همچنین طرح های جامع آب، پالایشگاه و ذوب سونگون نیز از جمله طرح هایی بخش صنعت مس کشور در دست اقدام هستند.

رحمانی به انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان هم اشاره و بیان کرد: این طرح ابرپروژه انتقال آب در کشور است که برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مالی شرکت مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملوی یزد هزینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال فاز اول این پروژه آماده بهره برداری خواهد بود و آب به سیرجان می رسد و اواسط سال آینده تا سرچشمه خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای این پروژه ۸۲۵ کیلومتر لوله گذاری در حال انجام است که در تاریخ کشور ماندگار خواهد ماند.

وی به طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه اشاره و بیان کرد: با اجرای این طرح و هزینه کرد ۴۵۰ میلیارد ریال ( ۱۱۰ میلیون یورو) سیستم کوره از ریورب به فلش تغییر کرد و از مزیت های مهم این طرح تولید اسید سولفوریک نیز کاهش آلایندگی اسیدی است.

رحمانی با بیان اینکه می توان از این اسید تولیدی، کود شیمیایی تولید و در باغات کشاورزی از آن استفاده کرد گفت: دوستداران محیط زیست بدانند صنعت کشور حامی و حافظ محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: امروز میزان so۲ از کوره فلش مان میلی گرم بر نرمال مترمکعب ۵۴۹ است در حالی که استاندارد آن ۱۸۰۰ است ضمن اینکه ذرات خروجی از کوره فلش ۸.۷ میلی گرم بر نرمال مترمکعب است که استاندارد جهانی آن ۱۵۰ است.

اعتبار طرح های صنعت مس

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اعتباری بالغ بر یکهزار و ۶۲۷ میلیارد تومان برای طرح های بخش صنعت مس در استان کرمان گذاشته شده شامل طرح ریخته گری آند، طرح انتقال نوار سرچشمه و بازیافت آب است که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تأمین شده و تقدیم مردم استان کرمان می شود.

وی خاطرنشان کرد: نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی برای راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک در راستای کاهش آلایندگی بسیار تلاش کرد و با راه اندازی این کارخانه ضمن تولید اسید سولفوریک و کاهش آلایندگی، می توان واحد تولید کود شیمیایی مورد نیاز باغات کشاورزی را از اسید سولفوریک به دست آورد.

رحمانی افزود: در سفر به استان کرمان ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طرح صنعتی افتتاح شد که شامل طرح آهن اسفنجی ۲ میلیون تنی در گل گهر سیرجان، طرح فولاد ۱ و نیم میلون تنی در جهان فولاد، طرح آهن اسفنجی در شرکت احیا فولاد بافت، نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی گوهران در مجتمع گل گهر با ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری این شرکت است.

وی تصریح کرد: همچنین از دیگر این طرح ها می توان به کارخانه اکسیژن شرکت جهان فولاد، تولید بریدنت سرد در جهان فولاد، افتتاح ۴ پست برق در شرکت گل گهر، طرح واحد خردایش گهر زمین، طرح خدمات ماشین کاری و مته و ۱۶ طرح زیرمجموعه گل گهر اشاره کرد که مورد بهره برداری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه امروز در مجتمع عظیم مس سرچشمه شاهد افتتاح مهمترین پروژه زیست محیطی کشور هستیم گفت: مس به عنوان عنصر استراتژیک در دنیا بر اهمیت آن روز به روز افزوده می شود و کشور ما در ذخایر مس رتبه هشتم جهان را دارد و امسال پیش بینی خواهیم کرد که به رتبه هفتم جهان دست یابیم.

رحمانی ادامه داد: در زمان حاضر ما ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص در معادن مس کشور داریم که تا پیش از اکتشافات جدید ۲۲.۵ میلیون تن مس داشتیم و با اکتشافات جدید این تولید به ۳۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ما در تولید مس در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم که از برنامه تولید هم ۱۸ درصد جلو هستیم ضمن اینکه امسال در تولید مس کاتدی در کشور با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن و در سال آینده با ۳۰۰ هزار تن بیشترین رکورد تاریخ را رقم خواهیم زد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بهره برداری های جدید در بخش صنعت مس، امروز فتح الفتوح است و دشمن فکر می کرد صنعت مس تعطیل می شود در حالی که افزایش تولید مس را داریم.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین ۴۷ میلیارد دلار واردات مس دارد و به ایران پیشنهاد داده است که بخشی از مس مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

اگر در یک نامگذاری کلی، کشورها را به جهان اول، دوم و سوم تقسیم کرده اند، بی ربط نبوده است. این تقسیم بندی به واسطه ذخایر و منابع خدادادی نبوده بلکه به واسطه رفتار و نحوه استفاده از منابع خدادادی بوده است. هنگامی که کشور ما با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز جهان...... همچنان با اتهام جهان سومی رو به رو می شود، نیازمند بررسی است. در اینکه سالها خام فروشی کرده ایم تا بتوانیم هزینه های جاری کشور را تامین کنیم، واقعیتی تاسف آور است. نفت، گاز، سنگ تزیینی، مس، آهن، سرب، روی، اورانیوم و خلاصه اینکه هر چه از ذخایر خدادادی را استخراج کردیم، بدون آنکه فناوری خاصی روی آن انجام بدهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم، فروختیم و خوردیم. کار زیرساختی انجام ندادیم و تنها بروکراسی اداری را رقم زدیم تا بیکاران را پشت میزها بنشانیم و پول نفت را بین آنها تقسیم کنیم. زمانی این واقعیت برایمان دردناک تر است که وضعیت کشورهای توسعه یافته و نحوه رفتار آنها را با فروش نفت ببینیم. نروژ نیز ذخایر عظیم نفتی را دارد اما اعتقاد آنها بر این است که کل درآمد ناشی از فروش نفت به عنوان منبع طبیعی خدادادی که متعلق به همه نسلهای مردم نروژ است، باید برای مردم همه نسلها باقی بماند و همه از مزایای آن بهرهمند شوند. “ادسوور هارالسن” مدیر کل فناوری و صنعت وزارت نفت و انرژی نروژ می گوید: “موجودی این صندوق به اقتصاد عمومی کشور وارد نخواهد شد چرا که اگر این صندوق را خرج امور داخلی نروژ میکردیم به افرادی چاق و تنبل تبدیل می شدیم! این در حالی است که سیاست کشورما بر فروش نفت خام استوار است و دلیل اثبات این ادعا، بودجه های سالانه ای است که بر مبنای فروش نفت بسته می شود. البته ما نیز صندوق ذخیره ارزی را تعریف کردیم تا درآمدهای نفتی که بیشتر از میزان تعریف شده در بودجه است را در آن ذخیره کنیم و برای توسعه کشور در به بخشهای صنعت و کشاورزی وام بدهیم، اما سابقه سالهای گذشته نشان می دهد که این صندوق نیز موفقیت چندانی نداشته و به اشکال مختلف از آن برداشت کرده ایم و هرگز به صندوق بازنگشته است. از سوی دیگر فعالیت بخش اکتشاف وزارت نفت دایم از شناسایی مخازن جدید نفت و گاز خبر می دهد، مخازنی که می تواند سالها نگرانی بودجه ریزان کشور را از کسری بودجه آسوده کند. کافی بود با برخی کشورهای جهان اول رایزنی و از تجارب آنها استفاده می کردیم. ایکاش به جای آنکه از آمدن استات اویل به کشورمان خوشحال یا از رفتن آن مظطرب می شدیم، متوجه می شدیم که این شرکت بزرگ نفتی متعلق به کشور 5 میلیون نفری نروژ است. کشوری که درآمد حاصل از فروش نفت را در بخش های زیربنایی سرمایه گذاری و این شرکت بزرگ را راه اندازی کرد تا ایران و عربستان برای همکاری با آن رقابت کنند. به هر صورت اکنون زمان آن فرا رسیده که در اندیشه سرمایه گذاری برای صنایع زیربنایی باشیم و اگر نفت را استخراج می کنیم یا از اکتشاف ذخایر جدید ذوق زده می شویم، به فکر آن باشیم که نفت می تواند آینده ساز باشد به شرط آنکه نگاه مان را به نفت متفاوت کنیم.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

به تازگی ویدئویی از یک نفر از همرزمان سردار حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی منتشر شده است که به خوبی نشان دهنده روح بزرگ و همت بلند این فرزند برومند اسلام و ایران است. در این ویدئو، سردار اسرافیل کریمیان یا همان همرزم حاج قاسم سلیمانی به ذکر خاطره ای از این...... سردار محبوب و مردمی می پردازد و می گوید: « در یکی از آشوب های دهه هفتاد که نیروی قدس سپاه وارد عمل شده بود، ما یک عده آشوبگر را دستگیر کردیم که یک دفعه سردار سلیمانی از راه رسید و پرسید این ها کی هستند؟ گفتیم آشوبگرند، سردار سلیمانی هم خیلی راحت و ریلکس گفتند رهایشان کنید بگذارید بروند، گفتیم این ها آشوبگر هستند، پاسخ داد این ها بچه های ما هستند، ملت، ملت که می گوییم همین ها هستند و یک نفر از آن ها راهم بوسید، ما هم گذاشتیم که بروند».

این ویدئو به خوبی گویای این نکته است که چرا حاج قاسم سلیمانی در چشم دوست و دشمن عزیز است و بیخود نیست که همه جا از او به نیکی یاد می شود و می رساند که این رزمنده نام آور عرصه های نبرد دیروز و امروز ، تجسم عینی عبارت شریفه : « اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است و باز می رساند که در عین مامور بودن می توان معذور هم نبود وازاختیارات خود برای به دست آوردن دل یک هموطن به خوبی و با رافت اسلامی استفاده کرد و در برخورد با مردم، خودی و غیر خودی قائل نبود و همه را به یک چشم دید.

بدون شک آن ها که در آن روز و آن ساعت با برخورد انسانی و صمیمی سردار حاج قاسم سلیمانی مواجه شدند، هیچ وقت این نیک اندیشی و خیرخواهی او را از یاد نخواهند برد.

آخ! که ایران امروز چقدر به وجود حاج قاسم ها احتیاج دارد. خدا امثالش را زیاد کند وچشم بد را از او به دور باد، آمین!