قوانین اقتصادی باید بهروز شود

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: باید قوانین مربوط به صادرات و اقتصاد اصلاح و طبق شرایط کشور بهروز شد.محمدعلی اسفنانی ظهر امروز در سمینار تخصصی فرصتهای صادرات و سرمایهگذاری استان قم عنوان کرد: یکی از معضلات و مشکلات اصلی اقتصاد کشور، وابستگی شدید به نفت و فراوردههای نفتی است.وی افزود: روند خوبی در جهت کاهش وابستگی به صادرات نفت آغاز شده است ولی با نقطه ایدهآل بسیار فاصله دارد و باید این روند سرعت بیشتری پیدا کند تا در آینده با مشکلات مواجه نشویم. معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان کرد: وجود قوانین دستوپاگیر و سختگیرانه سیستم اقتصاد کشور در روند صادرات مشکلات زیادی را ایجاد کرده و مانع بزرگی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

 

علت انسداد 2 میلیارد دلار در آمریکا

وزیر اقتصاد با اشاره به پول بلوکه شده ایران در آمریکا گفت: نقد اصلی بر این است که چرا در مهلت مقرر ۱۰ ماهه مبلغ دو میلیارد دلار نقد نشد که تبعاتی همچون انسداد پول را به همراه داشت. دژپسند در حاشیه نشست هیات دولت درباره گم شدن دو میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در آمریکا گفت: این موضوع دو مقطع زمانی دارد؛ مقطع اول در بازه زمانی خرید است که سبد سهام متناسب با شرایط بین المللی خریده میشود.

وی ادامه داد: در مقطع زمانی دوم مهلتی برای نقد کردن آن مبلغ داشتیم، با علم به این موضوع که اگر در مهلت تعیینشده این کار را انجام ندهیم ممکن است تبعات منفی مانند انسداد داشته باشد.

 

کاهش ۹۵ درصدی فیشینگ

رئیس کل بانک مرکزی هکشدن حسابهای بانکی را تکذیب کرد و گفت: خالیشدن حساب افراد مربوط به فیشینگ است و موضوع هک مطرح نیست و همیشه هم به طور مداوم وجود داشته اما با استفاده از رمز یکبار مصرف از ابتدای دیماه، این موارد تا ۹۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. «عبدالناصر همتی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به الزامیشدن استفاده از رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دیماه اشاره کرد و گفت: رمز دوم یکبار مصرف یکی از کارهای ضروری است زیرا تعداد زیادی از شکایاتی که به پلیس فتا میشود مربوط به سو استفاده از تراکنشهای بانکی بدون کارت است از همین رو تصمیم بر آن شد تا از اول دیماه استفاده از این رمزها الزامی شود.

سلطان فولاد دستگیر و به کشور

بازگردانده شد

رسول دانیال زاده مشهور به «سلطان فولاد» که از کشور فرار کرده بود دستگیر و به کشور بازگردانده شد.

به گزارش فارس، اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال 95 بود که خبر دستگیری یک ابر بدهکار بر سر زبانها افتاد.

در ابتدا نام این فرد «ر.د» مطرح شده بود اما با کمی بررسی دقیق تر مشخص شد نام دقیق وی رسول دانیال زاده است.

حالا پس از گذشت یک ماه از علنی شدن موضوع فرار دانیال زاده اخباری به گوش میرسد که این فرد در یکی از کشورها شناسایی شده و پس از دستگیری به ایران بازگردانده شده است.

برگزاری دومین نشست کمیته دستمزد؛ دوشنبه آینده

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری دومین جلسه کمیته دستمزد در دوشنبه آینده خبر داد و گفت: در این جلسه به راهکارهای ترمیم حقوق و دستمزد جامعه کارگری ورود خواهیم کرد.

ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فاصله برگزاری جلسه اول کمیته دستمزد اطلاعات مربوط به بحث معیشت کارگران در نقاط مختلف کشور را جمع آوری کردیم که گزارش مربوط به آن را در جلسه بعدی کمیته مزد ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: پیشنهاداتی هم درباره ترمیم حقوق و دستمزد و ارتقای قدرت خرید خانوارهای کارگری داریم که روز دوشنبه اعلام میکنیم و امیدواریم که دولت هم پای کار بیاید تا بتوانیم رقم سبد معیشت کارگران را به سرانجام برسانیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود نوسان بازارهای جهانی و شرایط اقتصادی جهان، دستمزد کارگران در برخی کشورها بالا است؟ گفت: در بحث دستمزد دو مولفه مطرح است که جامعه کارگری از آن تاثیر میپذیرد؛ اولین مولفه امنیت شغلی است که دستمزد را در کشور تحت تاثیر قرار میدهد و در مذاکرات مزد به ابزاری برای تهدید کارفرمایان به ریزش نیروی کار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه سال گذشته گروه کارفرمایی با افزایش حداقل دستمزد بیش از تورم مخالفت کرد ولی دیدیم که تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد نه تنها موجب ریزش نیروهای کار نشد بلکه در برخی استانها به رشد اشتغال هم انجامید کما اینکه طبق آماری که در اختیار داریم در استان آذربایجان شرقی طی شش ماهه اول سال با رشد تعداد بیمه شدگان مواجه بوده ایم.

تجارت اظهارات کارشناسان در خصوص یک ابرچالش اقتصادی را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قاچاق کالا در حال حاضر و علی رغم همه وعده هایی که داده می شود و اقداماتی که صورت می گیرد همچنان جولان می دهند و خوره جان اقتصاد شده اند. بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان این قاچاق بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف و از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر میشود.

به گزارش ایسنا موضوع «نحوه قاچاق کردن و راه های مبارزه با آن» با حضور یک کارشناس اقتصادی در برنامه پایش بررسی شد. سلیمی زاده در این خصوص اظهار کرد: به راحتی می توان در کشور قاچاق کرد و دو راه برای قاچاق است؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرکها انجام می شود. برای این کار کافی یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی انتخاب کرد. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است و باید کالایی را برای قاچاق انتخاب کرد.

وی ادامه داد: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریبا کسی نمیپرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می دهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می شود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

سلیمی زاده گفت: ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار میشود. در هنگام اظهار شما می توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت. در این خصوص می توان گفت که با یک اظهار ساده، ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمی شود. وی گفت: بنابراین عملا مبارزه با قاچاق شوخی است و همه می توانند قاچاق کنند. راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر می شود و این کالا برای کشوری ثالث است. به این صورت که کانتینر فقط در کشور اول رد میشود و به کشور ثالث می رسد. کانتینر در گمرک پلمپ می شود. اما می شود پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ های زیر کانتینر، کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در کشور ما قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما به درستی اجرا نمی شود. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق می توان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.

  • طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا !

    با این که بنا به اذعان سلیمی زاده قانون کافی وجود دارد اما به آن عمل نمی شود، چندی قبل وزیر کشور باز هم از تدوین طرح و قانون در این مورد خبر داد و گفت: طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا با در نظر گرفتن همه حوزههای اجتماعی آماده میشود.

    به گزارش صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در جمع خبرنگاران فزود: در این جلسه درباره قاچاق کالا در واحدهای جنوبی که کالاها از مسیر غیرقانونی و گاهی به وسیله گمرک وارد میشود، بحث و تبادل نظر شد و کارشناسان وزارت صمت، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نظرهای کارشناسی و جامعی ارائه کردند.

    وی گفت: متاسفانه پس از گذشت یک سال از کاهش ورود کالای قاچاق و کاهش قمیت ارز و کاهش نیافتن قیمت کالاهای داخلی متناسب با آن روند افزایشی که پیش از این بوده، باز هم تفاوت قیمتها به گونهای سودآور است که قاچاق دوباره تقویت میشود.

  • راه میانبر مقابله با قاچاق کالا و ارز

    نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در حال حاضر کشور ما به لحاظ داشتن نیروی جوان و نخبه از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است که مطمئناً اگر این افراد زحمتکش بیشتر باور شوند تلاشهایشان بیشتر هم به چشم خواهد آمد و حتما در رفع مشکلات اقتصادی که با آن دست به گریبان هستیم، راهگشا خواهد شد.

    طیبه سیاوشی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص گردهمایی فناوریهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: همه میدانیم که راه مبارزه با فساد، تقویت دستگاههای نظارتی است و اکنون سیستمهای نظارتی ما نیازمند ارتقاء سختافزاری و نرمافزاری هستند تا بتوانند بهتر از همیشه به وظایف خود عمل کنند. هرچه شفافسازی در این امور بهبود پیدا کند اقتصاد مملکت نظم و نسق بهتری به خود خواهد گرفت و در نهایت اعتمادسازی خوبی در جامعه بهوقوع میپیوندد.

  • بی ارادگی برای مبارزه با قاچاق

    همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قاچاق پدیده تلخی در کشور ما است که به نظر میرسد عزمی برای جلوگیری از آن نیست. براساس برآورد ما بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال حجم قاچاق بوده است. اولین منشا اصلی قاچاق سیاستهای دولت است. منشا دوم نیز سود جوییهای صورت گرفته در این مسیر است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر کریمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی کشور صورت میگیرد، افزود: راههای طراحی شده برای واردات باعث قاچاق کالا است. سیاستهای دولت زمینه اصلی فر اهم کردن قاچاق است.این نماینده مجلس ادامه داد: در بجث قاچاق کالا به اتاق بازرگانی نیز انتقاداتی وارد است. زیرا مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق میباشد و تایید آن با وزارت صنعت است. مشکلی که وجود دارد پاس کاری این دو دستگاه در خصوص کارتهای بازرگانی است. کارتهای بازرگانی اجارهای و یک بار مصرف ماحصل این ناهماهنگی شده است. در گذشته همین مشکل باعث شده که به افرادی غیر بازرگان، کارت گرفته شده و از آنها سو استفاده شود.

 

 

با رشد 438 واحدی رقم خورد

 

گروه بورس: روز چهارشنبه22 آبان ماه، مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران به حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید و همچنین ۳۴۳ سهم در این دو بازار با رشد قیمت مواجه شدند و فلزات اساسی نیز از خودروییها و بانکیها سبقت گرفتند.

براساس معاملات رو چهارشنبه 22 آبان ماه ، بیش از ۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶۸۶ واحد افزایش به ۸۸ هزار و ۴۵۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۴۵۸ واحد رشد به ۵۹ هزار و ۱۴۳ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز ۵۷۳ واحد افزایش به رقم ۳۵۸ هزار و ۳۹ واحد رسید، شاخص بازار اول ۱۱ واحد و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۲۷۶ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا) با ۱۲۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۹۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۶۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۰ واحد و پتروشیمی مبین (مبین) با ۵۹ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل پتروشیمی جم (جم) با ۱۰۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۱۰۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۳ واحد و بانک پارسیان (وپارس) با ۴۴ واحد از جمله گروههایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

برپایه این گزارش، در بین نمادهای نماد بانک ملت، بانک تجارت، سایپا، بانک اقتصاد نوین، ایران خودرو، بانک پارسیان و س. صنایع شیمیایی ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه فلزات اساسی در معاملات صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۱۵۴ میلیون و ۹۱۹ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  • آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۰ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ۹۳۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۸۷۰ میلیون و ۷۳۴ هزار برگه سهم به ارزش بیش از پنج هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.در بین تمامی نمادها، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.در مقابل نماد پتروشیمی مارون (مارون)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

  • سرمایهگذاران اسیر شایعات نشوند

    علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه، با توصیه به سرمایه گذاران بورس گفت: موضوعی که همیشه در تالار معاملات وجود دارد شایعات است که سرمایه گذاران نباید اسیر این موضوع شوند و خرید و فروششان را بر این مبنا انجام دهند، بهتر است سبدی متشکل از سهام، گواهی سپرده سکه، صندوق با درآمد ثابت تهیه کنند و وزن سرمایه گذاری هر کدام را با توجه به ریسک پذیری خود تعیین کنند. طبیعتا هر چه فرد ریسک پذیر تر باشد می تواند دارایی های ریسکی تر داشته باشد و در غیر این صورت سبد خود را با اوراق یا صندوق درآمد های ثابت پر کنند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه صنعتی تا پایان سال بازدهی بیشتری خواهد داشت، گفت: هم اکنون صنعتی را نمی توان نام برد که چند ماه پیاپی بازدهی مثبتی داشته باشد، ممکن است نهایتا چند روز یک یا چند صنعت نوسان داشته باشد بنابراین با فرض ثبات متغیر های تاثیر گذار بر بازار، روندکلی به شکل فعلی ادامه خواهد داشت.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: صنعت پتروشیمی سهم پررنگی در رونق معاملات بورس کالای ایران دارد که با رواج تامین مالی پتروشیمی ها از مسیر ابزارهای مالی بورس کالای ایران، شاهد تحولی بزرگ و دستاوردهای جدیدی در این صنعت خواهیم بود.به گزارش «کالاخبر»؛ رضا محتشمی پوردر پنل تخصصی گردهمایی مدیران عامل شرکت های پتروشیمی در مشهد با اشاره به این که حدود یک سوم معاملات بورس کالا متعلق به شرکت های پتروشیمی است، گفت: تامین مالی پتروشیمی ها از مسیر بورس کالا با استفاده از ابزارهای نوین مالی می تواند منجر به تحولی بزرگ در این صنعت شود.وی افزود: همکاری میان پتروشیمی ها و بورس کالا منجر به تحقق دستاوردهای مطلوبی در زمینه تامین مالی می شود که در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند سیاست گذاری های لازم را به ویژه در تامین مالی کوتاه مدت اعمال کند.

شاخصهای بورسی آسیایی در معاملات روز چهارشنبه، تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری و تداوم اعتراضات داخلی در هنگکنگ قرار گرفتند. دونالد ترامپ - رئیسجمهور آمریکا - گفته است که پکن خواستار حصول توافق تجاری با آمریکاست و دو طرف به توافق اولیه بسیار نزدیک شدهاند، هر چند که از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از سی ان بی سی، از سوی دیگر اعتراضات داخلی در هنگکنگ که ابتدا در اعتراض به لایحه استرداد مجرمین به چین آغاز شد، بیش از پیش تشدید شده است و کری لام- رئیس اجرایی این منطقه- تظاهرکنندگان را آشوبطلب و اغتشاشگر خوانده است. وینگ چئونگ - از رهبران معترضان هنگکنگی- هشدار داده است که اوضاع در این منطقه در آستانه انفجار قرار دارد. اوضاع نگران کننده هنگکنگ باعث شد تا برخلاف بورسهای اروپا و آمریکا، بورسهای آسیایی ریزشی باشند