رهبر انقلاب در دیدار شرکتکنندگان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی علت مصائب امروز دنیای اسلام بهویژه وضع تأسفبار فلسطین را ضعف اتحاد اسلامی دانستند و تاکید کردند: محو اسرائیل به معنای محو رژیم جعلی صهیونیستی و حاکم شدن دولت منتخب صاحبان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای در سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) با مسئولان نظام، مهمانان شرکتکننده در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم دیدار کردند.

ایشان در این دیدار علت مصائب امروز دنیای اسلام بهویژه وضع تأسفبار فلسطین را ضعف اتحاد اسلامی دانستند و با تأکید بر اینکه محو اسرائیل به معنای محو رژیم جعلی صهیونیستی و حاکم شدن دولت منتخب صاحبان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است، خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا، با اصل اسلام و همه کشورهای اسلامی مخالفند و سلاح اصلی آنها در منطقه ما «نفوذ در مراکز حساس و تصمیمگیر»، «ایجاد تفرقه در ملتها»، و «القاء تسلیم مقابل آمریکا به عنوان راه حل مشکلات» است که نسخه علاج در مقابل این نقشهها، روشنگری و ایستادگی در راه حق است.

حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار با تبریک خجسته میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، پیامبر بزرگوار اسلام را «قرآنِ مجسم»، «برترین و با عظمتترین مخلوق پروردگار» و «نور و وسیله حیات و روشنایی جوامع انسانی» خواندند و گفتند: بشریت به تدریج این حقایق را درک خواهد کرد و امیدواریم شاهد روزی باشیم که در ایام ولادت این وجود مقدس، دنیای اسلام متبسم باشد و غم و اندوه بر لبان آن ننشسته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ربیعالاول بهعنوان هفته وحدت در جمهوری اسلامی، وحدت را نه یک حرکت سیاسی و تاکتیکی بلکه «اعتقاد و ایمان قلبی به لزوم اتحاد امت اسلامی» دانستند و افزودند: این اعتقاد ریشهدار، حتی قبل از تشکیل جمهوری اسلامی نیز طرفداران مهمی از جمله مرجع بزرگ کل عالم شیعه، آیتالله بروجردی داشت.

ایشان با برشمردن مراتب وحدت، پایینترین مرتبه و اولین قدم در اتحاد دنیای اسلام را «پرهیز جوامع، دولتها، اقوام و مذاهب اسلامی از تعرض و ضربه زدن به یکدیگر» و «اتحاد در مقابل دشمن مشترک» خواندند و گفتند: در مراتب بالاتر، کشورهای اسلامی باید با یکدیگر در علم، ثروت، امنیت و قدرت سیاسی در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی همافزایی و تلاش کنند که جمهوری اسلامی نیز همین نقطه یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدف نهایی خود قرار داده است.

  • دلائل مصائب دنیای اسلام

    حضرت آیت الله خامنهای مصائب موجود در دنیای اسلام از جمله قضیه فلسطین و جنگهای خونین در یمن، غرب آسیا و شمال آفریقا را ناشی از پایبند نبودن به اصل پرهیز از معارضه و اتحاد در مقابل دشمن مشترک دانستند و خاطرنشان کردند: امروز بزرگترین مصیبت دنیای اسلام، قضیه فلسطین است که ملتی را از خانه و وطن خود آواره کردند.

    رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع روشن امام بزرگوار از آغاز نهضت اسلامی در اعلام خطر علیه نفوذ، دخالت و ظلم صهیونیسم، موضع جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین را موضعی قطعی و اصولی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز همچنان بر این موضع باقی هستیم، یعنی بدون ملاحظه و رودربایستی به فلسطین و فلسطینیها کمک کرده و خواهیم کرد و این کار را وظیفه همه دنیای اسلام میدانیم.

    ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای تحریف معنای تأکیدات مکرر امام راحل و مسئولان نظام اسلامی در خصوص «محو اسرائیل» گفتند: ما طرفدار فلسطین و استقلال و نجات آن هستیم و محو اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست، چرا که ما با آنها هیچ کاری نداریم همچنان که در کشور ما نیز جمعی از یهودیان در کمال امنیت زندگی میکنند.

    حضرت آیت الله خامنهای، محو اسرائیل را به معنای نابودی حکومت و رژیم تحمیلی صهیونیستی خواندند و تأکید کردند: مردم فلسطین چه مسلمان چه مسیحی و چه یهودی که صاحبان اصلی آن سرزمین هستند باید بتوانند خودشان دولت خود را انتخاب، و بیگانهها و اراذل و اوباشی مانند نتانیاهو را بیرون و کشورشان را اداره کنند که البته این اتفاق خواهد افتاد.

    رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، دشمنیِ آمریکا، رژیم صهیونیستی و دشمنان وحدت اسلامی را متوجه همه کشورهای اسلامی دانستند و افزودند: ماهیت اسلام، نفی ظلم و استکبار و سلطه است، بنابراین آنها با اصل اسلام و همه کشورهای اسلامی مخالفند و این تصور که دشمنی آنها فقط با جمهوری اسلامی است، صحیح نیست.

    ایشان به تعابیر توهینآمیز آمریکاییها درباره سعودی اشاره کردند و گفتند: اینکه آنها صریحاً میگویند سعودیها غیر از پول چیز دیگری ندارند یعنی باید برویم و آنها را غارت کنیم که این دشمنی آشکار با یک کشور و ملت است و طرفهای آنها باید بفهمند که در مقابل چنین توهینهایی با غیرت عربی و شرف اسلامی چه وظیفهای دارند.

    حضرت آیت الله خامنهای حضور آمریکا در منطقه را موجب ایجاد شر، فساد، ناامنی و تشکیل گروههایی از قبیل داعش دانستند و با تأکید بر لزوم آشنا شدن ملتهای مسلمان با چهره واقعی و نفاقآلود آمریکا افزودند: امروز سلاح اصلی آمریکا در منطقه ما «نفوذ در مراکز حساس و تصمیمگیر»، «ایجاد تفرقه و تزلزل در عزم ملتها»، «ایجاد بیاعتمادی میان ملتها و دولتها»، «دستکاری در محاسبات تصمیمگیران و وانمود کردن این مطلب است که حلّال مشکلات، رفتن زیر پرچم آمریکا و تسلیم شدن» است که این سلاح از سلاح نظامی و سخت نیز خطرناکتر است.

    رهبر انقلاب اسلامی راه مواجهه با دشمنان را عمل به فرمان پروردگار یعنی ایستادگی در راه حق خواندند و افزودند: البته این ایستادگی سختیهایی نیز خواهد داشت اما تحمل این سختیها عمل صالح است و نزد خداوند اجر خواهد داشت، ضمن اینکه تسلیمِ دشمن شدن، سختیهای بیشتری دارد و خداوند کسانی را که تن به ظلم دهند، مجازات خواهد کرد.

    ایشان در بخش پایانی سخنانشان، هر سخن، حرکت و اقدام در دنیای اسلام در جهت «استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ملتهای مسلمان»، «وحدت و اقتدار امت اسلامی»، «کمک به مردم و مستضعفان»، «تبلیغ حقایق و مقابله با موهومات» و «ترویج علم و تحقیقات از جمله انرژی هستهای» را حسنه و عمل صالح دانستند و گفتند: انرژی صلحآمیز هستهای نیاز ملتها است اما انحصارطلبان غربی به دنبال آن هستند که این انرژی را در انحصار خود نگه دارند و در مقابل شرف و استقلال ملتها، آن را قطره قطره به آنها بدهند.

    حضرت آیت الله خامنهای افزودند: غربیها میدانند ما از لحاظ مبنایی و اعتقادی به دنبال سلاح هستهای نیستیم، بنابراین علت مخالفت آنها با حرکت هستهای جمهوری اسلامی، بازداشتن ایران از دانش، صنعت و توانایی هستهای است.

    رهبر انقلاب اسلامی وظیفه روشنفکران و علمای دنیای اسلام را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: با قدرت از حق دفاع کنید و از دشمن نترسید و بدانید دنیای اسلام به فضل الهی در آینده نه چندان دور، تحقق آرزوهای درخشان خود را خواهد دید.

رییس جمهور تاکیدکرد؛
 

گروه سیاسی: رئیسجمهور گفت: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و میتواند در حل مشکلات آنان مفید و موثر باشد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور روز جمعه در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجرا شده است، گفت: دولت مدت ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که بواسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز اقشاری در جامعه هستند که در زندگی خود با مشکلات مواجه هستند، گفت: فشارهای اقتصادی شدید در سال 97 و 98 به زندگی مردم وارد شد و دولت می خواهد در حد تامین نیازمندی های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده هایی که احساس می کنیم در فشار بیشتر هستند کمکی کرده باشیم.

روحانی با بیان اینکه برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم اما در همین حدی که امکان تشخیص وجود دارد می توانیم جامعه را به دو بخش تقسیم کنیم، گفت: بر این اساس حدود 75 درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود 25 درصد هم شرایط زندگی شان خوب است و بر مبنای محاسبات 18 تا 19 میلیون خانوار و جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود و این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به شمار می رود.

وی افزود: تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهیانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می رود و در مجموع اصل این کار ضروری است.

روحانی اظهار داشت: برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی از جمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به گونه ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم. وی افزود: البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ هایی مثل 5 هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا ، ادامه داد: انرژی که در ایران مصرف می شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ سازی و تولید خودروی خوب دارد.

بررسیهای تجارت نشان میدهد؛

گروه اقتصاد کلان: سرمایه های سرگردان بازار های مسکن، طلا و سکه و سایر بازار های موازی، که تا چند ماه قبل موجبات التهاب در اقتصاد و به هم ریختگی بازار را فراهم می آورد حالا با ثبات بازار ارز و با تمهیداتی که نظام بانکی کشور اندیشیده است به سمت بانک ها کوچ کرده است و از این بابت می تواند کمبود منابع مالی بانک ها را برطرف نموده و در قالب تسهیلات به یاری تولید بشتابد.

به گزارش تجارت، خبرگزاری مهر در این راستا نوشت: بازارهای ارز، طلا و سکه به عنوان بازارهای موازی سرمایهگذاری های بانکی مدتها است که روی آرامش را به خود میبینند و اگر هم نوسانی هم داشته است، در حدی بوده که رغبتی برای سرمایهگذاری در آن از سوی مردم وجود نداشته است. تقریبا یکسالی هست که بازار ارز در ایران روی آرامش دیده و به تبع آن، طلا و سکه هم که یک نگاه خود را در تعیین قیمت، همواره به قیمت ارز داشتهاند هم، نوساناتی طبیعی و منطقی را تجربه میکنند.

در این میان، بسیاری از افرادی که نیمه اول سال گذشته برای خارج کردن سپردههای خود و خرید سکه و ارز به عنوان سرمایهگذاری به بانکها مراجعه میکردند، ماهها است که دوباره به این نتیجه رسیدهاند که بانکها میتوانند مکانهای امنی برای سرمایههای آنها باشند و بنابراین موجی از بازگشت منابع مالی مردم به بانکها جهت سپردهگذاری ایجاد شده است. آنگونه که آخرین آمار بانک مرکزی نشان میدهد، مانده سپردهها تا پایان ماه ابتدایی تابستان، از افزایش ۲۶.۹ درصدی و تسهیلات بانکی از رشد ۲۱.۷ درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که مانده کل سپردهها، بالغ بر ۲۲۱۶۵.۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل که رقم ۴۶۹۶.۴ هزار میلیارد ریالی را به ثبت رسانده، ۲۶.۹ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال قبل نیز که حدود ۱۴۹۱.۷ هزار میلیارد ریال بوده، رشد ۷.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. در این میان، بیشترین مبلغ سپردهها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶۹.۸ هزار میلیارد ریال بوده است که این خود نشانگر آن است که مردم اقبال بیشتری به سپردهگذاری در بانکها داشتهاند. یکی از متصدیان بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بانکها به تازگی با ورود دوباره به طرح جذب سپرده تلاش دارند تا بخشی از منابع مالی در اختیار مردم را به بانکها برگردانند. بر این اساس، طرحهایی را برای صدور گواهی اوراق سپرده بانکی با نرخ تضمینشده ۱۸ درصدی آغاز کردهاند که البته باز هم برخی از بانکها، در قالب دو قرارداد مجزا تلاش دارند تا برای ارقام بالاتر که اقدام به سپردهگذاری میکنند، جذابیت ایجاد کنند؛ به نحوی که بعضا نرخ تا ۲۰ درصد هم افزایش مییابد. وی افزود: البته مردم هم نسبت به ثبت نام برای دریافت این گواهیهای سپرده اقدام کرده و بنابراین میزان سپردهگذاری در بانکها طی ماههای گذشته به ویژه از مرداد به بعد، با افزایش مواجه بوده است. بررسی آمار بانک مرکزی حکایت از آن دارد که نسبت تسهیلات به سپردهها در تیرماه ۹۸ بعد از کسر سپرده قانونی، ۸۱ درصد است که نسبت به پایان تیرماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۳.۵ و ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان میدهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۶.۳ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴.۹ درصد است.البته بانک مرکزی بر این باور است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپردهها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکتها و موسسههای تولیدی سایر استانها در استان تهران بوده و عمده فعالیتهای بانکی آنها توسط شعب بانکها و موسسههای اعتباری استان تهران انجام میشود.

  • سپردههای مردم در بانکها چگونه هزینه میشود؟

    اقتصاد ایران اقتصادی است که وابستگی به بانک در آن بسیار بالا است و از همین رو بسیاری از کارشناسان،اقتصاد ایران را به اقتصاد بانکی تشبیه و تعریف می کنند،اما سئوال اصلی ناظر یر این امر است که در چنین اقتصادی، سپرده های مردم در بانک ها چگونه و کجا هزینه می شوند.به گزارش افکار نیوز، چندی پیش،طهماسب مظاهری،رئیس اسبق بانک مرکزی در گفت و گویی با رسانه ها در خصوص نقش بانک مرکزی و بانک های عامل در توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: در قانون پولی و بانکی بانک مرکزی مسئولیت سیاست گذاری پولی، سیاست های ارزی، انتشار و تنظیم اسکناس و سکه و نظارت بر عملکرد بانک ها را عهده دار است.

    وی در ادامه می افزاید: به واقع بانک مرکزی مسئولیت جلوگیری از ایجاد تورم ناشی از افزایش بی رویه نقدینگی و همچنین حفظ ارزش دارایی و نقدینگی مردم در نظام بانکی را بر دوش دارد.

    مظاهری معتقد است: هیات مدیریه بانک ها و مدیران بانک های تجاری و تخصصی،سپرده هایی را از مردم در قالب قانون بانک داری اسلامی و بدون ربا و قرار داد،قرض دریافت می کنند تا بدینوسیله اعتبارت و تسهیلات لازم را برای فعالان اقتصادی فراهم کنند فلذا بانک مرکزی می باید به اجرای صحیح این فرآیند نظارت لازم را لحاظ کنند.

    اینکه روند ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان تحت چه ساز و کاری انجام می پذیرد و یا اینکه اساسا این تسهیلات و وام ها تا چه میزان در گشایش مشکلات فعالان اقتصادی موثر است امری سخت و دشوار به نظر نمی رسد.

    قطعا در صورت ایفای نقش صحیح بانک ها در امر مذکور، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی به نحو شایسته و مطلوبی محقق خواهد شد و در نقطه مقابل عدم کارکرد صحیح بانک ها در این عرصه، نتیجه ای جز بدهکار تر شدن فعالان اقتصادی و تولیدی در پی نخواهد داشت.

    پیش از این در قالب گزارش ها متعدد و مصاحبه هایی که خبرنگار ما از فعالان تولیدی و صنعتی گرفته شده این وجه مشترک در بیان و اظهارات بخش قابل توجهی از فعالان این عرصه نمود و بروز داشته که نرخ سود تسهیلات بانکی به میزانی بالا است که صرفا به عنوان نوعی مسکن کارکرد دارد و در نهایت متقاضیان تسهیلات بانکی را بدهکارتر می کنند.

 

 

قائم مقام وزیر صنعت مطرح کرد؛

گروه صنع، معدن و تجارت: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: در هفت ماه امسال ۸۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار انجام شد که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن رشد ۱۷ درصدی داشته است.

حسین مدرس خیابانی در نشست ملی میز خرما در بوشهر افزود: این میزان صادرات از لحاظ ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته که این موضوع در حالت افزایش وزنی صادرات به این معنی است که قیمت و پایه‎های صادراتی واقعی شدهاست.

وی ادامه داد: در سال جاری برای مشوقهای صادراتی ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار پیشبینی شده که تحقق آن می‎تواند رونق بخش حوزه صادرات باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: صادرات راه نجات تولید کشور است ولی با این حال نباید از بازار داخل شویم و امروز در حوزه تولید و صادرات علاوه بر حفظ بازار ۸۰ میلیونی داخل باید بازار ۱۵ کشور همسایه را فتح کنیم. وی بیان کرد: برای تحقق این مهم تبلیغات و رسانه جایگاهی مهم دارد که سازمان توسعه تجارت نیز در این موضوع مهیای همکاری است. مدرس خیابانی ادامه داد: در حوزه بازار رسانه معجزه میکند ولی با این وجود درزمینه مصرف داخلی در تبلیغات رسانهای بخوبی کار نشدهاست. وی گفت: خرمایی که مصرف سرانه آن در استان بوشهر ۲۰ کیلو است میتوان این مصرف سرانه را در سایر استانها نیز محقق کرد. مدرس خیابانی ادامه داد: امروز برای سازمان توسعه تجارت هیچ رسالتی مهم تر از بازاریابی نیست، کمک هزینه اعزام هیات تجاری و برگزاری نمایشگاه همه برای بازاریابی است.

وی گفت: این بازاریابی به منظور حفظ بازارهای موجود و نفوذ ه بازارهای جدید است که دستیابی به آن نیازمند برنامهریزی جامع است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: برای ماه رمضان نیز باید ساز و کاری طراحی شود تا خرما با قیمت مناسب بر سر سفره‎های مردم برسد نه شرایط به گونهای باشد که در این ماه قیمت خرما شاهد افزایش ۲ برابری باشد. مدرس خیابانی ادامه داد: در ارتباط با صادرات برای پرداخت تسهیلات به صنایع بستهبندی خرما از محل تبصره ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده کمک است. وی ادامه داد: میز خرما برای سال آینده نیز باید در استان بوشهر باشد و برای کرمان و خوزستان نیز به ترتیب پیش بینی میزبانی میزهای ملی پسته ،شیلات و آبزیان شدهاست. مدرس خیابانی گفت: در ارتباط با میزهای ملی انتظار است استانها نسبت به برگزاری منظم نشستهای آن اهتمام جدی داشته باشند تا اهداف مدنظر فعالان اقتصادی فراهم شود.بندر بوشهر در جنوب ایران از روز سهشنبه هفته جاری میزبان نمایشگاه بینالمللی صنعت خرما است و همایش بینالمللی خرما نیز از برنامههای جنبی این نمایشگاه است.رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران در این همایش بین المللی هستند.استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نخلستان سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید میکند.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

 

گروه راه و مسکن: آغاز عملیات اجرایی قطار حومه ای شهر جدید مجلسی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه به تولید داخل در شرایط تحریم گفت: تاب آوری صنعت هوایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه شهرسازی، در آیین آغاز عملیات اجرایی قطار حومهای شهر جدید مجلسی، با اشاره به تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت و ملت ایران روزهای بسیار سخت و پرتلاشی را پشت سر می گذارند که در طول چهل سال پس از انقلاب، سابقه نداشته است. ایران پیش از این نیز تحریم بود، اما تحریم گسترده ای که همه ابعاد را تحت پوشش قرار دهد، تاکنون سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه با این وجود چرخ حرکت کشور می چرخد، افزود: فعالیت در کشور رنگ و بوی انقلابی به خود گرفته و استفاده از ظرفیت های داخلی مورد توجه قرار گرفته است. اکنون توسعه زیرساخت ها بدون وابستگی به خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامی با اشاره به پایداری خدمت در صنعت هوایی کشور گفت: صنعت هوایی که سخت ترین بخش در حوزه حمل و نقل است، توانسته خود را در مسیر متفاوت قرار بدهد.

وی ادامه داد: جدول عملکرد ایرلاین ها در سال گذشته نشان می دهد ناوگان هوایی کشور در حداکثر بهره وری خود قرار گرفته و میزان قابل توجهی از تاخیرها کاسته شده است.

این عضو کابینه دوازدهم به توسعه کشور در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: در بخش ریلی، سال گذشته در تاریخ ۲۷ اسفند سند استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید. طبق این تفاهم نامه با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ساخت بیش از ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو، ریل باس و واگن در دستور کار قرار گرفت و ۱۶ شرکت بهره بردار ریلی با ۹ شرکت سازنده در ارتباط قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ شاهد توقف خط تولید ریلی نبودیم و کارخانه ای بدون سفارش وجود نداشت.

همچنین سال ها بود که تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار داشت. به لطف الهی در سال جاری تولید رسمی ریل در این مجموعه آغاز شد. ماه گذشته اولین محموله ریلی تحویل شد و ریلی که امروز بارگیری می شود، در مسیرهای اصلی به کار می رود.

اسلامی به ساخت شناورها و تجهیزات بندری در کشور اشاره کرد و گفت: مرداد ماه امسال تمام شرکت های کشتیرانی کانتینرهای خود را خالی، از ایران بردند. اما به لطف خدا و همت صنعت گران داخلی، خط تولید کانتینر استاندارد چند منظوره در کشور افتتاح و ایران از کانتینرهای خارجی بی نیاز شد.

  • مصرف سوخت باید کنترل شود

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به افزایش قیمت سوخت اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت کشور باید مصرف را کنترل کنیم. مقام معظم رهبری نیز همواره در کنار ضرورت رونق تولید، بر وجود الگوی مصرف تایید کردند.

    وی با بیان اینکه یکی از موارد کنترل مصرف، مصرف بنزین است، افزود: مصرف بی رویه سوخت در کشور روند افزایشی داشته است، به طوری که روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.

    اسلامی گفت: با ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور به خودکفایی در تولید بنزین رسیده است، اما با این روند مصرف لازم است در آینده ایجاد پالایشگاه جدید در دستور کار قرار گیرد.

    وی ادامه داد: بنابراین برای کنترل مصرف سوخت، جلوگیری از سوختن ذخایر کشور و کاهش آلودگی هوا، لازم بود قیمت بنزین افزایش یابد.

    این عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای کنترل مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل شهری و برون شهری ریل پایه است، گفت: در سال جاری حجم بار و مسافر جابجا شده توسط ریل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: در شهرسازی ریل پایه، ایجاد ایستگاه های تبادلی در دستور کار قرار گرفته است. پروژه ای که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد، از مصادیق این رویکرداست که به افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت منجر می شود.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه قطارهای حومه ای از اولویت های مهم دولت است، گفت: اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مورد موافقت شورای نگهبان نیز قرار گرفت. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این شرکت را تاسیس کنیم.

    وی ادامه داد: اتصال شهر جدید هشتگرد به تهران با استفاده از مترو در روزهای آتی انجام می شود. پروژه قطار حومه ای شهر جدید گلبهار در خراسان رضوی نیز امسال آغاز شده و تا پایان سال ۹۹ به اتمام می رسد.

    اسلامی با اشاره به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور گفت: در بخش راه آهن، اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد و همزمان عملیات ساخت، طراحی و مطالعه ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور در جریان است.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت های دولت، جابجایی بار سنگین بر روی ریل است و در این زمینه دو خطه کردن راه آهن بافق-زرین آباد از پروژه های مهم کشور است. اکنون احداث ۱۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن ۵۳۴ کیلومتری به اتمام رسیده و در صورت تامین ۱۰۰۰ میلیارد تومان، باقی این پروژه نیز تا پایان سال به اتمام میرسد.

    اسلامی به اتمام احداث راه آهن میانه-بستان آباد به عنوان یک راه میانبر برای رسیدن به تبریز اشاره کرد و گفت: هفته آینده با حضور رییس جمهور راه آهن میانه به بستان آباد به افتتاح رسیده و یک تعهد مهم دولت محقق می شود.

وزیر جهادکشاورزی تشریح کرد؛

گروه اصناف: وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت سردخانههای کشور از ۲.۵ میلیون تن به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت باغات در اراضی شیب دار، اظهار داشت: استان لرستان هم دشت های خوب و سرسبز و هم اراضی شیب دار و کوهپایه های قابل کشت جهت کشت درختان مثمر و غیرمثمر دارد. وی با اشاره به پیگیری های استاندار لرستان و مسئولان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: در این راستا گردنه های زاغه و رازان توسط منابع طبیعی عمدتا با کاشت نهال های غیرمثمر، درخت کاری شده بودند. حجتی با اشاره به اقلیم خوب لرستان و نیاز به آبیاری کم درختان کاشته شده و پایدار بودن باغات، خاطرنشان کرد: در سطح لرستان در سال های اخیر نزدیک پنج هزار و ۳۰۰ هکتار باغات مثمر اجرا شده است که ظرفیت بسیار خوبی است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پشتیبانی های دولت و حضور مردم، افزود: در طرح ماده سه، منابع طبیعی قراردادی با بهره برداران می بندد و گیاه غرس شده تا زمانی که کشاورز روی آن فعالیت انجام دهد متعلق به وی بوده و پس از آن نیز متعلق به دولت و جزو اموال ملی باقی می ماند.

وی با اشاره به اجرای دوبرابری سیستم های نوین آبیاری در لرستان، خاطرنشان کرد: در این راستا به مرز حدود ۵۳ هزار هکتار رسیده ایم و با این رشد شتابان امیدواریم که این روند ادامه پیداکند.

وی با اشاره به محدودیت هایی که در اینخصوص وجود دارد، ادامه داد: محدودیت هایی همچون منابع و سهم کشاورزان با توجه به گرانی لوله و اتصالات وجود دارد که باعث شده که سهم کشاورزان افزایش و فشار به آنان وارد شود.

حجتی افزود: به دنبال این هستیم که سهم دولت را افزایش دهیم تا فشار کمتری به کشاورزان وارد شود و خوشبختانه امروز در این راستا طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی دورود بهره برداری شده است و با تخصیصی که وجود دارد مابقی هم آرام آرام اجرا خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص عدم وجود سردخانه های صنعتی و صنایع تبدیلی برای میوه های برداشت شده در لرستان، عنوان کرد: بخش عمده محصولات تولیدی کشاورزان مورد حمایت دولت است و تضمینی خریداری می کند و هیچ کشاورزی نگرانی در اینخصوص ندارد.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم، برنج و جو، بیان کرد: درخصوص برخی محصولات همچون سیب زمینی و درختی، گوجه و پیاز نیز اگر مشکلی وجود داشته باشد و در بازار پس زدگی وجود داشته باشد نیز دولت تدابیر خاص خود را اجرایی می کند.

حجتی با اشاره به بسته شدن مرزهای عراق و ایجاد محدودیت در صادرات گوجه، ادامه داد: امسال یک میلیون تن نسبت به سال گذشته بیشتر تولید کرده بودیم و لذا با توجه به نوع محصول حدود ۳۲۰ هزار تن از این محصول را خریداری کرده و در کارخانجات به رب و استیک تبدیل کردیم و اکنون هم روانه بازار می شوند و اینها حمایت هایی است که در بخش بازاریابی از کشاورزان صورت می گیرد.

وی با اشاره به برنامه های وزارت جهادکشاورزی درخصوص ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه ها، افزود: وضعیت سردخانه های کشور اکنون فوق العاده افزایش پیدا کرده است و از بیش از ۲ میلیون تن به نزدیک پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت سردخانه رسیده ایم و صنایع فرآوری مان روز به روز در حال گسترش است که می تواند بخشی از این تولیدات را جذب نماید.

حجتی گفت: البته برخی محصولات را هم داریم که با وجود اطلاع رسانی به کشاورزان نه جایی در سبد هزینه مردم دارند و نه در سبد محصولات استراتژیک که خرید حمایتی شوند مثلا در شهرستان ازنا با وجود اطلاع رسانی ها، سه برابر سال گذشته هویج کشت شده است که امیدواریم مرزهای عراق تا اواخر آبان ماه با رایزنی های انجام شده باز و به خارج صادر شود تا مشکلی برای کشاورزان ایجاد نشود.

سرمقاله

عزت الله یوسفیان ملا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

بودجه شرکتهای دولتی باید در مجلس بررسی و تصویب شود زیرا بخش زیادی از اعتبارات بودجه مربوط به این شرکتها است. براساس تصمیم مجلس مقرر شد؛ بودجه شرکتهای دولتی 15 آبان به مجلس ارسال شود تا نمایندگان زمان کافی برای رسیدگی به..... این بودجه را داشته باشند زیرا تمام پرداختهای کلان بودجه مربوط به شرکت های دولتی است.

با اشاره به برنامهریزی دولت برای ارائه لایحه بودجه دو سالانه به مجلس و مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی، اگر دولت بتواند معوقات مالیاتی را وصول کند، میتواند حداقل بودجه عمرانی 2 سال کشور را تامین کند.

برخی معوقات مالیاتی را 70 هزار میلیارد تومان و عدهای دیگر 30 هزار میلیارد تومان بیان میکنند، بنابراین معوقات مالیاتی دولت حداقل 30 هزار میلیارد تومان است که این رقم قابل توجهی است.در صورتی که دولت بتواند مطالبات مالیاتی خود را وصول کند، میتوان امید داشت در سال آینده بودجه از درآمدهای نفتی مستقل شود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

داشتم یک مجله روشنفکری مربوط به 25 سال پیش را ورق می زدم که چشمم به اسم غلامحسین ذاکری روزنامه نگار پیشکسوت و خوش قلم آن سال ها خورد و دیگر نتوانستم از خواندن مطلبش چشم بپوشم. او در قسمتی از سرمقاله هفته نامه آدینه، شماره شهریور سال 73 نوشته بود:..... « تکراری است بیان این واقعیت که سرزمین پهناور ما به دلایل تاریخی، تنوع اقلیمی، و بوم شناسی و قومی و ده ها دلیل دیگر، سرزمینی است برخوردار از جاذبه های توریستی و می تواند هر سال پذیرای هزاران جهانگرد از سراسر جهان باشد و تکراری است بیان این واقعیت که صنعت توریسم برای کشورهایی چون ما می تواند به یکی از منابع مهم درآمد ارزی تبدیل شود و اگر ما بتوانیم جاذبه های توریستی کشور خود را به خوبی به جهانیان معرفی کنیم و اگر بتوانیم امکانات رفاهی و تفریحی مناسب را به وجود آوریم و اگر ... صنعت توریسم زمینه ای خواهد شد برای درآمدهای ارزی و رونق در بخش هایی از اقتصاد ما». همین طور که می بینید انگار این متن برای همین الان و همین امروز نوشته شده است، چون شرایط گردشگری ما آنطور که از متن این نوشته بر می آید تغییر چندانی نکرده است و در همچنان بر همان پاشنه که بود می چرخد. در عوض کشورهای همسایه ما که در قبال جذابیت های عظیم و فراوان ایران هیچ حرفی برای گفتن و عرض اندام نداشتند با سرمایه گذاری در صنعت پولساز و ثروت آفرین گردشگری موجبات ایجاد تحول اساسی در اقتصاد کشورهای خود شدند. از طرف دیگر و با روندی که در وضعیت گردشگری ما وجود دارد و به نظر می رسد متن مقاله استاد ذاکری برای 25 سال آینده هم قابل استفاده خواهد بود و در آن زمان هم اتفاق چندان خاصی برای این صنعت رخ نخواهد داد.

وزیر صنعت در جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار تاکید کرد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار کشور گفت: خوشبختانه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور در بهترین حالت ممکن طی چند سال اخیر است و هیچ گونه نگرانی برای تامین اقلام مورد نیاز مردم وجود ندارد.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی روز جمعه با تشکیل نشست فوق العاده ستاد تنظیم بازار و با بیان مطلب فوق افزود: در تعداد کثیری از کالاهای صنعتی مورد نیاز کشور، برای بیش از دو سال و در بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری نیز بین ۶ ماه تا یک سال ذخایر قابل قبول در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اکثر کالاهای تولیدی کشور در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش تولید مواجه بوده اند و آمارها موید این نکته هستند که برای تامین نیاز کشور با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد.

وزیر صمت تصریح کرد: تنظیم بازار کشور جزو اولویت های ماست و صادرات نیز مبتنی بر تامین نیاز اولیه کشور در همه اقلام کالایی است.

رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشات اعلام شده از سوی دستگاههای مختلف، خوشبختانه دغدغه خاصی هم اکنون در سطح کشور و در بخش قیمت کالاها وجود ندارد و حتی اگر موردی نیز وجود داشته باشد که نیازمند حمایت ویژه ستاد تنظیم بازار باشد حتماً و همین امشب در خصوص آن تصمیمگیری می شود.

وی گفت: تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل و نقل کالا نیز با توجه به عدم تغییر نرخ گازوئیل در این بخش نیز مشکلی نخواهیم داشت، در حوزه حمل و نقل مسافر سهمیه لازم تعریف شده و تمهیدات مربوطه اتخاذ شده است. وزیر صمت ادامه داد: علاوه بر این موارد، دولت نیز از محل درآمد های حاصل از این افزایش قیمت توجه ویژهای به اقشار مختلف آسیبپذیر و همچنین برخی دهک های پایین درآمدی کشور خواهد داشت که از همین فردا وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش قیمت از سوی دستگاههای دولتی و مصوبات موجود برای تغییر قیمت کالا از جمله همین مصوبات تنظیم بازار، در شرایط حاضر کاملا ممنوع بوده و اگر حتی موردی مصوبه روزهای اخیر بوده، فعلا و در حال حاضر مجوز آن باطل است و در شرایط موجود قابلیت اجرایی ندارد.

وی تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمت سوءاستفاده از شرایط بازار تلقی می شود و حتماً با متخلفین برخورد قانونی سختی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد سازمان حمایت، بازرسین اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی طی روزهای آینده بازرسی خود را تشدید و با اطلاع رسانی لازم به مردم، با هرگونه تخلف در سطح بازار برخورد خواهند نمود.

رحمانی در پایان تاکید کرد: ضمن تقدیر و تشکر ویژه از همراهی مردم شریف و بزرگوار کشورمان، انتظار داریم این عزیزان به عنوان ناظر واقعی بازار در صورت مواجهه با هرگونه تخلف و افزایش قیمتی موارد را به مجموعه نظارتی وزارت صمت منعکس کنند تا در اسرع وقت با متخلفین برخورد شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

گروه سیاسی: دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در بومی سازی صنعت هسته ای پیشرفتهای قابل توجهی به دست آورده است، گفت: ظرفیت غنی­ سازی ایران امروز به میزان هشت هزار و ۶۶۰ سو رسید.

«علی اصغر زارعان» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: قبل از گام سوم کاهش تعهدات، تولید روزانه­ ما ۴۵۰ گرم غنی­ سازی اورانیوم بود و هم­ اکنون با در نظر گرفتن کلیه ­جوانب برجامی، تولید روزانه به ۱۰ برابر یعنی حدود ۵۰۰۰ گرم در روز رسیده است.

وی ادامه داد: هم­ اکنون ذخیره اورانیوم غنی شده به بیش از ۵۰۰ کیلوگرم رسیده و این مهم رو به افزایش است. ضمن اینکه در روزهای آینده به مرز ۱۱ هزار سو خواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: در یک فرآیند زمانی کوتاه برحسب فرمایشات مقام معظم رهبری در کاهش تعهدات، دستور رئیس جمهور در چارچوب برنامه­ های از قبل پیش­ بینی شده و تصمیم مسئولان نظام به ویژه هیأت نظارت بر برجام، با توجه به آمادگی­ های همه­ جانبه بلافاصله آنچه که مدنظر بود، انجام گرفت.

زارعان تصریح کرد: به دلیل هدف گذاری هایی که از پیش انجام گرفته توانایی تولید هر درصدی از اورانیوم را که نیاز باشد داریم و این حاکی از تلاش، آینده­ نگری، عدم خودشیفتگی و حرکت بی­ وقفه جهت رسیدن به قله­ های نهایی در انرژی اتمی است.

وی با یادآوری این نکته که دشمنان انواع و اقسام توطئه­ ها را جهت کُند کردن فعالیت­ های صنعت هسته­ ای در دستور کار قرار دادند، افزود: استراتژی نظام سلطه نابودی تمامی زیرساخت­ های صنعت هسته­ ای به ویژه در فردو بوده و هست. همانطور که اوباما رئیس­ جمهور سابق آمریکا اعتراف کرد که "اگر می توانستیم پیچ و مهره­ های صنعت هسته­ ای را باز می­ کردیم، ولی نتوانستیم"، قطعاً این رویکرد بیگانگان با شیوه­ های گوناگون خصوصاً از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می شود اما فردو پویا، با نشاط و زنده­ تر از گذشته به فعالیت­ های خود ادامه می­ دهد.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مسئولان این سازمان امانت­داران این صنعت هستند و تلاش کرده­ اند امانت­داران خوبی برای نظام در این عرصه باشند و تاریخ آن را قضاوت خواهد کرد.

زارعان گفت: ما تسلیم حاشیه­ سازی­ ها که ما را از کار باز دارد نخواهیم شد و تا رسیدن به قله­ های نهایی در این صنعت به فعالیت­ های خود ادامه خواهیم داد.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی به استخراج، اکتشاف و اضافه شدن حدوداً ۴۰۰ تن کیک زرد در طول مذاکرات اشاره کرد و یادآور شد: در کنار این موضوع، برداشت کیک زرد بومی از سه سال گذشته تاکنون با اقدامات هوابرد و پی­ جویی در سراسر کشور و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی خنداب اراک صورت گرفته است و در روزهای آینده هم شاهد افتتاح مدار ثانویه آن خواهیم بود.

زارعان خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت در زمینه لیزرهای فیبری، دیسک نیمه­ هادی، میکرولیزرها، جوش لیزری نیز، قراردادی منعقد شد که یکی از موانع تولید در نورد سرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از طریق لیزر جوش ۱۰ کیلووات مرتفع می شود و این حاصل خودباوری و سرریز صنعت هسته­ ای به سایر صنایع است. وی با بیان اینکه این اقدام در منطقه و حتی در آسیا یک حرکت منحصر به فرد با رویکرد بومی­ سازی است، افزود: در برش لیزری، شیروگرافی، پوشش­ دهی لیزری و کاربرد انواع لیزرها که بعضاً انحصاری است، جمهوری اسلامی به خوداتکایی رسیده و حتی شانه به شانه بعضی کشورهای دارنده تکنولوژی همچون آمریکا حرکت می­­ کند ولی قانع نیستیم و توقف در این عرصه و یا کُند شدن معنا و مفهومی ندارد.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در راستای برگزاری سلسله نمایشگاه های تخصصی در حوزه فعالیت های هسته ای این بار شاهد برگزاری نمایشگاهی در جهت معرفی گوشه ای ازاین دستاوردها در روز ۲۵ آبان ماه جاری در ساوه خواهیم بود