لابی گری درباره معافیت مالیات کارانه پزشکان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سران قوا نباید به لابی گری ها درباره معافیت مالیات کارانه پزشکان توجه کنند، گفت: اگر ما بخواهیم به موضوع پرداخت مالیات توسط پزشکان توجه نکنیم یا معافیت مالیاتی برای آنها در نظر بگیریم، قطعا کشور با چالش و مشکل جدی روبرو می­شود.

ناصر موسوی لارگانی در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر کارمندان و کارکنان شرکت­ها بدون اینکه امکان دخل و تصرفی داشته باشند، ماهیانه از حقوقشان بیمه و مالیات کم میشود. اما اقشاری مانند پزشکان که درآمدشان زیاد است، دنبال شفافیت نیستند و معمولا زیر بار نصب کارتخوان در مطب­های خود نمی­روند. همچنین پزشکان تمایلی به پلکانی شدن پرداخت مالیات ندارند.

 

انحصار در واردات به نفع کشور نیست

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مکانیزم موجود در زمینه ثبت سفارش غیر معمول کره برای یک شرکت با اطلاع از اینکه در آینده تخصیص ارز دولتی برای واردات آن محصول متوقف میشود، نوعی رانت است.

عباس پاپی زاده بالنگان در گفتوگو با خانه ملت ، عنوان کرد: مکانیزم موجود در وزارتخانه مربوطه در زمینه ثبت سفارش غیر معمول کره برای یک شرکت با اطلاع از اینکه در آینده تخصیص ارز دولتی برای واردات این محصول متوقف میشود و قیمت آن افزایش پیدا میکند نوعی رانت است که در اختیار شرکت یا فردی خاص قرار گرفته و دستگاه قضایی باید آن را پیگیری کند.

 

اخبار تازه از خصوصیسازی شرکتهای دولتی

وزیر امور اقتصاد و دارایی از خصوصیسازی برخی شرکتهای دولتی خبر داد که جزئیات آنها در هفته آینده منتشر میشود و پیشبینی کرد که روند کاهند تورم تا پایان سال ادامهدار باشد. به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه نقطه مطلوب اقتصادی در شرایط تحریم نقاطی است که در سیاستهای کلی قانون برنامه ششم توسعه به تصویر کشیده شده است، اظهار کرد: در این برنامه رشد اقتصادی حداقل هشت درصد و نرخ بیکاری تک رقمی در نظر گرفته شده است؛ با این وجود ما به این شرایط دست پیدا نکردیم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم انتظار هم نمیرفت که به همه اهداف این برنامه برسیم.

مردم مراقب پیامکهای جعلی رمز پویا باشند

با شروع مرحله اطلاعرسانی و اقدام مشتریان بانکی برای اخذ رمز پویا، بانک مرکزی نسبت به پیامک های جعلی به مردم هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی شروع مرحله اطلاعرسانی و اقدام مشتریان بانکی برای اخذ رمز پویا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد هموطنان عزیز نسبت به دریافت پیامکهای جعلی نظیر نمونه ذیل مراقب باشند.

بهمنظور جلوگیری از هرگونه فیشینگ و وقوع کلاهبرداریهای اینترنتی در حسابهای بانکی، مراجعه به سایت بانکها و موسسات اعتباری و همچنین سایت بانک مرکزی، صحیحترین روش برای اطلاع از فعالسازی رمز پویا میباشد.

حضور وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی

فرهاد دژپسند بهمنظور پاسخگویی به سوالات ۱۷نماینده به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت بررسی سوالات نمایندگان در کمیسیون اقتصادی حضور می یابد. بر اساس این گزارش، اسامی نمایندگان سوال کننده از دژپسند بدین شرح است: غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده رشت، محمدحسین حسینزاده بحرینی نماینده مشهد، سیدجواد حسینیکیا نماینده سنقر، عباسعلی پوربافرانی نماینده نائین، جلال محمودزاده نماینده مهاباد، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رضا انصاری نماینده داراب، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، محمدمهدی زاهدی نماینده محترم کرمان(2 فقره)، محمدرضا نجفی نماینده تهران(2 فقره)، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، منصور مرادی نماینده مریوان، علی ساری نماینده اهواز، علیمحمد مرادی نماینده قروه و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود.

جنگ تجاری باید با حذف همه تعرفهها

خاتمه پیدا کند

چین همچنان به خواسته خود برای حذف تعرفههای آمریکا به عنوان بخشی از فاز اول توافق تجاری پافشاری میکند و این مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را به درازا کشیده است.

به نقل از سیانبیسی، چین همچنان به خواسته خود برای حذف تعرفههای آمریکا به عنوان بخشی از فاز اول توافق تجاری پافشاری میکند و این مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را به درازا کشیده است

بررسیهای تجارت نشان میدهد؛

گروه اقتصاد کلان: سرمایه های سرگردان بازار های مسکن، طلا و سکه و سایر بازار های موازی، که تا چند ماه قبل موجبات التهاب در اقتصاد و به هم ریختگی بازار را فراهم می آورد حالا با ثبات بازار ارز و با تمهیداتی که نظام بانکی کشور اندیشیده است به سمت بانک ها کوچ کرده است و از این بابت می تواند کمبود منابع مالی بانک ها را برطرف نموده و در قالب تسهیلات به یاری تولید بشتابد.

به گزارش تجارت، خبرگزاری مهر در این راستا نوشت: بازارهای ارز، طلا و سکه به عنوان بازارهای موازی سرمایهگذاری های بانکی مدتها است که روی آرامش را به خود میبینند و اگر هم نوسانی هم داشته است، در حدی بوده که رغبتی برای سرمایهگذاری در آن از سوی مردم وجود نداشته است. تقریبا یکسالی هست که بازار ارز در ایران روی آرامش دیده و به تبع آن، طلا و سکه هم که یک نگاه خود را در تعیین قیمت، همواره به قیمت ارز داشتهاند هم، نوساناتی طبیعی و منطقی را تجربه میکنند.

در این میان، بسیاری از افرادی که نیمه اول سال گذشته برای خارج کردن سپردههای خود و خرید سکه و ارز به عنوان سرمایهگذاری به بانکها مراجعه میکردند، ماهها است که دوباره به این نتیجه رسیدهاند که بانکها میتوانند مکانهای امنی برای سرمایههای آنها باشند و بنابراین موجی از بازگشت منابع مالی مردم به بانکها جهت سپردهگذاری ایجاد شده است. آنگونه که آخرین آمار بانک مرکزی نشان میدهد، مانده سپردهها تا پایان ماه ابتدایی تابستان، از افزایش ۲۶.۹ درصدی و تسهیلات بانکی از رشد ۲۱.۷ درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که مانده کل سپردهها، بالغ بر ۲۲۱۶۵.۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل که رقم ۴۶۹۶.۴ هزار میلیارد ریالی را به ثبت رسانده، ۲۶.۹ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال قبل نیز که حدود ۱۴۹۱.۷ هزار میلیارد ریال بوده، رشد ۷.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. در این میان، بیشترین مبلغ سپردهها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶۹.۸ هزار میلیارد ریال بوده است که این خود نشانگر آن است که مردم اقبال بیشتری به سپردهگذاری در بانکها داشتهاند. یکی از متصدیان بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بانکها به تازگی با ورود دوباره به طرح جذب سپرده تلاش دارند تا بخشی از منابع مالی در اختیار مردم را به بانکها برگردانند. بر این اساس، طرحهایی را برای صدور گواهی اوراق سپرده بانکی با نرخ تضمینشده ۱۸ درصدی آغاز کردهاند که البته باز هم برخی از بانکها، در قالب دو قرارداد مجزا تلاش دارند تا برای ارقام بالاتر که اقدام به سپردهگذاری میکنند، جذابیت ایجاد کنند؛ به نحوی که بعضا نرخ تا ۲۰ درصد هم افزایش مییابد. وی افزود: البته مردم هم نسبت به ثبت نام برای دریافت این گواهیهای سپرده اقدام کرده و بنابراین میزان سپردهگذاری در بانکها طی ماههای گذشته به ویژه از مرداد به بعد، با افزایش مواجه بوده است. بررسی آمار بانک مرکزی حکایت از آن دارد که نسبت تسهیلات به سپردهها در تیرماه ۹۸ بعد از کسر سپرده قانونی، ۸۱ درصد است که نسبت به پایان تیرماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۳.۵ و ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان میدهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۶.۳ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴.۹ درصد است.البته بانک مرکزی بر این باور است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپردهها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکتها و موسسههای تولیدی سایر استانها در استان تهران بوده و عمده فعالیتهای بانکی آنها توسط شعب بانکها و موسسههای اعتباری استان تهران انجام میشود.

  • سپردههای مردم در بانکها چگونه هزینه میشود؟

    اقتصاد ایران اقتصادی است که وابستگی به بانک در آن بسیار بالا است و از همین رو بسیاری از کارشناسان،اقتصاد ایران را به اقتصاد بانکی تشبیه و تعریف می کنند،اما سئوال اصلی ناظر یر این امر است که در چنین اقتصادی، سپرده های مردم در بانک ها چگونه و کجا هزینه می شوند.به گزارش افکار نیوز، چندی پیش،طهماسب مظاهری،رئیس اسبق بانک مرکزی در گفت و گویی با رسانه ها در خصوص نقش بانک مرکزی و بانک های عامل در توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: در قانون پولی و بانکی بانک مرکزی مسئولیت سیاست گذاری پولی، سیاست های ارزی، انتشار و تنظیم اسکناس و سکه و نظارت بر عملکرد بانک ها را عهده دار است.

    وی در ادامه می افزاید: به واقع بانک مرکزی مسئولیت جلوگیری از ایجاد تورم ناشی از افزایش بی رویه نقدینگی و همچنین حفظ ارزش دارایی و نقدینگی مردم در نظام بانکی را بر دوش دارد.

    مظاهری معتقد است: هیات مدیریه بانک ها و مدیران بانک های تجاری و تخصصی،سپرده هایی را از مردم در قالب قانون بانک داری اسلامی و بدون ربا و قرار داد،قرض دریافت می کنند تا بدینوسیله اعتبارت و تسهیلات لازم را برای فعالان اقتصادی فراهم کنند فلذا بانک مرکزی می باید به اجرای صحیح این فرآیند نظارت لازم را لحاظ کنند.

    اینکه روند ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان تحت چه ساز و کاری انجام می پذیرد و یا اینکه اساسا این تسهیلات و وام ها تا چه میزان در گشایش مشکلات فعالان اقتصادی موثر است امری سخت و دشوار به نظر نمی رسد.

    قطعا در صورت ایفای نقش صحیح بانک ها در امر مذکور، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی به نحو شایسته و مطلوبی محقق خواهد شد و در نقطه مقابل عدم کارکرد صحیح بانک ها در این عرصه، نتیجه ای جز بدهکار تر شدن فعالان اقتصادی و تولیدی در پی نخواهد داشت.

    پیش از این در قالب گزارش ها متعدد و مصاحبه هایی که خبرنگار ما از فعالان تولیدی و صنعتی گرفته شده این وجه مشترک در بیان و اظهارات بخش قابل توجهی از فعالان این عرصه نمود و بروز داشته که نرخ سود تسهیلات بانکی به میزانی بالا است که صرفا به عنوان نوعی مسکن کارکرد دارد و در نهایت متقاضیان تسهیلات بانکی را بدهکارتر می کنند.

 

 

در پنج روز کاری هفته جاری در بورس تهران ر قم خورد؛
 

گروه بورس: در پنج روز کاری هفته جاری در بورس تهران شاخص کل پس از نوسانهایی توانست ۱۷۶۱ واحد رشد کند و در تراز ۳۰۷ هزار واحدی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، در پایان معاملات هفته منتهی به ‪۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، شاخص کل با ۱۷۶۱ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۰۷ هزار و ۹۴ واحد رسید‪. شاخص کل هموزن با ۲۷۶۳ واحد افزایش معادل ۳.۲۲ درصد، رقم ۸۸ هزار و ۴۵۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول با ۱۲۳۴ واحد افزایش به رقم ۲۲۲ هزار و ۶۹۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۳۷۸۶ واحد افزایش عدد ۶۲۶ هزار و ۷۵۵ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با ۰.۵۶ درصد و شاخص بازار دوم با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند‪.

در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۶۵ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۹ درصد افزایش یافت‪. در ضمن تعداد ۱۲ هزار و ۸۵۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ‪۱ میلیون و ۶۶۸ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۴.۰۷ درصد و ۴.۲۴ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند‪.

این در حالی است که تعداد ۶۷۹ میلیون واحد از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۶۹۰۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۴۹.۴۴ درصد و ۴۸.۴۹ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله میشود، تعداد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۱۹۵ میلیارد ریال معامله شد.

  • احتمال رشد دوباره بورس در اوایل دی ماه

    یک تحلیگر بازار بورس گفت: پول همچنان از بازار خارج نشده است و احتمال دارد تا اوایل دی ماه مجددا شاهد رشد بورس باشیم و معتقدم سهم هایی که رشد کرده بودند، دوباره مورد توجه قرار خواهند گرفت.

    مرتضی عباد تحلیل گر بورس، در همایش بررسی تحلیلی بورس و اوراق بهادار در سال ۹۸ و چشم انداز آینده، اظهار کرد: سال خوبی را گذراندیم. به نظر شما دلیل رشدی که در هشت ماه گذشته اتفاق افتاد، چه بود؟ برای این موضوع بهتر است ابتدا به نقدینگی اشاره کنیم. آذرماه سال ۹۷ نقدینگی ما حدودا ۱.۷ میلیون میلیارد تومان بوده است. این نقدینگی در خرداد ۹۸ حدودا به ۲ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

    وی ادامه داد: رشد نقدینگی را اگر بخواهیم خوشبینانه در نظر بگیریم، تا پایان سال به ۲.۳ میلیون میلیارد تومان خواهد رسید. پول یک خصوصیاتی دارد و شرایط دیگری نیز میتواند برای ما ایجاد کند. شبه پول ما ۱۰ درصد رشد کرده است، اما پول ما ۲۶ درصد رشد داشته است.

    عباد ادامه داد: بنابراین نقدینگی ما از حالت شبه پول به حالت پول میرود. نخستین مشخصه این پول، بحران زا بودن آن است. این پول همچنین در سیستم بانکی وجود دارد، اما به سود بانکی راضی نیست و به دنبال سود بالاتر است. مقدار این پول اکنون ۳۹۰ هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال خوشبینانه به ۴۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و پیش بینی غیرخوشبینانه آن ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.

    وی اضافه کرد: اگر بخواهیم متوجه بزرگی عدد ۴۴۰ هزار میلیارد تومان شویم بهتر است آن را با رقم کل خرید و فروش سال گذشته مقایسه کنیم. اگر خرید و فروش روزانه را ۲ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم از این عدد (۴۴۰ هزار میلیارد تومان) کمتر است. این پول حتی به افزایش درصد سود بانکی راضی نیست. هر اتفاقی که در اقتصاد ما رخ میدهد، به دلیل رشد این عدد است و تنها راه جلوگیری رشد آن سرکوب کردنش است.

    به گزارش ایسنا، این تحلیلگر بورس تصریح کرد: تا زمانی که رشد تولید ما به اندازه رشد این رقم نباشد، بحرانزا خواهد بود. بنابراین سیاستمداران هیچ تحرک غیرعادی را در هیچ بازاری نمیتوانند تحمل کنند و به این دلیل که نمیخواهند این عدد تحرک پیدا کند و هیچ جایی برای کنترل این پول وجود ندارد.

    وی افزود: ۱۰ درصد این پول به بورس وارد شود، رشد عجیبی را خواهیم دید. اگر ۱۰ درصد شبه پول ما بخواهد پول شود، ۶۰ درصد پول ما رشد میکند که عدد وحشتناکی میشود.

    عباد ادامه داد: پول را نمیتوان هدایت کرد و خود تشخیص میدهد. پول درنهایت باهوشی بسیار ترسو و تصمیمساز است.

    وی با اشاره به بودجه دولت و موضوع ارز، اظهار کرد: دولت در بودجه امسال خود ۱۴۲ هزارمیلیارد تومان تخصیص داده بود و انتظار درآمد داشت اما ما امسال ۶ میلیارد دلار نفت فروختهایم و اگر بخواهد هر دلار را ۱۰ هزارتومان بفروشد، ۶۰ هزار میلیارد تومان میشود، بنابراین فقط در همین یک مورد ما بیش از ۸۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که البته این کسری بودجه به دلیل ارائه دلار از سوی دولت با رقم ۴۲۰۰ به ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان میرسد.

    این تحلیلگر بازار بورس ادامه داد: پیش بینی ما این است که بانکهای ما نزدیک به ۶۰۰ هزارمیلیارد تومان زیان دارند و اگر دولت بخواهد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن را تقبل کنند، این عدد مستقیم بر پایه پولی ما تاثیر میگذارد.

    این تحلیلگر بازار بورس ایران گفت: تولید ما تقریبا رشد نمیکند، اما پول ما در حال افزایش است و این موضوع یک جایی خود را نشان میدهد.

    وی در ادامه به بازار بورس اشاره کرد و اظهار کرد: در هشت ماه گذشته بورس رشد کرد، اما این رشد نامتقارن بود و برای پولها و صندوقهای بزرگ اتفاق نیفتاد و بسیاری از سرمایه های متوسط و کوچک به سودهای خوبی رسید. عباد در پایان درباره اینکه چه اتفاقاتی تا پایان سال برای بازار بورس خواهد افتاد، گفت: پول همچنان از بازار خارج نشده است و احتمال دارد تا اوایل دی ماه مجددا شاهد رشد بورس باشیم و معتقدم سهم هایی که رشد کرده بودند دوباره مورد توجه قرار خواهند گرفت.