توسعه تجاری با ایجاد منطقه آزاد بانه - مریوان

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان را به مجلس ارائه کرده که تحقق این امر باعث گشایش در تجارت میشود. محمد نهاوندیان در دیدار با بازاریان و کسبه بانه در مجتمع تجاری آفتاب درخشان اظهار داشت: تجارت قانونی ۲ طرفه هدف اشتغالزایی جوانان را دنبال می کند همانطور که تولید، اشتغال ایجاد می کند تجارت مولد نیز ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: باید برای ایجاد اشتغال و تجارت هدفمند و برنامه ریزی شده در بین سیاست گذار و فعال اقتصادی جهت گیری و هماهنگی ایجاد شود که این هماهنگی در حال افزایش است.

 

صدور پروانه در ایران، ۴۸ برابر استاندارد جهانی

معاون امور استانهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هم اکنون میانگین زمانی صدور پروانه برای یک کار تولیدی در دنیا هشت روز است اما این فرایند در ایران ۳۸۴ روز طول میکشد. سید جواد زمانی در همایش بینالمللی خرما در بوشهر افزود: در ایران زمان مورد توجه و اهمیت قرار نمیگیرد در حالیکه در کشورهای دیگر روی دقایق هم حساب میکنند زیرا با وجود موقعیت کنونی در جهان یک روز تاخیر در حرکت منجر به عقب ماندگی میشود.

وی بیان کرد: بخش خصوصی طبق قانون مشاور هر سه قوا است ولی اکنون در کجای مشاوره قرار دارد و جایگاه آن در ایران کجاست؟

 

اصناف تولیدی تسهیلات بانکی دریافت میکنند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از برنامههای جدی این وزارتخانه پرداخت تسهیلات بانکی به اصناف تولیدی به منظور رفع مشکل نقدینگی آنهاست.

سعید زرندی که به مشهد سفر کرده است روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشتر از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ قرار بود ۲۰ درصد از تسهیلات برای حوزه اصناف تولیدی لحاظ شود اما این برنامه خیلی پررنگ دیده نشد و بانکها نیز علاقهای به دادن تسهیلات به اصناف نداشتند.

وی اضافه کرد: با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش دارد برای رونق تولید، تسهیلات بانکی را به اصناف تولیدی اختصاص دهد.

استانها تا سال ۱۴۰۰ زیرپوشش طرح احیا معادن کوچک قرار میگیرند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام استانهای کشور تا سال ۱۴۰۰ زیر پوشش طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار میگیرند.جعفر سرقینی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه امسال ۱۲ استان کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، اظهار داشت: براساس برنامهریزی انجام شده تا پایان امسال ۵۰ معدن کوچک در کشور باید احیا شوند که اگر این مهم اتفاق بیفتد موفقیت بزرگی است.وی اضافه کرد: عدد واقعی از میزان اشتغالزایی که با احیای این ۵۰ معدن را اکنون نمیتوانیم اعلام کنیم ولی اگر در هر معدن ۱۵ نفر مشغول بکار شوند شاهد ایجاد اشتغال برای ۷۵۰ نفر خواهیم بود.معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تمام استانهای کشور تا سال ۱۴۰۰ زیرپوشش این طرح قرار خواهند گرفت، افزود: حتی در استان کردستان هم چنین معادنی وجود دارد که باید احیا شوند.سرقینی یادآور شد: معادن بزرگ جایگاه خود را دارند و مواد اولیه صنعت را تولید و صادرات را رونق میدهند.وی به اهمیت معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: اهمیت معادن کوچک کمتر از معادن بزرگ نیست چراکه در این معادن به ویژه در مناطق دورافتاده میتوان اشتغال ایجاد کرد.

قائم مقام وزیر صنعت مطرح کرد؛

گروه صنع، معدن و تجارت: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: در هفت ماه امسال ۸۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار انجام شد که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن رشد ۱۷ درصدی داشته است.

حسین مدرس خیابانی در نشست ملی میز خرما در بوشهر افزود: این میزان صادرات از لحاظ ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته که این موضوع در حالت افزایش وزنی صادرات به این معنی است که قیمت و پایه‎های صادراتی واقعی شدهاست.

وی ادامه داد: در سال جاری برای مشوقهای صادراتی ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار پیشبینی شده که تحقق آن می‎تواند رونق بخش حوزه صادرات باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: صادرات راه نجات تولید کشور است ولی با این حال نباید از بازار داخل شویم و امروز در حوزه تولید و صادرات علاوه بر حفظ بازار ۸۰ میلیونی داخل باید بازار ۱۵ کشور همسایه را فتح کنیم. وی بیان کرد: برای تحقق این مهم تبلیغات و رسانه جایگاهی مهم دارد که سازمان توسعه تجارت نیز در این موضوع مهیای همکاری است. مدرس خیابانی ادامه داد: در حوزه بازار رسانه معجزه میکند ولی با این وجود درزمینه مصرف داخلی در تبلیغات رسانهای بخوبی کار نشدهاست. وی گفت: خرمایی که مصرف سرانه آن در استان بوشهر ۲۰ کیلو است میتوان این مصرف سرانه را در سایر استانها نیز محقق کرد. مدرس خیابانی ادامه داد: امروز برای سازمان توسعه تجارت هیچ رسالتی مهم تر از بازاریابی نیست، کمک هزینه اعزام هیات تجاری و برگزاری نمایشگاه همه برای بازاریابی است.

وی گفت: این بازاریابی به منظور حفظ بازارهای موجود و نفوذ ه بازارهای جدید است که دستیابی به آن نیازمند برنامهریزی جامع است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: برای ماه رمضان نیز باید ساز و کاری طراحی شود تا خرما با قیمت مناسب بر سر سفره‎های مردم برسد نه شرایط به گونهای باشد که در این ماه قیمت خرما شاهد افزایش ۲ برابری باشد. مدرس خیابانی ادامه داد: در ارتباط با صادرات برای پرداخت تسهیلات به صنایع بستهبندی خرما از محل تبصره ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده کمک است. وی ادامه داد: میز خرما برای سال آینده نیز باید در استان بوشهر باشد و برای کرمان و خوزستان نیز به ترتیب پیش بینی میزبانی میزهای ملی پسته ،شیلات و آبزیان شدهاست. مدرس خیابانی گفت: در ارتباط با میزهای ملی انتظار است استانها نسبت به برگزاری منظم نشستهای آن اهتمام جدی داشته باشند تا اهداف مدنظر فعالان اقتصادی فراهم شود.بندر بوشهر در جنوب ایران از روز سهشنبه هفته جاری میزبان نمایشگاه بینالمللی صنعت خرما است و همایش بینالمللی خرما نیز از برنامههای جنبی این نمایشگاه است.رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران در این همایش بین المللی هستند.استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نخلستان سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید میکند.

گروه صنعت، معدن و تجارت: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: نظام کنونی بانکی مانع توسعه تولید بوده و به هیچ وجه حامی بخش تولید نیست.

عبدالوهاب سهلآبادی در سی و دومین اجلاس سراسری اعضای خانههای صنعت، معدن و تجارت ایران که با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان اقتصادی خراسان رضوی، رئیسان و دبیران خانههای صنعت در مشهد برگزار شد افزود: بانکها در شرایط دشوار کنونی اقتصادی تولیدکننده را یاری نمیدهند و حتی نظام بانکی باعث شده اعتماد تولیدکنندگان فعال در سطح بازار از بین برود. وی مهمترین مشکل بخش تولید را نوع ارتباط آن با نظام بانکی ذکر و بیان کرد: با وجود آن که بخش خصوصی برای تحول حوزه تولید وارد عمل شده اما هنوز تفویض اختیارات به طور کامل از سوی دولت به تشکلهای اقتصادی صورت نگرفته است. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: مهمترین عاملی که میتواند حامی بخش تولید باشد "تفویض اختیارات به تشکلهای بخش خصوصی" است که تحقق آن مدت زیادی به تاخیر افتاده است. سهلآبادی به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: امور این واحدها توسط اتحادیهها پیگیری و مشکلاتشان با مدیریت خودشان حل میشود لذا نباید دولت از واگذاری برخی اختیارات به تشکلهای بخش صنعت واهمه داشته باشد.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه برنامه اقدام ملی مسکن در ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می شود و گردش مالی آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بغیر از قیمت زمین است، گفت: لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در دولت در دست بررسی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع اقدام ملی مسکن به جزییات این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه اقدام ملی مسکن که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است به گونه ای برنامه ریزی شده که عملیات اجرایی همه این تعداد آغاز شود. محمودزاده با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن کشور سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی دارد، توضیح داد: در تولید مسکن دولت سیاستگذار و تسهیلگر است و باید بخش های خصوصی بخش عمده این تولید را به عهده بگیرند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که به گفته وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۸۰ هزار واحد آن آغاز شده به یقین در بازار مسکن تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور در برنامه گفت وی ویژه خبری، گفت: قطعا هر طرحی که به خانه دار شدن مردم منجر شده و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند در بازار مسکن موثر است. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: طرح ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی که در مدت یکسال و نیم مطرح شده و به گفته وزارت راه و شهرسازی احداث بیش از ۱۸۰ هزار واحد آن آغاز شده قطعا در بازار مسکن موثر است. کیانپور بخشی از ابهامات طرح اقدام ملی مسکن در نحوه توزیع بین دهک ها و شفاف شدن شرایط ثبت نام در طرح را مطرح و خواستار حل مشکلات شد.

بافت باارزش ۳۰۰ روستای کشور در حال احیاء است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت که بافت باارزش تاریخی و گردشگری ۳۰۰ روستای کشور در حال احیاء است. محمدرضا شاملو در مراسم افتتاح طرح هادی روستای " بایع کلا " شهرستان نکا در شرق مازندران افزود: اجرای طرح بهسازی و احیای بافت با ارزش ، سبب جذب گردشگران، ماندگاری مردم در روستاها و تثبیت بناهای باارزش روستایی می شود. وی با اعلام این که احیای بافت باارزش این روستاها از برنامه سوم شروع شد، گفت که همچنین تاکنون طرح هادی برای ۳۸ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار با جمعیت بیش از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اجرایی شده است. شاملو افزود: تاکنون برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی هم سند با همکاری سازمان ثبت صادر شده است. وی کارهای انجام شده از سوی بنیادمسکن در مازندران را هم ارزشمند توصیف کرد و گفت که پارسال با یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ، ۵۰۰ طرح و پروژه در زمینه بهسازی، عمران و ایمن سازی روستا در مازندران اجرایی شد.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

 

گروه راه و مسکن: آغاز عملیات اجرایی قطار حومه ای شهر جدید مجلسی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه به تولید داخل در شرایط تحریم گفت: تاب آوری صنعت هوایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه شهرسازی، در آیین آغاز عملیات اجرایی قطار حومهای شهر جدید مجلسی، با اشاره به تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت و ملت ایران روزهای بسیار سخت و پرتلاشی را پشت سر می گذارند که در طول چهل سال پس از انقلاب، سابقه نداشته است. ایران پیش از این نیز تحریم بود، اما تحریم گسترده ای که همه ابعاد را تحت پوشش قرار دهد، تاکنون سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه با این وجود چرخ حرکت کشور می چرخد، افزود: فعالیت در کشور رنگ و بوی انقلابی به خود گرفته و استفاده از ظرفیت های داخلی مورد توجه قرار گرفته است. اکنون توسعه زیرساخت ها بدون وابستگی به خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامی با اشاره به پایداری خدمت در صنعت هوایی کشور گفت: صنعت هوایی که سخت ترین بخش در حوزه حمل و نقل است، توانسته خود را در مسیر متفاوت قرار بدهد.

وی ادامه داد: جدول عملکرد ایرلاین ها در سال گذشته نشان می دهد ناوگان هوایی کشور در حداکثر بهره وری خود قرار گرفته و میزان قابل توجهی از تاخیرها کاسته شده است.

این عضو کابینه دوازدهم به توسعه کشور در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: در بخش ریلی، سال گذشته در تاریخ ۲۷ اسفند سند استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید. طبق این تفاهم نامه با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ساخت بیش از ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو، ریل باس و واگن در دستور کار قرار گرفت و ۱۶ شرکت بهره بردار ریلی با ۹ شرکت سازنده در ارتباط قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ شاهد توقف خط تولید ریلی نبودیم و کارخانه ای بدون سفارش وجود نداشت.

همچنین سال ها بود که تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار داشت. به لطف الهی در سال جاری تولید رسمی ریل در این مجموعه آغاز شد. ماه گذشته اولین محموله ریلی تحویل شد و ریلی که امروز بارگیری می شود، در مسیرهای اصلی به کار می رود.

اسلامی به ساخت شناورها و تجهیزات بندری در کشور اشاره کرد و گفت: مرداد ماه امسال تمام شرکت های کشتیرانی کانتینرهای خود را خالی، از ایران بردند. اما به لطف خدا و همت صنعت گران داخلی، خط تولید کانتینر استاندارد چند منظوره در کشور افتتاح و ایران از کانتینرهای خارجی بی نیاز شد.

  • مصرف سوخت باید کنترل شود

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به افزایش قیمت سوخت اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت کشور باید مصرف را کنترل کنیم. مقام معظم رهبری نیز همواره در کنار ضرورت رونق تولید، بر وجود الگوی مصرف تایید کردند.

    وی با بیان اینکه یکی از موارد کنترل مصرف، مصرف بنزین است، افزود: مصرف بی رویه سوخت در کشور روند افزایشی داشته است، به طوری که روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.

    اسلامی گفت: با ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور به خودکفایی در تولید بنزین رسیده است، اما با این روند مصرف لازم است در آینده ایجاد پالایشگاه جدید در دستور کار قرار گیرد.

    وی ادامه داد: بنابراین برای کنترل مصرف سوخت، جلوگیری از سوختن ذخایر کشور و کاهش آلودگی هوا، لازم بود قیمت بنزین افزایش یابد.

    این عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای کنترل مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل شهری و برون شهری ریل پایه است، گفت: در سال جاری حجم بار و مسافر جابجا شده توسط ریل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: در شهرسازی ریل پایه، ایجاد ایستگاه های تبادلی در دستور کار قرار گرفته است. پروژه ای که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد، از مصادیق این رویکرداست که به افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت منجر می شود.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه قطارهای حومه ای از اولویت های مهم دولت است، گفت: اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مورد موافقت شورای نگهبان نیز قرار گرفت. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این شرکت را تاسیس کنیم.

    وی ادامه داد: اتصال شهر جدید هشتگرد به تهران با استفاده از مترو در روزهای آتی انجام می شود. پروژه قطار حومه ای شهر جدید گلبهار در خراسان رضوی نیز امسال آغاز شده و تا پایان سال ۹۹ به اتمام می رسد.

    اسلامی با اشاره به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور گفت: در بخش راه آهن، اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد و همزمان عملیات ساخت، طراحی و مطالعه ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور در جریان است.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت های دولت، جابجایی بار سنگین بر روی ریل است و در این زمینه دو خطه کردن راه آهن بافق-زرین آباد از پروژه های مهم کشور است. اکنون احداث ۱۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن ۵۳۴ کیلومتری به اتمام رسیده و در صورت تامین ۱۰۰۰ میلیارد تومان، باقی این پروژه نیز تا پایان سال به اتمام میرسد.

    اسلامی به اتمام احداث راه آهن میانه-بستان آباد به عنوان یک راه میانبر برای رسیدن به تبریز اشاره کرد و گفت: هفته آینده با حضور رییس جمهور راه آهن میانه به بستان آباد به افتتاح رسیده و یک تعهد مهم دولت محقق می شود.

سرمقاله

عزت الله یوسفیان ملا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

بودجه شرکتهای دولتی باید در مجلس بررسی و تصویب شود زیرا بخش زیادی از اعتبارات بودجه مربوط به این شرکتها است. براساس تصمیم مجلس مقرر شد؛ بودجه شرکتهای دولتی 15 آبان به مجلس ارسال شود تا نمایندگان زمان کافی برای رسیدگی به..... این بودجه را داشته باشند زیرا تمام پرداختهای کلان بودجه مربوط به شرکت های دولتی است.

با اشاره به برنامهریزی دولت برای ارائه لایحه بودجه دو سالانه به مجلس و مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی، اگر دولت بتواند معوقات مالیاتی را وصول کند، میتواند حداقل بودجه عمرانی 2 سال کشور را تامین کند.

برخی معوقات مالیاتی را 70 هزار میلیارد تومان و عدهای دیگر 30 هزار میلیارد تومان بیان میکنند، بنابراین معوقات مالیاتی دولت حداقل 30 هزار میلیارد تومان است که این رقم قابل توجهی است.در صورتی که دولت بتواند مطالبات مالیاتی خود را وصول کند، میتوان امید داشت در سال آینده بودجه از درآمدهای نفتی مستقل شود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

داشتم یک مجله روشنفکری مربوط به 25 سال پیش را ورق می زدم که چشمم به اسم غلامحسین ذاکری روزنامه نگار پیشکسوت و خوش قلم آن سال ها خورد و دیگر نتوانستم از خواندن مطلبش چشم بپوشم. او در قسمتی از سرمقاله هفته نامه آدینه، شماره شهریور سال 73 نوشته بود:..... « تکراری است بیان این واقعیت که سرزمین پهناور ما به دلایل تاریخی، تنوع اقلیمی، و بوم شناسی و قومی و ده ها دلیل دیگر، سرزمینی است برخوردار از جاذبه های توریستی و می تواند هر سال پذیرای هزاران جهانگرد از سراسر جهان باشد و تکراری است بیان این واقعیت که صنعت توریسم برای کشورهایی چون ما می تواند به یکی از منابع مهم درآمد ارزی تبدیل شود و اگر ما بتوانیم جاذبه های توریستی کشور خود را به خوبی به جهانیان معرفی کنیم و اگر بتوانیم امکانات رفاهی و تفریحی مناسب را به وجود آوریم و اگر ... صنعت توریسم زمینه ای خواهد شد برای درآمدهای ارزی و رونق در بخش هایی از اقتصاد ما». همین طور که می بینید انگار این متن برای همین الان و همین امروز نوشته شده است، چون شرایط گردشگری ما آنطور که از متن این نوشته بر می آید تغییر چندانی نکرده است و در همچنان بر همان پاشنه که بود می چرخد. در عوض کشورهای همسایه ما که در قبال جذابیت های عظیم و فراوان ایران هیچ حرفی برای گفتن و عرض اندام نداشتند با سرمایه گذاری در صنعت پولساز و ثروت آفرین گردشگری موجبات ایجاد تحول اساسی در اقتصاد کشورهای خود شدند. از طرف دیگر و با روندی که در وضعیت گردشگری ما وجود دارد و به نظر می رسد متن مقاله استاد ذاکری برای 25 سال آینده هم قابل استفاده خواهد بود و در آن زمان هم اتفاق چندان خاصی برای این صنعت رخ نخواهد داد.