ادامه عملیات اکتشاف نفت در جنوب کشور

وزیر نفت از ادامه عملیات اکتشاف در جنوب کشور خبر داد و گفت: اکتشافهای جدید، خبرهای خوب جدیدی نیز به دنبال خواهد داشت. بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتوگو با تسنیم، افزود: در وهله فعلی، اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر در اولویت نیست، بلکه ادامه عملیات اکتشافی در بخش خشکی، آنهم در استانهای جنوبی مثل خوزستان را در دست داریم.وزیر نفت با اشاره به خبر اخیر کشف لایه 22 میلیارد بشکهای نفت در استان خوزستان، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم با ادامه عملیات اکتشافی نفت و گاز در نقاط مختلف کشور، خبرهای خوبی را در خصوص اکتشاف مقادیر جدید نفت و گاز برای مردم در آینده داشته باشیم.زنگنه در خصوص تأمین گاز مورد نیاز کشور در فصل سرما گفت: در زمستان امسال، هیچگونه مشکلی در تأمین گاز کشور نخواهیم داشت.

 

نفت خام صرف تولید محصولات پتروشیمی شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس تنوع صادرات را راه دیگری برای کسب درآمد برای امور اجرای کشور عنوان کرد و گفت: نفت خام صرف تولید محصولات پتروشیمی شود.هدایتالله خادمی در گفتوگو با خانه ملت درباره مناسبترین قیمت برای نفت در بودجه سال آینده، گفت: تاکنون مشخصا بخشی از درآمد حاصل از خام فروشی در امور تولیدی سرمایهگذاری نشده است بلکه ابتدا سهم امور اجرایی برداشته و اگر مبلغی باقی ماند به تولید و ایجاد زیرساختهای تولیدی اختصاص داده میشد لذا باید برای سال جدید با توجه به تحریمها ابتدا بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت را به تولید اختصاص و دوم از خام فروشی فاصله گرفت و نفت تولید شده را تبدیل به محصولات نفتی کرد.

 

صرفه جویی ۳ هزار مگاواتی در پیک مصرف امسال

مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران گفت: در سال جاری ۳ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شد که با درنظر گرفتن هزینه ۱۰۰۰ یورویی به ازای هر کیلووات ساعت رقم بالایی است. غلامرضا خوش خلق تصریح کرد:یک پنجم پیک کشور در برق منطقهای تهران واقع شده که ۸۰ درصد آن در داخل تهران قرار دارد. غلامرضا خوش خلق در گفت و گو با میزان به وضعیت مطلوب مصرف در تهران اشاره کرد و گفت: سه استان تهران، قم و البزر که تحت پوشش ما قرار دارند که ۲۵ درصد مشترکین کل کشور را شامل میشوند و در مجموع مصرفشان به ۱۱ هزار مگاوات در پیک، رسیده است.

ضرورت توجه به صنعت برق

به عنوان کالای اقتصادی

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق کشور با اشاره به ساختار صنعت برق کشور و چالشهای سازندگان، پیمانکاران و تولید کنندگان این حوزه، گفت: این اصلاح ساختار در سه بخش ضروریست به طوری که گام نخست مستلزم تغییر نوع نگاه به برق به عنوان یک خدمت دولتی و یک کالای اقتصادی است.علی بخشی در گفت و گو باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به جایگاه تأثیرگذار صنعت برق در اقتصاد ملی، مشکلات این صنعت در بخش کسب و کار و عقد قرارداد با دولت از جمله در رابطه با تأمین و تغییرات نرخ ارز و مواد اولیه مهم خواند و گفت: تبعات عدم پیشبینی سازوکارهای مناسب در این خصوص همواره گریبانگیر بخش خصوصی فعال در این حوزه است.بخشی تصریح کرد: لازم است صنعت برق به عنوان یک تجارت و کسب و کار مستقل مورد توجه قرار گیرد و با این نگاه میتوانیم بخش مهمی از مسائل صنعت برق را حل کنیم.

طرح آبرسانی در ۹۳۰۰ روستای کشور اجرا می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی طرح های آب رسانی در ۹۳۰۰ روستای کشور اجرا می شود.حمیدرضا جانباز در گفتگو با مهر اظهارداشت: تامین آب شرب سالم برای روستاهای و شهرها و اجرای شبکه تصفیه خانه از مهمترین رسالتهای این شرکت است که با اجرای طرح های مختلف نسبت به برخورداری مردم از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و شبکه فاضلاب اقدام می شود.جانباز بیان ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۴۰۰ شهر دارای بحران و تنش آبی بود که با لطف الهی و افزایش بارشها خوشبختانه این وضعیت بهبود یافته و در حال حاضر حدود ۲۰۰ شهر تنش آبی و کمبود آب دارد که برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در قالب طرح هایی پیش بینی شده که با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای رفع این تنش اقدام خواهیم کرد.

۴.۷ میلیارد مترمکعب آب از سدها

به دریاچه ارومیه وارد شد

وزیر نیرو گفت: از ابتدای اجرای طرحهای ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون، چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری به این دریاچه وارد شدهاست.به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان افزود: این امر با اجرای طرحهای مختلف نظیر احداث سردهنهها و لایروبی رودخانه ها انجام شده است.وی اضافه کرد: اختصاص آب برای بخش صنعت نیز در دستور کار قرار دارد و تخصیص ۱۰ درصد از آب ناشی از انسداد چاههای غیرمجاز به این بخش نیز بهزودی ابلاغ میشود.تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز تا پایان سال مالی به پایان میرسد که تاثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه خواهد داشت.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد؛

گروه ا نرژی: اگرچه امسال حدود یک میلیون مشترک به شبکه گاز ایران اضافه شده اما به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، شبکه گاز با اجرای طرحهای توسعهای و بهره برداری از ایستگاههای تقویت فشار آمادگی صد درصدی برای عبور از زمستان و تامین گاز بخشهای مختلف از مصرف خانگی تا خوراک پتروشیمیها را دارد.

تامین گاز زمستانی تا چند سال گذشته با اما و اگرهای فراوانی همراه بود تا آنجا که با سرد شدن هوا، گاز برخی مناطق شمالی و شمال غربی کشور که حداقل دما را در زمستان تجربه میکنند، با قطعی شبکه گاز روبرو میشدند.

این موضوع میتوانست با افزایش تعداد مشترکان شدیدتر شود با این حال نه تنها به مشترکان گاز کشور هر سال تا یک میلیون انشعاب اضافه شد بلکه حتی دیگر خبری از قطعی گاه و بیگاه شبکه گاز به دلیل افزایش مصرف و افت فشار نیست.همچنین در کنار تامین پایدار خوراک گاز پتروشیمیها و افزایش گازرسانی به نیروگاهها محقق شده است. این مهم با به مدار آمدن فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش توان پالایش گاز کشور به دست آمده اما در این بین نباید سهم مخازن ذخیرهسازی را نیز نادیده گرفت.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد گاز مورد نیاز کشور از طریق فازهای پارس جنوبی تامین میشود و قرار است در زمستان تا ۱۶ میلیون متر مکعب گاز از مخازن ذخیرهسازی برداشت شود.

جمشیدی دانا همچنین تاکید کرده که حدود ۷۵ میلیون متر مکعب گاز در روز نیز از کشور به عراق و ترکیه صادر میشود با این حال شبکه گاز ایران آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گذر از زمستان را دارا است.

وی از تامین سوخت نیروگاه ها در اوج سال جار ی خبر داد و گفت:به دلیل اینکه در پیک مصرف هر سال بر اساس اعلام وزارت نفت، که مصرف خانگی به دلیل برودت هوا بالا میرود، ناچاریم به تعدادی از نیروگاهها محدودیت داده و گاز کمتری تحویل دهیم اما در مقابل سوخت مایع از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد بنابراین مشکلی در تامین سوخت نیروگاهها در اوج زمستان سال جاری وجود نخواهد داشت.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران به پتروشیمیهایی که از خوراک گاز استفاده میکنند نیز این اطمینان را داده که قرار نیست نگران خوراک خود در روزهای سرد زمستان باشند زیرا با توجه به توان شبکه گاز از پالایشگاهها گرفته تا خطوط انتقال، تامین خوراک به خوبی انجام خواهد شد.

جمشیدی تشریح کرد:بر اساس برنامه، مخازن ذخیرهسازی ۸ ماه از سال تزریق گاز دارند و اکنون تزریق به اتمام رسیده و خودشان را برای باز تولید آماده میکنند تا هر زمان که شبکه نیاز داشت برداشت از دو مخزن شوریجه و سراجه شروع شود.

وی گفت: ما روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب در روز برنامه برداشت گاز در زمستان از این دو مخزن را داریم و در مواقعی از روزهای سرد زمستان که شبکه نیاز داشته باشد میتوان تا ۲۰ میلیون متر مکعب هم برداشت کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از تامین ۷۰ تا ۷۵ درصد گاز کشور از پارس جنوبی خبر داد و گفت: تامین شود و اکنون نیز همین میزان از فازهای پارس جنوبی تامین میشود. فازهای جدید پارس جنوبی امسال تکمیل میشود و به حداکثر بهرهبرداری از پارس جنوبی میرسیم.

  • شاهد افزایش مصرف گاز هستیم

    جمشیدی به مصرف گاز در فصل زمستان اشاره کرد و گفت:حدودا بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون مشترک در هر سال به مشترکان گاز کشور اضافه میشود و طبیعی است که افزایش مصرف را هر سال نسبت به سال گذشته داشته باشیم اما این افزایش مصرف در زمستان بیشتر خود را نشان میدهد با این حال پیشبینی ما از افزایش مصرف گاز بین ۳ تا ۴ درصد است.

  • ۴۵ میلیون متر مکعب صادرات گاز به عراق

    وی به آخرین وضعیت صادرات گاز به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت:صادرات به عراق از نقطه نفتشهرو شلمچه در جریان است و بعضی روزها تا حدود ۴۵ میلیون متر مکعب صادرات گاز به این کشور انجام میشود. ترکیه نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در روز از ایران وارد میکند.

    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان در خصوص پرونده واردات گاز از ترکمنستان گفت: پرونده واردات گاز از ترکمنستان در حال پیگیری بوده و مذاکرات در حال انجام است. همچنین واردات جزیی از آذربایجان انجام میشود که به نوعی سوآپ به شمار میرود و به نخجوان تحویل میشود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مکانیزم موجود در زمینه ثبت سفارش غیر معمول کره برای یک شرکت با اطلاع از اینکه در آینده تخصیص ارز دولتی برای واردات آن محصول متوقف میشود، نوعی رانت است.عباس پاپی زاده بالنگان در گفتوگو با خانه ملت، گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه واردات کالاهای اساسی وجود دارد انحصار است، هر گاه سهم یک وارد کننده از 20 تا 25 درصد بیشتر باشد شاهد انحصار در بازار میشویم.وی با اشاره به اینکه اگر فردی بین 20 تا 25 درصد از سهم واردات یکی از محصولات کشور را در اختیار بگیرد میتواند در زمینه توزیع و قیمت گذاری آن محصول تاثیر گذار باشد، ادامه داد: واردات 70 درصد از کره مورد نیاز کشور توسط یک شرکت یا فرد، نوعی انحصار مطلق است و میتواند قیمت این محصول در بازار را مدیریت و کنترل کند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: به دلیل تعیین نامناسب نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید سطح زیر کشت این محصول مهم و راهبردی کشاورزی کشور دچار افت شده است.به گزارش تسنیم، عطا الله هاشمی افزود: شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را دو هزار و 200 تومان تعیین و اعلام کرده این در حالی است که قیمت محصول مزبور نباید کمتر از دو هزار و 500 تومان به ازای هرکیلوگرم باشد.وی همچنین اظهارداشت: کمتر از این عدد نه تنها برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد بلکه ضرر هم خواهد کرد.وی در ادامه افزود: عدم استقبال کشاورزان از بذرهای تولیدی بوسیله شرکت های تولیدکننده بذر در کشور خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: متوسط نرخ هر کیلو نرخ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خردهفروشیها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.برومند چهارآیین در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: با توجه به آنکه ۶۰ درصد تولید استان گلستان نسبت به مصرف مازاد است، از این رو قیمت در این استان نسبت به مابقی استانها، کاهش یبشتری داشته است.چهارآیین ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا روند بازار مرغ به طور کلی با ثبات بوده و نوسانات ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت همانند دیگر محصولات میوه و ترهبار امری طبیعی است.چهارآیین در پایان با انتقاد از افزایش چند برابری قیمت واکسن و مکملهای خوراکی نسبت به ابتدای سال تصریح کرد: علیرغم افزایش چند برابری قیمت واکسن و داروها نسبت به ابتدای سال، نبود کیفیت مناسب مشکلات متعددی برای مرغداران ایجاد کرده است که امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا هرچه سریعتر این مشکلات مرتفع شود.

مازندران ۱۰ درصد عسل کشور را

تولید میکند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که ۱۰ درصد از عسل کشور در این استان تولید میشود.عزیزالله شهیدی فر در مراسم برگزاری دومین جشنواره شهرعسل در سوادکوه شمالی افزود: بیش از ۵۰ درصد از عسل تولیدی مازندران به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.وی میانگین سرانه تولید عسل در کشور را ۹۰۰ گرم اعلام کرد و گفت که سرانه تولید در مازندران ۲ کیلوگرم و بیش از دو برابر میانگین سرانه کشور است.شهیدی فر میزان تولید عسل مازندران را ذکر نکرد ولی از وجود حدود ۶۹۰ هزار کندو در استان خبر داد.وی همچنین گفت که از سال گذشته تاکنون ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به زنبورداران مازندران پرداخت شده است.رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دریافت کنندگان این میزان تسهیلات را ۱۳۰ نفر اعلام کرد و توضیح داد: در واقع درخواست برای تسهیلات ۷۵ میلیارد ریال بود و تلاش داریم تا بقیه متقاضیان هم تسهیلاتشان را دریافت کنند.وی پرداخت تسهیلات به زنبورداران را سبب افزایش هشت درصدی میزان تولید عسل و ازدیاد زنبور و کندوها برشمرد.

وزیر جهادکشاورزی تشریح کرد؛

گروه اصناف: وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت سردخانههای کشور از ۲.۵ میلیون تن به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت باغات در اراضی شیب دار، اظهار داشت: استان لرستان هم دشت های خوب و سرسبز و هم اراضی شیب دار و کوهپایه های قابل کشت جهت کشت درختان مثمر و غیرمثمر دارد. وی با اشاره به پیگیری های استاندار لرستان و مسئولان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: در این راستا گردنه های زاغه و رازان توسط منابع طبیعی عمدتا با کاشت نهال های غیرمثمر، درخت کاری شده بودند. حجتی با اشاره به اقلیم خوب لرستان و نیاز به آبیاری کم درختان کاشته شده و پایدار بودن باغات، خاطرنشان کرد: در سطح لرستان در سال های اخیر نزدیک پنج هزار و ۳۰۰ هکتار باغات مثمر اجرا شده است که ظرفیت بسیار خوبی است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پشتیبانی های دولت و حضور مردم، افزود: در طرح ماده سه، منابع طبیعی قراردادی با بهره برداران می بندد و گیاه غرس شده تا زمانی که کشاورز روی آن فعالیت انجام دهد متعلق به وی بوده و پس از آن نیز متعلق به دولت و جزو اموال ملی باقی می ماند.

وی با اشاره به اجرای دوبرابری سیستم های نوین آبیاری در لرستان، خاطرنشان کرد: در این راستا به مرز حدود ۵۳ هزار هکتار رسیده ایم و با این رشد شتابان امیدواریم که این روند ادامه پیداکند.

وی با اشاره به محدودیت هایی که در اینخصوص وجود دارد، ادامه داد: محدودیت هایی همچون منابع و سهم کشاورزان با توجه به گرانی لوله و اتصالات وجود دارد که باعث شده که سهم کشاورزان افزایش و فشار به آنان وارد شود.

حجتی افزود: به دنبال این هستیم که سهم دولت را افزایش دهیم تا فشار کمتری به کشاورزان وارد شود و خوشبختانه امروز در این راستا طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی دورود بهره برداری شده است و با تخصیصی که وجود دارد مابقی هم آرام آرام اجرا خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص عدم وجود سردخانه های صنعتی و صنایع تبدیلی برای میوه های برداشت شده در لرستان، عنوان کرد: بخش عمده محصولات تولیدی کشاورزان مورد حمایت دولت است و تضمینی خریداری می کند و هیچ کشاورزی نگرانی در اینخصوص ندارد.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم، برنج و جو، بیان کرد: درخصوص برخی محصولات همچون سیب زمینی و درختی، گوجه و پیاز نیز اگر مشکلی وجود داشته باشد و در بازار پس زدگی وجود داشته باشد نیز دولت تدابیر خاص خود را اجرایی می کند.

حجتی با اشاره به بسته شدن مرزهای عراق و ایجاد محدودیت در صادرات گوجه، ادامه داد: امسال یک میلیون تن نسبت به سال گذشته بیشتر تولید کرده بودیم و لذا با توجه به نوع محصول حدود ۳۲۰ هزار تن از این محصول را خریداری کرده و در کارخانجات به رب و استیک تبدیل کردیم و اکنون هم روانه بازار می شوند و اینها حمایت هایی است که در بخش بازاریابی از کشاورزان صورت می گیرد.

وی با اشاره به برنامه های وزارت جهادکشاورزی درخصوص ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه ها، افزود: وضعیت سردخانه های کشور اکنون فوق العاده افزایش پیدا کرده است و از بیش از ۲ میلیون تن به نزدیک پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت سردخانه رسیده ایم و صنایع فرآوری مان روز به روز در حال گسترش است که می تواند بخشی از این تولیدات را جذب نماید.

حجتی گفت: البته برخی محصولات را هم داریم که با وجود اطلاع رسانی به کشاورزان نه جایی در سبد هزینه مردم دارند و نه در سبد محصولات استراتژیک که خرید حمایتی شوند مثلا در شهرستان ازنا با وجود اطلاع رسانی ها، سه برابر سال گذشته هویج کشت شده است که امیدواریم مرزهای عراق تا اواخر آبان ماه با رایزنی های انجام شده باز و به خارج صادر شود تا مشکلی برای کشاورزان ایجاد نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: پس از شکایت کشاورزان به سازمان بازرسی کل کشور درباره قیمت خرید تضمینی گندم، به دستور رئیس قوه قضاییه ایران آنالیز قیمت تمام شده محصول تهیه و به این سازمان ارسال شد. به گفته وی، قیمت ارائه شده به سازمان بازرسی کل کشور 2559.2 تومان است.علیقلی ایمانی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به ورود قوه قضائیه به موضوع خرید تضمینی گندم در هفتههای اخیر، اظهار کرد: پس از دستور آقای رئیسی به وضعیت خرید تضمینی گندم، سازمان بازرسی کل کشور از ما آنالیز دقیق قیمت تمام شده تولید گندم را خواست.وی یادآور شد: رئیس قوه قضاییه ایران با توجه به اهمیت خوداتکایی در تولید گندم از مسئولان امر خواست که خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده و گزارشی از این بابت به او ارائه دهند تا امنیت غذایی تهدید نشود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی به نرخ ۹۰ تا ۹۱ هزار تومان به مشتری عرضه میشود.علی اصغر ملکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش مجدد ۵ هزار تومانی گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان به مغازهدار و با احتساب ۱۰ درصد سود معادل ۹۰ تا ۹۱ هزار تومان به مشتری عرضه میشود.او با اشاره به اینکه قیمت گوشت در ماههای اخیر ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است، افزود: رکود حاکم بر بازار، کنترل نسبی قاچاق و جلوگیری از صادرت منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شده است.ملکی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای استمرار ثبات قیمت گوشت در بازار باید نهاده با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار دهد تا آنها متضرر نشوند.