امروز با ارائه یک طرح سه فوریتی صورت میگیرد؛
 

گروه سیاسی: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیهبندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیهای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیهای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

به گزارش ایرنا این تغییرات در قیمت بنزین و سهمیهبندی اعمال شد سبب شد تا در برخی شهرها تجمعهایی شکل بگیرد. علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیسدفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تأکید کردهاند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا بوده است و تصمیم همه اجزای نظام است. همچنین دولت با توجه به دغدغههایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست میآید در قالب یارانهای جداگانه به حدود ۶۰ میلیوننفر از مردم ایران پرداخت کند.

  • طرح سهفوریتی ارائه میدهیم

    بر این اساس عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما یک طرح سهفوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال ۹۸ که امروز خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلاً متوقف شود. عزتالله یوسفیان ملأ در گفتوگو با ایلنا در بیان ارزیابی خود از تاثیرات مثبت و منفی افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد جامعه گفت: همه اعتقاد بر این است که هزینه تولید بنزینی که عرضه میشود به مراتب بیشتر از قیمت عرضه شده آن است.

    این نماینده اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: از طرف دیگر هر کسی قدرت خرید خودروی بیشتری دارد میتواند از این یارانهها بیشتر استفاده کند. این یک واقعیت است که یک خانواده ممکن است چند خودرو داشته باشد و در نتیجه از این یارانهها بیشتر استفاده کند و یک خانواده ممکن است حتی یک موتورسیکلت هم نداشته باشد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همه اعتقاد داریم که توزیع یارانهها در اینجا عادلانه نیست اما افزایش قیمت هم باید حساب و کتاب داشته باشد.

    نماینده مردم آمل اظهار داشت: اشتباهی که دوستان اصولگرای ما در مجلس هفتم کردند این بود که طرح تثبیت قیمتها را دادند که هنوز هم در مجلس هست. در این طرح استدلال کردند که با توجه به اینکه این افزایش قیمت (بنزین) بر قیمت کالاها اثر میگذارد بنابراین نباید حتی همان ۲۰ درصد را هم افزایش دهیم و این طرح در صحن علنی رأی آورد.

  • اقدام غلطی بود

    همچنین حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت هیچگونه دخالت و حتی اطلاعی از این اقدام غافلگیرانه دولت نداشتهاند. این اقدام در مجموع اقدام غلطی است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ذوالنور گفته است: در اولین ساعات شروع کار مجلس در روز یکشنبه بنده و تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت که تلفنی موافقت آنان را گرفتهام، با ارائه یک طرح دو فوریتی خواستار توقف و لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین خواهیم شد.

  • درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی

    یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز از درخواست جمعی از نمایندگان برای برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی افزایش قیمت بنزین خبر داد. علی اصغر یوسفنژاد، گفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین به یکباره و بدون اطلاعرسانی قبلی صورت گرفته جمعی از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین را داشتند که این موضوع در جلسه هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار میگیرد. بر همین اساس احتمالاً روز یکشنبه در جلسه غیررسمی با حضور دستگاههای اجرایی مرتبط، موضوع افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا از نظر شرایط زمانی و اجتماعی این کار به مصلحت بوده یا نه و همچنین پیامدهای مثبت و منفی آن خصوصاً تأثیر آن بر قشر متوسط و ضعیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

     

  • نگرانی بابت افزایش فشار به معیشت مردم

    از سوی دیگر، کوروش کرمپور حقیقی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت نیوز در خصوص این اقدام دولت گفت: من مخالف افزایش قیمت بنزین هستم، چون فشار بر معیشت مردم غیرقابل جبران خواهد بود. وی افزود: برای کار خوب نیاز است که زیرساختهای خوبش هم آماده شود. وقتی که بدون برنامه کار خوبی انجام میشود، آن کار خوب به یک تهدید تبدیل خواهد شد و اثرات منفی بر اثرات مثبتاش برتری خواهد داشت.

  • مردم خط خود را از اخلالگران جدا کنند

    دادستان کل کشور گفت: مردم عزیز خط خود را از تعداد محدودی از اخلالگرانی که با راهبندان و حمله به برخی اماکن ضدیت خود را با نظام و برنامههای مردم نشان میدهند جدا خواهند کرد. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، حجتالاسلام جعفر منتظری دادستان کل کشور با اشاره به حواشی ایجاد شده در پی گرانی بنزین عنوان کرد: در خصوص مسائل یکی دو روز اخیر در برخی از شهرها و استانها باید توضیحاتی بدهم. در پی مدیریت اصلاح قیمت بنزین که بر اساس قانون و کارشناسیهای انجام شده توسط دولت ابلاغ شده و در جهت منافع عمومی مردم گامهایی برداشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است متاسفانه عدهای از افرادی که به دنبال ایجاد ناآرمی و سوءاستفاده از شرایط هستند، با ایجاد اخلال در نظم عمومی موجبات مشکلاتی را برای مردم فراهم کردند که صدا و سیما هم در بخشی از خبرها گزارشهایی را از این ناآرامیها منتشر کرد. وی افزود: تاکید میکنم قطعاً مردم عزیز ما خط خود را از تعداد محدودی از اخلالگرانی که با راهبندان و حمله به برخی اماکن ضدیت خود را با نظام و برنامههای مردم نشان میدهند جدا خواهند کرد مردم عزیز ما از این اعمال و رفتار بیزار بوده و به تعدادی اخلالگر اجازه بهرهبرداری از شرایط را نخواهند داد. وی با بیان اینکه من مطمئن هستم که مردم عزیز و فهیم ما خط خود را از این اندک اخلالگران جدا خواهند کرد، گفت: خود مردم اجازه نخواهند داد که سوءاستفادهای از این مساله شود.

ولایتی در نشست مجمع جهانی بیداری اسلامی:

گروه سیاسی: رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: شوی تبلیغاتی کشتن البغدادی نمیتواند دشمنان را از جنایاتشان در منطقه تبرئه کند.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، علی اکبر ولایتی در دوازدهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران، افزود: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا پس از شکست راهبرد خاورمیانه جدید و جنگهای نیابتی در منطقه غرب آسیا، دست به اقداماتی زده است تا شاید بتواند اهداف شوم خود شامل تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، تسلط بر شریانهای اقتصادی و انرژی منطقه، بازسازی جایگاه خود به عنوان هژمون برتر، ترویج و تشویق ملتهای اسلامی به فرهنگ لیبرال دموکراسی غربی و جلوگیری از رشد روز افزون اسلام به عنوان فرهنگ متعالی را پیاده و اجرا و از شکستهای پی درپی جلوگیری کند.وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس همچون انتقال پایتخت از تل آویو به قدس شریف، تصریح کرد: به رسمیت شناختن بلندیهای جولان به عنوان اراضی رژیم اشغالگر قدس، حمایتهای مالی و تسلیحاتی برای تقویت گنبد آهنین و تجهیز و تسلیح ارتش رژیم صهیونیستی، شکست تابوی روابط برخی از کشورهای مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی، ایجاد فشار حداکثری به ایران، خروج از برجام و تشدید تحریمهای همه جانبه و تلاش برای براندازی حکومت و دولتهای قانونی محور مقاومت از جمله مواردی است که آمریکا با همکاری و هماهنگی رژیم صهیونیستی و برخی سران مرتجع عرب، علیه جهان اسلام طراحی، سازماندهی و اجرا کردهاند.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه محور مقاومت نیز با پیگیری سیاست مقاومت فعال در مقابل این اقدامات، گامها و طرحهای خود را پیگیری و اجرا کرده است به تشریح طرح مقاومت قرن و پاسخ به زیاده خواهیهای دشمن پرداخت.

ولایتی، خاطر نشان کرد: در توطئههای جدید، دشمنان در صدد هستند به صورت آشکار و پنهان با هدایت عوامل و سرویسهای اطلاعاتی، کام تازه شیرین شده مردم منطقه را با ناآرامی و آشوب در عراق و لبنان تلخ و ناگوار کنند که در مقابل این خدعه و نیرنگ نیز ملت آگاه، هوشیار و پیرو خط مرجعیت و ولایت، دشمن را ناکام ساخته و خواهند ساخت.

رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی، راهبرد جدید آمریکا را به صورت آشکار و علنی، اشغال غیر قانونی زیرساختها، منابع و تأسیسات نفتی در شرق فرات و شمال سوریه و اقدام به دزدی و راهزنی دولتی، رسمی و زورگویانه دانست و گفت: آنان در صدد هستند تا با ناتوان ساختن دولتها از تأمین منابع و هزینههای اداره کشور و تاراج داراییهای آنان، در گامهای بعدی این کشورها را از درون ناتوان کرده و مورد تهاجم نیابتی از سوی رژیم صهیونیستی و یا مستقیم خود قرار دهند، لذا همه متفکران، علماء، مسئولین و آحاد مردم هوشیار منطقه باید با شناخت و بصیرت، طرحها و نقشههای آشکار استعمارگران و سلطه طلبان را ناکام ساخته و از دخالتهای آنان جلوگیری کنند.

وی افزود: ایران در ۴۰ سال گذشته همواره مورد تهاجم سختترین دشمنیها و ددمنشیهای دشمنان مقاومت بوده، که در تمامی عرصهها با هوشیاری و بصیرت مردم مقاوم و آگاه و با رهبری حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی از گردنههای سخت همچون جنگ، تحریم، ترور، تطمیع، فتنه داخلی، عهد شکنی و صدها اقدام و توطئه ناجوانمردانه دشمنان به سلامت عبور کرده و آخرین این خدعهها و دشمنیها نیز عهدشکنی آشکار و تلاش برای تضعیف، تحریم و ضربه زدن آشکار به منافع ایران است که به سرانجام نخواهد رسید. ولایتی در ادامه، گزارشی از فعالیتها و اقدامات مجمع در طول یک سال گذشته، در قالب کمیتههای تخصصی گانه پرداخت.

سردار سلامی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات قرآن سپاه:
 

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه گفت: پاسداران سپاه از امنیت، عزت، اقتدار و کرامت امت اسلامی دفاع میکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و مفاهیم خانواده پاسداران سپاه اظهار داشت: همسران شما همچون صخرههای سترگ ایستادهاند و اجازه نمیدهند هیچ چشم ناپاکی به حریم این سرزمین الهی نگاه کند؛ در روی صخرههای شمال غرب کشور نیز همسران شما قادر و مقتدر حضور دارند و مطیع ولایت هستند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه از این رزمندگان خواستم که مشکلاتشان را بگویند و همه بدون استثنا فقط یک تقاضا داشتند و آن ملاقات با رهبر عزیزشان بود افزود: این برای ما شوقافزا است. این از کجا آمده است؟ میدانیم در کنار آن هجرت بزرگ برای دفاع از حریم اسلام و وطن، صبر خانوادهها و تحمل آنان نخستین نقش را در ثبات قدم و آرامش روحی آن مردان فراموش ناشدنی تاریخ ما دارد.

وی افزود: اگر شما بانوان در خانه رنج دوری پاسداران را تحمل نکنید و پاسدار حرمت خانواده نباشید و نقش پدر را در کنار مادری ایفا نکنید نمیتوانیم یک گام به جلو برداریم و این یک اعتراف دقیق است. شما از سنگر دیگری دفاع میکنید که یقینا موثرتر و قویتر از سنگری است که همسرانتان از آن دفاع میکنند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه خانواده پاسداران در عرصه حجاب و عفاف میدرخشند اظهار داشت: خانههای شما شب و روز محل ذکر است که از آنجا کلام طیب به سوی خداوند تصاعد مییابد. خداوند قرآن را برای مومنان شفا قرار داده است و قرآن به زیباترین راه ما را هدایت میکند، زیرا قرآن نور است.

سردار سلامی تصریح کرد: بدون نور نمیشود راه را پیمود؛ حرکت در شب تیره و تار بدون نور قرآن ممکن نیست، خداوند راه هدایت را به ما یاد داده است به وسیله قرآن از تیرگی و تاریکی به نور و وادی ایمن و نور هدایت میشویم و در زمره رحمت خدا قرار میگیریم.

وی با اشاره به اینکه قرآن تمام راههای سعادت را به ما آموخته یک حقیقت متعالی است اظهار داشت: ما 40 سال تجربه داریم که وقتی آیات آسمانی قرآن را روی صفحه زمین شاهد بودیم به هر چیزی که خواستیم رسیدیم؛ هر دشمنی را شکست دادیم، از هر گردنه پر فراز و نشیبی عبور کردیم. آیات قرآن حکیم است؛ وثیق، متین و مستحکم هستند و به بهترین راه ما را هدایت میکنند؛ برخی از واژهها کوتاه اما راه نجات هستند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز توفیق داشتم در مناطق زلزلهزده استان آذربایجان شرقی بودم آنجا نیز عرض کردم اگر مردم ما در بحرانها و مشکلاتی مثل سیل و زلزله فقط به همین کلمات قرآنی عمل کنند کار تمام است و هیچ فقیری و بیخانمانی یافت نمیشود و همه آرام زندگی میکنند. مردم ما به این قاعده عمل میکنند اما عمل به آنها زندگی را برای همه زیبا و پر از شیرینی و سرشار از احساس و مملو از عاطفه و رافت و امید و شوق به بودن و درخشیدن میکند.سردار سرلشکر سلامی افزود: باید حس کنیم وقتی مقابل دشمن قرار میگیریم که در ظاهر بزرگ و مهیب و قدرتمند است؛ چشمهایمان را به روی قدرت دشمن نمیبندیم؛ رهبر عزیزمان فرمودند دشمن را دست کم نگیرید اما همان نگاهی که امام راحل و رهبر عزیزمان دارند و با آن جهانبینی الهی و نگاه از زاویه حکمت الهی به دشمنان خدا دارند وقتی با همان نگاه میبینیم آرام میشویم.

وی با اشاره به اینکه قرآن میفرماید کسانی را که قدرت میشمارید قادر به آفرینش یک پشه نیز نیستند تصریح کرد: وقتی به دشمنان بزرگی مثل آمریکا و شرکای او که با هم دو سوم قدرت نظامی عالم را شکل میدهند از زاویه این آیه شریفه مینگریم آن وقت آرام میگیریم،
خداوند فرمول غلبه را به ما در قرآن آموخته و از دشمن هراسی نداریم.

قائم مقام وزیر صنعت تاکید کرد؛

گروه تجارت: قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه اجرای طرح ویژه نظارت بر قیمتها به مدت دو هفته اجرا میشود، گفت: ضمن کنترل شرایط هیجانی تلاش میکنیم تا با تأمین و توزیع به موقع کالا مانع هر گونه افزایش قیمت کالا شویم.

به گزارش تجارت؛ محمدرضا مدرس خیابانی در امور بازرگانی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها بسیار ناچیز است، گفت: شرایط فعلی دارای دو ویژگی است یکی اینکه مدتی است کشورمان علیرغم تمام فشارها ناشی از تحریمها ثبات نسبی پیدا کرده و ثبات نرخ ارز گویای این مساله است. قائم مقام وزیر در امور بازرگانی افزود: ویژگی دوم شرایط فعلی کشور این است که در رابطه با موجودی و فراوانی کالا در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به اینکه تأمین به موقع کالاهای اساسی در سرلوحه اقدامات ستاد تنظیم بازار بوده اکنون در وضعیت بالاترین موجودی کالاهای اساسی هستیم. وی اظهار داشت: تمام جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه در کشور برگزار میشود و تمام روسای تنظیم بازار کشور در ستاد تنظیم بازار حضور دارند و در این جلسات حتی فروشگاههای زنجیرهای به ما قول دادهاند که تخفیفات ادامه یابد و متوقف نشود. مدرس خیابانی بیان داشت: تلاش میکنیم که در بحث فراوانی کالا و کنترل قیمت هیچ بهانهای برای افزایش قیمت از جنس تاثیرگذاری قیمت بنزین نباشد. وی با اشاره به شرایط رقابتی حاکم بر بازار گفت: با روند عادی جریان تولید و واردات کالا قطعاً کسی نمیتواند افزایش قیمت اعمال کند زیرا در این شرایط در بازار نمیتواند رقابت کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در شرایط فعلی ما یک حالت هیجانی را کنترل میکنیم و با عبور از این دوره باز فضا رقابتی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح ویژه نظارت بیان داشت: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف در رأس این کار قرار دارند. مدرس خیابانی گفت: در دو هفته اول طرح تشدید نظارتها را برای جلوگیری از افزایش قیمت و هر گونه سوء استفاده خواهیم داشت و در ادامه برنامه ما تأمین و توزیع به موقع کالا برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت است. قائم مقام وزیر در امور بازرگانی با اشاره به کار مطالعاتی موسسه پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، اظهار داشت: اثر تغییر قیمت کل حاملهای انرژی در سال 94- 93 در تورم فقط 4 درصد بوده است. وی با بیان اینکه با تغییر نرخ بنزین جزیان معکوس و وارونه یارانه را درست میکنیم بیان داشت: بخش برخوردار و دهکهای برخوردار جامعه بیش از 10 برابر دهکهای پایین جامعه از یارانه بنزین استفاده میکنند. مدرس خیابانی اظهار داشت: اصلاح سیاستهای توسعهای در بخش جایگزینی نرخ سوخت، استفاده از ناوگان حمل و نقل و استفاده از مترو و حتی جایگزین خودروهایی با غیر از سوخت فسیلی با نرخ قبلی بنزین امکانپذیر نبود بنابراین همه باید در راستای این طرح کمک کرد تا به خوبی انجام شود. وی با تاکید بر اینکه قیمت گازوئیل افزایش نیافته است، گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل کالا با سوخت گازوئیل انجام میشود گفت: بنابراین افزایش قیمت بنزین نمیتواند تاثیری بر افزایش قیمت کالا داشته باشد. مدرس خیابانی با بیان اینکه ما با هر گونه افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین مقابله میکنیم بیان داشت: البته ممکن است برخی افزایش قیمتها دلایلی دیگر داشته باشد که نباید آن را به افزایش قیمت بنزین ربط داد به عنوان مثال در حال حاضر با افزایش قیمت شیرخام، تولیدکنندگان مواد لبنی درخواست افزایش قیمت دادهاند که نباید این مسائل را به افزایش قیمت بنزین ربط داد. وی بیان داشت: همچنین با افزایش قیمتنهادها قیمت تمام شده کالا هم متأثر میشود بنابراین نباید اینگونه افزایش قیمتها را به افزایش قیمت بنزین نسبت داد.

رییس اتاق ایران انتقاد کرد؛

گروه تجارت: رئیس اتاق ایران در نشست اخیر هیات نمایندگان مشهد لازمه توسعه واقعی و پایدار اقتصاد را حذف حمایتهای مادامالعمری دانست که اقتصاد و صنعت را مبتلا کرده است. به عقیده او حمایتها باید به صنایع نوپا اختصاص پیدا کند و حتی همین حمایتها نیز بهمرورزمان کاهش یابد و حتی قطع شود تا فضای اقتصاد به سمت رقابتی شدن سوق پیدا کند. غلامحسین شافعی با تأکید بر اینکه توسعه واقعی و پایدار اقتصاد کشور با حمایتهای مادامالعمری که بدنه اقتصاد و صنعت را به خود مبتلا کرده است میسر نمیشود، گفت: یک صنعت نوپا در کشور، حتماً باید از تسهیلات و امکانات حمایتی برای بقا و رشد بهرهمند شود؛ اما این جنس کمکها باید در طول زمان کاهش یافته و حتی قطع شود و متقابلاً صنعت مذکور نیز در این بازه، مسیر تعالی خود را طی کرده و به ظرفیتهای رقابتپذیری دست پیدا کند. غلامحسین شافعی در یازدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد، بر تعریف مسیری کاهنده برای
حمایتهای یارانهای تأکید کرد و افزود: ثمره اعتیاد حمایتی، وجود صنایع ضعف و اقتصاد غیررقابتی است که مصداق آن را میتوان صنعت خودروی کشور دانست؛ صنعتی که سالها از انحصار کامل و حمایتهای کلان بهرهمند بوده، محصولی را روانه بازار میکند که سالانه چند هزار نفر را در
جادههای کشور به کام مرگ میکشاند اما از این قربانیان، کمتر سخن گفته میشود.

بحران ناشی از ناتوانی در مدیریت برف صبحگاهی باعث شد؛

گروه اجتماعی: دوباره با بارش اولین دانه های برف در تهران مجموعه شهرداری غافلگیر شد تا خیابانها مثل همیشه دوباره قفل شوند.

این اتفاق در شرایطی روی می دهد که از هفته قبل هواشناسی نسبت به کاهش 12 درجه ای دما و بارش برف هشدار داده بود اما باز هم مثل همیشه جلسه مدیریت بحران با حضور شهردار تهران و مدیریت خدمات شهری وقتی برگزار شد که مردم در ترافیک وحشتناک صبحگاهی تهران شرایطی جهمنی را تجربه می کردند.

گزارش ها از مسدود شدن معابر و راه بندان از مناطق مختلف تهران نشان می دهد علی رغم هشدارهای سازمان هواشناسی از چند روز قبل، شهرداری تهران تدبیر مناسب را بعمل نیاورده و تهرانی ها صبح اولین روز هفته را با دود کردن بنزین ۳۰۰۰ تومانی در ترافیک سنگین خیابان ها و بزرگراه ها سپری کردند. این وضعیت انتقاد راهور را نیز به همراه داشت و سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران و با توجه به بارش برف در پایتخت و وضعیت معابر اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید از ساعت ۷ تا ۷:۳۰ صبح، بارش در مناطق شمالی تهران آغاز شد که با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب ها با بارش برف نیاز به برف روبی و ریختن شن و نمک دارند که راه باز شود و با توجه به عدم انجام دادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شد. روز گذشته با بارش برف در همان ساعت نخست بسته شدن معابر در مناطق شمال شهر تهران به خاطر نبود تجهیزات برف روبی سبب شد تا زندگی در نیمی از تهران به حالت نیمه تعطیل درآید. این در حالی بود که مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در اظهارنظری عجیب به جای اینکه پاسخگوی انتقادهای مردم در خصوص نبود کیسه های شن در معابر و آماده نبودن مجموعه شهرداری برای برف باشد توپ را به زمین شهروندان انداخت و گفت: متأسفانه مردم ما آمادگی رانندگی و مواجهه با شرایط برفی را ندارند!

رسانه ها صبح دیروز نقل قولی از مدیر خدمات شهری را منعکس کردند با این مضمون که "نمیشود دانه های برف را در آسمان با تیر زد تا نبارند" و "ما تمرین برای حضور در شرایط برفی نداریم" که نشان می داد شهرداری تهران به جای اینکه امادگی این بحران های کوچک را داشته باشد تلاش دارد با فرار به جلو از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

هر چند ساعتی بعد اصغر عطایی مدیر خدمات شهری شهرداری تهران در گفتوگو با فارس در خصوص اینکه «جملهای از شما در برخی رسانهها منتشر شده است که تمرین برای حضور در شرایط برفی نداریم منظور شما مجموعه مدیریت شهری است یا شهروندان» گفت: این اشتباه آن رسانه بوده است که موضوع را بد منعکس کرده است من گفتم همانطور که مردم در تابستان سوار ماشین میشوند و از خانه بیرون میآیند و در روز برفی هم بدون اینکه شرایط خودروی خود را بررسی کنند و بدون اینکه از تجهیزاتی نظیر زنجیر چرخ استفاده کنند، اقدام به رانندگی میکنند.وی با بیان اینکه بارش برف در اوج ترافیک صبحگاهی آغاز شده و امکان تردد ماشینآلات وجود نداشت ادامه داد: متأسفانه مردم ما آمادگی رانندگی و مواجهه با شرایط برفی را ندارند و همین امر باعث میشوند که در چنین شرایطی غافلگیر شوند.مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه با حضور در برنامه تلویزیونی تلاش کرد با بیان اینکه برف در اوج ترافیک صبحگاهی آغاز شد و امکان تردد ماشین آلات شهرداری وجود نداشت عملکرد بد شهرداری و غافلگیری دوباره این نهاد در شرایط بحرانی را توجیه کند. اتفاقی که پیشتر هم در خصوص آلودگی هوای تهران و ترافیک سنگین در سطح شهر و انتشار بوی بد برخی از مناطق تهران و ماجرای سگ کشی پیمانکاران شهرداری و دهها مورد مشابه اتفاق افتاده و سبب شده تا برخی از شهروندان نمره عملکرد حناچی به عنوان شهردار تهران را چیزی در حد صفر بدانند.شهردار تهران روز گذشته بعد از مسدود شدن بخشی از تهران دوباره دست به دامان مردم شد و تنها به نوشتن این جمله اکتفا کرد که در برخی شریانهای اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاهها آنها را بازگشایی کنیم. پیروز حناچی در حساب توییتری خود نوشت: « از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور دارم و بر روند برفروبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریانهای اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاهها آنها را بازگشایی کنیم».

وی نوشت: «‏مانند همیشه، همراهی مردم را صمیمانه خواستارم».

این استیصال شهرداری تهران را پیش تر در موضوع الودگی هوا و ترافیک هم دیده بودیم و در شرایطی که الودگی تهران در طی هفته گذشته همچون بیشتر روزها به مرز خفگی رسیده بود حناچی تنها راه حل این مساله را "دعا برای وزش باد" عنوان کرد.

غافلگیری مجموعه شهرداری در مواجه با بحران هایی نظیر سیلاب و آبگیری معابر و برف هر بار سبب به زحمت افتادن شهروندان و بروز خسارت های مادی و معنوی بسیاری به آنان می شود. به نظر می رسد شهرداری امسال هم به جای درس گرفتن از تجربه کشورهای قرار است همچون موارد مشابه برای مشکل روزهای برفی تهران نسخه ای مثل "دعا کنید برف و باران نبارد" بپیچد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با تجارت تاکید کرد؛

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: هنگامی که صحبت از فساد میشود، همه چیز به هم میریزد. زیرا فساد نه تنها زیانهای مالی بسیاری به سیستم اقتصادی کشور وارد میکند بلکه اعتماد عمومی را خدشه دار میکند و نگاه مردم به عملکرد همه مسوولان بد بینانه میشود. البته مردم حق دارند زیرا فسادی رخ نمیدهد مگر آنکه مسوول یا مسوولانی با فاسد همراه شده باشند و به عبارت بهتر دست همه آنها در یک کاسه باشد. به همین علت جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه و تدوین کردند که در جهت مبارزه با فساد و جلوگیری از وقوع آن، مشوقهایی را برای افشاکنندگان فساد در نظر گرفتند. این طرح که در جلسه علنی ۱۸ فروردین توسط هیئترئیسه مجلس اعلام وصول شد، در دستورکار کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیونهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، به عنوان کمیسیونهای فرعی قرار گرفت.

برخورد با افشاگران ممنوع

در خصوص حمایت از افشاگران موضع گیریهای صریحی صورت گرفت که در این رابطه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین حمایتی کشور و از جمله قانون سلامت اداری و مقابله با فساد، از کسانی که در دستگاههای اداری به کشف فساد و علنی کردن آن اقدام میکنند، حمایت میشود گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد این افراد را تا رسیدگی کامل حقوقی به ابعاد این تخلف عزل و برکنار و حتی اضافه کار و مزایای آنها را کم و معلق کند.

احمد توکلی با اعلام اینکه در تلاش هستیم به این افراد علاوه بر این مزایا، حق کشفی نیز به عنوان پاداش پرداخت شود افزود: این امر که در همه جای دنیا مرسوم است و در نیروی انتظامی کشور خود ما هم سابقه دارد، گام مهمی در شفاف سازی و جلوگیری از تخلفات اداری و پولی و مالی است.

رییس سازمان دیده بان عدالت و شفافیت با اشاره به گسترش شبکههای اجتماعی و اینترنت و پیام رسانها در فضای مجازی افزود: برای ما که به دنبال شفافیت هستیم یک فرصت مطلوب و کمک بزرگ است که بتوانیم به کمک این ابزارها، شفافیت را در سطح دستگاهها و نهادها فراگیر کنیم.

توکلی، کتمان را نقطه مخالف افشا و شفاف سازی دانست و افزود: بیشتر آنچه روی آن مهر محرمانه میزنیم، محرمانه نیست و محرمانه کردن آن قانونی نیست چراکه قانون ما میگوید هر موضوعی که موجب حق یا تکلیف مردم شود محرمانه نیست اما عدهای در دستگاههای مختلف، روی هر تخلفی مهر محرمانه میزنند تا افشا نشود.

وی افزود: در بیانی از حضرت امیرالمؤمنین هم آمده است که خطاب به مردم میفرماید حق شما بر من آن است که از شما جز اسرار جنگی، چیزی را پنهان نکنم و بر اساس این دیدگاه، تنها کتمان برخی مطالب برای منافع ملی مجاز است اما اغلب کتمانهایی را که تصور میکنیم برای منافع ملی است در واقع برای منافع شخصی انجام میدهیم.

مردم بهترین ناظران هستند

از سوی دیگر رییس قوه قضاییه بر افشای فساد تاکید کرد و گفت: مردم بهترین ناظران علیه فساد هستند. هرجا به مردم اعتماد کردیم و مردم را به میدان آوردیم، آنجا حوزه موفقیت ما بوده است؛ لذا از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت میکنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار میدهیم.

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی که از هنگام روی کار آمدن، پروندههای فساد بسیاری را ساماندهی کرده، با تاکید بر اینکه ما این موضوع را بهصورت قانونمند دنبال میکنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند گفت: البته نه اینکه یک مسئولی مدتی در جایی مشغول بوده و حالا بیرون آمده و اعلام کند در آن مجموعه فساد وجود دارد؛ این قابل پیگرد است که چرا این فرد تاکنون از این فساد در آن مجموعه خبر نداده است.

وی در خصوص نگرانی از اتهام زدن در فضای مجازی گفت: امروز کسی تردید ندارد که باید از فضای مجازی برای تسهیل امور، دسترسی مردم و انتقال اطلاعات استفاده شود؛ اما این فضا باید مدیریت شود؛ یعنی این بستر مجازی نباید برای مجرمان و قانونگریزان یک بستر جرم فراهم کند و بستری برای ورود به حریم خصوصی مردم باشد. فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد؛ نه فضایی برای سوءاستفاده جهت ضربه زدن به حقوق مردم، آزادی، آبرو و حیثیت مردم و اخلاق جامعه و بسیاری دیگر از حقوق جامعه.

  • تشویق و حمایت در دستور کار

    دادستان کل کشور تاکید کرد: هرکسی اطلاعاتی در مورد کشف فساد با مستندات و اطلاعات صحیح داشته باشد، مورد تشویق و حمایت قرار میدهیم...

    حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به تاکید بر اینکه مبارزه با فساد جزو وظایف قوه قضاییه است گفت: دستگاههای اجرایی مکلف هستند وقتی از وجود فساد در مجموعه خودشان مطلع شدند، به دستگاه قضایی ارجاع دهند.

    وی ادامه داد: کسانی ممکن است جایگاه مدیریتی نداشته باشند ولی از وقوع فساد اطلاع داشته باشند که وظیفه دارند اطلاعات مستند خود را به قوه قضاییه اعلام نمایند که این افراد باید مورد تشویق قرار گیرند و از این افراد حمایت میکنیم. دادستان کل کشور از مردم خواست که گزارشات فساد را به سازمان بازرسی کل کشور و دادسراهای سراسر کشور اعلام نمایند. وی با تاکید بر اینکه با قاضی فاسد نیز برخورد خواهیم کرد گفت: در دستگاه قضا با 11 هزار قاضی، ممکن است اندک قاضی هم وجود داشته باشند که دچار لغزش شوند ولی دستگاه قضایی خط قرمزی ندارد و اغماض نمیکند. منتظری افزود: برخورد با تعدادی قاضی فاسد و اعلام آن، برای این است که مردم بدانند که قوه قضاییه با هیچکس تعارف ندارد و با هر فسادی در هر سطحی برخورد میکند. دادستان کل کشور با اشاره به موضوع شفافیت، بیان داشت: شفافیت یکی از مهمترین جهاتی میتواند باشد که جلوی بسیاری از فسادها را بگیرد.

    • تشکیل ستاد خبری

      در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با فساد امری مقدس است و باید ساماندهی شود. حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه تجارت از قوه قضاییه خواست یک ستاد خبری برای آگاهی از فساد ایجاد کند و گفت: این ستاد باید بدون محدودیت اخبار را از همه جا بگیرد و کسانی که اطلاعات واخبار به این ستاد میدهند، باید در امنیت کامل باشند و مراقب باشیم که با افشاکنندگان برخورد نامناسب نشود. وی در خصوص اعضای ستاد آگاهی از فساد گفت: در این ستاد باید کارشناسانی از دستگاههای ناظر باشند و به محض آنکه خبری در مورد یک فساد اعلام میشود، بررسی دقیق کنند تا میزان درستی این خبر مورد تأیید قرار گیرد. نماینده شاهین شهر با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم اخبار مرتبط با فساد به ضد تبلیغ تبدیل نشود گفت: برخیها با دادن اخباری نادرست با عنوان فساد، سعی میکنند قوه قضاییه را به مسیری بکشانند که خودشان میخواهند و در اصل از مسیر اصلی منحرف کنند. در حالی که به معنای واقعی در آن بخش فسادی درکار نیست. وی در تشریح دلایل اعلام اخبار خلاف واقع گفت: برخی با ارائه اخبار نادرست سعی میکنند در اذهان عمومی چنین القا کنند که تمامی اقداماتی که انجام میشود، مشکل دار است و علیه مواردی صورت میگیرد که فساد نیست. هدف این افراد تخریب دستگاه قضاست و میخواهند بگویند عملکرد غلط دستگاه قضایی جلوی تولید را گرفته و به توقف رشد منجر شده و خلاصه اینکه میخواهند با دلایل گوناگون اثبات کنند که قوه قضاییه ضد تولید عمل میکند.

      حاجی دلیگانی مبارزه با فساد را حرکتی مقدس توصیف کرد که قوه قضاییه این مسیر را با چراغ روشن و نور بالا طی میکند گفت: امکان دارد برخیها آدرسهای غلطی بدهند و دستگاه قضایی را در برخی موارد به مسیرهایی ببرند که قابل توجیه نباشد، به همین دلیل تاکید دارم که کمیته کارشناسی تشکیل شود. وی با تاکید بر اینکه باید ستاد اختصاصی شناسایی فساد هرچه سریعتر فعال شود گفت: این ستاد باید شماره سه رقمی ایجاد کند و افراد اخبارشان را به این ستاد بدهند. اعضای این ستاد باید افرادی مبارز و صالح باشند که به هیچ عنوان نباید قابل خرید باشند و نتوان آنان را تطمیع کرد. این افراد باید اخبار را جمع بندی و به سرعت آن را دنبال کنند تا درست یا غلط بودن آن اثبات شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ستاد خبری کسب اخبار، باید نسبت به کسانی که اخبار درست و دقیق دادهاند، رفتار متفاوتی داشته باشد گفت: در اختیار این ستاد باید اعتباری قرار گیرد تا به همه کسانی که خبر درست از فساد دادهاند، جایزههایی بدهند. وی با انتقاد از افرادی که فساد را منحصر به دستگاههای دولتی میدانند گفت: فساد منحصر به قوه مجریه نیست، بلکه در قوه قضاییه و مقننه نیز فساد وجود دارد.

    • تقدیر از دستگاه قضا

      حاجی دلیگانی با یادآوری اینکه رییس قوه قضاییه به صراحت اعلام کرده که فساد را دنبال و با فاسدان به شدت برخورد میکند، از دستگیری قضات فاسد به شدت تقدیر کرد و گفت: بابت این صراحت از آیت الله رییسی تقدیر میکنیم که کار را از دستاه قضا شروع کرده است.

      وی با ابراز تأسف از اینکه در دولت آنچنان حرکت جدی مبارزه با فساد را نمیبینیم گفت: آمارها بیانگر آن است که ریشه بیشترین حرکتهای فسادی از دولت است، اما در قوه مقننه نیز فساد وجود دارد که متاسفانه با آن برخورد نمیشود و لازم است با مفدسان در همه قوا از جمله قوه مقننه برخورد شود.

      نماینده شاهین شهر با تاکید بر اینکه روسای قوای سه گانه نقش برجستهای در برخورد با فساد دارند گفت: برخورد با فساد اگر از سوی رییس قوه مطرح شود، زیر مجموعه جرات نمیکند فساد کند، زیرا میبیند که نفر اول در مبارزه، شخص رییس است. وی با اعلام اینکه در جنگها فرماندهان در اول لشگر شمشیر میزدند گفت: اکنون باید روسای قوا در پیشانی مبارزه با فاسدان باشند. حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه عملکرد حراست دستگاهها در مبارزه با فساد را چگونه میبینید گفت: البته در دستگاههای اجرایی واحدی بنام حراست تعریف شده تا بتواند با فساد حتی فساد مدیران برخورد کند، اما متاسفانه امروزه حراستها نیز کارایی خود را از دست دادهاند، زیرا تابع نظر مدیران ارشد هستند. وی در توضیح این ادعا گفت: اشکال اینجاست که مدیر یا وزیر، رییس حراست دستگاهها را انتخاب و انتصاب میکند. بنابر این حراستها نان مدیران را میخورند و هرگز علیه مدیران کاری انجام نمیدهند و همین امر باعث شده تا نقش حراستها کمرنگ شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجل با تاکید بر اینکه باید حراستها مستقل از دستگاههای اجرایی باشند گفت: برای مستقل شدن حراستها به اصلاحات اساسی نیازمندیم و اصلاحات قانون مصوب مجلس را میخواهد. اما مشکل اینجاست که نمایندگان مجلس دهم به چنین قوانینی رأی نمیدهند. به عبارت بهتر نمایندگان مجلس دهم به استقلال یا مجزا شدن حراستها رأی نمیدهند. وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس دهم با شفافیت و مبارزه با فساد مخالف است که استقلال حراست دستگاهها را تصویب نمیکند گفت: برداشت من از رفتار مجلس دهم در سالهای گذشته بیانگراین است که این مجلس برای مستقل شدن حراست دستگاهها که منجر به مبارزه هدفمند با فساد میشود، رأی نمیدهد. اگرچه تاکنون بارها بر حمایت از افشاگران فساد تاکید شده اما تاکنون افشاگران فساد به بهانههای گوناگون مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفتهاند. متاسفانه بارها شاهد بودهایم که افشاگران فساد به بهانههای گوناگون درگیر و حتی بازداشت شدهاند. دلیل برخورد با این افشاگران، پروندههایی عنوان شده که از گذشته درگیر آن بودهاند اما جای این سؤال باقی مانده که چرا زمانی این پروندهها به جریان می افتند که دست به افشاگری میزنند و دستهایی را رو میکنند که سالهاست از جیب ملت ارتزاق میکنند.

     

     

سرمقاله

فرج الله رجبی

رئیس سازمان نظام مهندسی ایران

طی سه سال منتهی به سال ۹۷ میزان تولید مسکن در کشور عددی کمتر از ۴۰۰ هزار واحد بوده است؛ یعنی هر سال بیش از ۵۰۰ هزار واحد از نیاز واقعی جامعه عقب بودهایم.

دولت نمیتواند به تنهایی از عهده تأمین نیاز جامعه به مسکن بر بیاید. از سوی دیگر اجرایی شدن طرح.. اقدام ملی مسکن، عاملی مؤثر بر تحرک بخش خصوصی برای تأمین مسکن است و این طرح خوب است اما باید با نگاه تشویقی منجر به افزایش تمایل بخش خصوصی برای همکاری همراه باشد.

در اهتمام سه سالهام در پیگیری موضوع خروج ساخت و ساز از رکود، بارها بر این امر تاکید کردهام که سیاست بخش مسکن، خرده سیاست نیست بلکه یک سیاست راهبردی محسوب میشود؛ ایجاد یک میلیون شغل و بهبود شرایط کسب و کار با رونق بخش ساخت و ساز امکانپذیر خواهد بود.

اگر دولت از تأمین مسکن حمایت نکند، تحولی اتفاق نخواهد افتاد، البته در این بین اولویت با وزارت راه و شهرسازی است اما سایر وزارتخانهها از وزارت کشور تا وزارت نیرو و نفت هم باید همکاریها و حمایتهای لازم را داشته باشند.

دولت نباید به عنوان مداخلهگر بلکه به عنوان ایجاد کننده جریان راهبردی و تسهیل کننده روند، به ساخت و ساز و بخش مسکن ورود داشته باشد. اگر قصد رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و تولید مناسب را داریم باید بخش مسکن و ساخت و ساز را فعال کرده و از رکود خارج کنیم.

با توجه به دیدگاه برخی از منتقدان ورود دولت به اقدامات راهبردی ساخت و ساز، یادآور میشوم برخی میگویند که خارج شدن ساخت و ساز از رکود، باعث تورم و گرانی مسکن خواهد شد، آیا در سالهایی که رکود بود شاهد افزایش قیمت نبودیم؛ رکود ساخت و ساز باعث شد که سرمایهها به سمت سکه و ارز تمایل پیدا کرده و مشکلات عدیدهای را ایجاد کند.

سال آینده سال دشواری خواهد بود، بودجه انقباضی است، روی درآمد نفت هم نمیتوانیم حساب کنیم، بنابراین نیازمند سرمایه بخش خصوصی هستیم تا رونق تولید و پویایی اقتصادی را شاهد باشیم، اگر تصمیم گیرنده در طرح اقدام ملی مسکن بودم، این طرح را بسیار ساده مینوشتم و زمینه را برای ورود سرمایه گذار تسهیل میکردم.

دولت میتواند به ازای زمینی که در اختیار سازنده قرار میدهد، واحدهای ساخته شده دریافت کند، شهرداریها هم این امکان را دارند که در قبال اعطای پروانه،
درصدی از واحدهای ساخته شده را از سرمایهگذار طلب کنند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

واژه "هم سرنوشتی" و تعبیر پشت این عبارت را برای اولین بار در سخنان یک استاد دانشگاه شنیدم وقتی در تحلیل مشکلات پیش آمده در جامعه و تأثیر تورم در رفتارهای اجتماعی، عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی و ایجاد موج روانی تورمی در بازار را ناشی از ..... پایان دوران "هم سرنوشتی" در جامعه ایرانی عنوان کرد و از این واژه به عنوان کلید اصلی بازگشت آرامش به جامعه نام برد. هم سرنوشت بودن افراد یک جامعه بی شک یکی از مهمترین عوامل همبستگی در جامعه و درک متقابل افراد از یکدیگر به شمار میرود. قشرهای مختلف یک جامعه وقتی ایمان داشته باشند اتفاقها و تصمیم گیریهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی به صورتی زنجیروار روی زندگی همه افراد جامعه تأثیر میگذارد بی شک در واکنشها و تصمیم گیریهای خود به صورت مستقل و جزیرهای عمل نمیکنند. این رفتار پیشتر در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نمود بسیاری در جامعه ایران داشت و سبب شده بود ایرانیها بتوانند از این اتفاق بزرگ به سلامت بگذرند. در شرایط بد اقتصادی دوران جنگ بروز رفتارهای زیبایی مثل کمک به همسایگان، هوای خانوادههای کم درامد در محلات را داشتن، رونق فرهنگ قرض الحسنه و هم سفره بودن خانوادهها با دورهمی های ساده سبب شده بود تا جامعه دشواریها را با کمترین سختی از سر بگذراند. این در حالی بود که کم کم در دهههای هفتاد و دوران بعد از جنگ با پررنگتر شدن فاصله طبقاتی و ظهور طبقهای تازه از کاسبان تحریم و دلالان و نوکیسهها پدیده هم سرنوشتی در جامعه از میان رفت و بر خلاف سالهای نه چندان دور دیگر از همبستگی اجتماعی خبری نبود. اگر در دوران جنگ و دهه شصت افزایش قیمت دلار و یا مسکن و گران شدن کالا بر همه افراد جامعه تاثیری تقریباً یکسان داشت در سالهای سازندگی و از اواخر دهه هفتاد به بعد این اتفاقها تنها بر قشر ضعیف تأثیر میگذاشت و طبقه پر درآمد از گران شدن دلار و مسکن و خودرو سود بیشتری میبرد. این روند که نشانه پایان هم سرنوشتی و گسست شدید در جامعه است حالا به پررنگترین شکل خود رسیده و سبب شده تا همانقدر که پایین شهر و طبقه ضعیف از نرخ دلار و قیمت طلا و افزایش اجاره بها زیان میبیند طبقه پردرآمد بیشتر منتفع شده و بر طبل گرانی بیشتر بکوبد. در این شرایط جامعه به جایی رسیده که گران شدن اجاره بها فقرا را فقیرتر و صاحب خانهها را مرفهتر میکند یا گران شدن دلار و تحریم بیماران اگر چه روزگار بیماران را سیاه میکند در سوی دیگر پول بیشتری به حسابهای دلالان و دلاربازان واریز میشود همین هم سبب شده تا دومینوی تورم هیچگاه متوقف نشده و سیاستهای اقتصادی دولت هم به خوبی اجرا نشود. بی شک این روند پیش آمده که نشانه پایان دوران هم سرنوشتی و آغاز بروز اختلافهای طبقاتی چشمگیر در جامعه است شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و باید هر چه سریعتر برای آن راه حلی اندیشیده شود تا بیش از این با جامعه دوپاره و ارزشهایی از دست رفته مواجه نشویم.

در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی تاکید شد؛

گروه سیاسی: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید شد: کمکهای حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به طور منظم پرداخت خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه روز شنبه با حضور اعضاء و سران سه قوه تشکیل شد. در ابتدای این جلسه پس از ادامه مباحث اصلاح ساختاری بودجه و اصلاح و مقاوم سازی اقتصاد، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گزارشی را از روند اجرای مصوبه جلسات گذشته سران قوا ارایه کردند. همچنین رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی را درباره مصوبه مدیریت مصرف سوخت و همینطور طرح حمایت از معیشت اقشار کم درآمد ارایه کرد. سران سه قوه در این جلسه از زحمات و خدمات آقای رحمانی فضلی در اجرای طرح تشکر کردند. در این جلسه همچنین بحث شد که همه قوا در دولت در اجرای این مصوبه، همکاری کامل خواهند کرد و از همه دستگاهها و نهادهای کشور خواسته شد برای اجرای موفق این طرح و تحقق اهداف آن، همکاری کنند. ایجاد عدالت اجتماعی، برخوردار شدن ۶۰ میلیون ایرانی با تأکید بر خانوارهای کمدرآمد، مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش رانت، مدیریت مصرف و مقاومسازی اقتصاد، از جمله اهداف این طرح است.