حمایت از سوت زنی تبدیل به قانون شود

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی گفت: افشاگری و سوت زنی برای ما نمایندگان هزینه زاست چه برسد به یک فرد عادی؛ بر این اساس لازم است تا حمایت از سوت زنی و حق الکشف تبدیل به قانون در مجلس شود.

امیر خجسته درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تاکید بر تبدیل حمایت از سوت زنی (کشف فساد با استفاده از توان مردمی به روش گزارشگری تخلف) به قانون گفت: افشاگری و سوت زنی برای ما نمایندگان هزینه زاست چه برسد به یک فرد عادی در شورای شهر همدان که بخواهد این طرح را تصویب کند.

 

یارانه بنزین به حساب مردم واریز شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گوید دولت هر چه زودتر یارانه مربوط به افزایش قمیت بنزین را به حساب مردم واریز کند تا اثر یارانه ای این تصمیم در بودجه خانواده ها احساس شود. حشمت الله فلاحت پیشه در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، گفت: صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر این بود وقتی سران سه قوه تصمیمی می گیرند باید از آن حمایت کرد. وی اظهار داشت: وقتی تصمیمی در سران قوا مطرح می شود به این معنا است که رئیس قوه قضایی در حوزه اجرایی نقش کمک کننده داشته باشد چرا که این قوه زیر مجموعه اقتصادی فنی ندارد.

 

دولت مانع گران شدن کالاهای اساسی شود

نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: هم اکنون نظارت مستمر و اجرای صحیح طرح افزایش بهای بنزین امری مهم است لذا دولتمردان نباید اجازه دهند برخی با سودجویی کالاهای مورد نیاز روزمره مردم را گران کنند.

سیدصادق طباطبایینژاد در گفتوگو با خانه ملت گفت: سران نظام با توجه به پشتوانه اقدامات کارشناسی در خصوص مسئله بنزین تصمیم گیری کرده اند از این رو در مرحله اجرا باید از آن حمایت شود. نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این راستا دولت باید در اسرع وقت منابع حاصله از صرفه جویی مصرف حامل انرژی و افزایش نرخ بنزین را به حساب مردم واریز کند.

برای انجام اصلاحات و ساماندهی شرایط

به آرامش نیاز داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس موظف شده است جلساتی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه برگزارکند تا مشکلات مردم در این خصوص حل شود؛ برای انجام اصلاحات و ساماندهی شرایط به آرامش نیاز داریم. «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی اظهار داشت: امروز از ساعت 8 صبح در نشست غیرعلنی مباحثی درباره آنچه که این روزها مطرح است و درباره بحث یارانه هاست، صورت گرفت، شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی از وضعیت موجود در این زمینه را ارائه کرد. وی افزود: نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند، مهم این است که اولا دولت منابعی را که به عنوان مابه التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند تا نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را پیگیری کند. وی یادآور شد: نگرانی اصلی مردم این است که تصمیم افزایش قیمت بنزین، تبعاتی در سایر قیمتها داشته باشد.

توهین و افترا برازنده نماینده مجلس نیست

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده اهانت کننده به دولت گفت: نقد و اعتراض کنید اما توهین و افترا برازنده نماینده مجلس نیست. در ادامه جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به حسین مقصودی نماینده سبزوار که در نطق خود، دولت و رئیس جمهوری را دروغگو خطاب کرد، اظهار داشت: حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری نسبت به اظهارات آقای مقصودی انتقاد داشت. وی میتواند متنی را در این زمینه بنویسد. وی افزود: از برادران خواهش میکنم که متن و گفتار آنها توهینآمیز نباشد. نائب رئیس اول مجلس خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: نقد کنید اما توهین کردن درست نیست؛ بعد از اینکه مقام معظم رهبری نظر خود را درباره (افزایش قیمت بنزین) اعلام کردند و صحبتهای ایشان در جلسه علنی مطرح شد حتی اگر صحبتهای ایشان مطرح نمیشد دلیلی برای توهین به دولت وجود ندارد. پزشکیان عنوان کرد: نقد و اعتراض کنید اما توهین و افترا برازنده نمایندگان مجلس نیست.

حمایت رهبری راه بهانهجویی

برای اصلاح قیمت بنزین را بست

رئیس دفتر رئیس جمهوری با قدردانی از حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا در اصلاح قیمت بنزین تاکید کرد: اکنون راه بهانهجویی، ایرادگیری و مانعگذاری در راه دولت که مجری این تصمیم بزرگ اقتصادی است، بسته شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود واعظی درخصوص حمایت رهبر انقلاب اسلامی از تصمیم سران قوا در اصلاح قیمت بنزین گفت: حمایت ارزشمند مقام معظم رهبری نشان میدهد شجاعت و تدبیر در زمان تصمیمگیری برای انجام جراحیهای اقتصادی با هدف حمایت از معیشت مردم و بهبود شرایط اقتصادی کشور یکی از مطالبات رهبر انقلاب است. وی با بیان اینکه هدف اصلی طرح اصلاح قیمت بنزین کمک معیشتی به طبقه متوسط و کمتر برخوردار است، اظهار داشت: دولت از سال گذشته همواره به دنبال منابع مورد نیاز برای کمک معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر است که با اصلاح قیمت بنزین، همه درآمدها میان آنها توزیع میشود. حدود نیمی از خانوارهای کشور خودرو ندارند و با این طرح، بیشتر از درآمد بنزین بهره خواهند برد.

احراز هویت رای دهندگان مکانیزه میشود

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه مکانیزه شدن احراز هویت رای دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، با موافقت هیات وزیران در جلسه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و در اجرای تبصره (۶) الحاقی به ماده (۱۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، احراز هویت رأی­دهندگان در انتخابات به صورت تمام ماشینی (مکانیزه) انجام می­شود. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اعتبار مورد نیاز برای تأمین تجهیزات الکترونیکی احراز هویت برای تمامی شعب اخذ رأی را از محل اعتبارات مصوب مربوط در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور تأمین و در اختیار وزارت کشور قرار دهد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام گردد.

فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی

با عراقچی دیدار کرد

«داتو ویرا حاجی مرزوقی یحیی» معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی با «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تهران دیدار و گفتوگو کرد. به گزارش روز یکشنبه اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در این دیدار روابط دو جانبه ایران و مالزی به ویژه همکاریهای اقتصادی دو کشور در پرتو سیاستهای تحریمی آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف در رابطه با مسائل منطقهای و آخرین وضعیت برجام تبادل نظر کردند. معاون وزیر امور خارجه مالزی در این دیدار از سوی نخست وزیر آن کشور از حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی کوالالامپور که با هدف بررسی مسائل و معضلات جهان اسلام و یافتن راه حل شرایط جدید بین المللی در مالزی برگزار می شود، دعوت به عمل آورد.

رسانههای معاند به دنبال بههم ریختن کشور هستند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رسانههای معاند میخواهند کشور را به هم بریزند اما با وفاق و همدلی و بصیرت مردم این امر محقق نمیشود. احد آزادیخواه در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره برخی اظهارنظرها درباره افزایش قیمت بنزین تذکر داد و اظهار داشت: برخی رسانههای معاند میخواهند کشور را به هم بریزند اما کور خواندهاند زیرا به لطف امام زمان(عج) و با وفاق، همدلی و هوشمندی و بصیرت مردم این امر محقق نمیشود.وی افزود: به رقم اینکه ممکن است مردم از برخی تصمیمات و اتفاقات گلایهمند، ناراحت و عصبانی باشند اما هرگز با شبکه ضدانقلاب و منافق همداستان نشده و با آنها هماهنگ و همراه نمیشوند، این داغ به دل رسانههای معاند خواهد ماند. چنانکه با نگاه مستشاری ایران، امنیت پایدار هم در سوریه و هم در عراق برقرار شد.

رهبر انقلاب با اشاره به طرح سهمیه بندی بنزین تاکید کرد؛

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه در پی حوادث رخ داده پس از افزایش قیمت بنزین، مطالبی بیان کردند.مشروح بیانات رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین

قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبهی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبهی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناسها هم در این قضیهی بنزین مختلف است، بعضیها آن را لازم و واجب میدانند بعضیها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانهی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.

نکتهی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینهورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و اینجور مفاسد را به بار میآوردند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوهی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعهای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همهی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانوادهی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعهی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایستهای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.

مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. این مراقبتها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند، مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیهی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیهی ما است، مسئولین کشور هم به وظایفشان به طور جدی عمل کنند.

بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیهی سران سه قوه، بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوهی کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند؛ به یک پشتوانهی کارشناسی هم متکی است. گفتم من صاحبنظر نیستم در این قضیه لکن به عنوان یک آدمی که میبیند مسئولین کشور تصمیم گرفتند. زمان امام (رضواناللّهعلیه) هم همین جور بود، یک کارهایی را مسئولین، سران سه قوه تصمیم میگرفتند و اجرا میشد، حالا هم همین جور است. امیدواریم انشاءاللّه به کمک مردم، به همفکری و همافزایی مسئولین و دلسوزی و پیگیری آنها و لطف الهی انشاءاللّه این کار به بهترین وجهی پیش برود.

وزیر کشور:
 

گروه سیاسی: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید براینکه برای تامین امنیت و آسایش مردم با هنجار شکنان برخورد می شود، گفت: هر اعتراضی در بستر خود امکانپذیر است.

رحمانی فضلی در یک گفت وگوی تلویزیونی درخصوص برگزاری برخی تجمعهای اعتراضی در شهرهای کشور در پی سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین افزود: بعد از بحث تغییر قیمت بنزین متاسفانه عدهای با اعلام اینکه نسبت به این موضوع اعتراضهایی دارند، در برخی از شهرها با اقدامهایی که انجام دادند مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کردند.

او ادامه داد: دیروز با توجه به اینکه دومین روز اجرای این طرح بود، نیروهای انتظامی، امنیتی و استانداریها خویشتنداری کرده و موضوع را هدایت کردند تا به نحو احسن اگر تجمعی وجود دارد، پایان پذیرد. اما امروز صبح در برخی از شهرها عدهای به دنبال برخی اقدامهای کاملا غیرقانونی و قانونشکنانه به مراکز عمومی مثل بیمارستانها و برخی جاها که مردم در آن بودند، به ماشین و اموال عمومی آسیب رساندند و همچنین اقدام به بستن جادهها و نیز ایجاد بیانضباطی و مختلکردن ترافیک کردند.

رحمانی فضلی افزود: روز گذشته برخی با ما تماس میگرفتند و میگفتند که ما حدود هشت ساعت در ترافیک ماندهایم. بعد از تذکرات لازم و ارائه بحثهای مختلف انتظار ما این بود که این موضوع با اعلام نظر به عنوان اعتراضها پایان پذیرد اما متاسفانه عده قلیلی از این فضای عمومی سوء استفاده کردند و موجب شد که رعب و وحشت ایجاد شود.

وی تاکید کرد: هم نیروی انتظامی و هم نیروهای امنیتی ما در هر شرایطی امنیت و اقتدار کشور و منافع و آرامش مردم برای آنها اصل است و اگر تاکنون مدارا شده و به گونه ای رفتار شده که توجیه بشوند و این کار منجر به ناراحتی برای مردم را انجام ندهند اما غروب امروز با اقدامهایی که در برخی مناطق عده ای قلیل انجام دادند، تصمیم بر این است که در صورتی که ادامه پیدا کند خویشتنداری که نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی ما دارند با توجه به درخواست مردم که واقعا پیگیر و گلایه مند هستند که چرا عده ای این همه زحمت و مشکل برای آنها درست کردند، نیروی انتظامی و امنیتی ناگزیر است که به وظیفه خود عمل کند

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه دادستان محترم کل کشور اعلام کرده است که در این موارد وارد عمل شده و افراد متخلف را شناسایی میکنند، افزود: با توجه به شرایطی که کشور ما در آن واقع است باید تلاش کنیم همه مسائل و اعتراضها را در بستر قانونی انجام دهیم وگرنه هرگونه اقدام و اعتراض اگر در بستر قانون انجام نگیرد و در مسیر اعتراضهای اجتماعی تنشزا انجام شود، برای همه زحمت خواهد شد.

او ادامه داد: امیدواریم به تذکراتی که داده میشود توجه کنند چرا که ادامه این کار به نفع هیچکس نیست و یقیناً برای همه موجب زحمت میشود. ما این موضوع را از نیروهای امنیتی پیگیری میکنیم و حتما مواردی که منجر به خسارت و اموال عمومی میشود با توجه به اسناد و مدارکی که از این موضوع تهیه میشود با دوربینهایی که در میان جمعیت تصویربرداری میکنند و دوربینهایی که در مناطق مختلف نصب هستند و نهایتا با شناسایی دقیق اینها با آنان برخورد خواهد شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امیدواریم همه ما برای وحدت، انسجام و آرامش کشور فعالیت کنیم و هر اعتراضی هم در بستر قانونی خود امکانپذیر است.

فرمانده نیروی انتظامی:

 

گروه سیاسی: فرمانده نیروی انتظامی گفت: بررسی های ما حاکی از خط دهی سازمان های ضدانقلاب و منافقین در پس پرده این تحرکات است. نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، سردار حسین اشتری افزود: در پی اتفاقات روز گذشته و ایجاد خساراتی به اموال عمومی و مردمی، پلیس بلافاصله در صحنه حاضر شد و با «سعه صدر» مأموریت خود را انجام داد.

وی ادامه داد: پلیس بلافاصله هر کجا که اخلالی در روند تردد مردم و انجام کارهای روزانهشان ایجاد شده بود، برطرف کرد و با توجه به درخواست های مکرری که مردم عزیز داشتند تا ساعات پایان شب گذشته در کنارشان بود.

عالی ترین مقام انتظامی کشور با اشاره به این که سران محترم قوا، مصوبه ای در خصوص سوخت (بنزین) تصویب کردند و باید همه بر اساس قانون موضوعات را دنبال کنند، تأکید کرد: مردم ما هرگز اجازه نمی دهند عده ای از احساسات پاک مردم و این فضا سوءاستفاده کنند، ما نیز اجازه اخلال و ناامنی به اخلالگران و فرصت طلبان نمی دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: مطمئنا نیروی انتظامی در کنار مردم و در خدمت امنیت آنان است چرا که «امنیت مردم» و «حفاظت از اموال عمومی و مردمی» خط قرمز ما است.

وی ادامه داد: پلیس وظایف خود را به خوبی انجام داده و در همین جا اعلام می کنم کسانی که قصد اخلال، بی نظمی و تعدی به حقوق مردم را دارند یا قانون گریز هستند، بدانند که بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: طی روزهای اخیر به همت همکارانم، تعدادی از اخلالگران و فرصت طلبان شناسایی و برخورد لازم با آنها صورت گرفته و وضعیت نسبت به روز گذشته بهتر است و اینجا به مردم عزیز تأکید می کنم صف خود را از صف معدود افرادی که به دنبال اخلال و بی نظمی هستند، جدا کنند.

سردار اشتری تأکید کرد: مردم عزیز هرگونه مشاهدات، اخبار و اطلاعات خود را مبنی بر اخلال و بی نظمی به پلیس گزارش دهند، مراکز پلیس آماده ارائه خدمات هستند و هر کجا که لازم باشد حاضر خواهیم شد و موضوعات را سریعا رسیدگی می کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: ایجاد هرگونه اخلال و تخریب اموال عمومی کشور از مصادیق بارز جرم است و پلیس بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی خود با افرادی که جرمی مرتکب شوند، برخورد می کند.

وی ادامه داد: پلیس حافظ جان، مال، ناموس و آبروی مردم و در کنار مردم است، خط قرمز ما تعدی به حقوق مردم است امیدواریم که با هوشیاری بسیار خوبی که مردم طی روزهای گذشته داشتند و صف خود را از تعداد معدودی فرصت طلب جدا کردند همچنان این روند را ادامه دهند.سردار اشتری با بیان اینکه در خدمت مردم و امنیت کشور هستیم، عنوان کرد: اجازه نخواهیم داد روند آرامش و امنیت بسیار خوبی که امروز در کشور حاکم است دچار اخلال شود و خدای ناکرده کسانی بتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند.فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بررسی های ما حاکی از خط دهی سازمان های ضدانقلاب و منافقین در پس پرده این تحرکات است، نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رساند.وی بیان کرد: امکانات خوبی در اختیار پلیس است و ما می توانیم برای اشراف اطلاعاتی از این امکانات استفاده و بهره برداری کنیم .سردار اشتری در پایان گفت: لازم است همه به قانون تمکین کنند و بدانند که پلیس مجری قانون است و هر کس بخواهد به حقوق مردم تعدی کند یا سعی در اخلال نظم و امنیت داشته باشد حتما نیروی انتظامی با آن برخورد می کند.