هر ماه ۲ پرداخت نقدی به خانوارها انجام می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در تلاشیم هر ماه ۲ پرداخت نقدی به خانوارها داشته باشیم که برای کارکنان ۳ پرداخت انجام میشود.به گزارش صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در حاشیه هفدهمین جلسه ستاد بودجه گفت: سال آینده بالغ بر ۳۰۲ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف هدفمندی در نظر گرفته شد برای مصارف یارانهای است که پرداخت میشود.وی گفت: ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی سال آینده بین خانوارها توزیع میشود که نسبت به امسال حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به خاطر پرداختهای حمایت معیشتی بیشتر است.وی گفت: بنابراین هرآنچه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت دوم یارانهای داریم سال آینده در بودجه تکرار میشود و به صورت مستمر ماهیانه پرداخت خواهیم کرد.

 

تغییر قیمت حاملهای انرژی اثر تورمی محدودی دارد

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تغییر قیمت حاملهای انرژی اثر تورمی محدودی دارد گفت: بانک مرکزی با تدابیر اندیشیده شده سعی در به حداقل رساندن آثار تورمی این موضوع دارد.به گزارش میزان، قربانی اظهار کرد: در بحث تغییر قیمت حاملهای انرژی یک اثر مستقیم وجود دارد که حدود ۲ درصد است و بر اثر ضرایبی که بر سبد کالا و خدمات دارد یک مقدار اثرات جانبی خواهد داشت که براساس محاسبات بانک مرکزی و گفتههای همتی این تورم حدود ۴ درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد نیز همخوانی دارد.وی گفت: ما میخواهیم این موضوع به افزایش مستمر سطح عمومی قیمتها که به معنی تورم است منجر نشود که در این راستا بستههای تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است.

 

بازار طلا کاملاً آرام است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تأکید براینکه افزایش قیمت طلا در بازار ناشی از افزایش قیمت ارز است، گفت: طلا و سکه حبابی ندارد و بازار هم اکنون در آرامش کامل است.محمد کشتی آرای در گفتوگو با تسنیم در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر و بعد از گرانی بنزین اظهار داشت: بازار طلا هم اکنون باز است و داد و ستدها نیز به صورت عادی درجریان است.کشتی آرای ضمن اشاره به اینکه قیمت طلا براساس قیمت جهانی طلا و ارز تعیین شده است، گفت: تقاضای اضافی در بازار نداریم؛ و افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر ناشی از افزایش قیمت دلار است و هیچ اتفاق دیگری در بازار رخ نداده است.

آغاز واریز کمک معیشتی دولت

مرحله نخست کمک معیشتی دولت که قرار است به ۶۰ میلیون نفر اختصاص یابد، روز دوشنبه برای ۲۰ میلیون نفر، گروه دیگر تا پایان هفته و گروه سوم نیز تا اوایل هفته آینده واریز خواهد شد.به گزارش مهر، مطابق با اعلام رئیس جمهوری، کمک های معیشتی دولت به ۱۸ میلیون خانوار شامل روستاییان و عشایر، مستمری بگیران، مددجویان کمیته امداد، کارگران، معلمان، مددجویان بهزیستی، کارمندان، زنان سرپرست خانوار، اقشار کم درآمد و بازنشستگان از روز دوشنبه کلید می خورد.مبلغ حمایتی برای حدود ۲۰ میلیون نفر روز ۲۷ آبان، گروه دیگر تا پایان هفته و گروه سوم نیز تا اوایل هفته آینده واریز خواهد شد که در مجموع شامل ۶۰ میلیون نفر (۱۸ میلیون خانوار) میشود.در همین ارتباط، معاون وزیر رفاه خبر داده : از چند روز دیگر مردم می توانند کدملی سرپرست خانوار را به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند و از وضعیت خود در طرح یارانه حمایتی با خبر شوند.

کارت بازرگانی برای

هر کسی صادر نشود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سابقه، تجربهکاری، تمکن مالی و... باید معیار باشند تا به راحتی کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود و راه قاچاق کالا از این طریق مسدود شود. وزارت صمت نیز در این خصوص کوتاهی کرده است.رضا شیران خراسانی، در گفتوگو با تسنیم، پیرامون لزوم عملیاتی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: قاچاق کالا در کشور عموما به صورت سازمان یافته انجام میشود. این پدیده در حال حاضر در مناطق آزاد و گمرکات کشور به وسیله کانتینرها و سایر ادوات صورت میگیرد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه چرا وزارت صمت رتبهبندی کارتهای بازرگانی را به اتاق بازرگانی واگذار کرده است، گفت: طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه صدور، تمدید، ابطال و رتبهبندی کارتهای بازرگانی با وزارت صمت است. نیازمند تعریف شاخصها و تغییراتی در این زمینه برای بازرگانان هستیم.

وی ادامه داد: سابقه، تجربهکاری، تمکن مالی و... باید معیار باشند تا به راحتی کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود و راه قاچاق کالا از این طریق مسدود شود. وزارت صمت نیز در این خصوص کوتاهی کرده است.

تجارت بر اساس نظرات کارشناسان بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: اساس و زیرساخت سیاست ها و برنامه های اقتصادی کشور به گونه ای است که معمولا قشر مرفه و برخوردار از آن منتفع می شوند و بیش از پیش بر ثروت خود می افزایند و از سوی دیگر قشر کم درآمد و ضعیف هم ضعیف تر و ناتوان تر می شوند و همین امر منجر به افزایش شکاف طبقاتی شده و می شود. بر این اساس لازم است که هر از گاهی اقتصاد تن به تیغ جراحی بسپارد تا بهبود پیدا کند و فاصله شکاف طبقاتی کم و کمتر شود. اصلاح حامل های انرژی از جمله بنزین از جمله این سیاست ها و جراحی های اقتصادی است که هفته گذشته و با تصمیم سران قوا به اجرا در آمد و همان طور که انتظار می رفت موجبات اعتراض و ناراحتی عده بسیاری از هموطنان شد.

  • اصلاح قیمت سوخت عین عدالت است

    در این ارتباط یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه با اصلاح قیمت بنزین ضریب جینی و شکاف طبقاتی کاهش مییابد و این عین عدالت است، گفت: اعتراضات امروز مردم هم به افزایش قیمت سوخت نیست، به ناکارآمدیها و دعواهای سیاسی است.

    به گزارش تجارت،سعید لیلاز در گفتوگو با فارس با اشاره به مزایای اصلاح قیمت حاملهای انرژی، اظهار داشت: در این دوره فقط اصلاح قیمت بنزین انجام شد اما من معتقدم بهتر بود اصلاح قیمت همه حاملهای انرژی انجام میشد.

    وی ادامه داد: در کنار قاچاق و افزایش بی رویه مصرف به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یکی از مشکلات ما این است که در این کشور طی ۱۰۰ سال گذشته صدها میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده است تا یک ماده بسیار ارزشمند را از زمین استخراج کنیم اما متاسفانه به جای آن که این منابع ملی سرِسوزنی لبخند بر لبان کسی بنشاند، فقط به آلودگی زیست محیطی، سرطان و ترافیک تبدیل شده است، شما ببینید ما در ۴۰ سال گذشته با محیط زیست خود چه کار کردیم؟ همه اینها به خاطر سیاستهای دولتها در قبال سوخت بوده است.

    این کارشناس اقتصادی افزود: در ۶ سال گذشته ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران از حدود ۳۲۰ میلیون متر مکعب، به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است؛ کل صادرات روسیه به اتحادیه اروپا کمتر از ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز است و با این ۵۵۰ میلیون مترمکعب صادرات روزانه، کل اروپا را در حوزه گاز، گروگان خود گرفته است و همیشه به عنوان یک ابزار از آن استفاده میکند.

    لیلاز ادامه داد: ظرفیت تولید گاز طبیعی ما در ۶ سال گذشته سه برابر شده است اما دریغ از اینکه یک لبخند بر لب مردم بنشیند.

    وی تأکید کرد: به خاطر سیاستهای اشتباه قیمت سوخت، نهایت بیعدالتی در همین توزیع قیمت سوخت داشتهایم، در حالی که جمعیت تهران ۱۰ درصد کل جمعیت کشور است، مصرف بنزین تهران بیش از یکسوم مصرف کل ایران است و این معنایی ندارد جز این که تهرانیها به طور متوسط ۳ برابر ایرانیها مصرف بنزین دارند.

  • بهرهمندی کمدرآمدها از اصلاح قیمت سوخت

    همچنین یک اقتصاددان دیگر گفت: درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی در میانمدت و بلندمدت موجب میشود قرص نانی که توزیع میشود بزرگ و بزرگتر شود و این قطعاً به نفع کل جامعه و خصوصاً خانوارهای کمدرآمد خواهد بود. جمشید پژویان در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با تأکید بر ضرورت اجرای واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی اظهار داشت: واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی در چارچوب مبانی اقتصاد، امری قطعی است و بهترین علامتدهنده در اقتصاد، قیمتها هستند. وی با مثبت برشمردن اصلاح قیمت حاملهای انرژی، گفت: از جهتی این موجب بهبود تخصیص منابع در میانمدت و بلندمدت میشود و موجب میشود قرص نانی که توزیع میشود بزرگ و بزرگتر شود و این قطعاً به نفع کل جامعه و خصوصاً خانوارهای کمدرآمد و فقیر خواهد بود. این اقتصاددان بیان کرد: زمان اجرای واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی باید مناسب باشد، نه زمانی که مردم تحت بیشترین فشارهای اقتصادی هستند، به هر حال درست است که واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی، سیاستی درست است، اما اجرای آن در چنین زمانی موجب میشود که شوک دیگری به مردم وارد شود و در کوتاهمدت آنها را متأثر کند. وی تأکید کرد: در شرایطی که پس از برجام، تحریمها برداشته شده بود و شرایط مناسبی وجود داشت، واقعیسازی نرخ حاملهای انرژی و اصلاح قیمت بنزین، زمانی مناسب بود، نه امروز که بیشترین تحریمها علیه کشورمان اعمال میشود و مردم در تنگنای شدید اقتصادی هستند. پژویان گفت: اما این افزایش قیمت بنزین در زمان فعلی بهانهای برای مردم میشود که کلاً از فشارهای اقتصادی گلهمند شوند و فریاد بزنند و یا اینکه اعتراضاتی داشته باشند.

  • افزایش نرخ بنزین به کاهش قاچاق سوخت میانجامد

    معضل قاچاق سوخت طی ماه ها و سال های گذشته ضربات و لطمات سنگینی به اقتصاد کشور وارد آورد و اصلاح قیمت بنزین شاید بتواند مانع از گسترش آن بشود. در این خصوص نیز یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: : بنزین به عنوان یکی از حاملهای انرژی متعلق به همه مردم است، ولی عدهای به ناحق از آن بهره میبرند افزایش نرخ بنزین سبب کاهش قاچاق سوخت میشود و فایده آن به جیب مردم بر میگردد. به نقل از صدا و سیما، علی سرزعیم اظهار داشت: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است که در نهایت به ایجاد رانت و فساد اقتصادی میانجامد.

عضو شورای عالی بورس تشریح کرد؛
 

گروه بورس: دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه بازار نزدیک به 4 هزار و 500 واحد کاهش را تجربه کرد، گفت: مشکلات قطع اینترنت هم به کاهش شاخص کمک کرد که این موضوع هم در کوتاه مدت اثرگذار است و قطعی اینترنت این حس را ایجاد میکند که ریسکی در بازار وجود دارد. این قطعی اینترنت معاملات برخط را با چالش مواجه کرده که در نوسانات اثرگذار است.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتوگو با ایلنا گفت: طبق گفته وزیر انرژی تغییرات قیمتی بنزین در مجموع درآمد 31 هزار میلیارد تومانی برای کشور خواهد داشت. حال اینکه تخمین زده میشود امسال دولت کسری 100 هزار میلیارد تومانی در بودجه داشته باشد. به نظر میرسد که این درآمد قرار نیست محلی برای جبران کسری بودجه باشد و محل مصرف آن کمک به اقشار درآمد خواهد بود.

درباره اثرگذاری افزایش قیمت بنزین و تنشهای اجتماعی در بازار سرمایه اظهار داشت: به هر حال تنشهای اجتماعی در کوتاه مدت ریسکهای بازار را افزایش میدهد. به ویژه سرمایه گذاران خرد از ورود به معاملات در این شرایط ترس دارند بنابراین از این لحاظ این شرایط میتواند در بازار اثر گذار باشد.

وی افزود: این شرایط در کشورمان به سرعت در قیمت ارز تاثیر میگذارد و شاهد آن بودیم که روز گذشته هم قیمت دلار در بازار بالا رفت. مجموعه این عوامل میتواند منجر به نوساناتی در بازار سرمایه شود که امیدواریم با ایجاد ثبات سیاسی و اجتماعی اثرات این نوسانات هیجانی تا بلندمدت ادامه نداشته باشد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ادامه داد: در حالتی تنش اجتماعی در بلند مدت اثرگذار خواهد بود که عامل آن در بلندمدت حل نشود. در دی ماه 96 شاهد آن بودیم که پدیده اجتماعی حاصل از جو آن روزها کمی طولانیتر شد. اگر آسیبها جدیتر باشد و انشقاق در بین بدنههای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شود میتواند در ریسکهای بازار موثر باشد که به نظر نمیرسد شاهد این اتفاق باشیم.

عضو شورای عالی بورس با اشاره تاثیر تصمیم اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور در بازار سرمایه گفت: هنوز بخشی از جزییات تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین منتشر نشده است که ممکن است این جزییات بر بخشهای مختلف اقتصادی اثرگذار باشد که به طور قطع اثر آن بلندمدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید اثرگذاری پدیده اجتماعی ناشی از ایجاد فشار بر مردم را با اثر تصمیم اقتصادی افزایش قیمت سوخت بر بازار را تفکیک کرد، اظهار داشت: به طور قطع هر دوی عوامل نوسانات هیجانی کوتاه مدت در بازار به دنبال دارد و حتما رفتارهای تودهوار رخ میدهد. اسلامی با بیان اینکه بازار نزدیک به 4 هزار و 500 واحد کاهش را تجربه کرد، گفت: مشکلات قطع اینترنت هم به کاهش شاخص کمک کرد که این موضوع هم در کوتاه مدت اثرگذار است و قطعی اینترنت این حس را ایجاد میکند که ریسکی در بازار وجود دارد. این قطعی اینترنت معاملات برخط را با چالش مواجه کرده که در نوسانات اثرگذار است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران اظهار داشت: امیدواریم که اثرات این عوامل کوتاه مدت باشد و توصیه ما به سهامداران غیرحرفهای این است که از معاملات پرریسک پرهیز کنند و رفتار هیجانی در بازار نداشته باشند.

وی گفت: اقتصاددانهای طرفدار اقتصاد آزاد و مخالف نظام توزیع یارانهای معتقدند شیوه قیمت گذاری انرژی به نوعی توزیع اشتباه یارانهها است. از این رو توصیههایی هم داشتند که متاسفانه سران قوه به این توصیهها در اصلاح قیمتها کمتر توجه داشتند.

شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه27 آبان ماه، ۳۸۵ واحد رشد کرد که در نهایت این شاخص به رقم ۳۰۲ هزار و ۷۲۶ واحد رسید.براساس معاملات روز 27 آبان ماه، بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش دو هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲۱۴ واحد کاهش به ۸۵ هزار و ۲۲۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۱۴۳ واحد افت به ۵۶ هزار و ۹۸۵ واحد رسید.شاخص آزاد شناور نیز با ۴۱۹ واحد کاهش به رقم ۳۵۰ هزار و ۷۲۴ واحد رسید، شاخص بازار اول ۲۳۰ واحد و شاخص بازار دوم یک هزار و هشت واحد کاهش داشتند.نمادهای بانک ملت (وبملت)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و پتروشیمی پارس (پارس) در معاملات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) و صنعتی و معدنی گلگهر (کگل) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.گروه خودرو در معاملات صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۲۸۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۹۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۴ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ۸۶۶ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۱۶۰ میلیون و ۳۷۰ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران با اشاره به اینکه روز گذشته ۲۶ آبانماه اعتراضاتی در خصوص معاملات آنلاین به دلیل قطعی اینترنت مطرح شد،گفت: اعتقاد عدهای بر این بوده که به دلیل مشکل اینترنت و عدم دسترسی به سامانه معاملاتی، برخی از معاملهگران، امکان خرید یا فروش نداشتهاند.سروش خواجه حقوردی در گفتوگو با بازار سرمایه درباره معاملات برخط به صورت کلی و همچنین در روز گذشته، اظهار کرد: متوسط ارزش معاملات برخط چه در سمت خرید و چه در سمت فروش به طور نرمال ۶۰ تا ۶۵ درصد است و با توجه به بررسیهای فرابورس مشخص شد که روز گذشته نیز ارزش معاملات در همین بازه بوده است.حقوردی فرض مطرح شده در مورد مشکل معاملات برخط را رد کرد و گفت: بررسیهای معاملات دیروز در ساعات مختلف بازار حاکی از آن است که مشارکت معاملهگران برخط در ارزش معاملات در بازههای ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ و ۱۰:۰۰ تا ۱۱:۰۰ بیشتر از مابقی ساعات بازار بوده است.