تکلیف تاجران جامانده از تخفیفهای اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به تمام تاجرانی که نتوانستهاند از تخفیفهای توافقنامه اوراسیا بهرهمند شوند، اطمینان خاطر داد که هزینه اضافی پرداخت شده به آنها بازگشت داده میشود. صبح امروز (سهشنبه) معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که درباره تخفیفهای پنج کشور طرف قرارداد اوراسیا مباحث ضد و نقیضی شنیده میشود، چنانچه برخی صادرکنندگان مدعی هستند که علیرغم اعمال شدن تخفیفات از طرف ایران، این کشورها هنوز تخفیفهای مقرر را اعمال نکردهاند.در این زمینه «حمید زادبوم»، گفت: تجار باید گواهی مبدا اوراسیا تهیه کنند، اما ممکن است برخی از آنان همچنان با فرمهای قبلی مشغول فعالیت باشند.

 

افزایش قیمت ها ارتباطی به بنزین ندارد

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از فعال شدن سامانه ۱۲۴ برای دریافت شکایات مردمی از قیمت کالاها، از ساعت ۷ تا ۲۲ خبر داد. به نقل از صدا و سیما، حسین مدرسی خیابانی با بیان اینکه سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی نیز برای دریافت گزارشهای مردمی فعال شده است، گفت: فهرست قیمت کالاهای اساسی در اپلیکیشن آپ نیز به مردم ارائه شده است. سه میلیون واحد صنفی داریم که نمیتوانیم برای هر کدام از آنها یک بازرس بگذاریم از مردم خواست از فروشگاههایی خرید کنند که برچسب قیمت کالا دارند . برای اطمینان مردم از مبارزه تنظیم بازار با سوء استفاده کنندگان شرایط کنونی تخلفات آنها در سامانه ۱۲۴ و اپلیکیشن آپ قرار میگیرد.

 

روابط بخشخصوصی و قوه قضاییه هدفمند میشود

تازهترین نشست روسای اتاقهای سراسر کشور برگزار شد. اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تقدیر از فعالیتهای سه دهه محمدمهدی بهکیش، محمد خزاعی را بهعنوان دبیر کل جدید کمیته ایرانی ICC معرفی کردند. در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به جلسه اخیرش با معاونان قوه قضاییه، خواستار ایجاد وحدت رویه میان قوه قضاییه و اتاقهای بازرگانی سراسر کشور شد. به گفته رئیس اتاق ایران اگرچه معاونتهای قوه قضاییه در استانها به فعالان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی کمک میکنند اما اقدامات این چنینی معمولا پراکنده است. بر همین اساس ضروری است که در قالب یک برنامه مدون، وحدت رویهای میان این دو نهاد شکل گیرد.

رشد چهار درصدی تولید تایر در نیمه نخست امسال

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام کرد:در نیمه نخست امسال ۲۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۳۹ حلقه انواع تایر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد رشد داشته است. «مصطفی تنها» در گفت وگو با ایرنا افزود: وزن تولیدات یاد شده ۱۳۷ هزار و ۸۱۵ تن بود که از نظر وزنی در مقایسه با ۶ ماه نخست پارسال پنج درصد کاهش داشته است. وی، افزایش حلقه ای و کاهش وزنی را به معنای تولید کمتر تایر سنگین و تولید بیشتر تایرهای سبک عنوان کرد. این مقام صنفی خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال هشت میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر سواری به وزن ۵۹ هزار و ۳۷۷ تن، ۶۶۶ هزار و ۵۷۷ حلقه تایر وانتی به وزن ۱۰ هزار و ۱۲۱ تن، ۳۳۸ هزار و ۵۷۷ حلقه تایر باری و اتوبوسی به وزن ۲۳ هزار و ۵۱۸ تن، ۱۰۵ هزار و ۷۹۹ حلقه تایر کشاورزی سبک به وزن هزار و ۴۳۰ تن و ۹۰ هزار و ۴۳۷ حلقه تایر کشاورزی سنگین به وزن هفت هزار و ۲۸ تن تولید شد. سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران ادامه داد: در این مدت همچنین ۱۷ هزار و ۲۰۱ حلقه تایر راه سازی و صنعتی به وزن هزار و ۸۰۱ تن، ۵۷۵ هزار و ۴۹۳ حلقه تایر دوچرخه به وزن ۴۹۶ تن، یک میلیون و ۹۹۷ هزار و ۹۹۱ حلقه تایر موتور به وزن پنج هزار و ۵۳۲ تن، ۷۹۴ هزار و ۹۳۱ حلقه تیوب خودرو به وزن هزار و ۹۲۴ تن، چهار میلیون و ۹۰۸ هزار و ۴۲۹ حلقه تیوب دوچرخه و موتور به وزن هزار ۹۲۵ تن و ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۹۷۱ حلقه سایر محصولات (مثل تایر فرقون، اسکوتر، نوار نقاله و غیره) به وزن چهار هزار و ۷۰۶ تن تولید شد

رییس اتاق بازرگانی تهران:

گروه تجارت: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به سفر هیات بازرگانی ایران به چین اعلام کرد: در این سفر، اتاق بینالمللی چین که ۵۰۰ شرکت عضو آن هستند، برای سرمایهگذاری در طرحهای زودبازده ایران به خصوص در دو بخش معدن و کشاورزی اعلام آمادگی کرد. به گزارش تجارت، «مسعود خوانساری» در هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره سفر چین گفت: قرار بود این سفر در دو سال گذشته انجام شود که در نهایت، هفته گذشته در سفر به چین مذاکراتی با اتاق بازرگانی چین، پکن، شانگهای و برخی سازمانهای دیگر داشتیم.

وی این جلسات را موثر خواند و درباره توافقات انجام شده تصریح کرد: با اتاق چین برای تاسیس کمیته مشترک داوری توافق داشتیم تا بتوانیم اختلافات بین تجار و صنعتگران را آنجا حل و فصل کنیم.

خوانساری با بیان اینکه چینیها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور سرمایهگذاری کردند، اعلام کرد: یک سوم تجارت چین در اتاق شانگهای انجام میشود. این اتاق سال گذشته در نخستین نمایشگاه واردات برای چین توانست ۵۲ میلیارد دلار قرارداد ببندد. امسال نیز ۷۱ میلیارد دلار در طول پنج روز از برگزاری این نمایشگاه قرارداد امضا شد. وی با بیان اینکه حضور ایرانیان در این نمایشگاه در شان جمهوری اسلامی ایران نبود، بیان کرد: متاسفانه ایران در این نمایشگاه به صورت تخصصی شرکت نکرده و تنها در یک غرفه محصولاتی مانند پسته و فرش عرضه میکرد. رئیس اتاق بازرگانی تهران سطح زیربنای نمایشگاه را دو میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: چینیها از همه کشورها خواستهاند که صادرات خود را به نمایش بگذارند و خرید توسط چینیها انجام شود. این نمایشگاه امکان خوبی برای ایران است که محصولات صادراتی خود را نمایش داده و عرضه کند.

  • اعلام آمادگی چین برای همکاری با ایران در زمینه گردشگری

    به گفته خوانساری چینیها برای صادرات ایران مانند محصولات کشاورزی تعرفههای ترجیحی قائل شدهاند و همچنین انجمن شرکتهای زودبازده اعلام آمادگی کرده که در موضوع نیروگاه با ایران همکاری کند. وی با اشاره به موضوع گردشگری بیان کرد: چینیها در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۰ میلیارد دلار در خارج کشور صرف گردشگری کردهاند که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. همه اتاقهای این کشور اعلام آمادگی کردند که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشند. رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پتانسیلهای بالای چین گفت: در این سفر همچنین مذاکرات درباره طراحی پلتفرم انجام شد تا به صورت تهاتر بتوانیم با چین تجارت داشته باشیم. وی با اشاره به رتبه در ایجاد سهولت کسب و کار بیان کرد: بر اساس بخشنامه سال ۹۰ سازمان ثبت شرکتها، افراد برای ثبت شرکت باید گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشند. از آنجا که این بخشنامه خلاف قانون تجارت است به دنبال لغو آن هستیم. خوانساری با اشاره به آخرین گزارش بانک جهانی اظهار کرد: مجموع تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۵ تریلیون دلار بوده که سهم ۱۵ کشور اول دنیا از تولید ناخالص داخلی ۷۵ درصد است؛ در این میان سهم آمریکا ۲۳.۸ و سهم چین ۱۵.۸۶ درصد بوده است. وی با بیان اینکه ایران از نظر تولید ناخالص داخلی مقام ۲۷ دنیا را دارد، افزود: پیش بینی بانک جهانی و بسیاری کارشناسان این است که سومین بحران مالی جهانی بعد از بحرانهای ۱۹۳۰ و ۲۰۱۸ در حال وقوع است. خوانساری تصریح کرد: تلاش کشورهای بزرگ مانند روسیه، هند و چین برای خروج دلار از مبادلات تجاری، افزایش بیسابقه دیون کشورهای غربی، خروج آمریکا از پیمانهای منطقه، مشکلات اتحادیه اروپا و جنگ تجاری آمریکا و چین از جمله دلایل نامطلوب پیشبینی کردن آینده اقتصاد است.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد که در آن شرکت های آلمانی، چینی و ترکیه ای از جمله حاضران محسوب می شوند.

آمار شرکت های داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه به ترتیب ۳۹۴ و ۲۷ شرکت اعلام شده که در فضایی به وسعت ۲۸ هزارو ۱۱۶ مترمربع حضور یافته اند و به مدت چهار روز تا یکم اذر دایر است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حاشیه این نمایشگاه به ایرنا گفت: نمایشگاه امسال با شعار « بازارها باید از مرزها بگذرد» برگزار شده و در کنار پاسخگویی به همه نیازمندی های داخلی باید صادرات محوری در دستور کار قرار گیرد.

حبیب الله انصاری » افزود: تعداد شرکت های حاضر نمایشگاه در مقایسه با پارسال ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: آنچه از شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در خواست شده همکاری مشترک با طرف های خارجی است.

 

 

برگزاری نشست پیاده سازی سامانه جامع مهندسان سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از راهاندازی آزمایشی سامانه جامع مدیریت اعضای نظام مهندسی ساختمان تا پایان امسال خبر داد و گفت: ایجاد سایر سامانههای کنترلی از جمله سامانه یکپارچه صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر اهدافی است که در این سامانه دنبال میشود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه مربوط به سامانه جامع مدیریت اعضای نظام مهندسی ساختمان با مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در جمعبندی این جلسه اعلام کرد: سامانه جامع مدیریت اعضای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به منظور جمعآوری اطلاعات مهندسان سراسر کشور و سازمانهای نظاممهندسی با هدف شناخت تمامی ظرفیتهای انسانی در بدنه مهندسی اعضا راهاندازی میشود.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه با نظارت و فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها مقاومسازی و بهسازی شدهاند، گفت: بر اساس طرح جامع مسکن، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انجام میشود.

حمیدرضا سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص ساخت، سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که بر اساس طرح جامع مسکن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است نکاتی را ارایه کرد و گفت: مشخصا بنیاد مسکن، متولی احداث مسکن در نقاط روستایی است

وزیر راه و شهرسازی:

 

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برقیکردن خطوط ریلی از جمله سیاستهای مهمی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود، اقدام دیگر این وزارتخانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای را استفاده از سوخت مازوت کمسولفور در حملونقل دریایی عنوان کرد.

به گزارش تجارت، محمد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه این وزارتخانه در تمام شقوق حملونقل، ساختمان و شهرسازی اقدامات گستردهای برای صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانهای در دستور کار خود قرار داده است، گفت: یکی از اقدامات در ساختمانسازی، مبحث ۱۹ است که بازنگری آن انجامشد و به سازمان نظام مهندسی نیز تاکید میکنیم که بر رعایت این مبحث در طراحی و ساخت، نظارت کند؛ مردم نیز باید بر رعایت این مبحث اهتمام داشته باشند زیرا رعایت آن ضمن صرفهجویی در مصرف سوخت، سهم زیادی در پیشگیری از انتشار گازهای گلخانهای خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور نیز با شتاب زیاد در چند سال اخیر در کشور انجام شده است، افزود: این حرکت به دلایل برخی مشکلات مالی تا اندازهای در رکود قرار گرفت، اما ما در سال جاری مجددا با اهتمام ویژهای توسعه ناوگان را دنبال میکنیم تا از این طریق بتوانیم با این نوسازی خودروهای فرسوده بیشتری را از مدار خارج کنیم.

اسلامی عنوان کرد: در بحث حمل و نقل ریلی نیز بحث استفاده از لوکوموتیوهای پیشرفته، نوسازی لوکوموتیوها و ناوگان ریلی را در دستور کار داریم و امسال یکی از برنامههای ما مبلغ ۲۰۰۰ میلیاردتومانی بود که از محل تبصره ۱۸ در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین یکی از آیتمهایی که دنبال میکنیم برقی کردن خطوط ریلی است که از گذشته قراردادهایی منعقد شده بود و به دنبال فعال سازی این قراردادها هستیم.

  • استفاده از سوخت مازوت با سولفور پایین در حمل و نقل دریایی

    وی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش حمل و نقل دریایی الزام IMO این است که ما بتوانیم از سوخت مازوت با سولفور کمتر استفاده کنیم که این الزام را هم از نظر قانونی و هم بهدلیل اعتقادی که ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای داریم در دستور کار سازمان بنادر و شرکتهای کشتیرانی ما قرار دارد.

  • کاهش ۳۰ درصدی زمان سفر هوایی در تعدادی از مسیرها

    وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع دیگر کاهش دادن مسافت زمان پرواز هواپیماها در فضای کشور در بحث پروازهای عبوری و کشوری است و ما امروز ۳۰ هزار کیلومتر راه هوایی جدید را در کشور ایجاد کردهایم و ۶۰ هزار کیلومتر موجود به ۹۰ هزار کیلومتر افزايش يافت؛ در بعضی از مسیرهای پروازهای عبوری و داخلی ما تا ۳۰ درصد زمان سفر را کاهش دادهایم و این امر نیز از اقدامات بزرگ انجامشده در خصوص کاهش گازهای گلخانهای در کشور بوده است.

  • تاسیس شرکت قطارهای حومهای با مشارکت بخش خصوصی و شهرداریها

    اسلامی در دستور کار قرار داشتن شهرسازی هوشمند و ریلپایه را از ديگر مباحث مورد تاكيد دانست و گفت: شهرسازی هوشمند نیز به منظور نیل به شهر سبز در وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی دنبال میشود؛ یعنی برآیند در این شهرسازی که ریلپایه و مبحث ۱۹ در ساختمانسازی آن رعایتشده و ناوگان حمل و نقل آن نیز نوسازی شده باشد، برآیند مورد انتظار وزارت راه و شهرسازی است که مردم در آن زندگی مطلوبتری داشته باشند و از آلودگی کمتری نیز رنج ببرند. در این راستا تاسیس شرکت قطارهای حومهای در کلانشهرها نیز مصوب شده است و این مورد نیز هم در قانون دیدهشده هم آییننامه و اساسنامه آن در دولت تصویب شده بود و اکنون در آستانه تاسیس این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداریها هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی درخصوص منابع نوسازی ناوگان حمل و نقل درکشور نیز گفت: منابع این طرح از محل تبصره ۱۸ قانون و منابع صندوق توسعه ملی که برای این امر در نظر گرفتهشده و با استفاده از همه ظرفیتهای داخل کشور این نوسازی را انجام خواهیم داد.

    وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی به دنبال افزایش قیمت بنزین را رد کرد و با اشاره به اینکه سهم بنزین در قیمت کالای تمامشده چندان قابل توجه نیست، گفت: سازمان تعزیزات و سایر دستگاههای مربوطه باید در صورت مشاهده با خاطیان برخورد کنند و احدی اجازه ندارد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در این خصوص قیمتها را افزایش دهد.

مصطفی صفایی معاون عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران در بازديد از پروژههای فرودگاه زاهدان از اتمام طرح های در دست اجرای فرودگاه های زاهدان، زابل و ايرانشهر تا پايان امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه های سیستان و بلوچستان، مصطفی صفایی در سفر خود به زاهدان گفت: هدف از این سفر بازدید از پروژهای در حال اجرای فرودگاه زاهدان و فرودگاه های اقماری و بررسی و کنترل پروژه هاست.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص نقش فرودگاههای سیستان و بلوچستان در توسعه پایدار این استان عنوان کرد: فرودگاه زاهدان یکی از فرودگاه های مهم کشور است که باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.

وی بیان کرد: تمام پروژه های اجرایی از جمله جابه جایی دیوار حفاظتی ضلع جنوب و شمال شرقی، ساختمان جنبی فرودگاه زاهدان و ساختمان های سپاه فرودگاه ایرانشهر و پلیس فرودگاه زابل تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صفایی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده از تمام دست اندرکاران این پروژه قدردانی کرد و گفت: مطالعات ساخت ترمینال جدید و ساختمان برج مراقبت از جمله برنامههای در دست اقدام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ايران در فرودگاه زاهدان است که تا پایان سال انجام می شود و در اوایل سال آینده به مرحله برگزاری مناقصه می رسد.

 

سرمقاله

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

سرزمین کهن و شکوهمند ایران سرشار از ذخیره های فرهنگی، طبیعی، تاریخی و انسانی است و همین سرمایه ها برای عبور از هر شرایط دشواری کافی است و می تواند موجبات افزایش ظرفیت و کارآمدی منابع و ابزارهای اداره کشور شود و می توان از این ظرفیت...... سرشار و خداداد بهترین بهره ها را گرفت و از خیزاب های پرتلاطم مشکلات عبور کرد. کشور در حال حاضر در شرایط حساس وخطیری قرار دارد و بر اساس آنچه که در ابتدای یادداشت ذکر شد عبور از شرایط دشوار فعلی با قدری تدبیر و درایت از سوی مسئولان و همبستگی ملی به هیچ وجه غیرممکن نیست و این همبستگی ملی با استفاده از ظرفیت های سرزمینی کشورمان امر مهم و غیر قابل انکاری است. اشتراکات فراوان اقوام ایرانی در حوزه های مختلف مذهبی و اجتماعی و تمسک به این اشتراکات می تواند ما را در ایجاد همبستگی ملی یاری و تقویت کند. اینکه چرا به اینجا رسیده ایم و چکار باید می کردیم تا چنین نشود بحث و مقوله ای است که بعدا و با فراغ بال باید به آن پرداخت و در حال حاضر بایستی به فکر نجات کشور از ورطه آسیب ها و نارسایی ها و تبعات ناشی از سیاست های غلط برخی کارگزاران مان باشیم و با وحدت و هموندی دست به دست هم بدهیم و مانع از آن شویم که وضعیت بدتر از این که هست بشود، بلکه تا آنجا که ممکن است و اوضاع را به سمت بهبودی و بهتر شدن سوق دهیم و موجبات تامین امنیت و آرامش مردم سرزمین مان را فراهم بیاوریم.

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

روزنامه همشهری که در سالهای اخیر به عنوان ارگان شهرداری تهران نقش مهمی در انتشار اخبار و گزارش های تبلیغاتی مرتبط با خدمات شهرداری داشته دیروز در اتفاقی عجیب اقدام به انتشار عکس کرد که انتقاد بینندگان را برانگیخت. این روزنامه در صفحه آخر خود و در بخش ......عکس روز صحنه ای از زمین خوردن عابران پیاده روی پله های پل هوایی ولنجک تهران را به تصویر کشید و در شرح عکس با عنوان "‍پله پله تا ملاقات لغزندگی" بروز این مشکلات در روز برفی تهران برای شهروندان را به سخره گرفت. عکس سقوط چهار دختر نوجوان و جوان روی پله های فلزی و پر از برف و سراسیمگی و ترس چند زن دیگر را به تصویر کشده که تلاش می کنند با اتکا به میله ها از زمین خوردن خود و یک کودک جلوگیری کنند. بالای پل چند عابر دیگر به این صحنه می نگرند و هر یک با واکنشی خاص خود در قاب عکاس به تصویر کشیده شده اند. آنچه این عکس ساده را خاص کرده متنی است که به عنوان "‍پله پله تا ملاقات لغزندگی" درشرح عکس زیر تصویر در روزنامه همشهری که ارگان شهرداری تهران شناخته می شود منتشر شده است و ماجرا را تاسف برانگیز و تلخ و دردناک می کند. دیدن چند دختر جوان که روی پله های فلزی سر خورده و به صورتی خطرناک زمین خورده اند و کیف و کلاسورهایشان رها شده بیشتر از آنکه طنزآلود یا خنده دار باشد متاثر کننده و تاسف انگیز است. در عکس 14 نفر اعم از مرد و زن و جوان و کودک و پیر به تصویر کشیده شده اند که هر یک می توانند خواهران ما، پدران و مادران ما و کودکان ما باشند. شهروندانی که به خاطر کم کاری مجموعه شهرداری در برف روبی از خیابان ها و معابر دچار حادثه شده اند و حالا با لحنی طنزآلود سوژه روزنامه منتسب به شهرداری هستند. عکاس عکس البته ننوشته شهروندانی که در روزی برفی و سرد تنها به خاطر کم کاری و غافلگیر شدن مجموعه شهرداری آن هم در حالی که از چند روز قبل هشدار بارش برف از سوی هواشناسی منتشر شده بود زمین خوردند با دستی شکسته، پایی آسیب دیده و یا ضربه ای هولناک بر سر از جا برخاستند یا از آن سقوط جان سالم به در بردند. هر چند نیم نگاهی به افزایش محسوس آمارهای مربوط به شکستگی دست و و پا و لگن در روزهای برفی تهران خود گویای سرنوشت حوادثی از این دست است. این البته نخستین بار نیست که روزنامه همشهری به صورتی مستقیم یا غیر مستقیم به انتقاد از عملکرد شهرداری تهران می پردازد. این روزنامه در تیتر نخست شماره روز یکشنبه خود بعد از بارش برف تهران با تاکید بر غافلگیر شدن شهرداری به انتقاد از وضعیت معابر شهری پرداخت که در نوع خود بی سابقه بود و مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت و برخی رویکرد تازه مدیران روزنامه همشهری در انتقاد از عملکرد شهرداری را نشانه استقلال نشریه و به فال نیک گرفتند اما انتشار این عکس و شرح آزار دهنده آن انگار نمک پاشیدن به زخم مردمی است که در روزهای آلوده ، پرترافیک و برفی تهران با هزار و یک مشکل دست به گریبانند و نباید زمین خوردنشان بهانه ای برای تمسخر یا حتی تسویه حساب ها باشد.