قوانین مزاحم از سر راه تولید برداشته شود

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است تنقیح قوانین یکی از مسیرهایی است که میتواند قوانین مزاحم سر راه تولید را بردارد.

سیدمحمدجواد ابطحی درگفت‎وگو با خانه ملت، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان و تأکید ایشان بر حذف دستورالعمل های مزاحم کار تولید، گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص چند بار تذکر داده اند و لازم به ذکر است یکی از کارهای مفیدی که انجام شد تنقیح قوانین بود که سه قوه کارشناسان خود را با جدیت وارد این موضوع کردند تا قوانین مزاحم و متروکی که موثر نبوده و مانع برخی اقدامات است حذف شود.

 

بی توجهی به نحوه تشکیل اجتماعات

عضو کمیسیون شوراها ی مجلس اظهار داشت: بررسی طرح نحوه تشکیل اجتماعات و راهپیماییها در صحن مجلس آن هم در شرایط فعلی بیش از گذشته اهمیت یافته اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است. بر اساس اصل 27 قانون اساسی تجمعات و راهپیمایی ها به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و برای اجرایی شدن بهتر آن طرحی با عنوان " نحوه تشکیل اجتماعات و راهپیماییها"تدوین شده اما هنوز در صحن مجلس مورد برسی قرار نگرفته است. قاسم میرزایینیکو در گفتوگو با خانهملت گفت: برای تفسیر این اصل در قانون اساسی پیشتر وزارت کشور طرحی را به کمیسیون ماده 10 احزاب فرستاد و دولت نیز تصویب کرد اما دیوان عدالت اداری آن را رد کرد.

 

اروپا خسارت ایران را جبران کند

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اروپاییها با نگاه واقع بینانه به برجام باید راهکارهای عمل به تعهدات برجامی خود و جبران خسارت ایران را بررسی و اجرایی کنند تا ایران را در برجام حفظ کنند.

به گزارش تجارت، جلیل رحیمی جهانآبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت با اشاره به نشست آتی مقامات آلمان، فرانسه و انگلیس درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات برجام گفت: اروپاییها در مدت زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و ایران کاهش تعهدات برجام را در دستور کار خود قرار داد، هیچ اقدامی جهت جبران خسارات ما انجام ندادند زیرا توانایی مقابله با دولت آمریکا را ندارند.

موضع گیری رهبری

آبی بر آتش اغتشاشگران

سخنگوی دولت گفت: تشکر دولت از مردم را اعلام میکنم، شواهد نشان می دهد از یکشنبه کسانی که در خیابان ماندند هدفشان اغتشاشگری بود. در هیأت دولت از هوشمندی رهبر انقلاب سپاسگذاری شد که با پیشبینی موضعی گرفتند که آبی بر آتشی بود که برخی برافروختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی ادامه داد: روز گذشته در هیأت دولت به اغتشاشات پرداخته شد. تصمیم دولت این است که تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم و نیز تاکید شد شرکتهای دولتی صمت و جهاد نظارت هر روزه و مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به این که گزارش شبکه ملی اطلاعات در دولت اعلام شد، گفت: از کارهای وزیر ارتباطات سپاسگذاری شد. بحث اینترنت هم مطرح شد که به شورای امنیت محول شده که با در نظر گرفتن آرامش وصل خواهد شد، برخی باید هزینه سوءاستفاده از تکنولوژی را بپردازیم.

ربیعی ادامه داد: سه گروه به خیابانها آمدند که گروه اول نگران بودند و این قابل درک است. گروه دوم از جریانهایی بودند که میخواستند بحران اجتماعی ایجاد کنند. به ما گفتند برخی اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمیدهند و به برخی لولهها دینامیت بسته بودند؛ چه کسی از این انفجار سود میبرد.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح معیشتی تا چه زمانی ادامه مییابد، اظهار کرد: طرح معیشتی «تا» ندارد و این طرح ادامه خواهد یافت. این طرح اکنون قانون برنامه ششم و مصوبه دولت را دارد و برای اجماع عمومی هم مصوبه سران قوا را دارد و در قوانین بودجه سالانه هم پایدار خواهد ماند. هر وقت منابع جدیدتری به دست آوریم، بیشتر کسری طرح حمایت معیشتی را جبران میکند.

اینترنت در صورت ادامه آرامش

وصل خواهد شد

رئیس دفتر رئیسجمهور گفت: انشاالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل میشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود واعظی رئیس دفتر رئیسجمهور در پایان جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره در پاسخ به این پرسش که قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است، اظهار کرد: در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند.

وی درباره زمان وصل شدن اینترنت خاطر نشان کرد: انشاالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل میشود. رئیس دفتر رئیسجمهوری در پاسخ به پرسشی درباره علت درگیری میان روحانی و رحیم پور ازغدی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من در جلسه نبودم. واعظی درباره طرح حمایت معیشتی، گفت: قطعاً افرادی چون کارگران، کارمندان، زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی که در مناطق محروم زندگی میکنند، مشمول این طرح هستند. وی با بیان اینکه قرار است از ۱۸ میلیون خانوار یا ۶۰ میلیون نفر از مردم حمایت معیشتی شود، افزود: کسانی که فکر میکنند مستحق دریافت این حمایت معیشتی هستند، در سامانهای که اعلام خواهیم کرد، این موضوع را مطرح کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. رئیس دفتر رئیسجمهور درباره حمایت برخی از غربیها از اغتشاشات اخیر ایران، اظهار داشت: برخی از کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و به ویژه آمریکا تصور کردند چهار نفری که به خیابانها آمدند، اغتشاش کردند و چند جا را آتش زدند، همه مردم ایران هستند.

واعظی افزود: افرادی چون «پومپئو» و «ترامپ» با عجله ابراز خوشحالی کرده و ذوقزده شدهاند درحالیکه ما بارها گفتهایم آنان مردم ایران را به خوبی نمیشناسند چرا که ممکن است مردم ما کمبودهایی از نظر معیشتی، انتقادهایی را به برخی از بخشها داشته باشند اما ما مشکلات خود را در داخل ایران حل خواهیم کرد و اجازه نمیدهیم که پای دشمنان و خارجیها وارد این مسائل شود.

بوی فسادِ خصوصیسازی

همه جا را در برگرفته است

جمعی از کارگران کارخانهها و کارگاههای سراسر کشور صبح دیروز به مناسبت سالروز تصویب قانون کار، در مقابل خانههای کارگر شهرستانها و استانهای مختلف حضور یافتند تا صدای خود برای دریافت مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانند. دبیرکل خانه کارگر در این مراسم گفت: امروز فجایع و بلایای مختلفی کارگران، بازنشستگان، بیکاران و ... را تهدید میکنند. یکی از این فجایع خصوصیسازی است که روح منفعتطلبی و بوی فساد آن همه جا را فرا گرفته است. خصوصیسازی بدنه جامعه را درگیر کرده و تا راس آن پیش رفته است. به گزارش ایلنا علیرضا محجوب دبیرکل افزود: به تمام مسئولان هشدار میدهم که از خصوصیسازی و دفاع از آن فاصله بگیرند. امروز بخش خصوصی انگشت اتهام خود را به سمت کارگران میگیرد و آنها را متهم به زیادهخواهی میکند، درحالیکه قربانیان خصوصیسازی یعنی کارگران از همه حقوق به رسمیت شناخته خود در قانون کار به واسطه خصوصیسازی دور شدهاند. برای نمونه ماهها دستمزد دریافت نکردند، حق ایجاد تشکل را ندارند و زمانی که دست به اعتراض میزنند به آنها میگویند: چرا این کار را میکنید! محجوب با اشاره به شرکتهایی که در سالهای گذشته به واسطه خصوصیسازی تعطیل شدند، گفت: شرکتهایی مانند بافتکار، چیت ری، ارج، آزمایش و صدها کارخانه دیگر که نام بردن از اسمشان ساعتها وقت میخواهد به واسطه خصوصیسازی تعطیل شدند. من به زودی گزارش مبسوطی از این شرکتها ارائه میکنم. وی با اشاره به استدلالهایی که در دفاع از خصوصیسازی آورده میشود، گفت: مگر نگفتید که خصوصیسازی روان و آباد میکند اما ما جز تخریب و تعطیلی چیزی از آن ندیدیم. درحالیکه قانون کار به کارگران منزلت بخشید خصوصیسازی به دنبال بیمنزلت کردن کارگران است. خصوصیسازی بازار کار را بسته است و کاری کرده تا جوانان مشتاق برای ورود به بازار کار به در بسته بخورند.

رییس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت بیان کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری گفت: ملت ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرونآمدند و نشان دادند علیرغم مشکلات اقتصادی و گلهها از مدیریت کشور، هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه در جلسه هیات وزیران با قدردانی از اجتماعات عظیم و خودجوش مردم در شهرهای مختلف کشور از جمله زنجان، تبریز، شهر کرد و سایر شهرها علیه آشوبگرها، تاکید کرد: این بزرگترین نمایش قدرت ملت ایران است و در این جریانات هم توان دشمنان ما مشخص شد و هم میزان ایستادگی، بزرگواری و عظمت ملت ایران به نمایش درآمد.

رئیس جمهوری در جلسه هیات وزیران اظهارداشت: میخواهم از ملت بزرگ و هوشیار ایران تشکر و سپاسگزاری کنم و به خاطر آگاهی، صبوری و موقع شناسی مردم سر تعظیم فرود بیاورم. مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و نشان دادند علیرغم اینکه ممکن است مشکلات اقتصادی و یا گله هایی از مدیریت کشور داشته باشند، اما هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران به خوبی آگاه هستند که هدف اصلی خودکفایی کشور در زمینه تامین انرژی است تا محتاج به بیرون نباشیم و بتوانیم با تولیدی که در داخل انجام می دهیم انرژی مورد نیاز را به درستی تامین و به طور صحیح مصرف کنیم و مقداری عدالت را در جامعه پیاده و اجرا نماییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به دنبال این هستیم که از یارانه سوخت، مردم نیازمند بیشتر از آنهایی که غیرنیازمند هستند استفاده کنند، گفت: آنچه حاصل طرح اصلاح قیمت انرژی بوده، پرداخت مبالغی به ۱۸ میلیون خانوار متوسط و کم درآمد است که بر این اساس دو مرحله آن تاکنون در تاریخ ۲۷ آبان برای حدود ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار خانوار و در تاریخ ۲۹ آبان برای ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار خانوار وجوه مورد نظر پرداخت شده و به مابقی خانوارها نیز روز شنبه پرداخت خواهد شد.

روحانی افزود: ممکن است طرح اصلاح شامل برخی از افراد بشود که حتی خودشان از دریافت یارانه ها انصراف داده بودند و در این گروه ها هستند به گونه ای که برخی افرادی که مبالغ را دریافت کرده اند نمی دانستند که این پول از کجا آمده و دچار تعجب شده بودند که باید در این راستا توضیحات بیشتری برای مردم بیان شود.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: مردم در این حوادث نشان دادند که نقشه آشوب و حادثه سازی دشمن و تلاش سرویس های بیگانه و تروریستی را به خوبی می شناسند و فریب آنها را نمیخورند.

روحانی با اشاره به گزارش وزیر کشور در جلسه امروز هیات دولت به عنوان مسوول اجرای طرح و ارائه آمار و ارقام افرادی که در چند روز اخیر به خیابان ها آمده بودند، گفت: مشخص شد که چه تعداد از افراد به خیابانها آمده بودند و آشوبگران تعداد کمی از آنها بودند؛ منتهی آشوبطلبان سازمان یافته، برنامهریزی شده و مسلح بودند که کاملا بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست ها و آمریکاییها اقدام کردند.

  • مردم پیروز شدند

    رئیس جمهور اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم ما در حوادث مختلف در برابر نقشه دشمن پیروز شدند و این بار هم در اغتشاشات که نقشه دشمن برای ایجاد ناامنی بود مردم به پیروزی رسیدند و آنهایی که در ۲ سال گذشته با اعمال تحریمهای حداکثری ناامنی و اقدام علیه نظام را طراحی کرده بودند و به دنبال این بودند که این فشار باعث شود روزی مردم علیه نظام به خیابانها آمده و ایستادگی کنند، نتوانستند موفق شوند.

    وی تاکید کرد: علیرغم فشار دشمنان در سالهای ۹۷ و ۹۸ مردم نشان دادند که نسبت به منافع و امنیت ملی و یکپارچگی خود حساس هستند و معلوم شد دشمنان ملت ایران که در این دو سال و سالهای گذشته برنامهریزی گستردهای برای آشوب طلبان داشته اند چقدر سربازان کمی داشته اند؛ گرچه انسانهای شروری را به خدمت گرفته بودند و خسارات زیادی به زندگی و جان مردم وارد کردند و حتی به کودکان و نوجوانان هم رحم نکردند و با سلاح گرم و سرد به مردم حمله کرده و به مغازه ها، خانه ها، داروخانه، مراکز پزشکی و اماکنی که خدمات رسان به مردم بودند، خسارت وارد کردند. این نشان می دهد که این جمع کوچک ضد کشور و علیه وطن و منافع ملی اقدام کردند.

    روحانی با اشاره به نمایش قدرت ملت ایران علیه آشوبگران در روزهای اخیر ادامه داد: ملت ایران همواره به دنیا هوشیاری، بیداری، اتحاد و همبستگی خود با کل نظام را نشان میدهند و ما باید همواره نسبت به نقدها و نظرات مردم گوش شنوا داشته باشیم هرچند آنهایی که نقد دلسوزانه دارند همیشه زمان شناس بوده و میدانند که چه وقت باید برای از بین بردن نقشههای دشمنان در برابر آنها متمرکز شوند.

  • هماهنگی بیشتر قوا

    رئیس جمهور با تقدیر از ملت ایران و رهبر معظم انقلاب که با بیانات حکیمانه خود مردم را راهنمایی و واقعیت ها را تبیین کردند، گفت: دولت همچنان مانند گذشته در طرح های مهم با دو قوه دیگر در جلسات هماهنگی و مشورت می کند و همانطور که این بار نیز با تصمیم سران سه قوه و با هماهنگی دو قوه دیگر فعالیت خود را برای کمک به خانوارهایی که تحت فشار بیشتر اقتصادی هستند انجام داده ایم، در آینده نیز هر طرحی داشته باشیم با دو قوه دیگر هماهنگ خواهیم بود.

    رئیبس دولت دوازدهم با تقدیر از تلاش های وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و وزارتخانه هایی که در خدمات رسانی به مردم در شرایط سخت سهیم بودند، گفت: از وزرایی که در بخش اقتصاد برای آرام کردن اقتصاد و بازار جامعه تلاش می کنند نیز تشکر می کنم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه مردم، کسبه و بازاریان هم همکاری کردند و در کنار این طرح و نظام بودند، اظهار داشت: باید از عزیزانی که در این ایام برای امنیت ایران شهید شدند و صدمه دیدند و مجروح شدند یاد کنیم؛ تعدادی از افتخارآفرینان ما در نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در این جریانات دچار آسیب شدند که نسبت به عظمت و تلاش های آنان سر فرود آورده و با خانواده های عزیز و بزرگوار آنان ابراز همدردی می کنیم.

    روحانی تاکید کرد: نیروهای فداکار کشور نشان دادند که برای امنیت مردم و حفظ اموال و آرامش آنان، از نثار جان خود نیز دریغ نکرده و ایستادگی می کنند.

سردار سلامی در دیدار فرمانده ارتش پاکستان تاکید کرد؛

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران از آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان دشمنان مشترک جهان اسلام یاد کرد و بر ضرورت وحدت و همگرایی هرچه بیشتر امت اسلام برای مقابله با توطئههای شوم دشمنان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سپاه، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان که در رأس یک هیات عالیرتبه نظامی به کشورمان سفر کرده است، روز چهارشنبه با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه، با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

سلامی در این دیدار از آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی به عنوان دشمنان مشترک جهان اسلام یاد کرد و با قدردانی از تلاشهای سازنده پاکستان در کاهش تنش در منطقه، بر ضرورت وحدت و همگرایی هرچه بیشتر امت اسلام برای مقابله با توطئههای شوم دشمنان تاکید کرد.

وی راهبرد دو کشور ایران و پاکستان در توسعه امنیت پایدار مناطق مرزی را مشترک و درهم تنیده توصیف کرد و افزود: ما در دفاع از امت اسلامی جغرافیای جهان اسلام را در نظر داریم و هرگز تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نمیشویم.

پاکستان و ایران همسایگانی با وجوه اشتراک فراوان دینی، فرهنگی و دارای مرزهای مشترک هستند

ژنرال قمر باجوا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان؛ ایران و پاکستان را همسایگانی با وجوه اشتراک فراوان دینی، فرهنگی، تاریخی و دارای مرزهای مشترک دانست و این مهم را زمینهساز توسعه هر چه بیشتر همکاریهای دو کشور توصیف کرد.

وی همچنین از ایفای نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری درمنطقه بویژه در عراق و سوریه قدردانی کرد.

گسترش مناسبات نظامی و امنیتی، توسعه تعاملات در برقراری امنیت و مقابله با اشرار و گروههای تروریستی در مرزهای مشترک، انتقال تجربیات و ارتقای همکاریهای آموزشی و پژوهشی از مهمترین محورهای گفت وگوی ژنرال باجوا و فرمانده کل سپاه بود.

آیتالله جنتی مطرح کرد؛
 

گروه سیاسی: دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه حساب معترضان از اشرار جداست و دغدغه های مردم باید درک شود، گفت: با هوشیاری مردم صف معترضین از آشوبگران طی چند روز جدا شد و دشمن ناکام ماند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، آیتالله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز - چهارشنبه - در جلسه این شورا به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: جلب نظر مردم و اقناع آنها و حمایت نخبگان، مقدمه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بود که مغفول واقع شد.

وی افزود: مسئولان میبایست برای چنین جراحی مهمی از مدتها پیش اذهان و افکار عمومی را آماده میکرند و از فواید چنین طرحی همچون واریز بسته حمایتی که برای خود مردم مفید بود، سخن میگفتند و در مقابل به مضرات ارزانی بنزین همچون قاچاق گسترده سوخت اشاره میکردند که متأسفانه این اقدام به خوبی صورت نگرفت. دبیر شورای نگهبان با اشاره به نگرانی مردم از اجرای این طرح، حساب معترضان را از اشرار جدا دانست و افزود: همه آنهایی که اعتراض کردند و به خیابانها آمدند از اشرار نبودند و دغدغههای مردم باید درک شود؛ اکنون هم گرانی وجود دارد و اگر بخواهد این طرح، فشار جدیدی به اقشار ضعیف وارد کند، صحیح نیست. آیت الله جنتی در ادامه به تخریب اموال عمومی اشاره و تأکید کرد: ناامنی و آشوب خواست مردم نیست؛ غارت اموال و آتش زدن خانهها و مغازهها کار مردم نیست؛ حمله با اسلحه و چاقو به مردم و مأموران انتظامی کار مردم نیست؛ مختل کردن رفتوآمد و ایجاد راهبندان کار مردم نیست؛ نیروی انتظامی از امنیت و آرامش مردم در برابر اشرار دفاع کند. وی تصریح کرد: حمایت مقامات آمریکایی، خاندان منحوس پهلوی و منافقین جنایتکار از آشوبها و شدت و گستره خشونت و تخریب انجام شده توسط اشرار، نشان میدهد که دشمن از قبل، طراحی چنین اقدامی را کرده بود، اما مترصد بستری بودند که بر روی آن، خباثتهای خود را اجرایی کنند و از فرصت پیش آمده - اعتراض به گرانی بنزین- استفاده کرد، البته با هوشیاری مردم صف معترضین از آشوبگران طی چند روز جدا شد و دشمن ناکام ماند. دبیر شورای نگهبان به راهپیمایی خودجوش روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور همچون تبریز، زنجان و شهرکرد و اعلام برائت مردم از آشوبها اشاره کرد و گفت: این راهپیماییها نشان داد مردم انقلاب و نظام اسلامی و رهبری را دوست دارند و نمیخواهند دشمن از اعتراضات و مطالبات آنها سوء استفاده کند.

گروه سیاسی: سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه درگذشت سفیر اسبق ایران در یونسکو را تسلیت گفت

«سید عباس موسوی» در حساب شخصی خود در توییتر با انتشار عکسی از پرفسور فضلالله رضا نوشت: صد سال تکاپو، صد سال افتخار؛ پرفسور فضلالله رضا چهره در نقاب خاک کشید.

وی ادامه داد: این نادره علم و ادب از هر رشتهای خرمنی اندوخت و پس از کسب افتخارات و گسترش مرزهای دانش، با ایران ماند و ایرانی زیست تا جاودانه شد. درگذشت استاد رضا را به خانواده و دوستداران ایشان از صمیم قلب تسلیت میگویم.

به گزارش ایرنا، پرفسور فضلالله رضا دانشمند پرآوازۀ ایرانی، ریاضیدان، شاعر و استاد حوزه مهندسی برق بود که صبح امروز در ۱۰۵ سالگی و در اُتاوای کانادا چشم از جهان فروبست.

مسئولیت نمایندگی ایران یونسکو و ریاست دانشگاه تهران از جمله مسئولیتهای پرفسور فضلالله رضا محسوب میشود.