استفاده از روش های به روز و علمی موجب شد؛

 

گروه اصناف: صنعت پرورش میگو به عنوان یک فرصت شغلی زودبازده و در عین حال سودآور میتواند در کنار سایر اقلام صادرات غیر نفتی دروازههای جهانی را به خود اختصاص دهدو در عبور از اقتصاد نفتی به کشور کمک کند.

جزیره قشم فرصتی ناب در خلیج فارس است که نعمت را بر ساحل نشینان تمام کرده و با موهبتهای خدادادی آن، زمینه ساز رشد صنایعی همچون توسعه شیلات، صنایع پتروشیمی، انرژی پاک و گردشگری است.در سال های اخیر قشم به عنوان یک منطقه پیش‎رو در حوزه فعالیتهای شیلاتی بین سرمایهگذاران شناخته شده و متقاضیان زیادی آماده ورود به عرصه تولیدات صادرات محور در این منطقه هستند. با سیاستهای سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای موجود جزیره و توسعه متوازن اقتصادی بین جوامع محلی، رویکرد جدیدی در فعالیتهای صنعتی مرتبط با دریا و آبزیان ایجاد شدهاست. استفاده از روش های به روز و علمی، جزیره قشم را به یکی از قطبهای پیشرو در حوزه خدمات صیادی و چرخه شیلات کشور بدل کرده تا نه تنها تامینکننده اقتصاد جامعه محلی باشد، بلکه به چرخش ارزآوری کشور نیز کمک کند. گسترش صنایع شیلاتی همچون پرورش میگو، ماهی در قفس، جلبک، فرآوری ماهی خشک و... با اولویت سرمایه گذاری توسط جامعه محلی، نشاندهنده مثبت بودن سیاست های اعمال شده است. صنعت پرورش میگو یک ظرفیت مهم برای توسعه قشم است که با توجه به موقعیت مناسب جزیره، بستر لازم جهت رشد این صنعت برای تولید محصولات با قابلیت صادرات فراهم است.

کاهش زمان تولید، افزایش بهره وری تولید، افزایش دورههای پرورشی و بهینهسازی ضریب تبدیل محصول برای ورود به بازار جهانی از مهم ترین مزیت های پرورش میگو به شیوه متراکم در جزیره قشم است.

  • ایجاد ۸۲ فرصت شغلی در مزرعه پرورش میگو

    مدیرعامل شرکت پدیده صدف قشم به ایرنا گفت: طرح سایت پرورش میگو شرکت پدیده صدف قشم با هدف افزایش تولید در حوزه شیلات و اشتغالزایی پایدار برای جامعه محلی، در آبان ماه ۱۳۹۷ کلنگزنی شد. عبدالجلیل امینی افزود: این مجموعه در زمینی به مساحت ۲۰۳ هکتار در سه مرحله و با اعتباری افزون بر ۱۹۰ میلیارد ریال توسط در روستای نقاشه جزیره قشم شروع به کار کرد. وی ادامه داد: در این سایت، ۱۳ مزرعه با ۱۹۳ حوضچه هفت هزار مترمربعی ساخته می شود که ۸۲ فرصت شغلی ایجاد میشود و ۱۶۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم فعالیت خواهند داشت. رئیس شورای شهرستان قشم تصریح کرد: ۹ ماه پس از کلنگ زنی این مجموعه، ۲۸ استخر مورد بهره برداری قرار گرفت و نخستین برداشت مزرعه حدود ۱۰۰ تُن بود که با ۷۰۰ هزار دلار ارزآوری برای جزیره و کشور همراه شد. به گفته وی، در حال حاضر تنها ۴۰ هکتار از این مزرعه به زیر کشت رفته است و پیشبینی میشود با به بهره برداری رسیدن سایر استخرها سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ تُن میگو در این مزرعه تولید شود.امینی افزود: برداشت مزرعه پرورش میگو در این مزرعه در حالی صورت گرفت که خریدار چینی، تمام میگوی تولید شده توسط این مزرعه را پیشخرید کرده بود. علاوه بر چین،کشورهای فرانسه، روسیه و امارات مهمترین مشتریان میگوی تولید شده در قشم هستند.

  • افزایش ۴۴۵ درصدی سرمایهگذاری در بخش پرورش میگوی قشم

    مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم به ایرنا گفت: در سال جاری سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو ۴۴۵ درصد افزایش داشت.حامد عبداللهی فینی افزود: با وجود افزایش میزان سرمایه گذاری و ظرفیت تولید، زمینهای واگذار شده واحدهای مربوط کاهش پیدا کرد و در مقابل، استفاده از فناوری روز دنیا در واحدهای فعال پرورش میگو قشم افزایش یافتهاست. وی با تاکید بر محدودیت‎های موجود در بحث واگذاری زمین در جزیره قشم بیان کرد: در حال حاضر گسترش پرورش میگو به روش متراکم، بهترین گزینه برای توسعه این صنعت است.عبدالهی افزود: یک هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در سطح این جزیره برای پرورش میگو در نظر گرفته شده که بیشتر این اراضی در منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است.وی ادامه داد: ۲۲ دوره تخصصی مهارتی در سه سطح عمومی، کارشناس فنی و تخصصی در حوزه شیلات و پرورش آبزیان جزیره با همکاری موسسه آموزش عالی قشم برگزار می شود. مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: این دورهها با هدف آموزش اصولی فعالان محلی حوزه شیلات و ارتقای سطح علمی و مهارتهای شیلاتی آنان اجرا میشود.وی افزود: دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، افزایش ضریب تولید و ایمنی و استانداردسازی صنایع شیلاتی و زنجیره ارزش محصولات این صنعت با تکیه بر آموزش علمی و مهارتی از اهداف مورد نظر برای توسعه پایدار جزیره توسط سازمان منطقه آزاد قشم است.

توافق تهران و کابل درباره تحویل حقابه ایران

معاون آب و آبفای وزارت نيرو با اشاره به برگزاری بيستويکمين اجلاس کميته مشترک کميساران آب هيرمند در تهران، گفت: طرفين در این نشست موفق شدند در خصوص مسائل مهمی همچون زمانبندی ايجاد سامانههای اندازهگيری تحويل حقابه ايران توافق کنند.قاسم تقیزاده خامسی، کميسار آب هيرمند در گفتوگو با پاون گفت: در این جلسه طرف افغان طرح کلی ارائه شده از سوی طرف ايرانی برای مطالعه سامانههای برداشت و اندازهگيری حقابه در مرز مشترک را پذيرفت و مقرر شد در يک برنامه زمانی منسجم بررسیهای تکميلی به صورت دوجانبه و مشترک ادامه يابد.تقیزاده خامسی ادامه داد: در اين اجلاس برای اولين بار افزون بر موضوع حقابه هيرمند، مسائل گرد و غبار در منطقه سيستان نيز به تفصيل مورد بحث قرار گرفت.

 

آب و برق گران نمیشود

وزیر نیرو گفت: پس از افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد.به گزارش خانه ملت، رضا اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو تابع مقررات و قوانین است به همین دلیل پس از تغییر قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد لذا مردم نگران این موضوع نباشند.رضا اردکانیان همچنین گفت: بنده به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی با روسیه، روز پنجشنبه با هیأتی از دستگاههای مختلف برای عملیاتی کردن دریافت وام ۵ میلیارد دلاری دولتی این کشور به ایران عازم مسکو خواهم شد.وزیر نیرو ادامه داد: این وام در مجلس ما به تصویب رسیده و قرار است برای عملیاتی کردن دو پروژه مهم نیروگاه ۱۴۰۰ واتی هرمزگان صرف شود.

 

مصرف گاز کل کشور رکورد زد

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با مصرف ۶۹۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در داخل کشور رکوردی تازه در مصرف این سوخت پاک ثبت شد.مهدی جمشیدیدانا در گفتوگو با شانا مصرف گاز کشور را در مقایسه با دهههای گذشته بیسابقه خواند و گفت: در دهههای گذشته هیچگاه شاهد چنین سرما و بارندگی در آبانماه نبودیم بنابراین مقدار مصرف گاز نیز همواره پایینتر از رقم کنونی بوده است.وی افزود: روز سهشنبه، ۲۸ آبانماه، میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی کشور از مرز ۵۱۶ میلیون مترمکعب تنها در یک روز عبور کرد. میزان مصرف گاز بخش صنعتی ۱۲۷ میلیون مترمکعب و بخش نیروگاهی نیز ۵۰ میلیون مترمکعب بود.جمشیدیدانا تصریح کرد: استان تهران بیشترین میزان مصرف گاز خانگی را به خود اختصاص داده است.

مصرف آب شرب پایین نمی آید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه برداشت بیرویه آب در طی سالهای گذشته باعث شده تا بسیاری از دشتها با فرونشست مواجه شوند، اظهار داشت: موضوعی که امسال شهر تهران با آن در خصوص مصرف آب مواجه بود این بود که امسال رکورد مصرف آب پایتخت زده شد اما این پایان ماجرا نبود.محمدرضا بختیاری در گفتوگو با خبرگزاری فارس، ادامه داد: چرا که علیرغم عبور از فصل تابستان و آغاز فصل سرما همچنان مصرف آب در شهر تهران زیر 3 میلیون مترمکعب آب نمیآید.وی تأکید کرد: در کشورهای پر بارش و اروپایی علیرغم اینکه بارشها مناسب است و دغدغهای از بابت آب کافی وجود ندارد اما در این کشورها مدیریت مصرف آب جدی گرفته میشود.

مصرف سیانجی در کشور افزایش یافت

مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از افزایش روزانه ۲ میلیون مترمکعبی مصرف سیانجی در کشور همزمان با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت خبر داد و گفت: پیشبینی میکنیم مصرف سیانجی در کشور با اجرای این طرح به روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.حسن قلیپور در این باره به شانا گفت: تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در جایگاههای عرضه سیانجی کشور توزیع میشد که این رقم با اعلام طرح سهمیهبندی بنزین و همزمان با اجرای این طرح بهطور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.وی با اشاره به مزایای سوخت پاک سیانجی افزود: با همکاری موسسه استاندارد در تلاشیم جایگاههای عرضه سیانجی را که غیرعملیاتی شده بودند، هر چه زودتر عملیاتی کنیم.

آماده باش توزیع برق کشور

در روزهای پربارش

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اعلام آمادگی توزیع برق تهران بزرگ برای خدمترسانی در شرایط نامساعد جوی گفت: تمام اکیپ های بحران و نیروگاهی کشور به صورت شبانه روزی به منظور خدمترسانی به شهروندان در شرایط نامساعد جوی آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.مصطفی رجبی مشهدی، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: متاسفانه به علت بارش سنگین برف در ابتدای هفته چندین مورد خاموشی در شبکه برق شمال پایتخت، ناشی از سقوط درختان، نیروهای عملیاتی منطقه برق شمیران با حضور به موقع و تلاش جهادی در شرایط نامساعد جوی و ترافیکی، موفق به برقراری جریان برق مشترکان در کوتاهترین زمان ممکن شدند.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تشریح کرد؛

گروه انرژی: مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به تخصیص سهمیه به خودروهای فرسوده اشاره کرد:بر اساس مصوبه پلیس راهنمای و رانندگی برای خودروهای فرسوده با عمر ۲۵ سال و موتور سیکلت با عمر ۱۰ سال کارت سوخت صادر نمیشود وبا این وجود شرکت پخش فراوردههای نفتی در صورت تغییر سیاست در این خصوص، آمادگی صدور کارت جدید را دارد.

شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: مصوبه دولت به ما میگوید که فقط سهمیه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها ذخیره می شود و سهمیه ناوگان عمومی در پایان ماه، به ماه بعد منتقل نمی شود.

  • موتورسیکلتهای بالای 10 سال نه کارت سوخت دارند و نه سهمیه بنزین

    وی افزود: موتورسیکلتهای با سن بالای 10 سال بر اساس مصوبه هوای پاک، فرسوده تلقی می شوند و بر اساس قانون به آنها کارت سوخت داده نمی شود، از اینرو سهمیه بنزین نیز ندارند؛ اگر بخواهد این قانون تغییر کند، باید به ما ابلاغ شود؛ تا این لحظه هیچ ابلاغی به شرکت نفت برای اینکه به دارندگان موتورسیکلتهای با سن بالای 10 سال، کارت سوخت بدهیم، صورت نگرفته است، اما هر زمان این ابلاغ صورت بگیرد ما آمادگی داریم که به آنها کارت سوخت و سهمیه بدهیم.

  • پیکهای موتوری چگونه سهمیه بنزین بگیرند؟

    رضایی در خصوص سهمیه بنزین پیکهای موتوری گفت: در آخرین کارگروهی که متشکل از وزارتخانههای کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه بود، آنجا مصوب کردند که فعالان پیکهای موتوری به شرط آنکه پیمایش داشته باشند و سامانه داشته باشند که وزارت کشور طبق آن، پیمایش آنها را با عنوان موتورسیکلتهای حمل بار شهری مورد تأیید قرار دهد، ما به صورت اعتباری و بر اساس تفاوت نرخهای اول و دوم به آنها سهمیه بنزین می دهیم. وی ادامه داد: تاکسیهای اینترنتی هم باید پیمایششان تأیید شود و بعد از تأیید پیمایش توسط وزارت کشور، سهمیه اعتباری آنها واریز می شود.

  • کسانی که در چند تاکسی اینترنتی فعالاند چطور سهمیه میگیرند؟

    مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اینکه "اگر کسی در دو برند متفاوت تاکسی اینترنتی به صورت همزمان فعال باشد، چگونه سهمیه دریافت می کند"، گفت: بر اساس مجموع پیمایش در تمامی برندهای تاکسی اینترنتی که فعالیت می کند، سهمیه اعتباری دریافت خواهد کرد. وی افزود: اگر فردی که در تاکسیهای اینترنتی یا پیکهای موتوری مشغول فعالیت است و سهمیهای دریافت نمیکند، باید از شرکت کارفرمای خود و یا اتحادیه مربوط به فعالیتاش پیگیری کند تا میزان پیمایش وی در سامانهای ثبت شود، و اتحادیه و شرکتهای مربوطه، از وزارت صمت و وزارت کشور پیگری می کنند و در این صورت است که وزارت کشو میزان پیمایش این فرد را تأیید کرده و سهمیه به صورت اعتباری در پایان هر ماه به وی تعلق میگیرد.

  • ۸۰۰ هزار کارت سوخت در صف تولید

    شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره تعداد کارت سوخت های در دست تولید گفت: در روزهای اخیر روزانه به طور میانگین ۷۰ هزار کارت سوخت برای تولید به ما ارجاع داده شد، این در حالی است که ظرفیت تولید کارت سوخت ما در روز ۳۰ هزار کارت است.

    وی افزود: هم اکنون ۸۰۰ هزار درخواست تولید کارت داریم که عدد میانگین ۷۰ هزار درخواست جدید در روز به این رقم اضافه می شود. ما در ماه های گذشته چندین مرتبه از مردم درخواست کردیم که اقدام به دریافت کارت سوخت خود کنند و حتی یک مرتبه سوختگیری با کارت سوخت شخصی داشته باشند تا مشکلات احتمالی سریع تر برطرف شود. با این وجود بسیاری از مردم در این زمینه اقدامی انجام ندادند و اکنون با حجم زیادی از درخواست مواجه هستیم. وی با تاکید بر اینکه محدودیتی در کارت سوخت خام نداریم، تصریح کرد: سایت های تولید که کارت سوخت را شخصی سازی می کنند محدودیت دارند، البته در تلاش هستیم که این ظرفیت را افزایش دهیم تا روند تولید کارت سوخت سرعت بگیرد. این مقام مسوول درباره مدت زمان تولید کارت سوخت نیز توضیح داد: پیش از ایام سهمیه بندی سوخت، مدت زمان تولید کارت سوخت بین ۲ تا ۳ هفته بود که اکنون به حدود یک ماه تا یک ماه و نیم رسیده است، البته نمی توانم عدد دقیق اعلام کنم چون در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستیم این عدد می تواند کاهش داشته باشد و کارت سوخت ها با سرعت بیشتری به دست مردم برسد. وی درعین حال تاکید کرد: مردم نگران نباشند چرا که سهمیه سوخت آن ها تا ۶ ماه ذخیره می شود و اگر یک ماه هم کارت سوخت نداشته باشند سهمیه هر ماه، ذخیره شده و بعدا قابل استفاده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی طبق سهمیه تخصیص و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و تامین میزان و سهمیه سوخت بخش کشاورزی در دستور کار سنواتی این وزارتخانه قرار دارد.محمود حجتی در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره فصل سرما و سهمیه بندی سوخت برای بخش کشاورزی افزود: اکنون این موضوع در دست پیگیری است و براساس تصمیم گیری ستاد مربوطه، سهمیه های سوخت روشن است.وی تصریح کرد: وزارت نفت اعلام آمادگی کرده و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با حضور در مناطق مختلف کشور سهمیه ها را دریافت و به کشاورزان تحویل می دهند.وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز بخش کشاورزی در عرصه گلخانه ها بیشترین سوخت و انرژی در فصل سرما استفاده می شود و سالیانه بحث جایگزینی سوخت از گازوئیل به گاز در بخش کشاورزی گسترش می یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: صادرات محصولات ارگانیک گام جدی برای تشویق تولیدکنندگان اینگونه محصولات در داخل کشور است.علی محمد شاعری در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص صادرات محصولات ارگانیک، گفت: محصولات ارگانیک از جمله تولیدات کشاورزی مورد توجه بازارهای جهانی است که در تولید آنها سموم و کودهای شیمیایی به کار نرفته و امنیت غذایی مصرف کنندگان را تامین میکنند.وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات ارگانیک شاخصهای بهداشتی رعایت شده است، ادامه داد: اقلام موجود در سفره غذایی امن باید از محصولات ارگانیک تامین شود.شاعری با تاکید بر اینکه کشور ایران در زمینه تولید و کشت محصولات ارگانیک گامهای خوبی برداشته است، عنوان کرد: رویکرد جهانی مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در حال افزایش بوده، مصرف جهانی محصولات تراریخته نیز جایگاه خود را از دست داده و محصولات سالم و ارگانیک جای آن را گرفته است.

قیمتها هیچگونه افزایشی نداشته است

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران ایجاد اختلال در حمل و نقل میوه توسط کامیون به دلیل افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: ۸۰ درصد کامیونهای حمل میوه از گازوئیل استفاده میکنند.مصطفی دارایی نژاد با بیان اینکه برای حمل میوه از کامیون های تک، خاور، ده چرخ و تریلی استفاده می شود، گفت: تمامی این وسایل از گازوئیل استفاده می کنند و تنها ۲۰ درصد ماشین هایی که برای حمل میوه از آنها استفاده می شود بنزین مصرف می کنند که آنها نیز شامل نیسان هایی هستند که از شمال کشور پرتقال و نارنگی را به تهران حمل می کنند.وی اضافه کرد: طی دو روز گذشته شاهد بارندگی در سطح کشور بودیم که این مسئله مشکلاتی را در جاده ها برای رانندگان ایجاد کرده است و طی روزهای آینده با متعادل شدن شرایط جوی این مساله نیز برطرف خواهد شد.

قیمت خوراک دام و طیور کاهش یافت

دبیر اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور گفت: به دلیل وفور و عرضه بیش از نیازخوراک دام و طیور در بازار قیمت برخی از نهاده های دام و طیور در روزهای اخیر کاهش یافته است.کورش سیامک در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: فراوانی نهاده های دام و طیور در اقصی نقاط کشور وجود دارد و شاهد انباشتگی بیش از حد ذخایر شرکت های دولتی و شبه دولتی و وفور عرضه این محصول هستیم.وی افزود: به دلیل وفور و عرضه بیش از نیاز بازار حتی قیمت برخی از نهاده های دام و طیور در روزهای اخیر کاهش یافته است.وی تصریح کرد: قیمت نهاد های دام و طیور بعد از افزایش قیمت بنزین نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه با ادامه روند تامین این محصول پیش بینی می شود قیمت این محصولات دوباره در بازار کاهش یابد.

قیمت مصوب برنجهای وارداتی بدون تغییر میماند

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم بر بدون تغییر ماندن قیمت برنجهای وارداتی گرفته شد بر این اساس مانند ماههای گذشته هر کیلوگرم برنج هندی حداکثر ۸ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج پاکستانی ۸ هزار و ۹۰۰ تومانبه فروش میرسد.مسیح کشاورز در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه به دلیل مشکلات ارزی برنجهای وارداتی بیش از 5 ماه در گمرک ماند، اظهار کرد: عدم تخصیص ارز و پس از آن ممنوعیت ترخیص به دلیل فصل برداشت برنج در کشور، برنجهای وارداتی بیش از 5 ماه در گمرک ماند.وی ادامه داد: از یک هفته پیش با تصمیم وزارت صمت تخصیص ارز و ترخصی برنجهای وارداتی به کندی آغاز شده است.وی قیمت مصوب هر کیلوگرم برنج هندی در مبادی ورودی را 7 هزار تومان و هر کیلوگرم برنج پاکستانی را 7 هزار و 830 تومان عنوان کرد.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: با امضای توافقنامه اتحادیه اوراسیا انتظار میرود در طیف دوم صادرات سبزی و صیفی به کشورهای عضو، شاهد شرایط بهتر صادراتی از نظر حجم و ارزش باشیم.صدرالدین نیاورانی در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر اینکه قضاوت برای نتایج توافقنامه اوراسیا زود است، اظهار کرد: توافقنامه اوراسیا را میتوان به طور صد درصد مثبت ارزیابی کرد، اما بر میزان تاثیر آن بر صادرات محصولات زود است.وی ادامه داد: تخفیفات در نظر گرفته شده برای صادرات محصولات کشاورزی قابل توجه است و میتواند بابی برای تجارت در برخی از محصولاتی باشد که اکنون در بازار مصرف آنها دچار مشکل هستیم.به گفته نیاورانی؛ ایران توانسته است برای 98 کد تعرفه محصول کشاورزی و غذایی تخفیف بگیرد تا سهیل در تجارت آنها فراهم شود.وی بخشی از این محصولات را سبزی و صیفی برشمرد که اکنون در بازار مصرف آنها دچار مشکل جدی هستیم.نیاورانی با یادآوری اینکه هنوز در ابتدای راه ورود به توافقنامه اوراسیا هستیم، افزود: تا یک ماه آینده میتوان برآرود بهتری درباره تجارت با اتحادیه اوراسیا ارائه داد.وی اضافه کرد: البته برای بهرهمندی حداکثری از این توافقنامه باید چند موضوع مورد توجه قرار گیرد.نیاورانی مهمترین آن را رفع موانع بانکی و نقل و انتقالات مالی بین بانکها عنوان کرد