افق طرح ریلی میانه-بستانآباد-تبریز

معاون ساخت شرکت توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه «راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز برای اولین بار در کشور به صورت دو خطه اجرا میشود» گفت: یکی از دلایل اجرای مسیر به صورت دو خطه، جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است. عباس خطیبی اظهار داشت: علت اصلی اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است. وی افزود: با افتتاح راهآهن میانه-بستانآباد در اواخر آبانماه امسال و پس از دستیابی به پیشرفت فیزیکی مناسب در عملیات روسازی از بستانآباد تا تبریز، انجام عملیات روسازی و ریلگذاری خط دوم نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

مشارکت در طرح اقدام ملی

مدیرعامل گروه سرمایهگذاری مسکن گفت: تمامی تولیدات گروه سرمایهگذاری مسکن به دلیل بورس و سهامی عام بودن و همچنین ارایه تسهیلات بانک مسکن در قالب تبدیل مشارکت مدنی به فروش اقساطی در طرح اقدام ملی مسکن قرار میگیرد. روزبه ظهیری در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر اینکه آن گروه به دلیل داشتن ساختار بورسی و زمینه فعالیت برای اقشار متوسط جامعه، تمامی فعالیتهایش به نوعی جزو برنامه اقدام ملی تولید مسکن قرار میگیرد، گفت: به دلیل شرایط گروه سرمایهگذاری مسکن در تولید مسکن و ارایه تسهیلات بانکمسکن در قالب تبدیل مشارکت مدنی به فروش اقساطی به خریداران، تمامی پروژههای گروه جزو برنامه اقدام ملی مسکن قرار میگیرد.

 

اسلامی با وزیر مسکن سوریه دیدار میکند

وزیر راه و شهرسازی کشورمان از ۳ تا ۷ آذرماه در تهران میزبان سهیلمحمد عبداللطیف وزیر مسکن و خدمات عمومی جمهوری عربی سوریه است که این دیدار به منظور توسعه همکاریهای دو کشور و برگزاری اولین کمیته اجرایی همکاریهای مسکن و خدمات عمومی ایران و سوریه، تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سهیلمحمد عبداللطیف وزیر مسکن و خدمات عمومی جمهوری عربی سوریه، یکشنبه سوم آذرماه به تهران سفر میکند تا با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان دیدار و گفتگو کند.

انتشار تازهترین قطعنامه آیمو برای

کاهش گازهای گلخانهای کشتیها

سوخت کشتی مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به هفتاد و چهارمین نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، از انتشار تازه ترین قطعنامه آیمو به کشورهای عضو این سازمان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا خجسته با اعلام این خبر، تاکید کرد: کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) آیمو، قطعنامه شماره ۳۲۳ حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC,۳۲۳(۷۴))، مصوب ۱۷ می ۲۰۱۹ را در راستای ارتقای همکاری میان بخشهای بندری و دریایی کشورها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیها منتشر کرده است. مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر، تصویب راهبرد آیمو برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای را اقدامی موثر در راستای لزوم ظرفیتسازی، تبادل دانش و همکاری میان کشورها (به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته) ارزیابی کرد و گفت: آیمو طی این قطعنامهای از کشورهای عضو دعوت کرد از بنادر تحت حاکمیت خود بخواهند اقدامات قانونی، فنی، عملیاتی و اقتصادی مقتضی را برای تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیها اتخاذ کنند.

پیشرفت ۵۰ درصدی ۱۰۸ کیلومتر

از طرح ابرار

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان جنوبی از اجرای ۱۷ پروژه راه روستایی این استان به طول ۱۰۸ کیلومتر در قالب طرح ملی ابرار (اقدام برای راههای اولیت دار روستایی) در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: عملیات خاکی این پروژهها از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار است.

جعفر شهامت در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اجرای ۱۷ پروژه راه روستایی به طول ۱۰۸ کیلومتر شامل احداث و بهسازی، شن ریزی و آسفالت راههای روستایی در قالب طرح ابرار (اقدام برای راههای اولیت دار روستایی) در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح ملی ابرار شامل ۳۶ کیلومتر در شهرستان نهبندان در چهار محور، بیرجند ۷ کیلومتر در یک محور، سربیشه ۲۰ کیلومتر در پنج محور، درمیان ۱۲ کیلومتر در دو محور، قاین ۱۲ کیلومتر در دو محور، طبس ۱۲ کیلومتر در دو محور و زیرکوه ۹ کیلومتر در یک محور در دست اقدام قرار دارد.

رجبی با هدف رعایت هر چه بهتر الگوی مصرف انرژی تشریح کرد ؛

گروه راه و مسکن: رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس گفت: برای رعایت هر چه بهتر الگوی مصرف انرژی در حوزه ساختمان سازی قرار است که مشوق های تسهیلاتی برای سازندگان در نظر گرفته شود.

فرجالله رجبی رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی ایران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند اجرای مبحث 19 ساختمان سازی، گفت: یکی از اصول اصلی در بحث ساختمان سازی، موضوع رعایت مبحث 19 و رعایت الگوی مصرف انرژی در ساختمان است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماه های اخیر جلسات مشترک بسیاری میان سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی مصرف سوخت برای اجرای هر چه بهتر مبحث 19 ساختمان سازی برگزار شده است.

وی گفت: این جلسات با هدف تعیین و تبیین سیاست های جدی تشویقی برای رعایت هر چه بیشتر مبحث 19 ساختمان سازی توسط سازندگان برگزار شد و خوشبختانه به نتایج قابل قبول و مثبتی رسیده ایم.

اگر سازندگان در روند تولید مسکن، الگوی مصرف انرژی در ساختمان را بهتر رعایت کنند، از شرایط بهتری در دریافت تسهیلات به ویژه در موضوع نرخ تسهیلات برخوردار خواهند شد

وی ادامه داد: بر اساس یکی از تصمیمات جلسات مذکور، اگر سازندگان در روند تولید مسکن، الگوی مصرف انرژی در ساختمان را بهتر رعایت کنند، از شرایط بهتری در دریافت تسهیلات به ویژه در موضوع نرخ تسهیلات برخوردار خواهند شد.

رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس افزود: در سال های اخیر مبحث 19 ساختمان سازی به صورت عمومی در طراحی مساکن دیده شده، اما ما به دنبال نگاه ویژه تر به مقوله رعایت الگوی مصرف در بحث تولید مسکن هستیم.

  • راهکار تحرک نسبی معاملات مسکن

    در خبری دیگر، سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ارایه تسهیلات به واحدهای مسکونی با عمر ۲۵ سال، حجم معاملات افزایش خواهد یافت، بر ضرورت ورود دولت به نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری تاکید کرد.

    به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به موافقت بانکمسکن به پرداخت تسهیلات مسکن از محل اوراق برای واحدهای تا ۲۵ سال ساخت، اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی خریداران برای تأمین مسکن مورد نیاز، بحث قدرت خرید مردم است.

    نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی مساکن با عمر ۲۵ سال قادر به دریافت تسهیلات خرید مسکن هستند. تا پیش از مصوبه اخیر وزارت راه و شهرسازی و بانکها، خریداران تنها برای خرید مساکن زیر ۲۰ سال قادر به دریافت تسهیلات خرید مسکن بودند، اما در شرایط کنونی خریداران میتوانند واحدهای مسکونی را با طول عمر بالاتر اما قیمت بهتر خریداری کنند.

    افضلی ادامه داد: به نظر میرسد که با ارایه تسهیلات به مساکن با عمر ۲۵ سال، حجم معاملات بازار مسکن افزایش خواهد یافت، زیرا خریداران برای خرید مساکن با عمر بیشتر تشویق خواهند شد و این مسئله موجب افزایش رونق بازار میشود. این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا وزارت راه و شهرسازی باید از تمام ابزارها و مشوقهای قانونی و مالی برای رونق بخشی به بازار مسکن استفاده کند، زیرا در صورت تحقق این مسئله، اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت، چرا که بازار مسکن نقش ۳۰ درصدی در بازار اقتصادی دارد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به ضرورت اقدامات دولت برای ورود به نوسازی بافتفرسوده اشاره کرد و افزود: ساماندهی بافت فرسوده امروز بسیار ضروری است، زیرا در بافتهای ناکارآمد شهری زیرساختهای زیربنایی و روبنایی وجود دارد و نیازی به هزینه دولت در این حوزهها نیست. دولت فقط باید در بخش ساخت و نوسازی واحدها تمرکز کند. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: البته روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در شرایط کنونی به هیچ وجه با عمق و میزان مشکلات بافت های فرسوده متناسب نیست، از این رو نیاز است که برای تحقق این مسئله از ابزارهای مختلف قانونی و مالی از جمله ارایه تسهیلات استفاده شود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق گزارش مسوولان مربوطه، جمعیت ساکن در مناطق دارای بافت فرسوده بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند که این مسئله نشاندهنده اهمیت توجه به موضوع بازآفرینی شهری است.

صعود شاخص به پله ۳۰8 هزار واحدی

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه 29 آبان ماه، اندکی رشد کرد و ارزش معاملات نیز افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه29 آبان ماه، ۳۰۸ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۰۴ هزار و ۹۹۶ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با افزایش ۹۷۷ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۷۷۹ واحد رسید.

در این معاملات دو میلیارد و ۳۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۱۵۴ سهم داد و ستد شد که ارزش آن بیش از ۱۰۸۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین در بورس تهران حجم معاملات ۲,۰۳۸ میلیون سهم ثبت شده است. در این میان پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشته و پس از آن فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی پارس قرار دارند. کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز با ۱۰۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس تهران داشته و پس از آن نفت بهران تاثیرگذار بوده است. نمادهای پربیننده در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به بانک تجارت، بانک ملت سایپا، ایرانخودرو و پالایش نفت اصفهان بوده است. همچنین شاخص کل در فرابورس رشد کرد و با افزایش ۲۸ واحدی به ۳۹۵۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. معاملهگران در فرابورس ۱۳۸ هزار معامله انجام دادند. در فرابورس ایران نیز شاخصهای تاثیرگذار به ترتیب تولید نیروی برق دماوند، بیمه کوثر و نفت ایرانول بودند. نمادهای پربیننده در فرابورس هم به گروه صنایع کاغذ پارس، ذوب آهن اصفهان و بانک دی اختصاص یافت.

  • روند بازارسهام تا پایان سال رو به بالا خواهد بود

    ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه نسبت به روند بازار سهام در روزهای آتی و رشد شاخص کل، به اقتصادآنلاین گفت: بازار با یک شوک غیرمنتظره منفی شد و به طبع زمانیکه فضای سیاسی شکل آرامتری را دنبال میکند، افت چندروز اخیر جبران خواهد شد، یعنی مثبت شدن شاخص کل را میتوان جبران افت دوسه روز گذشته تلقی کرد، از طرفی قیمت سهمها نیز به همان جایگاه قبلی بازگشتند، به علاوه عدم دسترسی به شبکههای اجتماعی(تلگرام و نرم افزارهای مشابه) منجر شد تا فضای بیخبری از جو حاکم به وجود بیاید و اهالی بازار سرمایه در چنین شرایطی اقدام به معامله کردند، این در حالی است که اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند، وضعیت مثبت فعلی، دچار نوسان خواهد شد، اما در حالت کلی به فرض عادی شدن اوضاع، کماکان یک روند متعادل خط مشی حاکم بر بازار سهام خواهد بود. لازم به ذکر است در برخی مقاطع گذشته هم که شرایط مشابه اکنون پیشآمد، بازار سرمایه با افت محسوس مواجه شد و پس از یک بازه زمانی مشخص، شاخص حالت صعودی به خود گرفت و منفیهاجبران شد. هلالات در پاسخ به سوالی مبنی بر استقبال مردم از برخی گروهها (متاثر از جو حاکم) اظهار داشت: رخدادهای چندوقت اخیر (گرانشدن بنزین) به طور قطع تاثیری در سودآوری برخی گروهها همچون پالایشی نخواهد داشت، چراکه آنها بر اساس قیمتهای جهانی با دولت کار میکنند و تغییرات قیمتی در جایگاههای سوخت ارتباطی به موضوع مذکور(سودآوری) ندارد. وی افزود: قیمت بنزین تاثیر چندانی بر رفتار مصرف کنندگان ندارد، از همین رو به نظر میآید آمار تولید و فروش خودرو نیز تغییری نمیکند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین ، مسائل مربوط به بودجه دولت و حذف ارز 4200 تومانی ، واکنشهای سیاسی و سایر عوامل... انتظار افزایش تورم را به لحاظ روانی ایجاد میکند و همه مردم باور خواهند کرد محصولات گران میشود، به همین منظور نرخ ارز هم رو به بالا خواهد ماند و درنهایت به بورس کالا سرایت خواهد کرد و این مهم (افزایش نرخ ارز) روی بازار سهام اثر مثبتی خواهد داشت، به عبارت دقیقتر رشد تورم اثر خوبی روی بورس دارد. او در پایان با اشاره به اینکه با فرض وجود شرایط نرمال و عدم رخداد اتفاق غیرمنتظره، بازار با یک شیب کند روند رو به رشدی را طی خواهد کرد، افزود: نزدیک شدن به فصل مجامع منجر خواهد شد تا توجه به سهمهای سودآور بازار افزایش یابد، از طرفی نکته مهم درخصوص وضعیت آینده بازار سهام، بودجه دولت و تصمیمها آن در قبال مالیات ونرخ حاملها انرژی است.

شاخصهای بورسی در معاملات روز چهارشنبه، تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری و تداوم اعتراضات داخلی در هنگکنگ قرار گرفتند.به گزارش اسوشیتدپرس، از سوی دیگر آمارهای گمرک ژاپن نشان میدهد که میزان صادرات این کشور در ماه گذشته به کمترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است.در وال استریت، بیشتر شاخصها نزولی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۳۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۹۳۴.۰۲ واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۶ درصد کاهش تا سطح ۳۱۲۰.۱۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۲۴ درصدی در سطح ۸۵۷۰.۶۶ واحدی بسته شد.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخصها عملکرد مختلفی داشتند .