طرح پیوند برای ساماندهی اهدای کلیه تدوین شد

گروه اجتماعی: دلالانِ جانِ مردم برای «پول» به هر طریقی متوسل میشدند؛ یک روز دیوارهای شهر جولانگاه تراکتهایشان بود و یک روز سایتهای اینترنتی را برای رونق تجارتی سیاه انتخاب میکردند و با سوءاستفاده از رنج مردم، سودهایی کلان به جیب میزدند...

در این میان نیز بیمارانی بودند که چشم امیدشان به دلالان جان بود و عدهای هم از رنج روزگار و برای باز کردن گره مشکلات مالیشان چارهای جز تن دادن به این تجارت سیاه نداشتند؛ نه نظارتی بود و نه توانایی اقدام علیه کلیهفروشها...

به گزارش ایسنا، بازار سیاه خرید و فروش کلیه آنقدر داغ بود که کمتر کسی فکر میکرد بتوان آن را متوقف کرد. از طرفی همیشه بیمارانی نیاز به کلیه داشتند و عدهای هم نیازمند پول. دلالان نیز از دردمندی مردم و بیماران سوءاستفاده کرده و واسطه تجارتی میشدند که دو طرف آن باخت بود؛ چراکه از یک سو گیرنده باید هزینه گزافی میپرداخت و از سوی دیگر دهنده کلیه، اندک پولی گیرش میآمد و در این بین دلالان سودهای کلان به جیب میزدند و چیز دیگری هم برایشان اهمیت نداشت.

بر همین اساس وزارت بهداشتیها به فکر چارهای برای در هم پیچیدن بازار سیاه خرید و فروش کلیه افتادند و طرح «ساماندهی اهدای کلیه از فرد زنده» را تدوین کردند؛ بهطوری که «سامانه پیوند» طراحی شد و قرار است به زودی آغاز به کار کند و امید میرود که بتواند میزان تخلفات در حوزه اهدای کلیه را به حداقل برساند.

طراحی این سامانه به گونهای است که فردی که تمایل به اهدای کلیه دارد و فردی که به دریافت کلیه نیاز دارد، در آن ثبتنام کرده و تمام اطلاعات و شرایط وی در سامانه ثبت شده و از سوی متخصصین پیوند و اورولوژی رصد میشود. در نهایت پس از گرفتن آزمایشهای خونی و... از دو طرف و آزمایش روانپزشکی از فرد اهدا کننده، دو موردی که بیشترین تطابق را با یکدیگر داشته باشند، با در نظر گرفتن سایر اولویتها بدون آنکه اهداکننده و گیرنده یکدیگر را بشناسند، عمل پیوند انجام میشود.

مسئولان وزارت بهداشت و انجمن حمایت از بیماران کلیوی معتقدند که اجرای این طرح میتواند بساط کلیهفروشی را جمع کرده و جانی تازه به حوزه پیوند کلیه از فرد زنده بدمد.

باید توجه کرد که در حال حاضر ۶۰ درصد پیوندهای کلیه از بیماران مرگ مغزی و ۴۰ درصد آن از افراد زنده اتفاق میافتد. از طرفی در کنار هزینههای بیمارستانی پیوند کلیه، هدیهای هم تحت عنوان هدیه ایثار برای شخص اهدا کننده کلیه در نظر گرفته میشود که بخشی از مبلغ آن توسط خانواده فرد گیرنده، بخشی توسط خیرین، وزارت بهداشت و بنیاد بیماریهای خاص به ایثارگر پرداخت میشود.

در همین راستا، دکتر مهدی شادنوش- رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت درباره وضعیت پیوند کلیه در کشور به ایسنا، میگوید: تقریبا سالانه حدود ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام میشود که بیش از ۶۰ درصد آنها از اهداکنندگان مرگ مغزی اتفاق میافتد.

این روزها که سرمای پاییز را در جای جای ایران تجربه میکنیم، شایعترین عیبی که برای خودروها رخ میدهد و مالک خودرو را به زحمت میاندازد، کمبود گرمای بخاری است. این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.

اولین علت میتواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمیکند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض میشود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، میتوان به رفع عیوب اقدام کرد.

گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمیتواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم میشود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم میشود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمیکند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمیتواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنککاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشتیابی میکنیم.

بر اساس توصیههای امداد خودرو، یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو میباشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنککردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنککاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را میدهد.

گاهی در فصل پاییز ترموستات برداشته میشود و آب در تمامی مواقع خنک میشود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل پاییز باعث میشود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.

 

براساس گزارشها، مایک پامپئو قصد دارد از سمتش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا کنارهگیری کند تا سال آتی نامزد تصدی کرسی در سنای کشورش از ایالت کانزاس شود. مجله تایم شامگاه سهشنبه به نقل از سه منبع مطلع جمهوریخواه گزارش داد، مایک پامپئو در نظر دارد تا سمتش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا را تا دستکم اوایل بهار ۲۰۲۰ حفظ کند. به گزارش تایم، در میان دلایلی که پشت استعفای احتمالی پامپئو هست، میتوان به تحقیق استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا اشاره کرد که میتواند وجهه سیاسی این وزیر خارجه را تخریب کند و موجب تیرگی روابط شخصی او با رئیسجمهوری آمریکا شود. به گفته منابع مطلع جمهوریخواه، استعفای مایک پامپئو با توانایی او برای مدیریت، نرمترین خروج ممکن از دولت ترامپ تعیین خواهد شد. با این حال، هیچ نشانهای نیست که او با ترامپ درباره طرحهایش صحبت کرده باشد. دستیاران پامپئو طرحهای او برای استعفا را تکذیب کردهاند. براساس گزارش تایم، شایعات درباره استعفای پامپئو برای کمپین سنا ماههاست که شنیده میشود.

اپل برآورد و اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد، تبدیل به بزرگترین تولیدکننده پیشگام در عرضه گوشیهای مجهز به شبکه ۵G خواهد شد.

اپل که در سالهای اخیر در جایگاه سوم فهرست پرفروشترین و بزرگترین شرکتهای تولیدکننده موبایل جهان قرار گرفته است، حالا به تازگی با بررسی و تحلیل دادههای مختلف برآورد و اعلام کرده است با اینکه هنوز اقدام به تولید و عرضه گوشیهای آیفون مجهز به قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G نکرده اما بعد از سال آینده تبدیل به بزرگترین پیشگام در این حوزه خواهد شد. با توجه به استقبال بینظیر کاربران از گوشیهای مجهز به شبکه ۵G، بسیاری از اپراتورهای مخابراتی و شرکت های تولیدکننده موبایل درصدد توسعه، تولید و عرضه گوشی های مجهز به شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G بودهاند.

بازگشت شخصیت بهبود با بازی مهران احمدی یکی از اتفاقهای ویژه فصل جدید پایتخت است. مطمئنا بازگشت بهبود بعد از گذشت دو فصل، شکل تازهای به کار خواهد داد.

در این هشت سالی که از شروع فصل اول سریال پایتخت میگذرد، تا سال ۹۳ همه ساله در نوروز شاهد این سریال پرمخاطب تلویزیونی بودیم، اما در سال ۹۴ پایتخت در قالب سی قسمت و در ماه رمضان پخش شد. نکته دیگر در مورد پایتخت این است که غیر از فصل ۵ و ۶ سایر فصلهای سریال به طور هر ساله پخش شد. اما دو فصل پایانی هر کدام با دو سال وقفه تولید و پخش شد.

پایتخت قصههای خانوادهای اهل شمال را به تصویر میکشید که سادگی و صمیمیت آنها زبانزد خاص و عام بود. خانواده دوستی، احترام به بزرگترها، تربیت درست فرزندان و ... مهمترین مواردی بود که در این سریال در قالب و قصههای مختلف به آنها پرداخته شده بود.

در شرایطی که قرار بود سال گذشته و برای نوروز ۹۸ یک قسمت از پایتخت در قالب فیلم تلویزیونی ساخته شود درست چند روز مانده به آغاز تصویربرداری، خشایار الوند نویسنده این سریال بر اثر ایست قلبی درگذشت. با فوت الوند عملا این یک قسمت بلاتکلیف ماند و هنوز مشخص نیست که این یک قسمت از فیلمنامه ساخته میشود یا نه.

اما محسن تنابنده بازیگر و سرپرست نویسندگان «پایتخت» در گفتوگویی که با یک برنامه تلویزیونی داشت، به عدم حضور باباپنجعلی و مرگ او در فصل ۶ اشاره کرد. شخصیتی که به عقیده بسیاری شاید کارکرد خود را از قصه و همراهی این خانواده از دست داده بود.اما نمیتوانیم منکر این شویم که بابا پنجعلی در فصلهای نخست رنگ و بوی جدیدی داشت و خیلیها نقی را به واسطه احترامی که به پدر میگذاشت، دوست داشتند.

آرش عباسی که این روزها به همراه محسن تنابنده نگارش این سریال را به عهده دارد تاکید کرد که تاکنون نزدیک به ۶ قسمت را نوشته است و مابقی که حدود ۱۵ قسمت است را به طور روزانه مینویسد. به عقیده او شکل پایتخت به گونهای است که باید دید قصه در چند قسمت به پایان میرسد.

او گفت به این دلیل که سریال برای باکس نوروزی شبکه یک سیما تهیه و تولید میشود بنا است تا هر چه زودتر مراحل تولید را شروع کند. بر همین اساس قرار است نویسنده تا ۸ قسمت را بنویسد و بعد تصویربرداری از شمال کشور آغاز شود.

با اینکه به دلیل شتاب زدگی و شروع تولید نزدیک به پخش و حین پخش، همیشه از حضور گروه نویسندگانی مثل مرحوم خشایار الوند، حسن وارسته، کوروش نریمانی، امیر حسین صادقی و ... برای نگارش پایتخت بهره میبردند، اما امسال در عدم حضور الوند، تنها نویسنده سریال «آرش عباسی» است و این یکی از نگرانیهای مخاطبین این سریال است که در نبود نویسندههای دیگر در کنار عباسی آیا سریال سر و شکل گذشته را خواهد داشت؟

قطعا هر مخاطب تلویزیون و حتی مخاطبی که ادعا میکند تلویزیون تماشا نمیکند، لااقل سریال پایتخت را دیده است. این نویسنده ضمن بیان سختی نگارش این سریال اعتقاد دارد که در پایتخت شما با یک سریال امتحان پس داده مواجهید. این سریال در ۵ فصل ساخته شده و در هر فصل هم موفقیتهایی را برای خود کسب کرده است و تمامی کاراکترهایش شکل و شمایل خود را پیدا کردهاند و مخاطب آنها را دوست دارند و همذاتپنداری میکند. البته همین موضوع که کوچکترین اشتباه هم باعث میشود مخاطب متوجه شود نیز کار را سخت میکند.

در هر فصل از این سریال تعدادی بازیگران جدید اضافه و حذف میشوند. از جمله آنها میتوان به حذف باباپنجعلی بعد از ۵ فصل اشاره کرد. اما عباسی میگوید که کاراکترها به همان شکل و شمایل قبلی پیش خواهند رفت و شخصیتهای قبلی همگی در این فصل هم حضور دارند، اما ۳ کاراکتر جدید به سریال اضافه خواهند شد که هنوز بازیگرانشان انتخاب نشده است. به این دلیل که قصه در شمال کشور میگذرد طبیعتا این سه کاراکتر جدید هم برای همان خطه هستند که در کنار این آدمها زندگی میکنند. البته در تمامی این فصلهای پایتخت به همین شکل بوده است و در کنار کاراکترهای اصلی کاراکترهای دیگری هم حضور داشتند. یکی از اتفاقهایی که قرار است در فصل جدید پایتخت رخ دهد، بازگشت شخصیت بهبود با بازی مهران احمدی است. مهران احمدی که همسر خواهر نقی را ایفا میکرد در فصل سه و به طور ناگهانی از این سریال جدا شد. دلیل سازندگان ایفای نقش همزمان او در یک فیلم سینمایی بود و در خلال قصه سیروس مقدم گفت: در قسمت قبلی ما اعلام کردیم بهبود سارس گرفته و به آفریقا رفته است و حین آموزش و پرورش فیل فوت کرده و جسد او را آتش زده اند. اما او برمی گردد و چگونگی برگشتن او هم بامزه است. یکی از من پرسید قرار است برای این فصل به آفریقا برویم، اما من به او گفتم که آفریقا را به سریال میآوریم و قصه جذابی دارد که خود بهبود هم در آن هست و روح نیست.

کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسیهای انجام شده به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت میشود. پرداخت به این تعداد که بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت کشور را در بر می گیرد تا پایان روز شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ به مشمولین ادامه خواهد داشت.

به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از تاریخ مذکور، کسانی که مشمول این طرح نشده اند می توانند مراتب استحقاق خود را با ارسال شماره ملی سرپرست خانوار از طریق شمارهگیری #۶۳۶۹* اعلام نمایند. تاکید میشود که شماره تلفن همراه، میبایست به نام سرپرست خانوار باشد.پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی افراد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مذکور صورت خواهد گرفت.

در صورتیکه استحقاق متقاضیان تایید شود، مبلغ کمک حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد.

یادآوری می شود، افراد از هرگونه مراجعه حضوری و تماس تلفنی به کلیه وزارتخانهها، دستگاهها و سازمانها در استانها و شهرستانها از جمله این وزارتخانه و سازمان هدفمندی یارانهها خودداری نمایند.

مرحله اول واریزی به ۲۰ میلیون نفر در حال حاضر انجام شده است و در مرحله دوم نیز واریز بسته حمایتی به حساب ۲۰ میلیون نفر امشب صورت میگیرد . دوم آذر اخرین تاریخ پرداخت این اعتبار به بیست میلیون فنر باقیمانده است.

کمک معیشت دولت برای خانوارهای تکنفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

جامعه هدف کمک حمایتی دولت را نیز «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد» تشکیل می دهند.