عمده نیازهای کشور با ارز حاصل از صادرات

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اعلام ذخایر مناسب کالاهای استراتژیک در کشور، گفت: عمده نیازهای امروز کشور با ارز حاصل از صادرات تامین میشود از این رو هوشمند سازی تجارت باید دنبال شود و این اقدامات، پاسخ عملی ایران به تحریمها به شمار میرود که از سوی کشور در حوزه تجارت دنبال میشود.به گزارش فارس، محمد نهاوندیان با اشاره به تراز مثبت تجاری کشور در سالهای متوالی تاکید کرد: به منظور بهبود استفاده از فناوری اطلاعات و ارتقاء سطح کارایی در گمرکات نیازمند تلاشهای بیشتر و برقراری پیوندها میان دستگاهها هستیم.معاون اقتصادی رییس جمهور به برگزاری جلساتی در زمینه تقویت هماهنگی میان دستگاهها درباره تجارت خارجی در طول هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریمی باید بتوانیم پاسخ مناسبی به فشارها داشته باشیم.

 

واردات ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی به کشور

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه طی ۷ ماه نخست سال جاری، ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد، گفت: در حال حاضر وضعیت رسوب کالا در گمرک معمولی است.به گزارش مهر، مهدی میراشرفی در حاشیه بازدید از سامانههای گمرک ایران اظهار داشت: حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماهه ابتدایی سال به ۵۰ میلیارد دلار رسید که حکایت از رشد ۷ میلیون تنی وزن و ارزش تجارت خارجی کشور دارد.میراشرفی با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی نسبت به دورههای گذشته از نظر وزنی رشد ۲۲ درصدی داشته است، اظهار داشت: برای ترخیص اقلام ضروری مانند دارو، از هواپیما به شبکه توزیع با نظارت وزارت بهداشت، اقداماتی انجام شده است.

 

دشمنان، واردات دارو و غذا را نیز تحریم کردهاند

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بزرگترین تحریم تاریخ معاصر علیه کشور ما اعمال شده است، گفت: دشمنان حتی امروز نفت و غذا را نیز تحریم کردهاند به طوری که قصد دارند تا نگذارند حتی یک بشکه نفت را برای واردات دارو و غذا صادر کنیم.محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس، افزود: دشمنان از نظر خود تحریمهای فلج کنندهای را علیه کشورمان اعمال کردهاند.وی با اشاره به طرحهای در دستور کار، گفت: در کنار برنامههای رسمی، برخی طرحهای جهادی را نیز در بخشهای مختلف مانند مسکن و نیرو در دست اجرا داریم.نوبخت اضافه کرد: باید در بخشهایی مانند مسکن به حدی ساخت و ساز انجام شود تا مسکن ارزان در اختیار همه قرار بگیرد.

کاهش نرخ تورم نقطهای خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه آبان ۹۸ به ۱.۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.به گزارش مرکز آمار ایران؛ منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.نرخ تورم نقطهای در آبان ۱۳۹۸ به عدد ۲۷،۰ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۷.۰ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.نرخ تورم نقطهای آبان ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۱،۳ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروههای عمده «خوراکی ها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۲۸،۸ و ۲۶.۲ درصد بوده و نرخ تورم نقطهای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۲۷،۰ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱،۳ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷،۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱،۲ واحد درصد کاهش داشته است.

مبارزه با قاچاق با هدف حمایت از تولید

عضو هیأت رئیسه مجلس پیرامون لزوم عملیاتی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: مبارزه با قاچاق کالا ازجمله مهمترین ابزارهای حمایت و تقویت تولید داخل است. بر اساس آمارها سالانه ۲۰ الی ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور داریم. در سال ۹۲ قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.اسدالله عباسی در گفتوگو با فارس اضافه کرد: بعد از تصویب قانون مذکور مقرر شد، سامانهای برای کنترل، نظارت و پیشرفت دستگاهها در امر مبارزه با قاچاق کالا راهاندازی شود. برای این منظور مصوبهای هم داشتیم و هدف از آن شفافسازی بود.عباسی درباره آخرین وضعیت سامانه مذکور گفت: با گذشت ۶ سال از تصویب قانون هنوز به طور کامل گزارش شفاف و روشنی از وضعیت سامانه ارائه نشده است.وی با تاکید بر اینکه راهاندازی این سامانه ضروری است، ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، جلوگیری از سوء استفاده و کمکاری دستگاهها این سامانه هرچه سریعتر باید عملیاتی شود. البته راهاندازی سامانه مذکور نیازمند پیشنیازهای همچون، تجهیز گمرکات کشور به دستگاههای الکترونیکی و گسترش دولت الکترونیک است.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: زیرساخت حوزه اقتصاد و سایر حوزه ها در ایران به گونه ای است که تصمیم ها و سیاست های مسئولان و تصمیم سازان کماکان به گسترش فقر منجر می شود تا جایی که هفته گذشته یک نفر از مقامات رسمی کشور گفته بود: 60 میلیون ایرانی نیازمند حمایت مالی هستند. در همین راستا استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برخی از پیامدهای سیاستهای اقتصادی سه دهه اخیر کشور گفت: براساس گزارشهای رسمی در سی سال اخیر جمعیت حاشیهنشین کشور از مرز 19 میلیون نفر عبور کرده است و درهمان گزارش به صراحت گفته پیشبینی میشود تا سال 1400 حداقل 3 تا 4 میلیون بر این جمعیت اضافه شود. چرا نباید بررسی کرد که کدام سیاست ما را به طرفی کشانده که یک سوم جمعیت کشور حاشیهنشین است؟ جالب آنکه براساس گفتههای مسئولان رسمی کشور تقریبا سه چهارم زندانیان کشور را همین حاشیهنشینان تشکیل میدهند. بنابراین اگر گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن کارنامه برنامه تعدیل ساختار باشد الان زمان آن است تا تکلیف خود را با آن مشخص کنیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: برای بررسی نتایج این برنامه بهترین متر و معیار، فقر و نابرابری است. در ذخیره دانایی اقتصاد توسعه، فقر قویترین و فراگیرترین مصیبت بشری است و در این چهار دهه گذشته هیچ بسته سیاستی در دنیا به اندازه برنامه تعدیل ساختاری در گسترش فقر، نابرابری و فساد نقش نداشته است. بطوریکه یکی از مقامات رسمی ادعا کرده است که 75 درصد جمعیت کشور نیاز به تحت پوشش قرار گرفته شدن دارند و پرسش این است که این وضعیت تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ آن هم در جامعهای که در کتاب آسمانی آن تصریح کرده است که کرامت انسانی هدیهای از سوی خداوند به بشر است و ما سه چهارم جمعیت را به این روز بیاندازیم و از مسئولیت آن شانه خالی کنیم؟

  • لزوم بازنگری نظام آمار و اطلاعات کشور

    مومنی با بیان اینکه نظام آمار و اطلاعات کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: اگر آخرین دادههای نظام آماری را نگاه کنید، از نظر آنها دهک ثروتمند کسی است که ماهیانه بیش از 5 میلیون تومان هزینه داشته باشد، یا دهک نهم ماهیانه بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد. واقعا در شرایط قیمتهای کنونی اینگونه است؟ همین مرکز آمار در اوج بحران و تحریم ادعا میکند که بیکاری کاهش پیدا کرده است که در تعارض با آمار گزارشهای سازمانهای تخصصی مانند وزارت کار است.

    این اقتصاددان با تاکید بر نقش مجلس در نظام تصمیمگیری کشور گفت: در واقع دور زدن مجلس نماد مشارکتزدایی از مردم است و باید کمک کنیم تا جایگاه والای مجلس همانگونه که در قانون اساسی است دوباره احیا شود. تصمیم گیریهای اساسی باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد و راه برای گفتوگوی ملی در مورد کارنامه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برنامه تعدیل ساختاری در این سی سال اخیر باز باشد.

    مومنی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت یکی از وجوه تاریخ عصر ما این است که هر زمان سیاستهای اقتصادی را درست اجرا کردیم، فشار سلطهگرهای خارجی نیز کاهش یافته است و از در لطف وارد می شوند تا نتوانیم بنیه تولید کشور را ریشهدار کنیم. الان هم بنده حاضرم هر تعهدی را بدهم که اگر سیاستهای ضد تولیدی کنار روند و فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، بنده تردیدی ندارم که تحریمها را شل خواهند کرد. آنها تحریمها را تشدید میکنند چون میدانند که اقتصاد کشور آسیب پذیر شده و میتوانند امتیاز بگیرند.

  • از مردم فقط انتظار رأی دادن نداشته باشیم

    در این رابطه نماینده مردم شوش در مجلس نوشت: از مردم فقط انتظار رأی دادن نداشته باشیم.

    به گزارش تجارت سیدراضی نوری در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: از ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تا به امروز هر انتخاباتی که برگزار شده است، مردم با حضورشان یک نکته مهم را به مسئولان و سران نظام یادآور شده اند و آن ایستادن پای نظام بوده است.

    در واقع مردم با مشارکت حداکثری که در اکثر ادوار انتخابات داشتند همکاری خود را با ارزش های انقلاب و حفاظت از کلان نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. این حضور مردم مهر تاییدی بر مشروعیت و مقبولیت نظام و حکومت بوده است.

    این حضور و مشارکت در انتخابات خوشبختانه زیر سایه مشکلات و تنگناهایی که مردم داشتند نرفته است و مردم همیشه حاضر در صحنه بودند و مشکلات نیز به موازات آن با تدابیر رهبری پشت سر گذاشته شده است.

    باید قدر این حضور را بدانیم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایندگان و دیگر مسئولان در راستای خواسته های مردم کار کنند و قدم بردارند. این روزها نیز که به انتخابات مجلس نزدیک می شویم مردم این توقع را دارند مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند به درستی مدیریت و حل شوند نه اینکه فقط از آنها انتظار رای دادن داشته باشیم.

    وظیفه همه ما نمایندگان است که پای وعده هایمان به مردم بایستیم و تلاش کنیم انتظارات آنها را رفع کنیم تا مانعی برای حضورشان در انتخابات هم وجود نداشته باشند.

رئیس کانون نهادهای سرمایهگذاری گفت: به نظر میرسد که ابعاد اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت، برای بسیاری از اقشار حتی دولتمردان ناشناخته است و وزیر نفت به عنوان متولی سوخت اعلام کرده که قرار است تمهیداتی برای بخشهای مختلف مصرفکننده بنزین در نظر گرفته شود؛ در حالی که چند روز از اجرای طرح میگذرد و هنوز ابعاد این طرح برای دولت هم روشن نیست.سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با مهر افزود: در چنین شرایطی سهامداران هم باید از رفتارهای هیجانی در بازار بپرهیزند تا دچار ضرر و زیان نشوند؛ به نظر میرسد که این چنین طرحهایی، اثرات زیادی دارد و هر رفتاری ممکن است به ضرر و زیان منجر شود؛ اگر زیان کلی در بازار سهام وجود داشته باشد، قطعا برای همه سهامداران است و بهتر است که خود سهامداران هم از رفتارهای هیجانی پرهیز کرده و برای انجام هر اقدامی صبر کنند تا اثرات اقتصادی طرح مشخص شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: بنابر آمار در هفته گذشته با وجود برخی اختلالات در اتصال به اینترنت، معاملات آنلاین حدود ۸۰ درصد از حجم معاملات را تشکیل داد.به گزارش سنا، روحالله دهقان ضمن بیان مطلب بالا، اظهار کرد: در این شرایط، کاربرهایی که از طریق ایستگاههای معاملاتی کارگزاریها برای انجام معاملات اقدام می کردند با مشکلی رو به رو نبودند زیرا همواره هسته و شبکه معاملات همچنین شبکه کارگزاریها روی یک بستر کاملا ایزوله از شبکه اینترنت قرار دارد، به این معنی که وابستگی به برقراری اینترنت برای استفاده از آن وجود ندارد.وی اضافه کرد: این شبکهها از طریق ایستگاههای (نامک)، وصل هستند و به این دلیل هیچ اختلالی در این سامانهها وجود نداشته و به طور ۱۰۰درصدی سرویس ارایه میدهند. براین اساس پایداری ۱۰۰درصدی سامانه های بورسی در این دوره وجود داشت.

مظنهگیری از متقاضیان تعهد

پذیرهنویسی اوراق جدید منفعت

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس، از شرکتهای تامین سرمایه و صندوقهای سرمایه گذاری، بانکها، شرکتهای بیمه و نهادهای مالی دعوت کرد تا در دومین رقابت مظنه گیری اوراق دولت شرکت کنند.به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، ندا بشیری در خصوص سامانه ای که به تازگی تحت عنوان مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس رونمایی شده و طی سال جاری تجربه دو بار مظنه گیری دیگر را نیز داشته است، گفت: در این سامانه متقاضیان حقوقی فرصت می یابند پیش از اجرای پذیره نویسی صکوک، با ارسال نرخ کارمزد تعهد پذیره نویسی و حجم قابل تعهد خود، در قبولی سمت اوراق منتشره توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور رقابت کنند.مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با اعلام اینکه روزهای سه شنبه ۲۸ آبان و چهارشنبه ۲۹ آبان به عنوان بازه تاریخی دریافت «حجم قابل تعهد هریک از نهادها» و «نرخ های کارمزد تعهد پذیره نویسی» متقاضیان در نظر گرفته شده ، گفت: درخواست ها در نماد «مظنه» در سامانه مظنه یابی ثبت و در پایان دوره مذکور ، اطلاعات در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت .

شاخص به ارتفاع ۳۰۵ هزار واحدی رسید

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در دومین روز آذر ماه با رشد ۶۲۵ واحدی به پله ۳۰۵ هزار و ۶۲۲ واحدی رسید. به گزارش میزان، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات در دومین روز آذر ماه با رشد ۶۲۵ واحدی به پله ۳۰۵ هزار و ۶۲۲ واحدی رسید.در معاملات روز شنبه 2 آذر ماه، تعداد ۲ هزار و ۶۰۱ سهم اوراق بهادار به ارزش ۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۸۷۴ ریال در بیش از ۳۰۶ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.بر این اساس شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) بیش از ۱۶۷ واحد، شاخص آزاد شناور ۸۳۱ واحد، شاخص بازار دوم ۴۶۷۲ واحد، شاخص کل (هموزن) ۸۳۶ واحد، شاخص قیمت (هموزن) ۵۵۹ واحد رشد و شاخص بازار اول ۳۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد. شاخص فرابورس نیز در معاملات روز شنبه 2 آذر ماه، با رشد بیش از ۴ واحدی به پله ۳ هزار و ۹۵۴ واحدی رسید. در بازار فرابورس نیز تعداد ۹۸۶ هزار و ۲۹۹ سهم اوراق بهادار به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۱۰۹ ریال در بیش ۱۸۰ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

مدیرعامل بورس تهران تشریح کرد؛
 

گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران از تأمین مالی 85 هزار و 300 میلیارد تومانی شرکتها از طریق بورس در سال جاری خبر داد و گفت: در این راستا کارکرد اصلی بورس یعنی نقدشوندگی، شفافیت، در دسترس بودن و منصفانه بودن از شرایط تأمین مالی بورسی به شمار میرود.

علی صحرایی در گفتوگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که چه میزان از تأمین مالی شرکتها و بنگاههای اقتصادی از طریق بورس انجام شده است، گفت: یکی از کارکردهای مهم بازار سرمایه تأمین مالی شرکتها است، به گونهای که 50 درصد تأمین مالی برخی کشورهای پیشرفته از طریق بازار سرمایه انجام میشود که این رقم در ایران به حدود 11 درصد رسیده است. وی گفت: در بورس ایران و بازار سرمایه سال گذشته 125 هزار میلیارد تومان تأمین مالی شرکتها به روشهای مختلف شامل عرضه انواع اوراق بهادار با ابزار بدهی، انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی، عرضه اولیه سهام شرکتها از محل اندوختهها و سود انباشته انجام شده است. مدیرعامل بورس تهران همچنین گفت: در سال جاری هم تا کنون 85 هزار و 300 میلیارد تومان تأمین مالی شرکتها از طریق بورس انجام شده است که در راستای کارکرد اصلی بورس یعنی نقدشوندگی، شفافیت، در دسترس بودن و منصفانه بودن از شرایط تأمین مالی بورسی به شمار میرود. وی گفت: تأمین مالی برای بنگاههای تولیدی برای کوتاهمدت برای تأمین سرمایه در گردش و تأمین مالی بلندمدت انجام میشود. به گفته صحرایی، در سال گذشته طبق آمارها 11 درصد تأمین مالی شرکتها و اقتصاد از طریق بورس و بازار سرمایه صورت گرفته است و بقیه تأمین مالی بانکمحور بوده است. وی با بیان اینکه نقدینگی کشور زیاد است و بالای 2300 تریلیون تومان است، گفت: به این لحاظ لازم است و همان گونه که رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان سیاستگذار بیمهای اعلام کرد که باید سهم بیمه در بازار سرمایه از 20 درصد کنونی به 40 درصد برسد، بنابر این اگر این سیاست اجرا شود، کمک میکند به جمعآوری نقدینگیهای خرد جامعه از طریق شرکتهای بیمهای که در حال حاضر 32 شرکت بیمهای در کشور داریم و میتوان یک درگاه جدیدی برای ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه و تولید حساب کرد. صحرایی با بیان اینکه مدیران بیمهای دارای تخصص سرمایهگذاری و تحلیل بازار هستند و صنایع را بر اساس ریسک و بازده تحلیل میکنند، گفت: با ورود شرکتهای بیمه به بازار سرمایه میتوان از رفتارهای تودهواری در بازار سرمایه قدری پرهیز شود.

مدیرعامل بورس تهران در مورد اینکه اگر شرکتهای بزرگ مانند خودروسازان به جای اینکه تأمین مالی چند صد میلیاردی خود را از طریق بورس انجام دهند، اما وقتی از طریق بانک تأمین میکنند سهم مردم از تسهیلات خرد کاهش پیدا میکند، گفت: بانکها دارای سیاست متفاوتی هستند و بخشی از منابع خود را برای بنگاههای تولیدی و بخشی برای اشخاص حقیقی اختصاص میدهند و بنگاهها نیز برای تأمین مالی دو محدودیت شامل نرخ تأمین مالی و میزان تأمین مالی مواجه هستند. بنابر این باید نرخ تأمین مالی برای آنها مناسب باشد و اگر بتوانند از طریق بورس انجام میدهند اما به ناچار بنگاهها به سمت بانک حرکت میکنند.

به گفته وی، بنگاهها ترجیح میدهند تأمین مالی خود را از طریق بانک انجام دهند.

وی گفت: یکی از شرایط بنگاهها این است که نرخ تأمین مالی مناسب باشد و اگر این نرخ مناسب باشد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی میکنند. یکی از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه فروش اوراق تبعی است که تا حجم هزار میلیارد تومان هم بنگاهها میتوانند از این طریق تأمین مالی کنند، اما نیازمند معافیتهای مالیاتی در تأمین مالی بورسی هستیم.

به گفته صحرایی، تأمین مالی بنگاهها از طریق بانک به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته میشود، اما تأمین مالی از طریق ابزارهای بورسی مانند فروش اوراق تبعی به عنوان هزینه مالیاتی مورد پذیرش قرار نمیگیرد، بنابر این هزینه تأمین مالی برای سرمایهگذار را افزایش میدهد.

مدیرعامل بورس تهران در مورد اینکه آیا پیشنهادی برای کاهش مالیات تأمین مالی بورسی ارائه کردهاید، گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کردهایم، اما در شرایط موجود کشور معافیت مالیاتی کمتر ارائه میشود، چون سیاست کلی این است که کشور با مالیات اداره شود، اما اگر در مجلس تصویب کند معافیتهایی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در نظر گرفته میشود.

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۳۳۵ هزار و ۲۲۰ قرارداد آتی را به ارزشی نزدیک به ۸۵۰۰ میلیارد ریال منعقد کردند.به گزارش «کالاخبر»؛ در جریان معاملات هفته قبل ۴۴ هزار و ۸۸۹ قرارداد آتی پسته برای دو سررسید آذر و بهمن ماه ۱۳۹۸ منعقد شد که ارزشی بیش از ۵۰۴۷ میلیارد ریال را رقم زد.معامله گران تعداد ۲۷۴ هزار و ۸۰۰ قرارداد آتی زعفران نگین را نیز در حالی منعقد کردند که قرارداد مذکور با دو سررسید دی و اسفند ماه ۹۸ پیگیر معاملات خود بود. ارزش معاملات این قرارداد در مجموع به رقمی بیش از ۳۰۵۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال رسید. ۵۶۲۰ قرارداد آتی زعفران پوشال معمولی نیز در سه سررسید آبان، دی و اسفند ۹۸ منعقد شد و ارزش ۴۴ میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریالی را در پی داشت. در جریان معاملات هفته گذشته ۹۹۱۱ قرارداد آتی زیره سبز در دو سررسید آبان و آذر ۱۳۹۸ به ارزشی حدود ۳۵۵ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال منعقد گردید و در پایان هفته نیز سررسید آبان ماه به دوره تحویل رسید و به معاملات خود پایان داد. این در حالی است که معامله گران این هفته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی سررسید بهمن ماه ۱۳۹۸ قرارداد آتی زیره سبز خواهند بود.