تولید ۷۵ هزار بشکه نفت از آزادگان شمالی

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: درحال حاضر بدون هیچگونه وقفهای این طرح، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام تولید میکند.به گزارش وزارت نفت، اسماعیل غلامپور آهنگر، ، در خصوص هدفگذاری ازدیاد برداشت از این میدان نفتی توضیح داد: علاوه بر این ۶ حلقه چاه، طبق بررسیهای فنی انجام شده در این راستا، چاههای دیگر که به مرور دچار افت تولید شدهاند نیز تعمیر می شوند؛ این چاهها در برنامه توسعه فاز ۲ میدان آزادگان شمالی هستند.وی افزود: در چاههای میدان نفتی آزادگان شمالی به منظور ارتقای برداشت و همچنین حفظ و نگهداشت سطح تولید، از مکانیزم «فرازآوری با گاز» (Gas Lift) استفاده شده است.

 

آخرین جزئیات از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین

مدیر برنامهریزی شرکت پخش فرآوردههای نفتی، از واریز اعتبار مالکان خودروهای تاکسی اینترنتی در یکی دو روز آینده خبر داد.شهرام رضایی در گفتگوبا صدا و سیما با اعلام این خبر افزود: سازوکار پرداخت اعتبار رانندگان تاکسیهای اینترنتی با همکاری وزارت کشور انجام شده و در اختیار وزرات نفت قرار میگیرد.رضایی گفت: سهمیه سوخت خودروها، همانند ماه آبان است با این تفاوت که در بحث تاکسیهای دورن شهری دو گانه سوز، سهمیه سوخت از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش یافته است.وی افزود: همچنین سهمیه سوخت تاکسیهای بین راهی و خطی بین شهری که برای تک سوز ۷۵۰ لیتر و برای دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر در ماه در نظر گرفته شده بود به کارت آنان واریز شد.

 

درآمد پایدار۲۰ساله برای خانوارهای محروم فراهم است

سخنگوی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران با استقبال از ساخت ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مناطق محروم خبر داد و گفت: احداث این نیروگاهها درآمد پایدار ۲۰ساله را برای خانوارهای محروم به دنبال دارد.جعفر محمد نژاد سیگارودی در گفت و گو با ایرنا افزود: همه طرحهای بخش انرژیهای تجدیدپذیر در کشورمان توسط بخش خصوصی درحال اجرا است و موضوع این طرحها فقط تولید برق نیست، بلکه احداث این نوع نیروگاهها هم اشتغال پایدار به همراه دارد و هم یک درآمدپایدار است، زیرا خانوار روستایی که خواهد توانست با وام های کم بهره ای که برای این موضوع مدنظر قرار گرفته شده، علاوه بر تولید برق از درآمد ماهانه ۸۰۰ هزار تومانی هم برخودار شود.

دولت در تصویب آییننامه اجرایی

قانون توسعه پالایشگاهها تعلل کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بعد از اینکه قانون توسعه پالایشگاهها را در مجلس تصویب کردیم، وزارت نفت دو ماه فرصت داشت تا آیین­نامه اجرایی این طرح را بنویسد. متاسفانه اما هنوز این آیین­نامه اجرایی به تصویب دولت نرسیده و در این زمینه تعلل صورت گرفته است. مقام معظم رهبری هم در این زمینه گلایه دارند. باید در طرح­هایی که می­تواند مشکل را حل کند، به صورت جهادی­تری عمل کرد.علی بختیار با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پالایشی کشور گفت: در اقتصاد کشور دو مشکل اساسی وجود دارد که سالها برای آنها کار نکردهایم. یکی از معضلات، هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد است. امروز ما با نقدینگی 2000 هزار میلیارد تومانی در اقتصاد کشور مواجه هستیم. این نقدینگی به سمت بازار سفته بازی، ارز، سکه و بخش های غیرمولد می رود و التهاب ایجاد می کند.علی بختیار در گفتوگو با فارس تصریح کرد: مشکل دیگر بحث خام فروشی نفت است. ما در کمیسیون انرژی مجلس نتوانسته ایم در راستای جلوگیری از خام فروشی و سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغیه مقام معظم رهبری کاری انجام دهیم. مجلس در راستی حل هر دو موضوع یعنی هدایت نقدینگی به سمت بخشهای مولد و جلوگیری از خام فروشی، طرح توسعهی صنایع پایین دستی نفت و ایجاد پالایشگاه و پتروپالایشگاه تدوین و تصویب کرد.

هدفگذاری پتروشیمی جم برای

متنوعسازی سبد تولید

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به اینکه برنامههای شرکت پتروشیمی جم در حوزههای تولید، بازار و اجرای پروژههای جدید تعریف شده و این شرکت تاکنون به برنامههای فروش و سودآوری خود براساس برنامه از پیش تعیینشده دست یافته است، اظهار کرد: با وجود تحریمها و همچنین کاهش قیمت پلیمرها در سال ۹۸، این شرکت توانست به اهداف تولید و فروش مورد نظر خود دست یابد و امیدواریم با همین روال تا پایان سال پیش رود.به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمدرضا سعیدی با بیان اینکه در شرایط تحریم با برخی موانع مواجه هستیم، ادامه داد: با استفاده از توانمندیهای داخلی میتوان از این مسیر سخت با موفقیت عبور کرد، همانطور که این مجتمع نیز همانند دیگر شرکتهای پتروشیمی این کار را به خوبی انجام میدهد.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد؛

گروه انرژی: پس از اعلام خبر سهمیهبندی بنزین میزان مصرف سیانجی در کشور طبق اعلام مدیران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و پیشبینی شده که در آینده نزدیک این عدد به ۲۶ درصد برسد.

بهگزارش ایسنا، تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در جایگاههای عرضه سیانجی کشور توزیع میشد که این رقم به گفته مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام طرح سهمیهبندی بنزین و همزمان با اجرای این طرح بهطور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

این درحالی است که خودروهای دوگانهسوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را نیز دارند و پیشبینی میشود که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سیانجی در کشور، حدود ۲ میلیون متر مکعب دیگر افزایش یابد.

  • تاثیر اصلاح نرخ بنزین در استفاده از CNG

    حسن قلیپور مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در جایگاههای عرضه سیانجی کشور توزیع میشد که این رقم با اعلام طرح سهمیهبندی بنزین و همزمان با اجرای این طرح بهطور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

    وی با اشاره به اینکه خودروهای دوگانهسوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را هم دارند، افزود: پیشبینی ما این است که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سیانجی در کشور، حدود ۲ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.

    مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیشبینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذربتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیشبینی ما این است که میزان مصرف سیانجی در کشور به حدود روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.

    قلیپور ضمن تاکید بر آمادگی جایگاههای عرضه سیانجی در سراسر کشور برای عرضه گاز طبیعی فشرده موردنیاز خودروهای دوگانهسوز به هموطنان گفت: خوشبختانه با افزایش تعداد جایگاههای عرضه سیانجی در سطح کشور، هماکنون ظرفیت مناسبی به لحاظ عرضه سیانجی به خودروها در کشور وجود دارد. وی با اشاره به مزایای سوخت پاک سیانجی افزود: با همکاری موسسه استاندارد در تلاشیم جایگاههای عرضه سیانجی را که غیرعملیاتی شده بودند، هر چه زودتر عملیاتی کنیم. مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه سیانجی در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدماترسانی به هموطنان است.

    دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودروها

    همچنین رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین با بیان اینکه متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها میتوانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانهسوز (NGVI.IR) مراجعه کنند و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبتنام تبدیل خودروی خود اقدام کنند، افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال میشود و این افراد میتوانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیکترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند.

    علی محمودیان با اشاره به افزایش گسترده حجم تقاضا برای گازسوز کردن خودروها همزمان با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین تا مرز دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا در سامانه گفت: اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبتنام کردهاند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه زودتر درخواست خود را ثبت کنند.

  • مردم عجله نکنند

    رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین با تاکید بر لزوم صبوری از سوی متقاضیان گفت: حداکثر ظرف دو ماه آینده خدماترسانی به همه متقاضیان گازسوز کردن خودروها انجام خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. هزینه تبدیل خودروها به دوگانهسوز هم بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن بهصورت میانگین ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است و این رقم ثابت است و به هیچ وجه در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.

  • مردم فقط به مراکز مجاز مراجعه کنند

    وی همچنین با اشاره به لزوم گازسوز کردن خودروها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانهسوز (NGVI.IR) و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد: مردم بهمنظور دریافت خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاههای غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند.

    محمودیان افزود: خوشبختانه قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومیسازی شده و با توجه به افزایش تعداد تقاضاها، هماکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و بهصورت شبانهروزی و دو شیفته کار میکنند.

    گفتنی است، هم اکنون ۲۴۷۲ جایگاه عرضه سیانجی در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدماترسانی به هموطنان است.

در نشست توسعه تجارت با کشورهای همسایه مطرح شد؛
 

گروه اصناف: در آخرین نشست از سلسله نشستهای بررسی راههای توسعه تجارت و سرمایهگذاری با کشورهای همسایه و منطقه که در حاشیه نمایشگاه اینوکس 2019 در مرکز همایشهای بینالمللی جزیره کیش برگزار شد، وضعیت کشورهای گرجستان و اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.در این جلسه نایبرئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان و دبیر اتاق مشترک ایران و اوکراین به تشریح وضعیت اقتصادی و راههای حضور و سرمایهگذاری در این کشورها پرداختند.

پایگاه خبری اتاق ایران در ابتدا مریم سلطانی، نایبرئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با اشاره به سه ظرفیت عمده برای سرمایهگذاری ایرانیان در گرجستان، تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به نزدیکی این دو کشور به یکدیگر و وجود مراتع گسترده در گرجستان، یکی از فرصتهای بکر سرمایهگذاری، دامپروری فراسرزمینی است.

به باور این فعال اقتصادی احداث گلخانه به دلیل نبود تکنولوژی و دانش آن در گرجستان و پرورش آبزیان به دلیل دسترسی سهل به آبهای کوهستانی بیشمار دو موقعیت مناسب دیگری هستند که ایرانیان میتوانند روی آنها سرمایهگذاری کنند.

وی در ادامه به آمار و حجم تجارت بین ایران و گرجستان اشاره کرد. بر اساس اظهارات او در سال 97 میزان صادرات ایران به گرجستان بالغ بر 167 میلیون دلار و میزان واردات از این کشور برابر با 70 میلیون دلار بوده است. همچنین عمده کالاهای صادراتی ایران به گرجستان شامل چوب، کود، آب معدنی، سنگ و آهن و عمده کالاهای وارداتی از این کشور شامل گندم، چوب، کابل، حبوبات و شیر خشک میشود. سلطانی نگاهی هم به وضعیت اقتصادی گرجستان در شرایط فعلی و تلاش این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا داشت. وی با تأکید بر لزوم آشنایی کامل تجار و سرمایهگذاران با قوانین این کشور که از سال 2017 دچار تحولات اساسی شدهاند، تصریح کرد: در گرجستان، ثبت شرکتها در بیشترین حالت ظرف سه روز انجام میشود. ترخیص کالاها در گمرک نیز بدون نیاز به حضور فیزیکی به صورت آنلاین بین 10 الی 20 دقیقه صورت میگیرد. گرجستان بر اساس گزارشهای بینالمللی سومین ساختار سالم اداری دنیا را دارد و ارزانترین کشور اروپایی محسوب میشود. نایبرئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان این کشور را ششمین کشور امن دنیا برای گردشگری برشمرد و تشریح کرد: پرداخت مالیات در گرجستان اهمیت بسیار بالایی داشته و بیتوجهی به آن جرم کیفری محسوب میشود. مالیات بر ارزش افزوده برای کلیه کالاها و خدمات 18 درصد، مالیات بر حقوق 20 درصد، مالیات برای اجاره واحدهای مسکونی 20 درصد و واحدهای تجاری 5 درصد، مالیات بر درآمد 20 درصد و مالیات گمرکی هم از صفر تا 40 درصد متغیر است.

در بخش بعدی این نشست علیاصغر بهبود، دبیر اتاق ایران و اوکراین که درعینحال نایبرئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز هست اولین پیشنهاد برای سرمایهگذاری و تجارت با کشور اوکراین را سفر به آنجا و آشنایی با سلایق، نیازها و شرایط اقلیمی منطقه دانست. وی حجم تجارت بین دو کشور در سال 1397 را بالغ بر 486 میلیون دلار برآورد کرد که از این بین صادرات ایران به اوکراین 53 میلیون دلار و واردات از این کشور 433 میلیون دلار است. در سال 96 حجم تجارت بین دو کشور بالغ بر 622 میلیون دلار که از این بین صادرات ایران به اوکراین 70 میلیون دلار و واردات از این کشور 552 میلیون دلار بوده است. وی ادامه داد: تاکنون بخشی از زمینهای موردنیاز توسط دولت و بخش خصوصی اجاره شدهاند و در حال تکمیل فرآیند اداری برای آغاز بهرهبرداری از این زمینها هستند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: امروز مشکلی در تامین واکسن و داروهای مورد نیاز دام، طیور و آبزیان نداریم و تولیدات روز افزون فرآورده های خام دامی خود تایید کننده این موضوع است. قاسم رضائیان زاده در نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره ادعای برخی در ارتباط با اینکه کشور در تامین دارو و واکسن دچار مشکل است، افزود: ابتدای تحریم ها تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون دلار مواد اولیه واکسن و دارو دام، طیور و آبزیان برای کارخانه های تولیدی وارد کشور شده است.وی اظهارداشت: وجود واکسن منجر به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده به طوری که یکی از ابزار اصلی کنترل این بیماری واکسن های آنفلوانزای پرندگان است که از خارج کشور تامین می شود.وی با بیان اینکه در کنار واردات دارو و واکسن، توسعه صنعت واکسن سازی در کشور فراهم شده، گفت: اکنون راه اندازی خط تولید واکسن پی پی آر در کشور، موجب شد تا همه نیاز کشور بعد از سالها کمبود در سال گذشته و امسال تامین شود.رضائیان زاده، توسعه خط تولید واکسن تب برفکی ، صدور موافقت اصولی سه تا پنج خط تولید واکسن طیور در مدت یک تا دو سال آتی که بتواند کمبود ۷۰ درصدی واکسن های طیور کشور را تامین کند، توسعه تولید داروهای گیاهی و همچنین تولید سید و بذر واکسن را از اولویت ها در این بخش برشمرد.

 

مجری طرح سامانههای نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال با ۱۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور انواع سامانههای نوین آبیاری عملیاتی شده است.به گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، عباس زارع در همایش منطقهای مدیران آب و خاک کشور در یزد افزود: امسال ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه سیستمهای نوین آبیاری در سطح ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور پیشبینی شده است که خوشبختانه تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبی- خاکی انجام شده است.وی با اشاره به این که تاکنون ۲ میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور به سامانههای نوین آبیاری مجهز شدهاند، افزود: با اجرای این سیستمها شاهد ۴۴ درصد افزایش راندمان آبیاری، ۳۰ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین کاهش ۳۰ درصدی مصرف سموم و کودهای شیمیایی خواهیم بود که این روند منجر به تسریع در شکوفایی اقتصادی و امنیت غذایی جامعه و رونق تولید میشود.